CBR, rijbewijs, rijexamen

Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens

RIJSWIJK – Er bestaan forse verschillen in het slagingspercentage per regio. Kandidaten in ‘de provincie’ slaagden vorig jaar gemiddeld bijna anderhalf keer vaker voor het rijexamen dan kandidaten in de Randstad. Dat blijkt uit cijfers van het CBR.

De beste plek om op te gaan voor het rijbewijs B is het oosten van Nederland. Zo heeft Almelo in 2009 een gemiddeld slagingspercentage van 61-65 procent, Amsterdam moet het doen met een schamele 31-35 procent. Maar ook steden als Den Bosch, Deventer, Emmen en Emmeloord scoren prima (56-60 procent), terwijl Rotterdam en Barendrecht sterk achterblijven (36-40 procent). Net als Utrecht en Rijswijk (41-45 procent).

Een duidelijke oorzaak voor de forse verschillen valt volgens het CBR niet te geven. “De cijfers zijn afhankelijk van vele variabelen”, zegt CBR-woordvoerder Coen Sleddering. “Er zijn ook rijscholen in Amsterdam die een slagingspercentage van boven de 70% halen. Slagingspercentages worden bepaald door de kwaliteiten van de kandidaat en van de opleider. Het examen kent namelijk overal een vaste norm en vaste rijprocedure.”

Sleddering ziet ook dat er wel forse verschillen bestaan tussen platteland en grote steden. “Slagen heeft vooral veel te maken met de motivatie van de kandidaat, het zelfbeeld van de kandidaat en de bereidheid om te investeren in een goede opleiding. Dan zie je gewoon verschillen tussen grote stad en regio. Zowel wat betreft praktijk als theorie.”

Geld
Volgens Sleddering nemen jongeren uit de stad het rijexamen makkelijker op.  “Ze hebben meer branie en geven liever niet te veel geld uit voor lessen. In de regio zie je vaker ouders die voor hun kinderen een serieuze en goede opleider zoeken, waarbij kwaliteit belangrijker is dan geld. Maar dit is allemaal erg generaliserend en het beeld is zeer wisselend. Er zijn ook branies in Zeeland en rustige en verantwoorde ouders en kinderen in de grote stad. We moeten absoluut niet stigmatiseren, zowel naar de kandidaat als naar de rijschool.”

Volgens het CBR worden de verschillen in ieder geval niet door de strengheid van examinatoren veroorzaakt. Het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid heeft in het verleden wel eens examinatoren uit de regio examens laten afnemen in de stad en andersom. “De slagingspercentage in de steden werden daardoor niet anders”, aldus Sleddering.

Bart Pals

Gemiddeld slagingspercentage per examenplaats, gemeten van 1-1-09 tot 31-12-09

Almelo: 61-65
Den Bosch: 56-60
Deventer: 56-60
Emmeloord: 56-60
Emmen: 56-60
Geleen: 56-60
Mierlo: 56-60
Weert: 56-60
Apeldoorn: 51-55
Assen: 51-55
Enschede: 51-55
Goes: 51-55
Harderwijk: 51-55
Hoogeveen: 51-55
Hoorn: 51-55
Horn: 51-55
Lichtenvoorde: 51-55
Maastricht: 51-55
Meppel: 51-55
Roosendaal: 51-55
Terneuzen: 51-55
Tiel: 51-55
Venlo: 51-55
Winschoten: 51-55
Zutphen: 51-55
Zwolle: 51-55
Alkmaar: 46-50
Arnhem: 46-50
Bergen op Zoom: 46-50
Berkel-Enschot: 46-50
Bussum: 46-50
Den Helder: 46-50
Doetinchem: 46-50
Dordrecht: 46-50
Eindhoven: 46-50
Gorinchem: 46-50
Groningen: 46-50
Haarlem: 46-50
Heerenveen: 46-50
Leiden: 46-50
Middelburg: 46-50
Sneek: 46-50
Breda: 41-45
Gouda: 41-45
Leeuwarden: 41-45
Leusden: 41-45
Nijmegen: 41-45
Rijswijk: 41-45
Spijkenisse: 41-45
Utrecht: 41-45
Zaandam: 41-45
Barendrecht: 36-40
Rotterdam: 36-40
Amsterdam: 31-35

Bron: CBR

Hoe denkt u over deze forse verschillen? Reageer ook!

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens”

Kees|22.04.10|13:16

In het oosten nemen leerlingen veel meer de tijd voor het rijbewijs. In de randstad wil iedereen allemaal snel snel op, want het mag niks kosten.

Instructeur|22.04.10|13:33

In de stad is het verkeer veel complexer dan op het platteland. bijvoorbeeld invoegen op de autosnelweg in de randstad is moeilijker doordat er veel verkeer rijdt. verder heb je in het platteland dat de volgende situatie vaak verder ligt dan in de stad waardoor de leerling meer tijd heeft om de situatie goed te overzien.
In de stad heb je ook veel te maken met mensen uit het buitenland die totaal geen verkeersinzicht hebben,.

anoniem|22.04.10|14:23

Rij-instructeur zijn altijd blij als er examinatoren invallen die uit het oosten komen,veel leerlingen die bij examinatoren in Rijswijk geen kans maken slagen wel bij examinatoren uit het oosten des lands.

Zoals de opmerking van rij-instructeur het is hier allemaal veel complexer.

Mensen die uit het platteland komen hebben dan ook meer moeite in het begin als zij in de randstad rijden.

Carol|22.04.10|14:30

Anderhalf keer vaker slagen….rare formulering om de verschillen in slagingspercentages uit te drukken. Kandidaten kunnen maar 1x slagen voor rijbewijs B.!

Jan|22.04.10|15:15

Ik heb lesgegeven in de meeste grote steden van de randstad, ook in het oosten van het land en woon nu in Groningen.
Mijn ervaring is dat de examinatoren in het westen hogere maatstaven hanteren dan in het oosten of noorden van het land.
Als ik zie hoe mensen in de provincie Groningen slagen is het gewoon een lachertje vergeleken met de kwaliteit in het westen van het land.
Ook de opleiders maken er in groningen een potje van een enkeling uitgezonderd.
Als ik zie dat een leerling op een tweerichtingweg op het midden van de rijbaan voorsorteerd om links af te slaan en dit over een afstand van meer dan 100 meter en de instructeur/instructrice zit lekker onderuitgezakt naast de kandidaat en corrigeert de leerling niet, rijden zo op de kruising af, vraag ik mij af waar men mee bezig is.
Dat is niet één rijschool, maar vele die dat doen.
Als ik dan op de site van het CBR kijkt en ziet dat deze rijscholen nettjes op het gemiddelde van de kring zitten, heb ik hier toch wel mijn vragen over.
In het westen is dit een rede om te zakken en terecht.
Het is logisch als het niveau van beoordelen hier lager ligt zal de gemiddelde opleider niet meer zijn/haar best doen om ver boven dat niveau uit te stijgen.
Het zal beter zijn dat een rijexamen uit verschillende modules bestaat waar o.a. ook het rijden in de grote steden in voor komt, dan denk ik aan Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Utrecht.
Want veel mensen die hier in groningen hun rijbewijs hebben gehaald durven niet in de grote steden te rijden en dat is triest.

instructeur|22.04.10|16:20

Het ligt niet alleen aan de moeilijkheid van de situatie,daar wordt op geoefend.
In de randstad wonen veel meer alloctonen, en helaas is de mentaliteit van die mensen iets anders dan dat wij in het verkeer gewend zijn.

Robert Huijssen|22.04.10|19:48

Er wordt niet gekeken of iemand autorijden kan. Maar er wordt gekeken of er fouten gemaakt worden die verwijtbaar zijn. Ex politie agenten en andere figuren die als examinator zijn opgeleid oordelen over zakken of slagen. Laat nu eens ex rij-instructeurs beoordelen of iemand autorijden kan, dan hoeft het geen vier tot vijf maal examen doen te kosten.
Bij de AEX norm wordt vaak alleen de E gebruikt en vaak Ernstig verkeerd ingeschat.
Ik rij alle examens mee en constateer te weinig inzicht in situaties hoe deze zijn onstaan en hoe, en of deze wel voorkomen hadden kunnen worden

Hein|22.04.10|20:31

Een serieus instructeur zal zijn/haar kandidaten geen examen laten doen als zij niet zouden kunnen slagen. Zakken voor het examen is in het algemeen een gevolg van het niet kunnen omgaan met de druk die kandidaten zichzelf opleggen, of die de omgeving hen oplegt. Hoe vaak gebeurt het niet dat een kandidaat prima rijdt en er tijdens het examen werkelijk niets van terecht brengt? Voor deze groep was het faalangstexamen een uitstekende uitkomst.

Rijscholen die “op het platteland” zijn gevestigd hebben vaak meerdere examenplaatsen die zij bedienen, immers de kandidaten wonen verder uiteen. Dat geldt ook voor mij. Hierdoor kan ik kandidaten eens of meerdere malen laten rijden in andere, voor hen vaak onbekende, plaatsen.
Kandidaten die in een drukkere plaats rijden zien dan in dat zij meer moeten anticiperen, terwijl ik kandidaten die in een rustiger plaats rijden veel beter kan beoordelen op het kijkgedrag.

Het kost een paar lessen meer, maar dan heb je ook wat: een hoger slagingspercentage.

Zelf geef ik les in Winschoten, Emmen, Almelo, Deventer, Meppel, Zutphen, Hoogeveen en Zwolle. Ik bemerk geen verschil in beoordeling.

Houd je kandidaten dus voor dat een rijles extra veel minder kost dan een extra examen!

Ik nodig eenieder uit die een voorstel heeft om het examen onafhankelijk te laten zijn, maar waarbij de druk voor de kandidaat wordt beperkt, te reageren

Suzanne Borgharts|29.04.10|14:37

Leuk om te lezen aangezien wij net bezig zijn met een project in Brabant: “Verkeersveiligheid op het platteland” . Jongeren doen hierin zelf onderzoek door andere jongeren te interviewen!

roelof Koopman|01.05.10|01:48

Een objectief examen bestaat niet!!! Uniformiteit in beoordelen ook niet….

Erik|14.05.10|16:21

Misschien is de opleiding beter bij ons en net wat ik ook lees, het mag ietsje meer kosten dus betere voorberijding.

Piet|04.05.11|11:23

Ik heb zelf laatst mijn rijbewijs gehaald in Emmeloord, maar ben met m’n rijles ook vaak genoeg naar grote steden geweest. En het enige dat ik erover kan zeggen is dat het een hele andere manier van rijden is, je moet er even aan wennen, maar het is zeker niet moeilijker of makkelijker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens | RijschoolPro
CBR, rijbewijs, rijexamen

Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens

RIJSWIJK – Er bestaan forse verschillen in het slagingspercentage per regio. Kandidaten in ‘de provincie’ slaagden vorig jaar gemiddeld bijna anderhalf keer vaker voor het rijexamen dan kandidaten in de Randstad. Dat blijkt uit cijfers van het CBR.

De beste plek om op te gaan voor het rijbewijs B is het oosten van Nederland. Zo heeft Almelo in 2009 een gemiddeld slagingspercentage van 61-65 procent, Amsterdam moet het doen met een schamele 31-35 procent. Maar ook steden als Den Bosch, Deventer, Emmen en Emmeloord scoren prima (56-60 procent), terwijl Rotterdam en Barendrecht sterk achterblijven (36-40 procent). Net als Utrecht en Rijswijk (41-45 procent).

Een duidelijke oorzaak voor de forse verschillen valt volgens het CBR niet te geven. “De cijfers zijn afhankelijk van vele variabelen”, zegt CBR-woordvoerder Coen Sleddering. “Er zijn ook rijscholen in Amsterdam die een slagingspercentage van boven de 70% halen. Slagingspercentages worden bepaald door de kwaliteiten van de kandidaat en van de opleider. Het examen kent namelijk overal een vaste norm en vaste rijprocedure.”

Sleddering ziet ook dat er wel forse verschillen bestaan tussen platteland en grote steden. “Slagen heeft vooral veel te maken met de motivatie van de kandidaat, het zelfbeeld van de kandidaat en de bereidheid om te investeren in een goede opleiding. Dan zie je gewoon verschillen tussen grote stad en regio. Zowel wat betreft praktijk als theorie.”

Geld
Volgens Sleddering nemen jongeren uit de stad het rijexamen makkelijker op.  “Ze hebben meer branie en geven liever niet te veel geld uit voor lessen. In de regio zie je vaker ouders die voor hun kinderen een serieuze en goede opleider zoeken, waarbij kwaliteit belangrijker is dan geld. Maar dit is allemaal erg generaliserend en het beeld is zeer wisselend. Er zijn ook branies in Zeeland en rustige en verantwoorde ouders en kinderen in de grote stad. We moeten absoluut niet stigmatiseren, zowel naar de kandidaat als naar de rijschool.”

Volgens het CBR worden de verschillen in ieder geval niet door de strengheid van examinatoren veroorzaakt. Het Centraal Bureau voor de Rijvaardigheid heeft in het verleden wel eens examinatoren uit de regio examens laten afnemen in de stad en andersom. “De slagingspercentage in de steden werden daardoor niet anders”, aldus Sleddering.

Bart Pals

Gemiddeld slagingspercentage per examenplaats, gemeten van 1-1-09 tot 31-12-09

Almelo: 61-65
Den Bosch: 56-60
Deventer: 56-60
Emmeloord: 56-60
Emmen: 56-60
Geleen: 56-60
Mierlo: 56-60
Weert: 56-60
Apeldoorn: 51-55
Assen: 51-55
Enschede: 51-55
Goes: 51-55
Harderwijk: 51-55
Hoogeveen: 51-55
Hoorn: 51-55
Horn: 51-55
Lichtenvoorde: 51-55
Maastricht: 51-55
Meppel: 51-55
Roosendaal: 51-55
Terneuzen: 51-55
Tiel: 51-55
Venlo: 51-55
Winschoten: 51-55
Zutphen: 51-55
Zwolle: 51-55
Alkmaar: 46-50
Arnhem: 46-50
Bergen op Zoom: 46-50
Berkel-Enschot: 46-50
Bussum: 46-50
Den Helder: 46-50
Doetinchem: 46-50
Dordrecht: 46-50
Eindhoven: 46-50
Gorinchem: 46-50
Groningen: 46-50
Haarlem: 46-50
Heerenveen: 46-50
Leiden: 46-50
Middelburg: 46-50
Sneek: 46-50
Breda: 41-45
Gouda: 41-45
Leeuwarden: 41-45
Leusden: 41-45
Nijmegen: 41-45
Rijswijk: 41-45
Spijkenisse: 41-45
Utrecht: 41-45
Zaandam: 41-45
Barendrecht: 36-40
Rotterdam: 36-40
Amsterdam: 31-35

Bron: CBR

Hoe denkt u over deze forse verschillen? Reageer ook!

Auteur: Bart Pals

12 reacties op “Plattelanders slagen anderhalf keer vaker dan stadsjongens”

Kees|22.04.10|13:16

In het oosten nemen leerlingen veel meer de tijd voor het rijbewijs. In de randstad wil iedereen allemaal snel snel op, want het mag niks kosten.

Instructeur|22.04.10|13:33

In de stad is het verkeer veel complexer dan op het platteland. bijvoorbeeld invoegen op de autosnelweg in de randstad is moeilijker doordat er veel verkeer rijdt. verder heb je in het platteland dat de volgende situatie vaak verder ligt dan in de stad waardoor de leerling meer tijd heeft om de situatie goed te overzien.
In de stad heb je ook veel te maken met mensen uit het buitenland die totaal geen verkeersinzicht hebben,.

anoniem|22.04.10|14:23

Rij-instructeur zijn altijd blij als er examinatoren invallen die uit het oosten komen,veel leerlingen die bij examinatoren in Rijswijk geen kans maken slagen wel bij examinatoren uit het oosten des lands.

Zoals de opmerking van rij-instructeur het is hier allemaal veel complexer.

Mensen die uit het platteland komen hebben dan ook meer moeite in het begin als zij in de randstad rijden.

Carol|22.04.10|14:30

Anderhalf keer vaker slagen….rare formulering om de verschillen in slagingspercentages uit te drukken. Kandidaten kunnen maar 1x slagen voor rijbewijs B.!

Jan|22.04.10|15:15

Ik heb lesgegeven in de meeste grote steden van de randstad, ook in het oosten van het land en woon nu in Groningen.
Mijn ervaring is dat de examinatoren in het westen hogere maatstaven hanteren dan in het oosten of noorden van het land.
Als ik zie hoe mensen in de provincie Groningen slagen is het gewoon een lachertje vergeleken met de kwaliteit in het westen van het land.
Ook de opleiders maken er in groningen een potje van een enkeling uitgezonderd.
Als ik zie dat een leerling op een tweerichtingweg op het midden van de rijbaan voorsorteerd om links af te slaan en dit over een afstand van meer dan 100 meter en de instructeur/instructrice zit lekker onderuitgezakt naast de kandidaat en corrigeert de leerling niet, rijden zo op de kruising af, vraag ik mij af waar men mee bezig is.
Dat is niet één rijschool, maar vele die dat doen.
Als ik dan op de site van het CBR kijkt en ziet dat deze rijscholen nettjes op het gemiddelde van de kring zitten, heb ik hier toch wel mijn vragen over.
In het westen is dit een rede om te zakken en terecht.
Het is logisch als het niveau van beoordelen hier lager ligt zal de gemiddelde opleider niet meer zijn/haar best doen om ver boven dat niveau uit te stijgen.
Het zal beter zijn dat een rijexamen uit verschillende modules bestaat waar o.a. ook het rijden in de grote steden in voor komt, dan denk ik aan Amsterdam, Haarlem, Den Haag en Utrecht.
Want veel mensen die hier in groningen hun rijbewijs hebben gehaald durven niet in de grote steden te rijden en dat is triest.

instructeur|22.04.10|16:20

Het ligt niet alleen aan de moeilijkheid van de situatie,daar wordt op geoefend.
In de randstad wonen veel meer alloctonen, en helaas is de mentaliteit van die mensen iets anders dan dat wij in het verkeer gewend zijn.

Robert Huijssen|22.04.10|19:48

Er wordt niet gekeken of iemand autorijden kan. Maar er wordt gekeken of er fouten gemaakt worden die verwijtbaar zijn. Ex politie agenten en andere figuren die als examinator zijn opgeleid oordelen over zakken of slagen. Laat nu eens ex rij-instructeurs beoordelen of iemand autorijden kan, dan hoeft het geen vier tot vijf maal examen doen te kosten.
Bij de AEX norm wordt vaak alleen de E gebruikt en vaak Ernstig verkeerd ingeschat.
Ik rij alle examens mee en constateer te weinig inzicht in situaties hoe deze zijn onstaan en hoe, en of deze wel voorkomen hadden kunnen worden

Hein|22.04.10|20:31

Een serieus instructeur zal zijn/haar kandidaten geen examen laten doen als zij niet zouden kunnen slagen. Zakken voor het examen is in het algemeen een gevolg van het niet kunnen omgaan met de druk die kandidaten zichzelf opleggen, of die de omgeving hen oplegt. Hoe vaak gebeurt het niet dat een kandidaat prima rijdt en er tijdens het examen werkelijk niets van terecht brengt? Voor deze groep was het faalangstexamen een uitstekende uitkomst.

Rijscholen die “op het platteland” zijn gevestigd hebben vaak meerdere examenplaatsen die zij bedienen, immers de kandidaten wonen verder uiteen. Dat geldt ook voor mij. Hierdoor kan ik kandidaten eens of meerdere malen laten rijden in andere, voor hen vaak onbekende, plaatsen.
Kandidaten die in een drukkere plaats rijden zien dan in dat zij meer moeten anticiperen, terwijl ik kandidaten die in een rustiger plaats rijden veel beter kan beoordelen op het kijkgedrag.

Het kost een paar lessen meer, maar dan heb je ook wat: een hoger slagingspercentage.

Zelf geef ik les in Winschoten, Emmen, Almelo, Deventer, Meppel, Zutphen, Hoogeveen en Zwolle. Ik bemerk geen verschil in beoordeling.

Houd je kandidaten dus voor dat een rijles extra veel minder kost dan een extra examen!

Ik nodig eenieder uit die een voorstel heeft om het examen onafhankelijk te laten zijn, maar waarbij de druk voor de kandidaat wordt beperkt, te reageren

Suzanne Borgharts|29.04.10|14:37

Leuk om te lezen aangezien wij net bezig zijn met een project in Brabant: “Verkeersveiligheid op het platteland” . Jongeren doen hierin zelf onderzoek door andere jongeren te interviewen!

roelof Koopman|01.05.10|01:48

Een objectief examen bestaat niet!!! Uniformiteit in beoordelen ook niet….

Erik|14.05.10|16:21

Misschien is de opleiding beter bij ons en net wat ik ook lees, het mag ietsje meer kosten dus betere voorberijding.

Piet|04.05.11|11:23

Ik heb zelf laatst mijn rijbewijs gehaald in Emmeloord, maar ben met m’n rijles ook vaak genoeg naar grote steden geweest. En het enige dat ik erover kan zeggen is dat het een hele andere manier van rijden is, je moet er even aan wennen, maar het is zeker niet moeilijker of makkelijker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.