elektrische scooter

Rijtest: Is de elektrische scooter al geschikt als lesbrommer?

BREDA – De elektrische scooter maakt stilletjes aan zijn opmars. Milieuvriendelijk en erg goedkoop in gebruik. Maar ook geschikt als lesbrommer? Rijinstructeur Thijs Matheeuwsen van WOLF rijbewijsshop test de Breelectric E-Max 90S (prijs: 2500 euro excl. BTW) uit.

De rijschool heeft bij het CBR nagevraagd of hij goedgekeurd is om te gebruiken als examenbrommer. “Dit testmodel is een snorfiets, dat mag niet”, weet Matheeuwsen. “Maar volgens het CBR mogen we met de brommeruitvoering gewoon op examen. En dat is bij deze scooter een kwestie van de maximumsnelheid instellen.”

Een automaat is toegestaan als examenbrommer. “Er staat nergens in de examenvoorschriften dat de brommer een verbrandingsmotor moet hebben”, zegt de rijinstructeur. “De scooter is goedgekeurd voor de openbare weg en heeft gewoon kentekenpapieren. Hij voldoet aan alle eisen.”

Maar is de scooter ook geschikt om te gebruiken als lesbrommer. “Het rijdt erg lekker”, vindt Matheeuwsen. “Hij maakt vrijwel geen geluid. Dat is erg rustgevend en goed voor het imago van de brommer. Het is wel een beetje oppassen met andere weggebruikers, die horen je niet. Maar daarmee ondervond ik eigenlijk geen problemen.”

Actieradius
De achilleshiel van elektrische voertuigen bedraagt nog altijd de actieradius. Hoeveel moet die minimaal bedragen voor een lesbrommer? Matheeuwsen: “Wij bieden de rijlessen voor de brommer aan in blokken. 4 lesuren en een examen. Daarin rijden we gemiddeld 70 kilometer. Dat moet de scooter dus in alle omstandigheden ruimschoots halen. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de brommer stilvalt met lege accu tijdens de les of het examen.”

Het door WOLF geteste model is de Breelectric E-Max 90S met een siliconen-accu, de lichtste uitvoering met een actieradius van 50-60 kilometer. “Helaas ongeschikt dus”, zegt Matheeuwsen. “Met een actieradius van 80 tot 100 kilometer wordt het pas voor ons interessant.”

Stroomkosten
Daarmee komt de grote broer van de 90S, de E-Max 110S met een actieradius 70-90 kilometer ook nog net te kort. In juni komt de importeur echter met een exemplaar die beschikt over een accu van lithium-ion en een actieradius van 90-115 kilometer. “Nog even wachten dus”, zegt Matheeuwsen. Hij is in ieder geval wel goedkoop in gebruik. De stroomkosten bedragen een halve cent per kilometer, benzinekosten zo’n 6 cent. Opladen duurt drie tot vijf uur.

De elektrische scooter weegt wel fors zwaarder dan de huidige WOLF-lesbrommers van fabrikant Kymco. De 90S weegt zo’n 150 kilogram, tegenover 100 kilogram voor de Kymco Agility-scooter met benzinemotor. “Dat merk je tijdens het rijden”, vindt Matheeuwsen. “Hij is iets stugger geveerd. Maar dat geeft niet veel hinder. Sommigen zullen wellicht wat moeite hebben de scooter op de standaard te zetten. Maar dan kunnen ze de zijstandaard gebruiken.”

Leerlingen die het bromfietsrijbewijs halen op de elektrische scooter, kunnen volgens Matheeuwsen prima overweg met een normale brommer. “En ik trok veel bekijks tijdens de testrit. Dat is goede reclame. En hij stinkt niet.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: Is de elektrische scooter al geschikt als lesbrommer?”

Arjan|29.04.10|12:23

Grappig karretje. Die actieradius voldoet prima voor de gemiddelde scooterrijder. Ik vind alleen die aanschafprijs wel fors. Maar goed, die haal je er na genoeg kilometers vanzelf uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijtest: Is de elektrische scooter al geschikt als lesbrommer? | RijschoolPro
elektrische scooter

Rijtest: Is de elektrische scooter al geschikt als lesbrommer?

BREDA – De elektrische scooter maakt stilletjes aan zijn opmars. Milieuvriendelijk en erg goedkoop in gebruik. Maar ook geschikt als lesbrommer? Rijinstructeur Thijs Matheeuwsen van WOLF rijbewijsshop test de Breelectric E-Max 90S (prijs: 2500 euro excl. BTW) uit.

De rijschool heeft bij het CBR nagevraagd of hij goedgekeurd is om te gebruiken als examenbrommer. “Dit testmodel is een snorfiets, dat mag niet”, weet Matheeuwsen. “Maar volgens het CBR mogen we met de brommeruitvoering gewoon op examen. En dat is bij deze scooter een kwestie van de maximumsnelheid instellen.”

Een automaat is toegestaan als examenbrommer. “Er staat nergens in de examenvoorschriften dat de brommer een verbrandingsmotor moet hebben”, zegt de rijinstructeur. “De scooter is goedgekeurd voor de openbare weg en heeft gewoon kentekenpapieren. Hij voldoet aan alle eisen.”

Maar is de scooter ook geschikt om te gebruiken als lesbrommer. “Het rijdt erg lekker”, vindt Matheeuwsen. “Hij maakt vrijwel geen geluid. Dat is erg rustgevend en goed voor het imago van de brommer. Het is wel een beetje oppassen met andere weggebruikers, die horen je niet. Maar daarmee ondervond ik eigenlijk geen problemen.”

Actieradius
De achilleshiel van elektrische voertuigen bedraagt nog altijd de actieradius. Hoeveel moet die minimaal bedragen voor een lesbrommer? Matheeuwsen: “Wij bieden de rijlessen voor de brommer aan in blokken. 4 lesuren en een examen. Daarin rijden we gemiddeld 70 kilometer. Dat moet de scooter dus in alle omstandigheden ruimschoots halen. Het mag natuurlijk niet zo zijn dat de brommer stilvalt met lege accu tijdens de les of het examen.”

Het door WOLF geteste model is de Breelectric E-Max 90S met een siliconen-accu, de lichtste uitvoering met een actieradius van 50-60 kilometer. “Helaas ongeschikt dus”, zegt Matheeuwsen. “Met een actieradius van 80 tot 100 kilometer wordt het pas voor ons interessant.”

Stroomkosten
Daarmee komt de grote broer van de 90S, de E-Max 110S met een actieradius 70-90 kilometer ook nog net te kort. In juni komt de importeur echter met een exemplaar die beschikt over een accu van lithium-ion en een actieradius van 90-115 kilometer. “Nog even wachten dus”, zegt Matheeuwsen. Hij is in ieder geval wel goedkoop in gebruik. De stroomkosten bedragen een halve cent per kilometer, benzinekosten zo’n 6 cent. Opladen duurt drie tot vijf uur.

De elektrische scooter weegt wel fors zwaarder dan de huidige WOLF-lesbrommers van fabrikant Kymco. De 90S weegt zo’n 150 kilogram, tegenover 100 kilogram voor de Kymco Agility-scooter met benzinemotor. “Dat merk je tijdens het rijden”, vindt Matheeuwsen. “Hij is iets stugger geveerd. Maar dat geeft niet veel hinder. Sommigen zullen wellicht wat moeite hebben de scooter op de standaard te zetten. Maar dan kunnen ze de zijstandaard gebruiken.”

Leerlingen die het bromfietsrijbewijs halen op de elektrische scooter, kunnen volgens Matheeuwsen prima overweg met een normale brommer. “En ik trok veel bekijks tijdens de testrit. Dat is goede reclame. En hij stinkt niet.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Rijtest: Is de elektrische scooter al geschikt als lesbrommer?”

Arjan|29.04.10|12:23

Grappig karretje. Die actieradius voldoet prima voor de gemiddelde scooterrijder. Ik vind alleen die aanschafprijs wel fors. Maar goed, die haal je er na genoeg kilometers vanzelf uit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.