Rijschool Driessen

Rijschool in de spotlight: lerares in de auto bij Driessen

Corina Driessen (42) kreeg als instructeur zo vaak complimentjes dat ze dacht: “Waarom begin ik zelf geen rijschool?” Autorijschool Driessen bestaat nu 2,5 jaar. Hoewel de oprichtster het behoorlijk druk heeft met haar bedrijf, heeft ze geen spijt van haar keuze.

Waarom waren de leerlingen zo tevreden over je?

“Ik denk dat omdat ik heel geduldig ben en rustig in de auto zit. Ooit kwam een jongen bij mij lessen die eerst bij een andere rijschool zat. Die instructeur was altijd aan het vloeken op hem en sloeg op zijn hand als hij naar de verkeerde versnelling schakelde. Bij mij was hij verbaasd, ‘u scheldt en slaat helemaal niet’. Maar goed, leerlingen komen meestal bij me omdat ze goede dingen over me hebben gehoord. Mensen vinden me heel weinig via de website.”

Waarom ben je instructeur geworden?

“Ik vind het heel leuk om te doen. Mijn passie ligt vooral bij de klassikale theorielessen die ik geef. Vroeger wilde ik ook altijd onderwijzers worden, maar dat is er nooit van gekomen. Ik denk dat voor de klas staan en in de auto lesgeven een goede combinatie is.”

Wat voor theoriecursus geef je dan precies?

“Het is een eendaagse Verio-cursus die ik als enige in de Zaanstreek mag geven. Ik heb de rechten ervoor gekocht. Daarin komen de belangrijkste punten van het VekaBest-theorieboek naar voren. De cursus is vooral bedoeld voor mensen die moeite hebben met het examen. Ze moeten wel zelf wat geleerd hebben, want je krijgt niks cadeau tegenwoordig. De cursus werpt zijn vruchten af, het slagingspercentage van mijn leerlingen is 80 procent.”

Een hoog slagingspercentage bij het theorie-examen dus. Hoe zit dat bij het praktijkexamen?
“Dat percentage ligt nu op 25 procent. Maar ik vind dat het getal niet zoveel zegt over een rijschool. In een periode kun je soms leerlingen hebben die het rijden snel oppikken en handig zijn met de auto. Die slagen ook meteen. Een andere keer kun een groep mensen krijgen waarbij het allemaal wat langzamer gaat. Die zullen misschien niet in een keer slagen. Dat gaat ten koste van je slagingsgemiddelde. Het getal geeft niet bepaald een goed beeld over hoe de instructeurs zijn van de rijschool.”

Je hebt zeven jaar bij een rijschool gewerkt. Hoe is het om eigen baas te zijn?

“Het is best zwaar, je bent eigenlijk 24 uur per dag bezig. Ik boek nu ook mijn eigen examens in. Daarnaast geef ik theorieles voor de auto, motor en de bromfiets. De administratie doe ik in de avonduren of in de weekenden. Ik houd erg weinig vrije tijd over en probeer het daarom wat rustiger aan te doen.”

Wat zijn de voordelen van een eigen rijschool?

“Het voordeel van werken voor jezelf is dat je eigen tijd kunt indelen en ik kan mijn eigen vakanties inplannen. Ik hoef daarbij alleen rekening te houden met examens. Maar het geeft een hoop vrijheid, dat heb je bij een baas niet. En de verdiensten voor een instructeur zijn bijna schrikbarend laag moet ik zeggen. Als je ziet wat voor verantwoording je hebt, ja…dan krijg je in verhouding toch heel weinig uitbetaald.”

Wat maakt iets tot een goede rijschool?

“Wat ik heel belangrijk vind, is dat de leerling zich op zijn gemak voelt bij de instructeur. Dat ze lachend op me staan te wachten en dat ze zin in de rijles hebben. Dan zijn ze het meest gemotiveerd.”

Bert Slenders

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijschool in de spotlight: lerares in de auto bij Driessen | RijschoolPro
Rijschool Driessen

Rijschool in de spotlight: lerares in de auto bij Driessen

Corina Driessen (42) kreeg als instructeur zo vaak complimentjes dat ze dacht: “Waarom begin ik zelf geen rijschool?” Autorijschool Driessen bestaat nu 2,5 jaar. Hoewel de oprichtster het behoorlijk druk heeft met haar bedrijf, heeft ze geen spijt van haar keuze.

Waarom waren de leerlingen zo tevreden over je?

“Ik denk dat omdat ik heel geduldig ben en rustig in de auto zit. Ooit kwam een jongen bij mij lessen die eerst bij een andere rijschool zat. Die instructeur was altijd aan het vloeken op hem en sloeg op zijn hand als hij naar de verkeerde versnelling schakelde. Bij mij was hij verbaasd, ‘u scheldt en slaat helemaal niet’. Maar goed, leerlingen komen meestal bij me omdat ze goede dingen over me hebben gehoord. Mensen vinden me heel weinig via de website.”

Waarom ben je instructeur geworden?

“Ik vind het heel leuk om te doen. Mijn passie ligt vooral bij de klassikale theorielessen die ik geef. Vroeger wilde ik ook altijd onderwijzers worden, maar dat is er nooit van gekomen. Ik denk dat voor de klas staan en in de auto lesgeven een goede combinatie is.”

Wat voor theoriecursus geef je dan precies?

“Het is een eendaagse Verio-cursus die ik als enige in de Zaanstreek mag geven. Ik heb de rechten ervoor gekocht. Daarin komen de belangrijkste punten van het VekaBest-theorieboek naar voren. De cursus is vooral bedoeld voor mensen die moeite hebben met het examen. Ze moeten wel zelf wat geleerd hebben, want je krijgt niks cadeau tegenwoordig. De cursus werpt zijn vruchten af, het slagingspercentage van mijn leerlingen is 80 procent.”

Een hoog slagingspercentage bij het theorie-examen dus. Hoe zit dat bij het praktijkexamen?
“Dat percentage ligt nu op 25 procent. Maar ik vind dat het getal niet zoveel zegt over een rijschool. In een periode kun je soms leerlingen hebben die het rijden snel oppikken en handig zijn met de auto. Die slagen ook meteen. Een andere keer kun een groep mensen krijgen waarbij het allemaal wat langzamer gaat. Die zullen misschien niet in een keer slagen. Dat gaat ten koste van je slagingsgemiddelde. Het getal geeft niet bepaald een goed beeld over hoe de instructeurs zijn van de rijschool.”

Je hebt zeven jaar bij een rijschool gewerkt. Hoe is het om eigen baas te zijn?

“Het is best zwaar, je bent eigenlijk 24 uur per dag bezig. Ik boek nu ook mijn eigen examens in. Daarnaast geef ik theorieles voor de auto, motor en de bromfiets. De administratie doe ik in de avonduren of in de weekenden. Ik houd erg weinig vrije tijd over en probeer het daarom wat rustiger aan te doen.”

Wat zijn de voordelen van een eigen rijschool?

“Het voordeel van werken voor jezelf is dat je eigen tijd kunt indelen en ik kan mijn eigen vakanties inplannen. Ik hoef daarbij alleen rekening te houden met examens. Maar het geeft een hoop vrijheid, dat heb je bij een baas niet. En de verdiensten voor een instructeur zijn bijna schrikbarend laag moet ik zeggen. Als je ziet wat voor verantwoording je hebt, ja…dan krijg je in verhouding toch heel weinig uitbetaald.”

Wat maakt iets tot een goede rijschool?

“Wat ik heel belangrijk vind, is dat de leerling zich op zijn gemak voelt bij de instructeur. Dat ze lachend op me staan te wachten en dat ze zin in de rijles hebben. Dan zijn ze het meest gemotiveerd.”

Bert Slenders

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.