lesauto

Discussie in rijschoolbranche over plaatsing pas op dashboard

De Bovag wil dat iedere rijinstructeur voortaan de instructeurspas zichtbaar in de auto plaatst. De brancheorganisatie verwacht binnen enkele weken daarover een convenant te tekenen met het CBR en de FAM. Collega-belangenvertegenwoordiger VRB ziet echter weinig heil in het plan.

De Bovag zegt signalen te hebben ontvangen dat een aantal rijinstructeurs onbevoegd les zou geven. “Precieze aantallen ontbreken, maar iedereen in de branche weet en bevestigt dat het voorkomt”, licht woordvoerder Paul de Waal toe. “En dat is zeer onwenselijk. Het geeft de sector een slechte naam. Het gaat erom vertrouwen te wekken bij de leerlingen.”

Met het pasje op het dashboard zou de leerling kunnen vaststellen dat hij te maken heeft met bevoegde instructeur, vindt de Bovag. “Verder moedigt het nascholing aan en wordt onbevoegd lesgeven ontmoedigd. Bijvoorbeeld met een verlopen pas vanwege het niet volgen van de verplichte nascholing”, aldus De Waal.

VRB
Branchevereniging VRB is tegen het plan. Zij ziet de voordelen ervan niet in. Bovendien is meteen een hoop privégegevens zichtbaar voor iedereen. De VRB vreest daarmee voor identiteitsfraude.

“Het VRB bestuur wil aan elke overeenkomst, die het imago van de rijschoolwereld verbetert, meewerken en meedenken. Maar we zien op dit moment het pasje op het dashboard niet zitten”, zegt secretaris Willy van Summeren.

“Op de instructeurspas staat geen pasfoto. Hij is alleen geldig als de pashouder in bezit is van een geldig rijbewijs. Die moet dan ook op het dashboard geplaatst worden om identificatie door de leerling te laten plaatsvinden. Daarop staan geboortedatum, de volledige naam en burgerservicenummer. Met deze gegevens is er kans op identiteitsfraude.” Ook vreest de VRB voor diefstal als de instructeur de lesauto even verlaat.

Overleg
De VRB is niet betrokken geweest bij het overleg, meldt Van Summeren. “Wij zijn pas enkele weken op de hoogte van het feit dat er een convenant op komst is tussen BOVAG, FAM en CBR. Er is op dat moment gevraagd of de VRB ook wilde ondertekenen. Maar het enige voordeel is dat de leerling inderdaad vaststellen of de instructeur les mag geven. Dat kan hij nu ook al door gewoon te vragen of hij de instructeurspas mag zien.”

Het bestuur van VRB is niet bereid de aangesloten leden op te roepen hun pas en rijbewijs op het dashboard te plaatsen. “Dat zal altijd op basis van vrijwilligheid moeten gebeuren. Wettelijk zal het niet verplicht kunnen worden en daarom zal het systeem ook nooit waterdicht zijn.”

CBR
Het CBR geeft aan zich niet te mengen in deze discussie. “Het zijn de brancheorganisaties die hierover afspraken aan het maken zijn middels een convenant”, laat woordvoerder Coen Sleddering weten. “Het CBR werkt positief mee aan de uitvoering van deze afspraken. Maar wij gaan geen nieuwe taken op dit gebied op ons nemen.”

Bart Pals

Wat vindt u? Vul onze poll in rechtsboven op deze pagina!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

45 reacties op “Discussie in rijschoolbranche over plaatsing pas op dashboard”

F. Brouwer|10.06.10|11:03

Het zou hierbij ook eens goed zijn om minimum prijzen af te dwingen. Dit bevordert de kwaliteit van de opleidingen en kunnen instructeurs in loondienst eens een salaris ontvangen die past bij de verantwoordelijkheid van hun werk.

M.VBerspaget|10.06.10|11:24

Het is goed voor de kwaliteit en we moeten ook eens gaan denken aan een cao voor instructeurs.
Pas dan wordt het een goed beroep

jos meijer|10.06.10|12:00

De BOVAG moet eindelijk eens ophouden,met het aan het handje lopen van het CBR en het bakken van zoete broodjes bij het CBR.Laat ze zich eens bezig houden met datgene waarvoor ze zijn gekozen (?),nl belangen beharteging van de rijschool.

v.Bommel|10.06.10|12:16

@ F.Brouwer
Leuk bedacht, echter zeer naief. Prijsafspraken zijn namelijk verboden! Er staan zeeeeeer hoge boetes op, die de kartel waakhond Opta zal uitdelen!

Bert|10.06.10|12:36

Er kleven ook nadelen aan. Hoe vaak wordt bij eventuele wisseling van instructeur het pasje in de auto achter gelaten. Mogelijk zijn er dan momenten waarop er geen pasje getoond kan worden bij controles omdat dit nog in de eventuele andere auto ligt.
Bij andere opleidingen (scholen e.d.) wordt ook geen pasje of bevoegdheidspapieren getoond.
Vraag na als deze behoefte aanwezig is. Men moet het wel kunnen tonen.
Meer bezighouden met opleiden en niet bezighouden met dit soort flauwekul.

Marcel|10.06.10|12:52

Als iedereen in de branche weet wie ‘het’ zijn, wordt het misschien eens tijd om de politie hierover in te lichten. Een stukje verantwoordelijkheid van de brache zelf.

JC Vroon|10.06.10|13:47

Ik heb al jaren geleden bi j de Bovag voorgesteld om een boekje met daarin alle bevoegde
instructeurs ,zoals bij de assuradeuren ,maar ja dat zal wel te moeilijk zijn

met vriendelijke groet Co

Scaldis|10.06.10|14:32

Al veel te veel worden wij doodgegooid met allerlei onzinnige regeltjes. Als er instructeurs rondrijden die niet bevoegd zijn moet de politie hier maar op controleren. Bovag loopt veel te veel aan het handje van het CBR. Men kan zich beter druk maken om belangen waar de branche wel wat aan heeft.

ief|10.06.10|14:46

BELACHELIJK!! iemand die zonder geldigheid van het certificaat/ zonder certificaat lest die geeft toch al bagger les! dus dan houd die rijschool vanzelf op met bestaan.
Als ze elke keer bij aanvang van een praktijk examen een geldig pasje moeten tonen en anders het examen weigeren dan ist toch ook opgelost…
Geen gezeik met pasjes op het dashboard, dashboard hangt al vol genoeg met navigatie, carkit, afmetingen van voertuigcombi,zonnebril houder etc etc.

en die prijsvechters komen er zelf ook wel achter… kwaliteit laat zich altijd terug betalen!

KVO|10.06.10|17:25

Even naar de site van het IBKI, naam en geboorte datum van de instructeur intypen en je kunt direct zien of de pas nog geldig is of niet.. Dat is toch niet zo moeilijk?

maaike|10.06.10|18:25

Wat een gedonder als ik elke keer dat ik wissel van auto (soms drie keer per dag) dat pasje mee moet nemen. En hoe zit het dan als ik een RIS-toets doe bij een collega? Twee pasjes?

De instelling om de illegale instructeurs te noteren is het CBR! Elk examen een identiteitscontrole en tonen van de instructiepas en de instructeurs zonder geldige pas zijn er zo tussen uit gehaald!
Het CBR heeft het convenant ook ondertekend, dus veel zullen ze er niet op tegen hebben.

Tot nu toe rijdt hier ook een instructeur zonder pas, maar zowel CBR als politie weigeren er energie in te steken. Dus zoveel zal het allemaal niet uithalen.
En de BOVAG wil hiermee de naam van de rijscholen goed houden? Waarom dan eerst een bericht in de landelijke media dat er ‘veel onbevoegde instructeurs’ op de weg zitten? Eerst de beroepsgroep weer eens zwart maken en dan daarna hun idee doordrammen!
En wat blijft er hangen….. juist! De rijscholen zijn weer een stelletje oplichters! Zoals eerder gezegd: ga ons eens vertegenwoordigen in plaats van ons zwart maken!

desmond|10.06.10|18:50

Het is niet de bovag die aan het handje loopt van het CBR, maar het is omgekeerd. De bovag is degene die het Cbr op het idee brengt, omdat de kleine rijscholen hun een doorn in het oog is. Ik ben lid van de FNV en betaal veel minder aan lidmaatschapsgeld. Laten ze een keer die dure lidmaatschapsgeld terugbrengen. De fnv is veel goedkoper al zijn ze niet branheorganisatie. De bovag speelt voor politie. Ze moeten niet bij CBR zijn maar bij ministerie’s van verkeer en waterstaat en justitie. Het is niet het werk van CBR deze te controleren.

nic|10.06.10|19:01

Het zou idd handig zijn als er gecontroleerd zou worden op instructeurs passen maar in de auto NEE.
CBR die passen zou controleren is een utopie en als ze dan al controleren is er toch een instructeur op de examens die wel een pas heeft en zegt dus niks over diegene die de lessen heeft verzorgd. de rijscholen die met niet gekwalificeerd personeel rijden dekken zich heus wel in tegen die controles.
Blijft een raar gegeven dat er wel controle/sancties kan zijn op zwart lesgeven door de belastingdienst en er geen oplossing gevonden kan worden voor instructeurs die zonder pas lesgeven.
Beide zorgen er immers voor dat er rijscholen “onder” de prijs kunnen lesgeven en de beroepsgroep een slechte naam bezorgen.
En dan nog even voorbeeldje van politie: bij een ongeval waarbij iemand de achterbak van de lesauto van dichtbij wilde bekijken wordt er geen instructeurspas gevraagd maar bij een kapot achterlicht op een bestickerde leswagen en niet van L plaat voorzien (dus geen lessituatie) wordt om een instructeurs pas geeist.
Het blijft ook een zeer triest verhaal dat een VRB weer buitenspel gezet wordt en BOVAG/FAM/CBR afspraken gaan maken voor een convenant. Het CBR die zijn handen wederom zoals met alles in onschuld wast en zegt de brancheorganisaties maken de afspraken waarbij bekend is dat VRB er niet bij betrokken is dus alleen de bekende organisaties hun wil doordrukken.

Hoe krom is Nederland dat er zoveel regels zijn die met hand en tand overtreden worden en niet gecontroleerd kunnen worden en dat er voor de rijschool wereld niet een goede samenwerking kan zijn tussen branchevertegenwoordigers en CBR.

Scaldis|10.06.10|19:28

Als het zo is dat onbevoegde instructeurs lesgeven moet de politie hier maar meer op controleren. Als ik 3 km te hard rijdt weten ze me ook te vinden. Bovag zou zich drukker moeten maken om de belangen van de branche i.p.v. samen met het CBR allerlei onzinnige regeltjes te bedenken.

Anna|10.06.10|19:39

Dit onzalige idee is m.i. niet afkomstig vanuit “de branche” en zeker niet vanuit de groep kleine rijscholen, althans dat kan ik me niet voorstellen. Het is waarschijnlijk gekopieerd uit de taxiwereld, maar een taxirit is totaal niet te vergelijken met het geven van rijles. Rijles geef je immers niet aan een vreemdeling, maar aan een leerling die geruime tijd doorbrengt naast dezelfde instructeur, of het n om een kleine of een grote rijschool gaat. Die leerling hoeft niet wekelijks te checken of zijn instructeur wel aan de kwaliteitseisen voldoet. Als een taxirit niet aan de verwachtingen voldoet is dat een heel ander verhaal. Beide partijen kennen elkaar niet en de klager moet weten met wie hij te maken heeft om een klacht te kunnen deponeren.
Ik ben dus erg benieuwd bij wie dit idee werkelijk vandaan komt en met welk motief…

Gerrit|10.06.10|21:05

Als een branche-organisatie zich alleen weet te onderscheiden door steeds meer regels in te voeren, dan heb je tenminste waar voor je geld. Identificatie is immers “hot”.

Jan hamelink|10.06.10|21:14

het wordt tijd dat de BOVAG eens doet waar dik voor betaald door de aangesloten rijscholen, namelijk. een belangenorganisatie worden. Met je rijbewijs op het dashboard liggen je gegevens letterlijk op straat. Wanneer de politie meer prikacties voor lesauto’s zouden houden wordt de pakkans op illegaal lesgeven groter. Ook een kliklijn voor politie en belastingdienst zou waarschijnlijk werken. Zwart lessen is immers broodroof.

Als de WRM- pas en het rijbewijs zichtbaar moet zijn, hoe zit het dan met de RIS-pas?

J. Michielsen|10.06.10|21:29

Onzinnig idee!!
Stickers op ramen van lesauto’s zijn niet wenselijk, zeker niet op de voorruit!!
Verzin iets anders.

Pieter|10.06.10|22:21

Soms vergeet ik wel eens waarom ik mijn bovag lidmaatschap heb opgezegt, maar op de een of andere manier word ik er toch steeds weer aan herinnerd dat ik hier geen slechte keus in heb gemaakt.

Johan|10.06.10|23:17

Laat de Bovag zich bezig houden met verlaging van het onterechte hoge BTW tarief voor rijscholen, wij hebben ook een dienstverlenend beroep. of geen BPM betalen voor onze lesauto’s net als taxi’s ipv deze onzin, kunnen wij ook nog eens een fatsoenlijke boterham verdienen.

Johan|10.06.10|23:27

Zou beter zijn als de bovag zich bezig houdt met verlaging van het hoge BTW tarief voor de rijscholen, of vrijstelling van BPM voor lesauto’s net als dat taxi’s hebben.
dan zich druk maken over een instructeurspas, per slot van rekening kiest de leerling toch zelf zijn rijschool.Dus slechte rijscholen vertrekken van zelf.

Jacco Hulsbos|11.06.10|00:13

Ik vind het niet echt een probleem om er aan mee te werken, maar zie er ook niet echt de noodzaak van in. Het is namelijk ook gewoon te zien op http://www.geslaagderijinstructeur.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=2229

En als ik de politie bel met de mededeling een (vermoedelijke) zwartrijder zonder blauwe L op zijn auto te zien, dan wordt het afgescheept met: ” het zal wel een instructeur zijn die nu geen les geeft, maar gewoon iemand meeneemt” dus ik weet niet hoe serieus dat wordt genomen.

Ad Maas|11.06.10|00:23

Ben jarenlang lid van de Bovag geweest heb helaas moeten constaren dat deze club nog nooit iets positiefs voor de kleine rijscholen heeft gedaan. Ga nu eindelijk eens aan de slag voor kleine ondernemers i.p.v. deze onzinnige voorstellen. te denken valt aan een lager BTW tarief, of wat te denken aan de komende kilometerheffing. Nog niet eens te spreken over de nieuwe WRM praktijk begeleiding, waaarbij ondernemers de kans gaan lopen hun lesbevoegdheid kwijt te gaan raken Daar zouden wij mee geholpen zijn. BOVAG stop met deze flauwekul en probeer een iets zinnigs te gaan doen voor ons.

frits|11.06.10|00:29

als de bovag iets serieus wil betekenen,zorg dan dat er een CAO komt voor deze mensen,
want denken jullie nu echt dat collega’s rij instructeurs voor hun plezier dit werk doen….
……immers is iemand in de rij wereld die zich graag laat verongelukken?

met andere woorden heb respect voor deze mensen en ga ze niet lopen vervelen met onzin dingen…..en kom met concrete dingen LANDELEJIKE CAO !

Ad Maas|11.06.10|00:47

Wat een belachelijk idee.
Ik ben jarenlang lid geweest van de BOVAG.
Was zellfs drie sterren gecertificeerd, zonder jaarlijkse controle of alles nog wel inorde was.
Steek eerst de hand eens in eigen boezem BOVAG.
Nu dit weer. Ga nu eerst eens wat doen die voor de kleine ondernemer er echt toe doen.
Te denken valt aan de BTW heffing die al jaren veel te hoog is. Waarom kan dit nog steeds geen 6% zijn? Verder komt de kilometer heffing eraan, wat gaan jullie daar aan doen.
En wat te denken van de nieuwe WRM praktijkexamens, waarbij instructeurs of rijschoolhouders de kans gaan lopen hun lesbegoegdheid kwijt te gaan raken en zodoende hun inkomsten gaan verliezen. BOVAG dit zijn de zaken waar jullie je beter mee kunnen bezig houden, dan dat geneuzel waar je nu mee bezig bent.
Willen jullie je profileren als een spreekbuis voor rijscholen, ga dan echt eens als zodanig aan de slag en maak jezelf niet langer belachelijk met deze onzinnnige, zielige bemoeienissen die van generlei waarde zijn voor een club als de BOVAG

kr van fulpen|11.06.10|11:46

wat een flauwekul
waar zie je dan aan dat die pas van de instructeur is die in de auto zit.

Bastiaan|11.06.10|16:46

@Johan,

Je schrijft:
“…per slot van rekening kiest de leerling toch zelf zijn rijschool. Dus slechte rijscholen vertrekken van zelf.”

Maar waarom is dat in het verleden nooit gebeurt…of sosm…ja als de overheidssubsidie bij reintegratie stopt voor sommigen…kijk maar wat voor een rotzooi er lesgeeft. Maar ik heb het idee dat leerlingen toch kiezen voor (lage) prijs en weten zij veel wat echt goede kwaliteit is…

Maar ik hoop dat je gelijk hebt/krijgt en de rotte appels snel verdwijnen, het is namelijk een schande als je uit punt van verkeersveiligheid bekijkt. Dat er zulke onbekwame lui dit vak mogen/kunnen uitoefenen, bah!

johan|11.06.10|23:00

betrek de kleine rijscholen in de overleg door aan te schrijven.deze zijn bij het cbr toch bekend
en doe wat aan de btw bv de zeilscholen betalen nu ook de 6% waarom wij niet.
wij zijn de rijschool op wiellen.
er zijn meer kleine rijscholen dan groote

Carlo Cuppers|11.06.10|23:41

Ja inderdaad hartstikke belachelijk een rijbewijs en insructeurscertificaat op het dashboard.
En het zou inderdaad een duidelijk teken zijn dat er in onze branche HEEL VEEL koekebakkers zitten die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit. Het zelfde geld voor taxi`s die ook vol geplakt zitten met stikkers. Ook geen gezicht.
Trouwens die extra linkerbuitenspiegel was ook niet zo`n goed idee. Het belemmerd het zicht voor de leerling enorm, en als instructeur heb je er ook knap last van. Ook veel examinatoren hebben er veel last, zeggen ze.

Marian|12.06.10|00:23

De Bovag moet ophouden met het verzinnen van belachelijke regels.Ik weet weer heel duidelijk waarom ik het lidmaatschap heb opgezegd.Laat ze maar eens opkomen voor de rijschool branche zoals de btw verlaging en vrijstelling van de bpm,vrijstelling van de km heffing zoals bij de taxi’s.

Het instructeursbewijs hoort bij de instructeur en niet bij / op een lesauto.Het is toch mogelijk om het pasje met rijbewijs te tonen als er om wordt gevraagd!

Joe|12.06.10|09:31

Heren laten we ervoor zorgen dat de branche een goede naam krijgt.BOVAC zorgt dat de BTW verlaagd wordt en zorgt dat de regels omtrent de bevoegheden van de instructeurs niet afgepakt worden(onzinnige herhalingscursussen te moeten volgen). De BPM afschaffen voor de rijscholen. met al deze zaken moet BOVAC zich bezig houden

Bert|12.06.10|13:01

Alles is hier wel gezegd.
maar wat ik niet begrijp,………..dat Bovag nog leden heeft

frits lam|12.06.10|13:01

Dit is zeer zeker een slecht signaal in de richting van de cursisten.
We worden als instructeur weer gestigmatiseerd als zijnde onbetrouwbaar.
We moeten ons al op allerlei fronten regelmatig bewijzen (bijvoorbeeld openbaarheid slagingspercentages en verplichte bijscholing). En dan nog schijnen wij allemaal onbetrouwbaar te zijn.
Er zullen best enkele rotte appels zijn, maar om de hele branche als onbetrouwbaar te bestempelen gaat mij echt te ver, en dat is in mijn ogen het signaal wat je hier mee afgeeft.
Al met al geeft deze maatregel het verkeerde signaal af (erg negatief).

jan lammers|12.06.10|14:32

De bovag moet zich eens bezig gaan houden met waar ze voor zijn de belangen van de rijscholen en de leerling.
Maar zelfs als men de bovag op misstanden wijst doen ze niets

Jan Nonnekes|13.06.10|11:12

Pas of geen pas water dicht wordt het nooit ik laat mijn pas gewoon zien enleg ook uit dat er een geldig rijbewijs bij hoort te zijn en ik garandeer dat er alleen door een bevoegde instructeur wordt les gegeven ook als ik kandidaten door stuur naar een andere rijschool.
Ga maar eens kijken of ons BTW tarief omlaag kan en de BPM voor lesauto’s zoals bij de taxi.
Zorg maar dat er bijvoorbeeld een minimum les prijs komt in de rijschoolwereld en geen prijzen van 25 of nog minder euro’s per uur . Daar kan je toch niet voor rijden laatstaan van bestaan.
Laten we ons zelf eens waarderen voor wat we waard zijn!!!!!!!!

Ron|13.06.10|15:27

Nog meer regeltjes, HE BOVAG wordt eens wakker , waarom doen jullie niets aan een lagere BTW en bijv. een minimuum uurprijs.
Doe nu toch eens wat nuttigs voor de rijscholen!!
Voor mij is nu de maat vol, ik ga hierbij mijn lidmaatschap bij de BOVAG opzeggen.

Suresh|14.06.10|16:37

Laat Bovag beter iets nuttigs gaan doen, voor de ZZP-ers. Ze sturen mij drie keer een
inschrijfformulier, waarom , om dit soort rotzooi te ondersteunen zgn dat er zoveel leden achter
hun staan. Ga voor het verlagen de btw, bpm, anders opdoeken die hele handel, want ze doen
toch niks.

Corrytjuh|16.06.10|14:19

http://www.geslaagderijinstructeur.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=2229 Ik heb hier gekeken of ik bekend ben als instructeur en tot mijn verbazing ben ik niet bekend. Lachen heb jl zaterdag mijn nwe bevoegdheidspas gekregen tot 2015 en geef pas sinds 1981 les.
En in al die jaren is er nog geeneen die naar mijn pas gevraagd heeft of je moet die 3x!!! (in 30 jaar dus) meetellen dat ik staande ben gehouden door de politie

nico|24.06.10|13:41

het is maar een voorstel,

als we nu eens lid worden van het CNV die mensen proberen (vechten) al jare voor een CAO er zij plusminus 7000 instructeur`s en hiervan is de helfd in loondienst en daarvan zijn er MAAR EEN PAAR HANDEN VOL LID van een bond.

Als er meer leden zijn kan de bond ook veel meer een vuist maken.

In al die jare dat ik les geef ben ik de laatste15jaar (in loondienst)lid van het CNV en ik heb er heel wat aan gehad ook met juridise bijstand, het is de eenige bond die werkelijk voor een ieder klaar staat.

http://WWW.CNV BedrijvenBond Rijscholen.nl

Corrytjuh|29.06.10|16:31

Ik kan ook niet genoeg benadrukken dat we lid moeten worden van een bond, ik heb al veel gehad aan de juridische hulp van de bond.
Zoals veel collega’s om me heen, in loondienst, die bij grote rijscholen werken, had ik binnen mijn contract een soort “nul-uren”contract. Waren er geen leerlingen dan moest ik die uren middels overuren inhalen.
Of zoals ik bij een sollicitatie hoorde, ik kreeg alleen de gewerkte uren uitbetaald, met maandcontract!!!
Onzin dus, als er in een winkel niemand binnen komt kan die baas ook niet zeggen kom zaterdag maar terug want dan is het wel druk.
Na contact met de bond ben ik in conclaaf gegaan met mijn werkgever en ik hoef de niet gewerkte uren (heet in de wet werkgeversrisico, ik wil wel maar er is niets) niet meer met overuren in te halen en krijg ook gewoon mijn salaris voor de 40 uur die ik in mijn contract heb staan, werk of geen werk.
Ik hoor om mij heen dat dat niet gebruikelijk is, dom dom dom.
Wordt lid van het CNV en laat het uitzoeken, heb ik ook gedaan en zorg dat die CAO er komt en een pensioenregeling enz enz.
http://www.cnv/

Bert de Weerd|04.07.10|12:40

Even als aanvulling op de vorige 2 berichten:

Ook ik heb goede ervaringen met het CNV. Ik heb enkele jaren in de kadergroep gezeten. Dit is een soort “denktank” van rijinstructeurs die lid zijn van het CNV.

Door deze kadergroep is de bestuurder die op komt voor de belangen van rijinstructeurs (Dolf Polders) goed op de hoogte van wat er leeft in de branche en hij gebruikt dit dan ook in de overleggen die hij heeft met andere organisatie’s.
De kadergroep voor rijinstructeurs heeft er bijvoorbeeld ook voor gezorgt dat het CNV een voorbeeldarbeidsovereenkomst heeft opgesteld voor rijinstructeurs en dat er regelmatig nieuwsbrieven en bijeenkomsten zijn voor rijinstructeurs!

Tip voor de redactie: Zoek contact met de CNV-bestuurder Dolf Polders en laat ook hem reageren op nieuwsberichten die ook de rijinstructeurs in loondienst aangaan .
Om te beginnen lijkt het mij een goed idee om een interview te doen met hem en deze te plaatsen op verkeerspro.nl.
Mijn ervaring is dat het vakblad “de rijinstructie” voornamelijk aandacht heeft voor de grotere rijscholen en dat het blad vol staat met Bovag propaganda. Dit terwijl het blad zichzelf het “onafhankelijke vakblad” noemt. Ik ben daarom geen lid meer van het blad en haal mijn informatie oa van deze site.

http://www.cnvvakmensen.nl/caos/rijscholen/rijscholen/

I

Bert de Weerd|05.07.10|21:08

Even voor de duidelijkheid. Ik bedoelde met “deze site” de site verkeerspro.nl.

De link naar de site van het CNV heb ik eronder gezet voor degene die meer wil weten over het CNV en bijv. de voorbeeldarbeidsovereenkomst wil downloaden

Michel Temming|16.07.10|10:34

Is Nederland niet een prachtig land?

Men stelt regels op die niet actief worden gehandhaafd, en als een aantal rotte appels de regels overtreedt pakt men die rotte appels niet hard aan maar confronteert men de hele beroepsgroep met weer een nieuwe lijst regels welke vervolgens ook niet zullen worden gehandhaafd.

De rotte appels zullen niet in het minst wakker liggen van de nieuwe regels, want als je zonder licentie durft te rijden, durf je vast ook wel een licentie te vervalsen.
Er is immers toch niemand die het controleert of bestraft en zo’n kaart is makkelijk te vervalsen.
De leerling weet immers niet hoe zo’n kaart er uit hoort te zien.

Voor de beroepsgroep die voor 99% wel ter goede trouw is zijn de nieuwe regels een enorme rompslomp.

Zomaar een aantal tegenargumenten:

Het risico bestaat dat je de kaart vergeet bij het overstappen in een andere auto.

Als je in je privé auto stapt vergeet je natuurlijk je rijbewijs van de lesauto te pakken en ben je in overtreding. En hier handhaaft de politie wel op, dus kan je maar zo een boete krijgen.

Het risico bestaat dat één van de rotte appels even je ruit intikt om je kaart te jatten,
en als je rijbewijs ernaast hangt ben je die hoogstwaarschijnlijk ook kwijt, en wellicht ook maar gelijk even je autoradio en dakbord uit de kofferbak.

De kaart en eventueel je rijbewijs op de voorruit bevatten persoonsgegevens en in de hedendaagse praktijk van identiteitsdiefstal vormt dit een enorm risico.

Gegarandeerd ook dat met de huidige zomerse temperaturen, de kaarten zullen smelten tot onbruikbare hoopjes plastic.

Het constante UV licht op de ruit kan de kaarten onleesbaar maken.

Bij vorst kunnen de kaarten tegen de ruit bevriezen waardoor de moleculaire structuur verandert en de kaarten broos en breekbaar worden.

De kleine lettertjes op zowel de licentiekaart als het rijbewijs, zorgen ervoor dat je de kaarten er vaak af moet halen om aan een leerling of de politie te moeten laten zien.
Ik ben benieuwd hoe die kaarten op de ruit bevestigd moeten worden, en wat dan weer gaat kosten? (denk aan de exorbitante prijs van spiegeltjes!)

Even ter overdenking,

Volgens IBKI raken er sinds de invoering van de nieuwe WRM gemmiddeld zo’n 300 instructeurs per maand hun licentie kwijt.

Zou dat misschien de reden kunnen zijn van de toename in zwartrijders?? (ironisch bedoeld)

Wij als beroepsgroep worden ieder jaar weer met idiote nieuwe regeltjes geconfronteerd die ons enorm op kosten jagen.
De term broodroof is hier al een keer geopperd, maar zijn het wel de rotte appels die in de grootste mate ons brood roven?
Of is het IBKI, de Bovag en de overheid die hierin de grootste boosdoeners zijn?

Ik heb sterk de indruk dat de Bovag er op uit is een landelijk kartel te vormen en alle kleine zelfstandigen de nek om wil draaien.
IBKI schijnt ze daarbij wel erg vaak ter wille te willen zijn.

De opleidingsinstituten spinnen ook garen bij al die instructeurs die telkens bijgeschoold moeten worden.
En wat leer je dan?
Dat je de leerling welkom moet heten, en dat je van het lesuur minstens een half uur niet aan het rijden bent maar aan het ouwehoeren. (inleiding, lesplan, afsluiting, evaluatie etc..).

Kleine zelfstandige rijscholen krijgen nu de zwarte piet toegespeeld voor de daden van enkele rotte appels.

Er wordt door de Bovag en IBKI een sfeer gecreëerd van: “als je niet bij een grote organisatie bent aangesloten, dan zul je wel niet deugen!”
Dit wordt ook openlijk gecommuniceerd via publicaties op internet, dè plaats waar onze potentiële leerlingen het meest rondhangen.

Het enige “voordeel” voor de beroepsgroep is dat als er 300 collega’s per maand afvallen (3600 per jaar), het alsmaar makkelijker wordt om klanten te scoren. (ook ironisch bedoeld, want ik gun ieder z’n boterham).

Het wordt tijd dat wij als beroepsgroep ons zelf gaan organiseren in een belangenvereniging voor kleine zelfstandige rijscholen.
(één die echt wat doet voor de beroepsgroep).

mvg,

Michel

Michel Temming|16.07.10|10:45

Oh, was nog iets vergeten.

De Bovag is die organisatie die een kleine 30 jaar geleden de garage branche begon te terroriseren met exact dezelfde tactieken die zij nu toepassen.

Ben je niet aangesloten dan deug je niet!

Om niet als uitschot te boek te staan, zijn nu praktisch alle garages aangesloten.
De Bovag licentie kost garages een rib uit het lijf.

Maar oh hoe ironisch, ik ben in die 30 jaar minstens 5 keer getild door een Bovag garage,
en heb nu een fantastische kleine zelfstandige garage die me nooit het vel over de neus trekt.

Dus f**k de Bovag.

Kees Verhagen|16.07.10|12:04

Hoe is het mogelijk dat de BOVAG niet eerder aan de bel heeft getrokken. Dit gebeurt toch al jaren en is een schande voor de branche. Had de BOVAG het eerst te druk met andere kostenverslindende acties tegen een klein deel van hun eigen leden misschien?
Kijk wat beter om je heen BOVAG, dan zie meer dan als je alleen luisterd naar een enkele gefrustreerd rijschoolhouder.

Kees

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Discussie in rijschoolbranche over plaatsing pas op dashboard | RijschoolPro
lesauto

Discussie in rijschoolbranche over plaatsing pas op dashboard

De Bovag wil dat iedere rijinstructeur voortaan de instructeurspas zichtbaar in de auto plaatst. De brancheorganisatie verwacht binnen enkele weken daarover een convenant te tekenen met het CBR en de FAM. Collega-belangenvertegenwoordiger VRB ziet echter weinig heil in het plan.

De Bovag zegt signalen te hebben ontvangen dat een aantal rijinstructeurs onbevoegd les zou geven. “Precieze aantallen ontbreken, maar iedereen in de branche weet en bevestigt dat het voorkomt”, licht woordvoerder Paul de Waal toe. “En dat is zeer onwenselijk. Het geeft de sector een slechte naam. Het gaat erom vertrouwen te wekken bij de leerlingen.”

Met het pasje op het dashboard zou de leerling kunnen vaststellen dat hij te maken heeft met bevoegde instructeur, vindt de Bovag. “Verder moedigt het nascholing aan en wordt onbevoegd lesgeven ontmoedigd. Bijvoorbeeld met een verlopen pas vanwege het niet volgen van de verplichte nascholing”, aldus De Waal.

VRB
Branchevereniging VRB is tegen het plan. Zij ziet de voordelen ervan niet in. Bovendien is meteen een hoop privégegevens zichtbaar voor iedereen. De VRB vreest daarmee voor identiteitsfraude.

“Het VRB bestuur wil aan elke overeenkomst, die het imago van de rijschoolwereld verbetert, meewerken en meedenken. Maar we zien op dit moment het pasje op het dashboard niet zitten”, zegt secretaris Willy van Summeren.

“Op de instructeurspas staat geen pasfoto. Hij is alleen geldig als de pashouder in bezit is van een geldig rijbewijs. Die moet dan ook op het dashboard geplaatst worden om identificatie door de leerling te laten plaatsvinden. Daarop staan geboortedatum, de volledige naam en burgerservicenummer. Met deze gegevens is er kans op identiteitsfraude.” Ook vreest de VRB voor diefstal als de instructeur de lesauto even verlaat.

Overleg
De VRB is niet betrokken geweest bij het overleg, meldt Van Summeren. “Wij zijn pas enkele weken op de hoogte van het feit dat er een convenant op komst is tussen BOVAG, FAM en CBR. Er is op dat moment gevraagd of de VRB ook wilde ondertekenen. Maar het enige voordeel is dat de leerling inderdaad vaststellen of de instructeur les mag geven. Dat kan hij nu ook al door gewoon te vragen of hij de instructeurspas mag zien.”

Het bestuur van VRB is niet bereid de aangesloten leden op te roepen hun pas en rijbewijs op het dashboard te plaatsen. “Dat zal altijd op basis van vrijwilligheid moeten gebeuren. Wettelijk zal het niet verplicht kunnen worden en daarom zal het systeem ook nooit waterdicht zijn.”

CBR
Het CBR geeft aan zich niet te mengen in deze discussie. “Het zijn de brancheorganisaties die hierover afspraken aan het maken zijn middels een convenant”, laat woordvoerder Coen Sleddering weten. “Het CBR werkt positief mee aan de uitvoering van deze afspraken. Maar wij gaan geen nieuwe taken op dit gebied op ons nemen.”

Bart Pals

Wat vindt u? Vul onze poll in rechtsboven op deze pagina!

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

45 reacties op “Discussie in rijschoolbranche over plaatsing pas op dashboard”

F. Brouwer|10.06.10|11:03

Het zou hierbij ook eens goed zijn om minimum prijzen af te dwingen. Dit bevordert de kwaliteit van de opleidingen en kunnen instructeurs in loondienst eens een salaris ontvangen die past bij de verantwoordelijkheid van hun werk.

M.VBerspaget|10.06.10|11:24

Het is goed voor de kwaliteit en we moeten ook eens gaan denken aan een cao voor instructeurs.
Pas dan wordt het een goed beroep

jos meijer|10.06.10|12:00

De BOVAG moet eindelijk eens ophouden,met het aan het handje lopen van het CBR en het bakken van zoete broodjes bij het CBR.Laat ze zich eens bezig houden met datgene waarvoor ze zijn gekozen (?),nl belangen beharteging van de rijschool.

v.Bommel|10.06.10|12:16

@ F.Brouwer
Leuk bedacht, echter zeer naief. Prijsafspraken zijn namelijk verboden! Er staan zeeeeeer hoge boetes op, die de kartel waakhond Opta zal uitdelen!

Bert|10.06.10|12:36

Er kleven ook nadelen aan. Hoe vaak wordt bij eventuele wisseling van instructeur het pasje in de auto achter gelaten. Mogelijk zijn er dan momenten waarop er geen pasje getoond kan worden bij controles omdat dit nog in de eventuele andere auto ligt.
Bij andere opleidingen (scholen e.d.) wordt ook geen pasje of bevoegdheidspapieren getoond.
Vraag na als deze behoefte aanwezig is. Men moet het wel kunnen tonen.
Meer bezighouden met opleiden en niet bezighouden met dit soort flauwekul.

Marcel|10.06.10|12:52

Als iedereen in de branche weet wie ‘het’ zijn, wordt het misschien eens tijd om de politie hierover in te lichten. Een stukje verantwoordelijkheid van de brache zelf.

JC Vroon|10.06.10|13:47

Ik heb al jaren geleden bi j de Bovag voorgesteld om een boekje met daarin alle bevoegde
instructeurs ,zoals bij de assuradeuren ,maar ja dat zal wel te moeilijk zijn

met vriendelijke groet Co

Scaldis|10.06.10|14:32

Al veel te veel worden wij doodgegooid met allerlei onzinnige regeltjes. Als er instructeurs rondrijden die niet bevoegd zijn moet de politie hier maar op controleren. Bovag loopt veel te veel aan het handje van het CBR. Men kan zich beter druk maken om belangen waar de branche wel wat aan heeft.

ief|10.06.10|14:46

BELACHELIJK!! iemand die zonder geldigheid van het certificaat/ zonder certificaat lest die geeft toch al bagger les! dus dan houd die rijschool vanzelf op met bestaan.
Als ze elke keer bij aanvang van een praktijk examen een geldig pasje moeten tonen en anders het examen weigeren dan ist toch ook opgelost…
Geen gezeik met pasjes op het dashboard, dashboard hangt al vol genoeg met navigatie, carkit, afmetingen van voertuigcombi,zonnebril houder etc etc.

en die prijsvechters komen er zelf ook wel achter… kwaliteit laat zich altijd terug betalen!

KVO|10.06.10|17:25

Even naar de site van het IBKI, naam en geboorte datum van de instructeur intypen en je kunt direct zien of de pas nog geldig is of niet.. Dat is toch niet zo moeilijk?

maaike|10.06.10|18:25

Wat een gedonder als ik elke keer dat ik wissel van auto (soms drie keer per dag) dat pasje mee moet nemen. En hoe zit het dan als ik een RIS-toets doe bij een collega? Twee pasjes?

De instelling om de illegale instructeurs te noteren is het CBR! Elk examen een identiteitscontrole en tonen van de instructiepas en de instructeurs zonder geldige pas zijn er zo tussen uit gehaald!
Het CBR heeft het convenant ook ondertekend, dus veel zullen ze er niet op tegen hebben.

Tot nu toe rijdt hier ook een instructeur zonder pas, maar zowel CBR als politie weigeren er energie in te steken. Dus zoveel zal het allemaal niet uithalen.
En de BOVAG wil hiermee de naam van de rijscholen goed houden? Waarom dan eerst een bericht in de landelijke media dat er ‘veel onbevoegde instructeurs’ op de weg zitten? Eerst de beroepsgroep weer eens zwart maken en dan daarna hun idee doordrammen!
En wat blijft er hangen….. juist! De rijscholen zijn weer een stelletje oplichters! Zoals eerder gezegd: ga ons eens vertegenwoordigen in plaats van ons zwart maken!

desmond|10.06.10|18:50

Het is niet de bovag die aan het handje loopt van het CBR, maar het is omgekeerd. De bovag is degene die het Cbr op het idee brengt, omdat de kleine rijscholen hun een doorn in het oog is. Ik ben lid van de FNV en betaal veel minder aan lidmaatschapsgeld. Laten ze een keer die dure lidmaatschapsgeld terugbrengen. De fnv is veel goedkoper al zijn ze niet branheorganisatie. De bovag speelt voor politie. Ze moeten niet bij CBR zijn maar bij ministerie’s van verkeer en waterstaat en justitie. Het is niet het werk van CBR deze te controleren.

nic|10.06.10|19:01

Het zou idd handig zijn als er gecontroleerd zou worden op instructeurs passen maar in de auto NEE.
CBR die passen zou controleren is een utopie en als ze dan al controleren is er toch een instructeur op de examens die wel een pas heeft en zegt dus niks over diegene die de lessen heeft verzorgd. de rijscholen die met niet gekwalificeerd personeel rijden dekken zich heus wel in tegen die controles.
Blijft een raar gegeven dat er wel controle/sancties kan zijn op zwart lesgeven door de belastingdienst en er geen oplossing gevonden kan worden voor instructeurs die zonder pas lesgeven.
Beide zorgen er immers voor dat er rijscholen “onder” de prijs kunnen lesgeven en de beroepsgroep een slechte naam bezorgen.
En dan nog even voorbeeldje van politie: bij een ongeval waarbij iemand de achterbak van de lesauto van dichtbij wilde bekijken wordt er geen instructeurspas gevraagd maar bij een kapot achterlicht op een bestickerde leswagen en niet van L plaat voorzien (dus geen lessituatie) wordt om een instructeurs pas geeist.
Het blijft ook een zeer triest verhaal dat een VRB weer buitenspel gezet wordt en BOVAG/FAM/CBR afspraken gaan maken voor een convenant. Het CBR die zijn handen wederom zoals met alles in onschuld wast en zegt de brancheorganisaties maken de afspraken waarbij bekend is dat VRB er niet bij betrokken is dus alleen de bekende organisaties hun wil doordrukken.

Hoe krom is Nederland dat er zoveel regels zijn die met hand en tand overtreden worden en niet gecontroleerd kunnen worden en dat er voor de rijschool wereld niet een goede samenwerking kan zijn tussen branchevertegenwoordigers en CBR.

Scaldis|10.06.10|19:28

Als het zo is dat onbevoegde instructeurs lesgeven moet de politie hier maar meer op controleren. Als ik 3 km te hard rijdt weten ze me ook te vinden. Bovag zou zich drukker moeten maken om de belangen van de branche i.p.v. samen met het CBR allerlei onzinnige regeltjes te bedenken.

Anna|10.06.10|19:39

Dit onzalige idee is m.i. niet afkomstig vanuit “de branche” en zeker niet vanuit de groep kleine rijscholen, althans dat kan ik me niet voorstellen. Het is waarschijnlijk gekopieerd uit de taxiwereld, maar een taxirit is totaal niet te vergelijken met het geven van rijles. Rijles geef je immers niet aan een vreemdeling, maar aan een leerling die geruime tijd doorbrengt naast dezelfde instructeur, of het n om een kleine of een grote rijschool gaat. Die leerling hoeft niet wekelijks te checken of zijn instructeur wel aan de kwaliteitseisen voldoet. Als een taxirit niet aan de verwachtingen voldoet is dat een heel ander verhaal. Beide partijen kennen elkaar niet en de klager moet weten met wie hij te maken heeft om een klacht te kunnen deponeren.
Ik ben dus erg benieuwd bij wie dit idee werkelijk vandaan komt en met welk motief…

Gerrit|10.06.10|21:05

Als een branche-organisatie zich alleen weet te onderscheiden door steeds meer regels in te voeren, dan heb je tenminste waar voor je geld. Identificatie is immers “hot”.

Jan hamelink|10.06.10|21:14

het wordt tijd dat de BOVAG eens doet waar dik voor betaald door de aangesloten rijscholen, namelijk. een belangenorganisatie worden. Met je rijbewijs op het dashboard liggen je gegevens letterlijk op straat. Wanneer de politie meer prikacties voor lesauto’s zouden houden wordt de pakkans op illegaal lesgeven groter. Ook een kliklijn voor politie en belastingdienst zou waarschijnlijk werken. Zwart lessen is immers broodroof.

Als de WRM- pas en het rijbewijs zichtbaar moet zijn, hoe zit het dan met de RIS-pas?

J. Michielsen|10.06.10|21:29

Onzinnig idee!!
Stickers op ramen van lesauto’s zijn niet wenselijk, zeker niet op de voorruit!!
Verzin iets anders.

Pieter|10.06.10|22:21

Soms vergeet ik wel eens waarom ik mijn bovag lidmaatschap heb opgezegt, maar op de een of andere manier word ik er toch steeds weer aan herinnerd dat ik hier geen slechte keus in heb gemaakt.

Johan|10.06.10|23:17

Laat de Bovag zich bezig houden met verlaging van het onterechte hoge BTW tarief voor rijscholen, wij hebben ook een dienstverlenend beroep. of geen BPM betalen voor onze lesauto’s net als taxi’s ipv deze onzin, kunnen wij ook nog eens een fatsoenlijke boterham verdienen.

Johan|10.06.10|23:27

Zou beter zijn als de bovag zich bezig houdt met verlaging van het hoge BTW tarief voor de rijscholen, of vrijstelling van BPM voor lesauto’s net als dat taxi’s hebben.
dan zich druk maken over een instructeurspas, per slot van rekening kiest de leerling toch zelf zijn rijschool.Dus slechte rijscholen vertrekken van zelf.

Jacco Hulsbos|11.06.10|00:13

Ik vind het niet echt een probleem om er aan mee te werken, maar zie er ook niet echt de noodzaak van in. Het is namelijk ook gewoon te zien op http://www.geslaagderijinstructeur.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=2229

En als ik de politie bel met de mededeling een (vermoedelijke) zwartrijder zonder blauwe L op zijn auto te zien, dan wordt het afgescheept met: ” het zal wel een instructeur zijn die nu geen les geeft, maar gewoon iemand meeneemt” dus ik weet niet hoe serieus dat wordt genomen.

Ad Maas|11.06.10|00:23

Ben jarenlang lid van de Bovag geweest heb helaas moeten constaren dat deze club nog nooit iets positiefs voor de kleine rijscholen heeft gedaan. Ga nu eindelijk eens aan de slag voor kleine ondernemers i.p.v. deze onzinnige voorstellen. te denken valt aan een lager BTW tarief, of wat te denken aan de komende kilometerheffing. Nog niet eens te spreken over de nieuwe WRM praktijk begeleiding, waaarbij ondernemers de kans gaan lopen hun lesbevoegdheid kwijt te gaan raken Daar zouden wij mee geholpen zijn. BOVAG stop met deze flauwekul en probeer een iets zinnigs te gaan doen voor ons.

frits|11.06.10|00:29

als de bovag iets serieus wil betekenen,zorg dan dat er een CAO komt voor deze mensen,
want denken jullie nu echt dat collega’s rij instructeurs voor hun plezier dit werk doen….
……immers is iemand in de rij wereld die zich graag laat verongelukken?

met andere woorden heb respect voor deze mensen en ga ze niet lopen vervelen met onzin dingen…..en kom met concrete dingen LANDELEJIKE CAO !

Ad Maas|11.06.10|00:47

Wat een belachelijk idee.
Ik ben jarenlang lid geweest van de BOVAG.
Was zellfs drie sterren gecertificeerd, zonder jaarlijkse controle of alles nog wel inorde was.
Steek eerst de hand eens in eigen boezem BOVAG.
Nu dit weer. Ga nu eerst eens wat doen die voor de kleine ondernemer er echt toe doen.
Te denken valt aan de BTW heffing die al jaren veel te hoog is. Waarom kan dit nog steeds geen 6% zijn? Verder komt de kilometer heffing eraan, wat gaan jullie daar aan doen.
En wat te denken van de nieuwe WRM praktijkexamens, waarbij instructeurs of rijschoolhouders de kans gaan lopen hun lesbegoegdheid kwijt te gaan raken en zodoende hun inkomsten gaan verliezen. BOVAG dit zijn de zaken waar jullie je beter mee kunnen bezig houden, dan dat geneuzel waar je nu mee bezig bent.
Willen jullie je profileren als een spreekbuis voor rijscholen, ga dan echt eens als zodanig aan de slag en maak jezelf niet langer belachelijk met deze onzinnnige, zielige bemoeienissen die van generlei waarde zijn voor een club als de BOVAG

kr van fulpen|11.06.10|11:46

wat een flauwekul
waar zie je dan aan dat die pas van de instructeur is die in de auto zit.

Bastiaan|11.06.10|16:46

@Johan,

Je schrijft:
“…per slot van rekening kiest de leerling toch zelf zijn rijschool. Dus slechte rijscholen vertrekken van zelf.”

Maar waarom is dat in het verleden nooit gebeurt…of sosm…ja als de overheidssubsidie bij reintegratie stopt voor sommigen…kijk maar wat voor een rotzooi er lesgeeft. Maar ik heb het idee dat leerlingen toch kiezen voor (lage) prijs en weten zij veel wat echt goede kwaliteit is…

Maar ik hoop dat je gelijk hebt/krijgt en de rotte appels snel verdwijnen, het is namelijk een schande als je uit punt van verkeersveiligheid bekijkt. Dat er zulke onbekwame lui dit vak mogen/kunnen uitoefenen, bah!

johan|11.06.10|23:00

betrek de kleine rijscholen in de overleg door aan te schrijven.deze zijn bij het cbr toch bekend
en doe wat aan de btw bv de zeilscholen betalen nu ook de 6% waarom wij niet.
wij zijn de rijschool op wiellen.
er zijn meer kleine rijscholen dan groote

Carlo Cuppers|11.06.10|23:41

Ja inderdaad hartstikke belachelijk een rijbewijs en insructeurscertificaat op het dashboard.
En het zou inderdaad een duidelijk teken zijn dat er in onze branche HEEL VEEL koekebakkers zitten die het niet zo nauw nemen met de kwaliteit. Het zelfde geld voor taxi`s die ook vol geplakt zitten met stikkers. Ook geen gezicht.
Trouwens die extra linkerbuitenspiegel was ook niet zo`n goed idee. Het belemmerd het zicht voor de leerling enorm, en als instructeur heb je er ook knap last van. Ook veel examinatoren hebben er veel last, zeggen ze.

Marian|12.06.10|00:23

De Bovag moet ophouden met het verzinnen van belachelijke regels.Ik weet weer heel duidelijk waarom ik het lidmaatschap heb opgezegd.Laat ze maar eens opkomen voor de rijschool branche zoals de btw verlaging en vrijstelling van de bpm,vrijstelling van de km heffing zoals bij de taxi’s.

Het instructeursbewijs hoort bij de instructeur en niet bij / op een lesauto.Het is toch mogelijk om het pasje met rijbewijs te tonen als er om wordt gevraagd!

Joe|12.06.10|09:31

Heren laten we ervoor zorgen dat de branche een goede naam krijgt.BOVAC zorgt dat de BTW verlaagd wordt en zorgt dat de regels omtrent de bevoegheden van de instructeurs niet afgepakt worden(onzinnige herhalingscursussen te moeten volgen). De BPM afschaffen voor de rijscholen. met al deze zaken moet BOVAC zich bezig houden

Bert|12.06.10|13:01

Alles is hier wel gezegd.
maar wat ik niet begrijp,………..dat Bovag nog leden heeft

frits lam|12.06.10|13:01

Dit is zeer zeker een slecht signaal in de richting van de cursisten.
We worden als instructeur weer gestigmatiseerd als zijnde onbetrouwbaar.
We moeten ons al op allerlei fronten regelmatig bewijzen (bijvoorbeeld openbaarheid slagingspercentages en verplichte bijscholing). En dan nog schijnen wij allemaal onbetrouwbaar te zijn.
Er zullen best enkele rotte appels zijn, maar om de hele branche als onbetrouwbaar te bestempelen gaat mij echt te ver, en dat is in mijn ogen het signaal wat je hier mee afgeeft.
Al met al geeft deze maatregel het verkeerde signaal af (erg negatief).

jan lammers|12.06.10|14:32

De bovag moet zich eens bezig gaan houden met waar ze voor zijn de belangen van de rijscholen en de leerling.
Maar zelfs als men de bovag op misstanden wijst doen ze niets

Jan Nonnekes|13.06.10|11:12

Pas of geen pas water dicht wordt het nooit ik laat mijn pas gewoon zien enleg ook uit dat er een geldig rijbewijs bij hoort te zijn en ik garandeer dat er alleen door een bevoegde instructeur wordt les gegeven ook als ik kandidaten door stuur naar een andere rijschool.
Ga maar eens kijken of ons BTW tarief omlaag kan en de BPM voor lesauto’s zoals bij de taxi.
Zorg maar dat er bijvoorbeeld een minimum les prijs komt in de rijschoolwereld en geen prijzen van 25 of nog minder euro’s per uur . Daar kan je toch niet voor rijden laatstaan van bestaan.
Laten we ons zelf eens waarderen voor wat we waard zijn!!!!!!!!

Ron|13.06.10|15:27

Nog meer regeltjes, HE BOVAG wordt eens wakker , waarom doen jullie niets aan een lagere BTW en bijv. een minimuum uurprijs.
Doe nu toch eens wat nuttigs voor de rijscholen!!
Voor mij is nu de maat vol, ik ga hierbij mijn lidmaatschap bij de BOVAG opzeggen.

Suresh|14.06.10|16:37

Laat Bovag beter iets nuttigs gaan doen, voor de ZZP-ers. Ze sturen mij drie keer een
inschrijfformulier, waarom , om dit soort rotzooi te ondersteunen zgn dat er zoveel leden achter
hun staan. Ga voor het verlagen de btw, bpm, anders opdoeken die hele handel, want ze doen
toch niks.

Corrytjuh|16.06.10|14:19

http://www.geslaagderijinstructeur.nl/smartsite.shtml?ch=BKI&id=2229 Ik heb hier gekeken of ik bekend ben als instructeur en tot mijn verbazing ben ik niet bekend. Lachen heb jl zaterdag mijn nwe bevoegdheidspas gekregen tot 2015 en geef pas sinds 1981 les.
En in al die jaren is er nog geeneen die naar mijn pas gevraagd heeft of je moet die 3x!!! (in 30 jaar dus) meetellen dat ik staande ben gehouden door de politie

nico|24.06.10|13:41

het is maar een voorstel,

als we nu eens lid worden van het CNV die mensen proberen (vechten) al jare voor een CAO er zij plusminus 7000 instructeur`s en hiervan is de helfd in loondienst en daarvan zijn er MAAR EEN PAAR HANDEN VOL LID van een bond.

Als er meer leden zijn kan de bond ook veel meer een vuist maken.

In al die jare dat ik les geef ben ik de laatste15jaar (in loondienst)lid van het CNV en ik heb er heel wat aan gehad ook met juridise bijstand, het is de eenige bond die werkelijk voor een ieder klaar staat.

http://WWW.CNV BedrijvenBond Rijscholen.nl

Corrytjuh|29.06.10|16:31

Ik kan ook niet genoeg benadrukken dat we lid moeten worden van een bond, ik heb al veel gehad aan de juridische hulp van de bond.
Zoals veel collega’s om me heen, in loondienst, die bij grote rijscholen werken, had ik binnen mijn contract een soort “nul-uren”contract. Waren er geen leerlingen dan moest ik die uren middels overuren inhalen.
Of zoals ik bij een sollicitatie hoorde, ik kreeg alleen de gewerkte uren uitbetaald, met maandcontract!!!
Onzin dus, als er in een winkel niemand binnen komt kan die baas ook niet zeggen kom zaterdag maar terug want dan is het wel druk.
Na contact met de bond ben ik in conclaaf gegaan met mijn werkgever en ik hoef de niet gewerkte uren (heet in de wet werkgeversrisico, ik wil wel maar er is niets) niet meer met overuren in te halen en krijg ook gewoon mijn salaris voor de 40 uur die ik in mijn contract heb staan, werk of geen werk.
Ik hoor om mij heen dat dat niet gebruikelijk is, dom dom dom.
Wordt lid van het CNV en laat het uitzoeken, heb ik ook gedaan en zorg dat die CAO er komt en een pensioenregeling enz enz.
http://www.cnv/

Bert de Weerd|04.07.10|12:40

Even als aanvulling op de vorige 2 berichten:

Ook ik heb goede ervaringen met het CNV. Ik heb enkele jaren in de kadergroep gezeten. Dit is een soort “denktank” van rijinstructeurs die lid zijn van het CNV.

Door deze kadergroep is de bestuurder die op komt voor de belangen van rijinstructeurs (Dolf Polders) goed op de hoogte van wat er leeft in de branche en hij gebruikt dit dan ook in de overleggen die hij heeft met andere organisatie’s.
De kadergroep voor rijinstructeurs heeft er bijvoorbeeld ook voor gezorgt dat het CNV een voorbeeldarbeidsovereenkomst heeft opgesteld voor rijinstructeurs en dat er regelmatig nieuwsbrieven en bijeenkomsten zijn voor rijinstructeurs!

Tip voor de redactie: Zoek contact met de CNV-bestuurder Dolf Polders en laat ook hem reageren op nieuwsberichten die ook de rijinstructeurs in loondienst aangaan .
Om te beginnen lijkt het mij een goed idee om een interview te doen met hem en deze te plaatsen op verkeerspro.nl.
Mijn ervaring is dat het vakblad “de rijinstructie” voornamelijk aandacht heeft voor de grotere rijscholen en dat het blad vol staat met Bovag propaganda. Dit terwijl het blad zichzelf het “onafhankelijke vakblad” noemt. Ik ben daarom geen lid meer van het blad en haal mijn informatie oa van deze site.

http://www.cnvvakmensen.nl/caos/rijscholen/rijscholen/

I

Bert de Weerd|05.07.10|21:08

Even voor de duidelijkheid. Ik bedoelde met “deze site” de site verkeerspro.nl.

De link naar de site van het CNV heb ik eronder gezet voor degene die meer wil weten over het CNV en bijv. de voorbeeldarbeidsovereenkomst wil downloaden

Michel Temming|16.07.10|10:34

Is Nederland niet een prachtig land?

Men stelt regels op die niet actief worden gehandhaafd, en als een aantal rotte appels de regels overtreedt pakt men die rotte appels niet hard aan maar confronteert men de hele beroepsgroep met weer een nieuwe lijst regels welke vervolgens ook niet zullen worden gehandhaafd.

De rotte appels zullen niet in het minst wakker liggen van de nieuwe regels, want als je zonder licentie durft te rijden, durf je vast ook wel een licentie te vervalsen.
Er is immers toch niemand die het controleert of bestraft en zo’n kaart is makkelijk te vervalsen.
De leerling weet immers niet hoe zo’n kaart er uit hoort te zien.

Voor de beroepsgroep die voor 99% wel ter goede trouw is zijn de nieuwe regels een enorme rompslomp.

Zomaar een aantal tegenargumenten:

Het risico bestaat dat je de kaart vergeet bij het overstappen in een andere auto.

Als je in je privé auto stapt vergeet je natuurlijk je rijbewijs van de lesauto te pakken en ben je in overtreding. En hier handhaaft de politie wel op, dus kan je maar zo een boete krijgen.

Het risico bestaat dat één van de rotte appels even je ruit intikt om je kaart te jatten,
en als je rijbewijs ernaast hangt ben je die hoogstwaarschijnlijk ook kwijt, en wellicht ook maar gelijk even je autoradio en dakbord uit de kofferbak.

De kaart en eventueel je rijbewijs op de voorruit bevatten persoonsgegevens en in de hedendaagse praktijk van identiteitsdiefstal vormt dit een enorm risico.

Gegarandeerd ook dat met de huidige zomerse temperaturen, de kaarten zullen smelten tot onbruikbare hoopjes plastic.

Het constante UV licht op de ruit kan de kaarten onleesbaar maken.

Bij vorst kunnen de kaarten tegen de ruit bevriezen waardoor de moleculaire structuur verandert en de kaarten broos en breekbaar worden.

De kleine lettertjes op zowel de licentiekaart als het rijbewijs, zorgen ervoor dat je de kaarten er vaak af moet halen om aan een leerling of de politie te moeten laten zien.
Ik ben benieuwd hoe die kaarten op de ruit bevestigd moeten worden, en wat dan weer gaat kosten? (denk aan de exorbitante prijs van spiegeltjes!)

Even ter overdenking,

Volgens IBKI raken er sinds de invoering van de nieuwe WRM gemmiddeld zo’n 300 instructeurs per maand hun licentie kwijt.

Zou dat misschien de reden kunnen zijn van de toename in zwartrijders?? (ironisch bedoeld)

Wij als beroepsgroep worden ieder jaar weer met idiote nieuwe regeltjes geconfronteerd die ons enorm op kosten jagen.
De term broodroof is hier al een keer geopperd, maar zijn het wel de rotte appels die in de grootste mate ons brood roven?
Of is het IBKI, de Bovag en de overheid die hierin de grootste boosdoeners zijn?

Ik heb sterk de indruk dat de Bovag er op uit is een landelijk kartel te vormen en alle kleine zelfstandigen de nek om wil draaien.
IBKI schijnt ze daarbij wel erg vaak ter wille te willen zijn.

De opleidingsinstituten spinnen ook garen bij al die instructeurs die telkens bijgeschoold moeten worden.
En wat leer je dan?
Dat je de leerling welkom moet heten, en dat je van het lesuur minstens een half uur niet aan het rijden bent maar aan het ouwehoeren. (inleiding, lesplan, afsluiting, evaluatie etc..).

Kleine zelfstandige rijscholen krijgen nu de zwarte piet toegespeeld voor de daden van enkele rotte appels.

Er wordt door de Bovag en IBKI een sfeer gecreëerd van: “als je niet bij een grote organisatie bent aangesloten, dan zul je wel niet deugen!”
Dit wordt ook openlijk gecommuniceerd via publicaties op internet, dè plaats waar onze potentiële leerlingen het meest rondhangen.

Het enige “voordeel” voor de beroepsgroep is dat als er 300 collega’s per maand afvallen (3600 per jaar), het alsmaar makkelijker wordt om klanten te scoren. (ook ironisch bedoeld, want ik gun ieder z’n boterham).

Het wordt tijd dat wij als beroepsgroep ons zelf gaan organiseren in een belangenvereniging voor kleine zelfstandige rijscholen.
(één die echt wat doet voor de beroepsgroep).

mvg,

Michel

Michel Temming|16.07.10|10:45

Oh, was nog iets vergeten.

De Bovag is die organisatie die een kleine 30 jaar geleden de garage branche begon te terroriseren met exact dezelfde tactieken die zij nu toepassen.

Ben je niet aangesloten dan deug je niet!

Om niet als uitschot te boek te staan, zijn nu praktisch alle garages aangesloten.
De Bovag licentie kost garages een rib uit het lijf.

Maar oh hoe ironisch, ik ben in die 30 jaar minstens 5 keer getild door een Bovag garage,
en heb nu een fantastische kleine zelfstandige garage die me nooit het vel over de neus trekt.

Dus f**k de Bovag.

Kees Verhagen|16.07.10|12:04

Hoe is het mogelijk dat de BOVAG niet eerder aan de bel heeft getrokken. Dit gebeurt toch al jaren en is een schande voor de branche. Had de BOVAG het eerst te druk met andere kostenverslindende acties tegen een klein deel van hun eigen leden misschien?
Kijk wat beter om je heen BOVAG, dan zie meer dan als je alleen luisterd naar een enkele gefrustreerd rijschoolhouder.

Kees

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.