bijscholing, rijinstructeur, WRM

Kritiek op Belgische opleiding en examen tot rijinstructeur

bijscholing, rijinstructeur, WRM

BRUSSEL – Er bestaat forse kritiek op de kwaliteit van de rijinstructeursopleidingen in België. De rijscholen kampem met een flink tekort van 750 rijinstructeurs, maar de meesten stranden tijdens hun opleiding of halen het examen niet.

Het beroep staat op de Belgische lijst van knelpuntberoepen. “Opleiding en examen zijn niet op elkaar afgestemd”, zegt Jeroen Smeesters van Federdrive, de vereniging van beroepsautorijscholen, in de Belgische krant Standaard.

De Federale Overheidsdienst Mobiliteit (FOD) reikt de diploma’s van instructeurs uit. In tegenstelling tot Nederland, kan iedereen aan het examen deelnemen. Ook als er geen opleiding is gevolgd aan een professioneel instituut, zoals in Nederland Jongepier Opleidingen of Compact Opleidingen. Kennis van het verkeersreglement en autotechniek volstaan. Slechts dertig procent van de kandidaten haalt het brevet.

Rijscholen
Een aantal rijscholen probeert de instructeur voor te bereiden op het examen. “Maar die gaan ook niet voldoende in op mobiliteit of verkeersveiligheid. Ze kennen de wettekst over voorrang uit het hoofd, maar die in de praktijk toepassen is andere koek. Maar je bent zelfs niet eens verplicht om lessen te volgen. Het enige voordeel dat je er wettelijk uit haalt, is dat je stage na het examen minder lang duurt”, vindt Smeesters

Maar niet alleen het gebrek aan opleiding zorgt voor de lage percentages, ook de vraagstelling ligt onder vuur. “Tijdens het examen worden vragen gesteld over zaken waar een instructeur in de praktijk nooit mee te maken krijgt’, zegt Smeesters. “De jury baseert zich op een handboek dat is geschreven in de jaren zeventig. ‘Wat is vacuümvervroeging?’, vragen ze bijvoorbeeld. Maar dat is een onderdeel in de ontsteking van een motor die al tien jaar uit auto’s is gebannen.”

“Nog zoiets is ‘weekijzer’. Kandidaten moeten uitleggen welke functie dat soort metaal heeft in een auto. Het wordt al jaren niet meer gebruikt.”

Wetgeving
De sleutel voor verandering ligt in handen van de FOD Mobiliteit, vindt Federdrive. De rij-instructeurs willen al maanden de wetgeving over de examinering en opleiding veranderen.

‘Er wordt bij ons zeker over nagedacht’, zegt FOD-woordvoerder Tom De Spiegelaere. “Maar beslissingen komen er voorlopig niet. De huidige regering is er alleen voor de lopende zaken.”

Auteur: Bart Pals

4 reacties op “Kritiek op Belgische opleiding en examen tot rijinstructeur”

Geert-Jan|24.06.10|13:36

Misschien moeten Nederlandse Instructeurs benaderd worden om lessen te gaan verzorgen in Belgie. Hier is momenteel een overschot aan instructeurs, dus er zijn vast wel goede Nederlandse instructeurs te vinden die in Belgie les willen geven.

ramsodit|24.06.10|23:07

Misschien wel wat voor nerderlandse opleidinging instuten.
Het lijkt op. oudestijl van vroeger.
Dus opleiders werk aan de winkel..

R.Ramsodit

Rijschool start

Rijschool AMCT|29.06.10|22:40

:Heeft iemand ervaring met het starten van een rijschool in België?.
Mag je met een Nederlands instrukeursbewijs in België praktisch rijonderricht geven?

C. Theunissen rijschool AMCT

John Willemsen|05.07.10|09:55

In Belgie mag je niet “zo maar” les geven met je Nederlandse certificaat. Je kunt dit echter wel omwisselen voor de Belgische brevetten I, II en III (theoretisch, praktisch, rijschool directeur). Een rijschool starten is voorbehouden aan personen met het brevet rijschool directeur. Hetzelfde geldt voor het geven van praktijk- en/of theorieles. Wel moet je dan beschikken over een Belgisch rijbewijs (en dus ingezetene zijn van Belgie). Daarnaast heb je een “bewijs van goed gedrag en zeden nodig” en een medische keuring. Als je niet in Belgie woont, is het dus niet mogelijk een rijschool te starten of rijles te geven in Belgie. Daarnaast moet een rijschool ook beschikken over een kantoor (vestiging) en over een goedgekeurd “oefenterrein”; dit mag elk geschikt gedeelte van de openbare weg zijn of, bijvoorbeeld, een parkeerterrein van een supermarkt. Je moet ook (kunnen) beschikken over een ruimte die plaats biedt aan tenminste 10 personen, daar moet een WC aanwezig zijn, etc.. Ook heb je een werkend schaalmodel van een auto nodig (kosten: EUR6000!). Kortom: de Belgische wetgeving omtrent het (kunnen/mogen) geven van rijlessen is te idioot voor woorden. Geloof me: ik heb zelf lesgegeven in Belgie en heb er een rijschool gehad. Het voordeel is dat er relatief weinig rijscholen zijn. Nadeel is dan weer dat het Belgische systeem hopeloos is verouderd (ze schakelen daar nog terug naar 4, 3, 2 en 1 wanneer je aankomt in de 5 bij een rood licht, van milieuvriendelijk rijden hebben ze nog nooit gehoord), iedereen mag “lesgeven” (vrije begeleiding), instructeurs worden nauwelijks opgeleid (cursus duurt ong. 6 weken), instructeurs worden nauwelijks voorbereid op lesgeven (meer technische en wetskennis). Belgie heeft nog een ERG lange weg te gaan!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.