Lesauto, Politieacademie

Rijles geven aan de politie: Denken als een diender in de auto

“Het CBR wil het bochtje achteruit langs de stoep, maar wij zetten de auto midden in de straat neer”, zegt Mike Schmidt, docent Rijopleidingen bij de Politieacademie tegen agenten in opleiding Bram (27) en Nataniel (24). “Zo vermijden we obstakels. En bij het keren doen we de auto niet vooruit insteken, maar achteruit. Je moet denken als een diender. Overzicht houden, bijvoorbeeld om een vluchtende scooter in de gaten te houden.”

De Politieacademie kan jaarlijks maximaal 2000 nieuwe agenten opleiden. Omdat de auto belangrijk gereedschap is voor het politiewerk, krijgt iedere nieuwe agent een fulltime rijopleiding van twee weken met een afsluitende toets. Die wordt afgenomen door examinatoren van het CBR. VerkeersPro.nl rijdt een dagje mee met docent Schmidt op de locatie Rotterdam.

Schmidt leert de aankomende agenten zich snel en veilig door het verkeer te verplaatsen. Hij hamert hierbij vooral op de voorbeeldfunctie die de politie heeft in Nederland. “Als wij in een opvallende politieauto rijden, letten mensen op ons. Wij dienen het goede voorbeeld te geven. “

Vrijstelling
De politie heeft indien nodig vrijstelling voor alle regels uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV, red.). “Maar we hebben geen vrijstelling om anderen in gevaar te brengen”, zegt Schmidt. “Bovendien moeten we snel bij de klus aankomen. Dat lukt niet als we onderweg stranden.”

Maar niet alleen het rijgedrag zelf wordt bijgeschaafd. “De leerlingen moeten leren dat ze in een opvallende politieauto rijden”, vertelt Schmidt, die zelf een paar jaar rijinstructeur is geweest onder de vlag van Verkeersschool Rietveld in Den Haag. “Mensen reageren daarop. Ze gaan bijvoorbeeld zachter rijden of doen ineens hun gordel aan.”

De lesauto is een Toyota Prius Hybride met dubbele bediening. Ondanks dat alle toekomstige agenten hun rijbewijs hebben, moet Schmidt toch nog af en toe een rem-ingreep plegen tijdens de rijles. “Iedereen reageert heel verschillend als ze voor de eerste keer een spoedopdracht krijgen. Soms is het nodig in te grijpen. Maar ik pleeg ook een remingreep als iemand niet stil staat bij een stopbord. Inderdaad, vanwege de voorbeeldfunctie.”

Spoedmelding
Ondertussen stopt Bram vrij dicht achter een auto bij het stoplicht. “Wat als we nu een spoedmelding krijgen”, vraagt de rijinstructeur. “Dan staan we vast. Zorg er altijd voor dat er genoeg ruimte tussen jou en je voorganger zit. Dat geeft je vrijheid om te manoeuvreren.”

“We gaan nu met spoed naar het ziekenhuis”, geeft Schmidt opeens opdracht aan Bram. Die denkt even na en geeft gas. Bij de volgende kruising aangekomen remt hij af, leest de verkeerssituatie en kiest de linker voorsorteerstrook om de wachtende auto’s voor het rode licht voorbij te rijden. Stopt, laat de auto’s van links en rechts voorgaan en steekt de kruising over. En weer het gas erop.

“Uitstekend, ik voelde de hele tijd ROB”, coacht Schmidt. “Rust, Overzicht, Beslissen. Zo verlies je maximaal een paar seconden, maar het is wel veilig voor iedereen. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er iemand is overleden omdat ik dertig seconden te laat bij een melding kwam. De volgende keer moet je wel iets beter contact zoeken met de voorste wachtende bij het stoplicht. Zo weet je zeker dat hij je gezien heeft.”

Voorspelbaar
Tijdens de politierijopleiding is het belangrijk dat de leerling hardop denkt, vindt Schmidt. “Zo wordt hij gedwongen ver vooruit te kijken en vroeg keuzes te maken. Dat maakt zijn weggedrag voorspelbaar en dus veilig.”

De studenten mogen geen licht- en geluidssignalen voeren tijdens de rijopleiding. “We rijden hier dagelijks met tientallen voertuigen. Dan denken mensen dat de Derde Wereldoorlog is uitgebroken”, licht Schmidt toe.

“Daarom is het belangrijk dat mensen niet van ons schrikken, we zijn geen voorrangsvoertuig zonder signalen. Als een leerling opdracht krijgt met spoed ergens naar toe te rijden, moeten anderen niet voor ons stoppen. Tijdens de opleiding leert hij precies waar de grenzen liggen. Híj moet anticiperen op de weggebruikers, niet andersom.”

Rijvaardigheidstest
Reguliere agenten krijgen eens per drie jaar een rijvaardigheidstest. Dan wordt beoordeeld of het nodig is bijscholing te volgen. Maar ook bij de meeste agenten in opleiding is vaak jaren geleden dat ze het B-examen bij het CBR afgelegd hebben. Foutjes in bijvoorbeeld de zithouding, rijstijl of kijktechnieken sluipen er snel in.

“Foutloos rijden bestaat niet, veilig rijden wel”, doceert Schmidt. “Zo is het zeker bij hoge snelheden bijvoorbeeld erg belangrijk het stuur met beide handen op de juiste wijze goed vast te houden. Zo blijft de auto beter in balans als je per ongeluk een stoeprand raakt.”

Rijsimulator
Een vast onderdeel van de rijopleiding bij de politie is het gebruik van een rijsimulator. Terwijl een leerling het lesprogramma volgt in de simulator, kijken zijn collega’s op grote schermen mee in een lokaal ernaast. Vervolgens geven ze feedback op elkaar.

“Erg leerzaam”, vindt Schmidt. “De leerlingen kunnen per moment achteraf aangeven wanneer zij vinden dat iemand iets fout of juist goed gedaan heeft. Daar leert de hele groep van.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Rijles geven aan de politie: Denken als een diender in de auto”

Roelof Koopman|08.08.10|11:43

Super dat er zoveel aandacht aan de rijopleiding wordt geschonken. Maar nu de praktijk, veel schade aan politieauto’s tijdens de inzet waren de klachten van het min.van justitie. Hoe kan dat?? En terdege kunnen rij-instructeurs helpen de verkeersveiligheid te vergroten. Want voor 50 meter de optische signalen gebruiken om eerder bij de chinees te zijn of ongeduldig zijn begrijpt geen normale bestuurder. Dus de opleiding is perfect maar de dagelijkse uitvoering???

M. van Rijswijk|31.08.10|09:44

Hallo Bart,

Zijn er nog openstaande vacatures voor auto en/of motor instructeur !

Mvgr,

Marlon van Rijswijk
KNMV instructeur

Alex|04.10.10|23:12

Reactie van Roelof Koopman slaat echt helemaal nergens op. “…om eerder bij de chinees te zijn.” heb je het een keer zelf gezien? Of heb je dat maar geconcludeerd omdat de auto daar kennelijk stopte en jij er paar minuten later voorbij kwam?

rij-instructeur 010|13.04.11|22:18

@alex : ja ik heb het zelf gezien; bijna 150km/u van R’dam Pendrecht over de A15 naar Hoopvliet om daar rustig uit te stappen en met z’n handen in z’n zakken een kapperszaak binnen te wandelen.

Leon Bazuin|11.09.11|16:16

Als het de Mike Schmidt is die ik denk dat het is …. Mike, Ik ben nu ook rijinstrukteur….. Laat ff wat van je horen .
Groet Leon

Robert|23.07.12|17:45

De Polite in Deventer gaf vandaag een slechte voorbeeldfunctie.

Ze stonden voorgesorteerd om linksaf te slaan echter gebruikten geen richtingaanwijzer. Ik was voetganger.

Toen ze naderhand iemand hadden aangehouden en weer vrij waren sprak ik ze aan op hun voorbeeldfunctie. Ze kwamen met een flauwe smoes dat ze met een aanhouding bezig waren en vrijstelling hadden om hun richtingaanwijzers te gebruiken.

Heb gereageerd dat ik dat een erg slappe smoes vond.
Slecht verkeersgedrag!

Jolanda Van de Ven|20.06.13|21:03

3 politie mannen op motoren hielden mij vandaag staande en zei dat het een test voor hun was en dat ik weer verder kon rijden

Willy Davina|01.12.16|23:22

ik wil me wel opgeven als docent rijopleiding

Peter Broek|03.12.16|09:51

Zou mij als oud politieagent ook wel wat lijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Rijles geven aan de politie: Denken als een diender in de auto | RijschoolPro
Lesauto, Politieacademie

Rijles geven aan de politie: Denken als een diender in de auto

“Het CBR wil het bochtje achteruit langs de stoep, maar wij zetten de auto midden in de straat neer”, zegt Mike Schmidt, docent Rijopleidingen bij de Politieacademie tegen agenten in opleiding Bram (27) en Nataniel (24). “Zo vermijden we obstakels. En bij het keren doen we de auto niet vooruit insteken, maar achteruit. Je moet denken als een diender. Overzicht houden, bijvoorbeeld om een vluchtende scooter in de gaten te houden.”

De Politieacademie kan jaarlijks maximaal 2000 nieuwe agenten opleiden. Omdat de auto belangrijk gereedschap is voor het politiewerk, krijgt iedere nieuwe agent een fulltime rijopleiding van twee weken met een afsluitende toets. Die wordt afgenomen door examinatoren van het CBR. VerkeersPro.nl rijdt een dagje mee met docent Schmidt op de locatie Rotterdam.

Schmidt leert de aankomende agenten zich snel en veilig door het verkeer te verplaatsen. Hij hamert hierbij vooral op de voorbeeldfunctie die de politie heeft in Nederland. “Als wij in een opvallende politieauto rijden, letten mensen op ons. Wij dienen het goede voorbeeld te geven. “

Vrijstelling
De politie heeft indien nodig vrijstelling voor alle regels uit het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens (RVV, red.). “Maar we hebben geen vrijstelling om anderen in gevaar te brengen”, zegt Schmidt. “Bovendien moeten we snel bij de klus aankomen. Dat lukt niet als we onderweg stranden.”

Maar niet alleen het rijgedrag zelf wordt bijgeschaafd. “De leerlingen moeten leren dat ze in een opvallende politieauto rijden”, vertelt Schmidt, die zelf een paar jaar rijinstructeur is geweest onder de vlag van Verkeersschool Rietveld in Den Haag. “Mensen reageren daarop. Ze gaan bijvoorbeeld zachter rijden of doen ineens hun gordel aan.”

De lesauto is een Toyota Prius Hybride met dubbele bediening. Ondanks dat alle toekomstige agenten hun rijbewijs hebben, moet Schmidt toch nog af en toe een rem-ingreep plegen tijdens de rijles. “Iedereen reageert heel verschillend als ze voor de eerste keer een spoedopdracht krijgen. Soms is het nodig in te grijpen. Maar ik pleeg ook een remingreep als iemand niet stil staat bij een stopbord. Inderdaad, vanwege de voorbeeldfunctie.”

Spoedmelding
Ondertussen stopt Bram vrij dicht achter een auto bij het stoplicht. “Wat als we nu een spoedmelding krijgen”, vraagt de rijinstructeur. “Dan staan we vast. Zorg er altijd voor dat er genoeg ruimte tussen jou en je voorganger zit. Dat geeft je vrijheid om te manoeuvreren.”

“We gaan nu met spoed naar het ziekenhuis”, geeft Schmidt opeens opdracht aan Bram. Die denkt even na en geeft gas. Bij de volgende kruising aangekomen remt hij af, leest de verkeerssituatie en kiest de linker voorsorteerstrook om de wachtende auto’s voor het rode licht voorbij te rijden. Stopt, laat de auto’s van links en rechts voorgaan en steekt de kruising over. En weer het gas erop.

“Uitstekend, ik voelde de hele tijd ROB”, coacht Schmidt. “Rust, Overzicht, Beslissen. Zo verlies je maximaal een paar seconden, maar het is wel veilig voor iedereen. Ik heb het nog nooit meegemaakt dat er iemand is overleden omdat ik dertig seconden te laat bij een melding kwam. De volgende keer moet je wel iets beter contact zoeken met de voorste wachtende bij het stoplicht. Zo weet je zeker dat hij je gezien heeft.”

Voorspelbaar
Tijdens de politierijopleiding is het belangrijk dat de leerling hardop denkt, vindt Schmidt. “Zo wordt hij gedwongen ver vooruit te kijken en vroeg keuzes te maken. Dat maakt zijn weggedrag voorspelbaar en dus veilig.”

De studenten mogen geen licht- en geluidssignalen voeren tijdens de rijopleiding. “We rijden hier dagelijks met tientallen voertuigen. Dan denken mensen dat de Derde Wereldoorlog is uitgebroken”, licht Schmidt toe.

“Daarom is het belangrijk dat mensen niet van ons schrikken, we zijn geen voorrangsvoertuig zonder signalen. Als een leerling opdracht krijgt met spoed ergens naar toe te rijden, moeten anderen niet voor ons stoppen. Tijdens de opleiding leert hij precies waar de grenzen liggen. Híj moet anticiperen op de weggebruikers, niet andersom.”

Rijvaardigheidstest
Reguliere agenten krijgen eens per drie jaar een rijvaardigheidstest. Dan wordt beoordeeld of het nodig is bijscholing te volgen. Maar ook bij de meeste agenten in opleiding is vaak jaren geleden dat ze het B-examen bij het CBR afgelegd hebben. Foutjes in bijvoorbeeld de zithouding, rijstijl of kijktechnieken sluipen er snel in.

“Foutloos rijden bestaat niet, veilig rijden wel”, doceert Schmidt. “Zo is het zeker bij hoge snelheden bijvoorbeeld erg belangrijk het stuur met beide handen op de juiste wijze goed vast te houden. Zo blijft de auto beter in balans als je per ongeluk een stoeprand raakt.”

Rijsimulator
Een vast onderdeel van de rijopleiding bij de politie is het gebruik van een rijsimulator. Terwijl een leerling het lesprogramma volgt in de simulator, kijken zijn collega’s op grote schermen mee in een lokaal ernaast. Vervolgens geven ze feedback op elkaar.

“Erg leerzaam”, vindt Schmidt. “De leerlingen kunnen per moment achteraf aangeven wanneer zij vinden dat iemand iets fout of juist goed gedaan heeft. Daar leert de hele groep van.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

9 reacties op “Rijles geven aan de politie: Denken als een diender in de auto”

Roelof Koopman|08.08.10|11:43

Super dat er zoveel aandacht aan de rijopleiding wordt geschonken. Maar nu de praktijk, veel schade aan politieauto’s tijdens de inzet waren de klachten van het min.van justitie. Hoe kan dat?? En terdege kunnen rij-instructeurs helpen de verkeersveiligheid te vergroten. Want voor 50 meter de optische signalen gebruiken om eerder bij de chinees te zijn of ongeduldig zijn begrijpt geen normale bestuurder. Dus de opleiding is perfect maar de dagelijkse uitvoering???

M. van Rijswijk|31.08.10|09:44

Hallo Bart,

Zijn er nog openstaande vacatures voor auto en/of motor instructeur !

Mvgr,

Marlon van Rijswijk
KNMV instructeur

Alex|04.10.10|23:12

Reactie van Roelof Koopman slaat echt helemaal nergens op. “…om eerder bij de chinees te zijn.” heb je het een keer zelf gezien? Of heb je dat maar geconcludeerd omdat de auto daar kennelijk stopte en jij er paar minuten later voorbij kwam?

rij-instructeur 010|13.04.11|22:18

@alex : ja ik heb het zelf gezien; bijna 150km/u van R’dam Pendrecht over de A15 naar Hoopvliet om daar rustig uit te stappen en met z’n handen in z’n zakken een kapperszaak binnen te wandelen.

Leon Bazuin|11.09.11|16:16

Als het de Mike Schmidt is die ik denk dat het is …. Mike, Ik ben nu ook rijinstrukteur….. Laat ff wat van je horen .
Groet Leon

Robert|23.07.12|17:45

De Polite in Deventer gaf vandaag een slechte voorbeeldfunctie.

Ze stonden voorgesorteerd om linksaf te slaan echter gebruikten geen richtingaanwijzer. Ik was voetganger.

Toen ze naderhand iemand hadden aangehouden en weer vrij waren sprak ik ze aan op hun voorbeeldfunctie. Ze kwamen met een flauwe smoes dat ze met een aanhouding bezig waren en vrijstelling hadden om hun richtingaanwijzers te gebruiken.

Heb gereageerd dat ik dat een erg slappe smoes vond.
Slecht verkeersgedrag!

Jolanda Van de Ven|20.06.13|21:03

3 politie mannen op motoren hielden mij vandaag staande en zei dat het een test voor hun was en dat ik weer verder kon rijden

Willy Davina|01.12.16|23:22

ik wil me wel opgeven als docent rijopleiding

Peter Broek|03.12.16|09:51

Zou mij als oud politieagent ook wel wat lijken.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.