Rijsimulator, rijles, rijschool, Rozendom

16,5 jarige meteen in de lesauto of eerst in de rijsimulator?

Rijscholen geven praktijkles aan pubers van 16,5 jaar wanneer de Proef Begeleid Rijden is ingegaan. Om ongelukken met de lesauto te voorkomen kan een rijschool ervoor kiezen de leerlingen eerst voertuigbeheersing en verkeersinzichten aan te leren in een rijsimulator. Maar daar moet de jeugd dan zelf ook achter staan.

“Daarom kiezen wij ervoor om ook simulatoren te leveren waarin de leerling daadwerkelijk in een echte auto plaatsneemt en de omgeving in een hoek van 270 graden geprojecteerd wordt”, vertelt André Rozendom van Rozendom Technologies. Hij houdt zich al sinds 1994 bezig met de ontwikkeling van rijsimulatoren voor de rijschoolbranche en is vooral bekend als hofleverancier van de ANWB Rijscholen.

Marketing

“Het gebruik van echte materialen, zoals het dashboard, versnellingspook, stuur en zelfs de hele carrosserie is belangrijk voor de marketing van de rijschool. Een stuurtje met drie schermen kun je ook laten doorgaan als rijsimulator, maar dat accepteren jongeren niet.”

De rijschool kan zelf een auto aanleveren om te gebruiken als simulator, dat scheelt in de kosten. Daarbij heeft het de voorkeur om te kiezen voor een Volkswagen Golf, Polo of Kia Picanto. “Daar hebben we al de juiste software voor ontwikkeld en dat is dus goedkoper”, vertelt Rozendom.

Effect rijsimulator

Over het nut van rijsimulatoren bestaat nog steeds enige scepsis in de rijschoolbranche. Ze zijn dan ook niet goedkoop. Of het verstandig is voor de rijschool te investeren in een rijsimulator, is dan ook van een aantal factoren afhankelijk. Rozendom, zelf zoon van een rijschoolhouder: “Het heeft geen zin er een aan te schaffen als je er zelf niet achter staat of onvoldoende leerlingen hebt.”

Maar zeker als straks de leerlingen anderhalf jaar jonger zijn dan nu, lijken de voordelen van het gebruik van de simulator steeds belangrijker te worden. En dat geldt niet alleen voor het aanleren van de basis voertuigbeheersing aan leerlingen.

Gevaarherkenning

“Vooral de module gevaarherkenning is een groot pluspunt van onze rijsimulator”, vindt Rozendom. “Hoe vaak krijg je nou de kans op de openbare weg om gevaarlijke situaties te trainen? Bijna nooit. En als het al gebeurt, grijpt de instructeur vaak al in. Op een rijsimulator kun je dat oneindig oefenen. Zo kun je veel gerichter trainen.”

Zodra de Proef Begeleid Rijden is ingegaan, neemt het leerlingenaantal van de meeste rijscholen toe. Er komen immers plotseling veel extra potentiële kandidaten op de markt. Maar een nieuwe auto met instructeur moet de komende jaren toch structureel minimaal veertig leerlingen per jaar extra opleveren. Een rijsimulator kan dat probleem oplossen, zo verwacht Rozendom.

Leerlingen

“De leerweg die het meeste rendement oplevert is de volgorde van theorieles, trainen in de rijsimulator en dan oefenen op de openbare weg”, vertelt hij. Met een rijsimulator erbij kunnen per lesauto meer leerlingen worden opgeleid.

De rijsimulator kan nooit de lesauto helemaal vervangen”, beseft Rozendom. “Maar met de huidige ontwikkelingen zal hij wel steeds meer ondersteuning tijdens de rijopleiding gaan bieden.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “16,5 jarige meteen in de lesauto of eerst in de rijsimulator?”

Dorothy Bakker|04.11.10|20:48

Een rijsimulator is voor de kleine rijschool (lees eenmanszaken) zeker geen optie. Moeten wij die in onze achtertuin zetten. Bovendien die jochies van 16,5 zitten al de hele dag achter de Playstation. Zij zullen van een rijsimulator zeker niet warm of koud worden en zullen dan helemaal het gevaar niet in gaan zien van roekeloos rijgedrag. Gewoon net als met alle andere leerlingen eerst naar een afgelegen terrein en dan de weg op. Een rijsimulator is gewoon een duur speeltje waar de grote rijscholen weer lekker geld mee kunnen verdienen.

Ron Bosvelt|14.11.10|18:11

Inmiddels doen we sinds een klein jaar bromfiets examens met 16 jarigen. deze bromfietsinstructeur verzorgd ook deze opleidingen. Na veelvuldig mondeling overleg met collega s zijn wij allen tot de conclusie gekomen dat deze kinderen (met name de jongens) LEVENSGEVAARLIJK) zijn. Vaak duurt het HEEL lang voor ze iets snappen en inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel zijn vaak NIET aanwezig. Deze levensgevaarlijke kinderen mogen nu dus in een auto plaatsnemen. Op naar de volgende ellende,inclusief fraude met begeleid rijden die gaat ontstaan. Mijns inziens moet het behalen van een autorijbewijs naar 19 jarigen gaan, en na 2 jaar van het behalen van het rijbewijs nog 1 keer een examen doen bij het CBR, een veel betere maatregel om de verkeersveiligheid te bevorderen, evenals een verplicht rijbewijs voor alle fietsers van 16 jaar en ouder, want ook deze groep is absoluut (vaak zelfs bewust) levensgevaarlijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

16,5 jarige meteen in de lesauto of eerst in de rijsimulator? | RijschoolPro
Rijsimulator, rijles, rijschool, Rozendom

16,5 jarige meteen in de lesauto of eerst in de rijsimulator?

Rijscholen geven praktijkles aan pubers van 16,5 jaar wanneer de Proef Begeleid Rijden is ingegaan. Om ongelukken met de lesauto te voorkomen kan een rijschool ervoor kiezen de leerlingen eerst voertuigbeheersing en verkeersinzichten aan te leren in een rijsimulator. Maar daar moet de jeugd dan zelf ook achter staan.

“Daarom kiezen wij ervoor om ook simulatoren te leveren waarin de leerling daadwerkelijk in een echte auto plaatsneemt en de omgeving in een hoek van 270 graden geprojecteerd wordt”, vertelt André Rozendom van Rozendom Technologies. Hij houdt zich al sinds 1994 bezig met de ontwikkeling van rijsimulatoren voor de rijschoolbranche en is vooral bekend als hofleverancier van de ANWB Rijscholen.

Marketing

“Het gebruik van echte materialen, zoals het dashboard, versnellingspook, stuur en zelfs de hele carrosserie is belangrijk voor de marketing van de rijschool. Een stuurtje met drie schermen kun je ook laten doorgaan als rijsimulator, maar dat accepteren jongeren niet.”

De rijschool kan zelf een auto aanleveren om te gebruiken als simulator, dat scheelt in de kosten. Daarbij heeft het de voorkeur om te kiezen voor een Volkswagen Golf, Polo of Kia Picanto. “Daar hebben we al de juiste software voor ontwikkeld en dat is dus goedkoper”, vertelt Rozendom.

Effect rijsimulator

Over het nut van rijsimulatoren bestaat nog steeds enige scepsis in de rijschoolbranche. Ze zijn dan ook niet goedkoop. Of het verstandig is voor de rijschool te investeren in een rijsimulator, is dan ook van een aantal factoren afhankelijk. Rozendom, zelf zoon van een rijschoolhouder: “Het heeft geen zin er een aan te schaffen als je er zelf niet achter staat of onvoldoende leerlingen hebt.”

Maar zeker als straks de leerlingen anderhalf jaar jonger zijn dan nu, lijken de voordelen van het gebruik van de simulator steeds belangrijker te worden. En dat geldt niet alleen voor het aanleren van de basis voertuigbeheersing aan leerlingen.

Gevaarherkenning

“Vooral de module gevaarherkenning is een groot pluspunt van onze rijsimulator”, vindt Rozendom. “Hoe vaak krijg je nou de kans op de openbare weg om gevaarlijke situaties te trainen? Bijna nooit. En als het al gebeurt, grijpt de instructeur vaak al in. Op een rijsimulator kun je dat oneindig oefenen. Zo kun je veel gerichter trainen.”

Zodra de Proef Begeleid Rijden is ingegaan, neemt het leerlingenaantal van de meeste rijscholen toe. Er komen immers plotseling veel extra potentiële kandidaten op de markt. Maar een nieuwe auto met instructeur moet de komende jaren toch structureel minimaal veertig leerlingen per jaar extra opleveren. Een rijsimulator kan dat probleem oplossen, zo verwacht Rozendom.

Leerlingen

“De leerweg die het meeste rendement oplevert is de volgorde van theorieles, trainen in de rijsimulator en dan oefenen op de openbare weg”, vertelt hij. Met een rijsimulator erbij kunnen per lesauto meer leerlingen worden opgeleid.

De rijsimulator kan nooit de lesauto helemaal vervangen”, beseft Rozendom. “Maar met de huidige ontwikkelingen zal hij wel steeds meer ondersteuning tijdens de rijopleiding gaan bieden.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “16,5 jarige meteen in de lesauto of eerst in de rijsimulator?”

Dorothy Bakker|04.11.10|20:48

Een rijsimulator is voor de kleine rijschool (lees eenmanszaken) zeker geen optie. Moeten wij die in onze achtertuin zetten. Bovendien die jochies van 16,5 zitten al de hele dag achter de Playstation. Zij zullen van een rijsimulator zeker niet warm of koud worden en zullen dan helemaal het gevaar niet in gaan zien van roekeloos rijgedrag. Gewoon net als met alle andere leerlingen eerst naar een afgelegen terrein en dan de weg op. Een rijsimulator is gewoon een duur speeltje waar de grote rijscholen weer lekker geld mee kunnen verdienen.

Ron Bosvelt|14.11.10|18:11

Inmiddels doen we sinds een klein jaar bromfiets examens met 16 jarigen. deze bromfietsinstructeur verzorgd ook deze opleidingen. Na veelvuldig mondeling overleg met collega s zijn wij allen tot de conclusie gekomen dat deze kinderen (met name de jongens) LEVENSGEVAARLIJK) zijn. Vaak duurt het HEEL lang voor ze iets snappen en inzicht en verantwoordelijkheidsgevoel zijn vaak NIET aanwezig. Deze levensgevaarlijke kinderen mogen nu dus in een auto plaatsnemen. Op naar de volgende ellende,inclusief fraude met begeleid rijden die gaat ontstaan. Mijns inziens moet het behalen van een autorijbewijs naar 19 jarigen gaan, en na 2 jaar van het behalen van het rijbewijs nog 1 keer een examen doen bij het CBR, een veel betere maatregel om de verkeersveiligheid te bevorderen, evenals een verplicht rijbewijs voor alle fietsers van 16 jaar en ouder, want ook deze groep is absoluut (vaak zelfs bewust) levensgevaarlijk.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.