lesauto, sneeuw, rijexamen, CBR

De CBR-procedure over uitstellen examens wegens sneeuw

De sneeuw van de afgelopen week heeft de rijschoolbranche fors wat overlast bezorgd. Duizenden examens konden niet doorgaan bij het CBR. Maar hoe wordt bepaald welke examens wel en niet afgenomen kunnen worden? Theo van Rijt, Adjunct-Manager Rijvaardigheid bij het CBR legt het uit.

De examinatoren rijden voor 8 uur ’s ochtends naar het CBR-examencentrum al een deel van de examenroutes. “Dan hebben ze al een redelijk beeld hoe de wegomstandigheden zijn”, vertelt Van Rijt. “Zij beslissen met een stemming of de eerste examens door kunnen gaan.”

Examen uitstellen

Vervolgens gaan de examinatoren, bij voorkeur in groepjes van drie, op verschillende plaatsen in de stad kijken waar eventueel wel een valide examen afgenomen kan worden. “Besluit één van de commissies dat er gereden kan worden, dan gaat iedereen rijden”, zegt Van Rijt. “Besluiten zij meer dan de eerstvolgende twee examens uit te stellen, moet er eerst overlegd worden met de examenmanager.”

Uitstel van examens wordt per categorie bepaald. Zo kan het geval zijn dat bijvoorbeeld B-examens wel doorgaan en AM2-examens niet. Van Rijt: “De tweewielers zijn meer afhankelijk van stabiliteit. Ook wordt er vaak slechter gestrooid op de fietspaden en duurt het langer voordat de pekel in het wegdek is gereden, waardoor het gladder is dan op de weg.”

Veiligheid

Om te beoordelen of examens door kunnen gaan, worden drie criteria in acht genomen. “De veiligheid voor kandidaat, examinator en overige weggebruikers mag niet in het geding zijn”, zegt Van Rijt. “En er moet een valide examen afgenomen kunnen worden. Ook moet de kandidaat daarbij een eerlijke kans krijgen.”

Om een valide examen af te kunnen nemen moet de leerling verschillende verkeerssituaties tegenkomen. “Als de snelheid van al het verkeer laag ligt vanwege de weersomstandigheden, is het moeilijk voor de examinator om een juiste beoordeling te geven over de rijvaardigheid van de kandidaat”, vertelt Van Rijt.

Snelheid

“Bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg met 40 kilometer per uur is sprake van een andere situatie dan met 90 kilometer per uur. Ook al past de kandidaat de kijktechniek nog zo goed toe. En als er in de bebouwde kom sprake is van achteraan aansluiten, worden gelijkwaardige kruisingen anders benaderd dan onder normale omstandigheden.”

Ook moet een leerling een eerlijke kans krijgen op het examen te laten zien dat hij rijvaardig is.”Hij is niet gewend om te rijden onder gladde omstandigheden en meer afhankelijk van de overige weggebruikers. Ook zijn sommige kandidaten meer gebaat bij langzaam verkeer, anderen juist niet. Zo wordt de geluksfactor te belangrijk.”

Rekening

Sneeuw betekent voor de rijscholen fors omzetverlies, want ook lessen kunnen vaak ook niet doorgaan. Maar de instructeur is tevens tijd kwijt met het nodeloos naar de CBR-locatie rijden. Vaak wordt dat niet in rekening gebracht bij de leerling, maar in de nieuwe voorwaarden van SRB wordt uitgegaan van één lesuur. Bovendien kost het een hoop tijd en moeite de examens opnieuw in te plannen.

Maar datzelfde geldt ook voor het CBR, zo zegt Van Rijt. Een dag vol uitgestelde examens betekent een dag geen omzet. Terwijl de vaste kosten wel doorlopen. “Maar natuurlijk staat de verkeersveiligheid voorop bij de besluitvorming over uitgestelde examens.”

Overzicht

Het CBR maakt hier dagelijks een overzicht van uitgestelde examens per locatie. “Opleiders moeten altijd contact opnemen met de examinator op de examenplaats omdat de omstandigheden per uur kunnen wijzigen”, adviseert Van Rijt. “Indien er voor langere tijd wordt uitgesteld zal de examinator proberen om de opleider telefonisch hiervan in kennis te stellen.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

47 reacties op “De CBR-procedure over uitstellen examens wegens sneeuw”

Jitin|09.12.10|11:04

En hoe zit het met de veiligheid om naar de examenlocatie toe te rijden en te horen dat het examen niet doorgaat? Door dezelfde weersomstandigheden mag de kandidaat dus wel naar de examenlocatie komen (en soms ook terugrijden), maar niet het examen afleggen!?

WJ|09.12.10|12:11

@ Jitin,

Goed punt;)

Ingeborg|09.12.10|12:22

@Jitin
Inderdaad. Wij zitten ook nog met de IJssel…
Hier kan het begaanbaar zijn, maar dan kan het in Zwolle (overkant van de IJssel) hartstikke glad zijn. Rijd je hier op tijd weg om vervolgens op de brug te constateren dat de omstandigheden behoorlijk verslechterd zijn.
Andersom is ons ook al een aantal keren overkomen.
Lastige situaties. Maar 1 oplossing, emigreren naar een land met meer voorspelbaar weer (of altijd warm; of altijd koud)

cornelis|09.12.10|12:28

Men zou toch een telefoonnummer voor opleiders kunnen geven. zodat ze niet onnodig naar de oproepplaats hoeven te komen?

ewald|09.12.10|12:40

Wat als de lesauto is voorzien van winterbanden !!!!!!!!!
Dit bevorderd toch de veiligheid. Hier wordt dan ook geen rekening mee gehouden door het CBR.
Mijn leerlingen rijden met sneeuw gewoon door en passen hun snelheid in bochten juist aan.

Ingeborg|09.12.10|12:49

Winterbanden zou een verplichting moeten zijn bij lesauto’s. leerlingen halen wel eens acties uit… Dan ben ik blij dat ik winterbanden heb.
Wij hebben vanmorgen voor het eerst dit jaar (dus va januari) een les afgezegd omdat het een 1e les was. Anders rijden we altijd door. Inderdaad een mooie gelegenheid om te leren met sneeuw en gladheid te rijden

Jo de Jager.|09.12.10|12:54

Trots ben op mijn 30 jaar ervaring als rijschoolhouder maar tot op heden
sta ik nog steeds achter de mensen die de verantwoording nemen die de beslissing
nemen wel of niet doorgaan en daar heb ik respect voor.
Veilighied en aangepast gaat boven alles!!!!

Glas|09.12.10|12:55

Het CBR heeft mij vorig jaar 1 x gebeld, dit is de enige keer dat dit voorkwam. Alle andere keren heb ik moeten bellen naar de examenmanagers maar tegenwoordig zijn die ook niet meer te bereiken.
Bij mijn laatste uitgestelde examen van 22 november (bnor) heb ik om 0900 uur gebeld naar het CBR of de eerste examens van het BNOR in de Meern waren gereden, er werd mij gezegd van wel, 10 minuten voor het examen (examen was om 1230) heb ik weer met het cbr gebeld omdat de examinatoren niet aanwezig waren op de locatie, ook toen werd gezegd dat alle examens gewoon waren gereden en ook zullen doorgaan die dag. 5 minuten later komen de examinatoren binnen en stellen de examens uit waarbij ook verteld werd dat die dag nog geen enkel examen was gereden!

Op zo’n moment voel ik me aardig belazerd, ook omdat ze je wel erheen laten rijden.

L.Pijl|09.12.10|13:02

Stel als voorwaarde : WINTERBANDEN!! (maak hiervan een verplichting)ben je van een hoop gezeur af
en stel bij twijfel de instructeur verplicht mee.tijdens het examen.
als wij les kunnen geven is een examen ook mogelijk.!!!!!!!
en pak anders een andere route!! hou het niet op die en die straat vast
de oproep plaats is groot genoeg.

nico|09.12.10|13:38

INGEBORG je heb helemaal gelijk Winterbanden moet een verplichting zijn bij lesauto’s, en het les geven met sneew en gladheid is alleen maar goed voor de leeling daar leren ze heel veel van.
CORNELIS de instructeur kan ook even bellen naar het CBR of de exzamen`s door gaan.
JITIN het naar het CBR toe rijden en eventuweel terug rijden kan je zien als een les jij kend de leerling.
JIITIN De examinatoren weten niet wat voor leerlingen zij krijgen ( de instructeur wel ) dus nemen ze een veilige keuze om zowel hunzelf en de leerling plus de auto op en veilige manier heen en terug te krijgen naar het examencentrum.

Johan|09.12.10|15:07

Als eerste wil ik aangeven dat ik altijd achter het advies heb gestaan van de mening van de examinator(s) over het wel of niet doorgang vinden van het af te leggen examen.

Echter er doet zich nu een ander probleem voor met AM2.
Als ik zie dat b.v. vandaag de dooi zodanig is ingetreden, dat mogelijk ’s morgens de examens worden uitgesteld, en ’s middags doorgang kunnen vinden, dan heb ik wel als opleider en kandidaat een probleem.

N.l. afgelopen week is er geen mogelijkheid geweest om met AM2 te lessen, maar kandidaat moet wel afrijden (zonder voorbereiding) hoe gaan we daar mee om ( Veiligheid staat toch met stip op nr 1).

Ik begrijp dat dit een bedrijfsrisico is echter met een kandidaat voor B, die al meerdere lessen heeft gehad is dit een ander verhaal, als een kandidaat AM2 die in de laatste week voor zijn examen pas begint te lessen.

Mogelijk dat we hier met het CBR eens over van gedachte kunnen wisselen.

Theo|09.12.10|16:10

zeur niet over die winterbanden dat moet iedere instructeur voor zichzelf weten als de weersomstandigheden van die aard zijn dat er niet een beetje normaal les gegeven kan worden helpen die winterbanden ook niet, jouw auto kan dan wel iets meer grip hebben maar driekwart van het nederlandse wagenpark heeft geen winterbanden en rijd daarbij ook nog eens onverantwoord hard op sneeuw hoe wil een kandidaat hier in godsnaam mee om kunnen gaan.
of hebben jullie alleen maar dollartekens in de ogen!!!
reken eens uit hoeveel lessen je moet geven voordat die winterbanden betaald zijn en geld opbrengen.
als jullie zo door gaan over dat geneuzel van die winterbanden is de volgende verplichting die het cbr ons oplegt WINTERBANDEN we moeten al zoveel aanpassen volgend jaar navigatie wanneer zegt het cbr dat we allemaal met een en dezelfde auto moeten rijden?

M. Rutgers|09.12.10|17:13

Ik ben het gehee met Thio eens, stop metd at gezeur over winterbanden. Een beetje instructeur kan uitstekend zonder rijden en dient dus ook zonder les te kunnen geven, kwestie van anticiperen. Als het CBR dat gaat verplichten wordt het eind zoek. Bovendien ben ik van mening dat in vele gevallen door het CBR op juiste wijze beslist dat examens niet door gaan. Dat het voor ons vaak laat is, is vervelend maar dit jaar gaat het al veel beter dan afgelopen jaar, dwz dat we nu sneller worden gebeld dan eerst.

Paul|09.12.10|17:34

Theo,
winterbanden kosten niets meer. Op het moment dat je winterbanden eronder zet, spaar je de zomerbanden, je hebt maximaal 4 banden onder je auto, het maakt dus niet uit welke. Bij koude slijten winterbanden minder dan zomerbanden, je rijdt er dus langer mee, lees is goedkoper. Dan hebben we het nog helemaal niet over veiligheid. De rubbersamenstelling is ook anders, Theo. Winterbanden blijven soepel in de vrieskou en blijven grip houden, ook op ijs hebben ze meer grip dan de zomerbanden. Heb je dan ook nog ABS, wat elke lesauto zou moeten hebben, glij je niet meer weg.En ja navigatie…… Kijk je wel eens rond hoeveel auto,s er rond rijden met zon’n beeldscherpje? Nou, ik denk wel driekwart. En dan niet opleiden met zo’n ding natuurlijk. Jij laat ze zeker ook niet tanken, dat doe je zeker zelf. En band verwisselen? Doe ik allemaal, hoort erbij. Niet opleiden voor examen maar voor het leven, en dan wordt je slagingspercentage ook nog hoger, want ze voelen zich zekerder krijg je betere naam en meer klanten. Ook door winterbanden en het feit dat je doorrijdt met sneeuw: ik krijg complimenten van iedereen op de weg, duim omhoog en zo. OF ze tikken op het raam: goed zo, moeten ook met sneeuw leren, zeggen ze dan. Denk eens erover na, Theo

Paul, Amsterdam|09.12.10|17:51

P.S. Ik rij al drie jaar met winterbanden, ik haal zeker 75000 km met de voorbanden, dat haal je niet met zomerbanden. Met winterbanden rijden merkt een leerling ook. Die ziet iedereen spinnen en zijdelings wegglijden bij het wegrijden van een besneeuwde hellende kruising en dat zien ze nog aan de andere kant van de kruising in de binnenspiegel nog, dan zijn wij dus al lang weg, gewoon normaal weg gereden. En dan de voorbeeldfunctie. De leerling die merkt wat een winterband meer kan, vertelt dat thuis door. Ik hoor nu van heel veel leerlingen dat dan thuis wordt overgegaan tot aanschaf van winterbanden en dan tot ieders tevredenheid. Het wordt tijd dat niet het CBR het verplicht stelt aan leswagens, maar de wet aan alle Nederlanders, net als in Duitsland. Sneeuw: winterband. Resultaat: Ja, minder ongelukken en minder verkeersdoden. Zo, blij dat ik dit even kwijt kon. Wie volgt.

Theo|09.12.10|18:01

beste paul het gaat zich er niet om of we wel of niet winterbanden op onze auto leggen maar om het feit dat er collega’s zijn die alleen maar iets kunnen doen als het cbr ons VERPLICHT dit soort dingen aan te schaffen hier moet eens een einde aan komen ook ik les met navigatie en winterbanden en in de sneeuw als het enigzins mogelijk is maar het cbr mag ons niet de verplichting opleggen dat we met winterbanden moeten rijden
p.s ik geef al meer dan 30 jaar rijles maar heb nog nooit iemand gehad die op mijn raampje tikte en mij complimenteerde

Jan Hamelink|09.12.10|19:03

Helemaal eens met je betoog Paul!
Ik ben vorige week op zomerbanden naar de bandenboer geglibberd en gegleden om er wintersloffen onder te laten leggen en zonder een centje pijn ben ik daarvandaan gereden. Met zomerbanden had ik veel lessen noodgedwongen moeten afzeggen, maar nu rij ik onder bijna alle omstandigheden door, behalve met ijzel en zeer dichte mist. Op zomersloffen doorrijden met gladheid is onverantwoord.
De kosten van winterbanden haal je er dik uit, als je het afzet tegen de inkomstenderving die je zou hebben met zomerbanden. Denk aan de lange, strenge winter van vorig jaar. De winter is dit jaar nog vroeger begonnen…!
Jan Hamelink

rijschool|09.12.10|19:12

Het CBR doet het ook nooit goed.

Gaat het examen niet door vanwege gladheid dan deugt het niet.

Gaat het examen wel door en zou een kandidaat zakken door de gladheid is het weer niet goed en is het CBR een organisatie die alleen maar aan de centen denkt..

Winterbanden hebben natuurlijk voordelen, maar ook een groot nadeel. Van mijn oud- leerlingen die net zijn geslaagd en een auto hebben gekocht is er niet één die winterbanden heeft.
De kans is dus best groot dat zij, ook al door weinig ervaring, gelijk goed de fout ingaan. En dat heeft met die bosrijke omgeving erg vervelende consequenties.

jan lammers|09.12.10|19:43

Makkelijk praten als je zegt dat je je leerlingen rustig door een bocht moet laten gaan. Afgelopen vrijdag reden we in een 30-km zone waar het ijs- en sneeuw vrij was.op de rijbaan. Ik zeg tegen mijn leerling om rechtsaf te draaien net op het moment dat we naast een parkeerplaats reden. “Hier?” zegt de desbetreffende leerling en voor ik iets kon doen of zeggen had ze het stuur al 180 graden gedraaid en daar gleden we over de parkeerplaats die dus een ijsbaan was. Dan heb je niets meer te zeggen. Raar dus dat sommige instructeurs denken dat een leerling een machine is die exact doet wat je wil. Ook deze leerling weet dat je niet moest remmen of gas geven of plotselinge stuurbewegingen moet maken met dit weer maar deed het toch. Gelukkig houden examinators wel rekening met acties van dit soort leerlingen. Die zijn namelijk net zo onvoorspelbaar als je medeweggebruikers.

Rob|09.12.10|21:15

Beste mensen,

Een examinator denkt bij het besluit om uit te stellen niet aalleen aan de veiligheid. Hij/zij moet ook kunnen beoordelen of iemand veilig en zelfstandig de weg op kan.
Men moest eens weten hoeveel mensen examen komen doen die er echt helemaal niets van bakken! Zon of sneeuw.
Moraal: mopper niet zo en probeer je werkt zo goed mogelijk te doen.

Groet

Jan M|09.12.10|22:17

Sjonge, jonge Rob laten ze me eerst alle onzin lezen om dan vervolgens bij jou uit te komen met een verstandige opmerking.BEDANKT

Jan|09.12.10|23:07

Beste Instructeurs, vergeet u aub niet dat winterbanden een gevoel van scheinveiligheid teweeg brengen. Het voeren van winterbanden wil nog niet zeggen dat u dan geen last hebt van de gladheid, in tegendeel…..
Verder wil ik u er op attenderen dat wij de leerling tijdens sneeuw en gladheid coachen tijdens de rijles, zoals u zou moeten weten wil de examinator juist zien wat de leerling kan, en is coachen tijdens deze weersomstandigheden dus uit den boze, vandaar dat sommige examens tijdens barre weersomstandigheden worden gecanceld. Wees blij dat uw leerling een eerlijke kans wordt gegeven en denk niet alleen aan uw bedrijfsplanning.

Jos Schetters|10.12.10|00:34

Grote flauwe kul en overdreven gedoe van het CBR. Zij maken de dienst wel even uit voor iedereen. Veel beter zou het zijn dat de instructeurs betrokken worden bij te bepalen of een examen afgelast moet worden. Het kan ook hard gaan regenen. Het kan mistig zijn. Ja het weer is veranderlijk. Als er een vracht sneeuw is gevallen heb ik geen probleem met het afgelasten. Maar als er gewoon gereden kan worden en wij als rijinstructeurs gewoon van te voren rijles hebben gegeven weten wij echt wel dat een examen niet behoeft te worden afgelast. Als dat dan toch gebeurt heeft het CBR eigenlijk wat uit te leggen, maar aan wie moeten zij verantwoording afleggen. Aan niemand! Het wordt hoog tijd dat het CBR eens gecontroleerd gaat worden door een onafhankelijke instantie. En dan heb ik het nog niet over alle flaters van de afdeling planning.
Jos Schetters Autorijschool DARO Ulvenhout

Paul, Amsterdam|10.12.10|00:40

@@@@Beste Instructeurs, vergeet u aub niet dat winterbanden een gevoel van scheinveiligheid teweeg brengen. Het voeren van winterbanden wil nog niet zeggen dat u dan geen last hebt van de gladheid, in tegendeel…..@@@
ik kan mij niet herinneren dat iemand iets over schijnveiligheid heeft gezegd, of geen last meer van gladheid. We hebben het over meer grip hebben. Natuurlijk moet je niet gaan rijden met het idee dat nu alles kan. Maar goed, lezen is soms moeilijk.
Natuurlijk moet een examen onder gladde omstandigheden gewogen worden op eerlijkheid en dat is moeilijk als het te glad is. Ik sta helemaal op 1 lijn met het CBR wat dat betreft, we hebben er niets aan als een examinator te vroeg moet ingrijpen, zodat een leerling geen kans krijgt hetzelf te doen. Natuurlijk Jan.

corrytjuh|10.12.10|09:38

Ik dacht dat dit artikel ging over uitstellen van examens?
Ik lees hier meer over discussie winterbanden……

Jan.Ijzendoorn|10.12.10|13:36

Beste lezer die dit betreft,geen winterbanden is geen verstandige keuze.Alles wat de verkeersveiligheid aangaat moet worden verplicht doorhet CBR. Bovendien zijn de kosten minima al betreft de winterbanden deze z.g.n kosten kunt u belastingtechnisch verwerken, OOK UW ZOMERBANDEN GAAN VEEL LANGER MEE !! VR.GR.JAN.

nico.|10.12.10|21:27

Beste collega’s.
in eerste instantie vind ik dat iedere rijschool zelf moet weten of ze kiezen voor het gebruik van winterbanden of niet.
maar ik vind wel dat het cbr mag beslissen dat tijdens een bepaald tijdstip cq bepaalde weersomstandigheden de examens in voertuigen met winterbanden wel!! doorgaan en dat tegelijk die lesauto ernaast van die rijschool Zonder winterbanden dan gewoon uitgesteld moet worden!! want met!!!! winterbanden kun je gewoon veel VEILIGER in het verkeer mee dan zonder!!! ik weet zeker dat we dan binnenkort allemaal voor veilig gaan!!!! en zullen er waarschijnlijk minder examens worden uitgesteld en heeft iedereen er profijt van.

kees|11.12.10|15:37

uitstel van bromfiets examens.bij gevoels temp. van -17.5 graden?? hoor graag uw reactie’s

Ron Bosvelt|12.12.10|17:48

Beste collega s, wat een gezwets over winterbanden, alsof het een wondermiddel is dat aanrijdingen en glijpartijen daardoor voorkomen kunnen worden. Als je wegslipt, slip je ook met winterbanden weg, je hebt alleen iets meer grip, ook tijdens het remmen. Al 20 jaar rij ik gewoon ook in de wintermaanden met zomerbanden, ik zorg alleen dat ze iets zachter zijn, prima optie. Winterbanden is een commercieell opgeblazen zogenaamd wondermiddel, blijkbaar hebben de rijscholen in deze recessie geld zat om ook nog eens dure uitgaven te doen om winterbanden aan te schaffen, ik niet. MVRGR RON.

ewald|12.12.10|21:15

Mensen,
ik wilde alleen maar aankaarten dat met winterbandeben rijden in de maanden met een R erin goed is. Het CBR in geval van gladheid de examens te snel uitstelt. Een lesauto die uitgerust is met winterbanden juist wel een examenrit kan rijden omdat de omstandigheden vergelijkbaar zijn met herfstweer. Natuurlijk niet als er ijzel ligt.
Het CBR zegt dat een examenrit voor iedereen goed te doen moet zijn. Gelijke kansen ed.
Me hoela, met winterbanden is het 99% goed te doen.
Nee, ik wil niet ten alle tijde geld verdienen. Ik wil op een verantwoorde manier les kunnen geven en de l.l iets mee geven over veiligheid. Hier horen ook winterbanden bij. Het CBR moet hierin mee m.i.

Jos Schetters|13.12.10|07:45

Ewald,

Ik ben het helemaal met je eens!
Het CBR moet gewoon examens afnemen.

Riet van Schooneveld|13.12.10|17:17

Dat er sneeuw valt en dat het glad kan worden op onze Nederlandse wegen, daar kunnen we met z’n allen niets aan doen.
We kunnen wel voorkomen dat, als het levensgevaarlijk is op onze wegen, er geen onnodige risico’s gelopen worden, door de rijscholen nutteloos naar het CBR te laten komen.

Het lijkt ons beslist niet onmogelijk om een regeling te treffen waardoor mensen tegen risico’s beschermd worden.

Bijvoorbeeld: Laat, op gladde dagen, twee examinatoren een keer vroeger beginnen, de route’s beoordelen en beslissen of het al dan niet veilig is om te rijden.

Worden de route’s afgekeurd laten deze mensen dan de rijscholen opbellen en vertellen dat de eerste twee examens niet doorgaan. Dit voorkomt filés op de weg en onnodig risico’s

Wie betaalt dat werd er gevraagd. Het CBR moet een dergelijke regeling incalculeren.
Ook collega examinatoren kunnen dan later beginnen en lopen minder risico om door een ongeval met ziekteverlof te gaan. Dat is de eerste besparing.
De rijschoolhouders (ik doe er 3 kwartier over bij normaal weer, vorig jaar bij gladheid ooki nog eens een keer 12 km file) en de leerlingen kunnen gewoon thuis blijven. Voordeel: minder ongevallen in Nederland en minder druk op de gemeenschap c.q. sociale kosten. Minder luchtverontreiniging en zo is er nog veel meer te bedenken.

Wij verzoeken u heel dringend om een regeling te treffen. Dit bespaart per examinator 8 nutteloze ritten per dag. Hoeveel examinatoren zijn er?

Groet De Streekrijschool

corrytjuh|13.12.10|22:41

Verleden jaar meegemaakt: BE halve dag les + examen, bel om 8 uur naar CBR in utrecht, wegen spiegelglad gaan ex door? Ex. om 11.40uur. Antw: weten we nog niet (wij wel het is nu glad en vooruitzichten zijn zeer slecht dus……..) Maar goed lessen dus want ja stel, stel dat het door gaat! Kan zomaar?!
Helaas om half 12 bij CBR aangekomen, ga maar weer want ex. gaat niet door, leerling halve dag vrij voor jan…. Dit wisten ze om 8 uur ook al had leerling gewoon kunnen gaan werken nu moet ie weer vrij krijgen/nemen, lessen (hebben sam sam gedaan)
Beleid/samenwerking?? Ver te zoeken.

rijschool|14.12.10|17:32

Zo vreemd is het toch niet dat ze om 8:00u nog niet weten of de examens van 11:40u doorgaan of niet.
In one plaats gebeurd dat ook en ik vind dat geen probleem. Vorige week had ik geluk, de eerste twee examens vielen uit, en laat ik nu toevallig om 9:50u examen hebben. Dat werd kort daarvpor besloten. Om 8:00u zag het er niet naar uit dat 9:50u wel door zou gaan. Stel je voor dat ze gezegd hadden van ga maar weer naar huis…… dan was die kandidaat voor de 2e keer in een uitstelexamen terecht gekomen…

Zie het gewoon als een risico wat een ondernemer loopt…… soms zit het mee, soms zit het tegen.

Hein|16.12.10|09:04

Het CBR zegt soms erg vroeg examens af, maar moet natuurlijk niet alleen rekening houden met het kennen en kunnen van de leerling, maar ook met het overige verkeer. In moeilijke omstandigheden geef ik gewoon les, alleen niet bij ijzel.
Hoevaak gebeurt het niet dat je leerling zich netjes aan de regels houdt, zijn gedrag aanpast aan de omstandigheden, maar dat een medeweggebruiker, die vaak ook nog geen winterbanden heeft, zich niet aanpast. Het gedrag van het overige verkeer moet dus ook worden meegenomen in de beslissing om les te geven, of examens af te nemen

rijschool|16.12.10|17:40

Ik vind het nog wel meevallen met het onnodig afzeggen van examens, misschien heb ik steeds geluk…
Overigens vraag ik me af wat de verschillende rijscholen te mauwen hebben als hun auto in de poeier komt te liggen omdat het CBR het examen ondanks gladheid door liet gaan…..

een Belgische lesgever|17.12.10|11:25

Mooi om te lezen hoe mijn Noorderburen zo weinig verschillen van hun Zuiderburen. Als examens niet in veilige en min of meer normale omstandigheden kunnen doorgaan, dan kan je toch niet kost wat kost toch maar gaan proberen met of zonder winterbanden. Hetzelfde en misschien nog meer geldt voor lessen. Een leerling leert in winterse omstandigheden wel wat extra als hij/zij reeds de nodige basisvaardigheden heeft en dan kan je met die leerlingen wel een beperkte tijd lessen in winterse omstandigheden. Je kind leren lopen deed je toch ook niet op een schaatsbaan. Ik zie ook wel eens collega’s op besneeuwde wegen mooi in het rijtje aan 20/ u en ik vraag me dan altijd af hoeveel betaald zo’n leerling daar nu voor en wat kent hij dan straks meer dan dat het glad was en je dan traag moet rijden. Het verschil bij ons is dat ik de discussie over al dan niet rijden moet voeren met mijn baas verbaast het je dat over deze materie soms van mening verschillen. Mijn baas vind meestal dat het perfect mogelijk is om te rijden.

Ron Bosvelt|17.12.10|11:51

Het CBR doet het in alle opzichten uitstekend. Proficiat CBR, eerst de veiligheid dan pas aan geld denken. HOU VOL. Allemaal fijn weekend, grt Ron.

Arthur|21.12.10|14:27

Gisteren om 20:00 uur kreeg ik een automatisch mailtje met mutatie examen capaciteit op 22-12-2010. AM2 3x Geen uitleg helemaal niets. Tot ik op de site lees dat ze voor het gemak alle AM2 er uit gooien op 21 en 22 -12 om B examens in te halen. Ik vind dit een schandalige actie om zonder enig overleg tot deze maatregel over te gaan . Vandaag mocht ik aan de kandidaten uit gaan leggen die er al een wachttijd van 5 weken op hebben zitten dat ze op 27-01 misschien weer aan de beurt zijn.

rijschool|21.12.10|15:51

Voor het gemak? Of omdat het toch veel te glad is. Waarschijnlijk zit het CBR niet te wachten op een AM2- kandidaat die onderuit gaat en daardoor onder een vrachtauto schuift?

Ingeborg|21.12.10|16:24

@rijschool
Dat kan, maar dan nog hadden ze het beter moeten communiceren.
Overigens net Emmeloord gebeld; ze zeggen toe dat morgen de examens doorgaan. ’t Zal me benieuwen…

delauw|21.12.10|16:31

Op maandag was het nog redelijk onzeker wat het weer op de 22ste zal worden. Het argument was niet anders dan inhalen B uitstel examens en daarvoor extra capaciteit vrij maken. Dat is allemaal nog te billijken als er enig overleg vooraf was geweest. Nu een voldongen feit en in ons geval 7 opleidingen in 2 dagen die zonder onze invloed 2 dagen van te voren worden verwijderd dus geen UITSTEL gewoon helemaal opnieuw pas in Februari ex. doen. Ik ben het met Arthur eens dit kan niet op deze manier!!

Ingeborg|21.12.10|16:35

Krijg nou wat,
zie mijn post van 10 minuten geleden, lees ik net op TOP dat de examens voor morgen zijn afgelast. Ik met Arnhem bellen, “tja, wel een beetje raar dat ze daar zeggen dat het doorgaat”

Zit ik morgen met 2 BÉ – dagcursussen. ’s morgens lessen, ’s middags afrijden, weten we pas om 13.30 of de examens ’s middags door gaan.
Toch weer niet zo blij als 10 minuten geleden

Arthur|21.12.10|16:37

Das een wat flauwe reactie van je rijschool. Ik neem aan dat ook jij een bedrijf op de been probeert te houden? Verder was het maandag nog totaal onduidelijk hoe het weer hier op de 22ste zal zijn. Het CBR heeft het recht om examens af te gelasten maar ze hebben niet het recht om zich met mijn bedrijfsvoering te bemoeien. Ik heb die examens gekocht en betaald. Dit is een beleidsbeslissing om de minister tevreden te houden met de afgesproken B wachttijden.

W.Willems|15.05.11|16:28

Niet alleen het CBR heeft te maken met inkomstenderving bij barre weersomstandigheden.
Rijscholen geven er soms ook de voorkeur aan om niet te gaan rijden als het te glad is.
De instructeurs die in dienst zijn moeten dan wel doorbetaald worden, zij hebben een constract voor een aantal uren.
Is het normaal dat dit bedrijfsrisico wordt verhaald op de instructeurs en dat zij deze min-uren moeten inhalen of is hier gewoon sprake van een ondernemersrisico?
Wie kan hier iets over vertellen?

corrytjuh|15.05.11|22:25

art. 7:628 lid 1 BW. Dit artikel bepaalt dat indien het verrichten van de arbeid is verhinderd door omstandigheden, dat deze omstandigheden in beginsel voor rekening van werkgever zijn, zoals de zogenaamde bedrijfsrisico’s. Van dit artikel mag afgeweken worden bij arbeidsovereenkomst.
maw. als je er niet voor getekend hebt in je arbeidsovereenkomst dan mogen ze die uren niet als “min-uren” rekenen, je wilt wel werken maar je kan niet werken.

corrytjuh|15.05.11|22:27

vervolg: Ik heb dit uit laten zoeken door een (juridisch) medewerkster van het CNV die een aparte afdeling heeft voor de rij-instructeurs.
Deze bond is ook bezig om een CAO voor ons te krijgen. Ben je nog geen lid wordt dit dan dan staan we sterker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

De CBR-procedure over uitstellen examens wegens sneeuw | RijschoolPro
lesauto, sneeuw, rijexamen, CBR

De CBR-procedure over uitstellen examens wegens sneeuw

De sneeuw van de afgelopen week heeft de rijschoolbranche fors wat overlast bezorgd. Duizenden examens konden niet doorgaan bij het CBR. Maar hoe wordt bepaald welke examens wel en niet afgenomen kunnen worden? Theo van Rijt, Adjunct-Manager Rijvaardigheid bij het CBR legt het uit.

De examinatoren rijden voor 8 uur ’s ochtends naar het CBR-examencentrum al een deel van de examenroutes. “Dan hebben ze al een redelijk beeld hoe de wegomstandigheden zijn”, vertelt Van Rijt. “Zij beslissen met een stemming of de eerste examens door kunnen gaan.”

Examen uitstellen

Vervolgens gaan de examinatoren, bij voorkeur in groepjes van drie, op verschillende plaatsen in de stad kijken waar eventueel wel een valide examen afgenomen kan worden. “Besluit één van de commissies dat er gereden kan worden, dan gaat iedereen rijden”, zegt Van Rijt. “Besluiten zij meer dan de eerstvolgende twee examens uit te stellen, moet er eerst overlegd worden met de examenmanager.”

Uitstel van examens wordt per categorie bepaald. Zo kan het geval zijn dat bijvoorbeeld B-examens wel doorgaan en AM2-examens niet. Van Rijt: “De tweewielers zijn meer afhankelijk van stabiliteit. Ook wordt er vaak slechter gestrooid op de fietspaden en duurt het langer voordat de pekel in het wegdek is gereden, waardoor het gladder is dan op de weg.”

Veiligheid

Om te beoordelen of examens door kunnen gaan, worden drie criteria in acht genomen. “De veiligheid voor kandidaat, examinator en overige weggebruikers mag niet in het geding zijn”, zegt Van Rijt. “En er moet een valide examen afgenomen kunnen worden. Ook moet de kandidaat daarbij een eerlijke kans krijgen.”

Om een valide examen af te kunnen nemen moet de leerling verschillende verkeerssituaties tegenkomen. “Als de snelheid van al het verkeer laag ligt vanwege de weersomstandigheden, is het moeilijk voor de examinator om een juiste beoordeling te geven over de rijvaardigheid van de kandidaat”, vertelt Van Rijt.

Snelheid

“Bijvoorbeeld bij het invoegen op de snelweg met 40 kilometer per uur is sprake van een andere situatie dan met 90 kilometer per uur. Ook al past de kandidaat de kijktechniek nog zo goed toe. En als er in de bebouwde kom sprake is van achteraan aansluiten, worden gelijkwaardige kruisingen anders benaderd dan onder normale omstandigheden.”

Ook moet een leerling een eerlijke kans krijgen op het examen te laten zien dat hij rijvaardig is.”Hij is niet gewend om te rijden onder gladde omstandigheden en meer afhankelijk van de overige weggebruikers. Ook zijn sommige kandidaten meer gebaat bij langzaam verkeer, anderen juist niet. Zo wordt de geluksfactor te belangrijk.”

Rekening

Sneeuw betekent voor de rijscholen fors omzetverlies, want ook lessen kunnen vaak ook niet doorgaan. Maar de instructeur is tevens tijd kwijt met het nodeloos naar de CBR-locatie rijden. Vaak wordt dat niet in rekening gebracht bij de leerling, maar in de nieuwe voorwaarden van SRB wordt uitgegaan van één lesuur. Bovendien kost het een hoop tijd en moeite de examens opnieuw in te plannen.

Maar datzelfde geldt ook voor het CBR, zo zegt Van Rijt. Een dag vol uitgestelde examens betekent een dag geen omzet. Terwijl de vaste kosten wel doorlopen. “Maar natuurlijk staat de verkeersveiligheid voorop bij de besluitvorming over uitgestelde examens.”

Overzicht

Het CBR maakt hier dagelijks een overzicht van uitgestelde examens per locatie. “Opleiders moeten altijd contact opnemen met de examinator op de examenplaats omdat de omstandigheden per uur kunnen wijzigen”, adviseert Van Rijt. “Indien er voor langere tijd wordt uitgesteld zal de examinator proberen om de opleider telefonisch hiervan in kennis te stellen.”

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

47 reacties op “De CBR-procedure over uitstellen examens wegens sneeuw”

Jitin|09.12.10|11:04

En hoe zit het met de veiligheid om naar de examenlocatie toe te rijden en te horen dat het examen niet doorgaat? Door dezelfde weersomstandigheden mag de kandidaat dus wel naar de examenlocatie komen (en soms ook terugrijden), maar niet het examen afleggen!?

WJ|09.12.10|12:11

@ Jitin,

Goed punt;)

Ingeborg|09.12.10|12:22

@Jitin
Inderdaad. Wij zitten ook nog met de IJssel…
Hier kan het begaanbaar zijn, maar dan kan het in Zwolle (overkant van de IJssel) hartstikke glad zijn. Rijd je hier op tijd weg om vervolgens op de brug te constateren dat de omstandigheden behoorlijk verslechterd zijn.
Andersom is ons ook al een aantal keren overkomen.
Lastige situaties. Maar 1 oplossing, emigreren naar een land met meer voorspelbaar weer (of altijd warm; of altijd koud)

cornelis|09.12.10|12:28

Men zou toch een telefoonnummer voor opleiders kunnen geven. zodat ze niet onnodig naar de oproepplaats hoeven te komen?

ewald|09.12.10|12:40

Wat als de lesauto is voorzien van winterbanden !!!!!!!!!
Dit bevorderd toch de veiligheid. Hier wordt dan ook geen rekening mee gehouden door het CBR.
Mijn leerlingen rijden met sneeuw gewoon door en passen hun snelheid in bochten juist aan.

Ingeborg|09.12.10|12:49

Winterbanden zou een verplichting moeten zijn bij lesauto’s. leerlingen halen wel eens acties uit… Dan ben ik blij dat ik winterbanden heb.
Wij hebben vanmorgen voor het eerst dit jaar (dus va januari) een les afgezegd omdat het een 1e les was. Anders rijden we altijd door. Inderdaad een mooie gelegenheid om te leren met sneeuw en gladheid te rijden

Jo de Jager.|09.12.10|12:54

Trots ben op mijn 30 jaar ervaring als rijschoolhouder maar tot op heden
sta ik nog steeds achter de mensen die de verantwoording nemen die de beslissing
nemen wel of niet doorgaan en daar heb ik respect voor.
Veilighied en aangepast gaat boven alles!!!!

Glas|09.12.10|12:55

Het CBR heeft mij vorig jaar 1 x gebeld, dit is de enige keer dat dit voorkwam. Alle andere keren heb ik moeten bellen naar de examenmanagers maar tegenwoordig zijn die ook niet meer te bereiken.
Bij mijn laatste uitgestelde examen van 22 november (bnor) heb ik om 0900 uur gebeld naar het CBR of de eerste examens van het BNOR in de Meern waren gereden, er werd mij gezegd van wel, 10 minuten voor het examen (examen was om 1230) heb ik weer met het cbr gebeld omdat de examinatoren niet aanwezig waren op de locatie, ook toen werd gezegd dat alle examens gewoon waren gereden en ook zullen doorgaan die dag. 5 minuten later komen de examinatoren binnen en stellen de examens uit waarbij ook verteld werd dat die dag nog geen enkel examen was gereden!

Op zo’n moment voel ik me aardig belazerd, ook omdat ze je wel erheen laten rijden.

L.Pijl|09.12.10|13:02

Stel als voorwaarde : WINTERBANDEN!! (maak hiervan een verplichting)ben je van een hoop gezeur af
en stel bij twijfel de instructeur verplicht mee.tijdens het examen.
als wij les kunnen geven is een examen ook mogelijk.!!!!!!!
en pak anders een andere route!! hou het niet op die en die straat vast
de oproep plaats is groot genoeg.

nico|09.12.10|13:38

INGEBORG je heb helemaal gelijk Winterbanden moet een verplichting zijn bij lesauto’s, en het les geven met sneew en gladheid is alleen maar goed voor de leeling daar leren ze heel veel van.
CORNELIS de instructeur kan ook even bellen naar het CBR of de exzamen`s door gaan.
JITIN het naar het CBR toe rijden en eventuweel terug rijden kan je zien als een les jij kend de leerling.
JIITIN De examinatoren weten niet wat voor leerlingen zij krijgen ( de instructeur wel ) dus nemen ze een veilige keuze om zowel hunzelf en de leerling plus de auto op en veilige manier heen en terug te krijgen naar het examencentrum.

Johan|09.12.10|15:07

Als eerste wil ik aangeven dat ik altijd achter het advies heb gestaan van de mening van de examinator(s) over het wel of niet doorgang vinden van het af te leggen examen.

Echter er doet zich nu een ander probleem voor met AM2.
Als ik zie dat b.v. vandaag de dooi zodanig is ingetreden, dat mogelijk ’s morgens de examens worden uitgesteld, en ’s middags doorgang kunnen vinden, dan heb ik wel als opleider en kandidaat een probleem.

N.l. afgelopen week is er geen mogelijkheid geweest om met AM2 te lessen, maar kandidaat moet wel afrijden (zonder voorbereiding) hoe gaan we daar mee om ( Veiligheid staat toch met stip op nr 1).

Ik begrijp dat dit een bedrijfsrisico is echter met een kandidaat voor B, die al meerdere lessen heeft gehad is dit een ander verhaal, als een kandidaat AM2 die in de laatste week voor zijn examen pas begint te lessen.

Mogelijk dat we hier met het CBR eens over van gedachte kunnen wisselen.

Theo|09.12.10|16:10

zeur niet over die winterbanden dat moet iedere instructeur voor zichzelf weten als de weersomstandigheden van die aard zijn dat er niet een beetje normaal les gegeven kan worden helpen die winterbanden ook niet, jouw auto kan dan wel iets meer grip hebben maar driekwart van het nederlandse wagenpark heeft geen winterbanden en rijd daarbij ook nog eens onverantwoord hard op sneeuw hoe wil een kandidaat hier in godsnaam mee om kunnen gaan.
of hebben jullie alleen maar dollartekens in de ogen!!!
reken eens uit hoeveel lessen je moet geven voordat die winterbanden betaald zijn en geld opbrengen.
als jullie zo door gaan over dat geneuzel van die winterbanden is de volgende verplichting die het cbr ons oplegt WINTERBANDEN we moeten al zoveel aanpassen volgend jaar navigatie wanneer zegt het cbr dat we allemaal met een en dezelfde auto moeten rijden?

M. Rutgers|09.12.10|17:13

Ik ben het gehee met Thio eens, stop metd at gezeur over winterbanden. Een beetje instructeur kan uitstekend zonder rijden en dient dus ook zonder les te kunnen geven, kwestie van anticiperen. Als het CBR dat gaat verplichten wordt het eind zoek. Bovendien ben ik van mening dat in vele gevallen door het CBR op juiste wijze beslist dat examens niet door gaan. Dat het voor ons vaak laat is, is vervelend maar dit jaar gaat het al veel beter dan afgelopen jaar, dwz dat we nu sneller worden gebeld dan eerst.

Paul|09.12.10|17:34

Theo,
winterbanden kosten niets meer. Op het moment dat je winterbanden eronder zet, spaar je de zomerbanden, je hebt maximaal 4 banden onder je auto, het maakt dus niet uit welke. Bij koude slijten winterbanden minder dan zomerbanden, je rijdt er dus langer mee, lees is goedkoper. Dan hebben we het nog helemaal niet over veiligheid. De rubbersamenstelling is ook anders, Theo. Winterbanden blijven soepel in de vrieskou en blijven grip houden, ook op ijs hebben ze meer grip dan de zomerbanden. Heb je dan ook nog ABS, wat elke lesauto zou moeten hebben, glij je niet meer weg.En ja navigatie…… Kijk je wel eens rond hoeveel auto,s er rond rijden met zon’n beeldscherpje? Nou, ik denk wel driekwart. En dan niet opleiden met zo’n ding natuurlijk. Jij laat ze zeker ook niet tanken, dat doe je zeker zelf. En band verwisselen? Doe ik allemaal, hoort erbij. Niet opleiden voor examen maar voor het leven, en dan wordt je slagingspercentage ook nog hoger, want ze voelen zich zekerder krijg je betere naam en meer klanten. Ook door winterbanden en het feit dat je doorrijdt met sneeuw: ik krijg complimenten van iedereen op de weg, duim omhoog en zo. OF ze tikken op het raam: goed zo, moeten ook met sneeuw leren, zeggen ze dan. Denk eens erover na, Theo

Paul, Amsterdam|09.12.10|17:51

P.S. Ik rij al drie jaar met winterbanden, ik haal zeker 75000 km met de voorbanden, dat haal je niet met zomerbanden. Met winterbanden rijden merkt een leerling ook. Die ziet iedereen spinnen en zijdelings wegglijden bij het wegrijden van een besneeuwde hellende kruising en dat zien ze nog aan de andere kant van de kruising in de binnenspiegel nog, dan zijn wij dus al lang weg, gewoon normaal weg gereden. En dan de voorbeeldfunctie. De leerling die merkt wat een winterband meer kan, vertelt dat thuis door. Ik hoor nu van heel veel leerlingen dat dan thuis wordt overgegaan tot aanschaf van winterbanden en dan tot ieders tevredenheid. Het wordt tijd dat niet het CBR het verplicht stelt aan leswagens, maar de wet aan alle Nederlanders, net als in Duitsland. Sneeuw: winterband. Resultaat: Ja, minder ongelukken en minder verkeersdoden. Zo, blij dat ik dit even kwijt kon. Wie volgt.

Theo|09.12.10|18:01

beste paul het gaat zich er niet om of we wel of niet winterbanden op onze auto leggen maar om het feit dat er collega’s zijn die alleen maar iets kunnen doen als het cbr ons VERPLICHT dit soort dingen aan te schaffen hier moet eens een einde aan komen ook ik les met navigatie en winterbanden en in de sneeuw als het enigzins mogelijk is maar het cbr mag ons niet de verplichting opleggen dat we met winterbanden moeten rijden
p.s ik geef al meer dan 30 jaar rijles maar heb nog nooit iemand gehad die op mijn raampje tikte en mij complimenteerde

Jan Hamelink|09.12.10|19:03

Helemaal eens met je betoog Paul!
Ik ben vorige week op zomerbanden naar de bandenboer geglibberd en gegleden om er wintersloffen onder te laten leggen en zonder een centje pijn ben ik daarvandaan gereden. Met zomerbanden had ik veel lessen noodgedwongen moeten afzeggen, maar nu rij ik onder bijna alle omstandigheden door, behalve met ijzel en zeer dichte mist. Op zomersloffen doorrijden met gladheid is onverantwoord.
De kosten van winterbanden haal je er dik uit, als je het afzet tegen de inkomstenderving die je zou hebben met zomerbanden. Denk aan de lange, strenge winter van vorig jaar. De winter is dit jaar nog vroeger begonnen…!
Jan Hamelink

rijschool|09.12.10|19:12

Het CBR doet het ook nooit goed.

Gaat het examen niet door vanwege gladheid dan deugt het niet.

Gaat het examen wel door en zou een kandidaat zakken door de gladheid is het weer niet goed en is het CBR een organisatie die alleen maar aan de centen denkt..

Winterbanden hebben natuurlijk voordelen, maar ook een groot nadeel. Van mijn oud- leerlingen die net zijn geslaagd en een auto hebben gekocht is er niet één die winterbanden heeft.
De kans is dus best groot dat zij, ook al door weinig ervaring, gelijk goed de fout ingaan. En dat heeft met die bosrijke omgeving erg vervelende consequenties.

jan lammers|09.12.10|19:43

Makkelijk praten als je zegt dat je je leerlingen rustig door een bocht moet laten gaan. Afgelopen vrijdag reden we in een 30-km zone waar het ijs- en sneeuw vrij was.op de rijbaan. Ik zeg tegen mijn leerling om rechtsaf te draaien net op het moment dat we naast een parkeerplaats reden. “Hier?” zegt de desbetreffende leerling en voor ik iets kon doen of zeggen had ze het stuur al 180 graden gedraaid en daar gleden we over de parkeerplaats die dus een ijsbaan was. Dan heb je niets meer te zeggen. Raar dus dat sommige instructeurs denken dat een leerling een machine is die exact doet wat je wil. Ook deze leerling weet dat je niet moest remmen of gas geven of plotselinge stuurbewegingen moet maken met dit weer maar deed het toch. Gelukkig houden examinators wel rekening met acties van dit soort leerlingen. Die zijn namelijk net zo onvoorspelbaar als je medeweggebruikers.

Rob|09.12.10|21:15

Beste mensen,

Een examinator denkt bij het besluit om uit te stellen niet aalleen aan de veiligheid. Hij/zij moet ook kunnen beoordelen of iemand veilig en zelfstandig de weg op kan.
Men moest eens weten hoeveel mensen examen komen doen die er echt helemaal niets van bakken! Zon of sneeuw.
Moraal: mopper niet zo en probeer je werkt zo goed mogelijk te doen.

Groet

Jan M|09.12.10|22:17

Sjonge, jonge Rob laten ze me eerst alle onzin lezen om dan vervolgens bij jou uit te komen met een verstandige opmerking.BEDANKT

Jan|09.12.10|23:07

Beste Instructeurs, vergeet u aub niet dat winterbanden een gevoel van scheinveiligheid teweeg brengen. Het voeren van winterbanden wil nog niet zeggen dat u dan geen last hebt van de gladheid, in tegendeel…..
Verder wil ik u er op attenderen dat wij de leerling tijdens sneeuw en gladheid coachen tijdens de rijles, zoals u zou moeten weten wil de examinator juist zien wat de leerling kan, en is coachen tijdens deze weersomstandigheden dus uit den boze, vandaar dat sommige examens tijdens barre weersomstandigheden worden gecanceld. Wees blij dat uw leerling een eerlijke kans wordt gegeven en denk niet alleen aan uw bedrijfsplanning.

Jos Schetters|10.12.10|00:34

Grote flauwe kul en overdreven gedoe van het CBR. Zij maken de dienst wel even uit voor iedereen. Veel beter zou het zijn dat de instructeurs betrokken worden bij te bepalen of een examen afgelast moet worden. Het kan ook hard gaan regenen. Het kan mistig zijn. Ja het weer is veranderlijk. Als er een vracht sneeuw is gevallen heb ik geen probleem met het afgelasten. Maar als er gewoon gereden kan worden en wij als rijinstructeurs gewoon van te voren rijles hebben gegeven weten wij echt wel dat een examen niet behoeft te worden afgelast. Als dat dan toch gebeurt heeft het CBR eigenlijk wat uit te leggen, maar aan wie moeten zij verantwoording afleggen. Aan niemand! Het wordt hoog tijd dat het CBR eens gecontroleerd gaat worden door een onafhankelijke instantie. En dan heb ik het nog niet over alle flaters van de afdeling planning.
Jos Schetters Autorijschool DARO Ulvenhout

Paul, Amsterdam|10.12.10|00:40

@@@@Beste Instructeurs, vergeet u aub niet dat winterbanden een gevoel van scheinveiligheid teweeg brengen. Het voeren van winterbanden wil nog niet zeggen dat u dan geen last hebt van de gladheid, in tegendeel…..@@@
ik kan mij niet herinneren dat iemand iets over schijnveiligheid heeft gezegd, of geen last meer van gladheid. We hebben het over meer grip hebben. Natuurlijk moet je niet gaan rijden met het idee dat nu alles kan. Maar goed, lezen is soms moeilijk.
Natuurlijk moet een examen onder gladde omstandigheden gewogen worden op eerlijkheid en dat is moeilijk als het te glad is. Ik sta helemaal op 1 lijn met het CBR wat dat betreft, we hebben er niets aan als een examinator te vroeg moet ingrijpen, zodat een leerling geen kans krijgt hetzelf te doen. Natuurlijk Jan.

corrytjuh|10.12.10|09:38

Ik dacht dat dit artikel ging over uitstellen van examens?
Ik lees hier meer over discussie winterbanden……

Jan.Ijzendoorn|10.12.10|13:36

Beste lezer die dit betreft,geen winterbanden is geen verstandige keuze.Alles wat de verkeersveiligheid aangaat moet worden verplicht doorhet CBR. Bovendien zijn de kosten minima al betreft de winterbanden deze z.g.n kosten kunt u belastingtechnisch verwerken, OOK UW ZOMERBANDEN GAAN VEEL LANGER MEE !! VR.GR.JAN.

nico.|10.12.10|21:27

Beste collega’s.
in eerste instantie vind ik dat iedere rijschool zelf moet weten of ze kiezen voor het gebruik van winterbanden of niet.
maar ik vind wel dat het cbr mag beslissen dat tijdens een bepaald tijdstip cq bepaalde weersomstandigheden de examens in voertuigen met winterbanden wel!! doorgaan en dat tegelijk die lesauto ernaast van die rijschool Zonder winterbanden dan gewoon uitgesteld moet worden!! want met!!!! winterbanden kun je gewoon veel VEILIGER in het verkeer mee dan zonder!!! ik weet zeker dat we dan binnenkort allemaal voor veilig gaan!!!! en zullen er waarschijnlijk minder examens worden uitgesteld en heeft iedereen er profijt van.

kees|11.12.10|15:37

uitstel van bromfiets examens.bij gevoels temp. van -17.5 graden?? hoor graag uw reactie’s

Ron Bosvelt|12.12.10|17:48

Beste collega s, wat een gezwets over winterbanden, alsof het een wondermiddel is dat aanrijdingen en glijpartijen daardoor voorkomen kunnen worden. Als je wegslipt, slip je ook met winterbanden weg, je hebt alleen iets meer grip, ook tijdens het remmen. Al 20 jaar rij ik gewoon ook in de wintermaanden met zomerbanden, ik zorg alleen dat ze iets zachter zijn, prima optie. Winterbanden is een commercieell opgeblazen zogenaamd wondermiddel, blijkbaar hebben de rijscholen in deze recessie geld zat om ook nog eens dure uitgaven te doen om winterbanden aan te schaffen, ik niet. MVRGR RON.

ewald|12.12.10|21:15

Mensen,
ik wilde alleen maar aankaarten dat met winterbandeben rijden in de maanden met een R erin goed is. Het CBR in geval van gladheid de examens te snel uitstelt. Een lesauto die uitgerust is met winterbanden juist wel een examenrit kan rijden omdat de omstandigheden vergelijkbaar zijn met herfstweer. Natuurlijk niet als er ijzel ligt.
Het CBR zegt dat een examenrit voor iedereen goed te doen moet zijn. Gelijke kansen ed.
Me hoela, met winterbanden is het 99% goed te doen.
Nee, ik wil niet ten alle tijde geld verdienen. Ik wil op een verantwoorde manier les kunnen geven en de l.l iets mee geven over veiligheid. Hier horen ook winterbanden bij. Het CBR moet hierin mee m.i.

Jos Schetters|13.12.10|07:45

Ewald,

Ik ben het helemaal met je eens!
Het CBR moet gewoon examens afnemen.

Riet van Schooneveld|13.12.10|17:17

Dat er sneeuw valt en dat het glad kan worden op onze Nederlandse wegen, daar kunnen we met z’n allen niets aan doen.
We kunnen wel voorkomen dat, als het levensgevaarlijk is op onze wegen, er geen onnodige risico’s gelopen worden, door de rijscholen nutteloos naar het CBR te laten komen.

Het lijkt ons beslist niet onmogelijk om een regeling te treffen waardoor mensen tegen risico’s beschermd worden.

Bijvoorbeeld: Laat, op gladde dagen, twee examinatoren een keer vroeger beginnen, de route’s beoordelen en beslissen of het al dan niet veilig is om te rijden.

Worden de route’s afgekeurd laten deze mensen dan de rijscholen opbellen en vertellen dat de eerste twee examens niet doorgaan. Dit voorkomt filés op de weg en onnodig risico’s

Wie betaalt dat werd er gevraagd. Het CBR moet een dergelijke regeling incalculeren.
Ook collega examinatoren kunnen dan later beginnen en lopen minder risico om door een ongeval met ziekteverlof te gaan. Dat is de eerste besparing.
De rijschoolhouders (ik doe er 3 kwartier over bij normaal weer, vorig jaar bij gladheid ooki nog eens een keer 12 km file) en de leerlingen kunnen gewoon thuis blijven. Voordeel: minder ongevallen in Nederland en minder druk op de gemeenschap c.q. sociale kosten. Minder luchtverontreiniging en zo is er nog veel meer te bedenken.

Wij verzoeken u heel dringend om een regeling te treffen. Dit bespaart per examinator 8 nutteloze ritten per dag. Hoeveel examinatoren zijn er?

Groet De Streekrijschool

corrytjuh|13.12.10|22:41

Verleden jaar meegemaakt: BE halve dag les + examen, bel om 8 uur naar CBR in utrecht, wegen spiegelglad gaan ex door? Ex. om 11.40uur. Antw: weten we nog niet (wij wel het is nu glad en vooruitzichten zijn zeer slecht dus……..) Maar goed lessen dus want ja stel, stel dat het door gaat! Kan zomaar?!
Helaas om half 12 bij CBR aangekomen, ga maar weer want ex. gaat niet door, leerling halve dag vrij voor jan…. Dit wisten ze om 8 uur ook al had leerling gewoon kunnen gaan werken nu moet ie weer vrij krijgen/nemen, lessen (hebben sam sam gedaan)
Beleid/samenwerking?? Ver te zoeken.

rijschool|14.12.10|17:32

Zo vreemd is het toch niet dat ze om 8:00u nog niet weten of de examens van 11:40u doorgaan of niet.
In one plaats gebeurd dat ook en ik vind dat geen probleem. Vorige week had ik geluk, de eerste twee examens vielen uit, en laat ik nu toevallig om 9:50u examen hebben. Dat werd kort daarvpor besloten. Om 8:00u zag het er niet naar uit dat 9:50u wel door zou gaan. Stel je voor dat ze gezegd hadden van ga maar weer naar huis…… dan was die kandidaat voor de 2e keer in een uitstelexamen terecht gekomen…

Zie het gewoon als een risico wat een ondernemer loopt…… soms zit het mee, soms zit het tegen.

Hein|16.12.10|09:04

Het CBR zegt soms erg vroeg examens af, maar moet natuurlijk niet alleen rekening houden met het kennen en kunnen van de leerling, maar ook met het overige verkeer. In moeilijke omstandigheden geef ik gewoon les, alleen niet bij ijzel.
Hoevaak gebeurt het niet dat je leerling zich netjes aan de regels houdt, zijn gedrag aanpast aan de omstandigheden, maar dat een medeweggebruiker, die vaak ook nog geen winterbanden heeft, zich niet aanpast. Het gedrag van het overige verkeer moet dus ook worden meegenomen in de beslissing om les te geven, of examens af te nemen

rijschool|16.12.10|17:40

Ik vind het nog wel meevallen met het onnodig afzeggen van examens, misschien heb ik steeds geluk…
Overigens vraag ik me af wat de verschillende rijscholen te mauwen hebben als hun auto in de poeier komt te liggen omdat het CBR het examen ondanks gladheid door liet gaan…..

een Belgische lesgever|17.12.10|11:25

Mooi om te lezen hoe mijn Noorderburen zo weinig verschillen van hun Zuiderburen. Als examens niet in veilige en min of meer normale omstandigheden kunnen doorgaan, dan kan je toch niet kost wat kost toch maar gaan proberen met of zonder winterbanden. Hetzelfde en misschien nog meer geldt voor lessen. Een leerling leert in winterse omstandigheden wel wat extra als hij/zij reeds de nodige basisvaardigheden heeft en dan kan je met die leerlingen wel een beperkte tijd lessen in winterse omstandigheden. Je kind leren lopen deed je toch ook niet op een schaatsbaan. Ik zie ook wel eens collega’s op besneeuwde wegen mooi in het rijtje aan 20/ u en ik vraag me dan altijd af hoeveel betaald zo’n leerling daar nu voor en wat kent hij dan straks meer dan dat het glad was en je dan traag moet rijden. Het verschil bij ons is dat ik de discussie over al dan niet rijden moet voeren met mijn baas verbaast het je dat over deze materie soms van mening verschillen. Mijn baas vind meestal dat het perfect mogelijk is om te rijden.

Ron Bosvelt|17.12.10|11:51

Het CBR doet het in alle opzichten uitstekend. Proficiat CBR, eerst de veiligheid dan pas aan geld denken. HOU VOL. Allemaal fijn weekend, grt Ron.

Arthur|21.12.10|14:27

Gisteren om 20:00 uur kreeg ik een automatisch mailtje met mutatie examen capaciteit op 22-12-2010. AM2 3x Geen uitleg helemaal niets. Tot ik op de site lees dat ze voor het gemak alle AM2 er uit gooien op 21 en 22 -12 om B examens in te halen. Ik vind dit een schandalige actie om zonder enig overleg tot deze maatregel over te gaan . Vandaag mocht ik aan de kandidaten uit gaan leggen die er al een wachttijd van 5 weken op hebben zitten dat ze op 27-01 misschien weer aan de beurt zijn.

rijschool|21.12.10|15:51

Voor het gemak? Of omdat het toch veel te glad is. Waarschijnlijk zit het CBR niet te wachten op een AM2- kandidaat die onderuit gaat en daardoor onder een vrachtauto schuift?

Ingeborg|21.12.10|16:24

@rijschool
Dat kan, maar dan nog hadden ze het beter moeten communiceren.
Overigens net Emmeloord gebeld; ze zeggen toe dat morgen de examens doorgaan. ’t Zal me benieuwen…

delauw|21.12.10|16:31

Op maandag was het nog redelijk onzeker wat het weer op de 22ste zal worden. Het argument was niet anders dan inhalen B uitstel examens en daarvoor extra capaciteit vrij maken. Dat is allemaal nog te billijken als er enig overleg vooraf was geweest. Nu een voldongen feit en in ons geval 7 opleidingen in 2 dagen die zonder onze invloed 2 dagen van te voren worden verwijderd dus geen UITSTEL gewoon helemaal opnieuw pas in Februari ex. doen. Ik ben het met Arthur eens dit kan niet op deze manier!!

Ingeborg|21.12.10|16:35

Krijg nou wat,
zie mijn post van 10 minuten geleden, lees ik net op TOP dat de examens voor morgen zijn afgelast. Ik met Arnhem bellen, “tja, wel een beetje raar dat ze daar zeggen dat het doorgaat”

Zit ik morgen met 2 BÉ – dagcursussen. ’s morgens lessen, ’s middags afrijden, weten we pas om 13.30 of de examens ’s middags door gaan.
Toch weer niet zo blij als 10 minuten geleden

Arthur|21.12.10|16:37

Das een wat flauwe reactie van je rijschool. Ik neem aan dat ook jij een bedrijf op de been probeert te houden? Verder was het maandag nog totaal onduidelijk hoe het weer hier op de 22ste zal zijn. Het CBR heeft het recht om examens af te gelasten maar ze hebben niet het recht om zich met mijn bedrijfsvoering te bemoeien. Ik heb die examens gekocht en betaald. Dit is een beleidsbeslissing om de minister tevreden te houden met de afgesproken B wachttijden.

W.Willems|15.05.11|16:28

Niet alleen het CBR heeft te maken met inkomstenderving bij barre weersomstandigheden.
Rijscholen geven er soms ook de voorkeur aan om niet te gaan rijden als het te glad is.
De instructeurs die in dienst zijn moeten dan wel doorbetaald worden, zij hebben een constract voor een aantal uren.
Is het normaal dat dit bedrijfsrisico wordt verhaald op de instructeurs en dat zij deze min-uren moeten inhalen of is hier gewoon sprake van een ondernemersrisico?
Wie kan hier iets over vertellen?

corrytjuh|15.05.11|22:25

art. 7:628 lid 1 BW. Dit artikel bepaalt dat indien het verrichten van de arbeid is verhinderd door omstandigheden, dat deze omstandigheden in beginsel voor rekening van werkgever zijn, zoals de zogenaamde bedrijfsrisico’s. Van dit artikel mag afgeweken worden bij arbeidsovereenkomst.
maw. als je er niet voor getekend hebt in je arbeidsovereenkomst dan mogen ze die uren niet als “min-uren” rekenen, je wilt wel werken maar je kan niet werken.

corrytjuh|15.05.11|22:27

vervolg: Ik heb dit uit laten zoeken door een (juridisch) medewerkster van het CNV die een aparte afdeling heeft voor de rij-instructeurs.
Deze bond is ook bezig om een CAO voor ons te krijgen. Ben je nog geen lid wordt dit dan dan staan we sterker.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.