winterbanden, Goodyear

CBR begint proef met rijexamen in lesauto op winterbanden

RIJSWIJK – Het CBR houdt begin volgend jaar een proef waarbij rijscholen met winterbanden hun leerlingen toch examen kunnen laten doen op besneeuwde wegen. Deze proef heeft plaats in Leeuwarden, Enschede en Venlo.

Omdat sneeuw nu nog vaak leidt tot forse aantallen uitgestelde examens, wil het CBR onderzoeken of dat cijfer omlaag kan door te examineren op winterbanden. Ook is de verkeersveiligheid erbij gebaat dat kandidaten ook worden opgeleid onder winterse omstandigheden rijvaardig te zijn.

Winterbanden

De rijscholen van de betreffende examenlocaties kunnen zich aanmelden voor de proef. Voorwaarde is wel dat alle lesauto’s op goedgekeurde winterbanden staan. Het examen wordt afgenomen door speciaal daartoe opgeleide examinatoren.

Het praktijkexamen op winterbanden moet wel in alle opzichten valide zijn. Verder mag de veiligheid niet in het geding zijn, wordt de kandidaat op de gebruikelijke manier beoordeeld en mag de examinator het examen afbreken als hij zich niet veilig voelt.

Kandidaat

Belangrijk daarbij is of er sprake is van niet aangepast of niet besluitvaardig rijden door de kandidaat. Er wordt immers van een kandidaat een bepaalde mate van vlotheid verwacht. Ook onder winterse omstandigheden waarbij tot nu toe niet werd geëxamineerd.

De proef duurt van 10 januari tot 1 april. Het CBR verwacht dat de proef als geslaagd kan worden beschouwd indien er sprake is van ongeveer 50% minder uitstelexamens bij een nagenoeg gelijkblijvend slagingspercentage, zo meldt het projectvoorstel. Daarbij wordt gekeken naar examens die kunnen worden afgenomen terwijl ze anders onder de uitstelregeling gevallen zouden zijn.

Uitstelexamens

Er is voor de plaatsen Leeuwarden, Enschede en Venlo gekozen op grond van de theoretische neerslagkansen en het historische grote aantal uitstelexamens. Vorige winter moest het CBR in totaal 34.000 examens uitstellen, wat zelfs leidde tot Kamervragen.

Het toetsen van de rijvaardigheid van kandidaten onder winterse omstandigheden is een voorstel van de brancheorganisaties. VRB zegt dan ook zeer blij te zijn met deze proef.

“De uitgestelde examens zorgden voor grote problemen bij de rijscholen en het CBR”, zegt vice-voorzitter Hans Pierik. “VRB pleit hier al jaren voor. We zijn blij dat het CBR dat nu eindelijk oppakt zodat we onze bedrijfsvoering ook in de winter kunnen voortzetten.

Bart Pals

Lees ook:Ook de leerling voelt zich veiliger met winterbanden

Lees ook: Rijsimulatoren Rozendom kijgen optie voor rijles in sneeuw

Auteur: Bart Pals

51 reacties op “CBR begint proef met rijexamen in lesauto op winterbanden”

koopstra B.V.|16.12.10|11:06

Reactie, het is van de zotte dat dit niet eerder kon want ons wagen park rijdt in de winter altijd op winter banden.
vriendelijke groet,
Klaas Koopstra

haan|16.12.10|11:14

ik hoop wel dat men het verschil tussen winterbanden en sneeuwbanden kent daaar zit wel degenlijk verschil in

WJ|16.12.10|11:43

@ haan, Wie zegt van niet dan? -.-
Jammer dat het geen landelijke proef is.
sowieso vind ik het belachelijk dat er nog lesauto’s zijn die niet op winterbanden rijden..

Wim van den Berg|16.12.10|11:46

Speciaal opgeleide examinatoren; Krijgen ze een spoedcursus bij Kwik-Fit om het verschil tussen de bandensoorten te herkennen of wordt er vooraf een lijst gepubliceerd welke banden goedgekeurd zijn om aan een “winterexamen” deel te nemen?

Wim van den Berg
CVNN

dubbelman|16.12.10|12:11

Ik rij al jaren met winterbanden en kan met sneeuw prima lessen .
Bovendien rij ik met een Subaru Impreza 4 wiel aangedreven auto wat natuurlijk aanmerkelijk scheeld

Paul Sluimer|16.12.10|12:17

Helemaal voor Ik heb nog geen moment stilgestaan deze winter zijn alle lessen nog doorgegaan. Extreme gladheid als ijzel vermijden, meeste doorgaande wegen al snel goed berijdbaar, dus doen.

Wim van den Berg|16.12.10|12:22

We moeten onze leerlingen toch ook voorbereiden op dit soort weer?
Als ze later hun rijbewijs hebben kunnen ze ook niet thuis blijven als het een beetje glad is.

Wim van den Berg
CVNN

Hans|16.12.10|12:36

Roep al jaren dat rijscholen die qua banden hun zaakjes goed voor elkaar hebben ook daarvoor beloont moeten worden .
En let op zodra het cbr hier op inspeelt heeft iedereen heel snel winterbanden.
Laat alleen alle kringen aab deze proef deelnemen al is het maar voor de toetsen.
Hans Snijders

Arthur|16.12.10|12:44

Goed initiatief,

Nu nog, onterecht, wachten op de rijscholen die gaan klagen omdat het CBR wéér een verplichting gaat stellen. Namelijk winterbanden!

Aris Bakker|16.12.10|13:06

Er zijn ongetwijfeld “collega’s” die met de verplichte TOM TOM aanschaf komend jaar. en nu dus ook winterbanden (uitskende beslissing) over de aanschafkosten gaan klagen.
Van dit soort zeurpieten lopen er nog steeds teveel rond in onze bramche.

L.Pijl|16.12.10|13:26

Heeft het CBR dan toch verstand?? maar doe het dan landelijk.
de steek is gezet nu de afronding nog.

eindelijk erkenning voor de winterband.

maar hier voor speciaal opgeleide examinatoren? ik dacht dat deze mensen al erg goed konden rijden!?
wij rijden al jaren op sneeuw/winterbanden (zodra de temp zakt naar 6 graden gaan de winterwielen er onder.

Gerard|16.12.10|13:26

Ikben er helemaal voor!!
Rijdt al jaren met winterbanden, zowel schakel en de automaat. Altijd dat gezeur over de prijs.
Veiligheid is veel belangrijker dan de aanschaf van die banden.
Winterbanden zijn niet zaligmakend, maar helpen weldegenlijk!!
Goed voorstel, laat maar komen.

Kamal|16.12.10|16:38

flauw gekletas over winterbanden of sneeuwbanden, alsof dat uitmaakt als er een ijslaag onder de sneeuw ligt, droom verder promotors van winterbanden en 4 wiel drive blablabla…

kunnen we niet gewoon een examen doen op de slipbaan en rijsimulator met een bakje koffie erbij……hebben tenminste nog een beetje plezier.

want tijdens sneeuw is het gewoon onverantwoord…je bent immers met andere wegggebruikers samen en die mogen geen gevaar lopen door deze belachelijke proef!!!

Dinand Willems|16.12.10|16:51

Ik vind dat rijexamens bijna altijd door moeten gaan. Alleen als opleider aangeeft dat kandidaat hiervoor niet geschikt is, (te weinig gelest bij dit soort omstandigheden) het examen niet door laten gaan. Natuurlijk moet een en ander wel verantwoord blijven.

Hans|16.12.10|18:17

Kamal,volgens mij lopen wij het meeste gevaar door die andere weggebruikers want Wij zijn toch verantwoord bezig

ton|16.12.10|19:00

Ik reed eens op een snelweg in de winter en het sneeuwde , Dus op mijn goodyears met excelent grip voelde ik mij prima , aangepast bij het andere verkeer, geen vuiltje aan de lucht.
Ik werd ingehaald door een golfje met heel duidelijk winterbanden onder de auto,
ik dacht nog , zou dat nou zoveel schelen dat hij veel harder kan rijden dan ik ?
misschien moet ik na 40 jaar met (zomerbanden) te hebben gereden tijd om ook maar overstag te gaan ? 3 kilometer verder zie ik een auto tegen de vangrail staan , goh het was die auto die mij was gepasseerd ! voor zij en achterkant in elkaar , dus hij was aan het tollen geweest . dus met winterbanden kan je ook slippen ,!!! Nou ben ik ook ,n tijdje slipinstructeur geweest en ben dus later aan het testen gegaan op de slipbaan met en zonder winterbanden , wat bleek met winterbanden kwam de auto later in de slip. maar eenmaal inde slip maakte het niet zoveel uit op welke banden je reed want eenmaal op een zeer gladde ondergrond glijd een winterband ook gewoon door.
Winterbanden zijn veiliger MAAR ook dan is het devies snelheid aanpassen !!!!!!!!!!!!!!!!!!!
De grip naar voren is sterker maar zijwaarts weer minder. dus als je eemaal tolt dan kan alleen O.L.H. je nog redden.verder zou ik zeggen meteen invoeren in het gehele land en meteen want dan hoeven er ook geen examens meer uit te vallen.

Jos Schetters|16.12.10|19:06

Een heel goed idee. met een beetje sneeuw is er goed te rijden met winterbanden. Natuurlijk moet de leerling wel zijn rijgedrag aanpassen. Maar is data niet een onderdeel van het examen? Dat moeten ze toch ook bij regen, mist enz. Als ze dat niet kunnen zijn ze geen rijbewijs waard en verdienen ze nog niet te slagen. De examinator dient erop toe te zien dat e.e.a. door de cursist op de juiste wijze uitgevoerd wordt. Zonodig dient hij in te grijpen. Hetgeen mondeling kan door coaching, of door fysiek ingrijpen. Alles natuurlijk zonder slippartijen. Wij mogen toch verwachten dat een examinator goed bij de les is en capabel is voor zijn / haar werk. Ik heb het hier wel over situaties met wat sneeuw en niet over spiegelgladde wegen met ijzel of vastgereden sneeuw. Deze straten kunnen vaak best gemeden worden. Dat doen wij namelijk met de rijlessen ook. Dus winterbanden perfecte investering en examens niet zo snel afgelasten.

youran|16.12.10|19:18

Ben zelf rijinstructeur op winterbanden en eigenlijk zouden ze het moeten verplichten( Duitsland).
CBR had hier veel eerder op moeten inspelen. Snap alleen niet waar deze speciale examinators voor nodig zijn? En als laatse tegen mensen zoals Kamal, kom een keer langs op onze slipbaan dan piep je wel anders. MEGA voordeel met winterbanden.

bjorn|16.12.10|20:57

Ik vind dat elke rijleswagen op winterbanden moet rijden… Helemaal voor maar net als een hoop andere reageerders vind ik wel dat dat landelijk moet gebeuren. want hoe wil je anders de winterbanden en de weersomstandigheden invloed laten hebben als men nu al zegt dat er in Leeuwarden en Venlo gemiddeld meer ijs en sneeuw ligt Dus om een goed gemiddelde te kunnen creeeren en een evenwichtig beeld te kunnen gaan krijgen wat zo een test tot gevolg zou moet hebben kun je er niet omheen om het landelijk te doen dan wie weet goed initatief

pope|16.12.10|21:57

goed initiatief,
maar wat een onzin dat de proef pas geslaagd is als het slagingspercentage gelijk blijft!!
het cbr zorgt er al 30 jaar voor dat de slagingspercentages gelijk blijven.
mij is geleerd (en dat leer ik ook mijn cursisten)aanpassen aan omstandigheden.
zelfs met of zonder winterbanden!
trouwens weer zo n goed plan ,examinatoren,en natuurlijk ook instructeurs bijscholen,voor rijden onder winterse omstandigheden.(weer een niewe cursus geboren)

Van Sprangen|16.12.10|22:59

Mijn BOVAG dealer is commercieel en wil graag verdienen, maar naar ons zegt hij op vertrouwensbasis: GEWOON COMMERCIELE OMZETTRUC. Naar Wintersport en sneeuwrijden oke, maar in ons landje gewoon overdreven.

s het bekend dat bij 7 graden zoals van de week de banden veel harder sllijten, dan zomerbanden. Reken eens uit bij 700 km per dag. Gaat men bij dooi weer wisselen en vlokken sneeuw weer wisselen. Wat kost wisseltijd aan lesuitval / arbeidsloon?

Gewoon afstand houden en rijsnelheid aanpassen

Gerard|16.12.10|23:36

Van Sprangen, luister jij maar naar jouw dealer, ik hou graag mijn auto heel.
Ondervind het zelf, in plaats alleen maar naar een dealer te luisteren. Het maakt een wereld van verschil, winter en zomer band.

Jos Schetters|17.12.10|00:47

Gaan we nou weer een discussie beginnen over het nut van winterbanden. De echte deskundigen en dan hebben we het over ‘echte’ deskundigen (die ervoor hebben gestudeerd) en niet over sommige rijinstructeurs die naar wat roepen, hebben al ruim aangetoond dat winterbanden meer grip hebben bij koud weer. En het verschil met zomerbanden is aanzienlijk! Dus beperk je in deze rubriek tot zinnige praat en houd de rest voor je. Dat het CBR proeven gaat doen met auto’s op winterbanden om de uitval van examens te verminderen is alleen maar toe te juichen.

Piet|17.12.10|01:10

Graag mijn reactie hierop, hoeveel van de leerlingen die er worden opgeleid zijn in staat om een auto te kopen met::

ABS, EPS, 7 of meer airbag, stuurbekrachtiging, rembekrachtiging, automatisch licht aan, regen sensors, meedraaiende koplampen en nog veel meer extra veiligheden. Dat zijn er dus niet echt veel!

De meeste leerlingen die zijn geslaagd zijn niet in staat om zo’n auto te kopen en door de mand genomen hebben deze auto’s heel weinig van alle bovengenoemde veiligheden!! Deze groep heeft al helemaal geen geld voor 2 sets banden!! Zij zijn er ondertussen al achter dat als je tijdens de winter je siervelgen van de banden af haal iedereen denkt dat je op winterbanden rijdt!!!

Ik wil dan ook een verzoek doen aan alle rijscholen in de regio’s waar het CBR deze “test” gaat doen en dus GEEN WINTERBANDEN hebben gewoon de sierdoppen te verwijderen en dan maar eens kijken of deze “speciaal” opgeleiden examinators zien of het wel of geen winterbanden zijn!!

Ik vermoed dat de gemiddelde examinator net zoveel zal kijken in de ondertussen verplichte linker buitenspiegel als naar die winterbanden!! Heeft een instructeur al eens een examinator erop betrapt dat er wordt gevraagd om de linker buitenspiegel bij te stellen??

Dus volgend jaar verplicht navigatie, winterbanden maar omdat de examinator niet zelf de linkerspiegel kan instellen word dit een te grote belasting en moet er, uiteraard op kosten van de rijscholen ook verplicht een extra elektrisch verstelbare linker buitenspiegel worden geplaatst??

Zolang de rijscholen niet met elkaar een keer gaan roepen dat het een keer genoeg is zullen het CBR en andere “belangen” verenigingen de dienst voor jullie blijven uitmaken! Wanneer is het genoeg? Dat zullen jullie toch een keer met elkaar moeten bepalen. wellicht een goed voornemen voor 2011!

w|17.12.10|06:59

Maar:

Een lessituatie is geen examensituatie.
De examinator blijft juridisch verantwoordelijk.
Kan de leerling voldoende snel inspelen op het andere gedrag van de auto met gladheid.

Raymond|17.12.10|09:07

Niet elke leerling is instaat om een normaal rijexamen met succes te af te ronden. Laat staan dat ze onder niet gebruikelijke weer omstandigheden veilig kunnen rijden.
Het is simpel weg onder bepaalde omstandigheden niet veilig genoeg om naar behoren aan het verkeer deel te nemen. Laat staan dat er goed beoordeeld kan worden op het rijexamen.
Een examinator weet van te voren niet met wat voor leerling hij te maken heeft. Niet elke leerling reageert op een mondelinge ingreep.
We werken jarenlang aan verkeersveiligheid. Dus onder buitengewone omstandigheden GEEN examens afnemen. Gebruik je verstand. Het gaat hier NIET om geld. Het gaat om veiligheid!
Elk leven is er een. Niet elke weggebruiker wil en / of kan zijn verantwoordelijkheid in het verkeer dragen. Zijn wij het niet, dan is het wel een ander in het verkeer dat zijn voertuig niet onder controle heeft. Liever wat inkomsten minder dan een fikse schadeclaim omdat een instructeur of examinator redelijkerwijs had kunnen weten dat het niet verantwoordelijk is om onder bepaalde omstandigheden met een onervaren leerling te gaan rijden.

Raymond|17.12.10|09:13

Nog aanvullend,
Er zijn grip en slip training centra waar een geslaagde leerling terecht kan voor een vervolg training. Dan is het vroeg genoeg voor deze praktijken.

Guido|17.12.10|11:46

Zijn er nog lesauto`s die met dit weer gèèn winterbanden hebben? Ht is met de leerlingen wel een extra instructie onderdeel maar ik heb nog niet meegemaakt deter leerlingen zijn die niet durven te rijden met sneeuw of gladheid.Als je ze goed instueerd is er best wel te rijden mits er niet te veel sneeuw ligt.

rijschool|17.12.10|18:53

Het gaat zeker wel om geld.
Nu al 10.000 examens uitgesteld, dat is al meer dan één miljoen euro schade voor het CBR.

Jan|17.12.10|21:48

Ik hoop dat de instructeurs beter les kunnen geven dan foutloos spellen.

Kamal|18.12.10|12:16

jos schetters ga jij dan alle rijschool houders voorzien van winterbanden………samen met jou vrienden van het CBR?

het word tijd dat de klant (rijschoolhouders) eens een vuist maakt en deze instanties aanspreekt met hun arrogante gedrag.

ze zijn alleen maar bezig met kassa’s vullen en de kosten bij de rijschool deponeren!!

rijschool|18.12.10|18:45

@ Kamal,

Je kunt moeilijk beweren dat winterbanden extra veel geld kosten. Ja, de eerste aanschaf, maar doordat je later je banden hoeft te wisselen hou je later geld over omdat je de kilometers verdeeld over twee stel wielen.
Als je winterbanden hebt slijten je zomerbanden niet, bovendien slaan je wielen minder door dus verbruik je minder brandstof.
Bovendien heb je minder kans op schade (als je met verstand rijdt) en dat voorkomt ook heel wat kosten.

Koop je bovendien 4 stalen velgen dan ben je eerst een paar honderd euro kwijt, maar dan kun je zelf je wielen wisselen als het weer dat toelaat. In dat halve uur dat je dat kost bespaar je zomaar € 50.

Kamal|18.12.10|21:16

@ rijschool

weet je wat jij moet doen…….vertegenwoordiger worden van banden bedrijf…..de isseu is wie betaald ze ? en bovendien is het misschien iets….als jij met je leerling bij het CBR komt
en het sneeuwt , om ze dan maar aan te raden dat jou leerling niet hoeft te rijden en wel zijn/haar rijbewijs wel verdient…..immers welke idioot van een rij instructeur laat zijn leerling op examen als ie daar nog niet klaar voor is toch…..??????
met andere woorden……sommige rijschool houders zitten tot aan hun nek erin bij het CBR. als ze maar kunnen scoren over de rug van de leerlingen!!

P.S. laat de leerling op een simulator examen doen, jij blij cbr blij en leerling blij…….ga toch fietsen op platdak met zijn allen.

Jos Schetters|18.12.10|23:06

Nou, nou, nou Kamal,
Als er iemand het CBR kritisch volgt en waar nodig van repliek dient dan ben ik dat wel hoor. Maak je niet ongerust. Ik ben direct voor het onder curatele stellen van het CBR, want ze maken het inderdaad nogal bont. Er dient wat mij betreft een onafhankelijk instituut te komen dat het CBR controleert op hun functioneren. Nu kun je een klacht indienen bij het CBR als je het ergens niet mee eens bent en dat is niet goed. Het CBR moet mijns inziens een transparante instelling zijn die verantwoording af moet leggen aan de rijscholen en leerlingen. Brancheverenigingen kunnen hierin een rol spelen maar dan moeten ze niet naar de pijpen van het CBR dansen. Dus sluit je aan bij de branchevereniging die de vuist naar het CBR durft te maken. Reclame van brancheverenigngen op de CBR site wekt de schijn van belangenverstrengeling. Ook een leuke discussie!!

Arthur|19.12.10|08:38

Zoals ik al voorspeld had. De piepers zijn gekomen. Ga een vak leren als je het in de rij-instructie allemaal niet ziet zitten. Overal is wel wat te zeuren. Zo ook bij ons. In onze branche is echter geen éénheid en die zal er helaas ook nooit komen. De meeste (veelal de piepers) gunnen een ander niets en blijven daardoor de markt verstieren. Daardoor komt er geen eenheid en dus ook geen branchevereniging die namens iedereen een punt kan maken.
Gewoon veiligere winterbanden aanschaffen dus en ophouden met piepen of iets anders gaan doen.

Jan|19.12.10|13:56

Even een reactie op W: Heel goed gezien van je en het antwoorden waard. Altijd gezeur over het CBR in de winter. Kheb veel liever uitgestelde examens dan gezakte leerlingen die zelf of door anderen verkeerd gereageerd hebben. Dit neemt niet weg dat een proef zeker de moeite waard is. Al denk ik zelf de uitkomst wel te weten. Kheb bijna 40 jaar ervaring en reed als 1 van de eerste, al meer dan 20 jaar, in mijn kring met winterbanden. Autoles geven in de winter is leuk. Op winterbanden rijden geeft vertrouwen aan de leerlingen en mijzelf. Maar veiligheid staat bij mij altijd op de eerste plaats en daarom stop ik op tijd als de omstandigheden dat vragen. Beter geen inkomsten dan schade!

Jan.Ijzendoorn|19.12.10|16:18

ALLE VAKMENSEN ! Een gezond veilig+geslaagd 2011 vr.gr JAN.winterband

Jos Schetters|21.12.10|07:45

Beste collega rijinstructeurs,
De wijze waarop sommigen in dit discussieforum zich menen te moeten uiten is niet erg professioneel. Probeer elkaar in de waarde te laten en beperk de discussie tot feiten. Jullie zijn toch opleiders die een voorbeeld zouden moeten zijn voor cursisten? Als je je hier al niet netjes kunt gedragen hoe gaat dat dan in de lesauto?
Allemaal een prettige kerst en een goed nieuwjaar toegewenst!

Sharron Clemons|21.12.10|23:22

Het gaat zeker wel om geld. Nu al 10.000 examens uitgesteld, dat is al meer dan één miljoen euro schade voor het CBR.

Marisol Perry|22.12.10|03:48

@ rijschool weet je wat jij moet doen…….vertegenwoordiger worden van banden bedrijf…..de isseu is wie betaald ze ? en bovendien is het misschien iets….als jij met je leerling bij het CBR komt en het sneeuwt , om ze dan maar aan te raden dat jou leerling niet hoeft te rijden en wel zijn/haar rijbewijs wel verdient…..immers welke idioot van een rij instructeur laat zijn leerling op examen als ie daar nog niet klaar voor is toch…..?????? met andere woorden……sommige rijschool houders zitten tot aan hun nek erin bij het CBR. als ze maar kunnen scoren over de rug van de leerlingen!! P.S. laat de leerling op een simulator examen doen, jij blij cbr blij en leerling blij…….ga toch fietsen op platdak met zijn allen.

Adriaan Bakker|23.12.10|14:39

rijschool Brinkhoff-Verhoeckx hoeft géén winterbanden meer aan re schaffen!

herman|23.12.10|22:52

@kamal,
ben jij van rijschool Kamel uit Rotterdam?

herman|23.12.10|22:53

ik bedoel KAMAL

Jan v M|23.12.10|23:54

Beetje jammer dat de proeven pas in maart volgend jaar zijn, nu is er sneeuw en in maart schijnt zon.
Winterbanden kun je vrij goedkoop bestellen bij http://www.delticom.d in Duitsland scheelt je zomaar een paar honderd euries, je moet er alleen zelf onder laten leggen wellicht heb je wel een leerling die in een garage werkt geef je een kratje bier en klaar
Fijne feestdagen en een voornemen voor het nieuwe jaar…………vooral door blijven mopperen, beetje jammer zie ook eens iets wat positiefs in

Hans|31.12.10|11:10

De leaseauto’s van de examinatoren hebben ook geen Winterbanden!
Toch worden ze geacht iedere morgen ook op tijd op hun werk te verschijnen.
Iets om over na te denken CBR.(voorbeeldfunctie)
Snap het dat je na een glijpartij op je zomerbandjes niet meer aan examens begint.
Allemaal de Beste Wensen en een veilig 2011

Bert vd Hoorn|31.12.10|17:38

Ik zie anders verschillende examinatoren die wel winterbanden onder hun auto hebben liggen.

Adriaan Bakker|01.01.11|01:24

In kring 33 (Zaandam) is zelfs een examinator op een sneeuwscooter gesgnalleerd!
Hij droeg een rood pak, riep Ho Ho Ho als ware het een mondelinge ingreep, en strooide een soort roze kaartjes in het rond.

Ben van der Veen|06.01.11|21:56

Waar het vandaan komt weet ik niet, maar ik heb het gevoel dat de rijschoolbranche goed is in elkaar afzeiken en elkaar vliegen afvangen. Als het zo’n kommer en kwel is heb een paar adviezen:
1 Wordt vakkenvuller bij een Zaansche Grootgrutter;
2 Ga in een hoekje zitten en speel een spelletje hullie/zullie;
3 Laat een paar ballen groeien en zie elkaar eindelijk eens als vakbroeders.

Ben in mijn hele leven nog NOOIT een beroepsgroep tegen gekomen die elkaar zo negatief benaderd, jammer.

Edwin|06.01.11|23:57

Allemaal goed en wel..maar die 50 % wordt natuurlijk nooit gehaald. Niet meer dan hooguit 10%. Want immers de kandidaat moet ook in de winter besluitvaardigheid en doorstroming tonen, net als andere kandidaten die niet met gladheid afrijden. Want bij gladheid zal men ook op winterbanden een kruising oid anders benaderen cq nemen. En zo krijgt men een nog grotere verscheidenheid in beoordeling inzake examens…

AZR|13.01.11|18:57

@ Jos Schutters
En toen werd het stil a/dzijde van meneer Kamal…vast 12u per dag les aan het geven. Nu ligt er immers geen sneeuw meer dus kunnen eindelijk zijn lessen weer doorgaan op de C-merk zomerbanden.
O ja, ik weet dat vooroordelen niet goed zijn maar ik heb ze toch. Wedden dat ie minder dan 40 euro per uur vraagt, minder dan kringgemiddelde scoort en de rest kun je zelf invullen. En ik ben me er 100 % van bewust dat dit geen professionele reactie is, maar wel wat velen hier denken.

demius|14.01.11|01:34

Hoe helpen winterbanden als mijn leerling op de snelweg moet invoegen bij (voor het CBR) te lage invoegsnelheid. En ooit van schijnveiligheid gehoord lessen met winterbanden dan je examen halen en zonder winterbanden gaan rijden, leerling heeft geen geld voor winterbanden! Bij veel ongeluikkken zijn rijders met winterbanden betrokken. Veel belangriiker is het om je leerling te leren de snelheid aan te passen aan de weersomstandigheden. Als het hard regend (zomer of winter) je snelheid aanpassen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.