Valeo Speed Visio Nomad: Head up display in de lesauto
Sommige leerlingen bewegen het hoofd naar beneden om de snelheid te zien van de lesauto. En als de snelheidsmeter rechts in het dashboard zit, kan de rijinstructeur niet altijd de gereden snelheid aflezen. Gevolg: beiden hebben hun blik niet op de weg. Daar heeft Valeo nu iets op gevonden: de Speed Visio Nomad.
De Speed Visio Nomad (109 euro excl. btw) meet de rijsnelheid via GPS en geeft deze weer op de voorruit in het gezichtsveld van de bestuurder. Hierdoor kunnen leerling én rijinstructeur de ogen op de weg houden terwijl ze elk moment de huidige snelheid kunnen zien.
Gezichtsveld
“Normaal kan ik de snelheid niet aflezen als ik in de spiegels kijk. Maar met dit apparaat wel”, vindt John Parinussa, docent bij Compact Opleidingen. Hij heeft twee dagen met het apparaat gereden.
“Vooral voor kleine mensen zoals ik is het erg handig, want ik hoef mijn hoofd niet meer zo ver richting het dashboard te draaien. Ik zie de snelheid altijd op de voorruit geprojecteerd.”
Dashboard
Parinussa rijdt in een Volkswagen Golf VI van Compact Opleidingen. Hierbij zit de snelheidsmeter rechts in het dashboard. “Daardoor kan ik snelheden boven de 80 kilometer per uur lastig zien, want het klokje zit diep in het dashboard. Nu heb ik continu zich op de snelheid die de cursist rijdt.”
Installatie van de Valeo Speed Visio was erg makkelijk, vindt Parinussa. Hij is er een kwartier mee bezig geweest. “Als zelfs ik het snap, dan kan iedereen het.”
Navigatiesysteem
Volgend jaar moet iedere lesauto verplicht met een navigatiesysteem examen doen. Ook daarmee is het mogelijk de snelheid af te lezen. Maar dat zal in de praktijk niet zo goed werken, zo verwacht Parinussa.
“Bijvoorbeeld bij TomTom is het veel te klein. Ik ga zeker onze cursisten niet adviseren navigatie-apparatuur te gebruiken om de snelheid af te lezen. Want de weergave van die cijfers zit in een veel te klein klein hoekje. De geprojecteerde cijfers van dit apparaat vallen altijd op.”
Bart Pals
Werk dus ook op gps. En zal dus vaak lang duren (of helemaal niet tussen hoge gebouwen) voor het een gps signaal heeft ontvangen.
Mag je deze ook gebruiken tijdens het rij-examen?
Ik kan mij een uitzending herinneren van Wegmisbruikers waarin Dhr.Koos Spee adviseerde bij de snelheid niet te letten op de snelheid aangegeven op je navigatie, omdat die kan afwijken van de snelheidsmeter van de auto.
Alle toevoegingen die de aandacht niet afleiden van de weg, juich ik toe. Nu het handmatig schakelen op de helling en we zijn een heel eind. Ga maar eens na hoe vaak een leerling de ogen van de weg af heeft tijdens het schakelen…
In mijn ogen is een dergelijk apparaat voor de docenten niet nodig. Het relaas dat je veel te ver naar links zou moeten buigen (in dit voorbeeld bij een Golf 6) vind ik vreemd, waarom wil je EXACT weten wat de snelheid is? Die snelheid pas je toch immers aan de omstandigheden aan en wanneer je de leerling continu op de snelheid wijst, levert dit alleen maar 20x per minuut naar die meter kijken ipv de binnenspiegel en de ruimte rondom en ver buiten de auto.
Projectie van de snelheid op de voorruit is het meest veilig, de bestuurder houdt dan zijn blik op het verkeer. Kijken naar een snelheidsmeter op een dashboard kost gemiddeld 2 seconden. In die tijd leg je 27,6 meter af bij een snelheid van 50 km/pu. Er zijn al auto’s met projectie van de snelheid op de voorruit, deze techniek komt uit de vliegtuigindustrie, denk maar aan de F16.
Er bestaat een betere oplossing.
De echte snelheid , zoals door de auto gemeten , direct in beeld op voorruit.
Hiermee geen vertraging van GPS signaal. Werkt met voeding van auto en is ook plug en play.
In aanvulling op vorige bericht : en dus ook geen probleem met zgn cold fix ( zgn koude start ) van gps signaal of het ontbreken van voldoende satelliet signalen. Dit laatste komt ook voor in steden indien men tussen hoge gebouwen rijdt.
Ik heb op de site van Valeo gezien dat zij ook een product verkopen dat middels de auto de snelheid meet maar mijn inziens is dit niet de echte snelheid aangezien hier altijd een afwijking in zit.
Het is een mooie oplossing om op deze manier de snelheid af lezen (gps of niet).
Maar naar mijn inziens niet een noodzakelijk middel. Het ” kijken bij schakelen” lijkt mij realistischer. Aandacht op de weg en omgeving is belangrijk en daar help dit apparaat bij maar is geen oplossing voor het probleem
Als reactie op de eis voor het cbr-examen lijkt me dit volstrekt onnodig. Als de examinator de snelheid wil weten kan hij ook zelf op de gps kijken. Op hun eigen auto zit het niet op, en nu?
Of download een gratis app voor op je android, stukken goedkoper!