rijschool, lesauto, Afrika, Global Connection, Tanzania

Nederlandse ondernemer investeert in rijschool Tanzania

Nederlandse leerlingen die nerveus worden van een CBR-exameninator, zijn blij dat ze niet in Tanzania examen hoeven doen. “Hier wordt het rijexamen afgenomen door de politie”, vertelt Hans van Dam, rijschoolhouder in Tanzania.

De Global Connection Driving School heeft 3 Toyota Corolla’s als lesauto, 1 Nisssan 4×4 (voor aankomende safarigidsen) en een bus. Een lespakket kost 75 euro, een examen 20 euro.

Cursus

De reguliere cursus (theorie en praktijk) is vier weken lang vijf dagen per week en duurt dus in totaal 20 dagen. Studenten mogen niet meer dan 10 km rijden of een half uur achtereen rijden. Dan neemt een andere leerling het stuur over.

De examencategoriën zijn vergelijkbaar met Nederland. Een Tanzaniaans rij-examen duurt veertig minuten. Zo’n 10 minuten in de auto als ‘theorie-examen’, een half uur op de weg met de agent.

Omkopen

“Het is natuurlijk niet te vergelijken met Nederland”, vertelt Van Dam. “Zo gebeurt het nog steeds dat mensen de politie omkopen om te kunnen slagen. Al treedt de overheid daar wel steeds strenger tegen op.”

De rijschool heeft 4 instructeurs in dienst, die allemaal beschikken over het verplichte N.I.T.-certificaat, vergelijkbaar met het Nederlandse WRM-instructeursbewijs. De bedrijfsleider verdient 200 euro, de overige instructeurs 125 euro. “Voldoende om van te leven.”

Verkeersveiligheid

Met de verkeersveiligheid is het nu nog droevig gesteld in Tanzania. “De regelgeving en het materiaal waarmee wordt gereden is niet goed”, weet Van Dam. “Er liggen soms gewoon wrakken langs de weg; voertuigen die zijn verongelukt.”

In Arusha, de Tanzanese stad waar de rijschool actief is, zitten nu zo’n twaalf officiële rijscholen. “De rest bestaat uit beunhazen. Al kunnen die eigenlijk geen examenkandidaat afleveren, want het document wordt alleen door echte rijscholen uitgegeven. Met een stempel van de politie wordt het een officieel rijbewijs. Maar goed, het blijft Afrika”, lacht de ondernemer.

Investeren

Van Dam heeft in Nederland een bloembollenbedrijf gehad. De opbrengsten van de verkoop heeft hij gebruikt om te investeren in Tanzania.

Van Dam en zijn vrouw Maaike hebben onder de naam Global Connection nu verschillende bedrijfjes in het Afrikaanse land. Hij is onder meer rijschoolhouder, touroperator (safari), beheert natuurprojecten, noem maar op.

“Na een bezoek van een week aan het project van mijn overleden moeder, besloten we een weekje safari te gaan doen. Onze toenmalige gids werd een goede vriend, en via wat tussenstapjes besloten we in 2008 samen wat bedrijfjes te gaan opzetten. En ineens ben je ook rijschoolhouder in Afrika.”

Bart Pals

Hans van Dam, Global Connections, Safari

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nederlandse ondernemer investeert in rijschool Tanzania | RijschoolPro
rijschool, lesauto, Afrika, Global Connection, Tanzania

Nederlandse ondernemer investeert in rijschool Tanzania

Nederlandse leerlingen die nerveus worden van een CBR-exameninator, zijn blij dat ze niet in Tanzania examen hoeven doen. “Hier wordt het rijexamen afgenomen door de politie”, vertelt Hans van Dam, rijschoolhouder in Tanzania.

De Global Connection Driving School heeft 3 Toyota Corolla’s als lesauto, 1 Nisssan 4×4 (voor aankomende safarigidsen) en een bus. Een lespakket kost 75 euro, een examen 20 euro.

Cursus

De reguliere cursus (theorie en praktijk) is vier weken lang vijf dagen per week en duurt dus in totaal 20 dagen. Studenten mogen niet meer dan 10 km rijden of een half uur achtereen rijden. Dan neemt een andere leerling het stuur over.

De examencategoriën zijn vergelijkbaar met Nederland. Een Tanzaniaans rij-examen duurt veertig minuten. Zo’n 10 minuten in de auto als ‘theorie-examen’, een half uur op de weg met de agent.

Omkopen

“Het is natuurlijk niet te vergelijken met Nederland”, vertelt Van Dam. “Zo gebeurt het nog steeds dat mensen de politie omkopen om te kunnen slagen. Al treedt de overheid daar wel steeds strenger tegen op.”

De rijschool heeft 4 instructeurs in dienst, die allemaal beschikken over het verplichte N.I.T.-certificaat, vergelijkbaar met het Nederlandse WRM-instructeursbewijs. De bedrijfsleider verdient 200 euro, de overige instructeurs 125 euro. “Voldoende om van te leven.”

Verkeersveiligheid

Met de verkeersveiligheid is het nu nog droevig gesteld in Tanzania. “De regelgeving en het materiaal waarmee wordt gereden is niet goed”, weet Van Dam. “Er liggen soms gewoon wrakken langs de weg; voertuigen die zijn verongelukt.”

In Arusha, de Tanzanese stad waar de rijschool actief is, zitten nu zo’n twaalf officiële rijscholen. “De rest bestaat uit beunhazen. Al kunnen die eigenlijk geen examenkandidaat afleveren, want het document wordt alleen door echte rijscholen uitgegeven. Met een stempel van de politie wordt het een officieel rijbewijs. Maar goed, het blijft Afrika”, lacht de ondernemer.

Investeren

Van Dam heeft in Nederland een bloembollenbedrijf gehad. De opbrengsten van de verkoop heeft hij gebruikt om te investeren in Tanzania.

Van Dam en zijn vrouw Maaike hebben onder de naam Global Connection nu verschillende bedrijfjes in het Afrikaanse land. Hij is onder meer rijschoolhouder, touroperator (safari), beheert natuurprojecten, noem maar op.

“Na een bezoek van een week aan het project van mijn overleden moeder, besloten we een weekje safari te gaan doen. Onze toenmalige gids werd een goede vriend, en via wat tussenstapjes besloten we in 2008 samen wat bedrijfjes te gaan opzetten. En ineens ben je ook rijschoolhouder in Afrika.”

Bart Pals

Hans van Dam, Global Connections, Safari

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.