CBR, Susi Zijderveld en René Verstraeten, VRB, autorijschool

VRB-bestuur roept op tot vertrouwen in vernieuwd CBR

RIJSWIJK – Het bestuur van de Vereniging Rijschool Belang (VRB) roept alle leden op vertrouwen te hebben in de nieuwe directie van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

“Het CBR is in de nazomer van 2010 een nieuwe weg ingeslagen”, stelt VRB-voorzitter Nico van Swam. “De nieuwe directie, met Susi Zijderveld en René Verstraeten, mag niet worden verweten wat hun voorgangers fout hebben gedaan.”

Rijschoolhouders

Van Swam complimenteert de nieuwe directie met de open manier van communiceren. “Rijschoolhoudend Nederland mag een eerlijk, transparant en constructief CBR verwachten. Mevrouw Zijderveld deelt deze mening.”

“Wij vragen als VRB-bestuur aan alle leden om vertrouwen te hebben in de komende periode”, gaat Van Swam verder. “Geef de nieuwe directie de kans, zodat we als branche een goed werkklimaat op kunnen bouwen. Daar is iedereen bij gebaat.”

Lees ook

Minister tevreden met reserveringssysteem CBR

CBR blij met vertrouwen, ook VRB tevreden

Minister wil ingrijpende veranderingen bij het CBR

Auteur: Bart Pals

65 reacties op “VRB-bestuur roept op tot vertrouwen in vernieuwd CBR”

Kees van Dalm|27.01.11|11:17

Mijn ervaring is anders. Het CBR lijkt inmiddels meer op T-mobile, ziggo of Essent als je iets geregeld wil krijgen. Je krijgt iemand aan de telefoon die geen idee heeft wat er speelt en hoe het op te lossen.
Op de werkvloer is de sfeer om te snijden en zijn examinatoren meer bezig met de reisafstanden die ze door het nieuwe beleid moeten afleggen dan met een serieus examen af te nemen.
Nieuwe organisatie is de enige juiste oplossing. Ik zeg weg met het CBR!

jos peters|27.01.11|12:44

Wat bedoeld u met vertrouwen? Een organisatie die meer weg heeft van een syndicaat!?
Het was jaren geleden al niks en dat zal het ook nooit worden zolang er geen concurentie is.
Dat weet eenieder maar ieder wilt graag vriendjes blijven met deze zakkenvullers.
Wat nou vertrouwen, graag wakker worden dit is weer oude wijn in nieuwe zakken.
Over 30 jaar zul je weten wa5t ik bedoeld heb, nl. er veranderd geen donder.
Schande en hoe is het met het pensioen van de rijschoolhouders? nul komma nul

Ger v d Berk|27.01.11|13:08

Wel vertrouwen.
Nu blijkt dat deze directie WEL open staat voor gesprekken met de rijschoolwereld lijkt het me dan ook beter om dan ook namens een belangenvereniging je problemen te ventileren en niet zo maar wat te roepen.
Wat de interne problemen zijn bij het CBR is niet onze zaak daar hebben ze hun handen vol aan wat door hun voorgangers is nagelaten,maar aan de andere kant kunnen we wel proberen om samen met het CBR een betere relatie te krijgen die voor ons en de kandidaten beter is.

Bert vd H|27.01.11|13:19

@ Jos,

Ben je al lid van een vakbond? Dat zou handig kunnen zijn om een pensioen geregeld te kunnen krijgen.
Als alle instructeurs door gaan zoals ze nu doen zal het altijd een zootje ongeregeld blijven qua werkomstandigheden, salaris e.d.

samir rahmouni|27.01.11|13:38

Waar zou dit vertrouwen op gebaseerd moeten zijn? Vertrouwen krijg je niet door wat te roepen! Vertrouwen krijg je door wederzijds respect door inlevingsvermogen vanuit het CBR richting de kleine rijschool(die op dit moment het heel erg moeilijk heeft)door gelijkwaardigheid inzake besluitvorming. Ik kan wel doorgaan waarmee je vertrouwen wat al jaren verdwijnen is een klein beetje terug te krijgen.Een andere instantie als het CBR is niet wenselijk. Wat wenselijk is,een open transparant beleid.

jos peters|27.01.11|14:02

Als je later groot bent, en al jaren meeloopt of gelopen hebt zul je echt wel begrijpen wat hier bedoelt werd.
Ben je pas in deze rijschool wereld weet je ook nog niet zo goed waar je over praat.
Vraag eens aan mensen die een herseninfarct gehad hebben en die door hun artsen weer gezond verklaard zijn hoelang het duurt voor het CBR tijd heeft voor ze?
Respect zei je toch? Praat ook niet over een Bond, het gaat over de lesprijzen waaruit je een verzekering (dus ook pensioen) moet betalen.

Hugo Mentink|27.01.11|14:18

@Bert en Ger,

Helemaal mee eens met jullie verhaa! Pas wanneer de instructeurs i.s.m. een vakbond en de rijschoolhouders de handen ineen slaan is het mogelijk om een fatsoenlijke CAO te regelen waarbinnen ook een pensioen geregeld kan worden. Mijn vragen hierover zijn: Weet iemand of hiertoe al ooit pogingen zijn ondernomen? Zo ja, door wie? Welke vakbond zou hier het meest geschikt voor zijn en welke mensen in de branche willen en kunnen samen met die bond deze kar vlot gaan trekken?

Ger v d Berk|27.01.11|14:22

Jos ik loop 35 jaar mee is dat lang genoeg ?
Respect dwing je af om te luisteren en mee te denken en niet om andere te beschadigen.
Kies zelf eens voor een belangenvereniging en ga met hun in overleg wat de toekomst moet brengen.
Er zijn belangenverenigingen ook voor kleine rijscholen die toch al snel 1200 leden hebben en dagelijks groeien.
Door zaamhorigheid en inzet van mensen die belangenloos dit werk voor je willen doen.
Laat je helpen.

“En niet iedereen wil groot worden”

Ger v d Berk|27.01.11|14:26

Het VRB is druk doende bezig met vakbonden en organisaties om een passend pensioen te regelen voor rijscholen.
Helaas gaat hier wel veel werk en tijd in zitten,maar met meer leden sta je beter bij de bonden.

jos peters|27.01.11|16:22

Je hebt gelijk, niet iedereen wil groot worden. Daarom zijn de gebeden verhoord je blijft dus klein. Ook ik heb meer dan 30 jaar ervaring heb ook in het klankbordpanel van het CBR gezeten alwaar ik ook toen aan de bel getrokken heb.
Schoppen is makkelijk daar ging het ook niet om maar ruim 30 jaar geleden was het niet anders dan nu.
Onder auspiecien van de overheid heeft het altijd geheten, an m’n hoela. Ik stop deze discussie het heeft nog immer geen zin. Iedereen veel geluk. Groet van Jos

Jan Jansen|27.01.11|16:34

Laat me niet lachen VRB denkt zeker een wit voetje te halen bij de nieuwe directie van het CBR.
Sorry de enige oplossing is de hele CBR organisatie op de schop.
De CBR cultuur is gewoon vergiftigd door de jaren heen.
Laat er een tweede exameninstituut komen, zolang het CBR het alleenrecht heeft zal het nooit goed kunnen worden, macht maakt corrupt.

Ger v d Berk|27.01.11|17:17

Een wit voetje halen bij het CBR ?

Ik zou niet begrijpen waarom er dan juist een belangenvereniging is opgericht om juist tegen gas te geven daar waar nodig is.
Het VRB is er om de belangen van rijscholen te behartigen en waar nodig is om samen te werken aan een betere toekomst voor rijscholen en kandidaten.
Dat je dan samen met het nieuwe bestuur van CBR een betere relatie kan opbouwen lijkt me dan ook wenselijk en nuttig voor beide partijen.
Of heb je dan meteen een wit voetje ?
Ger.

Bert vd H|27.01.11|18:40

@ Hugo,

Het CNV is al een tijd bezig om rijinstructeurs te organiseren.
Alleen schijnen de instructeurs in loondienst er weinig interesse in te hebben.

alex|27.01.11|18:55

Laat me toch niet lachen, respect moet verdiend worden dat krijg je niet door te gaan staan roepen dat je zo geweldig bent. Jaren geleden had het cbr reeds macht en nu is dat helemaal niets anders en het zal ook nooi anders worden. Wat dachten die geweldige bonden en verrenigingen van een tweede examenpartij? Wees eens eerlijk wat doen jullie nou voor die maandelijkse stortingen? Juist een hoop lullen en verder zakken vullen, verder niks!
Laat me niet lachen, blijven jullie maar vriendjes hoor!

willy|27.01.11|20:50

Alex wordt wakker. CBR wordt compleet anders, er waait een compleet nieuwe wind. Wat nog nooit is gebeurd, gebeurd nu. Er wordt geluisterd en er wordt iets mee gedaan. Vroeger was het zo dat je als je bij het CBR wilde werken, de zin moest kunnen zeggen: Wij herkennen ons niet in het door u gestelde probleem. Nu is een telefoontje of mailtje voldoende en wordt direct actie ondernomen.
Wat het zakken vullen betreft, bij VRB werkt het bestuur Pro Deo.

Alex|27.01.11|21:55

er bestaan maar 2 manieren van werken: dat is met mekaar of tegen mekaar. iets ertussen in bestaat niet. elkaar de zwarte piet toeschuiven is geen oplossing.
diegenen die DE oplossing hebben moeten gewoon solliciteren bij het CBR en het voor IEDEREEN goed regelen.
veel succes want zelfs GOD heeft dit niet voor de mensheid voor mekaar gekregen.

Bekend|27.01.11|23:06

Goed mijn eerste reactie is niet geplaatst. Te kritisch? Laat ik het anders verwoorden. De interne problemen zijn wel degelijk onze zaak. Examinatoren die de problemen mee de auto in nemen zijn aan de orde van de dag. Het gewissel van examinatoren is een kwalijke zaak. Sinds jaren was er enige uniformiteit in examineren en dat is weer helemaal verdwenen. We gaan weer opleiden naar de examinator die straks ook gaat beslissen of u uw werk mag blijven doen denk daar maar eens over na vrb.

Hugo|28.01.11|00:03

@Bert,

Ja, dus wij instructeurs schoppen overal wel cynisch tegenaan en wanneer puntje bij paaltje komt geven we niet thuis of schuiven we de verantwoordelijkheid door naar anderen?!

@allemaal

Geef elkaar de ruimte en het vertrouwen en oordeel later zou ik zeggen. Misschien dat we aangenaam worden verrast door welwillende mensen. Ook creeren we daarmee een breder draagvlak om echt iets voor mekaar te krijgen.

Johan|28.01.11|14:00

Vertrouwen, hoelang moeten we dit nog opbrengen, als je telkens weer van een koude kermis thuis komt!!!
Helaas , ik had verwacht dat VRB een andere mening was toebedeeld, maar ik constateer dat hun mening ook niets anders is als alle andere belangenverenigingen. ( als makke schapen achter het CBR aanlopen).

Volgens mij was de tijd nu toch echt rijp geweest om onze minister trachten op andere gedachte te brengen.
De enigste en juiste oplossing, zorg toch AUB voor CONCURRENTIE.

Kamal|29.01.11|10:33

Het CBR moet helemaal op de schop, verder moeten diegene “kudde lopers” niet zoveel piepen wat betreft belangen hier en belangen daar…er zijn hier mensen in ons midden die idd. al jaren mee gaan en niet eens een normale CAO hebben kunnen realiseren voor de rijinstructeurs, maar al die belangen behartigers hebben het goed voor elkaar….en dan durven ze over respect te praten!! Concurrentie is zeker een optie om deze organisatie wakker te schudden en hun kudde lopers!!
MACHT zonder CONTROLE !!

Bert vd H|29.01.11|12:31

Als je goed werk aflevert bij Het CBR hoef je ook niet te piepen. Ik heb na bijna 20 jaar weinig te klagen over het CBR. En als je een klacht hebt, en je reageert normaal naar het CBR, doet men daar ook hun best voor je.

Van mij mag er best een concurent bijkomen, maar dat zal weinig uithalen. De eisen aan het rijbewijs zullen hetzelfde blijven, en onvoldoende rit blijft een onvoldoende rit.
Of het CBR het afneemt of het RBC.

Ger v d Berk|30.01.11|12:56

Beste Johan ,Kamal en andere die willen dat de minister het moet veranderen.Jullie hebben allemaal dus al jaren zelfstandig de Minister en het CBR al aangesproken op de misstanden
ook het CAO voor de rijscholen hebben jullie al klaar liggen.
Omdat jullie dus weten dat bovengenoemde instanties,zoals in elke branche alleen praten met belangengroepen, zodat men dan weet wat de meerderheid vind wens ik jullie toch veel succes om gewoon tegen alles aan te blijven schoppen zonder overleg met andere.

Ger v d Berk|30.01.11|13:02

Ben het ook volledig met Bert vd H. eens wat hij schreef op 29.01.11

Natuurlijk is het wel gewenst dat je met het CBR kan communiceren en dat heeft de laatste tijd dan ook effect gehad en in de toekomst met deze directie zeker.
Nu zal ik wel weer een meeloper zijn maar och jullie schoppers worden er uiteindelijk ook beter van.

Kamal|30.01.11|15:08

bertje en gertje…..jullie gaan al jaren mee wat is jullie toegevoegde waarde voor de dag van vandaag ? verder betreft communiceren…is alleen relevant als men open staat daarvoor.
dus hou op met zieltjes winnen`bij het CBR.
doordat jullie al jaren als kudde meedoen is er nog steeds niets geregeld voor ons!!
beterschap!

nico|31.01.11|10:07

@ Hugo Mentink.
als je info wil hebben het cnv afd rijscholen kan je misschien verder helpen ik weet dat het cnv op 16-02-2011 in utrecht een vergadering heeft met vrb, en voor alle andere het skr en vrb zijn met het cnv aan het kijken hoe ze tot een goed cao en een pensioen kunnen komen.

Jan|31.01.11|16:39

Ik zit vanaf 1974 in de rijschoolwereld als loondienstinstructeur maar de grootste tijd als zelfstandig ondernemer.
Ik had best hoge slagingspercentages, dus ik zal in dat opzicht niet afgeven op het CBR.
Maar de hele structuur deugd niet, het is een organisatie die te vergelijken is qua structuur met de m….a.
Als het rustig was bij het CBR had je moeite om een kandidaat er door te krijgen en was het druk dan slaagden kandidaten waarvan ik zeg die hadden nooit mogen slagen.

Jan|31.01.11|16:43

Nee de cultuur bij het CBR is gewoon verziekt en dat kan alleen goed worden als het CBR verdwijnt en een nieuw exameninstituut wordt opgericht met duidelijke richtlijnen en klantvriendelijk zowel tegen de kandidaten als tegen de rijschoolhouders/instructeurs.
Als een gedeelte van de oude garde blijft zitten steekt weer die oude cultuur de kop op.
Dus een nieuw exameninstituut en laten de examinatoren dan maar naar hun nieuwe functie solleciteren, dan kan de boel lekker opgeschoond worden.

Jan|31.01.11|16:48

Verder dient er een onafhankelijk orgaan te komen die in geval van klachten betreffende het afnemen van examens/beoordelen van examens, deze behandeld en een bindende uitspraak doet.
Ook zal verplicht gesteld moeten worden dat de instructeurs meerijden en dat er een videoopname gemaakt wordt van de rit, zodat bij onenigheid achteraf de video opname als bewijs op tafel gelegd kan worden.
Dus de examinator heeft dan niet alleen meer het recht om te beoordelen af een kandidaat rijvaardig is.

Jan|31.01.11|16:53

Verder zouden belangenverenigingen zich meer moeten inspannen om een goede CAO af te sluiten en een minimum lesprijs.
Ook het systeem van lesgeven moet duidelijker en doorzichtiger worden zowel voor de kandidaat als een kontroleinstantie.
Ik ben heel wat jaren lid geweest van de Bovag, nog nooit iemand gezien die de kwaliteit van het lesgeven en de resultaten controleerde.
Dus aan de Bovag heb je niets ook qua ondersteuning niet.

Jan|31.01.11|16:57

Als ik een probleem had met een opleidingsinstituut die ook Bovag lid was en ik toonde aan dat die lui niet deugden, dan werd er niets aan gedaan omdat dat instituut veel meer contributie betaalde dan ik als kleine rijschool. Uiteindelijk heb ik zonder hulp van de Bovag, maar wel met behulp van een dure advocaat mijn recht gehaald.
Maar daar had de Bovag belangenvereniging iets voor moeten doen.
Ook was het belachelijk dat een van de grootste rijscholen in Utrecht toen voorzitter van was.

Bert vd H|31.01.11|18:45

@ Kamal,

Als je niet tevreden bent zou je i.p.v. hier te schreeuwen zelf eens actie moeten ondernemen.
Het zijn namelijk altijd dezelfde mensen die precies weten hoe iets gedaan moet worden, maar die zelf niets presteren.

Dus Kamal, wordt lid van een bond, regel even een CAO voor de instructeurs en richt een nieuw exameninstituut op. Een nieuw exameninstituut op richten kan voor jou geen enkel probleem zijn met jouw ervaring en jouw gedegen kennis.

Ger v d Berk|31.01.11|22:43

Kamal wat wil je nu eigenlijk ?

Alleen maar hard roepen en zelf niets ondernemen, vraag aan Jan en nog enkele of ze met je meegaan naar Den Haag en daar een protest indienen tegen alles wat jullie hier boven al heb gemeld.
En als jou IQ wat hoger was geweest dan had je die onzin niet naar Bert geschreven.
Laag bij de grond om dit hier zo te schrijven een excuus zou op zijn plaats zijn.

Jan het VRB heeft diverse gesprekken gepland staan (zie verhaal van Hugo waar VRB ook bij aanwezig is.)

Jan|01.02.11|06:29

@ Ger v d Berk de tijd van praten met het CBR is voorbij, ze hebben lang genoeg de tijd gehad om te praten, de cultuur van het CBR is gewoon fout. Het is nu gewoon het vege lijf redden van die gasten en als de rust een beetje is weergekeerd dan gaat het weer als van vroeger. Als je echt iets wil veranderen bij het CBR, dan zal je alle leidinggevenden moeten ontslaan en daar nieuwe mensen voor in de plaats moeten zetten.

Jan|01.02.11|06:36

Doe je dat niet dan zullen die oude CBR figuren toch weer hun stempel drukken op de nieuwe generatie en schiet je er geen donder mee op.Waarom doen multinationals dat wel als ze een bedrijf overnemen dat aantoonbaar niet goed functioneerde alle leidinggevenden de laan uit sturen. Dat moet eenmaal wil je een bedrijf gezond maken.Met CBR is het niet anders. Het heeft lang genoeg geduurd met het CBR. Hoelang hebben ze de rijschoolwereld niet geterroriseerd, ondanks protesten uit de rijschoolwerel

Ger v d Berk|01.02.11|11:26

@ Jan. Als je het laatste half jaar hebt bijgehouden dan had je kunnen weten dat de voltallige directie van het CBR verdwenen is. alledrie de kopstukken zijn weg.
Om te bezuinigen heeft de nieuwe Directie besloten om maar met 2 personen door te gaan.
Ook daaronder zijn een aantal plaatsen gewijzigd.
Dus geef deze nieuwe leiding een kans ze willen vanaf nu ook direkt contact met de werkvloer en de rijscholen die daar aktief zijn.
Wij hebben dan met deze directie al een eerste gesprek gehad.

Jan|01.02.11|15:25

Ach beste Ger denk je nu werkelijk dat het vertrekken van die 3 directeuren en het wijzigen van een aantal plaatsen onder de directie werkelijk iets zal veranderen. Het hele systeem deugd gewoon niet en de verdorven geest die er bij het CBR heerst wordt door veel meer mensen gedragen dan die 3 kopstukken. En het wijzigen van een aantal plaatsen, zijn deze mensen ook de laan uitgestuurt of zijn ze alleen op een andere stoel gaan zitten.

Jan|01.02.11|15:30

Ik denk dat we er beter aan doen om een tweede exameninstituut op te richten dan kunnen deze twee instituten met elkaar concureren op het gebied van service, deskundigheid en klantvriendelijkheid. Want op geen van deze gebieden blinkt het CBR uit zowel naar de kandidaten niet als naar de rijschoolwereld niet. En wat dat u van de lange wachttijden voor mensen die een geneeskundige verklaring moeten hebben voor hun rijbewijs.
Het CBR heeft al die mensen gewoon laten stikken.

Ger v d Berk|01.02.11|18:51

@ Jan.Ik ben niet tegen een tweede exameninstituut maar ook dit zal dan via de minister geregeld moeten worden.
En daar heb je heel veel rijscholen voor nodig dus kies dan wel een belangenvereniging die al wel meer dan 1200 leden heeft en dan samen met andere belangenverenigingen heb je pas een kans.
Dan heb je de helft van alle rijscholen achter je staan.
Anders hoef je bij de minister ook niet aan te komen.

Kamal|01.02.11|22:14

@gertje v d berk

jij hebt op iedereen een aanmerking,verder heb je iedereen gesproken of je gaat ze spreken
en heb je met iedereen wel eens aan tafel gezeten…….de vraag is aan jou in welke wereld leef jij? Want mijn conclusie is dat je eigenlijk niemand bent.
en excuus heb jij niet nodig want wie kaatst moet……
dus ga iets anders verkondigen en laat mensen hun ontevreden gewoon uiten en als jij zo geweldig was met al je kennis en kennissen zou je wel iets concreets kunnen vertellen!

Ger v d Berk|01.02.11|22:29

@ Kamal beter lezen dan pas reageren.

Ik vroeg niet om een excuus naar mij toe
Ik heb geen aanmerkingen over iemand maar vertel wat er speeld.
Ik verklein geen namen.
Ik ben voor jou niemand dus houden zo.
Ik heb wel wat kennis en wil mijn kennissen daar ook mee op de hoogte houden.
Ik heb geen interresse om nog op jouw onzin te reageren.

Dus ga verder met namen te verkleinen en te schoppen succes verder.
Zet je gehele naam eronder zo kunnen we zien of jij belangrijk bent.

Kamal|01.02.11|22:38

jaja…..zoals ik al eerder zei ga ergens anders lopen vervelen
ben jou niks verplicht
en mijn naam is mijn naam zoals die er staat!
want jij hebt niets in te brengen in heel dit gebeuren!
mijn informatie met mensen van binnen uit deze verschillende organisaties(CBR.IBKI,Examencommisie bevestigen al deze onvrede) dus denk nou niet dat jou verhaaltjes de waarheid is?????

Jan|01.02.11|23:56

Mensen laten we nu niet op de man gaan spelen daar hebben we niets aan. Ger is met een bijondere ijver het CBR aan het promoten. Maar Ger ik heb op mijn vraag of er onder de leiding gevende bij het CBR nog meer personen de laan uit zijn gestuurd behalve die 3 halfgare directeuren. Of is het alleen een stoelendans geweest?
Ben ook benieuwd of deze figuren nog een gouden handdruk hebben meegekregen?
En zo ja hoeveel?

Jan|02.02.11|00:00

Ger ik weet niet hoe groot jouw invloed is bij het VRB, maar zou het voor deze lieden niet een heel mooi agendapunt zijn om bij de minister een tweede exameninstituut te regelen?
Ik weet zeker als dit ze lukt dat ze 90% van de rijscholen achter zich hebben. Zijn ze op slag de grootste belangenvereniging! Strak plan toch?!

Jan|02.02.11|00:14

Ik denk dat het nu de tijd is om hard in te grijpen, eindelijk zit er een beetje beweging in het logge orgaan het CBR. Laten we het ijzer smeden nu het warm begint te worden. Er is aangetoont geworden dat er heel veel mis is bij het CBR, de minister heeft dat ook erkent.
Het is nu de tijd om de bijl er in te zetten en de macht van het CBR in te perken.
Laten we eerst beginnen met een apart buro die de examens in beroep gaat behartigen. Niet die onzin zoals vroeger het z.g. waterstaat examen.

Jan|02.02.11|00:19

Maar gewoon een volwaardig instituut die een paar dagen na het examen bij het CBR een nieuwe rijproef afneemt. Verder moet die hele z.g. medische keuringen bij het CBR verdwijnen, laat dit uitvoeren door een onafhankelijk bureau dat klantvriendelijk is en adeqaat weet te reageren. Hoe minder macht het CBR heeft des te beter zal het kunnen functioneren. Nu heeft het CBR van alles naar zich toegetrokken terwijl ze het niet eens aankunnen.

Ger v d Berk|02.02.11|10:20

@Jan de voltallige directie is compleet weg bij het CBR.
Daaronder zitten adviseurs die de werkwijze van de nieuwe directie gaan accepteren zo niet dan gebeurd wat bij ieder bedrijf hoort,dan vlieg je eruit anders komen deze 2 directieleden niet aan hun reorganisatie.
Of er handdrukken zijn gegeven ? maakt me niet zoveel uit het gaat om hun pensioengelden en financieel plaatje en dat gaat niet ten koste van verhoging van examengelden.
Dat moeten ze bij de minister maar verantwoorden.

Ger v d Berk|02.02.11|10:31

@ Jan Mijn invloed bij het VRB is dat ik een van hun bestuursleden ben wat je een paar weken terug heb kunnen lezen.
In dat verhaal staat ook wat mijn andere functies zijn zowel in Nederland als in Belgie.
Dus dat is allemaal terug te vinden.
Ik heb een mail gestuurd met als agenda punt een tweede examenburo naast het huidige.
Op je vragen over de andere punten ook daar zou het CBR de minister een antwoord op geven.
Die problemen heeft het nieuwe CBR ook erkend en daar wordt aan gewerkt

Jan Jansen|02.02.11|10:32

Ger zijn juist deze adviseurs er niet de oorzaak van dat het zo’n puinhoop is bij het CBR?
Er moet een totaal frisse wind waaien binnen het CBR. Als je deze adviseurs handhaaft, zullen deze mensen ten alle tijde het beleid dat tot op heden gevoerd is verdedigen en in stand trachten te houden, het is immers hun kindje dat ze gecreëerd hebben. En net zoals in de echte wereld al is het kindje dat een moeder krijgt nog zo lelijk, voor die ouders is het het mooiste en liefste kindje op de wereld.

Jan Jansen|02.02.11|10:44

Ger het probleem blijft bestaan, die adviseurs zijn toch in beginsel verantwoordelijk voor het beleid dat gevoerd werd. Zie het zo, een paar krijgt een kindje, het ziet er onooglijk uit, is lelijk.
Maar deze ouders vinden dit kind het mooiste van de hele wereld en zullen alle aantijgingen met hand en tand verdedigen. Welnu deze adviseurs hebben een ongelooflijk gedrocht ter wereld gebracht, het CBR, omdat het hun kind is zullen ze het gevoerde beleid met hand en tand verdedigen.

Jan Jansen|02.02.11|10:50

Dus van een echte nieuwe wind bij het CBR kan nooit sprake zijn omdat de oude adviseurs er nog zitten. Als deze lieden in het verleden geen goed advies durfden of konden geven zal het nu niet veel beter gaan. Ook al zouden ze aan het handje van de nieuwe directie meelopen, zelfs dan zal het niet van harte gaan en de praktijk wijst uit dat men minder snel of helemaal niet met inovatieve ideën zal komen. Dus de prestaties zullen beneden het te verwachten/gestelde niveau liggen.

Jan Jansen|02.02.11|10:55

Daarom wil ik even op de stoel van de adviseur zitten en zeg: ‘Ook deze mensen de laan uit sturen’ . Als ze werkelijk goed zijn zullen ze zo ergens anders aan de bak komen, maar zijn ze niet zo goed, ja dan is het jammer voor ze en hebben ze te hoog gegrepen. Maar dan tootnt het des te duidelijker aan dat ze bij het CBR ook niet op de goede stoel zitten en is het maar goed dat ze uit het zicht verdwenen zijn. Medelijden met deze mensen is niet op z’n plaats.

Jan Jansen|02.02.11|11:00

Medelijden met deze gesjeesde adviseurs is niet op zijn plaats. Hoeveel ellende hebben deze mensen veroorzaakt door verkeerde adviezen te geven, een verkeerd beleid te ondersteunen?
Hoeveel kandidaten zijn hier de dupe van geworden, hoeveel rijschoolhouders zijn hierdoor gefrustreerd, hoeveel mensen zijn in de problemen gekomen omdat hun geneeskundige verklaring maanden op zich heeft laten wachten?
Iemand moet geschikt zijn voor zijn werk en is hij/zij dat niet, dan komt een ander die plaats.

Ger v d Berk|02.02.11|11:03

@ Jan
Voorbeeld :Wanneer een Minister van onderwijs wordt ontslagen dan blijven de medewerkers op dit ministerie toch ook werken en worden zei en alle leerkrachten en hoofden van scholen toch ook niet ontslagen.
Nee De directie is aansprakelijk voor alle mensen onder hun dus geef ze wat tijd de rotte appels verdwijnen dan snel.
En de belangenverenigingen blijven daar heel direct op zitten met de besprekingen die met de directie steeds gepland staan.
Daarom hebben wij vertrouwen in ons zelf.

Jan Jansen|02.02.11|11:05

Beste Ger een aantal van mijn berichten wordt niet geplaatst en anderen die ik daarna post weer wel.
Weet jij hoe dat kan?
Het zijn berichten die qua structuur en inhoud niet afwijkend zijn van de anderen.
Is dit een technisch probleem?
Ik heb ze wel opgeslagen, dus als ik ze kan mailen zou de moderator ze er alsnog bij kunnen zetten.
Bij voorbaat vriendelijk dank.

Ger v d Berk|02.02.11|11:08

Jan ik heb ook gezien dat mijn laatste bericht niet geplaatst is ?

stuur me een gewone mail email adres kan je wel vinden denk ik.

Redactie|02.02.11|12:30

Beste Ger en Jan,

Reacties waarbij de spamcode niet juist wordt overgetypt (let op hoofdletters), belanden in de spambox. Die wordt regelmatig door ons bekeken en vervolgens goedgekeurd. Daarom kan het soms zijn dat het even duurt voordat een reactie zichtbaar is.

Vriendelijke groet,

Bart Pals
VerkeersPro.nl

Jan|02.02.11|15:43

Beste Ger bedankt voor je reactie, je kan het voorbeeld van die ministeries aanhalen, maar als een beleid helemaal fout loopt, dan moeten er gewoon harde maatregelen genomen worden. Als ik bij mijn baas er vroeger een zooitje van maakte dan werd ik de laan uitgestuurd. Maar hoe hoger je komt op de ladder hoe vreemder het wordt. Je levert een wanprestatie, wordt onslagen en krijgt nog een zak met geld mee ook terwijl je door je wanbeleid ik weet niet hoeveel mensen gedupeerd heb.

Jan|02.02.11|15:48

Dus wanbeleid wordt nog beloond ook. Is toch te gek voor woorden. Maar ik weet wel hoe het komt. Wie regelt die gouden handdrukken? Juist mensen die op een zelfde soortgelijke stoel zitten. Gaat men die regeling om zeep helpen dan snijdt men in eigen vlees en als men dan zelf gewipt wordt, krijg je ook geen gouden handdruk. Dit is te gek voor woorden. In feite zouden bestuurders die er een zooitje van maken zelfs nog een claim aan hun broek moeten krijgen, dat zou pas eerlijk zijn.

Jan|02.02.11|15:53

Maar om terug te komen op het CBR een examen waar je klachten over hebt mag natuurlijk nooit door dezelfde instantie beoordeeld worden, dat moge duidelijk zijn. In dit geval zou men alvast een tweede exameninstituut op kunnen richten welke de klachten van het CBR behandeld. Dit instituut zal dan ook rijvaardigheidstesten moeten uitvoeren, hooguit 3 werkdagen na het examen bij het CBR. Doet het CBR het goed dan zal dit instituut weinig klandizie hebben.

Jan|02.02.11|15:59

Maar doet het CBR het slecht, dan zal dit instituut groter groeien en een organisatie worden die het CBR op termijn kan overnemen. Want ik besef ook wel dat je niet van de ene dag op de andere een kompleet alternatief voor het CBR uit de grond stampt. Het CBR weet dit en dat geeft ze een bepaalde macht die niet op z’n plaats is. Het spreekwoord zegt niet voor niets: Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen.
Het CBR heeft bewezen die weelde niet te kunnen dragen.

Liesbeth van Dun|16.02.11|04:36

Een nieuwe strategie bij het CBR. Laat me niet lachen. Ook transparantie behoort tot de doelen. Hier komt niets van zolang er nog steeds sprake is van een machtspositie. Er is geen concurrentie dus blijft het een machtsorgaan. Eerst zal er nog een examenbureau moeten komen dat kan concurreren. Eveneens zijn de examens landelijk gezien het meest oneerlijk. Er is tijdens de examens namelijk geen gecommitteerde aanwezig. Eigenlijk zegt dit al alles over de machtspositie.

Jan|16.02.11|16:34

Liesbeth ik ben het helemaal met je eens en als de VRB echt begaan is met de rijschoolwereld zou ze dat ook moeten erkennen en zich er hard voor moeten maken.
Anders zijn het zakkenvullers net als al die andere bondenn!!!!!
Dus GEWOON EEN TWEEDE EXAMENINSTITUUT en geen gezeur over het CBR.
Wie gaat er nu nieuwe ramen in een oude ruïne zetten die afgebroken moet worden, omdat men meer transparantie wil!
Alleen iemand die geen verstand van heeft of belangen bij het CBR heeft kan dit bedenken.

Ronald|28.02.11|14:02

Ik ben verbijsterd over de macht die het cbr inmiddels heeft. Ze staan zelfs boven de rechter. Wat is dit voor maffia-achtige praktijk? Namelijk, het cbr is omkoopbaar en de rechter in beginsel niet. Mijn zoon’s rijbewijs was ingevorderd ivm drank. Betaalt 900 euro voor onderzoek en cursus. Bloed wordt snel geregeld, net na zijn vakantie in Salou, en dus negatief. Mag een jaar niet meer rijden volgens cbr. ECHTER, de rechter vindt van wel en zegt dat 9 maanden voldoende straf is. Wie is gelijk?

Jan Jansen|01.03.11|06:21

Het is natuurlijk nooit goed te praten dat men met drank op gaat rijden, dat op de eerste plaats. In tweede instantie zou het aan de rechter moeten liggen om de strafmaat te bepalen en niet aan het CBR. Nu blijkt maar weer dat het CBR de macht naar zich toe getrokken heeft ook in dit opzicht. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Het hele CBR moet op de schop en een onafhankelijke instelling moet zich met deze zaken bezighouden. Drank op achter het stuur moet nog veel zwaarder bestraft worden.

Jan|18.07.11|18:47

Er zal en poll moeten komen met de keuzemogelijkheid:

a. tevreden over CBR mag blijven
b. ontevreden over CBR moet weg
c. er moet een tweede exameninstituut komen naast het CBR

Zouden we dat hier kunnen realiseren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VRB-bestuur roept op tot vertrouwen in vernieuwd CBR | RijschoolPro
CBR, Susi Zijderveld en René Verstraeten, VRB, autorijschool

VRB-bestuur roept op tot vertrouwen in vernieuwd CBR

RIJSWIJK – Het bestuur van de Vereniging Rijschool Belang (VRB) roept alle leden op vertrouwen te hebben in de nieuwe directie van het Centraal Bureau Rijvaardigheidsbewijzen (CBR).

“Het CBR is in de nazomer van 2010 een nieuwe weg ingeslagen”, stelt VRB-voorzitter Nico van Swam. “De nieuwe directie, met Susi Zijderveld en René Verstraeten, mag niet worden verweten wat hun voorgangers fout hebben gedaan.”

Rijschoolhouders

Van Swam complimenteert de nieuwe directie met de open manier van communiceren. “Rijschoolhoudend Nederland mag een eerlijk, transparant en constructief CBR verwachten. Mevrouw Zijderveld deelt deze mening.”

“Wij vragen als VRB-bestuur aan alle leden om vertrouwen te hebben in de komende periode”, gaat Van Swam verder. “Geef de nieuwe directie de kans, zodat we als branche een goed werkklimaat op kunnen bouwen. Daar is iedereen bij gebaat.”

Lees ook

Minister tevreden met reserveringssysteem CBR

CBR blij met vertrouwen, ook VRB tevreden

Minister wil ingrijpende veranderingen bij het CBR

Auteur: Bart Pals

65 reacties op “VRB-bestuur roept op tot vertrouwen in vernieuwd CBR”

Kees van Dalm|27.01.11|11:17

Mijn ervaring is anders. Het CBR lijkt inmiddels meer op T-mobile, ziggo of Essent als je iets geregeld wil krijgen. Je krijgt iemand aan de telefoon die geen idee heeft wat er speelt en hoe het op te lossen.
Op de werkvloer is de sfeer om te snijden en zijn examinatoren meer bezig met de reisafstanden die ze door het nieuwe beleid moeten afleggen dan met een serieus examen af te nemen.
Nieuwe organisatie is de enige juiste oplossing. Ik zeg weg met het CBR!

jos peters|27.01.11|12:44

Wat bedoeld u met vertrouwen? Een organisatie die meer weg heeft van een syndicaat!?
Het was jaren geleden al niks en dat zal het ook nooit worden zolang er geen concurentie is.
Dat weet eenieder maar ieder wilt graag vriendjes blijven met deze zakkenvullers.
Wat nou vertrouwen, graag wakker worden dit is weer oude wijn in nieuwe zakken.
Over 30 jaar zul je weten wa5t ik bedoeld heb, nl. er veranderd geen donder.
Schande en hoe is het met het pensioen van de rijschoolhouders? nul komma nul

Ger v d Berk|27.01.11|13:08

Wel vertrouwen.
Nu blijkt dat deze directie WEL open staat voor gesprekken met de rijschoolwereld lijkt het me dan ook beter om dan ook namens een belangenvereniging je problemen te ventileren en niet zo maar wat te roepen.
Wat de interne problemen zijn bij het CBR is niet onze zaak daar hebben ze hun handen vol aan wat door hun voorgangers is nagelaten,maar aan de andere kant kunnen we wel proberen om samen met het CBR een betere relatie te krijgen die voor ons en de kandidaten beter is.

Bert vd H|27.01.11|13:19

@ Jos,

Ben je al lid van een vakbond? Dat zou handig kunnen zijn om een pensioen geregeld te kunnen krijgen.
Als alle instructeurs door gaan zoals ze nu doen zal het altijd een zootje ongeregeld blijven qua werkomstandigheden, salaris e.d.

samir rahmouni|27.01.11|13:38

Waar zou dit vertrouwen op gebaseerd moeten zijn? Vertrouwen krijg je niet door wat te roepen! Vertrouwen krijg je door wederzijds respect door inlevingsvermogen vanuit het CBR richting de kleine rijschool(die op dit moment het heel erg moeilijk heeft)door gelijkwaardigheid inzake besluitvorming. Ik kan wel doorgaan waarmee je vertrouwen wat al jaren verdwijnen is een klein beetje terug te krijgen.Een andere instantie als het CBR is niet wenselijk. Wat wenselijk is,een open transparant beleid.

jos peters|27.01.11|14:02

Als je later groot bent, en al jaren meeloopt of gelopen hebt zul je echt wel begrijpen wat hier bedoelt werd.
Ben je pas in deze rijschool wereld weet je ook nog niet zo goed waar je over praat.
Vraag eens aan mensen die een herseninfarct gehad hebben en die door hun artsen weer gezond verklaard zijn hoelang het duurt voor het CBR tijd heeft voor ze?
Respect zei je toch? Praat ook niet over een Bond, het gaat over de lesprijzen waaruit je een verzekering (dus ook pensioen) moet betalen.

Hugo Mentink|27.01.11|14:18

@Bert en Ger,

Helemaal mee eens met jullie verhaa! Pas wanneer de instructeurs i.s.m. een vakbond en de rijschoolhouders de handen ineen slaan is het mogelijk om een fatsoenlijke CAO te regelen waarbinnen ook een pensioen geregeld kan worden. Mijn vragen hierover zijn: Weet iemand of hiertoe al ooit pogingen zijn ondernomen? Zo ja, door wie? Welke vakbond zou hier het meest geschikt voor zijn en welke mensen in de branche willen en kunnen samen met die bond deze kar vlot gaan trekken?

Ger v d Berk|27.01.11|14:22

Jos ik loop 35 jaar mee is dat lang genoeg ?
Respect dwing je af om te luisteren en mee te denken en niet om andere te beschadigen.
Kies zelf eens voor een belangenvereniging en ga met hun in overleg wat de toekomst moet brengen.
Er zijn belangenverenigingen ook voor kleine rijscholen die toch al snel 1200 leden hebben en dagelijks groeien.
Door zaamhorigheid en inzet van mensen die belangenloos dit werk voor je willen doen.
Laat je helpen.

“En niet iedereen wil groot worden”

Ger v d Berk|27.01.11|14:26

Het VRB is druk doende bezig met vakbonden en organisaties om een passend pensioen te regelen voor rijscholen.
Helaas gaat hier wel veel werk en tijd in zitten,maar met meer leden sta je beter bij de bonden.

jos peters|27.01.11|16:22

Je hebt gelijk, niet iedereen wil groot worden. Daarom zijn de gebeden verhoord je blijft dus klein. Ook ik heb meer dan 30 jaar ervaring heb ook in het klankbordpanel van het CBR gezeten alwaar ik ook toen aan de bel getrokken heb.
Schoppen is makkelijk daar ging het ook niet om maar ruim 30 jaar geleden was het niet anders dan nu.
Onder auspiecien van de overheid heeft het altijd geheten, an m’n hoela. Ik stop deze discussie het heeft nog immer geen zin. Iedereen veel geluk. Groet van Jos

Jan Jansen|27.01.11|16:34

Laat me niet lachen VRB denkt zeker een wit voetje te halen bij de nieuwe directie van het CBR.
Sorry de enige oplossing is de hele CBR organisatie op de schop.
De CBR cultuur is gewoon vergiftigd door de jaren heen.
Laat er een tweede exameninstituut komen, zolang het CBR het alleenrecht heeft zal het nooit goed kunnen worden, macht maakt corrupt.

Ger v d Berk|27.01.11|17:17

Een wit voetje halen bij het CBR ?

Ik zou niet begrijpen waarom er dan juist een belangenvereniging is opgericht om juist tegen gas te geven daar waar nodig is.
Het VRB is er om de belangen van rijscholen te behartigen en waar nodig is om samen te werken aan een betere toekomst voor rijscholen en kandidaten.
Dat je dan samen met het nieuwe bestuur van CBR een betere relatie kan opbouwen lijkt me dan ook wenselijk en nuttig voor beide partijen.
Of heb je dan meteen een wit voetje ?
Ger.

Bert vd H|27.01.11|18:40

@ Hugo,

Het CNV is al een tijd bezig om rijinstructeurs te organiseren.
Alleen schijnen de instructeurs in loondienst er weinig interesse in te hebben.

alex|27.01.11|18:55

Laat me toch niet lachen, respect moet verdiend worden dat krijg je niet door te gaan staan roepen dat je zo geweldig bent. Jaren geleden had het cbr reeds macht en nu is dat helemaal niets anders en het zal ook nooi anders worden. Wat dachten die geweldige bonden en verrenigingen van een tweede examenpartij? Wees eens eerlijk wat doen jullie nou voor die maandelijkse stortingen? Juist een hoop lullen en verder zakken vullen, verder niks!
Laat me niet lachen, blijven jullie maar vriendjes hoor!

willy|27.01.11|20:50

Alex wordt wakker. CBR wordt compleet anders, er waait een compleet nieuwe wind. Wat nog nooit is gebeurd, gebeurd nu. Er wordt geluisterd en er wordt iets mee gedaan. Vroeger was het zo dat je als je bij het CBR wilde werken, de zin moest kunnen zeggen: Wij herkennen ons niet in het door u gestelde probleem. Nu is een telefoontje of mailtje voldoende en wordt direct actie ondernomen.
Wat het zakken vullen betreft, bij VRB werkt het bestuur Pro Deo.

Alex|27.01.11|21:55

er bestaan maar 2 manieren van werken: dat is met mekaar of tegen mekaar. iets ertussen in bestaat niet. elkaar de zwarte piet toeschuiven is geen oplossing.
diegenen die DE oplossing hebben moeten gewoon solliciteren bij het CBR en het voor IEDEREEN goed regelen.
veel succes want zelfs GOD heeft dit niet voor de mensheid voor mekaar gekregen.

Bekend|27.01.11|23:06

Goed mijn eerste reactie is niet geplaatst. Te kritisch? Laat ik het anders verwoorden. De interne problemen zijn wel degelijk onze zaak. Examinatoren die de problemen mee de auto in nemen zijn aan de orde van de dag. Het gewissel van examinatoren is een kwalijke zaak. Sinds jaren was er enige uniformiteit in examineren en dat is weer helemaal verdwenen. We gaan weer opleiden naar de examinator die straks ook gaat beslissen of u uw werk mag blijven doen denk daar maar eens over na vrb.

Hugo|28.01.11|00:03

@Bert,

Ja, dus wij instructeurs schoppen overal wel cynisch tegenaan en wanneer puntje bij paaltje komt geven we niet thuis of schuiven we de verantwoordelijkheid door naar anderen?!

@allemaal

Geef elkaar de ruimte en het vertrouwen en oordeel later zou ik zeggen. Misschien dat we aangenaam worden verrast door welwillende mensen. Ook creeren we daarmee een breder draagvlak om echt iets voor mekaar te krijgen.

Johan|28.01.11|14:00

Vertrouwen, hoelang moeten we dit nog opbrengen, als je telkens weer van een koude kermis thuis komt!!!
Helaas , ik had verwacht dat VRB een andere mening was toebedeeld, maar ik constateer dat hun mening ook niets anders is als alle andere belangenverenigingen. ( als makke schapen achter het CBR aanlopen).

Volgens mij was de tijd nu toch echt rijp geweest om onze minister trachten op andere gedachte te brengen.
De enigste en juiste oplossing, zorg toch AUB voor CONCURRENTIE.

Kamal|29.01.11|10:33

Het CBR moet helemaal op de schop, verder moeten diegene “kudde lopers” niet zoveel piepen wat betreft belangen hier en belangen daar…er zijn hier mensen in ons midden die idd. al jaren mee gaan en niet eens een normale CAO hebben kunnen realiseren voor de rijinstructeurs, maar al die belangen behartigers hebben het goed voor elkaar….en dan durven ze over respect te praten!! Concurrentie is zeker een optie om deze organisatie wakker te schudden en hun kudde lopers!!
MACHT zonder CONTROLE !!

Bert vd H|29.01.11|12:31

Als je goed werk aflevert bij Het CBR hoef je ook niet te piepen. Ik heb na bijna 20 jaar weinig te klagen over het CBR. En als je een klacht hebt, en je reageert normaal naar het CBR, doet men daar ook hun best voor je.

Van mij mag er best een concurent bijkomen, maar dat zal weinig uithalen. De eisen aan het rijbewijs zullen hetzelfde blijven, en onvoldoende rit blijft een onvoldoende rit.
Of het CBR het afneemt of het RBC.

Ger v d Berk|30.01.11|12:56

Beste Johan ,Kamal en andere die willen dat de minister het moet veranderen.Jullie hebben allemaal dus al jaren zelfstandig de Minister en het CBR al aangesproken op de misstanden
ook het CAO voor de rijscholen hebben jullie al klaar liggen.
Omdat jullie dus weten dat bovengenoemde instanties,zoals in elke branche alleen praten met belangengroepen, zodat men dan weet wat de meerderheid vind wens ik jullie toch veel succes om gewoon tegen alles aan te blijven schoppen zonder overleg met andere.

Ger v d Berk|30.01.11|13:02

Ben het ook volledig met Bert vd H. eens wat hij schreef op 29.01.11

Natuurlijk is het wel gewenst dat je met het CBR kan communiceren en dat heeft de laatste tijd dan ook effect gehad en in de toekomst met deze directie zeker.
Nu zal ik wel weer een meeloper zijn maar och jullie schoppers worden er uiteindelijk ook beter van.

Kamal|30.01.11|15:08

bertje en gertje…..jullie gaan al jaren mee wat is jullie toegevoegde waarde voor de dag van vandaag ? verder betreft communiceren…is alleen relevant als men open staat daarvoor.
dus hou op met zieltjes winnen`bij het CBR.
doordat jullie al jaren als kudde meedoen is er nog steeds niets geregeld voor ons!!
beterschap!

nico|31.01.11|10:07

@ Hugo Mentink.
als je info wil hebben het cnv afd rijscholen kan je misschien verder helpen ik weet dat het cnv op 16-02-2011 in utrecht een vergadering heeft met vrb, en voor alle andere het skr en vrb zijn met het cnv aan het kijken hoe ze tot een goed cao en een pensioen kunnen komen.

Jan|31.01.11|16:39

Ik zit vanaf 1974 in de rijschoolwereld als loondienstinstructeur maar de grootste tijd als zelfstandig ondernemer.
Ik had best hoge slagingspercentages, dus ik zal in dat opzicht niet afgeven op het CBR.
Maar de hele structuur deugd niet, het is een organisatie die te vergelijken is qua structuur met de m….a.
Als het rustig was bij het CBR had je moeite om een kandidaat er door te krijgen en was het druk dan slaagden kandidaten waarvan ik zeg die hadden nooit mogen slagen.

Jan|31.01.11|16:43

Nee de cultuur bij het CBR is gewoon verziekt en dat kan alleen goed worden als het CBR verdwijnt en een nieuw exameninstituut wordt opgericht met duidelijke richtlijnen en klantvriendelijk zowel tegen de kandidaten als tegen de rijschoolhouders/instructeurs.
Als een gedeelte van de oude garde blijft zitten steekt weer die oude cultuur de kop op.
Dus een nieuw exameninstituut en laten de examinatoren dan maar naar hun nieuwe functie solleciteren, dan kan de boel lekker opgeschoond worden.

Jan|31.01.11|16:48

Verder dient er een onafhankelijk orgaan te komen die in geval van klachten betreffende het afnemen van examens/beoordelen van examens, deze behandeld en een bindende uitspraak doet.
Ook zal verplicht gesteld moeten worden dat de instructeurs meerijden en dat er een videoopname gemaakt wordt van de rit, zodat bij onenigheid achteraf de video opname als bewijs op tafel gelegd kan worden.
Dus de examinator heeft dan niet alleen meer het recht om te beoordelen af een kandidaat rijvaardig is.

Jan|31.01.11|16:53

Verder zouden belangenverenigingen zich meer moeten inspannen om een goede CAO af te sluiten en een minimum lesprijs.
Ook het systeem van lesgeven moet duidelijker en doorzichtiger worden zowel voor de kandidaat als een kontroleinstantie.
Ik ben heel wat jaren lid geweest van de Bovag, nog nooit iemand gezien die de kwaliteit van het lesgeven en de resultaten controleerde.
Dus aan de Bovag heb je niets ook qua ondersteuning niet.

Jan|31.01.11|16:57

Als ik een probleem had met een opleidingsinstituut die ook Bovag lid was en ik toonde aan dat die lui niet deugden, dan werd er niets aan gedaan omdat dat instituut veel meer contributie betaalde dan ik als kleine rijschool. Uiteindelijk heb ik zonder hulp van de Bovag, maar wel met behulp van een dure advocaat mijn recht gehaald.
Maar daar had de Bovag belangenvereniging iets voor moeten doen.
Ook was het belachelijk dat een van de grootste rijscholen in Utrecht toen voorzitter van was.

Bert vd H|31.01.11|18:45

@ Kamal,

Als je niet tevreden bent zou je i.p.v. hier te schreeuwen zelf eens actie moeten ondernemen.
Het zijn namelijk altijd dezelfde mensen die precies weten hoe iets gedaan moet worden, maar die zelf niets presteren.

Dus Kamal, wordt lid van een bond, regel even een CAO voor de instructeurs en richt een nieuw exameninstituut op. Een nieuw exameninstituut op richten kan voor jou geen enkel probleem zijn met jouw ervaring en jouw gedegen kennis.

Ger v d Berk|31.01.11|22:43

Kamal wat wil je nu eigenlijk ?

Alleen maar hard roepen en zelf niets ondernemen, vraag aan Jan en nog enkele of ze met je meegaan naar Den Haag en daar een protest indienen tegen alles wat jullie hier boven al heb gemeld.
En als jou IQ wat hoger was geweest dan had je die onzin niet naar Bert geschreven.
Laag bij de grond om dit hier zo te schrijven een excuus zou op zijn plaats zijn.

Jan het VRB heeft diverse gesprekken gepland staan (zie verhaal van Hugo waar VRB ook bij aanwezig is.)

Jan|01.02.11|06:29

@ Ger v d Berk de tijd van praten met het CBR is voorbij, ze hebben lang genoeg de tijd gehad om te praten, de cultuur van het CBR is gewoon fout. Het is nu gewoon het vege lijf redden van die gasten en als de rust een beetje is weergekeerd dan gaat het weer als van vroeger. Als je echt iets wil veranderen bij het CBR, dan zal je alle leidinggevenden moeten ontslaan en daar nieuwe mensen voor in de plaats moeten zetten.

Jan|01.02.11|06:36

Doe je dat niet dan zullen die oude CBR figuren toch weer hun stempel drukken op de nieuwe generatie en schiet je er geen donder mee op.Waarom doen multinationals dat wel als ze een bedrijf overnemen dat aantoonbaar niet goed functioneerde alle leidinggevenden de laan uit sturen. Dat moet eenmaal wil je een bedrijf gezond maken.Met CBR is het niet anders. Het heeft lang genoeg geduurd met het CBR. Hoelang hebben ze de rijschoolwereld niet geterroriseerd, ondanks protesten uit de rijschoolwerel

Ger v d Berk|01.02.11|11:26

@ Jan. Als je het laatste half jaar hebt bijgehouden dan had je kunnen weten dat de voltallige directie van het CBR verdwenen is. alledrie de kopstukken zijn weg.
Om te bezuinigen heeft de nieuwe Directie besloten om maar met 2 personen door te gaan.
Ook daaronder zijn een aantal plaatsen gewijzigd.
Dus geef deze nieuwe leiding een kans ze willen vanaf nu ook direkt contact met de werkvloer en de rijscholen die daar aktief zijn.
Wij hebben dan met deze directie al een eerste gesprek gehad.

Jan|01.02.11|15:25

Ach beste Ger denk je nu werkelijk dat het vertrekken van die 3 directeuren en het wijzigen van een aantal plaatsen onder de directie werkelijk iets zal veranderen. Het hele systeem deugd gewoon niet en de verdorven geest die er bij het CBR heerst wordt door veel meer mensen gedragen dan die 3 kopstukken. En het wijzigen van een aantal plaatsen, zijn deze mensen ook de laan uitgestuurt of zijn ze alleen op een andere stoel gaan zitten.

Jan|01.02.11|15:30

Ik denk dat we er beter aan doen om een tweede exameninstituut op te richten dan kunnen deze twee instituten met elkaar concureren op het gebied van service, deskundigheid en klantvriendelijkheid. Want op geen van deze gebieden blinkt het CBR uit zowel naar de kandidaten niet als naar de rijschoolwereld niet. En wat dat u van de lange wachttijden voor mensen die een geneeskundige verklaring moeten hebben voor hun rijbewijs.
Het CBR heeft al die mensen gewoon laten stikken.

Ger v d Berk|01.02.11|18:51

@ Jan.Ik ben niet tegen een tweede exameninstituut maar ook dit zal dan via de minister geregeld moeten worden.
En daar heb je heel veel rijscholen voor nodig dus kies dan wel een belangenvereniging die al wel meer dan 1200 leden heeft en dan samen met andere belangenverenigingen heb je pas een kans.
Dan heb je de helft van alle rijscholen achter je staan.
Anders hoef je bij de minister ook niet aan te komen.

Kamal|01.02.11|22:14

@gertje v d berk

jij hebt op iedereen een aanmerking,verder heb je iedereen gesproken of je gaat ze spreken
en heb je met iedereen wel eens aan tafel gezeten…….de vraag is aan jou in welke wereld leef jij? Want mijn conclusie is dat je eigenlijk niemand bent.
en excuus heb jij niet nodig want wie kaatst moet……
dus ga iets anders verkondigen en laat mensen hun ontevreden gewoon uiten en als jij zo geweldig was met al je kennis en kennissen zou je wel iets concreets kunnen vertellen!

Ger v d Berk|01.02.11|22:29

@ Kamal beter lezen dan pas reageren.

Ik vroeg niet om een excuus naar mij toe
Ik heb geen aanmerkingen over iemand maar vertel wat er speeld.
Ik verklein geen namen.
Ik ben voor jou niemand dus houden zo.
Ik heb wel wat kennis en wil mijn kennissen daar ook mee op de hoogte houden.
Ik heb geen interresse om nog op jouw onzin te reageren.

Dus ga verder met namen te verkleinen en te schoppen succes verder.
Zet je gehele naam eronder zo kunnen we zien of jij belangrijk bent.

Kamal|01.02.11|22:38

jaja…..zoals ik al eerder zei ga ergens anders lopen vervelen
ben jou niks verplicht
en mijn naam is mijn naam zoals die er staat!
want jij hebt niets in te brengen in heel dit gebeuren!
mijn informatie met mensen van binnen uit deze verschillende organisaties(CBR.IBKI,Examencommisie bevestigen al deze onvrede) dus denk nou niet dat jou verhaaltjes de waarheid is?????

Jan|01.02.11|23:56

Mensen laten we nu niet op de man gaan spelen daar hebben we niets aan. Ger is met een bijondere ijver het CBR aan het promoten. Maar Ger ik heb op mijn vraag of er onder de leiding gevende bij het CBR nog meer personen de laan uit zijn gestuurd behalve die 3 halfgare directeuren. Of is het alleen een stoelendans geweest?
Ben ook benieuwd of deze figuren nog een gouden handdruk hebben meegekregen?
En zo ja hoeveel?

Jan|02.02.11|00:00

Ger ik weet niet hoe groot jouw invloed is bij het VRB, maar zou het voor deze lieden niet een heel mooi agendapunt zijn om bij de minister een tweede exameninstituut te regelen?
Ik weet zeker als dit ze lukt dat ze 90% van de rijscholen achter zich hebben. Zijn ze op slag de grootste belangenvereniging! Strak plan toch?!

Jan|02.02.11|00:14

Ik denk dat het nu de tijd is om hard in te grijpen, eindelijk zit er een beetje beweging in het logge orgaan het CBR. Laten we het ijzer smeden nu het warm begint te worden. Er is aangetoont geworden dat er heel veel mis is bij het CBR, de minister heeft dat ook erkent.
Het is nu de tijd om de bijl er in te zetten en de macht van het CBR in te perken.
Laten we eerst beginnen met een apart buro die de examens in beroep gaat behartigen. Niet die onzin zoals vroeger het z.g. waterstaat examen.

Jan|02.02.11|00:19

Maar gewoon een volwaardig instituut die een paar dagen na het examen bij het CBR een nieuwe rijproef afneemt. Verder moet die hele z.g. medische keuringen bij het CBR verdwijnen, laat dit uitvoeren door een onafhankelijk bureau dat klantvriendelijk is en adeqaat weet te reageren. Hoe minder macht het CBR heeft des te beter zal het kunnen functioneren. Nu heeft het CBR van alles naar zich toegetrokken terwijl ze het niet eens aankunnen.

Ger v d Berk|02.02.11|10:20

@Jan de voltallige directie is compleet weg bij het CBR.
Daaronder zitten adviseurs die de werkwijze van de nieuwe directie gaan accepteren zo niet dan gebeurd wat bij ieder bedrijf hoort,dan vlieg je eruit anders komen deze 2 directieleden niet aan hun reorganisatie.
Of er handdrukken zijn gegeven ? maakt me niet zoveel uit het gaat om hun pensioengelden en financieel plaatje en dat gaat niet ten koste van verhoging van examengelden.
Dat moeten ze bij de minister maar verantwoorden.

Ger v d Berk|02.02.11|10:31

@ Jan Mijn invloed bij het VRB is dat ik een van hun bestuursleden ben wat je een paar weken terug heb kunnen lezen.
In dat verhaal staat ook wat mijn andere functies zijn zowel in Nederland als in Belgie.
Dus dat is allemaal terug te vinden.
Ik heb een mail gestuurd met als agenda punt een tweede examenburo naast het huidige.
Op je vragen over de andere punten ook daar zou het CBR de minister een antwoord op geven.
Die problemen heeft het nieuwe CBR ook erkend en daar wordt aan gewerkt

Jan Jansen|02.02.11|10:32

Ger zijn juist deze adviseurs er niet de oorzaak van dat het zo’n puinhoop is bij het CBR?
Er moet een totaal frisse wind waaien binnen het CBR. Als je deze adviseurs handhaaft, zullen deze mensen ten alle tijde het beleid dat tot op heden gevoerd is verdedigen en in stand trachten te houden, het is immers hun kindje dat ze gecreëerd hebben. En net zoals in de echte wereld al is het kindje dat een moeder krijgt nog zo lelijk, voor die ouders is het het mooiste en liefste kindje op de wereld.

Jan Jansen|02.02.11|10:44

Ger het probleem blijft bestaan, die adviseurs zijn toch in beginsel verantwoordelijk voor het beleid dat gevoerd werd. Zie het zo, een paar krijgt een kindje, het ziet er onooglijk uit, is lelijk.
Maar deze ouders vinden dit kind het mooiste van de hele wereld en zullen alle aantijgingen met hand en tand verdedigen. Welnu deze adviseurs hebben een ongelooflijk gedrocht ter wereld gebracht, het CBR, omdat het hun kind is zullen ze het gevoerde beleid met hand en tand verdedigen.

Jan Jansen|02.02.11|10:50

Dus van een echte nieuwe wind bij het CBR kan nooit sprake zijn omdat de oude adviseurs er nog zitten. Als deze lieden in het verleden geen goed advies durfden of konden geven zal het nu niet veel beter gaan. Ook al zouden ze aan het handje van de nieuwe directie meelopen, zelfs dan zal het niet van harte gaan en de praktijk wijst uit dat men minder snel of helemaal niet met inovatieve ideën zal komen. Dus de prestaties zullen beneden het te verwachten/gestelde niveau liggen.

Jan Jansen|02.02.11|10:55

Daarom wil ik even op de stoel van de adviseur zitten en zeg: ‘Ook deze mensen de laan uit sturen’ . Als ze werkelijk goed zijn zullen ze zo ergens anders aan de bak komen, maar zijn ze niet zo goed, ja dan is het jammer voor ze en hebben ze te hoog gegrepen. Maar dan tootnt het des te duidelijker aan dat ze bij het CBR ook niet op de goede stoel zitten en is het maar goed dat ze uit het zicht verdwenen zijn. Medelijden met deze mensen is niet op z’n plaats.

Jan Jansen|02.02.11|11:00

Medelijden met deze gesjeesde adviseurs is niet op zijn plaats. Hoeveel ellende hebben deze mensen veroorzaakt door verkeerde adviezen te geven, een verkeerd beleid te ondersteunen?
Hoeveel kandidaten zijn hier de dupe van geworden, hoeveel rijschoolhouders zijn hierdoor gefrustreerd, hoeveel mensen zijn in de problemen gekomen omdat hun geneeskundige verklaring maanden op zich heeft laten wachten?
Iemand moet geschikt zijn voor zijn werk en is hij/zij dat niet, dan komt een ander die plaats.

Ger v d Berk|02.02.11|11:03

@ Jan
Voorbeeld :Wanneer een Minister van onderwijs wordt ontslagen dan blijven de medewerkers op dit ministerie toch ook werken en worden zei en alle leerkrachten en hoofden van scholen toch ook niet ontslagen.
Nee De directie is aansprakelijk voor alle mensen onder hun dus geef ze wat tijd de rotte appels verdwijnen dan snel.
En de belangenverenigingen blijven daar heel direct op zitten met de besprekingen die met de directie steeds gepland staan.
Daarom hebben wij vertrouwen in ons zelf.

Jan Jansen|02.02.11|11:05

Beste Ger een aantal van mijn berichten wordt niet geplaatst en anderen die ik daarna post weer wel.
Weet jij hoe dat kan?
Het zijn berichten die qua structuur en inhoud niet afwijkend zijn van de anderen.
Is dit een technisch probleem?
Ik heb ze wel opgeslagen, dus als ik ze kan mailen zou de moderator ze er alsnog bij kunnen zetten.
Bij voorbaat vriendelijk dank.

Ger v d Berk|02.02.11|11:08

Jan ik heb ook gezien dat mijn laatste bericht niet geplaatst is ?

stuur me een gewone mail email adres kan je wel vinden denk ik.

Redactie|02.02.11|12:30

Beste Ger en Jan,

Reacties waarbij de spamcode niet juist wordt overgetypt (let op hoofdletters), belanden in de spambox. Die wordt regelmatig door ons bekeken en vervolgens goedgekeurd. Daarom kan het soms zijn dat het even duurt voordat een reactie zichtbaar is.

Vriendelijke groet,

Bart Pals
VerkeersPro.nl

Jan|02.02.11|15:43

Beste Ger bedankt voor je reactie, je kan het voorbeeld van die ministeries aanhalen, maar als een beleid helemaal fout loopt, dan moeten er gewoon harde maatregelen genomen worden. Als ik bij mijn baas er vroeger een zooitje van maakte dan werd ik de laan uitgestuurd. Maar hoe hoger je komt op de ladder hoe vreemder het wordt. Je levert een wanprestatie, wordt onslagen en krijgt nog een zak met geld mee ook terwijl je door je wanbeleid ik weet niet hoeveel mensen gedupeerd heb.

Jan|02.02.11|15:48

Dus wanbeleid wordt nog beloond ook. Is toch te gek voor woorden. Maar ik weet wel hoe het komt. Wie regelt die gouden handdrukken? Juist mensen die op een zelfde soortgelijke stoel zitten. Gaat men die regeling om zeep helpen dan snijdt men in eigen vlees en als men dan zelf gewipt wordt, krijg je ook geen gouden handdruk. Dit is te gek voor woorden. In feite zouden bestuurders die er een zooitje van maken zelfs nog een claim aan hun broek moeten krijgen, dat zou pas eerlijk zijn.

Jan|02.02.11|15:53

Maar om terug te komen op het CBR een examen waar je klachten over hebt mag natuurlijk nooit door dezelfde instantie beoordeeld worden, dat moge duidelijk zijn. In dit geval zou men alvast een tweede exameninstituut op kunnen richten welke de klachten van het CBR behandeld. Dit instituut zal dan ook rijvaardigheidstesten moeten uitvoeren, hooguit 3 werkdagen na het examen bij het CBR. Doet het CBR het goed dan zal dit instituut weinig klandizie hebben.

Jan|02.02.11|15:59

Maar doet het CBR het slecht, dan zal dit instituut groter groeien en een organisatie worden die het CBR op termijn kan overnemen. Want ik besef ook wel dat je niet van de ene dag op de andere een kompleet alternatief voor het CBR uit de grond stampt. Het CBR weet dit en dat geeft ze een bepaalde macht die niet op z’n plaats is. Het spreekwoord zegt niet voor niets: Het zijn sterke benen die de weelde kunnen dragen.
Het CBR heeft bewezen die weelde niet te kunnen dragen.

Liesbeth van Dun|16.02.11|04:36

Een nieuwe strategie bij het CBR. Laat me niet lachen. Ook transparantie behoort tot de doelen. Hier komt niets van zolang er nog steeds sprake is van een machtspositie. Er is geen concurrentie dus blijft het een machtsorgaan. Eerst zal er nog een examenbureau moeten komen dat kan concurreren. Eveneens zijn de examens landelijk gezien het meest oneerlijk. Er is tijdens de examens namelijk geen gecommitteerde aanwezig. Eigenlijk zegt dit al alles over de machtspositie.

Jan|16.02.11|16:34

Liesbeth ik ben het helemaal met je eens en als de VRB echt begaan is met de rijschoolwereld zou ze dat ook moeten erkennen en zich er hard voor moeten maken.
Anders zijn het zakkenvullers net als al die andere bondenn!!!!!
Dus GEWOON EEN TWEEDE EXAMENINSTITUUT en geen gezeur over het CBR.
Wie gaat er nu nieuwe ramen in een oude ruïne zetten die afgebroken moet worden, omdat men meer transparantie wil!
Alleen iemand die geen verstand van heeft of belangen bij het CBR heeft kan dit bedenken.

Ronald|28.02.11|14:02

Ik ben verbijsterd over de macht die het cbr inmiddels heeft. Ze staan zelfs boven de rechter. Wat is dit voor maffia-achtige praktijk? Namelijk, het cbr is omkoopbaar en de rechter in beginsel niet. Mijn zoon’s rijbewijs was ingevorderd ivm drank. Betaalt 900 euro voor onderzoek en cursus. Bloed wordt snel geregeld, net na zijn vakantie in Salou, en dus negatief. Mag een jaar niet meer rijden volgens cbr. ECHTER, de rechter vindt van wel en zegt dat 9 maanden voldoende straf is. Wie is gelijk?

Jan Jansen|01.03.11|06:21

Het is natuurlijk nooit goed te praten dat men met drank op gaat rijden, dat op de eerste plaats. In tweede instantie zou het aan de rechter moeten liggen om de strafmaat te bepalen en niet aan het CBR. Nu blijkt maar weer dat het CBR de macht naar zich toe getrokken heeft ook in dit opzicht. Hoe heeft dit kunnen gebeuren? Het hele CBR moet op de schop en een onafhankelijke instelling moet zich met deze zaken bezighouden. Drank op achter het stuur moet nog veel zwaarder bestraft worden.

Jan|18.07.11|18:47

Er zal en poll moeten komen met de keuzemogelijkheid:

a. tevreden over CBR mag blijven
b. ontevreden over CBR moet weg
c. er moet een tweede exameninstituut komen naast het CBR

Zouden we dat hier kunnen realiseren?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.