Tweede Kamer, parlement

Leden Tweede Kamer zeer kritisch op rapporten over CBR

De Tweede Kamer heeft sterke twijfels bij de kwaliteit van de onlangs verschenen rapporten over het CBR van Twynstra Gudde en de Rebelgroup. De kamercommissie Infrastructuur en Milieu heeft daarom zeer kritische vragen gesteld aan minister Schultz van Haegen.

De minister dient nog een aantal zaken verder toe te lichten aan de Tweede Kamer.

Reserveringssysteem

Zo is een aantal commissieleden van mening dat de Rebelgroup in haar onderzoek naar het nieuwe reserveringssysteem te weinig heeft gekeken naar overige factoren die invloed hebben op de reserveringstijd, zoals de daling in het aantal examens en regulering van verlof door examinatoren.

Ook dient de minister nadere toelichting te geven op de 19 miljoen euro die in drie jaar is uitgegeven aan tijdelijke krachten. En moeten de financiële cijfers over onder meer de verkoop van het hoofdkantoor CBR verder uitgespit worden, dan tot nu toe in het rapport van Twynstra Gudde het geval is.

CBR

De Tweede Kamer wil ook goed bekijken wat de rol van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en voormalig minister Camiel Eurlings is geweest, als toezichthouder op het CBR.

Commissieleden benadrukken dat door eventuele extra kosten om het CBR financieel gezond te krijgen de prijs van een examen niet omhoog mag. Verder moet duidelijk worden hoeveel overheidsgeld er jaarlijks naar het CBR gaat.

Failliet

De commissie vraagt zich verder af of het failliet verklaren van het CBR een optie is en dat het denkbaar is dat een marktpartij de taken overneemt.

9 maart 15.00 uur is het Algemeen Overleg (AO) van de commissie I&M over de rapporten en over evaluatie nieuwe aanpak reserveringstermijnen. Normaal gesproken ontvangen de Kamerleden de antwoorden van de minister op bovenstaande vragen voorafgaand aan het AO.

Lees hier de volledige lijst van 49 vragen aan de minister.

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Leden Tweede Kamer zeer kritisch op rapporten over CBR”

nic|17.02.11|13:49

Dit is een interessante ontwikkeling! Misschien gaan er nu eindelijk eens ogen open en worden alle misstanden die al jaren “oogluikend” werden toegestaan aan de kaak gesteld.
De volledige lijst van kamervragen biedt als er de juiste concequenties aan verbonden worden veel mogelijkheden voor een dialoog die ook positief kunnen uitwerken voor de rijschool wereld

Jan|17.02.11|20:10

Nog maar een kamervraag erbij, waarom is het zo moeilijk een eerste geslaagde te krijgen, is dat om het pensioen zeker te stellen??????

nic|18.02.11|09:01

Inderdaad Jan, het lijkt of diverse examinatoren verschillende interpretaties hebben van de criteria voor slagen. De meeste instructeurs kunnen er bestsellers over schrijven!
Het is ook heel apart dat het landelijk gemiddelde altijd rond 49% ligt.Zelfs na de invoering van de vernieuwde examens bleef dit strak op een lijn. Geeft toch sterk de indruk dat dit cijfer gemanipuleerd wordt. Triest dat die slagingspercentages dan representatief zouden moeten zijn voor de kwaliteit van een rijschool.

johan|18.02.11|12:41

Vakbonden !!!
Toch vreemd dat er kamervragen gesteld gaan worden over de kwaliteit van het CBR, terwijl jullie nog steeds van mening zijn dat er gedoogd moet worden, en er wederom vertrouwen gegeven moet worden aan de nieuwe directie.
Vertrouwen op een goede afloopt, lijkt dus bij voorbaat een verloren zaak voor de komende jaren.
Mijn inziens is en blijft nog steeds dat er concurrentie zal en moet gaan komen.
Mogelijk dat de kamervragen uitsluitsel kunnen geven.

TheoLemm|19.02.11|23:36

Ik vrees dat het toelaten van concurentie ten koste zal gaan van de objectiviteit en daarmee de verkeersveiligheid. De praktijk zal uitwijzen dat de rijscholen hun examens zullen boeken bij die examinerende partij die de kandidaten makkelijk laat slagen.

Nu voel ik de bui al hangen en zullen jullie vraagtekens zetten bij de objectieviteit nu. In de 6 jaar dat ik nu rij-instructeur ben in Eindhvoven, kan ik maar drie examens aanhalen waar ik de uitslag zou willen veranderen. Objectief blijven.

Dejan|20.02.11|13:12

Wij kunnen binnenkort met BOVAG en FAM en nog wat organisaties stakingen organiseren(zoals snelweg blokades door het hele land) en CBR bojcot invoeren zoals 1 maand lang geen examens aanvragen landelijk!!
Het CBR is achterhaald en de toetsing van het Examen is ook niet relevant tot deze tijd.
Alleen er wordt niks ondernomen, er is geen samenhorigheid in de branche onderling met de rijinstructeurs dus niemand die het CBR aanpakt of durft aan te pakken.
Wij kunnen sterker zijn dan het CBR!

Dejan|20.02.11|13:14

Daarnaast zou de rijschool branche in 2006 de zelfde regels krijgen als TAXI dus 6 BTW en geen wegenbelasting, waar blijft die toezegging.
Het CBR heeft geen concurentie dus hoeft nergens bang voor te zijn en haalt genoeg geld binnen.
Het probleem bij hret CBR is dat het vriendjespolitiek is dus de onderdirecteur is weer de schoonzoon van de directeur, de vrouw van hoofdregiomaneger van SOEST die werkt oook bij het CBR voor theorie, 3 x raden hoe zij aan die baan komt, etc etc…

W.|21.02.11|00:19

Ze mogen de rijscholen wel eens beter na checken na klachten van de leerling van die rijschool. Aangezien sommige rijscholen haar afspraken niet nakomen met de leerling

GeBe|10.03.11|21:24

Dejan : Bij welke organisatie hoor jij ? kan je even navragen aan je bestuur of er een betere samenhorigheid toegepast kan worden.
Of hoor je bij een grijze masa die hard roept maar niet nodig vind om georganiseerd te zijn.
Dat het CBR een grote familie is wil niets zeggen, in veel grote families heersen ook oorlogen.
Wij hoeven niet sterker te zijn als het CBR het gaat om een betere samenwerking en daar moet aan gewerkt worden.

Dejan|10.03.11|22:20

Nee ik ben nergens bij aangesloten,vroeger een paar jaar BOVAG contributie betaald voor een paar stickers op de auto!!!wat is de meerwaarde ???
Kom met een organistatie die het echt aanpakt, iedereen zelfde prijzen, onze krachten bundelen in een orgnistaie die echt iets betekend voor onze branche!Of een regering die verplichtingen zou moeten invoerd zoals het volgen van een verplicht aantal lessen voor dat je op examen mag en de Nederlandse taal beheerst en vergeet niet een psychologische test!

Dejan|10.03.11|22:25

En waar heb je het CBR voor nodig als je (zoals in meerdere landen het geval is) de POLITIE als Examinators kunt opleiden en die de examens laten afnemen(dus geen veel te duur betaalde examinatoren en leaseautos van de zaak)!
Zo breng je de politie dichter bij de burgers, je kunt van af het politiebureau examens afnemen(dus geen dure kantoorpanden meer)
Het extra loon wat je zo’n politie agent zou moeten geven voor de extra functie is niks vergeleken met de kosten die het CBR nu maakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Leden Tweede Kamer zeer kritisch op rapporten over CBR | RijschoolPro
Tweede Kamer, parlement

Leden Tweede Kamer zeer kritisch op rapporten over CBR

De Tweede Kamer heeft sterke twijfels bij de kwaliteit van de onlangs verschenen rapporten over het CBR van Twynstra Gudde en de Rebelgroup. De kamercommissie Infrastructuur en Milieu heeft daarom zeer kritische vragen gesteld aan minister Schultz van Haegen.

De minister dient nog een aantal zaken verder toe te lichten aan de Tweede Kamer.

Reserveringssysteem

Zo is een aantal commissieleden van mening dat de Rebelgroup in haar onderzoek naar het nieuwe reserveringssysteem te weinig heeft gekeken naar overige factoren die invloed hebben op de reserveringstijd, zoals de daling in het aantal examens en regulering van verlof door examinatoren.

Ook dient de minister nadere toelichting te geven op de 19 miljoen euro die in drie jaar is uitgegeven aan tijdelijke krachten. En moeten de financiële cijfers over onder meer de verkoop van het hoofdkantoor CBR verder uitgespit worden, dan tot nu toe in het rapport van Twynstra Gudde het geval is.

CBR

De Tweede Kamer wil ook goed bekijken wat de rol van het ministerie van Verkeer en Waterstaat en voormalig minister Camiel Eurlings is geweest, als toezichthouder op het CBR.

Commissieleden benadrukken dat door eventuele extra kosten om het CBR financieel gezond te krijgen de prijs van een examen niet omhoog mag. Verder moet duidelijk worden hoeveel overheidsgeld er jaarlijks naar het CBR gaat.

Failliet

De commissie vraagt zich verder af of het failliet verklaren van het CBR een optie is en dat het denkbaar is dat een marktpartij de taken overneemt.

9 maart 15.00 uur is het Algemeen Overleg (AO) van de commissie I&M over de rapporten en over evaluatie nieuwe aanpak reserveringstermijnen. Normaal gesproken ontvangen de Kamerleden de antwoorden van de minister op bovenstaande vragen voorafgaand aan het AO.

Lees hier de volledige lijst van 49 vragen aan de minister.

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Leden Tweede Kamer zeer kritisch op rapporten over CBR”

nic|17.02.11|13:49

Dit is een interessante ontwikkeling! Misschien gaan er nu eindelijk eens ogen open en worden alle misstanden die al jaren “oogluikend” werden toegestaan aan de kaak gesteld.
De volledige lijst van kamervragen biedt als er de juiste concequenties aan verbonden worden veel mogelijkheden voor een dialoog die ook positief kunnen uitwerken voor de rijschool wereld

Jan|17.02.11|20:10

Nog maar een kamervraag erbij, waarom is het zo moeilijk een eerste geslaagde te krijgen, is dat om het pensioen zeker te stellen??????

nic|18.02.11|09:01

Inderdaad Jan, het lijkt of diverse examinatoren verschillende interpretaties hebben van de criteria voor slagen. De meeste instructeurs kunnen er bestsellers over schrijven!
Het is ook heel apart dat het landelijk gemiddelde altijd rond 49% ligt.Zelfs na de invoering van de vernieuwde examens bleef dit strak op een lijn. Geeft toch sterk de indruk dat dit cijfer gemanipuleerd wordt. Triest dat die slagingspercentages dan representatief zouden moeten zijn voor de kwaliteit van een rijschool.

johan|18.02.11|12:41

Vakbonden !!!
Toch vreemd dat er kamervragen gesteld gaan worden over de kwaliteit van het CBR, terwijl jullie nog steeds van mening zijn dat er gedoogd moet worden, en er wederom vertrouwen gegeven moet worden aan de nieuwe directie.
Vertrouwen op een goede afloopt, lijkt dus bij voorbaat een verloren zaak voor de komende jaren.
Mijn inziens is en blijft nog steeds dat er concurrentie zal en moet gaan komen.
Mogelijk dat de kamervragen uitsluitsel kunnen geven.

TheoLemm|19.02.11|23:36

Ik vrees dat het toelaten van concurentie ten koste zal gaan van de objectiviteit en daarmee de verkeersveiligheid. De praktijk zal uitwijzen dat de rijscholen hun examens zullen boeken bij die examinerende partij die de kandidaten makkelijk laat slagen.

Nu voel ik de bui al hangen en zullen jullie vraagtekens zetten bij de objectieviteit nu. In de 6 jaar dat ik nu rij-instructeur ben in Eindhvoven, kan ik maar drie examens aanhalen waar ik de uitslag zou willen veranderen. Objectief blijven.

Dejan|20.02.11|13:12

Wij kunnen binnenkort met BOVAG en FAM en nog wat organisaties stakingen organiseren(zoals snelweg blokades door het hele land) en CBR bojcot invoeren zoals 1 maand lang geen examens aanvragen landelijk!!
Het CBR is achterhaald en de toetsing van het Examen is ook niet relevant tot deze tijd.
Alleen er wordt niks ondernomen, er is geen samenhorigheid in de branche onderling met de rijinstructeurs dus niemand die het CBR aanpakt of durft aan te pakken.
Wij kunnen sterker zijn dan het CBR!

Dejan|20.02.11|13:14

Daarnaast zou de rijschool branche in 2006 de zelfde regels krijgen als TAXI dus 6 BTW en geen wegenbelasting, waar blijft die toezegging.
Het CBR heeft geen concurentie dus hoeft nergens bang voor te zijn en haalt genoeg geld binnen.
Het probleem bij hret CBR is dat het vriendjespolitiek is dus de onderdirecteur is weer de schoonzoon van de directeur, de vrouw van hoofdregiomaneger van SOEST die werkt oook bij het CBR voor theorie, 3 x raden hoe zij aan die baan komt, etc etc…

W.|21.02.11|00:19

Ze mogen de rijscholen wel eens beter na checken na klachten van de leerling van die rijschool. Aangezien sommige rijscholen haar afspraken niet nakomen met de leerling

GeBe|10.03.11|21:24

Dejan : Bij welke organisatie hoor jij ? kan je even navragen aan je bestuur of er een betere samenhorigheid toegepast kan worden.
Of hoor je bij een grijze masa die hard roept maar niet nodig vind om georganiseerd te zijn.
Dat het CBR een grote familie is wil niets zeggen, in veel grote families heersen ook oorlogen.
Wij hoeven niet sterker te zijn als het CBR het gaat om een betere samenwerking en daar moet aan gewerkt worden.

Dejan|10.03.11|22:20

Nee ik ben nergens bij aangesloten,vroeger een paar jaar BOVAG contributie betaald voor een paar stickers op de auto!!!wat is de meerwaarde ???
Kom met een organistatie die het echt aanpakt, iedereen zelfde prijzen, onze krachten bundelen in een orgnistaie die echt iets betekend voor onze branche!Of een regering die verplichtingen zou moeten invoerd zoals het volgen van een verplicht aantal lessen voor dat je op examen mag en de Nederlandse taal beheerst en vergeet niet een psychologische test!

Dejan|10.03.11|22:25

En waar heb je het CBR voor nodig als je (zoals in meerdere landen het geval is) de POLITIE als Examinators kunt opleiden en die de examens laten afnemen(dus geen veel te duur betaalde examinatoren en leaseautos van de zaak)!
Zo breng je de politie dichter bij de burgers, je kunt van af het politiebureau examens afnemen(dus geen dure kantoorpanden meer)
Het extra loon wat je zo’n politie agent zou moeten geven voor de extra functie is niks vergeleken met de kosten die het CBR nu maakt.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.