Begeleid Rijden, coach, begeleider

Proef Begeleid Rijden heet straks 2toDrive

DEN HAAG – De Proef Begeleid Rijden gaat 2toDrive heten. De definitieve invoeringsdatum is naar verwachting eind maart bekend. Dat blijkt uit een concept van het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Het kabinet wil met de maatregel ‘2todrive’ van jongeren betere en veiliger bestuurders maken. De Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) zal 2toDrive in 2015 evalueren. Bij positieve uitkomst wordt deze maatregel definitief ingevoerd.

Rijbewijs

‘2todrive’ houdt in dat jongeren die op of na de invoering van de proef (uiterlijk in deze zomer) 17 jaar worden, hun rijbewijs mogen halen voor de personenauto (rijbewijs B). Daarna mogen zij tot hun 18e verjaardag onder begeleiding van een ervaren bestuurder de eerste rijervaring opdoen.

De kern van ‘2toDrive’ is dat jongeren na het volgen van een professionele rijopleiding en het afleggen van de benodigde examens worden begeleid bij het opdoen van hun eerste rijervaring. Iedereen die minimaal tien jaar in het bezit is van een geldig rijbewijs B, mag coachen.

Begeleider

Coaches mogen in het verleden niet strafrechtelijk  zijn veroordeeld voor een verkeersovertreding. En niet eerder naar een educatieve maatregel van het CBR zijn gestuurd door Justitie. Ook mag de coach niet onder invloed van alcohol of drugs zijn tijdens het rijden.

Positieve ervaringen in het buitenland laten zien dat ‘2todrive’werkt, zo meldt het ministerie. Proeven in Duitsland tonen aan dat jongeren 30 procent minder ongevallen en 20 procent minder overtredingen zouden veroorzaken.

Begeleid rijden

Volgens de SWOV kan begeleid rijden in Nederland zestien jonge verkeersdoden per jaar voorkomen.

‘2toDrive’ wordt in eerste instantie ingevoerd als een proef met een looptijd van maximaal 6 jaar. Jongeren kunnen in deze periode vanaf de leeftijd van 16,5 jaar het theorie-examen voor rijbewijs B afleggen en praktijkles volgen.

Verjaardag

Het praktijkexamen voor het rijbewijs B kan vanaf de 17e verjaardag worden afgelegd. Het experiment moet uitwijzen of jongeren die tot hun 18e verjaardag zijn gecoacht in de auto, inderdaad minder ongevallen en overtredingen veroorzaken.

Auteur: Bart Pals

38 reacties op “Proef Begeleid Rijden heet straks 2toDrive”

Bert de Weerd|23.02.11|19:57

Advies: Houd de minumum leeftijd om praktijkexamen te doen op 18 jaar!

TheoLemm|24.02.11|01:14

Beste Bert,

Wat is jouw motivatie?
Alleen maar roepen is wel erg makkelijk.

Theo Lemm

Bert de Weerd|24.02.11|09:25

Motivatie: Autorijden is een behoorlijke verantwoordelijkheid, welke vooral door jongeren (vaak) behoorlijk onderschat wordt! Dat is ook de directe reden om het begeleid rijden te gaan invoeren. Omdat het inschatten van gevaren vooral voor veel jongeren een probleem is, lijkt het mij logisch om de leeftijd voor het praktijkexamen op 18 te houden!
Dit leek mij zo logisch dat een motivatie hierbij mij niet nodig leek;)
Dus, niet te snel roepen dat alleen maar roepen wel erg gemakkelijk is:)

mels|24.02.11|10:49

Bert:”inschatten van gevaren is een probleem” zeg je. Nou dan, dan is het toch goed om daarmee zo vroeg mogelijk te beginnen om ze dat wel goed te leren. Dat is nou precies onze taak. en hoe vroeger je ergens mee begint, hoe sneller ze het oppakken.

jan|24.02.11|10:58

Ik denk dat men op moet passen dat een leerling niet gewoon 2 a 3 maanden voordat hij/zij 18 jaar wordt gaat les nemen vervolgens examen doet en dan gewoon in het verkeer gaat deelnemen omdat hij/zij inmiddels 18 is en gewoon het begeleid rijden over slaat!

Anton|24.02.11|11:06

Boeit toch niet, is het onze verantwoordelijkheid.
Dan ook met 16 jaar brommerrijden met begeleiding????
Omdat inschatten van gevaar een probleem is!!!!!!!
Doe maar, is maar een ideeee.

joan peddemors|24.02.11|11:39

Ik denk dat (een deel van) de geslaagden gewoon zonder begeleider gaat rijden. Want hoe groot is nu de pakkans? Ik schat heel erg klein.

cornelius|24.02.11|12:16

Ik ben een instructeur die zeer positief staat ten opzichte van het begeleid rijden, als andere landen reeds aangetoond hebben dat het een positieve uitwerking heeft op het rijgedrag van jonger. Waarom zouden wij het dan niet zijn. Waarom moeten we moeilijk doen dat begeleiders ook een stukje opleiding moeten doen. De richtlijnen waar ze aan moeten voldoen zijn er toch Waarom extra kosten maken?

henk|24.02.11|12:25

die die zonder begeleider gaan rijden zijn dezelfde als die nu zonder rijbewijs rijden
ik vind het wel een goed plan laten we het eerst een kans geven misschien valt het wel mee

Wesley|24.02.11|13:23

Wat houdt de proef begeleid rijden verder in?Worden er rijscholen uitgezocht of kan elke rijschool er direkt mee beginnen?Is de jongere verzekerd of moet er een extra verzekering worden afgesloten zolang hij onder begeleiding rijdt?

Bert|24.02.11|15:23

Jammer dat er zoveel bedenkingen zijn over het begeleid rijden. Is niet nodig in mijn opinie want de leerling krijjgt dezelfde opleiding als iemand die 18 jaar of ouder is en het rij-examen voldoet daar ook aan. M.a.w. het is een volwaardig examen dus ook de jongere kandidaten moeten aan dezelfde eisen voldoen, een veilige vlotte en zelfstandige bestuurder. Wat enige mate van zorg zal zijn is het coachen door de begeleider omdat dit item zelfs bij veel rij-instructeurs een aandachtspunt is.

mevies|24.02.11|15:52

Een wijze beslissing. Vernieuwing in de Nederland. Naar mijn mening zal het een stukk veranwoordelijker worden en veiliger. Positief denken toch. Eindelijk denkt Nederland aan positieve vernieuwing wat haar eigen burgers aangaat. Nou nog de tolerantie naar eigen burgers i.p.v. …..maar dat is een ander onderwerp.

jan lammers|24.02.11|16:11

Vreemd zo geweldig rijdt de gemiddelde automobilist niet als ik zo om me heen kijk op de weg. Hoe vaak wij niet telefoon krijgen van andere weggebruikers dat we een voetganger geen “voorrang” hebben gegeven bij haaietanden.Rechtdoorgaand verkeer? nooit van gehoord. Zo kan ik nog wel even doorgaan. En deze mensen moeten dan onze secuur opgeleide leerling verder op weg helpen? Ik denk dat deze ervaren chauffeur in de meeste gevallen zelf nog heel wat lessen nodig heeft als ik ze bezig zie opde weg

mevies|24.02.11|17:47

Naar mijn info: er verandert niets aan de beoordeling van een examinator of de lessen die een leerling moet volgen voordat hij/zij toe is aan een examen zowel theorie als praktijk slechts de leeftijdsgrens word gewijzigd. Waar maakt een ieder zich dan druk om.

Bert de Weerd|24.02.11|18:27

Het gaat mij juist om die leeftijdsgrens. Volgens mij is het belangrijk dat deze op 18 jaar wordt gehouden. Wat voegt het toe om deze naar beneden te halen?
Er is volgens mij wel veel winst te behalen op de midelbare scholen (zoals Svemo omschrijft).

Rudy|24.02.11|18:44

De wijze van invoering stuit mij tegen de borst! Stel dat de invoeringsdatum 1 september wordt. Waarom mag iemand die 1 september 17 wordt dan wel direct lessen én examen doen en kan hij dus 2 weken later zijn rijbewijs al hebben (ik geef voornamelijk spoedopleidingen) en moet zijn klasgenoot die 31 augustus 17 wordt een heel jaar wachten? Kan niet gewoon gesteld worden dat iedereen die vanaf de invoeringsdatum 16 1/2 jaar oud is mag beginnen met rijlessen en examen mag doen vanaf zijn 17e?

sophie|24.02.11|20:29

Ik begrijp jullie bekrompen gedachte niet,vernieuwing is altijd welkom,je bent nooit oud om te leren,vind het een prima idee,denk dat de meeste vinden onbekend is onbemind

Chef Jan|24.02.11|20:55

Sophie, je was mij voor. Tjonge wat kunnen sommige menschen toch ouderwets blijven. Als het in onze buurlanden al bewezen is wie zijn wij dan om te zeggen dat het NIET veilig zou zijn.
Van mij mogen ze het invoeren, al zou het maar één verkeersdode schelen. Het zou jouw kind maar zijn.

Michael|24.02.11|20:59

@rudy

Waar lees je dat?
Ik ben trouwens wel voor een gefaseerde invoering, maar andersom lijkt me eerlijker.
beetje extra werk kunnen de meeste wel gebreuken, maar bergen extra werk niet.
20% doet er aan mee volgens onderzoek CBR,

Rudy|24.02.11|21:56

Als tweede reactie op Michael; ook ik ben voor een gefaseerde invoering!!!!

Rudy|24.02.11|22:00

Mijn 1e reactie is niet verwerkt. Bij deze. In het artikel staat: “jongeren die op of na de invoering 17 worden …” en ik weet uit eerdere informatie dat jongeren die daarvóór 17 zijn geworden buiten de boot vallen. Als ik het fout heb hoor ik het graag, want 2 van mijn neefjes die bij mij willen gaan lessen gaan waarschijnlijk onder die categorie vallen.

Bert de Weerd|24.02.11|22:10

@ Sophie en Chef Jan, Wat is er mis met uitgaan van het systeem dat er al is en al jaren goed werkt?
Dit wil niet zeggen dat ik tegen begeleid rijden ben. Ik ben er wanneer het goed uitgevoerd wordt zelfs voor!
Dus de leeftijd en de norm bij het CBR zo houden als het nu is en er het begeleid rijden aan toevoegen!

Ben|24.02.11|22:19

Volgens mij bestaat er al een rijschool die zo heet,klopt dat?

Rudy|24.02.11|22:22

Hoi Bert. Ik begrijp volgens mij je gedachtengang. Maar dan? … Iedereen vanaf 18 jaar verplicht 1 jaar begeleid laten rijden en vanaf 19 pas zelfstandig? Zo’n wetswijziging gaat volgens mij beslist nooit lukken. Zou wel goed zijn denk ik. Maar omdat ik dus niet geloof in dat dat realiteit zou kunnen worden ga ik wel voor het begeleid rijden vanaf 17 jaar, zoals nu in de planning is.

Bert de Weerd|24.02.11|22:25

Waarom zou dit niet lukken denk je?

Rudy|24.02.11|22:28

Ben. Bij ons in de buurt is een rijschool die 1-2drive heet. Misschien moet die zijn naam nu veranderen in 1+2drive? ;-)

Marco|25.02.11|08:44

Het lijkt me wel een goed idee, dit begeleid rijden, wanneer zo;n begeleider ook verplicht een cursus moet volgen of met de rijlessen mee gaat, zodat zijn kennis (ook) weer op peil is !

Rijschool Heezen Eindhoven|25.02.11|10:16

Wij van Rijschool Jan Heezen zijn erg benieuwd hoe dit gaat lopen. Als ik het verschil zie tussen een 18-jarige die autorijles heeft of een 16-jarige die bromfietsrijles krijgt…. Een wereld van verschil in mentaliteit en houding t.o.v. andere weggebruikers en examinator.

jos meijer|25.02.11|13:03

mensen,mensen,wat kletsen jullie toch allemaal veel.Kijk eens naar de pol hoeveel zijn er op de hoogte over de proef begeleid rijden.Iedereen heeft er wel van gehoord,maar velen hebben de klok horen luiden,maar weten niet waar de klepel hangt.Ik ben nog maar een “beginneling”,44 jaar ervaring maar ik weet er ook geen snars van.

kees|25.02.11|14:13

Je kunt niet vroeg genoeg beginnen met verkeerseducatie.Te beginnen met de laatste klas lagere school fiets examen. Brugklassers VIC (verkeers educatie jongeren) 15 jarigen theorie brom. De 16 jarigen theorie B. En de 17 jarigen praktijk examen B. Jammer dat er daarna geen verplichtingen zijn om een veilig weggebruiker te blijven. sTET

Rob Pappot|26.02.11|15:23

Toch weer jammer dat er een engelse en trendy naam aan deze proef wordt gegeven.
Hierdoor wordt de proef m.i. weer meer naar het “vrijblijvende” getrokken. Waarom niet gewoon
de naam aanhouden “proef begeleidend rijden” zodat zowel doelstelling als uitvoering duidelijk zijn en blijven.
Tevens denk ik dat er duidelijk(er) de voorwaarden moeten worden gecommuniceerd. Ook vanuit de branche. Immers, jongeren mogen met 16.5 jaar beginnen, maar zitten wel een half jaar in de auto te lessen!

Rudy|26.02.11|15:38

Nadeel voor degenen die voornamelijk spoedopleidingen verzorgen. (Ik). Veel leerlingen halen hun rijbewijs binnen 3 á 4 weken; sommigen nog sneller, 1 á 2 weken. Wil ik de 16 1/2 jarigen ook op les krijgen zal ik mijn beleid dus moeten aanpassen want anders zitten ze al bij de concurrent. Komt tijd komt raad. De moderne en engeltalige naam had voor mij ook niet gehoeven, maar tegenwoordig schijnt iets niet goed te zijn als er niet veel engelse woorden in voorkomen. :-(

Rudy|26.02.11|15:46

Bert. Ik denk dat vanaf 18 1 jaar begeleid rijden niet gaat lukken omdat eenmaal verworven vrijheden nu eenmaal heel moeilijk worden afgegeven en er geen politieke partij/minister in Nederland zal zijn die hiervoor zijn/haar nek zal uitsteken omdat dat ten koste zal gaan van hun stemmers bij de jongeren. Dus wordt gekozen voor het alternatief om begeleid rijden tóch mogelijk te maken en dat is de leeftijdsgrens verlagen.

Bert de Weerd|26.02.11|19:46

Rudy, Verworven vrijheid? Was de leeftijd vroeger hoger dan?
Het is al wettelijk geregeld dat je minimaal 18 jaar moet zijn voor dat je het rijbewijs kunt halen. Dit hoeft dus niet verandert te worden! Het enige wat geregeld moet worden is het begeleid rijden. Wat mij betreft geen verschil in 18 jarig, 19 jarig of ouder, m.a.w. iedereen die pas geslaagd is eerst onder begeleiding laten rijden.

Bert de Weerd|28.02.11|09:44

Wat betreft de politiek en de angst om stemmers te verliezen onder jongeren:
Maak de politiek er van bewust dat ook de ouders van de jongeren mogen stemmen!
Bovendien zijn er behoorlijk wat jongeren die het helemaal niet zo erg zullen vinden.
De jongeren die het wel vervelend zullen vinden zijn vaak ook de jongeren waarvoor het begeleid rijden juist is bedoeld, namelijk de overmoedigen leerling die denkt dat nu hij/zij zijn rijbewijs heeft alles mogelijk is.

Grefkens|28.02.11|13:51

De ideale rijopleiding: 1. Psychologische test vooraf. 2. Verplichte wets- en regelkennisopleiding. 3. Rij-instructeur voor voertuigbeheersing en praktijkopleiding (inclusief antislipcursus). Tot slot bewijst de leerling dat hij/zij het rijbewijs verdient. Begeleid rijden is dan eigenlijk overbodig. Eens per jaar een verplichte rijtest. Zo wordt de rijopleiding professioneel en blijft verkeersdeelname veilig. Kwaliteit heeft namelijk nog steeds een prijs.
Ongevallen zijn duurder…

kesler|05.03.11|19:47

@ SVEMO, kijkend naar jullie site en kvk blijkt dat SVEMO ook rijschool alex is en. riekt naar belangenverstrengeling. Ik zeg een onafhangkelijke instelling is beter. Er wordt over sponsoren gepraat en vele rijscholen… echter als men een sponsor heeft en ook aanmeldingen van rijscholen, zou ik deze z.s.m op de site willen hebben! Deze worden echter niet vermeld.
Ik ben gewoon kritisch want in mijn ogen is het verkapt franchisen.

Felix v. Hoften|14.03.11|16:26

Mensen,
Wat in interessante discussie en het is pas een paar dagen bekend. Wij van TeamAlert ( jongeren verkeersveiligheids organisatie) staan zeer positief tegenover dit experiment. Het scheelt veel gewonden en slachtoffers. Dat is uiteindelijk het belangrijkste. Wil je je kind meer voorbereid het verkeer in laten gaan, dan zou ik toch meedoen aan deze proef! Het scheelt 30 % ongevallen en 20 % overtredingen onder jongeren. Wij zijn overtuigd dat de proef tot positieve resultaten gaat leiden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.