theorievraag, CBR

Fors minder CBR theorie-examens met tolk na anti-fraude

Het aantal individuele CBR theorie-examens met tolk is fors gedaald sinds er alleen met tolken van TolkenNet gewerkt mag worden. Het aantal dook van gemiddeld 500 per maand naar een schamele 80, zo meldt het CBR.

Sinds januari 2011 mag alleen een tolk van TonkenNet de vertaling van een individueel theorie-examen verzorgen.”Hiermee neemt het CBR een belangrijke stap in de bestrijding van fraude bij de theorie-examens”, schrijft het bureau in de Reflector.

Fraude

Echter, waar de tolkenexamens nu een heel ander beeld laten zien, meldt het CBR dat het aantal fraudegevallen in januari en februari bij de klassikale examens opvallend is toegenomen. “Op de meest creatieve manieren proberen kandidaten, al dan niet geholpen door derden, te slagen voor het theorie-examen”, schrijft het CBR.

“We nemen daarop actie. De medewerkers zijn extra alert en de politie heeft al een aantal malen frauderende kadidaten kunnen meenemen naar het bureau. Tegen hen is een aanklacht ingediend.”

Register

TolkenNet werkt alleen met gekwalificeerde tolken en vertalers die ingeschreven staan bij het Register van beëdigde tolken en vertalers. Rijinstructeurs kunnen zich niet als tolk laten registreren.

Als een kandidaat een individueel theorie-examen met tolk wil reserveren, dan maakt de rijschool eerst een reservering voor een individueel examen bij het CBR. Vervolgens kan de kandidaat zelf een tolk reserveren via www.tolkennet.nl.

Het bureau heeft tolken in alle talen en kan in bijna alle gevallen binnen 2 weken een tolk regelen. De kandidaat betaalt de tolk rechtstreeks aan TonkenNet via iDeal.

Lees ook: Tolken bij theorie-examen CBR alleen via bureau Tolkennet

Auteur: Bart Pals

46 reacties op “Fors minder CBR theorie-examens met tolk na anti-fraude”

Hans|15.03.11|18:01

Bijzonder triest dat het CBR niks doet / kan doen tegen fraude. Ik en met mij geheel Rotterdam weet onderhand dat “een bepaalde Turkse rijschool” nauw samenwerkt met Turkse tolken. Bussenvol mensen volgen een theoriecursus en slagen prompt in 1 keer. Of ze er iets van begrijpen dat terzijde maar dat het uberhaupt wordt geaccepteerd verbaasd mij al geruime tijd. Ga zo door CBR!

Mohammed|16.03.11|12:55

De foto onder de kop van het artikel is wel wat telegraaf niveau!

Bennamari.nl|17.03.11|10:26

Allereerst wil ik mededelen dat verkeerspro tot vandaag altijd moet goed geïnformeerde nieuws berichten kwam. Maar na het openen van dit stuk is dit prompt veranderd.

ten eerste: Ik begrijp de verhouding van de afbeelding tot het stuk geheel niet, en ik weet ook niet wat er met de afbeelding bedoelt wordt, het is gewoon misselijk makend om te zien dat zo een goed georganiseerde nieuwsverstrekker dit soort koppelingen maakt. Maar daar blijft het niet bij

ik zal hier onder verder gaan.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|17.03.11|10:30

@ Mohammed, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de pagina opende. Beetje jammer is dat.

Verder denk ik dat het aantal examens met tolk voornamelijk terug zal zijn gevallen vanwege het prijskaartje dat er ineens aan een examen hangt. Alles bij elkaar ben je nu voor een theorie examen met tolk zo ongeveer hetzelfde kwijt als voor een praktijkexamen. Je zult maar een aantal keer zakken, ben je zo €1.000,- kwijt voor alleen je theorie. Daar moet toch iets op te vinden zijn lijkt mij.

Bennamari.nl|17.03.11|10:32

Ik ben behoorlijk teleur gesteld in dit artikel van Verkeerspro,

ten eerste omdat de afbeelding en het stuk geen 1 overeenkomsten hebben en alleen voor een soort provocatie dient. ten tweede vind ik het jammer dat een zo goed geïnformeerde website er dit keer een zielig berichtje van maakt. in de onderstaande link staan de kosten die voor zo een mondeling met tolk betaald moeten worden boven op de examenkosten zelf.

zie vervolg..

Bennamari.nl|17.03.11|10:34

Als verkeerspro zelf onderzoek had gedaan zouden ze er achter komen dat het geld de oorzaak was en niet het niet meer kunnen frauderen. Daarbij vind ik het gebruik maken van die zielige foto alleen maar misselijk makend

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2010/11/15/tolken-bij-theorie-examen-cbr-alleen-via-bureau-tolkennet/

Jan Jansen|17.03.11|12:15

Al jaren is bekend dat er gefraudeerd wordt met tolken zelfs vroeger met de instructeursexamens bij het ministerie.
Dus dat het CBR er nu pas achter komt en nu pas maatregelen neemt is kenmerkend voor deze organisatie..
Dit zijn zaken die een publiek geheim waren, alleen het CBR was ziende blind en horende doof.
Die foto had er helemaal niet bijgehoeven, we kunnen onze verbeelding zelf wel laten spreken, want niet alleen genoemde mensen pleegden fraude ook mensen van andere nationaliteiten.

M.H.|17.03.11|13:37

Iedereen zal ook hier wel weer een beetje gelijk hebben denken wij.
De foto had inderdaad niet zo nodig gemoeten. De hoofddoekjes zijn weer eens inbeeld?

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|17.03.11|13:52

Het CBR is sinds kort voorzien van een nieuw bestuur, dus inderdaad gebeurd er nu eindelijk iets tegen het gefraudeer.

Ik zou zeggen, alle lof voor het nieuwe bestuur dat ze de oude problemen meteen aanpakken. Ik merk zichtbaar verbeteringen bij het CBR sinds het nieuwe bestuur en deze aanpak van de fraude is er ook een goed voorbeeld van.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|17.03.11|13:52

@ M. H.: een foto erbij is altijd leuk, echter deze is inderdaad een beetje stereotyperend. Zeker met al het onzinnige geleuter van de PVV tegen de islam. Ik vraag mij überhaupt af wat de mensen in die foto aan het doen zijn, het lijkt mij geen theorieexamen met tolk. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat de kandidaat er een boekje bij mag hebben. ;-)

MRK|17.03.11|21:52

Wie de schoen past….autochtone medeburgers hebben geen tolk nodig voor een theorie-examen. Dus dat daarmee de vingerwijzing naar de allochtone medelanders een feit is lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Laten we eens ophouden om vervolgens de PVV standpunten erbij te betrekken en alles met de mantel der liefde te bedekken. Dit speciefiek probleem doet zich voor bij een speciefiek deel van onze bevolking en het wordt tijd daar eens paal en perk aan te stellen.

Mo|18.03.11|00:16

De afgebeelde foto is naar mijn mening niet ter zake, het gaat (als het goed is) om de inhoud had liever een andere foto gezien dan weer die zwartmakerij van hoofddoekjes!

Rijschool Den Haag|18.03.11|00:37

Hans Je schrijft bussen vol met Turkse mensen die in één keer slagen die slagen niet omdat ze met een tolk examen doen,maar goed les hebben gehad.In het Turks en Engels heb je ook klassikaal examen voor het geval je het niet wist.
Ik zie ook bussen vol met aut(all)ochtonen naar het cbr komen,die ook bij dezelfde school theorie hebben gevolgd in het nederlands en die slagen ook allemaal.

Ga een keer kijken voor de verandering bij die rijschool hoe ze lesgeven en geef dan commentaar.

Rob|18.03.11|14:59

Meneer Mohamed & Bennamari, jullie moeten niet de boodschapper aanpakken en de zwarte piet toespelen, maar de daders aanspreken. Wees niet vromer dan de paus. Er zijn rijscholen die hierme bezig zijn. Nu het niet meer via de tolk leuk zijn ze bezig de dames achter de balie om te kopen. Ik kan je zo een paar namen doorgeven. Zoals gezegt het zijn niet de Hollanders die een tolk nodig hebben. Laten we elkaar geen knollen voor citroenen verkopen.

Mohammed|19.03.11|01:28

Plaats dan hier aub foto’s van de daders en niet een willekeurige foto, want het suggereert namelijk dat deze groep de frauderende partij is wat nu zogenaamd de klos is. Aan de reacties te zien deelt men mijn mening.

Rob|19.03.11|10:12

Ik deel jou mening ook, maar het is wel deze groep die – willens en weten- meedoet aan de frauderende praktijken. Om de daders te berijken moet je de deelnemers kenbaar maken want die gaan ook niet vrijuit. Ga maar eens kijken op de side http://www.ALTIJDGESLAAGD.NL de daders plaatden zelfs van dat soort foto’s.

Salem|19.03.11|10:26

@Rob,

Jammer dat je zo denkt. Maar uit jou reactie blijkt maar eens wat voor soort rijschool jij hebt. Bij mij komen niet alleen hoofddoekjes en baartmannen voor lessen. Er komen duitsers, spanjaarden, belgen en Engelsen. Zeg jij nu eens hoe moet ik Uitleggen aan mijn leerling (die een top baan in zijn vaderland, Spanje had en nu overgeplaatst is naar nederland en 30 km van zijn werk woont) dat als hij met de auto naar werk wilt hij voor de theorie-mondeling 250 (per keer) moet betalen.

Rijschool Den Haag|19.03.11|13:03

Rob wat is er illegaal aan http://www.ALTIJDGESLAAGD.NL deze site of rijschool hij zegt er zelf bij dat je bij bv VekanBest algemeen theorie krijgt dus 100% en deze persoon vertelt je alleen de nodige 10% die je bij je theorie examen krijgt.
Datzelfde geldt ook voor theorie opleiding BULLET in R’dam waar Hans over zat te klagen zij doen niets illegaals,zij vertellen alleen wat je nodig hebt om te slagen .
CBR zou verscheidenheid moeten brengen in zijn manier van examineren.

Rob|19.03.11|14:19

Beste Salem, ik vind het heel fijn dat je leerlingen hebt van alle rangen en standen. Maar beste man daar gaat het niet om. Je dwaalt af van het probleem en spits het nu op hoofddoekjes en mannen met een baart. Het probleem is de fraude die plaatst vindt. En als je in de toekomst ook al die leerlingen nog wil bedienen, zal je het met eens zijn dat de rotte appels in onze branche aangepakt moeten worden. Ik ben al 20 jaar werkzaam in deze branche, maar wordt de laaste tijd hiermee geconfronteerd.

mohammed|20.03.11|11:01

@Rob en hoe herkennen wij de rotte appels? Zijn dat mensen zoals op de foto hierboven of donkerder, nee waarschijnlijk Polen Oostblok gasten?
Waarom wordt er gefraudeerd heeft CBR dat weleens afgevraagd. Want hoe vaak heeft de vraagstelling met begrijpend lezen en interpretatie van de vraag te maken, dan inhoudelijk theoretische kennis toetsen.

mohammed|20.03.11|11:10

Waarom mag tijdens praktijkexamen geen gebruik gemaakt worden van videocamera in en rondom de auto, na examen direct een video-analyse van 10 min., dan kunnen we de echte fraudeurs en rotte appels van het CBR onderscheiden. Want zeg nou eerlijk wat is voor ons als rijschoolhouders/instructeurs belangrijker waar gefilterd moet worden. Daar moeten we ons echt zorgen over maken.

Jan Jansen|20.03.11|18:36

Rob ik heb de site bekeken, het valt mij op dat heel veel mensen daar zeggen zonder te leren geslaagd te zijn. Dat kan natuurlijk niet. Of deze recensies zijn gefingeerd of er is bij het examen fraude in het spel. Maar hoe je het wend of keert er is altijd fraude in het spel.
Of door valse voorlichting of bij het examen.De rijschoolbranche is ziek en niet alleen sinds kort maar sinds vroeger al.
Deze branche kan alleen gezond worden gemaakt door strenge controles en eisen van bovenaf opgelegd.

Rijschool Den Haag|20.03.11|19:29

Fraude=allochtoon wordt hier gesuggerereerd.Is de makkelijkste weg ipv onderzoek,feiten.
Ook als ik de reacties lees denk ik de allochtonen zijn in opmars,tot een paar jaar terug wilden we geen allochtone leerlingen,de allochtone RS echter pikt elke dag wat meer autochtone leerlingen van de autochtone RS.De allochtone RS doet meer zijn best omdat zij dit gewend zijn met leerlingen die al een achterstand hebben door allerlei omstandigheden,dan wordt de autochtone leerling lesgeven een makkie,

Rijschool Den Haag|20.03.11|19:36

Ik zou zeggen ipv met je vinger wijzen naar de allochtoon,kijk hoe zij die leerlingen binnenhalen.
Autochtone RS geeft les volgens het boekje,dus alles leren,allochtone RS werkt naar het examen toe,dus alleen dat leren wat gevraagd wordt.
Dat doen de RS uit R’dam en “altijd geslaagd.nl” ,de rotte appel is dan het CBR die moet iedere keer variatie in zijn vraagstelling brengen dan zal er geen verschil zijn tussen de slimme RS en de rest.Het is een verschil of je 10% of 100% van theorie leert.

Rijschool Den Haag|20.03.11|19:49

Ik generaliseer nu mij excuus hiervoor,ik zelf allochtoon geef ook les volgens boekje,dus alles.
En vele andere allochtone RS evenzo,echter deze 2 RS die hier aangehaald zijn zoals R’dam en altijdgeslaagd hebben zich verdiept inde theorie vragen v/h CBR En zijn erachter gekomen dat vele vragen steeds opnieuw gevraagd worden dus geen variatie,geef ze dan is ongelijk dat ze naar het examen toe werken,dat er een enkele keer 1,2 nieuwe vragen gesteld worden heeft geen invloed op de uitslag.

Salem/Bennamari.nl|20.03.11|20:00

Even voor de heer Rob,
Dit onderwerp suggereert dat buitenlanders (hoofddoekjes) frauderen. Daar zorgen de tekst plus de foto voor. Ik wilde je duidelijk maken met dat voorbeeld dat niet alleen het verhaal niet klopt maar ook de foto kant noch wal raakt. Maar we moeten om de feiten heen draaien en niet wersterse-allochtonen (op zen PVV) weren deze tekst draagt daar aan bij, en dat is jammer. Het is ook jammer dat jij dat niet in kan zien.

Salem/Bennamari.nl|20.03.11|20:07

Ik kom dan mischien net om de hoek kyken als ik zie hoe lang jy al in de branche zit, maar dat wil nog niet zeggen dat ik geen ervaringen hiermee heb. Het zyn voornamelyk de hollanders die zeggen dat het niet nodig is om via boek/cd te leren aangezien de methode die door bepaalde rijscholen aangeboden wordt het veel makkelyker is om je theorie te halen. Dan kan ik ze wel wijs gaan maken dat als je het gaat leren en zelf doet, dat je er veel meer aan hebt. Maar jaa, geld dat is waar het om draait

Rijschool Den Haag|20.03.11|20:09

Is het fraude wat zij doen?
Of slimme jongens die makkelijk geld verdienen.
Wat zou men dan als leerling moeten doen 150 euro betalen en 99% kans van slagen bij deze 2 RS.
Of 250 euro betalen voor tolk met examen,boeken kopen,cd kopen,uren achter je boek pc zitten, een wachttijd van een paar maanden tot dat je examen mag doen en niet zeker zijn of men wel goed heeft geleerd.
En hoeveel weet een leerling nog na paar maanden na zijn examen,die 10%.
Wat zou Rob of Jan Jansen doen.

Rob|21.03.11|14:56

Beste collega’s,ik merk dat het item- FRAUDE- de gemoederen bezig houd. Ik dacht dat onze taak- primeer is om goede bestuurders- die veilig door het verkeer kunnen- op te leiden. Ik merk dat bij diverse colleg’s geld verdienen hun voornamen doel is- dat is jammer. Als je bij- onderandere- die 2 RS een theoriecurses heb gevolgt en daarna niet weet wat het verschil is tussen een voorrang- of gelijkwaardigekruising- dan heb je het goed gedaan. Kom nou jongen waar hebben we het over. Ben je het eens

Bennamari.nl|21.03.11|15:00

Beste Rob, Ik neem aan dat je ook aan bijscholing doet?

Hebben de mensen daar jou nooit uitgelegd dat mensen niet eens 35 procent onthouden van dat wat ze geleerd hebben?
Het is aan ons als rijschoolhouders om deze jongeren zodanig voor te bereiden op het proefexamen dat ze daar ook voor slagen. (Breng ze naar veel situaties waar ze in de theorie nog niet mee te maken hebben gehad). Wil je dat het beter gaat met deze branche dan begint het bij je zelf.

Bennamari.nl|21.03.11|15:01

Jongeren=leerlingen

Rob|21.03.11|15:05

Dit vertel ik uit ervaring. 2 van mijn Leerlingen hebben bij- altijdgeslaagd.nl- hun theorie gehaald. Ze hebben wel 180 euro voor moeten betalen. s’ochtends cursus en s’middags examen doen. De ll kregen de antwoorden mee omdat men daar precies wist welke sessie er aan kwam. Is dat nou legaal of slim Rs den Haag. Ik wil niet veel zeggen.

Rob|21.03.11|15:23

Beste Bennamari, Dat is heel goed opgemerkt wij moeten de leerlingen goed voorbereiden. Als jij wilt dat ze veilig door het verkeer gaan, moet je ze niet met zo’n cursus opzadelen. Het gaat niet om mij maar om de leerling. Neem van mij aan de ze niet alleen in het examengebied rijden- zoals velen het doen- maar we komen overal.Een les duurt bij mij 2 uur. Ook aan bijscholing doet ik mee en dan voor mezelfs. We dwalen af beste collega’s, het onderwerp is Frauderen bij de theorie- examens.

Bennamari.nl|21.03.11|15:24

Dat wat je nu verteld is gwn nieuw voor mij, een leerling van mij had 5x examen gedaan door het goed te leren. Maar elke x zonder goed resultaat. Daarna is ze daarheen gegaan en heeft ze d.m.v. bepaalde trucs geleerd hoe ze het verkeer moet benaderen (en zo ook de vragen op het examen).

M.M.|21.03.11|15:28

Beste Rob, Hoe weten ze daar welke theorie sessie er aan komt.
Want het zou best goed zijn als we dat allemaal zouden weten.
En laten we eerlijk zijn De theorie vragen van het cbr zijn soms wel echt mierenneukende vragen , niet dan.
Vraag een willekeurige leerling, of iemand die al geruime tijd auto en of motor rijd, maar eens hoeveel meter hij nodig heeft, als hij of zij met 80 km / pu. plotseling moet stoppen.
Of wat is een afdekongeval? Denk eens aan het verzonnen woord van scannen! enz.

Rob|21.03.11|15:43

Mohamed, je raakt de kern van de zaak. Als je niet geleerd wordt wat een afdekongeval is kan je het ook niet weten en zelfde met het plotseling stoppen. Hoeveel RS leren hun ll de stopproef en vertellen wat het inhoudt. En Ben het verkeer wordt niet bepaald door trucs, maar de kennis van de regels en goed waarnemen wat er om je auto heen gebeurt, zodat je goed kan anticiperen.Theorie is de bassiskennis die een verkeersdeelnemer moet hebben om zich GOED door het verkeer te kunnen manoeuvreren.

M.H.|21.03.11|17:40

Beste Rob, Het was M.H. Die de reactie gaf. Het is wel verteerbaar dat instrukteurs die in andere landen zijn opgevoed ook andere gedachten hebben over het een en ander. Maar uiteindelijk moet het wel gaan volgens de in ons land geldende regeltjes. Maar ook ik ben het daar niet altijd mee eens. je leert het uiteindelijk alleen goed met een goede praktijk instruktie daar zijn we het allemaal wel denk ik mee eens. Maar zeg eens eerlijk weet jij bv precies hoe het geregeld is met het kinderzitje.

M.H.|21.03.11|17:43

Soms zou ik wel willen dat we met wat meer tekens konden reageren!~!
Ik kom vaak net wat tekst tekens te kort om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel.
Hebben jullie dat ook?

Rijschool Den Haag|21.03.11|22:06

Rob je zegt dat de ll weten welke vragen er komen,als ze bij deze 2 RS geweest zijn.
Ik zal een voorbeeld van mijn ervaring geven,ik heb in het verleden de tv programma’s van de Nationale verkeers quiz opgenomen en op een cd gezet en plaatjes vanuit reflector ed dus +/- 200 vragen mijn ll slaagden iedere keer dat een leerling vertelde over een nieuwe vraag bij het CBR maakte ik een schets of een foto en zette het op de cd ondertussen is het 800/900 vragen dus teveel voor de ll.
vervolg

Rijschool Den Haag|21.03.11|22:14

Ik heb maar +/- 3 ll per maand die theorie examen doen,deze mensen hebben dagelijks 50/60 ll die examen doen en weten dus precies welke vragen er komen.
Dus als zij de 200 meest gestelde vragen weten is dat in een halve dag te leren.
Ik geef nog steeds mijn eigen cd aan de ll en die slagen ook maar moeten meer moeite doen.
Ik wil het niet goed praten wat deze 2 RS scholen doen,maar zij frauderen zeker niet.
Hun taak is de ll aan een theorie certicaat helpen en dat lukt ze zeker.
vervolg.

Rijschool Den Haag|21.03.11|22:18

In het verleden hebben meerdere collega’s geklaagd bij het cbr omdat zij ook dachten dat er fraude in het spel was,tot heden hebben ze geen bewijzen kunnen leveren.

Jan Jansen|21.03.11|23:25

Mensen wat doen we moeilijk hier. Een RS die zijn leerlingen alleen voor een examen opleid is een waardeloze rijschool. Of het nu om theorie gaat of om praktijk. Wij dienen leerlingen op te leiden tot veilige weggebruikers. Als we dat doen is het examen bijzaak en slaagt de leerling. Wat deze genoemde RS doen is verwerpelijk en onverantwoord gedrag. Ik kan mij niet voorstellen dat een leerling door niet te leren op een makkelijke manier voor een examen kan slagen. Zo ja dan klopt er iets niet.

Redactie|22.03.11|09:20

Aan de lezers die zich gestoord hebben aan de foto van het allochtone meisje:

De foto bij het artikel is gewijzigd. Het was inderdaad niet juist een verband te leggen tussen fraude bij tolken-examens en hoofddoekjes.

Excuus daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Bart Pals
Hoofdredacteur VerkeersPro.nl.

M.H.|22.03.11|09:29

Luisterde alle instanties maar zo goed naar ons, dan zou het heel wat beter gaan in onze rijschool wereld.?! Goed gedaan Redactie. Nou al die anderen nog.

rijschool den haag|26.03.11|20:38

beste hoofdredacteur,

ik stoor mij nog steeds aan dit schrijven.
<>
is dit op feiten gebaseerd of beredeneert men dit omdat er toevallig iemand werd betrapt.
vervolg

rijschool den haag|26.03.11|20:54

werd er in het verleden niemand betrapt op fraude bij klassikaal examen,toen er nog met tolken werd gewerkt of zijn de overtreders bij klassikaal ex. ook alleen maar allochtonen.
In de 15 jaar dat ik lesgeef was er bijna elk jaar wel een fraude berichtgeving bij het cbr.
ik erger mij echter aan het feit dat er generaliserend bericht wordt gegeven jegens allochtonen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Fors minder CBR theorie-examens met tolk na anti-fraude | RijschoolPro
theorievraag, CBR

Fors minder CBR theorie-examens met tolk na anti-fraude

Het aantal individuele CBR theorie-examens met tolk is fors gedaald sinds er alleen met tolken van TolkenNet gewerkt mag worden. Het aantal dook van gemiddeld 500 per maand naar een schamele 80, zo meldt het CBR.

Sinds januari 2011 mag alleen een tolk van TonkenNet de vertaling van een individueel theorie-examen verzorgen.”Hiermee neemt het CBR een belangrijke stap in de bestrijding van fraude bij de theorie-examens”, schrijft het bureau in de Reflector.

Fraude

Echter, waar de tolkenexamens nu een heel ander beeld laten zien, meldt het CBR dat het aantal fraudegevallen in januari en februari bij de klassikale examens opvallend is toegenomen. “Op de meest creatieve manieren proberen kandidaten, al dan niet geholpen door derden, te slagen voor het theorie-examen”, schrijft het CBR.

“We nemen daarop actie. De medewerkers zijn extra alert en de politie heeft al een aantal malen frauderende kadidaten kunnen meenemen naar het bureau. Tegen hen is een aanklacht ingediend.”

Register

TolkenNet werkt alleen met gekwalificeerde tolken en vertalers die ingeschreven staan bij het Register van beëdigde tolken en vertalers. Rijinstructeurs kunnen zich niet als tolk laten registreren.

Als een kandidaat een individueel theorie-examen met tolk wil reserveren, dan maakt de rijschool eerst een reservering voor een individueel examen bij het CBR. Vervolgens kan de kandidaat zelf een tolk reserveren via www.tolkennet.nl.

Het bureau heeft tolken in alle talen en kan in bijna alle gevallen binnen 2 weken een tolk regelen. De kandidaat betaalt de tolk rechtstreeks aan TonkenNet via iDeal.

Lees ook: Tolken bij theorie-examen CBR alleen via bureau Tolkennet

Auteur: Bart Pals

46 reacties op “Fors minder CBR theorie-examens met tolk na anti-fraude”

Hans|15.03.11|18:01

Bijzonder triest dat het CBR niks doet / kan doen tegen fraude. Ik en met mij geheel Rotterdam weet onderhand dat “een bepaalde Turkse rijschool” nauw samenwerkt met Turkse tolken. Bussenvol mensen volgen een theoriecursus en slagen prompt in 1 keer. Of ze er iets van begrijpen dat terzijde maar dat het uberhaupt wordt geaccepteerd verbaasd mij al geruime tijd. Ga zo door CBR!

Mohammed|16.03.11|12:55

De foto onder de kop van het artikel is wel wat telegraaf niveau!

Bennamari.nl|17.03.11|10:26

Allereerst wil ik mededelen dat verkeerspro tot vandaag altijd moet goed geïnformeerde nieuws berichten kwam. Maar na het openen van dit stuk is dit prompt veranderd.

ten eerste: Ik begrijp de verhouding van de afbeelding tot het stuk geheel niet, en ik weet ook niet wat er met de afbeelding bedoelt wordt, het is gewoon misselijk makend om te zien dat zo een goed georganiseerde nieuwsverstrekker dit soort koppelingen maakt. Maar daar blijft het niet bij

ik zal hier onder verder gaan.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|17.03.11|10:30

@ Mohammed, dat was ook mijn eerste gedachte toen ik de pagina opende. Beetje jammer is dat.

Verder denk ik dat het aantal examens met tolk voornamelijk terug zal zijn gevallen vanwege het prijskaartje dat er ineens aan een examen hangt. Alles bij elkaar ben je nu voor een theorie examen met tolk zo ongeveer hetzelfde kwijt als voor een praktijkexamen. Je zult maar een aantal keer zakken, ben je zo €1.000,- kwijt voor alleen je theorie. Daar moet toch iets op te vinden zijn lijkt mij.

Bennamari.nl|17.03.11|10:32

Ik ben behoorlijk teleur gesteld in dit artikel van Verkeerspro,

ten eerste omdat de afbeelding en het stuk geen 1 overeenkomsten hebben en alleen voor een soort provocatie dient. ten tweede vind ik het jammer dat een zo goed geïnformeerde website er dit keer een zielig berichtje van maakt. in de onderstaande link staan de kosten die voor zo een mondeling met tolk betaald moeten worden boven op de examenkosten zelf.

zie vervolg..

Bennamari.nl|17.03.11|10:34

Als verkeerspro zelf onderzoek had gedaan zouden ze er achter komen dat het geld de oorzaak was en niet het niet meer kunnen frauderen. Daarbij vind ik het gebruik maken van die zielige foto alleen maar misselijk makend

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2010/11/15/tolken-bij-theorie-examen-cbr-alleen-via-bureau-tolkennet/

Jan Jansen|17.03.11|12:15

Al jaren is bekend dat er gefraudeerd wordt met tolken zelfs vroeger met de instructeursexamens bij het ministerie.
Dus dat het CBR er nu pas achter komt en nu pas maatregelen neemt is kenmerkend voor deze organisatie..
Dit zijn zaken die een publiek geheim waren, alleen het CBR was ziende blind en horende doof.
Die foto had er helemaal niet bijgehoeven, we kunnen onze verbeelding zelf wel laten spreken, want niet alleen genoemde mensen pleegden fraude ook mensen van andere nationaliteiten.

M.H.|17.03.11|13:37

Iedereen zal ook hier wel weer een beetje gelijk hebben denken wij.
De foto had inderdaad niet zo nodig gemoeten. De hoofddoekjes zijn weer eens inbeeld?

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|17.03.11|13:52

Het CBR is sinds kort voorzien van een nieuw bestuur, dus inderdaad gebeurd er nu eindelijk iets tegen het gefraudeer.

Ik zou zeggen, alle lof voor het nieuwe bestuur dat ze de oude problemen meteen aanpakken. Ik merk zichtbaar verbeteringen bij het CBR sinds het nieuwe bestuur en deze aanpak van de fraude is er ook een goed voorbeeld van.

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|17.03.11|13:52

@ M. H.: een foto erbij is altijd leuk, echter deze is inderdaad een beetje stereotyperend. Zeker met al het onzinnige geleuter van de PVV tegen de islam. Ik vraag mij überhaupt af wat de mensen in die foto aan het doen zijn, het lijkt mij geen theorieexamen met tolk. Ik kan me tenminste niet voorstellen dat de kandidaat er een boekje bij mag hebben. ;-)

MRK|17.03.11|21:52

Wie de schoen past….autochtone medeburgers hebben geen tolk nodig voor een theorie-examen. Dus dat daarmee de vingerwijzing naar de allochtone medelanders een feit is lijkt mij nogal voor de hand liggend.
Laten we eens ophouden om vervolgens de PVV standpunten erbij te betrekken en alles met de mantel der liefde te bedekken. Dit speciefiek probleem doet zich voor bij een speciefiek deel van onze bevolking en het wordt tijd daar eens paal en perk aan te stellen.

Mo|18.03.11|00:16

De afgebeelde foto is naar mijn mening niet ter zake, het gaat (als het goed is) om de inhoud had liever een andere foto gezien dan weer die zwartmakerij van hoofddoekjes!

Rijschool Den Haag|18.03.11|00:37

Hans Je schrijft bussen vol met Turkse mensen die in één keer slagen die slagen niet omdat ze met een tolk examen doen,maar goed les hebben gehad.In het Turks en Engels heb je ook klassikaal examen voor het geval je het niet wist.
Ik zie ook bussen vol met aut(all)ochtonen naar het cbr komen,die ook bij dezelfde school theorie hebben gevolgd in het nederlands en die slagen ook allemaal.

Ga een keer kijken voor de verandering bij die rijschool hoe ze lesgeven en geef dan commentaar.

Rob|18.03.11|14:59

Meneer Mohamed & Bennamari, jullie moeten niet de boodschapper aanpakken en de zwarte piet toespelen, maar de daders aanspreken. Wees niet vromer dan de paus. Er zijn rijscholen die hierme bezig zijn. Nu het niet meer via de tolk leuk zijn ze bezig de dames achter de balie om te kopen. Ik kan je zo een paar namen doorgeven. Zoals gezegt het zijn niet de Hollanders die een tolk nodig hebben. Laten we elkaar geen knollen voor citroenen verkopen.

Mohammed|19.03.11|01:28

Plaats dan hier aub foto’s van de daders en niet een willekeurige foto, want het suggereert namelijk dat deze groep de frauderende partij is wat nu zogenaamd de klos is. Aan de reacties te zien deelt men mijn mening.

Rob|19.03.11|10:12

Ik deel jou mening ook, maar het is wel deze groep die – willens en weten- meedoet aan de frauderende praktijken. Om de daders te berijken moet je de deelnemers kenbaar maken want die gaan ook niet vrijuit. Ga maar eens kijken op de side http://www.ALTIJDGESLAAGD.NL de daders plaatden zelfs van dat soort foto’s.

Salem|19.03.11|10:26

@Rob,

Jammer dat je zo denkt. Maar uit jou reactie blijkt maar eens wat voor soort rijschool jij hebt. Bij mij komen niet alleen hoofddoekjes en baartmannen voor lessen. Er komen duitsers, spanjaarden, belgen en Engelsen. Zeg jij nu eens hoe moet ik Uitleggen aan mijn leerling (die een top baan in zijn vaderland, Spanje had en nu overgeplaatst is naar nederland en 30 km van zijn werk woont) dat als hij met de auto naar werk wilt hij voor de theorie-mondeling 250 (per keer) moet betalen.

Rijschool Den Haag|19.03.11|13:03

Rob wat is er illegaal aan http://www.ALTIJDGESLAAGD.NL deze site of rijschool hij zegt er zelf bij dat je bij bv VekanBest algemeen theorie krijgt dus 100% en deze persoon vertelt je alleen de nodige 10% die je bij je theorie examen krijgt.
Datzelfde geldt ook voor theorie opleiding BULLET in R’dam waar Hans over zat te klagen zij doen niets illegaals,zij vertellen alleen wat je nodig hebt om te slagen .
CBR zou verscheidenheid moeten brengen in zijn manier van examineren.

Rob|19.03.11|14:19

Beste Salem, ik vind het heel fijn dat je leerlingen hebt van alle rangen en standen. Maar beste man daar gaat het niet om. Je dwaalt af van het probleem en spits het nu op hoofddoekjes en mannen met een baart. Het probleem is de fraude die plaatst vindt. En als je in de toekomst ook al die leerlingen nog wil bedienen, zal je het met eens zijn dat de rotte appels in onze branche aangepakt moeten worden. Ik ben al 20 jaar werkzaam in deze branche, maar wordt de laaste tijd hiermee geconfronteerd.

mohammed|20.03.11|11:01

@Rob en hoe herkennen wij de rotte appels? Zijn dat mensen zoals op de foto hierboven of donkerder, nee waarschijnlijk Polen Oostblok gasten?
Waarom wordt er gefraudeerd heeft CBR dat weleens afgevraagd. Want hoe vaak heeft de vraagstelling met begrijpend lezen en interpretatie van de vraag te maken, dan inhoudelijk theoretische kennis toetsen.

mohammed|20.03.11|11:10

Waarom mag tijdens praktijkexamen geen gebruik gemaakt worden van videocamera in en rondom de auto, na examen direct een video-analyse van 10 min., dan kunnen we de echte fraudeurs en rotte appels van het CBR onderscheiden. Want zeg nou eerlijk wat is voor ons als rijschoolhouders/instructeurs belangrijker waar gefilterd moet worden. Daar moeten we ons echt zorgen over maken.

Jan Jansen|20.03.11|18:36

Rob ik heb de site bekeken, het valt mij op dat heel veel mensen daar zeggen zonder te leren geslaagd te zijn. Dat kan natuurlijk niet. Of deze recensies zijn gefingeerd of er is bij het examen fraude in het spel. Maar hoe je het wend of keert er is altijd fraude in het spel.
Of door valse voorlichting of bij het examen.De rijschoolbranche is ziek en niet alleen sinds kort maar sinds vroeger al.
Deze branche kan alleen gezond worden gemaakt door strenge controles en eisen van bovenaf opgelegd.

Rijschool Den Haag|20.03.11|19:29

Fraude=allochtoon wordt hier gesuggerereerd.Is de makkelijkste weg ipv onderzoek,feiten.
Ook als ik de reacties lees denk ik de allochtonen zijn in opmars,tot een paar jaar terug wilden we geen allochtone leerlingen,de allochtone RS echter pikt elke dag wat meer autochtone leerlingen van de autochtone RS.De allochtone RS doet meer zijn best omdat zij dit gewend zijn met leerlingen die al een achterstand hebben door allerlei omstandigheden,dan wordt de autochtone leerling lesgeven een makkie,

Rijschool Den Haag|20.03.11|19:36

Ik zou zeggen ipv met je vinger wijzen naar de allochtoon,kijk hoe zij die leerlingen binnenhalen.
Autochtone RS geeft les volgens het boekje,dus alles leren,allochtone RS werkt naar het examen toe,dus alleen dat leren wat gevraagd wordt.
Dat doen de RS uit R’dam en “altijd geslaagd.nl” ,de rotte appel is dan het CBR die moet iedere keer variatie in zijn vraagstelling brengen dan zal er geen verschil zijn tussen de slimme RS en de rest.Het is een verschil of je 10% of 100% van theorie leert.

Rijschool Den Haag|20.03.11|19:49

Ik generaliseer nu mij excuus hiervoor,ik zelf allochtoon geef ook les volgens boekje,dus alles.
En vele andere allochtone RS evenzo,echter deze 2 RS die hier aangehaald zijn zoals R’dam en altijdgeslaagd hebben zich verdiept inde theorie vragen v/h CBR En zijn erachter gekomen dat vele vragen steeds opnieuw gevraagd worden dus geen variatie,geef ze dan is ongelijk dat ze naar het examen toe werken,dat er een enkele keer 1,2 nieuwe vragen gesteld worden heeft geen invloed op de uitslag.

Salem/Bennamari.nl|20.03.11|20:00

Even voor de heer Rob,
Dit onderwerp suggereert dat buitenlanders (hoofddoekjes) frauderen. Daar zorgen de tekst plus de foto voor. Ik wilde je duidelijk maken met dat voorbeeld dat niet alleen het verhaal niet klopt maar ook de foto kant noch wal raakt. Maar we moeten om de feiten heen draaien en niet wersterse-allochtonen (op zen PVV) weren deze tekst draagt daar aan bij, en dat is jammer. Het is ook jammer dat jij dat niet in kan zien.

Salem/Bennamari.nl|20.03.11|20:07

Ik kom dan mischien net om de hoek kyken als ik zie hoe lang jy al in de branche zit, maar dat wil nog niet zeggen dat ik geen ervaringen hiermee heb. Het zyn voornamelyk de hollanders die zeggen dat het niet nodig is om via boek/cd te leren aangezien de methode die door bepaalde rijscholen aangeboden wordt het veel makkelyker is om je theorie te halen. Dan kan ik ze wel wijs gaan maken dat als je het gaat leren en zelf doet, dat je er veel meer aan hebt. Maar jaa, geld dat is waar het om draait

Rijschool Den Haag|20.03.11|20:09

Is het fraude wat zij doen?
Of slimme jongens die makkelijk geld verdienen.
Wat zou men dan als leerling moeten doen 150 euro betalen en 99% kans van slagen bij deze 2 RS.
Of 250 euro betalen voor tolk met examen,boeken kopen,cd kopen,uren achter je boek pc zitten, een wachttijd van een paar maanden tot dat je examen mag doen en niet zeker zijn of men wel goed heeft geleerd.
En hoeveel weet een leerling nog na paar maanden na zijn examen,die 10%.
Wat zou Rob of Jan Jansen doen.

Rob|21.03.11|14:56

Beste collega’s,ik merk dat het item- FRAUDE- de gemoederen bezig houd. Ik dacht dat onze taak- primeer is om goede bestuurders- die veilig door het verkeer kunnen- op te leiden. Ik merk dat bij diverse colleg’s geld verdienen hun voornamen doel is- dat is jammer. Als je bij- onderandere- die 2 RS een theoriecurses heb gevolgt en daarna niet weet wat het verschil is tussen een voorrang- of gelijkwaardigekruising- dan heb je het goed gedaan. Kom nou jongen waar hebben we het over. Ben je het eens

Bennamari.nl|21.03.11|15:00

Beste Rob, Ik neem aan dat je ook aan bijscholing doet?

Hebben de mensen daar jou nooit uitgelegd dat mensen niet eens 35 procent onthouden van dat wat ze geleerd hebben?
Het is aan ons als rijschoolhouders om deze jongeren zodanig voor te bereiden op het proefexamen dat ze daar ook voor slagen. (Breng ze naar veel situaties waar ze in de theorie nog niet mee te maken hebben gehad). Wil je dat het beter gaat met deze branche dan begint het bij je zelf.

Bennamari.nl|21.03.11|15:01

Jongeren=leerlingen

Rob|21.03.11|15:05

Dit vertel ik uit ervaring. 2 van mijn Leerlingen hebben bij- altijdgeslaagd.nl- hun theorie gehaald. Ze hebben wel 180 euro voor moeten betalen. s’ochtends cursus en s’middags examen doen. De ll kregen de antwoorden mee omdat men daar precies wist welke sessie er aan kwam. Is dat nou legaal of slim Rs den Haag. Ik wil niet veel zeggen.

Rob|21.03.11|15:23

Beste Bennamari, Dat is heel goed opgemerkt wij moeten de leerlingen goed voorbereiden. Als jij wilt dat ze veilig door het verkeer gaan, moet je ze niet met zo’n cursus opzadelen. Het gaat niet om mij maar om de leerling. Neem van mij aan de ze niet alleen in het examengebied rijden- zoals velen het doen- maar we komen overal.Een les duurt bij mij 2 uur. Ook aan bijscholing doet ik mee en dan voor mezelfs. We dwalen af beste collega’s, het onderwerp is Frauderen bij de theorie- examens.

Bennamari.nl|21.03.11|15:24

Dat wat je nu verteld is gwn nieuw voor mij, een leerling van mij had 5x examen gedaan door het goed te leren. Maar elke x zonder goed resultaat. Daarna is ze daarheen gegaan en heeft ze d.m.v. bepaalde trucs geleerd hoe ze het verkeer moet benaderen (en zo ook de vragen op het examen).

M.M.|21.03.11|15:28

Beste Rob, Hoe weten ze daar welke theorie sessie er aan komt.
Want het zou best goed zijn als we dat allemaal zouden weten.
En laten we eerlijk zijn De theorie vragen van het cbr zijn soms wel echt mierenneukende vragen , niet dan.
Vraag een willekeurige leerling, of iemand die al geruime tijd auto en of motor rijd, maar eens hoeveel meter hij nodig heeft, als hij of zij met 80 km / pu. plotseling moet stoppen.
Of wat is een afdekongeval? Denk eens aan het verzonnen woord van scannen! enz.

Rob|21.03.11|15:43

Mohamed, je raakt de kern van de zaak. Als je niet geleerd wordt wat een afdekongeval is kan je het ook niet weten en zelfde met het plotseling stoppen. Hoeveel RS leren hun ll de stopproef en vertellen wat het inhoudt. En Ben het verkeer wordt niet bepaald door trucs, maar de kennis van de regels en goed waarnemen wat er om je auto heen gebeurt, zodat je goed kan anticiperen.Theorie is de bassiskennis die een verkeersdeelnemer moet hebben om zich GOED door het verkeer te kunnen manoeuvreren.

M.H.|21.03.11|17:40

Beste Rob, Het was M.H. Die de reactie gaf. Het is wel verteerbaar dat instrukteurs die in andere landen zijn opgevoed ook andere gedachten hebben over het een en ander. Maar uiteindelijk moet het wel gaan volgens de in ons land geldende regeltjes. Maar ook ik ben het daar niet altijd mee eens. je leert het uiteindelijk alleen goed met een goede praktijk instruktie daar zijn we het allemaal wel denk ik mee eens. Maar zeg eens eerlijk weet jij bv precies hoe het geregeld is met het kinderzitje.

M.H.|21.03.11|17:43

Soms zou ik wel willen dat we met wat meer tekens konden reageren!~!
Ik kom vaak net wat tekst tekens te kort om duidelijk uit te leggen wat ik bedoel.
Hebben jullie dat ook?

Rijschool Den Haag|21.03.11|22:06

Rob je zegt dat de ll weten welke vragen er komen,als ze bij deze 2 RS geweest zijn.
Ik zal een voorbeeld van mijn ervaring geven,ik heb in het verleden de tv programma’s van de Nationale verkeers quiz opgenomen en op een cd gezet en plaatjes vanuit reflector ed dus +/- 200 vragen mijn ll slaagden iedere keer dat een leerling vertelde over een nieuwe vraag bij het CBR maakte ik een schets of een foto en zette het op de cd ondertussen is het 800/900 vragen dus teveel voor de ll.
vervolg

Rijschool Den Haag|21.03.11|22:14

Ik heb maar +/- 3 ll per maand die theorie examen doen,deze mensen hebben dagelijks 50/60 ll die examen doen en weten dus precies welke vragen er komen.
Dus als zij de 200 meest gestelde vragen weten is dat in een halve dag te leren.
Ik geef nog steeds mijn eigen cd aan de ll en die slagen ook maar moeten meer moeite doen.
Ik wil het niet goed praten wat deze 2 RS scholen doen,maar zij frauderen zeker niet.
Hun taak is de ll aan een theorie certicaat helpen en dat lukt ze zeker.
vervolg.

Rijschool Den Haag|21.03.11|22:18

In het verleden hebben meerdere collega’s geklaagd bij het cbr omdat zij ook dachten dat er fraude in het spel was,tot heden hebben ze geen bewijzen kunnen leveren.

Jan Jansen|21.03.11|23:25

Mensen wat doen we moeilijk hier. Een RS die zijn leerlingen alleen voor een examen opleid is een waardeloze rijschool. Of het nu om theorie gaat of om praktijk. Wij dienen leerlingen op te leiden tot veilige weggebruikers. Als we dat doen is het examen bijzaak en slaagt de leerling. Wat deze genoemde RS doen is verwerpelijk en onverantwoord gedrag. Ik kan mij niet voorstellen dat een leerling door niet te leren op een makkelijke manier voor een examen kan slagen. Zo ja dan klopt er iets niet.

Redactie|22.03.11|09:20

Aan de lezers die zich gestoord hebben aan de foto van het allochtone meisje:

De foto bij het artikel is gewijzigd. Het was inderdaad niet juist een verband te leggen tussen fraude bij tolken-examens en hoofddoekjes.

Excuus daarvoor.

Met vriendelijke groet,

Bart Pals
Hoofdredacteur VerkeersPro.nl.

M.H.|22.03.11|09:29

Luisterde alle instanties maar zo goed naar ons, dan zou het heel wat beter gaan in onze rijschool wereld.?! Goed gedaan Redactie. Nou al die anderen nog.

rijschool den haag|26.03.11|20:38

beste hoofdredacteur,

ik stoor mij nog steeds aan dit schrijven.
<>
is dit op feiten gebaseerd of beredeneert men dit omdat er toevallig iemand werd betrapt.
vervolg

rijschool den haag|26.03.11|20:54

werd er in het verleden niemand betrapt op fraude bij klassikaal examen,toen er nog met tolken werd gewerkt of zijn de overtreders bij klassikaal ex. ook alleen maar allochtonen.
In de 15 jaar dat ik lesgeef was er bijna elk jaar wel een fraude berichtgeving bij het cbr.
ik erger mij echter aan het feit dat er generaliserend bericht wordt gegeven jegens allochtonen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.