lesauto, rijschool, Motohaaglanden

Enquête: Wat vindt u als rijschoolbranche van de Proef Begeleid Rijden?

De Proef Begeleid Rijden gaat in november van start. Maar wat vindt u als rijinstructeur of rijschoolhouder van het experiment? Welke gevolgen verwacht u van de proef voor uw rijschool?

Doe mee aan het onderzoek van VerkeersPro.nl en win een Valeo SpeedVisio Nomad (Head-up Display by GPS) ter waarde van € 109,- excl. btw!

De resultaten van het onderzoek worden binnenkort gepubliceerd op VerkeersPro.nl.

Doe hier mee aan de enquete! Het invullen van de vragenlijkst duurt ongeveer 5 minuten.

VerkeersPro.nl verloot een Valeo SpeedVisio Nomad onder de respondenten!

Valeo, SpeedVisio, Nomad, Head-up display, gps

Auteur: Bart Pals

31 reacties op “Enquête: Wat vindt u als rijschoolbranche van de Proef Begeleid Rijden?”

Arie|17.03.11|13:00

Als er meer mensen het verkeer aanleren aan de jeugd, en de begeleidend persoon ook al niet te best rijd. Wordt het een chaos, en er al veel slachtoffers onder de 21 jaar. Dus ik vind het een slecht idee. Geld kwestie maakt niet uit, of ze komen op hun 16.5 jaar of 18. Het is even een gat die je op moet vangen voor de komende jaren voor die mensen die al een rijbewijs hebben op hun 17e ipv hun 18e.

Marlon van Rijswijk|17.03.11|13:01

Als ik het enthousiasme peil onder deze groep aankomende bestuur(st)d(e)rs, verwacht ik dus meer leerlingen!

Verder zal de praktijk uitwijzen of het aantal jonge verkeersslachtoffers zal gaan afnemen.
Dit zal ondermeer afhangen van hoe de begeleiders hun rol gaan vervullen in de periode die na de rij-opleiding volgt… Dit vind ik wel een spannend onderdeel trouwens!

Marlon van Rijswijk

Veenendaal/ Ede
A/AM/B/E->B RIS KNMV

John|17.03.11|14:51

Het zal volgens mij tijdelijk iets meer leerlingen opleveren. In Duitsland maakt 20 % gebruik van deze regeling. Ik denk dat een groot gedeelte het ongeveer zo gaat uitrekenen dat ze het rijbewijs halen net voordat ze 18 jaar worden en dan wordt de begeleiding dus heel weinig. Er wordt altijd gewezen naar Duitsland omdat daar zulke goede resultaten behaald zijn maar niet naar landen waar met zo’n zelfde systeem het effect vrijwel nul is. Ik geloof niet in minder slachtoffers door dit systeem.

CVNN.nl|17.03.11|18:07

Men zou ook de begeleiders moeten toetsen; waarom kan een rij-instructeur van 23 jaar wel degene zijn een leerling aan zijn rijbewijs mag helpen maar niet een geschikte begeleider zijn?
Terwijl opa die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft dat wel is.

Vind ook dat mocht de leerling op zijn 17e zijn rijbewijs halen hij/zij verplicht een aantal uur begeleiding moet hebben en niet na een jaar te hebben gewacht alsnog zonder begeleiding in de auto kan springen.

Mvgrt Wim van den Berg

ton|17.03.11|19:26

PRIMA IDEE ! maar wel vanaf de leeftijd van 18 jaar.
De motorinstructeurs die ik gesproken hebt over de lessen op bromfiets spreken over ongeleide projectielen.
Moeten we die nou dan met 17 jaar in een auto laten rijden ? met 18 jaar zijn sommige er zelfs nog niet aan toe.
Als ze met bijna dezelfde leeftijd zich niet kunnen beheersen op een bromfiets hoe moet het dan in de auto ?
Ik ben al een oudere rijinstructeur en heb al veel gezien.
Maar dit NEE NIETdoen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dennie|17.03.11|19:42

@ Ton, Als motor/scooter instructeur ben ik het helemaal eens met je!
Meer dan eens hou ik mn hart vast omdat een leerling een situatie totaal verkeerd inschat.
Daarbij vind ik dat het niveau van de gemiddelde automobilist ver- heel ver onder de maat is.
Daarbij willen de meesten alles beter weten, kijk alleen maar eens naar een uitzending van Wegmisbruikers.hoe mensen reageren als ze volkomen terecht een boete krijgen.
en die figuren moeten onze ex leerlingen straks gaan begeleiden.

ton|17.03.11|19:43

De grotere rijscholen aan de handje van het BOVAG clubje wil dit graag !,
Want het levert meer geld op.
Maar de verkeersveiligheid is voor die gasten niet interessant .
Wat is nou belangrijker geld of verkeersveiligheid ?
Ook het CBR heeft boter op het hoofd en denkt alleen maar aan meer omzet.
Denk maar aan de TTT en de RIS , beiden zijn niet in het voordeel van de verkeersveiligheid maar alleen voordeel voor het CBR en hun directeuren en chefs met hun grote bonussen.

Mich|17.03.11|19:48

Lijkt me slecht plan. Alles bedoeld om minder scooters op de weg te krijgen. Daar gebeuren teveel ongelukken mee. Nee dat ligt niet aan de scooter, maar aan de bestuurder. Die gaan we nu 1500 kilo meegeven. Nog meer onervaren bestuurders, zonder voldoende inzicht (abstract denkvermogen volledig ontwikkelt met gem. 20 jaar !!), En nog meer auto’s op de weg ws.
Heeeeeeel slecht. Begeleidend rijden lijkt me uitstekend, vanaf 18 !!

ton|17.03.11|20:01

In belgie kent men dit systeem , maar als je naar het aantal ongelukken kijkt daar en in nederland , dan zie je het verschil.
Ook in ierland moet men na het behalen van een examen 1 jaar rijden onder toezicht en met een L bordje achter in de auto.
Op grote schaal wordt hiermee gesjoemeld.
Nederland is heel druk en de verkeersintensiteit is enorm.
Dit kan je niet zomaar vergelijken met duitsland of belgie/frankrijk en zeer zeker niet met ierland,
Niet doen dus ! of v.a, 18 jaar.

ton|17.03.11|20:09

De grotere rijscholen aan het handje van de BOVAG denken echt dat ze meer GELD kunnen binnenhalen.
Maar waar haalt de jeugd van 16.5 jaar het geld vandaan. ?
Belachelijk plan ! en het komt niet te goede van de verkeersveiligheid !
Nederland is te vol op de wegen om dit plan te kunnen waarmaken !
Beter is het om de leeftijd te verhogen van 18 jaar naar 20 jaar of begeleid rijden vanaf 18 jaar.

Ron Bosvelt|17.03.11|20:35

Als bromfietsinstructeur in Amsterdam hou ik mijn hart vast. 16 Jarigen zijn (de meeste) instabiele kinderen die niets zien en vaak begrijpen. Om een auto te besturen moeten bepaalde gevoelens en gedachten beter en verder ontwikkeld zijn. Op hun 19 en 25 nogmaals een rijtest doen bij het cbr , en we zijn klaar. Dit is een waardeloos fraudegevoelig idee van de overheid.

Maddie|17.03.11|21:06

Kan niet wachten tot november!!!!

Mark|17.03.11|21:50

Ik kan zeggen al die mensen die negatief reageren op dit plan moeten mischien eens beter gaan opleiden want de opleiding begint bij de instructeur.
ik zie het grootste deel van mijn leerlingen dagelijks rijden en ook prive.
En de sturing die ik ze heb gegeven en de begleiding zie je duidelijk terug.
dus iedereen die negatief hier over is ga leren les geven.
dit plan is goed en zal in de praktijk ook werken.
al win je maar 1 dode en dat kan ook jou kind of moeder of familie zijn.

Frits|17.03.11|23:19

Beste Collega’s
Gewoon een keer uitproberen, zijn ze in ieder geval van de brommer af en zit er een stevige
kooi constructie omheen.Leuk opa naast kleinzoon kan opa ook nog wat leren. Maar wie maakt er nu serieus ons werk af? ik Had liever de 18 jarige nog een jaar begeleid gezien. Of ken ik de verkeerde 17 jarige ?
Voorlopig zitten we nog op een nieuwe oproepplaats te wachten in Het Gooi per 1april. Ach het is nog maar maart waar heb ik het over.

Michael|18.03.11|07:11

Geld is niet een punt, want wat maakt het uit wanneer ze het uitgeven. Timming is wel slecht, dit had je in de magerste jaren moeten invoeren.
Nu wordt het waarschijnlijk ingevoerd wanneer het toch al weer aantrekt.
En straks een groot gat, ik denk niet in het gooi, 80 % doet daar VWO en zijn vaak 17 als ze naar andere stad gaan met paps centen om te studeren, die gaan straks met een rijbewijs verhuizen ipv in de grote stad een rijbewijs halen.

c.r.peters|18.03.11|12:23

Als kleine rijschoolhouder zou ik blij moeten zijn. Het geeft een boost en die is in deze tijd welkom. Ik ben toch TEGEN deze regeling. 18-24 jarigen meeste ongevallen. Leeftijd zal verschuiven.Het verhoogd de verkeersveiligheid niet! 18 jarigen zouden begeleid moeten rijden.Slechte of goede instructeurs is een lachertje. Het CBR bepaalt of een leerling rijbewijs waardig is. Vanaf dat moment laat je de leerling los. Die heeft nu haar of zijn eigen verantwoordelijkheid.

Fred|18.03.11|13:13

Ben het helemaal eens met alle reacties die de gevaren zien die ontstaan met ” begeleidend rijden” Als ze dit toch willen door zetten zorg dan eerst eens voor een CAO waarin vast gelegd is wat een rijles kost, zo scheidt je de beunhazen van de echte instructeur met verantwoordelijksheidsgevoel ten opzichte van de samenleving! Wat te denken als de begeleidend persoon de moeder / vader is en vergeten is om koffie te halen bij de buurt super, oh pak de auto maar het is hier in de buurt!

ton|18.03.11|14:03

Als ik de reactie van MARK lees zijn wij bij elkaar maar een stel domme insructeurs en is hij de slimme.
Want zo te lezen schrijft hij dat als wij ons werk beter zouden doen er geen vuiltje aan de lucht is.
Helemaal oneens over de kwaliteit van de rijinstructeurs kan ik met hem niet zijn , maar als je nou denkt dat na het halen van het rijbewijs de leerling net zo blijft rijden zoals je hem of haar dat geleerd hebt, moet je wel erg naief zijn.
PRIMA PLAN maar op de leeftijd van 18 of ouder.

John|19.03.11|00:12

Zeg dat de proef nu 1 tot 1 1/2 jaar meer leeringen gaat opleveren en stel….. stel dat deze proef niet slaagt. Dan stoppen ze dus binnen 6 jaar en wordt de spoeling 1 tot 1 1/2 jaar wel veel dunner toch? Ik hoor van veel leerlingen die een examen cd bij me aanschaffen dat de ouders enkele examens geoefend hebben. Een foutenaantal boven de 20 is daarbij geen uitzondering. Misschien dat 1 van de eisen aan de begeleiders ook zou moeten zijn: in het bezit van een GELDIG theoriecertificaat.

JAN.ijzendoorn|23.03.11|19:12

Beste Mark,ben jij die in kring 58 werkzaam bent en al jaren lang 100 procent geslaagden heeft.vr.gr.JAN.B

nic|24.03.11|21:43

Ik vind ondanks dan ik mijn bedenkingen heb wel dat je het plan een kans moet geven met de kanttekening dat je ook wat met de begeleiders zal moeten doen zodat die kunnen voort borduren op de aangeleerde vaardigheden. Voorts vind ik dat het een tijdelijkproef rijbewijs moet zijn dus lagere cbr kosten en het daadwerkelijke examen na nog wat aanvullende lessen dus op 18 afgelegd moet worden waarna ze dan pas alleen de weg op kunnen.

Mich|25.03.11|22:11

Lijkt me slecht plan. Alles bedoeld om minder scooters op de weg te krijgen. Daar gebeuren teveel ongelukken mee. Nee dat ligt niet aan de scooter, maar aan de bestuurder. Die gaan we nu 1500 kilo meegeven. Nog meer onervaren bestuurders, zonder voldoende inzicht (abstract denkvermogen volledig ontwikkelt met gem. 20 jaar !!), En nog meer auto’s op de weg ws.
Heeeeeeel slecht. Begeleidend rijden lijkt me uitstekend, vanaf 18 ! En Mark, doe niet zo zielig joh!

Bert de Weerd|27.03.11|09:55

Helemaal mee eens Mich!
Het is het weer eens net niet! Begeleid rijden kan (mits goed uitgevoerd) prima werken.
Maar wanneer men de leeftijd gaat verlagen kun je het beter laten zoals het nu is!!!

Toontje Hoog|29.03.11|08:27

Als jullie als “professionals” bromfietsers met 4-6 uurtjes les gaan vergelijken met autoleerlingen met 35-45 lessen, dan heb je toch echt geen kijk op je werk. Mijn bromfietsleerlingen zijn bijna allemaal prima gemotiveerd en ze slagen ook bijna allemaal met 6 uurtjes rijles. Laat maar komen, die 16-jarigen in de auto. Als die eindelijk alleen mogen gaan rijden, zullen ze een stuk beter zijn voorbereid dan de huidige zgn. handige leerlingen, die maar 20 uur les hebben gehad.

Bert de Weerd|29.03.11|10:48

@ Toontje, Wat is er mis met 18 jarige “zgn. handige leerlingen, die maar 20 uur les hebben gehad” na het slagen” de begeleiding te geven. Waarom moet nu perse de leeftijd omlaag naar 16?

ton|29.03.11|18:17

TOONJE hoog mag van mij wel een TOONJE lager zingen.
HIJ geeft aan dat wij professioneel zijn,dus wat is hij ,? een beunhhaas, ?
Het plan is goed maar echt vanaf 18 jaar en niet eerder.
16 tot 17 jarigen zijn geestelijk nog niet in staat om met een zwaarder voertuig in het verkeer dat te doen wat zij moeten doen en de verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Vergelijken met de bromfiets gaat niet zomaar.
De auto is echt een ander voertuig TOONTJE.
Maar waarschijnlijk snap je dat niet.

Toontje Hoog|30.03.11|08:21

Wat doen jullie nou toch moeilijk?! De nu-16-jarige gaat als hij/zij 18 is maar een paar maanden eerder alleen de weg op dan de huidige 18-jarige. Alleen heeft die 16-jarige er dan een veel uitgebreider traject op zitten dan nu. Wat is daar dan op tegen? En jullie vinden toch niet echt, dat iemand in 20 uurtjes voldoende verkeersinzicht kan opbouwen om veilig te kunnen rijden hè?! Dat is ongeveer net zo lang als je moet oefenen om een goed tuiinmuurtje kunnen metselen!

henk|30.03.11|22:29

Wat betreft de verkeersveiligheid, eerder in de reactie´s staat te lezen dat goed opleiden essensieël is. Dit is natuurlijk absoluut waar. Maar wat blijft er van over tijdens het begeleid rijden waarbij alle betweters ongedaan maken wat een instructeur met veel moeite heeft getracht bij te brengen? Een toetsmoment op het 18e levensjaar zou zeker moeten.
Ik vindt ookdat er na twee of drie jaar een evaluatie moet plaatsvinden of we hier in Nederland mee door willen gaan.

Y. van Ark|31.03.11|14:41

Wat een huilie huilie zeg.
Gewoon proberen toch?
Gaat om een proef beste mensen.
Nix te zien, gewoon doorlopen. LOL

jrijschhelm|02.04.11|00:37

Voor onze houders in Nederland, belgië heeft al jaren,zulks portaal, maar goed, als ik de auto dan van paps zie, wordt ik daar ook niet vrolijk van.(hersteller lacht wel) dus de bovag garages, zullen er wel bij varen !! dus weer goed voor de autobranche

Martin|09.04.11|23:01

Eigenlijk heeft iedereen gelijk. Het gaat nou eenmaal toch gebeuren,dus laten we maar kijken wat er van komt,en over een paar jaar kunnen we pas echt gaan concluderen of dan de grafieken aan geven of het een succes is .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Enquête: Wat vindt u als rijschoolbranche van de Proef Begeleid Rijden? | RijschoolPro
lesauto, rijschool, Motohaaglanden

Enquête: Wat vindt u als rijschoolbranche van de Proef Begeleid Rijden?

De Proef Begeleid Rijden gaat in november van start. Maar wat vindt u als rijinstructeur of rijschoolhouder van het experiment? Welke gevolgen verwacht u van de proef voor uw rijschool?

Doe mee aan het onderzoek van VerkeersPro.nl en win een Valeo SpeedVisio Nomad (Head-up Display by GPS) ter waarde van € 109,- excl. btw!

De resultaten van het onderzoek worden binnenkort gepubliceerd op VerkeersPro.nl.

Doe hier mee aan de enquete! Het invullen van de vragenlijkst duurt ongeveer 5 minuten.

VerkeersPro.nl verloot een Valeo SpeedVisio Nomad onder de respondenten!

Valeo, SpeedVisio, Nomad, Head-up display, gps

Auteur: Bart Pals

31 reacties op “Enquête: Wat vindt u als rijschoolbranche van de Proef Begeleid Rijden?”

Arie|17.03.11|13:00

Als er meer mensen het verkeer aanleren aan de jeugd, en de begeleidend persoon ook al niet te best rijd. Wordt het een chaos, en er al veel slachtoffers onder de 21 jaar. Dus ik vind het een slecht idee. Geld kwestie maakt niet uit, of ze komen op hun 16.5 jaar of 18. Het is even een gat die je op moet vangen voor de komende jaren voor die mensen die al een rijbewijs hebben op hun 17e ipv hun 18e.

Marlon van Rijswijk|17.03.11|13:01

Als ik het enthousiasme peil onder deze groep aankomende bestuur(st)d(e)rs, verwacht ik dus meer leerlingen!

Verder zal de praktijk uitwijzen of het aantal jonge verkeersslachtoffers zal gaan afnemen.
Dit zal ondermeer afhangen van hoe de begeleiders hun rol gaan vervullen in de periode die na de rij-opleiding volgt… Dit vind ik wel een spannend onderdeel trouwens!

Marlon van Rijswijk

Veenendaal/ Ede
A/AM/B/E->B RIS KNMV

John|17.03.11|14:51

Het zal volgens mij tijdelijk iets meer leerlingen opleveren. In Duitsland maakt 20 % gebruik van deze regeling. Ik denk dat een groot gedeelte het ongeveer zo gaat uitrekenen dat ze het rijbewijs halen net voordat ze 18 jaar worden en dan wordt de begeleiding dus heel weinig. Er wordt altijd gewezen naar Duitsland omdat daar zulke goede resultaten behaald zijn maar niet naar landen waar met zo’n zelfde systeem het effect vrijwel nul is. Ik geloof niet in minder slachtoffers door dit systeem.

CVNN.nl|17.03.11|18:07

Men zou ook de begeleiders moeten toetsen; waarom kan een rij-instructeur van 23 jaar wel degene zijn een leerling aan zijn rijbewijs mag helpen maar niet een geschikte begeleider zijn?
Terwijl opa die al 40 jaar zijn rijbewijs heeft dat wel is.

Vind ook dat mocht de leerling op zijn 17e zijn rijbewijs halen hij/zij verplicht een aantal uur begeleiding moet hebben en niet na een jaar te hebben gewacht alsnog zonder begeleiding in de auto kan springen.

Mvgrt Wim van den Berg

ton|17.03.11|19:26

PRIMA IDEE ! maar wel vanaf de leeftijd van 18 jaar.
De motorinstructeurs die ik gesproken hebt over de lessen op bromfiets spreken over ongeleide projectielen.
Moeten we die nou dan met 17 jaar in een auto laten rijden ? met 18 jaar zijn sommige er zelfs nog niet aan toe.
Als ze met bijna dezelfde leeftijd zich niet kunnen beheersen op een bromfiets hoe moet het dan in de auto ?
Ik ben al een oudere rijinstructeur en heb al veel gezien.
Maar dit NEE NIETdoen.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dennie|17.03.11|19:42

@ Ton, Als motor/scooter instructeur ben ik het helemaal eens met je!
Meer dan eens hou ik mn hart vast omdat een leerling een situatie totaal verkeerd inschat.
Daarbij vind ik dat het niveau van de gemiddelde automobilist ver- heel ver onder de maat is.
Daarbij willen de meesten alles beter weten, kijk alleen maar eens naar een uitzending van Wegmisbruikers.hoe mensen reageren als ze volkomen terecht een boete krijgen.
en die figuren moeten onze ex leerlingen straks gaan begeleiden.

ton|17.03.11|19:43

De grotere rijscholen aan de handje van het BOVAG clubje wil dit graag !,
Want het levert meer geld op.
Maar de verkeersveiligheid is voor die gasten niet interessant .
Wat is nou belangrijker geld of verkeersveiligheid ?
Ook het CBR heeft boter op het hoofd en denkt alleen maar aan meer omzet.
Denk maar aan de TTT en de RIS , beiden zijn niet in het voordeel van de verkeersveiligheid maar alleen voordeel voor het CBR en hun directeuren en chefs met hun grote bonussen.

Mich|17.03.11|19:48

Lijkt me slecht plan. Alles bedoeld om minder scooters op de weg te krijgen. Daar gebeuren teveel ongelukken mee. Nee dat ligt niet aan de scooter, maar aan de bestuurder. Die gaan we nu 1500 kilo meegeven. Nog meer onervaren bestuurders, zonder voldoende inzicht (abstract denkvermogen volledig ontwikkelt met gem. 20 jaar !!), En nog meer auto’s op de weg ws.
Heeeeeeel slecht. Begeleidend rijden lijkt me uitstekend, vanaf 18 !!

ton|17.03.11|20:01

In belgie kent men dit systeem , maar als je naar het aantal ongelukken kijkt daar en in nederland , dan zie je het verschil.
Ook in ierland moet men na het behalen van een examen 1 jaar rijden onder toezicht en met een L bordje achter in de auto.
Op grote schaal wordt hiermee gesjoemeld.
Nederland is heel druk en de verkeersintensiteit is enorm.
Dit kan je niet zomaar vergelijken met duitsland of belgie/frankrijk en zeer zeker niet met ierland,
Niet doen dus ! of v.a, 18 jaar.

ton|17.03.11|20:09

De grotere rijscholen aan het handje van de BOVAG denken echt dat ze meer GELD kunnen binnenhalen.
Maar waar haalt de jeugd van 16.5 jaar het geld vandaan. ?
Belachelijk plan ! en het komt niet te goede van de verkeersveiligheid !
Nederland is te vol op de wegen om dit plan te kunnen waarmaken !
Beter is het om de leeftijd te verhogen van 18 jaar naar 20 jaar of begeleid rijden vanaf 18 jaar.

Ron Bosvelt|17.03.11|20:35

Als bromfietsinstructeur in Amsterdam hou ik mijn hart vast. 16 Jarigen zijn (de meeste) instabiele kinderen die niets zien en vaak begrijpen. Om een auto te besturen moeten bepaalde gevoelens en gedachten beter en verder ontwikkeld zijn. Op hun 19 en 25 nogmaals een rijtest doen bij het cbr , en we zijn klaar. Dit is een waardeloos fraudegevoelig idee van de overheid.

Maddie|17.03.11|21:06

Kan niet wachten tot november!!!!

Mark|17.03.11|21:50

Ik kan zeggen al die mensen die negatief reageren op dit plan moeten mischien eens beter gaan opleiden want de opleiding begint bij de instructeur.
ik zie het grootste deel van mijn leerlingen dagelijks rijden en ook prive.
En de sturing die ik ze heb gegeven en de begleiding zie je duidelijk terug.
dus iedereen die negatief hier over is ga leren les geven.
dit plan is goed en zal in de praktijk ook werken.
al win je maar 1 dode en dat kan ook jou kind of moeder of familie zijn.

Frits|17.03.11|23:19

Beste Collega’s
Gewoon een keer uitproberen, zijn ze in ieder geval van de brommer af en zit er een stevige
kooi constructie omheen.Leuk opa naast kleinzoon kan opa ook nog wat leren. Maar wie maakt er nu serieus ons werk af? ik Had liever de 18 jarige nog een jaar begeleid gezien. Of ken ik de verkeerde 17 jarige ?
Voorlopig zitten we nog op een nieuwe oproepplaats te wachten in Het Gooi per 1april. Ach het is nog maar maart waar heb ik het over.

Michael|18.03.11|07:11

Geld is niet een punt, want wat maakt het uit wanneer ze het uitgeven. Timming is wel slecht, dit had je in de magerste jaren moeten invoeren.
Nu wordt het waarschijnlijk ingevoerd wanneer het toch al weer aantrekt.
En straks een groot gat, ik denk niet in het gooi, 80 % doet daar VWO en zijn vaak 17 als ze naar andere stad gaan met paps centen om te studeren, die gaan straks met een rijbewijs verhuizen ipv in de grote stad een rijbewijs halen.

c.r.peters|18.03.11|12:23

Als kleine rijschoolhouder zou ik blij moeten zijn. Het geeft een boost en die is in deze tijd welkom. Ik ben toch TEGEN deze regeling. 18-24 jarigen meeste ongevallen. Leeftijd zal verschuiven.Het verhoogd de verkeersveiligheid niet! 18 jarigen zouden begeleid moeten rijden.Slechte of goede instructeurs is een lachertje. Het CBR bepaalt of een leerling rijbewijs waardig is. Vanaf dat moment laat je de leerling los. Die heeft nu haar of zijn eigen verantwoordelijkheid.

Fred|18.03.11|13:13

Ben het helemaal eens met alle reacties die de gevaren zien die ontstaan met ” begeleidend rijden” Als ze dit toch willen door zetten zorg dan eerst eens voor een CAO waarin vast gelegd is wat een rijles kost, zo scheidt je de beunhazen van de echte instructeur met verantwoordelijksheidsgevoel ten opzichte van de samenleving! Wat te denken als de begeleidend persoon de moeder / vader is en vergeten is om koffie te halen bij de buurt super, oh pak de auto maar het is hier in de buurt!

ton|18.03.11|14:03

Als ik de reactie van MARK lees zijn wij bij elkaar maar een stel domme insructeurs en is hij de slimme.
Want zo te lezen schrijft hij dat als wij ons werk beter zouden doen er geen vuiltje aan de lucht is.
Helemaal oneens over de kwaliteit van de rijinstructeurs kan ik met hem niet zijn , maar als je nou denkt dat na het halen van het rijbewijs de leerling net zo blijft rijden zoals je hem of haar dat geleerd hebt, moet je wel erg naief zijn.
PRIMA PLAN maar op de leeftijd van 18 of ouder.

John|19.03.11|00:12

Zeg dat de proef nu 1 tot 1 1/2 jaar meer leeringen gaat opleveren en stel….. stel dat deze proef niet slaagt. Dan stoppen ze dus binnen 6 jaar en wordt de spoeling 1 tot 1 1/2 jaar wel veel dunner toch? Ik hoor van veel leerlingen die een examen cd bij me aanschaffen dat de ouders enkele examens geoefend hebben. Een foutenaantal boven de 20 is daarbij geen uitzondering. Misschien dat 1 van de eisen aan de begeleiders ook zou moeten zijn: in het bezit van een GELDIG theoriecertificaat.

JAN.ijzendoorn|23.03.11|19:12

Beste Mark,ben jij die in kring 58 werkzaam bent en al jaren lang 100 procent geslaagden heeft.vr.gr.JAN.B

nic|24.03.11|21:43

Ik vind ondanks dan ik mijn bedenkingen heb wel dat je het plan een kans moet geven met de kanttekening dat je ook wat met de begeleiders zal moeten doen zodat die kunnen voort borduren op de aangeleerde vaardigheden. Voorts vind ik dat het een tijdelijkproef rijbewijs moet zijn dus lagere cbr kosten en het daadwerkelijke examen na nog wat aanvullende lessen dus op 18 afgelegd moet worden waarna ze dan pas alleen de weg op kunnen.

Mich|25.03.11|22:11

Lijkt me slecht plan. Alles bedoeld om minder scooters op de weg te krijgen. Daar gebeuren teveel ongelukken mee. Nee dat ligt niet aan de scooter, maar aan de bestuurder. Die gaan we nu 1500 kilo meegeven. Nog meer onervaren bestuurders, zonder voldoende inzicht (abstract denkvermogen volledig ontwikkelt met gem. 20 jaar !!), En nog meer auto’s op de weg ws.
Heeeeeeel slecht. Begeleidend rijden lijkt me uitstekend, vanaf 18 ! En Mark, doe niet zo zielig joh!

Bert de Weerd|27.03.11|09:55

Helemaal mee eens Mich!
Het is het weer eens net niet! Begeleid rijden kan (mits goed uitgevoerd) prima werken.
Maar wanneer men de leeftijd gaat verlagen kun je het beter laten zoals het nu is!!!

Toontje Hoog|29.03.11|08:27

Als jullie als “professionals” bromfietsers met 4-6 uurtjes les gaan vergelijken met autoleerlingen met 35-45 lessen, dan heb je toch echt geen kijk op je werk. Mijn bromfietsleerlingen zijn bijna allemaal prima gemotiveerd en ze slagen ook bijna allemaal met 6 uurtjes rijles. Laat maar komen, die 16-jarigen in de auto. Als die eindelijk alleen mogen gaan rijden, zullen ze een stuk beter zijn voorbereid dan de huidige zgn. handige leerlingen, die maar 20 uur les hebben gehad.

Bert de Weerd|29.03.11|10:48

@ Toontje, Wat is er mis met 18 jarige “zgn. handige leerlingen, die maar 20 uur les hebben gehad” na het slagen” de begeleiding te geven. Waarom moet nu perse de leeftijd omlaag naar 16?

ton|29.03.11|18:17

TOONJE hoog mag van mij wel een TOONJE lager zingen.
HIJ geeft aan dat wij professioneel zijn,dus wat is hij ,? een beunhhaas, ?
Het plan is goed maar echt vanaf 18 jaar en niet eerder.
16 tot 17 jarigen zijn geestelijk nog niet in staat om met een zwaarder voertuig in het verkeer dat te doen wat zij moeten doen en de verantwoordelijkheid op zich te nemen.
Vergelijken met de bromfiets gaat niet zomaar.
De auto is echt een ander voertuig TOONTJE.
Maar waarschijnlijk snap je dat niet.

Toontje Hoog|30.03.11|08:21

Wat doen jullie nou toch moeilijk?! De nu-16-jarige gaat als hij/zij 18 is maar een paar maanden eerder alleen de weg op dan de huidige 18-jarige. Alleen heeft die 16-jarige er dan een veel uitgebreider traject op zitten dan nu. Wat is daar dan op tegen? En jullie vinden toch niet echt, dat iemand in 20 uurtjes voldoende verkeersinzicht kan opbouwen om veilig te kunnen rijden hè?! Dat is ongeveer net zo lang als je moet oefenen om een goed tuiinmuurtje kunnen metselen!

henk|30.03.11|22:29

Wat betreft de verkeersveiligheid, eerder in de reactie´s staat te lezen dat goed opleiden essensieël is. Dit is natuurlijk absoluut waar. Maar wat blijft er van over tijdens het begeleid rijden waarbij alle betweters ongedaan maken wat een instructeur met veel moeite heeft getracht bij te brengen? Een toetsmoment op het 18e levensjaar zou zeker moeten.
Ik vindt ookdat er na twee of drie jaar een evaluatie moet plaatsvinden of we hier in Nederland mee door willen gaan.

Y. van Ark|31.03.11|14:41

Wat een huilie huilie zeg.
Gewoon proberen toch?
Gaat om een proef beste mensen.
Nix te zien, gewoon doorlopen. LOL

jrijschhelm|02.04.11|00:37

Voor onze houders in Nederland, belgië heeft al jaren,zulks portaal, maar goed, als ik de auto dan van paps zie, wordt ik daar ook niet vrolijk van.(hersteller lacht wel) dus de bovag garages, zullen er wel bij varen !! dus weer goed voor de autobranche

Martin|09.04.11|23:01

Eigenlijk heeft iedereen gelijk. Het gaat nou eenmaal toch gebeuren,dus laten we maar kijken wat er van komt,en over een paar jaar kunnen we pas echt gaan concluderen of dan de grafieken aan geven of het een succes is .

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.