Opzetspiegel, Verjo, lesauto, extra buitenspiegel

CBR wil alleen nog spiegels met Europese type-goedkeuring

sneeuw

Extra buitenspiegels zonder een Europese type-goedkeuring worden niet meer geaccepteerd door het CBR voor keuring. Of de Commissie Toelating Examenvoertuigen (CTE) überhaupt nog wel extra buitenspiegels moet keuren voor lesauto’s is op dit moment ‘onderwerp van gesprek’.

Reden van de stop is dat er regelmatig instructiespiegels worden aangeboden die niet beschikken over het Europese E-keurmerk.

Lesauto

“Je zou kunnen stellen dat wanneer een spiegel niet voldoet aan de Europese veiligheidseisen, hij ook op een examenauto niet is toegestaan. Dat zijn we nu aan het bekijken”, licht CBR-woordvoerder Wim ten Buren toe. “Overigens is een originele autospiegel die niet Europees is goedgekeurd op de lesauto ook niet toegestaan.”

De zogenaamde ‘banaanspiegel’, die vroeger door veel rijinstructeurs werd gebruikt als opzetspiegel, mag vanwege de geringe hoogte tegenwoordig niet gevoerd worden van het CBR. “Ook volgens de Europese Richtlijn moet een spiegel minimaal 7,01 centimeter hoog zijn”, vertelt Ten Buren.

Opzetspiegels

Voorbeelden van opzetspiegels die beschikken over een dergelijke Europese type-goedkeuring zijn de EU-opzetspiegel van Verjo, de Oxx SRIV en de spiegel van Fazub. “En een dergelijke type-goedkeuring is niet makkelijk om te krijgen”, weet Chris Verstappen van Verjo.

“Onze spiegel is gekeurd door de RDW. Niet alleen moet hij aan een heleboel veiligheidseisen voldoen zoals formaat, bolling, soort glas, noem maar op. Ook het productieproces moet van een dermate hoge kwaliteit zijn, dat we kunnen garanderen dat spiegel nummer 1 exact hetzelfde is als spiegel nummer 100.”

E-certificering

“Ondanks dat een dergelijke E-certificering nog niet verplicht was gesteld door het CBR, hebben wij toch dat traject doorlopen. We willen natuurlijk niet dat er ongelukken gebeuren door een kwalitatief minder goede spiegel. Om over aansprakelijkheids nog maar te zwijgen.”

Of de huidige spiegels die wel op de goedkeuringslijst van het CBR staan, maar niet beschikken over een Europese goedkeuring straks nog gebruikt mogen worden, is nog niet bekend. Wellicht kiest het CBR ervoor een overgangstermijn in te stellen.

CBR

Het CBR heeft jarenlang kosteloos iedere spiegel gekeurd die ingestuurd werd door leverancier of rijschool. De RDW brengt daarvoor echter wel gemaakte kosten in rekening. Europees goedgekeurde spiegels zijn te herkennen aan het E-symbool. Deze moet vervolgens deugdelijk en trillingsvrij bevestigd zijn, zo meldt het CBR.

instructiespiegel, opzetspiegel, lesauto, Oxx SRIV

spiegel, E-goedkeuring

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

46 reacties op “CBR wil alleen nog spiegels met Europese type-goedkeuring”

adriaan|31.03.11|12:47

Fijn dat er nu eindelijk eens duidelijkheid bestaat, en alle straathandelaren die even vlug de zakken willen vullen buiten spel staan. Daarnaast is het een goede zaak dat er fabrikanten zijn die garantie verstrekken op hun product zodat de kwaliteit gewaarborgd is.

Salem/Bennamari.nl|31.03.11|12:56

Je kan dit wel willen maar ja wie gaat het controleren. ik heb de afgelopen 2 weken expres de buitenspiegels een beetje (overdreven) scheef gezet. Geen 1 examinator die het goed wou zetten. dus of ze een toevoeging hebben ik weet het niet hoor. Verder denk ik dat als zo een ding dergelijk verbonden is (zoals dat voorgeschreven staat) dat het niet uitmaakt of het een keurmerk heeft. Of willen ze de monopolie bij een klein aantal bedrijven laten!

instructeur|31.03.11|13:03

Wij hebben het jarenlang met een engelse spiegel gedaan en dat ging goed. toen moesten we extra spiegels erop zetten en ook dat ging goed. Wie heeft er eigenlijk last ervan? De examinator, de instructeur… de leerling…. de mede weggebruikers. ??!! Voor mij een raadsel. Wij laten alles bepalen door mensen die geen verstand van zaken hebben.

Peter|31.03.11|13:22

Het Cbr stelt de laatste jaren zoveel eisen aan lesauto’s dat we door de bomen het bos niet meer zien. Exameninatoren moeten straks een extra opleiding gaan volgen om te kunnen beoordelen of het lesvoertuig wel aan alle voorwaarden voldoen. Hoe gaan zijn ermee om als er straks een onderdeeltje ontbreekt? Nederland regeltjesland. Bah.

Y. van Ark|31.03.11|14:34

Beetje jammer dat gekleuter met je spiegel scheef zetten enzo.
Gewoon een E spiegeltje erop en niet zeuren.

Zascha|31.03.11|15:28

Waarom zit er weer verschil in de verschillende europese lidstaten in duitsland is bij VW een spiegel beschikbaar voor onderandere de golf zie link ( http://www.volkswagen.de/de/models/sonderfahrzeuge/Fahrschule/Fahrschul-Modelle/Golf.html ) deze spiegel iis daar wel toegestaan maar in nederland zal hij wel afgekeurd worden ivm de hoogte van 5.5 cm en volgens mij is duitsland terwijl deze spiegel perfect is zie de fotos op de pagina van de link.

jojo|31.03.11|16:25

maar als de volkswagen spiegel een Europese E-keurmerk heeft mag die toch ook op de lesauto, en die heeft dan niet de verplichte minimaal 7,01 centimeter hoogte.

Zascha|31.03.11|16:33

Heb contact gehad met VW volgens hun is deze goedgekeurd ondanks de hoogte van 5.5 cm. ze moesten wel lachen om de 7 cm had zeker te maken met al de caravans in nederland ;-). Hoe dan ook ik heb ze besteld voor mijn nieuwe Golf en dan zien we wel.

Redactie|31.03.11|16:43

Beste Zascha,

Die 7 centimeter is gebaseerd op de minimale hoogte van de gewone buitenspiegel volgens de Europese richtlijnen. Voor een opzetspiegel is niets apart beschreven, dus gelden dezelfde maten. Die opzetspiegel heeft dus waarschijnlijk geen Europese goedkeuring. Ons advies; kijk eerst goed of er een E-symbool op staat voordat je hem koopt.
Groet, Bart Pals

jojo|31.03.11|16:47

heb even gegoogled verkeersschool Frank schuurman ( http://www.frankschuurman.nl) uit Apeldoorn heeft ze ook op de golfjes zitten en de examinatoren uit Apeldoorn vinde het goede spiegels en zelfs netter uit zien dan de opzetters

Zascha|31.03.11|16:56

Mocht het niet kloppen gaat de spiegel gewoon weer retour maar volgens VW was deze wel goedgekeurd. Maar effe een andere vraag waar moet dat E-symbool staan aangezien de spiegel uit een stuk bestaat ?

Zascha|31.03.11|17:00

Wie weet waar ik de europese richtlijn voor spiegels kan vinden (de letterlijke tekst)?

js|31.03.11|18:58

Spiegeltje spiegeltje…aan de…………………

Jos Schetters|31.03.11|19:41

Wat gaat het CBR nog meer verzinnen?
Nu zijn de spiegeltje weer niet goed, dan stoten ze hun hoofdje aan een handgreepje, dan kunnen ze het veiligheidhamertje niet vinden. Je wordt er niet goed van. Wanneer grijpt er eens iemand in!!?? CBR ga gewoon examens afnemen. We hebben al een instantie die auto’s keurt. Houd u voorts verre weg van elke commerciële uitdaging. Ik ben dit gezanik meer dan beu. Vraag liever tijdens een examen eens naar de autopapieren!!!

adriaan|31.03.11|19:57

lees ik het goed? heeft Frank Schuurman andere spiegels dan vermeld in de CBR lijst. Waarom mag hij dat wel en wij ( regio alkmaar ) niet. Riekt dit naar ……………….En wat kosten die dingen, want als hij het mag -mogen wij het ook.

Wilda|31.03.11|20:57

Ik ben het helemaal met de heer Schetters eens, Wie zijn er begonnen met de extra spiegels aan te brengen en ook met name links Ik denk de rijscholen ik rij al jaren met een linkerbuitenspiegel om vooral de dooie hoek op de autosnelweg in de gaten te houden.
En nu wil het CBR de eer weer naar zich toe trekken.
Ik heb ook een camera in de auto duurt niet lang komt het CBR met een verplichting dat ieder auto uitgerust moet zijn met camera en daarna misschien weer iets nieuws.

Salem/Bennamari.nl|31.03.11|21:08

Y. van Ark,

Jammer van je reactie!

Vind dat het niet uitmaakt of er een keurmerk op zit of niet. Het is de bedoeling dat je jou dode hoeken kunt zien door middel van een spiegel! het enige wat je hiermee bereikt is dat je criminelen de kans geeft om een nieuwe handel te zien. Want: keurmerk is exclusieve verkopers, zelf te bedenken prijzen voor de dealer. Wat inhoud: prijzen zullen verhoogd worden en dieven zullen hier geld mee verdienen. veel rijschoolhouders hebben geen garage ik ook niet!

Ben|31.03.11|21:15

Wanneer komen er regels voor de ruitenwissers?

Salem/Bennamari.nl|31.03.11|21:22

ben,

die zijn er al als je zicht belemmerd is door regen dan moet je die ruitenwissers aanzetten.

Verkeersschool Frank Schuurman|31.03.11|22:01

Ik hoor dat het over mij gaat. Ik heb de spiegels aangeschaft, omdat het er goed uitziet, ze niet trillen en ze blijven bij elke snelheid prima op hun plek en het zicht is uitstekend. De examinatoren zijn er ook zeer entiousiast over. (ook makkelijk in de wasstraat)

Zascha|31.03.11|23:01

Effe voor de duidelijkheid ik ben het er helemaal mee eens dat er 2 extra buitenspiegels voor de instructeur of examinator moeten zijn. Ben zelf een van de eerste instructeurs geweest die ze gemonteerd heeft in het begin heb ik er nog voor moeten knokken dat de rechter spiegel voor de leerling was en de extra spiegel voor de examinator men was het er helemaal niet mee eens . maar nu gaat het me te ver met die richtlijnen als de spiegel functioneel is moet het goed zijn.

Zascha|31.03.11|23:01

het is toch niet de bedoeling omdat wij juridisch bestuurder zijn dat alles aan de zelfde eisen moet voldoen . Straks krijgen we nog een extra stuur en gaspedaal want dat moet links ook.

Wilda|31.03.11|23:09

Het CBR heeft zelf er een puinhoop van en nu gaan ze de afleiding zoeken bij de rijscholen want die sukkels zijn van hun afhankelijk en weer mogen wij voor extra kosten opdraaien zelf hebben zij niet eens onderzoek gedaan naar de dooie hoek die ontstaat ik heb er eens bijna door een mevrouw aangereden omdat ik haar totaal niet heb gezien dakstijl en grote spiegel geven enorme dooie hoek GOEDZO CBR

adriaan|31.03.11|23:41

Dat de examinator enthousiast is over de spiegel van meneer schuurman betekent dit dus ook dat er wel examens mee gereden worden terwijl deze spiegel niet in de lijst van het CBR staat, hoe zit dat nou. Bepaalt de examinator dit ter plekke of moet de examinator de eisen van het CBR volgen. klinkt raar he ! Als wij met een voertuig komen voor het examen met een spiegel die niet in de lijst staat, gaat het examen niet door.

rene kwast|31.03.11|23:47

En straks rijden we allemaal in een witte Golf met CBR-logo. Die moeten we natuurlijk zelf betalen. Enne… ook die bijtelling….omdat we er privé (?) in rijden…..

Verkeersschool Frank Schuurman|01.04.11|07:44

Ik snap het probleem niet, je mag er toch wel mee lessen of mag dat ook niet? als de examimatoren hem niet vindt voldoen zeggen ze dat en lossen we dat toch gewoon op. Je draait de VW spiegel een kwart slag en dan zet je er de goedgekeurde driehoekige spiegels op, dus wat is het probleem?

adriaan|01.04.11|08:02

Reactie van het CBR in Rijinstructie.
Citaat:
De examinator kan geen goed gebruik maken van de twee buitenspiegels die de kandidaat tot zijn beschikking heeft. Toch moet hij minimaal hetzelfde vereiste zichtveld hebben als de kandidaat. Daarom moeten voor het examen twee extra buitenspiegels aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor een lesauto, waarbij de opleider de juridische bestuurder is. Tijdens het rijonderricht moet de opleider minimaal hetzelfde vereiste zichtveld hebben als zijn leerling

Zascha|01.04.11|08:03

Het punt is gewoon dat men in de wet geen onderscheid maakt tussen een normale spiegel en de extra spiegel voor de instructeur dus als bijvoorbeeld over 5 jaar spiegelverwarming verplicht wordt dan moet ook de extra spiegel verwarmd zijn. In de wet moet gewoon een uitzondering wat betreft de afmetingen voor extra spiegels komen. Maar effe een andere vraag als men de wet zo strikt toepast dan moeten alle spiegels op een vrachtauto toch ook dubbel worden uitgevoerd.

adriaan|01.04.11|08:08

P.S.
tijdens de examens bevinden zich dus 6 buitenspiegels aan de auto.?

Zascha|01.04.11|08:21

een aanpassing in de wet is ook mogelijk via de wet regeling voertuigen afdeling 5 voertuigen met een speciaal gebruiksdoel hoofdstuk h overige voertuigen voor speciale doeleinden. volgens deze regeling kunnen er uitzonderingen zijn voor het verkrijgen van een nationale kleine serie typegoedkeuring. Met andere woorden de RDW kan afwijken van de normale regels.

Zascha|01.04.11|08:40

trouwens de wet schrijft via de regeling voertuigen voor dat het voertuig voorzien moet zijn van een linker en rechter spiegel. Dit is dus een bepaling voor het voertuig en niet voor feitelijk of juridisch bestuurder en voertuigtechnisch zitten deze er al op. Nogmaals ik ben voorstander van de extra spiegels maar de wet voorziet niet in het speciale geval van een lesauto. Want als je alles je het letterlijk neemt zouden we alles dubbel moeten uitvoeren incl. stuur enz enz.

adriaan|01.04.11|08:42

beste zascha
Het CBR mag volgens het Reglement Rijbewijzen extra eisen stellen aan examenvoertuigen
en dat is geen Europese wetgeving dus is het mogelijk de V W spiegel elders wel is toe gestaan

Zascha|01.04.11|08:46

Verder schrijft de Wet voor dat de rechter spiegel alleen verplicht is bij voertuigen in gebruik genomen na 25 januari 2010. Dus wettelijk mag een lesauto die in gebruik is genomen voor 25 januari 2010 nog zonder linkerbuiten spiegel op het examen verschijnen. Zo zie je maar dat het CBR zijn eigen regels maakt.

Zascha|01.04.11|08:53

Nu wordt het echt leuk. want in het regelement rijbewijzen en deze is bijgewerkt staat in art 8.b als eis dat de lesauto over een binnen en een buiten spiegel moet beschikken waarmee degene die rijonderricht geeft het achter en rechts naast hen gelegen weggedeelte kan overzien. In dit regelement wordt helemaal niet gesproken over een linker spiegel. ;-)

Rob|01.04.11|09:41

Hebben jullie nog tijd om les te geven?

Kamal|01.04.11|16:53

geld geld geld

om ziek van te worden ga iets verzinnen aan alle examens die niet op planning liggen
er zorg dat de wachttijden minder word voor de leerling.

triest triest

Y. van Ark|01.04.11|19:14

@ 31.03.11 | 21:08 | Salem/Bennamari.nl

Heb je geen € 20,- in je potje voor een nieuwe dan?

Moet je meer uren maken.

Y. van Ark|01.04.11|19:23

Natuurlijk moet er een E keur opzitten.
I.v.m. veiligheid bij bv een aanrijding.

Gewoon een fazub (of andere E keur spiegel) erop en niet zo zeuren.

Kinderachtig gedoe.

Zicht is alles en een dode hoek door dat ding is onzin.
Je moet gewoon verder vooruit kijken. LOL

nic|02.04.11|11:37

Wat ik raar vind is dat CBR bepaald wat ze zelf blijkbaar leuk vinden een E keurmerk OK maar wat is er dan anders aan een spiegel met E keur uit Duitsland. Paar cm kleiner met E keur en CBR gaat boven alles en dan mag je er niet mee rijden. Lees andere topics hier bv EV in orde maar CBR beslist anders, winterbanden, navigatie en ga zo maar door.
Rijscholen klagen maar kunnen er niks mee door de machtspositie die CBR heeft

MrKC|04.04.11|11:45

Betreffende Europese Richtlijn kunnen jullie hier vinden:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003L0097:20070101:NL:PDF

Overigens grappig om te zien dat de voorbeeldspiegel op jullie foto niet voldoet aan de actuele EG-richtlijn! De code ’01’ achter het blokje ‘e11′ verwijst nml. naar de oude richtlijn 71/127/EEG terwijl er nu een code ’03’ op dient te staan die verwijst naar bovengenoemde richtlijn 2003/97/EG!

nic|04.04.11|17:59

MrKC Vervallen de oude spiegels dan in zijn geheel???? Lijkt me dan toch dat als er een nieuwe richtlijn komt de oude daarbij in opgenomen worden tenzij die dan niet meer aan de norm voldoen. Hoe kom je er dan achter of de norm voor een spiegel met oud E keurmerk nog van toepassing is? Ik neem toch niet aan dat je de met een veilige spiegel met oud E keurmerk alleen om nummer een nieuwe hoeft aan te schaffen.

MrKC|04.04.11|18:34

Nieuwe richtlijn stelt aangepaste eisen aan de spiegels. Zo weet ik dat bijv. bij de Klasse II-spiegels voor vrachtwagens en bussen de krommingsstraal van het spiegelglas van 1800 naar 1200 mm is gegaan. Of en hoe de Klasse III-spiegels voor personenauto’s afwijken weet ik niet in detail, dat staat in Bijlage II van genoemde richtlijn.

Jacques|07.04.11|12:42

Hebben jullie ooit wel eens een examinator de buitenspiegel zien verzetten voor een rijexamen? Nou, ik nog nooit. Probeer het maar uit, verdraai je spiegel maar en je zult zien als deze terug komt van het examen,de spiegel nog steeds zo staat zoals jij hem gezet heb.

Lucas|15.04.11|07:53

Nee Jacques, slechts éénmaal meegemaakt! Maar voor het overige: Het CBR maakt één enorme vergissing! Zijn wij het niet die kandidaten opleiden voor het rij-examen. Wanneer het uitzicht van de rijdocent belemmert wordt door die goedgekeurde CBR spiegels, dan zijn die spiegels door mij afgekeurd. Die zgn banaanspiegels belemmeren niet mijn uitzicht, en zijn zelfs E3 III goedgekeurd. Het CBR rijdt altijd met een kandidaat die klaar staat voor zijn rijbewijs, die levert niet zoveel risico meer op!

M.H.|29.04.11|19:47

Beste allemaal:

Lees en reageer ook eens even op het meest gelezen artikel van. Verkeerspro.

SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%

Want hoe meer reacties des te beter het kan worden.

Met meerdere meer mans. Toch??

nic|29.04.11|22:08

KLASSE M.H. Iedereen die veranderingen wil reageer!!!!!
SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR wil alleen nog spiegels met Europese type-goedkeuring | RijschoolPro
Opzetspiegel, Verjo, lesauto, extra buitenspiegel

CBR wil alleen nog spiegels met Europese type-goedkeuring

sneeuw

Extra buitenspiegels zonder een Europese type-goedkeuring worden niet meer geaccepteerd door het CBR voor keuring. Of de Commissie Toelating Examenvoertuigen (CTE) überhaupt nog wel extra buitenspiegels moet keuren voor lesauto’s is op dit moment ‘onderwerp van gesprek’.

Reden van de stop is dat er regelmatig instructiespiegels worden aangeboden die niet beschikken over het Europese E-keurmerk.

Lesauto

“Je zou kunnen stellen dat wanneer een spiegel niet voldoet aan de Europese veiligheidseisen, hij ook op een examenauto niet is toegestaan. Dat zijn we nu aan het bekijken”, licht CBR-woordvoerder Wim ten Buren toe. “Overigens is een originele autospiegel die niet Europees is goedgekeurd op de lesauto ook niet toegestaan.”

De zogenaamde ‘banaanspiegel’, die vroeger door veel rijinstructeurs werd gebruikt als opzetspiegel, mag vanwege de geringe hoogte tegenwoordig niet gevoerd worden van het CBR. “Ook volgens de Europese Richtlijn moet een spiegel minimaal 7,01 centimeter hoog zijn”, vertelt Ten Buren.

Opzetspiegels

Voorbeelden van opzetspiegels die beschikken over een dergelijke Europese type-goedkeuring zijn de EU-opzetspiegel van Verjo, de Oxx SRIV en de spiegel van Fazub. “En een dergelijke type-goedkeuring is niet makkelijk om te krijgen”, weet Chris Verstappen van Verjo.

“Onze spiegel is gekeurd door de RDW. Niet alleen moet hij aan een heleboel veiligheidseisen voldoen zoals formaat, bolling, soort glas, noem maar op. Ook het productieproces moet van een dermate hoge kwaliteit zijn, dat we kunnen garanderen dat spiegel nummer 1 exact hetzelfde is als spiegel nummer 100.”

E-certificering

“Ondanks dat een dergelijke E-certificering nog niet verplicht was gesteld door het CBR, hebben wij toch dat traject doorlopen. We willen natuurlijk niet dat er ongelukken gebeuren door een kwalitatief minder goede spiegel. Om over aansprakelijkheids nog maar te zwijgen.”

Of de huidige spiegels die wel op de goedkeuringslijst van het CBR staan, maar niet beschikken over een Europese goedkeuring straks nog gebruikt mogen worden, is nog niet bekend. Wellicht kiest het CBR ervoor een overgangstermijn in te stellen.

CBR

Het CBR heeft jarenlang kosteloos iedere spiegel gekeurd die ingestuurd werd door leverancier of rijschool. De RDW brengt daarvoor echter wel gemaakte kosten in rekening. Europees goedgekeurde spiegels zijn te herkennen aan het E-symbool. Deze moet vervolgens deugdelijk en trillingsvrij bevestigd zijn, zo meldt het CBR.

instructiespiegel, opzetspiegel, lesauto, Oxx SRIV

spiegel, E-goedkeuring

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

46 reacties op “CBR wil alleen nog spiegels met Europese type-goedkeuring”

adriaan|31.03.11|12:47

Fijn dat er nu eindelijk eens duidelijkheid bestaat, en alle straathandelaren die even vlug de zakken willen vullen buiten spel staan. Daarnaast is het een goede zaak dat er fabrikanten zijn die garantie verstrekken op hun product zodat de kwaliteit gewaarborgd is.

Salem/Bennamari.nl|31.03.11|12:56

Je kan dit wel willen maar ja wie gaat het controleren. ik heb de afgelopen 2 weken expres de buitenspiegels een beetje (overdreven) scheef gezet. Geen 1 examinator die het goed wou zetten. dus of ze een toevoeging hebben ik weet het niet hoor. Verder denk ik dat als zo een ding dergelijk verbonden is (zoals dat voorgeschreven staat) dat het niet uitmaakt of het een keurmerk heeft. Of willen ze de monopolie bij een klein aantal bedrijven laten!

instructeur|31.03.11|13:03

Wij hebben het jarenlang met een engelse spiegel gedaan en dat ging goed. toen moesten we extra spiegels erop zetten en ook dat ging goed. Wie heeft er eigenlijk last ervan? De examinator, de instructeur… de leerling…. de mede weggebruikers. ??!! Voor mij een raadsel. Wij laten alles bepalen door mensen die geen verstand van zaken hebben.

Peter|31.03.11|13:22

Het Cbr stelt de laatste jaren zoveel eisen aan lesauto’s dat we door de bomen het bos niet meer zien. Exameninatoren moeten straks een extra opleiding gaan volgen om te kunnen beoordelen of het lesvoertuig wel aan alle voorwaarden voldoen. Hoe gaan zijn ermee om als er straks een onderdeeltje ontbreekt? Nederland regeltjesland. Bah.

Y. van Ark|31.03.11|14:34

Beetje jammer dat gekleuter met je spiegel scheef zetten enzo.
Gewoon een E spiegeltje erop en niet zeuren.

Zascha|31.03.11|15:28

Waarom zit er weer verschil in de verschillende europese lidstaten in duitsland is bij VW een spiegel beschikbaar voor onderandere de golf zie link ( http://www.volkswagen.de/de/models/sonderfahrzeuge/Fahrschule/Fahrschul-Modelle/Golf.html ) deze spiegel iis daar wel toegestaan maar in nederland zal hij wel afgekeurd worden ivm de hoogte van 5.5 cm en volgens mij is duitsland terwijl deze spiegel perfect is zie de fotos op de pagina van de link.

jojo|31.03.11|16:25

maar als de volkswagen spiegel een Europese E-keurmerk heeft mag die toch ook op de lesauto, en die heeft dan niet de verplichte minimaal 7,01 centimeter hoogte.

Zascha|31.03.11|16:33

Heb contact gehad met VW volgens hun is deze goedgekeurd ondanks de hoogte van 5.5 cm. ze moesten wel lachen om de 7 cm had zeker te maken met al de caravans in nederland ;-). Hoe dan ook ik heb ze besteld voor mijn nieuwe Golf en dan zien we wel.

Redactie|31.03.11|16:43

Beste Zascha,

Die 7 centimeter is gebaseerd op de minimale hoogte van de gewone buitenspiegel volgens de Europese richtlijnen. Voor een opzetspiegel is niets apart beschreven, dus gelden dezelfde maten. Die opzetspiegel heeft dus waarschijnlijk geen Europese goedkeuring. Ons advies; kijk eerst goed of er een E-symbool op staat voordat je hem koopt.
Groet, Bart Pals

jojo|31.03.11|16:47

heb even gegoogled verkeersschool Frank schuurman ( http://www.frankschuurman.nl) uit Apeldoorn heeft ze ook op de golfjes zitten en de examinatoren uit Apeldoorn vinde het goede spiegels en zelfs netter uit zien dan de opzetters

Zascha|31.03.11|16:56

Mocht het niet kloppen gaat de spiegel gewoon weer retour maar volgens VW was deze wel goedgekeurd. Maar effe een andere vraag waar moet dat E-symbool staan aangezien de spiegel uit een stuk bestaat ?

Zascha|31.03.11|17:00

Wie weet waar ik de europese richtlijn voor spiegels kan vinden (de letterlijke tekst)?

js|31.03.11|18:58

Spiegeltje spiegeltje…aan de…………………

Jos Schetters|31.03.11|19:41

Wat gaat het CBR nog meer verzinnen?
Nu zijn de spiegeltje weer niet goed, dan stoten ze hun hoofdje aan een handgreepje, dan kunnen ze het veiligheidhamertje niet vinden. Je wordt er niet goed van. Wanneer grijpt er eens iemand in!!?? CBR ga gewoon examens afnemen. We hebben al een instantie die auto’s keurt. Houd u voorts verre weg van elke commerciële uitdaging. Ik ben dit gezanik meer dan beu. Vraag liever tijdens een examen eens naar de autopapieren!!!

adriaan|31.03.11|19:57

lees ik het goed? heeft Frank Schuurman andere spiegels dan vermeld in de CBR lijst. Waarom mag hij dat wel en wij ( regio alkmaar ) niet. Riekt dit naar ……………….En wat kosten die dingen, want als hij het mag -mogen wij het ook.

Wilda|31.03.11|20:57

Ik ben het helemaal met de heer Schetters eens, Wie zijn er begonnen met de extra spiegels aan te brengen en ook met name links Ik denk de rijscholen ik rij al jaren met een linkerbuitenspiegel om vooral de dooie hoek op de autosnelweg in de gaten te houden.
En nu wil het CBR de eer weer naar zich toe trekken.
Ik heb ook een camera in de auto duurt niet lang komt het CBR met een verplichting dat ieder auto uitgerust moet zijn met camera en daarna misschien weer iets nieuws.

Salem/Bennamari.nl|31.03.11|21:08

Y. van Ark,

Jammer van je reactie!

Vind dat het niet uitmaakt of er een keurmerk op zit of niet. Het is de bedoeling dat je jou dode hoeken kunt zien door middel van een spiegel! het enige wat je hiermee bereikt is dat je criminelen de kans geeft om een nieuwe handel te zien. Want: keurmerk is exclusieve verkopers, zelf te bedenken prijzen voor de dealer. Wat inhoud: prijzen zullen verhoogd worden en dieven zullen hier geld mee verdienen. veel rijschoolhouders hebben geen garage ik ook niet!

Ben|31.03.11|21:15

Wanneer komen er regels voor de ruitenwissers?

Salem/Bennamari.nl|31.03.11|21:22

ben,

die zijn er al als je zicht belemmerd is door regen dan moet je die ruitenwissers aanzetten.

Verkeersschool Frank Schuurman|31.03.11|22:01

Ik hoor dat het over mij gaat. Ik heb de spiegels aangeschaft, omdat het er goed uitziet, ze niet trillen en ze blijven bij elke snelheid prima op hun plek en het zicht is uitstekend. De examinatoren zijn er ook zeer entiousiast over. (ook makkelijk in de wasstraat)

Zascha|31.03.11|23:01

Effe voor de duidelijkheid ik ben het er helemaal mee eens dat er 2 extra buitenspiegels voor de instructeur of examinator moeten zijn. Ben zelf een van de eerste instructeurs geweest die ze gemonteerd heeft in het begin heb ik er nog voor moeten knokken dat de rechter spiegel voor de leerling was en de extra spiegel voor de examinator men was het er helemaal niet mee eens . maar nu gaat het me te ver met die richtlijnen als de spiegel functioneel is moet het goed zijn.

Zascha|31.03.11|23:01

het is toch niet de bedoeling omdat wij juridisch bestuurder zijn dat alles aan de zelfde eisen moet voldoen . Straks krijgen we nog een extra stuur en gaspedaal want dat moet links ook.

Wilda|31.03.11|23:09

Het CBR heeft zelf er een puinhoop van en nu gaan ze de afleiding zoeken bij de rijscholen want die sukkels zijn van hun afhankelijk en weer mogen wij voor extra kosten opdraaien zelf hebben zij niet eens onderzoek gedaan naar de dooie hoek die ontstaat ik heb er eens bijna door een mevrouw aangereden omdat ik haar totaal niet heb gezien dakstijl en grote spiegel geven enorme dooie hoek GOEDZO CBR

adriaan|31.03.11|23:41

Dat de examinator enthousiast is over de spiegel van meneer schuurman betekent dit dus ook dat er wel examens mee gereden worden terwijl deze spiegel niet in de lijst van het CBR staat, hoe zit dat nou. Bepaalt de examinator dit ter plekke of moet de examinator de eisen van het CBR volgen. klinkt raar he ! Als wij met een voertuig komen voor het examen met een spiegel die niet in de lijst staat, gaat het examen niet door.

rene kwast|31.03.11|23:47

En straks rijden we allemaal in een witte Golf met CBR-logo. Die moeten we natuurlijk zelf betalen. Enne… ook die bijtelling….omdat we er privé (?) in rijden…..

Verkeersschool Frank Schuurman|01.04.11|07:44

Ik snap het probleem niet, je mag er toch wel mee lessen of mag dat ook niet? als de examimatoren hem niet vindt voldoen zeggen ze dat en lossen we dat toch gewoon op. Je draait de VW spiegel een kwart slag en dan zet je er de goedgekeurde driehoekige spiegels op, dus wat is het probleem?

adriaan|01.04.11|08:02

Reactie van het CBR in Rijinstructie.
Citaat:
De examinator kan geen goed gebruik maken van de twee buitenspiegels die de kandidaat tot zijn beschikking heeft. Toch moet hij minimaal hetzelfde vereiste zichtveld hebben als de kandidaat. Daarom moeten voor het examen twee extra buitenspiegels aanwezig zijn. Hetzelfde geldt voor een lesauto, waarbij de opleider de juridische bestuurder is. Tijdens het rijonderricht moet de opleider minimaal hetzelfde vereiste zichtveld hebben als zijn leerling

Zascha|01.04.11|08:03

Het punt is gewoon dat men in de wet geen onderscheid maakt tussen een normale spiegel en de extra spiegel voor de instructeur dus als bijvoorbeeld over 5 jaar spiegelverwarming verplicht wordt dan moet ook de extra spiegel verwarmd zijn. In de wet moet gewoon een uitzondering wat betreft de afmetingen voor extra spiegels komen. Maar effe een andere vraag als men de wet zo strikt toepast dan moeten alle spiegels op een vrachtauto toch ook dubbel worden uitgevoerd.

adriaan|01.04.11|08:08

P.S.
tijdens de examens bevinden zich dus 6 buitenspiegels aan de auto.?

Zascha|01.04.11|08:21

een aanpassing in de wet is ook mogelijk via de wet regeling voertuigen afdeling 5 voertuigen met een speciaal gebruiksdoel hoofdstuk h overige voertuigen voor speciale doeleinden. volgens deze regeling kunnen er uitzonderingen zijn voor het verkrijgen van een nationale kleine serie typegoedkeuring. Met andere woorden de RDW kan afwijken van de normale regels.

Zascha|01.04.11|08:40

trouwens de wet schrijft via de regeling voertuigen voor dat het voertuig voorzien moet zijn van een linker en rechter spiegel. Dit is dus een bepaling voor het voertuig en niet voor feitelijk of juridisch bestuurder en voertuigtechnisch zitten deze er al op. Nogmaals ik ben voorstander van de extra spiegels maar de wet voorziet niet in het speciale geval van een lesauto. Want als je alles je het letterlijk neemt zouden we alles dubbel moeten uitvoeren incl. stuur enz enz.

adriaan|01.04.11|08:42

beste zascha
Het CBR mag volgens het Reglement Rijbewijzen extra eisen stellen aan examenvoertuigen
en dat is geen Europese wetgeving dus is het mogelijk de V W spiegel elders wel is toe gestaan

Zascha|01.04.11|08:46

Verder schrijft de Wet voor dat de rechter spiegel alleen verplicht is bij voertuigen in gebruik genomen na 25 januari 2010. Dus wettelijk mag een lesauto die in gebruik is genomen voor 25 januari 2010 nog zonder linkerbuiten spiegel op het examen verschijnen. Zo zie je maar dat het CBR zijn eigen regels maakt.

Zascha|01.04.11|08:53

Nu wordt het echt leuk. want in het regelement rijbewijzen en deze is bijgewerkt staat in art 8.b als eis dat de lesauto over een binnen en een buiten spiegel moet beschikken waarmee degene die rijonderricht geeft het achter en rechts naast hen gelegen weggedeelte kan overzien. In dit regelement wordt helemaal niet gesproken over een linker spiegel. ;-)

Rob|01.04.11|09:41

Hebben jullie nog tijd om les te geven?

Kamal|01.04.11|16:53

geld geld geld

om ziek van te worden ga iets verzinnen aan alle examens die niet op planning liggen
er zorg dat de wachttijden minder word voor de leerling.

triest triest

Y. van Ark|01.04.11|19:14

@ 31.03.11 | 21:08 | Salem/Bennamari.nl

Heb je geen € 20,- in je potje voor een nieuwe dan?

Moet je meer uren maken.

Y. van Ark|01.04.11|19:23

Natuurlijk moet er een E keur opzitten.
I.v.m. veiligheid bij bv een aanrijding.

Gewoon een fazub (of andere E keur spiegel) erop en niet zo zeuren.

Kinderachtig gedoe.

Zicht is alles en een dode hoek door dat ding is onzin.
Je moet gewoon verder vooruit kijken. LOL

nic|02.04.11|11:37

Wat ik raar vind is dat CBR bepaald wat ze zelf blijkbaar leuk vinden een E keurmerk OK maar wat is er dan anders aan een spiegel met E keur uit Duitsland. Paar cm kleiner met E keur en CBR gaat boven alles en dan mag je er niet mee rijden. Lees andere topics hier bv EV in orde maar CBR beslist anders, winterbanden, navigatie en ga zo maar door.
Rijscholen klagen maar kunnen er niks mee door de machtspositie die CBR heeft

MrKC|04.04.11|11:45

Betreffende Europese Richtlijn kunnen jullie hier vinden:
http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:2003L0097:20070101:NL:PDF

Overigens grappig om te zien dat de voorbeeldspiegel op jullie foto niet voldoet aan de actuele EG-richtlijn! De code ’01’ achter het blokje ‘e11′ verwijst nml. naar de oude richtlijn 71/127/EEG terwijl er nu een code ’03’ op dient te staan die verwijst naar bovengenoemde richtlijn 2003/97/EG!

nic|04.04.11|17:59

MrKC Vervallen de oude spiegels dan in zijn geheel???? Lijkt me dan toch dat als er een nieuwe richtlijn komt de oude daarbij in opgenomen worden tenzij die dan niet meer aan de norm voldoen. Hoe kom je er dan achter of de norm voor een spiegel met oud E keurmerk nog van toepassing is? Ik neem toch niet aan dat je de met een veilige spiegel met oud E keurmerk alleen om nummer een nieuwe hoeft aan te schaffen.

MrKC|04.04.11|18:34

Nieuwe richtlijn stelt aangepaste eisen aan de spiegels. Zo weet ik dat bijv. bij de Klasse II-spiegels voor vrachtwagens en bussen de krommingsstraal van het spiegelglas van 1800 naar 1200 mm is gegaan. Of en hoe de Klasse III-spiegels voor personenauto’s afwijken weet ik niet in detail, dat staat in Bijlage II van genoemde richtlijn.

Jacques|07.04.11|12:42

Hebben jullie ooit wel eens een examinator de buitenspiegel zien verzetten voor een rijexamen? Nou, ik nog nooit. Probeer het maar uit, verdraai je spiegel maar en je zult zien als deze terug komt van het examen,de spiegel nog steeds zo staat zoals jij hem gezet heb.

Lucas|15.04.11|07:53

Nee Jacques, slechts éénmaal meegemaakt! Maar voor het overige: Het CBR maakt één enorme vergissing! Zijn wij het niet die kandidaten opleiden voor het rij-examen. Wanneer het uitzicht van de rijdocent belemmert wordt door die goedgekeurde CBR spiegels, dan zijn die spiegels door mij afgekeurd. Die zgn banaanspiegels belemmeren niet mijn uitzicht, en zijn zelfs E3 III goedgekeurd. Het CBR rijdt altijd met een kandidaat die klaar staat voor zijn rijbewijs, die levert niet zoveel risico meer op!

M.H.|29.04.11|19:47

Beste allemaal:

Lees en reageer ook eens even op het meest gelezen artikel van. Verkeerspro.

SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%

Want hoe meer reacties des te beter het kan worden.

Met meerdere meer mans. Toch??

nic|29.04.11|22:08

KLASSE M.H. Iedereen die veranderingen wil reageer!!!!!
SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.