UWV, banenmarkt

Compact Opleidingen en de kwalijke rol van het UWV op de rijschoolbranche

COMMENTAAR – Het aanstaande faillissement van Compact Opleidingen is tekenend voor de desastreuse invloed van het UWV op de rijschoolbranche. Aan de lesprijzen, arbeidsvoorwaarden en lege gaten in de rijschoolagenda’s te merken bestond er nauwelijks tekort aan rijinstructeurs. Toch betraden jaarlijks vele honderden gesubsidieerde nieuwe instructeurs de markt. Op een beroepsbevolking van 9.000 man.

Dat subsidiemodel van het UWV was simpelweg onhoudbaar. De markt word dusdanig verstoord, dat arbeidsomstandigheden van rijinstructeurs hard achteruit hollen. Als de reguliere rijinstructeurs al veel moeite hebben de agenda te vullen, dan kan het subsidieren van een grote groep nieuwkomers nooit positieve gevolgen hebben.

UWV

Omdat er een minimale selectie aan de poort bestond door het UWV, is het ook voor deze nieuwkomers in de rijschoolbranche vaak vechten tegen de bierkaai. Omdat de meesten geen ondernemers-ervaring hebben, is de makkelijkste weg om op prijs te concurreren voor nieuwe leerlingen. Na een jaar stopt een groot aantal er weer noodgedwongen mee en komt terecht in de bijstand. Dan is overigens wel de UWV-doelstelling gehaald; ze zijn uit de ww.

Dat een opleidingsinstituut als Compact Opleidingen kansen zag en veel rijinstructeurs-opleidingen verkocht aan het UWV, valt hen niet kwalijk te nemen. Net als dat rijscholen ook ervoor zouden kiezen nog steeds vrachtwagenchauffeurs op te leiden, ook al zou daar een overschot bestaan.

Compact Opleidingen

Opmerkelijk is dat het UWV via woordvoerster Marjanne de Groot ontkent zaken gedaan te hebben met Compact Opleidingen en alleen contracten te hebben met reïntegratiebureau Alexander Calder. Maar de rechtstreekse betalingen van UWV aan Compact Opleidingen bewijzen anders.

De overgang van honderden UWV-kandidaten per jaar naar nul, is de nekslag geweest voor Compact Opleidingen. Een halvering van de omzet, is voor weinig organisaties te behappen. De afhankelijkheid van het opleidingsinstituut van UWV werd te groot, zo blijkt nu. Ook drukten de kosten voor het vinden van een geschikte WRM-stageplek voor al deze kandidaten hard op de begroting.

Uitkering

Hopelijk zal er een oplossing gevonden worden voor de gedupeerde kandidaten. Het valt te prijzen dat de Compact-medewerkers aangeven hun best te doen de cursisten daar waar mogelijk nog te helpen. Veel van de hen zullen straks noodgedwongen bij het UWV moeten aankloppen voor een uitkering. Dan merkt deze instantie meteen hoe ruim het aanbod aan rijinstructeurs is en hoe karig het loon.

Want geef de Compact-docenten maar eens ongelijk als ze straks liever hun uitkering behouden, dan voor minder geld in de maand in loondienst treden bij een rijschool. Wellicht financiert het UWV ook voor hen een eigen lesauto, zodat ze met minder kosten dan een gevestigde collega-rijchool voor zichzelf kunnen beginnen. Wat overigens leidt tot oneerlijke concurrentie.

Maar waarschijnlijk worden deze ervaren rijinstructeurs en -opleiders weer via een duur UWV-reïntegratietraject omgeschoold. Hopelijk voor een branche waar daadwerkelijk een tekort aan arbeidskrachten is, zoals het onderwijs.

Bart Pals

Lees ook: Compact Opleidingen wil faillissement en doorstart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Compact Opleidingen en de kwalijke rol van het UWV op de rijschoolbranche”

Jan N|08.04.11|12:02

Beste Bart,
Ik kan niet anders dan het hard grondelijk met je eens zijn. En zo is het maar net.

Vic van Koningsbruggen|08.04.11|12:26

De Compact wederwaardigheden leiden bij maar tot één conclusie: Mismanagement. Sinds 2009 is al bekend dat de UWV budgetten op waren. Daar moet 4 miljard bezuinigd worden en gaan er rond de 5000-9000 man uit. Dat zie je toch aankomen? Tot voor een week werden er nog nieuwe leerlingen aangenomen. Geld dat in een put verdween. Om nou het UWV de schuld te geven… Beetje kortzichtig. Er komt GEEN oplossing voor gedupeerde kandidaten. Waaruit? Waarvan? Een lege faillisementskas?

Bert de Weerd|08.04.11|14:48

@ Bart, Goed artikel!

@Vic, Goede aanvulling!!

Jammer dat degene(n) die het bij compactopleidingen hebben laten gebeuren beschermd zijn door de BV waar ze in zitten en de gedupeerden naar hun centen kunnen fluiten.

Dennis|08.04.11|14:51

Jahoor beste mensen, Vic van Koningsbruggen heeft de wijsheid in pacht! “Dat zie je toch aankomen” tuurlijk Vic, die zag men net zo aankomen als dat bij het UWV de schatkistbewaarder de schatkist op maandagochtend opentrok en zei.”Hey, geen geld meer? Das raar!! hoe kan dat nou? Zag het UWV dat niet aankomen denk je?
Nee mensen, ik denk dat NIEMAND hier de wijsheid in pacht heeft en NIEMAND duidelijk kan stellen wat nu de oorzaak is geweest. al dat gespeculeer terwijl men niets weet…te triest

Bert|08.04.11|16:00

Tja, Nederland is zo verrot door allerlei regeltjes. Een medewerker van het UWV moet doelstellingen halen, en daar gaat hij/ zij voor. De gevolgen zullen hem een zorg zijn.

Dat is nog nooit anders geweest, dat zal ook nooit anders worden.

Ik heb vroeger ook een omscholing gevolgd, voor timmerman. Daar hoorde een medische keuring bij, en ondanks aangeven dat ik een slechte rug had moest ik de opleiding volgen. 2 jaar later was mijn rug helemaal versleten en zat ik langdurig in de ziektewet.

Bert|08.04.11|16:03

Maakt niet uit, meneer X heeft zijn cijfertjes gehaald.

Zo gaat het nog steeds, ook met mensen die ECHT NIET kunnen werken, die worden na een x aantal weken gewoon weer naar het werk geschopt. Of zij van hun specialist mogen of niet.
vb. een man heeft zwaar hartfalen en moet de steiger weer op van zo’n mislukte huisarts van het UWV. De eerste dag is die metselaar dood neergevallen.

Boeit zo’n UWV-er totaal niet, hij heeft zijn aantal zieken weer aan het werk gezet.

Zascha|08.04.11|16:08

iK SLUIT ME HELEMAAL BIJ BART AAN. RIJINSTRUCTEURS ZIJN ER GENOEG. KIJK MAAR EENS NAAR DUITSLAND DAAR WORDT HET AANTAL RIJSCHOLEN BEPAALD DOOR HET AANTAL INWONERS PER REGIO .

Seb|08.04.11|16:49

Voor mijn idee is de gehele bedrijfsvoering van Compact teveel aangewezen geweest op het UWV. Er kan wel geroepen worden dat hij groot is geworden door zelf betalende cursisten (ja er was een grote groep via de RijbewijsConcurrent) maar toen ik in 2009 de opleiding volgde was al het meerendeel van de cursisten er via het UWV.
RC doet inmiddels zelf de opleiding en niet meer via Compact. Dit faillisement is echt niet zo plotseling, dat kan ik niet geloven.

ger|08.04.11|17:20

Als het allemaal de schuld van het UWV is, hoe kan het dan dat alle andere opleiders niet failliet zijn? Deze opleiders hebben toch ook veel klanten van het UWV gehad.
Ik denk dat er toch ook wel sprake is van mismanagement bij Compact.

Mientje|08.04.11|20:35

Niet allemaal de schuld van UWV… Veel rijopleiders hebben zelf ook een rijschool zodat zij hun opgeleide mensen in dienst kunnen nemen. Z ben je financieel minder afhankelijk van het UWV omdat er een andere geldstroom aanwezig is. Uiteindelijk allemaal zakkevullers, profiteren totdat de pot leeg is en daarna zeggen: huuuuh de pot is leeg?!?! Typisch Nederland van nu, allemaal profiteurs :-)))

Mohammed|08.04.11|23:39

Compact opleidingen heeft zicht totaal nooit geinteresseerd in zijn eigen leerlingen. De manier hoe het met de leerlingen omgaat is gewoon schandalig. Misschien beter dat ze failliet zijn. Ze hadden de duurste opleiding maar de slechtste service.

En hoe kun je als organisatie afhankelijk zijn van 1 klant? Je weet toch dat er dan elk moment wat fout kan gaan? In december kregen we nog vrolijk een mailtje dat de directeur van Compact opleidingen zo goed had geinvesteerd bla bla bla.

Bastiaan01|09.04.11|00:43

Dit roep ik al jaren, jammer dat dit ooit zo is bedacht door UWV om iemand die niet wil werken maar tot rijinstructeur op te leiden. En dan vervolgens na lage prijzen, de markt kapot te maken, slecht op te leiden (goed leren rijden?), en na dure opleiding na tijdje weer stoppen!

Hoe zit het met andere opleidingsinstituten?

Bert de Weerd|09.04.11|10:18

Hoe het bij andere opleidingsinstituten zit durf ik niet te zeggen.
De meeste andere opleidingsinstituten roepen al wel jaren dat er een enorm tekort is aan rijinstructeurs terwijl dit niet zo is :(
Ongeveer 5 jaar geleden heeft het CNV de opleidingsinstituten die verenigd waren in de LBVI
(toen bijna allemaal) middels een nette brief gevraagd zorgvuldig om te gaan met het “roepen” dat er een tekort is aan rijinstructeurs.

Bert de Weerd|09.04.11|10:28

Hier is destijds door de opleidingsinstituten niet of nauwelijks gehoor aangegeven.
Gisteren de websites van de opleidingsinstituten eens bekeken en nog steeds wordt er gerept over een tekort, terwijl iedereen die in de branche werkt ondertussen wel weet dat dit niet zo is. Als er echt zo’n tekort zou zijn zoals de meeste opleidingsinstituten roepen dan had de rijinstructeur al lang een hoger salaris gehad en kon de rijschoolhouder een hogere lesprijs hanteren!

Tiny|09.04.11|11:05

Bastiaan, IEMAND DIE NIET WIL WERKEN????? Ik doe mijn opleiding ook via het UWV. Maar IK WIL WEL WERKEN. Doe dit op eigen verzoek en ben niet gestuurd. Ga nu niet iedereen over een kam scheren. In ieder beroep zitten mensen die wel of niet willen werken maar het gaat te ver om iedereen die via het UWV een opleiding doet, niet zou willen werken. Er zijn nu eenmaal mensen die graag nuttig willen zijn in de maatschappij en dan maakt het niet uit of je via het UWV zit of zelf betaald.

J|09.04.11|13:14

Wat ik zo typerend vind is dat gedupeerde cursisten de stand van zaken beter lijken te weten dan het personeel zelf.
Conclusies trekken en gelijk met een vinger wijzen is zo makkelijk,vooral op een forum waar iedereen elkaar alleen maar gek en nog meer ongerust maakt.

Bastiaan01|10.04.11|10:06

@Tiny,

Heel goed, inderdaad niet iedereen over 1 kam scheren. Maar de afgelopen jaren een hoop ‘gasten’ (ook dames) gezien, die totaal incapabel waren om dit werk te doen, geen zin hadden, maar via UWV wel moesten. Het is te erg dat als je niks kan, je in Nederland maar rijinstructeur moet worden. EN GELUKKIG ZIJN ER EEN AANTAL DIE HET WEL WILLEN EN SNAPPEN! Maar al die anderen zouden niet in een auto moeten zitten en les geven. Als we het hebben over verkeersveiligheid…zucht…!!!

Bastiaan01|10.04.11|10:32

…vervolg
En dat ‘ons’ belastinggeld aan die mensen wordt uitgegeven, de markt kapot maken en na paar jaar weer stoppen en alsnog een uitkering krijgen! TUIG!!! Ja,ook de mensen bij de div. instanties dus!!

Er zou eens gekeken moeten worden naar mensen die echt geschikt zijn. De kwaliteit & kunde van de rijinstructeur & opleiding mag flink omhoog. Het niveau van de automobilist is bedroevend! En de hoeveelheid flitscontroles elke dag draagt niets bij aan de verkeersveiligheid,de opleiding wel!

De zoveelste|10.04.11|12:21

Ook ik moet toegeven dat ik cursisten in mijn groep had waar ik van dacht : jij zit hier echt niet op de juiste plek. Enkelen vielen halverwege de theorie ook al af, en nog een handje vol is nooit verder dan fase 1b gekomen. (wellicht beter ook). Echter zijn er ook een hand vol met mensen die met volle enthousiasme deze opleiding doen (via uwv), en daar zie ik wel goeie instructeurs uit worden. (reken mezelf er ook maar even bij)..

arjore|10.04.11|20:11

Zouden we dan nu eindelijk ook eens af zijn van al die rijschoolhouders met hun mooie auto,s die voor 25 euro per uur rijden. Rijschoolhouders die de hele instructeursopleiding betaald hebben gekregen. Het verkeer zou er een stuk veiliger op worden. Is nog steeds de basis van ons werk, veilige verkeersdeelnemers afleveren.

Hans Friederich|11.04.11|14:25

Hoe is het mogelijk dat al die advetenties nog op de site staan compact chit een leerling in fase 3 van het uwv !

anoniem 45|11.04.11|15:26

nou mensen , ook de al zijnde rijinstructeurs , die nu verwijten maken , aan het uwv , misschien hebben zij op dezelfde manier , of ook op kosten van de overheid (leger ) hun papieren gehaald , en misschien is het wel goed als er ook andere mensen dan hun de kans krijgen , om op een nieuwe manier les te kunnen bieden , dus beste aanstaande collega , veeg eerst zelf voor je deur en als je kwaliteit levert komen de klanten vanzelf , nog even nn over dat lessen vanaf 16,5 jaar
gr

tipgever|12.04.11|16:48

Alle door Compact Opleidingen geincasseerde bedragen kunnen tot 56 dagen nadien gestorneerd worden door je bank. Dus heeft Compact Opleidingen sinds 12 februari geld van je rekening gehaald, bel je bank en haal het terug.

Piet Noordzee|14.04.11|10:46

Ik zelf heb eind 2009 ook de mogelijkheid aangeboden gekregen via het UWV bij Compact de instructeursopleiding te volgen. Ik heb zelf besloten dat niet te doen omdat ik al wist dat er een overschot aan instructeurs was, aangezien ik zelf vrienden had die instructeur waren. Ik heb dat destijds bij het UWV aangegeven, maar daar waren ze zo blind dat alles wat ik zei niet waar was. Nu blijkt het dus toch waar te zijn… DUH!! inmiddels run ik zelf een rijschool met instructeurs, maar geef geen les

hans bel|14.04.11|11:57

ik zou u graag helpen met 20 jaar ervaring als rijinstructeur-rijschoolhouder
kan ik u zo door het examen helpen

jan|14.04.11|14:34

Vingers wijzen is altijd de makkelijkste oplossing…..Waarom heeft mijn opleider er geen last van dan? En waarom betaal (zelf) ik een stuk minder en krijg zeer goede kwaliteit les!!! slagingspercentage ligt ook hoger…….ik weet al dat de rijschoolwereld apart is…..maar een porsche rijden en geen geld hebben das ook wat…ik vind het weer een geldkwestie neem aan dat uwv niet gerand staat voor je bedrijf en jezelf ook genoeg klanten moet werven….

Piet Noordzee|14.04.11|14:58

@ hans bel dank voor de aanbieding, maar heb zelf nu ook 2 rijinstructeurs in dienst die bij elkaar ook al 30 jaar ervaring hebben als rijschoolhouder.

beginner|14.04.11|17:57

beste collega’s,

niet alleen UWV kan hier iets aan doen.
ik heb vorig jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijkheden een rijschool te beginnen.
Volgens Rabobank, ING, en ABNAmro, is er een tekort aan instructeurs, groeit het aantal leerlingen, komen er meer bijscholingen, etc, etc, etc,. genoeg om mij helemaal in het vak te storten Zou het uwv ook naar deze cijfers kijken, valt hen minder te verwijten.
maar die bankdirecteuren met hun bonussen! die de markt mooier voordoen.#@

RJ|14.04.11|22:06

Naja, het was inderdaad gewoon ff wachten totdat het zover zou zijn…compact failliet. Niet raar!

Theoretische gedeelte was door een extern ingehuurde( inmiddels al meerdere maanden ontslagen) docent perfect verzorgd. Toen nam Compact de praktijk over en toen was het bagger vanaf dat moment.

RJ|14.04.11|22:07

Mentor tot 1,5 uur te laat, slechte planningen, lange wachttijden. Ik heb toen besloten zelf voor de rest van de opleiding te zorgen en zelf een baan te zoeken. (jaja baangarantie….niet dus) Inmiddels sinds januari aan het werk bij een geweldige baas en we hebben het aardig druk. Dank jullie wel Compact…….NOT!!!

Mario|14.04.11|23:41

Mmm….. blijven weigeren van die verplichte stages helpt ook een handje!!

Kwakoe|15.04.11|21:04

Betaal je eigen opleiding. dan ben je zeker gemotiveerd. Ik ben aan mijn tweede studie bezig en betaal alles zelf! En ook deze zal ik succesvol afsluiten
Veel erger is het als je examen moet doen en een examinator laat je met opzet zakken. . De bezem erdoor heen meneer Schouten.
Controleer bij welke examinator de meeste kanddaten zakken en daarna of de geslaagden van 1 of 2 opleidingsinstituten komen. Weer fraude!!!
Dat is veel erger dan een paar 100 euro zelf ophoesten.

Jacob|16.04.11|14:23

Tsja,en áls je dan eindelijk je stagepas heb,kan je écht stad en land afbellen voor een stageplaats.
Niemand wil kennelijk wat bijverdienen en gelijk wat leren van die nieuwe IBKI praktijkbegeleiding,die iedereen straks weer krijgt!

Bert vd H.|16.04.11|17:54

Niemand is wel heel erg weinig Jacob.

Er zijn echt wel rijscholen die stage willen verzorgen.
Ik heb er pasgeleden ook 2 gehad. Nu even rust, ik kan mijn kandidaten niet constant bij stagiaires laten rijden.

Jacob|16.04.11|18:36

Erg verstandig maar je bent met me eens dat ze helaas erg dun bezaaid zijn…….?
Toch jammer!

De zoveelste|16.04.11|18:39

So be it. Uit mijn groep (12 man) ben ik samen met 1 iemand anders NET klaar met de stage. De andere personen zitten op de helft, of moeten nog beginnen! Ze kunnen geen rijschool vinden die dat wil doen voor ze…echt heel spijtig..

Bert vd H.|16.04.11|18:55

Ik hoor inderdaad dat er veel aanvragen binnenkomen, dus het zal moeilijk zijn om een stageplaats te vinden.
Ik vind dat de opleidingsinstituten daar wel meer voor mogen waarschuwen.

Jacob|16.04.11|19:43

Die denken waarschijnlijk alleen maar aan hun eigen omzet maar ik begrijp het toch niet helemaal,schaarste drijft de prijs omhoog zou je toch denken,wellicht valt er meer te verdienen aan stages als aan de reguliere lessen,of denk ik nu te simpel?

Jan|16.04.11|22:01

Opleiders hebben een ander doel:omzet maken!
Lijkt me toch best lucratief als de markt van stagementoren schaars is…………
Of denk ik nu te simpel? Ik denk het niet!
Zeker als je dan in deze dure tijd leerlingen korting kan geven……

Jessie|17.04.11|12:50

Wat ik heel jammer vind is, doordat Compact een “meningsverschil”heeft met het Uwv, wij daar als kandidaten daar geen schuld aan hebben, maar meneer compact ons als hardste pakt
Ik heb destijds een bedrijfsongeval gehad en werkelijk gevochten om deze opleiding te mogen doen. ik laat mij dit niet ook afnemen. ik hoef gelukkig alleen nog fase 3. en al moet ik er wel elk dubbeltje voor aan de kant leggen. ik ga er komen. alleen dhr Compact krijgt geen dubbeltje meer van mij!

Bert vd H.|17.04.11|14:44

@ Jacob,

Ten eerste rekenen we niet heel veel voor de stage, dus dat verdienen valt nog wel mee.
Ten tweede zijn niet alle leerlingen blij met telkens een andere stagiare (instructeur).En die leerlingen zijn wel degenen die het lesgeld betalen, en die< als het goed is, voor nieuwe leerlingen zorgen.
Ten derde wat je nu veel ziet, je stagiare is geslaagd, en dan begint hij/ zij een rijschool bij jou in de buurt….

Jan|17.04.11|17:55

Bert,ik begrijp je heel goed,maar feit is en blijft dat de stagiars sowieso in de regio komen werken dus laat ze maar lekker goed betalen en de leerlingen willen best met een stageinstructeur als ze maar aardige korting krijgen!
Concurrentie??Tsja,een schilder of een timmerman zit ook niet op al die Poolse collega’s te wachten!
Van de nood een deugd maken,’t zei zo!
’t is 2012 en kennelijk willen ze het allemaal zo….zucht!!!

Jacob|17.04.11|18:03

O,ja dat gebeurt ook,daarom zeg ik:laat ze maar lekker stevig betalen!
Zijn genoeg die het zó doen hoor!
Kan je óók korting geven aan de leerlingen die de stagiar hebben,dan is het ineens geen probleem meer!
En er zijn ook andere bedrijven die last hebben van concurrentie ,wat denk je van al die Poolse timmermannen enzo? ’t is wél 2011!

Piet Noordzee|18.04.11|12:22

Ik accepteer in ieder geval geen stagairs; waarom niet? Heel simpel, ik heb nu al moeite mijn instructeurs met aanmelders vol te plannen, slechts 1 van mijn instructeurs heeft meer als 20 leerlingen. De rest moet het dus met minder doen, maar ik moet ze wel een volledige werkweek betalen. Zou ik stagairs helpen, help ik mezelf maar kortdurend, want zodra ze zijn geslaagd is er weer iemand bij die bij mij potentiele leerlingen weg kan trekken, terwijl ik het al zo moeilijk heb. Geef geen stage !

Jacob|18.04.11|13:05

Allemaal wel erg kort door de bocht hoor!
Er zijn genoeg tijden geweest dat de bomen tot in de hemel groeiden en nóg zie je rijscholen die binnen de kortste tijd in plaats van 1 nu met 2 of zelfs 3 wagens rijden.
Als er bij mij dan iemand aankomt die 6000 euro heeft betaald voor een opleiding dan kan ik me heel goed voorstellen dat ie dan ook wil slagen!
Die kans wil ik hem of haar wel geven al hangt er een prijskaartje aan!
Komen betere tijden hoor Piet,met of zonder stages!

Jacob|18.04.11|13:38

Je hoeft ook geen stagiars aan te nemen uit je eigen regio,lijkt me!
Sorry maar ik vind dit toch erg kort door de bocht voor een ondernemer!
Mensen hebben veel geld betaald voor de opleiding en willen graag slagen,dat mag dan best wat kosten!

Piet Noordzee|18.04.11|14:03

@ jacob; als ik stagiars aan neem uit een andere regio; betekend dat dat iemand uit een andere regio ook stagiars uit mijn regio aanneemt. Uiteindelijke resultaat is dan weer hetzelfde. Als alle rijschoolhouders de handen in elkaar slaan, en voorlopig geen stagiars aannemen, is dat inderdaad heel vervelend voor de stagiars. Maar dit is de enigste manier om het aantal instructeurs (en rijscholen) weer zo in te perken dat er weer een gezonde markt komt om in te ondernemen.

Jacob|18.04.11|14:28

Zou die eigenaar van dat schilderbedrijf dat ook niet zeggen als er elke dag zo’n 30.000 Polen rondstappen voor afbraakprijzen??
Tsja 1 rijschool voor het hele land,wat zou dat fijn zijn!
Hoe lullig ook:ondernemersrisico!
Je zal toch maar 6000 euro hebben betaald aan de opleider,die nog steeds volop opleidt!!
Sorry voor jou geen plaats op de markt………………

Instructeur|28.04.11|14:57

Goed dat UWV geen instructeursopleiding betaald. ik word door de “gedupeerde” leerlingen gebeld met een zielig verhaal of ik voor ze de opleiding wil betalen. hoezo gedupeerd? ze hebben helemaal niets aan de opleiding hoeven betalen. Wij als rijschoolhouders worden al jaren door deze UWV instructeurs gedupeerd door de lage prijzen die ze hanteren.
Eindelijk een beetje gerechtigheid!

M.H.|29.04.11|19:38

Beste allemaal:
Lees en reageer ook eens op het meest gelezen artikel. ( Van Verkeerspro)

SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%

Want met meerdere ben je meer mans.

DS|02.05.11|01:19

Ook ik heb de opleiding tot instructeur B bij Compact opleidingen gedaan.
Het enige waar ik positief over ben was docent Norman, iemand met hart voor zijn vak.Altijd op tijd, vriendelijk en geinteresseerd! De”baangarantie” was een lachertje, ze hebben mij, en velen anderen, laten stikken. JIJ wordt erop aangekeken dat je nog niet aan het werk bent .Ik heb zelf een baan gevonden maar mijn naam stond in de lijst van mensen die via Compact aan het werk gekomen waren! .. Een grote leugen!

anoniem 45 1|02.05.11|10:48

hallo beste collega instructeur , dan wel in opleiding zijnde gedupeerde , al die die nu schreeuwen , uiten dat een schandaal is dat de uitkeringsgerechtigde , hun baan af pakken , en dat ze niet moeten zeuren , wand ze hebben het toch niet zelf betaald , het ergste is de gene die , al dan niet met steun van het uwv zijn begonnen uit interesse en passie aan deze geweldige opleiding , worden door de aanstaande collega , afgestempeld als brood rovers ,

anoniem 45 1|02.05.11|10:50

vervolg 1

kijk eerst eens naar de huidige prijsverschillen en stunt prijzen die jullie gebruiken om elkaar het brood te roven , dus wat dat betreft is dat lul koek ,
ik vind het erger voor de goeie stage instructeurs , die op deze manier ook de dupe zijn geworden , ik hoop dat er een mogelijkheid komt dat ik en vele van mijn studie genoten , de opleiding toch mogen en kunnen afmaken ,

anoniem 45 1|02.05.11|10:51

vervolg 2

en in alle takken van sport moet het kaft van het koren gescheiden worden , maar we moeten wel eerlijk zijn als collega’s onderling en zo’n bedrijven als compact niet de kans bieden om , mensen op een dergelijke manier te duperen

Piet Noordzee|02.05.11|15:47

@anoniem 45 1: De grote prijsverschillen komen met name door die mensen die op een ‘goedkope’ manier hun instructeursbewijs hebben gehaald; velen van hen bouwen voor € 300,- een dubbele bediening in hun eigen auto, en gaan voor € 25 p/u rijden. Zij hebben nauwelijks kosten, wat grotere scholen wel hebben. Dit zegt natuurlijk niets over hun kwaliteiten. Er zijn nog genoeg rijscholen die wel stageplaatsen aanbieden, maar het is een feit dat er een overschot aan instructeurs is, & voorlopig blijft

Kleine Kanttekening|02.05.11|22:44

Meer dan 10.000 instructeurs die allemaal te weinig kunnen verdienen. 800 instructeurs die er jaarlijks mee stoppen. Als rijscholen geen stageplek meer bieden krimpt de aanwas van nieuwe concurrentie met relevante aantallen. Komt de groei van extra leerlingen die vanaf november 2011 met 16,5 mogen beginnen nog bij en je hebt binnen slechts enkele jaren weer een gezonde branche. Er is maar 1 probleempje… 9 van de 10 rijschoolhouders hebben niet het vermogen te kunnen samenwerken. Lullig!

Carmelita|18.05.11|21:59

Tja, toen ik enkele jaren geleden namens een rijschoolhouder bij het UWV klaagde dat zij hierdoor de broodwinning vd bestaande rijscholen in gevaar bracht, werd dat onkent door het UWV. Ik had toen al gemeld dat er mi geen tekort aan rij- instructeurs was. Daarvoor hadden diverse gemeenten ook al zo een project gestart om mensen met een uitkering een gesubsieerde opleidiong to rij-instructeur aan te bieden. In vervolg maar eerst een onderzoek doen alvorens een project op te starten UWV!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Compact Opleidingen en de kwalijke rol van het UWV op de rijschoolbranche | RijschoolPro
UWV, banenmarkt

Compact Opleidingen en de kwalijke rol van het UWV op de rijschoolbranche

COMMENTAAR – Het aanstaande faillissement van Compact Opleidingen is tekenend voor de desastreuse invloed van het UWV op de rijschoolbranche. Aan de lesprijzen, arbeidsvoorwaarden en lege gaten in de rijschoolagenda’s te merken bestond er nauwelijks tekort aan rijinstructeurs. Toch betraden jaarlijks vele honderden gesubsidieerde nieuwe instructeurs de markt. Op een beroepsbevolking van 9.000 man.

Dat subsidiemodel van het UWV was simpelweg onhoudbaar. De markt word dusdanig verstoord, dat arbeidsomstandigheden van rijinstructeurs hard achteruit hollen. Als de reguliere rijinstructeurs al veel moeite hebben de agenda te vullen, dan kan het subsidieren van een grote groep nieuwkomers nooit positieve gevolgen hebben.

UWV

Omdat er een minimale selectie aan de poort bestond door het UWV, is het ook voor deze nieuwkomers in de rijschoolbranche vaak vechten tegen de bierkaai. Omdat de meesten geen ondernemers-ervaring hebben, is de makkelijkste weg om op prijs te concurreren voor nieuwe leerlingen. Na een jaar stopt een groot aantal er weer noodgedwongen mee en komt terecht in de bijstand. Dan is overigens wel de UWV-doelstelling gehaald; ze zijn uit de ww.

Dat een opleidingsinstituut als Compact Opleidingen kansen zag en veel rijinstructeurs-opleidingen verkocht aan het UWV, valt hen niet kwalijk te nemen. Net als dat rijscholen ook ervoor zouden kiezen nog steeds vrachtwagenchauffeurs op te leiden, ook al zou daar een overschot bestaan.

Compact Opleidingen

Opmerkelijk is dat het UWV via woordvoerster Marjanne de Groot ontkent zaken gedaan te hebben met Compact Opleidingen en alleen contracten te hebben met reïntegratiebureau Alexander Calder. Maar de rechtstreekse betalingen van UWV aan Compact Opleidingen bewijzen anders.

De overgang van honderden UWV-kandidaten per jaar naar nul, is de nekslag geweest voor Compact Opleidingen. Een halvering van de omzet, is voor weinig organisaties te behappen. De afhankelijkheid van het opleidingsinstituut van UWV werd te groot, zo blijkt nu. Ook drukten de kosten voor het vinden van een geschikte WRM-stageplek voor al deze kandidaten hard op de begroting.

Uitkering

Hopelijk zal er een oplossing gevonden worden voor de gedupeerde kandidaten. Het valt te prijzen dat de Compact-medewerkers aangeven hun best te doen de cursisten daar waar mogelijk nog te helpen. Veel van de hen zullen straks noodgedwongen bij het UWV moeten aankloppen voor een uitkering. Dan merkt deze instantie meteen hoe ruim het aanbod aan rijinstructeurs is en hoe karig het loon.

Want geef de Compact-docenten maar eens ongelijk als ze straks liever hun uitkering behouden, dan voor minder geld in de maand in loondienst treden bij een rijschool. Wellicht financiert het UWV ook voor hen een eigen lesauto, zodat ze met minder kosten dan een gevestigde collega-rijchool voor zichzelf kunnen beginnen. Wat overigens leidt tot oneerlijke concurrentie.

Maar waarschijnlijk worden deze ervaren rijinstructeurs en -opleiders weer via een duur UWV-reïntegratietraject omgeschoold. Hopelijk voor een branche waar daadwerkelijk een tekort aan arbeidskrachten is, zoals het onderwijs.

Bart Pals

Lees ook: Compact Opleidingen wil faillissement en doorstart

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

57 reacties op “Compact Opleidingen en de kwalijke rol van het UWV op de rijschoolbranche”

Jan N|08.04.11|12:02

Beste Bart,
Ik kan niet anders dan het hard grondelijk met je eens zijn. En zo is het maar net.

Vic van Koningsbruggen|08.04.11|12:26

De Compact wederwaardigheden leiden bij maar tot één conclusie: Mismanagement. Sinds 2009 is al bekend dat de UWV budgetten op waren. Daar moet 4 miljard bezuinigd worden en gaan er rond de 5000-9000 man uit. Dat zie je toch aankomen? Tot voor een week werden er nog nieuwe leerlingen aangenomen. Geld dat in een put verdween. Om nou het UWV de schuld te geven… Beetje kortzichtig. Er komt GEEN oplossing voor gedupeerde kandidaten. Waaruit? Waarvan? Een lege faillisementskas?

Bert de Weerd|08.04.11|14:48

@ Bart, Goed artikel!

@Vic, Goede aanvulling!!

Jammer dat degene(n) die het bij compactopleidingen hebben laten gebeuren beschermd zijn door de BV waar ze in zitten en de gedupeerden naar hun centen kunnen fluiten.

Dennis|08.04.11|14:51

Jahoor beste mensen, Vic van Koningsbruggen heeft de wijsheid in pacht! “Dat zie je toch aankomen” tuurlijk Vic, die zag men net zo aankomen als dat bij het UWV de schatkistbewaarder de schatkist op maandagochtend opentrok en zei.”Hey, geen geld meer? Das raar!! hoe kan dat nou? Zag het UWV dat niet aankomen denk je?
Nee mensen, ik denk dat NIEMAND hier de wijsheid in pacht heeft en NIEMAND duidelijk kan stellen wat nu de oorzaak is geweest. al dat gespeculeer terwijl men niets weet…te triest

Bert|08.04.11|16:00

Tja, Nederland is zo verrot door allerlei regeltjes. Een medewerker van het UWV moet doelstellingen halen, en daar gaat hij/ zij voor. De gevolgen zullen hem een zorg zijn.

Dat is nog nooit anders geweest, dat zal ook nooit anders worden.

Ik heb vroeger ook een omscholing gevolgd, voor timmerman. Daar hoorde een medische keuring bij, en ondanks aangeven dat ik een slechte rug had moest ik de opleiding volgen. 2 jaar later was mijn rug helemaal versleten en zat ik langdurig in de ziektewet.

Bert|08.04.11|16:03

Maakt niet uit, meneer X heeft zijn cijfertjes gehaald.

Zo gaat het nog steeds, ook met mensen die ECHT NIET kunnen werken, die worden na een x aantal weken gewoon weer naar het werk geschopt. Of zij van hun specialist mogen of niet.
vb. een man heeft zwaar hartfalen en moet de steiger weer op van zo’n mislukte huisarts van het UWV. De eerste dag is die metselaar dood neergevallen.

Boeit zo’n UWV-er totaal niet, hij heeft zijn aantal zieken weer aan het werk gezet.

Zascha|08.04.11|16:08

iK SLUIT ME HELEMAAL BIJ BART AAN. RIJINSTRUCTEURS ZIJN ER GENOEG. KIJK MAAR EENS NAAR DUITSLAND DAAR WORDT HET AANTAL RIJSCHOLEN BEPAALD DOOR HET AANTAL INWONERS PER REGIO .

Seb|08.04.11|16:49

Voor mijn idee is de gehele bedrijfsvoering van Compact teveel aangewezen geweest op het UWV. Er kan wel geroepen worden dat hij groot is geworden door zelf betalende cursisten (ja er was een grote groep via de RijbewijsConcurrent) maar toen ik in 2009 de opleiding volgde was al het meerendeel van de cursisten er via het UWV.
RC doet inmiddels zelf de opleiding en niet meer via Compact. Dit faillisement is echt niet zo plotseling, dat kan ik niet geloven.

ger|08.04.11|17:20

Als het allemaal de schuld van het UWV is, hoe kan het dan dat alle andere opleiders niet failliet zijn? Deze opleiders hebben toch ook veel klanten van het UWV gehad.
Ik denk dat er toch ook wel sprake is van mismanagement bij Compact.

Mientje|08.04.11|20:35

Niet allemaal de schuld van UWV… Veel rijopleiders hebben zelf ook een rijschool zodat zij hun opgeleide mensen in dienst kunnen nemen. Z ben je financieel minder afhankelijk van het UWV omdat er een andere geldstroom aanwezig is. Uiteindelijk allemaal zakkevullers, profiteren totdat de pot leeg is en daarna zeggen: huuuuh de pot is leeg?!?! Typisch Nederland van nu, allemaal profiteurs :-)))

Mohammed|08.04.11|23:39

Compact opleidingen heeft zicht totaal nooit geinteresseerd in zijn eigen leerlingen. De manier hoe het met de leerlingen omgaat is gewoon schandalig. Misschien beter dat ze failliet zijn. Ze hadden de duurste opleiding maar de slechtste service.

En hoe kun je als organisatie afhankelijk zijn van 1 klant? Je weet toch dat er dan elk moment wat fout kan gaan? In december kregen we nog vrolijk een mailtje dat de directeur van Compact opleidingen zo goed had geinvesteerd bla bla bla.

Bastiaan01|09.04.11|00:43

Dit roep ik al jaren, jammer dat dit ooit zo is bedacht door UWV om iemand die niet wil werken maar tot rijinstructeur op te leiden. En dan vervolgens na lage prijzen, de markt kapot te maken, slecht op te leiden (goed leren rijden?), en na dure opleiding na tijdje weer stoppen!

Hoe zit het met andere opleidingsinstituten?

Bert de Weerd|09.04.11|10:18

Hoe het bij andere opleidingsinstituten zit durf ik niet te zeggen.
De meeste andere opleidingsinstituten roepen al wel jaren dat er een enorm tekort is aan rijinstructeurs terwijl dit niet zo is :(
Ongeveer 5 jaar geleden heeft het CNV de opleidingsinstituten die verenigd waren in de LBVI
(toen bijna allemaal) middels een nette brief gevraagd zorgvuldig om te gaan met het “roepen” dat er een tekort is aan rijinstructeurs.

Bert de Weerd|09.04.11|10:28

Hier is destijds door de opleidingsinstituten niet of nauwelijks gehoor aangegeven.
Gisteren de websites van de opleidingsinstituten eens bekeken en nog steeds wordt er gerept over een tekort, terwijl iedereen die in de branche werkt ondertussen wel weet dat dit niet zo is. Als er echt zo’n tekort zou zijn zoals de meeste opleidingsinstituten roepen dan had de rijinstructeur al lang een hoger salaris gehad en kon de rijschoolhouder een hogere lesprijs hanteren!

Tiny|09.04.11|11:05

Bastiaan, IEMAND DIE NIET WIL WERKEN????? Ik doe mijn opleiding ook via het UWV. Maar IK WIL WEL WERKEN. Doe dit op eigen verzoek en ben niet gestuurd. Ga nu niet iedereen over een kam scheren. In ieder beroep zitten mensen die wel of niet willen werken maar het gaat te ver om iedereen die via het UWV een opleiding doet, niet zou willen werken. Er zijn nu eenmaal mensen die graag nuttig willen zijn in de maatschappij en dan maakt het niet uit of je via het UWV zit of zelf betaald.

J|09.04.11|13:14

Wat ik zo typerend vind is dat gedupeerde cursisten de stand van zaken beter lijken te weten dan het personeel zelf.
Conclusies trekken en gelijk met een vinger wijzen is zo makkelijk,vooral op een forum waar iedereen elkaar alleen maar gek en nog meer ongerust maakt.

Bastiaan01|10.04.11|10:06

@Tiny,

Heel goed, inderdaad niet iedereen over 1 kam scheren. Maar de afgelopen jaren een hoop ‘gasten’ (ook dames) gezien, die totaal incapabel waren om dit werk te doen, geen zin hadden, maar via UWV wel moesten. Het is te erg dat als je niks kan, je in Nederland maar rijinstructeur moet worden. EN GELUKKIG ZIJN ER EEN AANTAL DIE HET WEL WILLEN EN SNAPPEN! Maar al die anderen zouden niet in een auto moeten zitten en les geven. Als we het hebben over verkeersveiligheid…zucht…!!!

Bastiaan01|10.04.11|10:32

…vervolg
En dat ‘ons’ belastinggeld aan die mensen wordt uitgegeven, de markt kapot maken en na paar jaar weer stoppen en alsnog een uitkering krijgen! TUIG!!! Ja,ook de mensen bij de div. instanties dus!!

Er zou eens gekeken moeten worden naar mensen die echt geschikt zijn. De kwaliteit & kunde van de rijinstructeur & opleiding mag flink omhoog. Het niveau van de automobilist is bedroevend! En de hoeveelheid flitscontroles elke dag draagt niets bij aan de verkeersveiligheid,de opleiding wel!

De zoveelste|10.04.11|12:21

Ook ik moet toegeven dat ik cursisten in mijn groep had waar ik van dacht : jij zit hier echt niet op de juiste plek. Enkelen vielen halverwege de theorie ook al af, en nog een handje vol is nooit verder dan fase 1b gekomen. (wellicht beter ook). Echter zijn er ook een hand vol met mensen die met volle enthousiasme deze opleiding doen (via uwv), en daar zie ik wel goeie instructeurs uit worden. (reken mezelf er ook maar even bij)..

arjore|10.04.11|20:11

Zouden we dan nu eindelijk ook eens af zijn van al die rijschoolhouders met hun mooie auto,s die voor 25 euro per uur rijden. Rijschoolhouders die de hele instructeursopleiding betaald hebben gekregen. Het verkeer zou er een stuk veiliger op worden. Is nog steeds de basis van ons werk, veilige verkeersdeelnemers afleveren.

Hans Friederich|11.04.11|14:25

Hoe is het mogelijk dat al die advetenties nog op de site staan compact chit een leerling in fase 3 van het uwv !

anoniem 45|11.04.11|15:26

nou mensen , ook de al zijnde rijinstructeurs , die nu verwijten maken , aan het uwv , misschien hebben zij op dezelfde manier , of ook op kosten van de overheid (leger ) hun papieren gehaald , en misschien is het wel goed als er ook andere mensen dan hun de kans krijgen , om op een nieuwe manier les te kunnen bieden , dus beste aanstaande collega , veeg eerst zelf voor je deur en als je kwaliteit levert komen de klanten vanzelf , nog even nn over dat lessen vanaf 16,5 jaar
gr

tipgever|12.04.11|16:48

Alle door Compact Opleidingen geincasseerde bedragen kunnen tot 56 dagen nadien gestorneerd worden door je bank. Dus heeft Compact Opleidingen sinds 12 februari geld van je rekening gehaald, bel je bank en haal het terug.

Piet Noordzee|14.04.11|10:46

Ik zelf heb eind 2009 ook de mogelijkheid aangeboden gekregen via het UWV bij Compact de instructeursopleiding te volgen. Ik heb zelf besloten dat niet te doen omdat ik al wist dat er een overschot aan instructeurs was, aangezien ik zelf vrienden had die instructeur waren. Ik heb dat destijds bij het UWV aangegeven, maar daar waren ze zo blind dat alles wat ik zei niet waar was. Nu blijkt het dus toch waar te zijn… DUH!! inmiddels run ik zelf een rijschool met instructeurs, maar geef geen les

hans bel|14.04.11|11:57

ik zou u graag helpen met 20 jaar ervaring als rijinstructeur-rijschoolhouder
kan ik u zo door het examen helpen

jan|14.04.11|14:34

Vingers wijzen is altijd de makkelijkste oplossing…..Waarom heeft mijn opleider er geen last van dan? En waarom betaal (zelf) ik een stuk minder en krijg zeer goede kwaliteit les!!! slagingspercentage ligt ook hoger…….ik weet al dat de rijschoolwereld apart is…..maar een porsche rijden en geen geld hebben das ook wat…ik vind het weer een geldkwestie neem aan dat uwv niet gerand staat voor je bedrijf en jezelf ook genoeg klanten moet werven….

Piet Noordzee|14.04.11|14:58

@ hans bel dank voor de aanbieding, maar heb zelf nu ook 2 rijinstructeurs in dienst die bij elkaar ook al 30 jaar ervaring hebben als rijschoolhouder.

beginner|14.04.11|17:57

beste collega’s,

niet alleen UWV kan hier iets aan doen.
ik heb vorig jaar uitgebreid onderzoek gedaan naar mogelijkheden een rijschool te beginnen.
Volgens Rabobank, ING, en ABNAmro, is er een tekort aan instructeurs, groeit het aantal leerlingen, komen er meer bijscholingen, etc, etc, etc,. genoeg om mij helemaal in het vak te storten Zou het uwv ook naar deze cijfers kijken, valt hen minder te verwijten.
maar die bankdirecteuren met hun bonussen! die de markt mooier voordoen.#@

RJ|14.04.11|22:06

Naja, het was inderdaad gewoon ff wachten totdat het zover zou zijn…compact failliet. Niet raar!

Theoretische gedeelte was door een extern ingehuurde( inmiddels al meerdere maanden ontslagen) docent perfect verzorgd. Toen nam Compact de praktijk over en toen was het bagger vanaf dat moment.

RJ|14.04.11|22:07

Mentor tot 1,5 uur te laat, slechte planningen, lange wachttijden. Ik heb toen besloten zelf voor de rest van de opleiding te zorgen en zelf een baan te zoeken. (jaja baangarantie….niet dus) Inmiddels sinds januari aan het werk bij een geweldige baas en we hebben het aardig druk. Dank jullie wel Compact…….NOT!!!

Mario|14.04.11|23:41

Mmm….. blijven weigeren van die verplichte stages helpt ook een handje!!

Kwakoe|15.04.11|21:04

Betaal je eigen opleiding. dan ben je zeker gemotiveerd. Ik ben aan mijn tweede studie bezig en betaal alles zelf! En ook deze zal ik succesvol afsluiten
Veel erger is het als je examen moet doen en een examinator laat je met opzet zakken. . De bezem erdoor heen meneer Schouten.
Controleer bij welke examinator de meeste kanddaten zakken en daarna of de geslaagden van 1 of 2 opleidingsinstituten komen. Weer fraude!!!
Dat is veel erger dan een paar 100 euro zelf ophoesten.

Jacob|16.04.11|14:23

Tsja,en áls je dan eindelijk je stagepas heb,kan je écht stad en land afbellen voor een stageplaats.
Niemand wil kennelijk wat bijverdienen en gelijk wat leren van die nieuwe IBKI praktijkbegeleiding,die iedereen straks weer krijgt!

Bert vd H.|16.04.11|17:54

Niemand is wel heel erg weinig Jacob.

Er zijn echt wel rijscholen die stage willen verzorgen.
Ik heb er pasgeleden ook 2 gehad. Nu even rust, ik kan mijn kandidaten niet constant bij stagiaires laten rijden.

Jacob|16.04.11|18:36

Erg verstandig maar je bent met me eens dat ze helaas erg dun bezaaid zijn…….?
Toch jammer!

De zoveelste|16.04.11|18:39

So be it. Uit mijn groep (12 man) ben ik samen met 1 iemand anders NET klaar met de stage. De andere personen zitten op de helft, of moeten nog beginnen! Ze kunnen geen rijschool vinden die dat wil doen voor ze…echt heel spijtig..

Bert vd H.|16.04.11|18:55

Ik hoor inderdaad dat er veel aanvragen binnenkomen, dus het zal moeilijk zijn om een stageplaats te vinden.
Ik vind dat de opleidingsinstituten daar wel meer voor mogen waarschuwen.

Jacob|16.04.11|19:43

Die denken waarschijnlijk alleen maar aan hun eigen omzet maar ik begrijp het toch niet helemaal,schaarste drijft de prijs omhoog zou je toch denken,wellicht valt er meer te verdienen aan stages als aan de reguliere lessen,of denk ik nu te simpel?

Jan|16.04.11|22:01

Opleiders hebben een ander doel:omzet maken!
Lijkt me toch best lucratief als de markt van stagementoren schaars is…………
Of denk ik nu te simpel? Ik denk het niet!
Zeker als je dan in deze dure tijd leerlingen korting kan geven……

Jessie|17.04.11|12:50

Wat ik heel jammer vind is, doordat Compact een “meningsverschil”heeft met het Uwv, wij daar als kandidaten daar geen schuld aan hebben, maar meneer compact ons als hardste pakt
Ik heb destijds een bedrijfsongeval gehad en werkelijk gevochten om deze opleiding te mogen doen. ik laat mij dit niet ook afnemen. ik hoef gelukkig alleen nog fase 3. en al moet ik er wel elk dubbeltje voor aan de kant leggen. ik ga er komen. alleen dhr Compact krijgt geen dubbeltje meer van mij!

Bert vd H.|17.04.11|14:44

@ Jacob,

Ten eerste rekenen we niet heel veel voor de stage, dus dat verdienen valt nog wel mee.
Ten tweede zijn niet alle leerlingen blij met telkens een andere stagiare (instructeur).En die leerlingen zijn wel degenen die het lesgeld betalen, en die< als het goed is, voor nieuwe leerlingen zorgen.
Ten derde wat je nu veel ziet, je stagiare is geslaagd, en dan begint hij/ zij een rijschool bij jou in de buurt….

Jan|17.04.11|17:55

Bert,ik begrijp je heel goed,maar feit is en blijft dat de stagiars sowieso in de regio komen werken dus laat ze maar lekker goed betalen en de leerlingen willen best met een stageinstructeur als ze maar aardige korting krijgen!
Concurrentie??Tsja,een schilder of een timmerman zit ook niet op al die Poolse collega’s te wachten!
Van de nood een deugd maken,’t zei zo!
’t is 2012 en kennelijk willen ze het allemaal zo….zucht!!!

Jacob|17.04.11|18:03

O,ja dat gebeurt ook,daarom zeg ik:laat ze maar lekker stevig betalen!
Zijn genoeg die het zó doen hoor!
Kan je óók korting geven aan de leerlingen die de stagiar hebben,dan is het ineens geen probleem meer!
En er zijn ook andere bedrijven die last hebben van concurrentie ,wat denk je van al die Poolse timmermannen enzo? ’t is wél 2011!

Piet Noordzee|18.04.11|12:22

Ik accepteer in ieder geval geen stagairs; waarom niet? Heel simpel, ik heb nu al moeite mijn instructeurs met aanmelders vol te plannen, slechts 1 van mijn instructeurs heeft meer als 20 leerlingen. De rest moet het dus met minder doen, maar ik moet ze wel een volledige werkweek betalen. Zou ik stagairs helpen, help ik mezelf maar kortdurend, want zodra ze zijn geslaagd is er weer iemand bij die bij mij potentiele leerlingen weg kan trekken, terwijl ik het al zo moeilijk heb. Geef geen stage !

Jacob|18.04.11|13:05

Allemaal wel erg kort door de bocht hoor!
Er zijn genoeg tijden geweest dat de bomen tot in de hemel groeiden en nóg zie je rijscholen die binnen de kortste tijd in plaats van 1 nu met 2 of zelfs 3 wagens rijden.
Als er bij mij dan iemand aankomt die 6000 euro heeft betaald voor een opleiding dan kan ik me heel goed voorstellen dat ie dan ook wil slagen!
Die kans wil ik hem of haar wel geven al hangt er een prijskaartje aan!
Komen betere tijden hoor Piet,met of zonder stages!

Jacob|18.04.11|13:38

Je hoeft ook geen stagiars aan te nemen uit je eigen regio,lijkt me!
Sorry maar ik vind dit toch erg kort door de bocht voor een ondernemer!
Mensen hebben veel geld betaald voor de opleiding en willen graag slagen,dat mag dan best wat kosten!

Piet Noordzee|18.04.11|14:03

@ jacob; als ik stagiars aan neem uit een andere regio; betekend dat dat iemand uit een andere regio ook stagiars uit mijn regio aanneemt. Uiteindelijke resultaat is dan weer hetzelfde. Als alle rijschoolhouders de handen in elkaar slaan, en voorlopig geen stagiars aannemen, is dat inderdaad heel vervelend voor de stagiars. Maar dit is de enigste manier om het aantal instructeurs (en rijscholen) weer zo in te perken dat er weer een gezonde markt komt om in te ondernemen.

Jacob|18.04.11|14:28

Zou die eigenaar van dat schilderbedrijf dat ook niet zeggen als er elke dag zo’n 30.000 Polen rondstappen voor afbraakprijzen??
Tsja 1 rijschool voor het hele land,wat zou dat fijn zijn!
Hoe lullig ook:ondernemersrisico!
Je zal toch maar 6000 euro hebben betaald aan de opleider,die nog steeds volop opleidt!!
Sorry voor jou geen plaats op de markt………………

Instructeur|28.04.11|14:57

Goed dat UWV geen instructeursopleiding betaald. ik word door de “gedupeerde” leerlingen gebeld met een zielig verhaal of ik voor ze de opleiding wil betalen. hoezo gedupeerd? ze hebben helemaal niets aan de opleiding hoeven betalen. Wij als rijschoolhouders worden al jaren door deze UWV instructeurs gedupeerd door de lage prijzen die ze hanteren.
Eindelijk een beetje gerechtigheid!

M.H.|29.04.11|19:38

Beste allemaal:
Lees en reageer ook eens op het meest gelezen artikel. ( Van Verkeerspro)

SLAGINGSPERCENTAGE WRM PRAKTIJKBEGELEIDING IBKI 87%

Want met meerdere ben je meer mans.

DS|02.05.11|01:19

Ook ik heb de opleiding tot instructeur B bij Compact opleidingen gedaan.
Het enige waar ik positief over ben was docent Norman, iemand met hart voor zijn vak.Altijd op tijd, vriendelijk en geinteresseerd! De”baangarantie” was een lachertje, ze hebben mij, en velen anderen, laten stikken. JIJ wordt erop aangekeken dat je nog niet aan het werk bent .Ik heb zelf een baan gevonden maar mijn naam stond in de lijst van mensen die via Compact aan het werk gekomen waren! .. Een grote leugen!

anoniem 45 1|02.05.11|10:48

hallo beste collega instructeur , dan wel in opleiding zijnde gedupeerde , al die die nu schreeuwen , uiten dat een schandaal is dat de uitkeringsgerechtigde , hun baan af pakken , en dat ze niet moeten zeuren , wand ze hebben het toch niet zelf betaald , het ergste is de gene die , al dan niet met steun van het uwv zijn begonnen uit interesse en passie aan deze geweldige opleiding , worden door de aanstaande collega , afgestempeld als brood rovers ,

anoniem 45 1|02.05.11|10:50

vervolg 1

kijk eerst eens naar de huidige prijsverschillen en stunt prijzen die jullie gebruiken om elkaar het brood te roven , dus wat dat betreft is dat lul koek ,
ik vind het erger voor de goeie stage instructeurs , die op deze manier ook de dupe zijn geworden , ik hoop dat er een mogelijkheid komt dat ik en vele van mijn studie genoten , de opleiding toch mogen en kunnen afmaken ,

anoniem 45 1|02.05.11|10:51

vervolg 2

en in alle takken van sport moet het kaft van het koren gescheiden worden , maar we moeten wel eerlijk zijn als collega’s onderling en zo’n bedrijven als compact niet de kans bieden om , mensen op een dergelijke manier te duperen

Piet Noordzee|02.05.11|15:47

@anoniem 45 1: De grote prijsverschillen komen met name door die mensen die op een ‘goedkope’ manier hun instructeursbewijs hebben gehaald; velen van hen bouwen voor € 300,- een dubbele bediening in hun eigen auto, en gaan voor € 25 p/u rijden. Zij hebben nauwelijks kosten, wat grotere scholen wel hebben. Dit zegt natuurlijk niets over hun kwaliteiten. Er zijn nog genoeg rijscholen die wel stageplaatsen aanbieden, maar het is een feit dat er een overschot aan instructeurs is, & voorlopig blijft

Kleine Kanttekening|02.05.11|22:44

Meer dan 10.000 instructeurs die allemaal te weinig kunnen verdienen. 800 instructeurs die er jaarlijks mee stoppen. Als rijscholen geen stageplek meer bieden krimpt de aanwas van nieuwe concurrentie met relevante aantallen. Komt de groei van extra leerlingen die vanaf november 2011 met 16,5 mogen beginnen nog bij en je hebt binnen slechts enkele jaren weer een gezonde branche. Er is maar 1 probleempje… 9 van de 10 rijschoolhouders hebben niet het vermogen te kunnen samenwerken. Lullig!

Carmelita|18.05.11|21:59

Tja, toen ik enkele jaren geleden namens een rijschoolhouder bij het UWV klaagde dat zij hierdoor de broodwinning vd bestaande rijscholen in gevaar bracht, werd dat onkent door het UWV. Ik had toen al gemeld dat er mi geen tekort aan rij- instructeurs was. Daarvoor hadden diverse gemeenten ook al zo een project gestart om mensen met een uitkering een gesubsieerde opleidiong to rij-instructeur aan te bieden. In vervolg maar eerst een onderzoek doen alvorens een project op te starten UWV!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.