Begeleid Rijden, 2toDrive

Kamer akkoord: Begeleid Rijden 2toDrive start in november

De proef Begeleid Rijden (2toDrive) wordt definitief in november ingevoerd. De Tweede Kamer is woensdag akkoord gegaan met de maatregel. Dat betekent dat rijinstructeurs vanaf dat moment rijles B mogen geven aan 16,5 jarigen.

De rijschoolbranche krijgt er naar verwachting het komende jaar tijdelijk tienduizenden 16,5-jarige kandidaten bij door de maatregel.

Rijschoolbranche

Om een eventuele plotselinge toestroom van leerlingen van examenkandidaten in de rijschoolbranche en het CBR in te dammen, mogen alleen leerlingen geboren na 1 november 1994 op 17-jarige leeftijd examen doen bij het CBR. BBL-leerlingen die voor beroepschauffeur leren mogen wel praktijkexamen doen als zij al 17 zijn bij start van het experiment.

Jongeren die nu al 17 zijn, kunnen dus wel vanaf november met de praktijklessen beginnen. Zo kunnen ze zonder tijdsdruk de rijopleiding voltooien en kan bijvoorbeeld op de 18e verjaardag het CBR praktijkexamen ingepland worden.

Tussentijdse Toets

De minimale leeftijd voor de Tussentijdse Toets wordt in november verlaagd naar 16,5 jaar. Verder wordt de geldigheid van het theoriecertificaat B, die vanaf 16 jaar gehaald mag worden, verlengd van 12 naar 18 maanden. Alle WRM-bevoegde rijinstructeurs mogen geregistreerd worden als begeleider. Overige begeleiders moeten minimaal 27 jaar oud zijn en minimaal 5 jaar in bezit zijn van een geldig rijbewijs.

Het CBR stelt aparte capaciteit beschikbaar voor het afnemen van examens van 17-jarigen; 750 per week. Daarmee kunnen maximaal 39.000 jongeren het eerste jaar meedoen aan de proef.

Rijschoolbranche

De rijschoolbranche is erg blij met het besluit van de Tweede Kamer, laat Bovag-woordvoerder Gijs Bosman weten.”Gelukkig is de toekomst van de Tussentijdse Toets en de RIS-Toetsen veilig gesteld. Nu rijinstructeurs ook als begeleider op mogen treden, zijn onze bezwaren weggenomen.”

Bovag drukt alle rijschoohouders op het hart zich goed te informeren over de nieuwe regels. “Wij zullen daarvoor enkele bijeenkomsten gaan organiseren”, vertelt Bosman. “Want het is belangrijk dat iedereen zich goed voorbereidt.”

Proef Begeleid Rijden

Ook branchevereniging VRB kijkt met belangstelling uit naar de proef. VRB-secretaris Willy van Summeren verwacht een tijdelijke piek in het aantal leerlingen. Hij ziet daarin echter ook een risico voor de rijschoolbranche. Zeker als de proef niet slaagt en vervolgens beëindigd zou worden.

“Er zal een tijdelijke hoos van kandidaten komen, die na een jaar zal verdwijnen. Bij stopzetten van de proef of als de proef niet definitief wordt zal het aantal kandidaten voor het B-examen drastisch dalen, omdat we al een groot aantal niet-achttien jarigen hebben opgeleid voor hun rijbewijs”, zegt Van Summeren.

De precieze startdatum van de proef 2toDrive is nog niet helemaal duidelijk. Maar dat zal ergens in de maand november 2011 zijn. Het is onder meer afhankelijk van de snelheid waarmee de Eerste Kamer en de Raad van State de proef met Begeleid Rijden behandelen en de publicatiedatum in de staatscourant.

Bart Pals

Lees ook: Tussentijdse Toets blijft bestaan bij Begeleid Rijden 2toDrive

Auteur: Bart Pals

42 reacties op “Kamer akkoord: Begeleid Rijden 2toDrive start in november”

Bert de Weerd|29.06.11|15:35

Oké zijn we daar ook weer van op de hoogte.

redactie, …..Dat Tweede kamer….. Zal vast….De tweede kamer….. zijn,)

Bert de Weerd|29.06.11|20:39

In het artikel staat het volgende:

“Om een eventuele plotselinge toestroom van leerlingen van examenkandidaten in de rijschoolbranche en het CBR in te dammen,…”

Redactie: Ik ben maar een “eenvoudige” rijinstructeur, maar is bovenstaande zin goed nederlands?

Bert de Weerd|29.06.11|20:47

In het artikel staat ook het volgende: “….mogen alleen leerlingen geboren na 1 november 1994 op 17-jarige leeftijd examen doen bij het CBR…..”

Redactie: Ik neem aan dat bovenstaande alleen geld voor het praktijkexamen. Hoe zit het met leeftijd(en) voor het theorie-examen?

Sabor|29.06.11|21:20

Dit is een tijdelijk appeltje voor de dorst, daarna komt de zure appel. Want het aantal aanmeldingen zal over 2 jaar gigantisch afnemen. Van mij hoeft het niet van die speelse pubers in mijn auto.

Johan|30.06.11|07:41

In het artikel staat : “Jongeren die nu al 17 zijn, kunnen dus wel alvast met de praktijklessen beginnen”.
Ik neem aan dat dit pas is toegestaan vanaf de invoeringsdatum in november, dit staat er niet bij vermeld. Tot die tijd mogen ze pas vanaf 18 beginnen anders is er een probleem met de verzekering.

Bert de Weerd|30.06.11|08:05

@Johan, dit viel mij ook op en trok dezelfde conclusie.
Ik denk dat het verstandig is, dat de redactie nog eens goed naar de tekst van het artikel kijkt.
Op deze manier ontstaat er alleen maar verwarring en dat zal toch niet de bedoeling zijn.

nico|30.06.11|08:20

Dus ook nu weer veel onduidelijk heden of en dat kan ook dat het niet goed uitgelegd is in dit artikel waardoor er veel vragen zijn.

Redactie|30.06.11|09:04

Beste lezers,

Het stond er inderdaad wat onduidelijk: jongeren die al 17 zijn kunnen vanaf november beginnen met prakijklessen.

Het is aangepast. Bedankt voor de tip!

Groet,
Bart Pals
VerkeersPro.nl

Redactie|30.06.11|09:06

@Bert: theorie vanaf 16 jaar.

Bert de Weerd|30.06.11|09:53

Ik had het al gelezen, maar bedankt.

rijschool Alex|30.06.11|10:45

is het nou zo dat deze jongeren EERST moeten beschikken over een geldig theoriecertificaat voordat ze mogen starten met het volgen van praktijklessen?

Redactie|30.06.11|10:51

@Alex: Nee, dat blijft hetzelfde als nu. Dus theoricertificaat is pas nodig bij praktijkexamen CBR.

MH|30.06.11|10:59

Hoe lang zal het duren,voordat de eerste opleidingsintituten ons dure curssussen aan gaat smeren? Omdat dit dan maar weer heel anders moet!
Zou dit toneelspelen op hoger of lager niveo zijn? Of worden?
Volgens mij valt het wel mee met de jongkies.
Ze weten al best veel op die leeftijd en zijn doorgaans heel handig.
En leren snel. Ze weten en kennen meer dan wij meestal denken.
Beide partijen zullen zich wel goed moeten kunnen aanpassen denk ik.

Robbert|30.06.11|11:06

Hoe zeker is de invoeringsdatum van de proef? Met het zomerreces/vakantie voor de deur is het november voor je het weet!

Anette|30.06.11|11:42

Ik vind het wel een uitdaging om deze jongeren in de auto te krijgen. Natuurlijk bezitten ze een andere mentaliteit en hebben ze nog een adrenaline verhoging, maar je kan hier wel een omvorming teweeg brengen. Ik ben wel benieuwd of deze jongeren meer rijlessen nodig zullen hebben? Maar je hebt natuurlijk altijd getalenteerden en minder getalenteerden. Ik heb er zin in!

Bastiaan01|30.06.11|12:04

De blik op bovenstaande foto van de rij-instructrice naast jonge gast spreekt boekdelen…

Gaat 2 kanten op…, waarom nog vroeger, 17 is erg jong…, maar als er daarna goed begeleid wordt wellicht toch positief. Maar ja wie zegt dat de begeleiding goed is. Kijk maar naar co-driver in tv-progr. de slechtste chauffeur…dat zet echt geen zoden aan de dijk! Zucht…

Biedt misschien wel kansen om nog jonger inzicht te krijgen in verkeer en gedrag, je kan goede zaken meegeven als instructeur.

Sophia Bakker|30.06.11|12:08

Hoi,

bij jullie staat dus in de nieuwsbrief dat het al definitief is, ik lees echter dit in de mail van de bovag:
,,De precieze startdatum van 2toDrive is vandaag nog niet bekend gemaakt. Dat is onder meer afhankelijk van de snelheid waarmee de Eerste Kamer en de Raad van State de proef met Begeleid Rijden behandelen. Ook de publicatiedatum in de Staats Courant speelt een rol. ‘We liggen goed op schema. De proef start naar alle waarschijnlijkheid in november 2011’, besluit Bastiaansen”

Lies|30.06.11|12:10

We kunnen hier toch niet praten van een volwaardig rijbewijs? De 17 jarige mag hiermee niet in het buitenland rijden, niet met en niet zonder begeleider. Volgens mij is dit een rijbewijs met beperking.

W. Petrus|30.06.11|13:16

hoi Sophia,
ja, van de Bovag moet je het hebben.
Mijn ervaring is , dat je niet veel wijzer wordt van de Bovag, laat staan van het CBR.

Sophia Bakker|30.06.11|13:37

ja maar wat moet je dan aanhouden he, als mensen gaan bellen moet ik weer zeggen: ,,ik weet het niet” lekker professioneel………..

MH|30.06.11|16:29

Meld je aan op het verkeerspro Forum.
Daar kun je ook meer regels plaatsen, en inhoudelijk met collega`s Brainen.!!

Bert|30.06.11|17:56

@ John,

Lees de info van het Ministerie maar eens na. Daar staat in de toelichting “dat de deelnemer aan “begeleid rijden” tot zijn 18e verjaardag uitsluitend in Nederland mag rijden.

John|30.06.11|19:34

@ Bert,

Die had ik inderdaad nog niet gelezen. Het is n.l. mogelijk dat een land zelf die beperking oplegt. Zou Nederland dat niet doen dan zou het rijbewijs, onder begeleiding, wel geldig zijn. Raar dat ze deze beperking opleggen trouwens.

jan|30.06.11|20:26

Stel invoerdatum 15-11-2011.
Mag een cursist van 16.5 jaar dan op die datum beginnen met rijles of moet die dan 17 jaar zijn?
Als het met 16.5 jaar begint dus een lichting leerlingen van een half jaar ongeveer tegelijkertijd.
Bij cbr is een maximering van het aantalt examens dus lopen al deze leerlingen bij de diverse rijscholen vast.
Wordt een leuke tijd!!!!!!!!!!!!
Groeten jan

Pascal|30.06.11|21:38

Ik laat het maar op me af komen al ben ik niet erg overtuigd van de begeleiding. Ik zat laatst bij een familielid in de auto die 25 jaar z’n rijbewijs heeft .hij verleende op een gelijkwaardig kruispunt voorrang aan een fietser van links omdat hij dacht dat het moest. Dus niet uit sociale overweging. Dit zijn personen die alleen op routine rijden. Misschien moeten begeleiders een aantal keer verplicht meerijden om er ook wat van te leren. Of een cursus volgen alvorens te begeleiden.

Pascal|30.06.11|21:50

Het niveau van de ervaren auto bestuurder is niet zo bijster geweldig. Degene die dat wel vindt moet zich eens flink achter de oren krabben. We voelen ons hier al vrij gauw erg goed als het om auto rijden gaat. Een goede instructeur klunst al met regelmaat van de klok maar die heeft dat gelukkig door. Alle andere weggebruikers vaak niet en die moeten gaan begeleiden. Het enige wat ik nog zeg is dat de ogen is open moeten gaan daarbij moet je wel je arrogantie aan de kant gooien.

secretaris VRB|30.06.11|21:58

Hoe lang zal het duren,voordat de eerste opleidingsintituten ons dure curssussen aan gaat smeren? Omdat dit dan maar weer heel anders moet!
Zou dit toneelspelen op hoger of lager niveo zijn? Of worden?
Volgens mij valt het wel mee met de jongkies.
Ze weten al best veel op die leeftijd en zijn doorgaans heel handig.
En leren snel. Ze weten en kennen meer dan wij meestal denken.
Beide partijen zullen zich wel goed moeten kunnen aanpassen denk ik.

juiste conclusie

John|30.06.11|23:13

30.06.11 | 21:50 | Pascal
Het niveau van de ervaren auto bestuurder is niet zo bijster geweldig. Degene die dat wel vindt moet zich eens flink achter de oren krabben.

Ik denk dat alle instructeurs dagelijks heel veel blunders, fouten en associaal gedrag zien. Deze, waaronder ik, kunnen niet anders dan je helemaal gelijk geven denk ik. Ik rijd tegenwoordig rond met een T-eye , sla de “mooiste” op en laat die regelmatig aan leerlingen zien. Onder het mom van “die had maar 15 lessen nodig”

Y. van Ark|01.07.11|04:57

Ze doen het nu overkomen alsof het helemaal rond is.
Dit is zeker niet het geval.
Ik wil eerst een datum horen en dan ga ik pas meespeculeren over eventuele gevolgen voor ons.
Eerst zien dan geloven.

John|01.07.11|08:07

Het hoeft nu alleen nog maar door de eerste kamer en daarna dient de wet gepubliceerd te worden in de Staatscourant. Deze dingen zijn slechts formaliteiten. We kunnen er dus van uit gaan dat het november wordt.

Robbert|01.07.11|08:57

Zover ik weet gaat het voorstel eerst naar de koningin, die het voorlegt aan de Raad van State voor advies en pas daarna naar de Eerste Kamer. Daarna kan deze AMvB gepubliceerd worden in de Staatscourant. De wil is er.Ook op het Ministerie, maar het zomerreces staat voor de deur. Hopelijk weten de rijscholen zo snel mogelijk waar ze aan toe zijn.

Bert de Weerd|01.07.11|11:29

Ik sluit mij aan bij het verhaal van Pascal. Begeleiding kan ook negatieve gevolgen hebben op het rijgedrag van de beginnend bestuurder. Ik vind wanneer ik de stukken lees van het ministerie, dat er teveel vanuit gegaan wordt dat begeleiding een positief effect zal hebben.

Bert de Weerd|01.07.11|11:30

Ik hoop dat de onderzoeken die door de SWOV gedaan worden ook gericht zijn op de negatieve effecten van begeleid rijden en dat het ministerie ook goed luisterd naar mensen met veel ervaring op het gebied van verkeersveiligheid en het gedrag van jongeren!

Bert de Weerd|01.07.11|11:35

Hoe objectief zijn de onderzoeken die de SWOV uitvoerd?
Eerlijk gezegd twijfel ik soms aan de objectiviteit van de SWOV.
Is er naast de SWOV nog een andere organisatie die een onderzoek gaat uitvoeren?
Dit lijkt mij voor de juiste beeldvorming naar het ninisterie toe namelijk wel heel belangrijk!

Bastiaan01|01.07.11|12:45

Wanneer het rond is dus nog niet 100% duidelijk, maar op zich is begeleiding niet slecht, mits dit door iemand gebeurd die behoorlijk kundig is…. En dit is nou juist het probleem, de gemiddelde Nederlander rijdt echt zo beroerd. Onkundig en onwetend.
Ook niet gek, want het niveau van de gemiddelde rij-instructeur is ook waardeloos (vaak met als werkmotivatie UWV…). kortom het kan allemaal veel beter, en waarom niet iedereen 1 jaar onder begeleiding? Ook al ben je 18 of ouder?

MH|01.07.11|14:50

@ Bert. Hoe objectief zijn de onderzoeken van de SWOV ?
Is er naast de SWOV .
Geen andere deskundigheid die mee kan doen aan een goed betrouwbaar en
gefundeerd onderzoek?

JAWEL, wat denk je van ONS!
Laat elke rijschool die hier aan mee doet, maar een goed betrouwbaar evaluatie formulier invullen, dan krijg je een perfect iedee over de werking.

Maar nee, WIJ ,
de enige echte deskundigen, zullen wel weer als eerste overgeslagen worden.
En waarom? Wie het weet mag het zeggen.

John|01.07.11|20:39

inmiddels 37 korte reacties op dit onderwerp. Dat wil zeggen dat het erg leeft in de branche. Het lijkt mij beter gedachten/meningen enz. hierover uit te wisselen op het forum.

MH|01.07.11|22:32

Ik ook.
Maar waarom melden er zich zo weinig aan … ????

Pascal|01.07.11|23:07

He John ik wil ook zo’n t-eye. Ik ga ervan uit dat het een soort van camera is. Vertel me is meer over dat ding als je wilt.

John|02.07.11|00:26

@ Pascal,

Klopt. De camera maakt tegelijkertijd opname’s in en voor de auto. Dus je ziet ook het kijkgedrag van de leerling. Nooit meer “maar ik heb wel gekeken” want je kunt het terugkijken. Leerlingen vinden het zeer confronterend maar ook heel leerzaam. Als je het op de computer laat zien zie je buiten de 2 beelden (binnen en buiten de auto) ook de snelheid, rijrichting en schokmeter. Tegelijk laat google maps de route zien. http://www.youtube.com/watch?v=oKSs7FH31lU

MH|02.07.11|12:24

Er zijn bij het FORUM nu, 114 geregistreede leden!
Wat zou het worden als het er b.v. 1114 zouden worden?
Dan ontstaat er weer een sterke groep, naast de al bekende,
V.R.B. Bovag enz…..
De FORUM GROEP zou daardoor ook een goede medespeler kunnen worden in het totaal.
Daar zouden goed gefundeerde iedeeen uit voort kunnen gaan komen.
Goede voorstellen ventileren, en de minder goede meteen takkelen.
En!! .
Het kost geen geld!!
Alleen een beetje tijd.
En het kan mooie goede dingen voortbrengen.

appie|02.07.11|13:58

Wat ik iet ebgrip is dat leerlingen die nu net 17 zijn niet mogen afrijden.
deze grope is nu 2 x de dupe
eerst toen ze 16 werden moesten ze afrijden voor het brommer rijbewijs
wat inging op 1 april 2010 en die zelfde groep moet nu wachten tot ze 18 zijn om af te mogen rijden. Geef hun dan ook het voordeel dat ze op 17 jarige leeftijd mogen afrijden, want velen van hen hebben al een keer afgereden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.