fietser, stoplicht, rood, verkeerslicht

VZW bezorgd over Belgisch plan fietsers rechtsaf door rood

BELGIË – De Belgische Voetgangersbeweging vzw maakt zich grote zorgen over het voorstel van de Kamercommissie Infrastructuur om fietsers in België toe te laten rechtsaf te slaan bij rood.

De regel werkt volgens de Voetgangersbeweging conflicten in de hand tussen voetgangers die via het zebrapad oversteken of willen oversteken en fietsers die legitiem door rood zouden rijden en hun richting kruisen.

Verkeerslichten

“Verkeerslichten bestaan net om dit soort conflicten te voorkomen. Verkeersregels moeten er volgens ons op gericht zijn de kans op menselijke inschattingsfouten te verkleinen”, schrijft de Voetgangersbeweging.

“Hieraan moet voorrang worden verleend boven comfort. Verkeersregels toepassen met verschillende maten en gewichten leidt slechts tot verwarring: als fietsers, automobilisten en voetgangers als evenwaardige verkeersdeelnemers dienen te worden beschouwd, dan geldt de gouden regel: ‘rood licht = stoppen’ voor iedereen.

”

Fietsers

Je mag er volgens de voetgangersbeweging niet van uit gaan dat fietsers de voorrang die ze moeten verlenen aan voetgangers ook daadwerkelijk verlenen. “Nu reeds zien we dat heel wat fietsers geen voorrang verlenen aan voetgangers die op een zebrapad willen oversteken en dat deze overtreding nauwelijks bestraft wordt”, aldus de vzw.

“Vooral minder mobiele voetgangers zoals senioren, blinden en slechtzienden of rolstoelgebruikers zullen de gevolgen ondervinden en zullen nog veel moeilijker de straat kunnen oversteken”, verwacht woordvoerder Tom Dhollander.

Voetgangers

“Op plaatsen waar veel fietsers passeren dreigt al helemaal een catastrofe voor voetgangers. Leer bovendien jonge verkeersdeelnemers maar aan dat zij nu ook nog eens moeten opletten voor fietsers die plots van achter een auto kunnen opduiken om rechtsaf te slaan.”

De Voetgangersbeweging betreurt dat dit voorstel in de Kamercommissie goedgekeurd werd, zonder rekening te houden met alle verkeersdeelnemers en zonder terug te koppelen met de Federale Commissie VerkeersVeiligheid waar alle actoren de kans krijgen om de voorstellen eerst inhoudelijk goed door te praten.

In Nederland bestaat het systeem al sinds 1990 en zijn er geen noemenswaardige extra ongevallen die specifiek gelinkt zijn aan het rechts afslaan bij rood licht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VZW bezorgd over Belgisch plan fietsers rechtsaf door rood | RijschoolPro
fietser, stoplicht, rood, verkeerslicht

VZW bezorgd over Belgisch plan fietsers rechtsaf door rood

BELGIË – De Belgische Voetgangersbeweging vzw maakt zich grote zorgen over het voorstel van de Kamercommissie Infrastructuur om fietsers in België toe te laten rechtsaf te slaan bij rood.

De regel werkt volgens de Voetgangersbeweging conflicten in de hand tussen voetgangers die via het zebrapad oversteken of willen oversteken en fietsers die legitiem door rood zouden rijden en hun richting kruisen.

Verkeerslichten

“Verkeerslichten bestaan net om dit soort conflicten te voorkomen. Verkeersregels moeten er volgens ons op gericht zijn de kans op menselijke inschattingsfouten te verkleinen”, schrijft de Voetgangersbeweging.

“Hieraan moet voorrang worden verleend boven comfort. Verkeersregels toepassen met verschillende maten en gewichten leidt slechts tot verwarring: als fietsers, automobilisten en voetgangers als evenwaardige verkeersdeelnemers dienen te worden beschouwd, dan geldt de gouden regel: ‘rood licht = stoppen’ voor iedereen.

”

Fietsers

Je mag er volgens de voetgangersbeweging niet van uit gaan dat fietsers de voorrang die ze moeten verlenen aan voetgangers ook daadwerkelijk verlenen. “Nu reeds zien we dat heel wat fietsers geen voorrang verlenen aan voetgangers die op een zebrapad willen oversteken en dat deze overtreding nauwelijks bestraft wordt”, aldus de vzw.

“Vooral minder mobiele voetgangers zoals senioren, blinden en slechtzienden of rolstoelgebruikers zullen de gevolgen ondervinden en zullen nog veel moeilijker de straat kunnen oversteken”, verwacht woordvoerder Tom Dhollander.

Voetgangers

“Op plaatsen waar veel fietsers passeren dreigt al helemaal een catastrofe voor voetgangers. Leer bovendien jonge verkeersdeelnemers maar aan dat zij nu ook nog eens moeten opletten voor fietsers die plots van achter een auto kunnen opduiken om rechtsaf te slaan.”

De Voetgangersbeweging betreurt dat dit voorstel in de Kamercommissie goedgekeurd werd, zonder rekening te houden met alle verkeersdeelnemers en zonder terug te koppelen met de Federale Commissie VerkeersVeiligheid waar alle actoren de kans krijgen om de voorstellen eerst inhoudelijk goed door te praten.

In Nederland bestaat het systeem al sinds 1990 en zijn er geen noemenswaardige extra ongevallen die specifiek gelinkt zijn aan het rechts afslaan bij rood licht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.