VVD: ‘Pas met 18 jaar en rijbewijs B in brommobiel’

Als het aan de VVD ligt gaan jongeren pas vanaf 18 jaar in een brommobiel rijden. Ook zou hiervoor rijbewijs B moeten gelden. De  regeringspartij wil zo de populariteit van brommobielen onder jongeren aanpakken.

VVD-kamerlid Charlie Aptroot in het AD: “Brommobielen zijn bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn. Dat  jongeren nu massaal rondscheuren in deze kleine auto’s is oneigenlijk gebruik”.

Jongeren

Hij vindt dat jongeren pas  vanaf hun 18e achter het stuur van een brommobiel mogen kruipen.  Bovendien is een rijbewijs B nodig, waarmee je ook een auto mag  besturen.

Jongeren kunnen nu al op hun 16e een brommobiel besturen. Ze gaan dan op voor het brommobiel-rijbewijs AM 4. Daarvoor hoeven ze alleen een eenvoudig rijexamen af te leggen.

Oudere brommobielgebruikers waarvan het autorijbewijs niet meer wordt verlengd, komen direct in aanmerking voor een AM4-rijbewijs.

Brommobiel

Er zijn op dit moment nog weinig rijscholen die rijlessen geven met een brommobiel. Door het beperkte aanbod is het commercieel niet interessant om zo’n brommobiel aan te schaffen.

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “VVD: ‘Pas met 18 jaar en rijbewijs B in brommobiel’”

John|08.09.11|14:52

Kan die man niet weg. Eerst dat belachelijke plan voor het inhaalverbod voor vrachttauto’s en nu dit weer. Wat is het volgende? Een rijbewijs voor de fiets? Of een cursus voor voetgangers? ” Dat jongeren nu massaal rondscheuren in deze kleine auto’s is oneigenlijk gebruik”. Is een brommobiel ee auto?? Rondscheuren? Met 45 km per uur?? En ik denk dat deze meneer nog niets heeft meegekregen van het begeleid rijden.

Piet|08.09.11|19:11

Snap het probleem niet. Er worden bijna geen brommobiel praktijkexamens afgenomen. Dit betekend dat er geen nwe jongeren van 16 jaar bijkomen die brommobiel rijden. Daarnaast komt ook begeleid rijden eraan……dus mosterd na de maaltijd.@

Ingeborg|08.09.11|19:28

Hoezo oneigenlijk gebruik? Staat er in de bijgeleverde beschrijving dat een brommobiel alleen voor ouderen is? Je zal maar 16 en gehandicapt zijn. Jammer dan, geen brommobiel…
En ik snap die jongeren wel, overdekt, verwarming, radiootje, mmmmm zo kan je wel op school aankomen :)

Max|08.09.11|22:56

Inderdaad snap het ook wel, maar bekijk ook de goede puntjes!

Geen “zippies” die op hun achterwiel voorbij scheuren, en veel andere gekkigheid kun je er niet mee toch?

Bert de Weerd|09.09.11|07:48

Er zullen vast ook wat nadelen aan kleven en ik weet dat het niet 123 is de realiseren, maar wat mij betreft het bromfietsrijbewijs en het begrip bromfiets afschaffen en daar voor in de plaats een licht motorrijbewijs met een serieus rijexamen. Met deze lichte motor mag je dan 50 bibeko en 80 bubeko. Lijkt mij een stuk veiliger en ook beter voor de doorstroming van het verkeer :)

p2men|11.09.11|11:36

@piet: waar je even naast zit is dat een rijbewijs AM2 ook geldig is voor AM4
Dus: als je examen hebt gedaan op je “scooter” mag je ook in een brommobiel.
@max: kan er niks mee? Hier in Tilburg rijdt er een die max 130 km/u haalt. En dat met die remmen die berekend zijn op 45.
Ik blijf het vreemd vinden dat je zonder rijbewijs B iets mag rijden waarmee je moet gedragen als zijnde een voertuig in die categorie.
Als voorbeeld een zus van een kennis van mij: zwaar epileptisch, mag nooit op voor B

p2men|11.09.11|11:40

Dus rijdt in een brommobiel.
Geen EV, dus word totaal niet gekeken of iemand wel in staat is zoiets onder controle te houden.
Alsof je met een brommobiel niemand dood kan rijden zodra je hem schept..
Zwaar discussie met die kennis, zijn zus heeft recht op vervoer….
Ik denk dat hij anders piept als iemand zoals zijn zus een aanval krijgt en daardoor een van zijn kinderen aanrijdt.
Ik zeg: brommobiel verbieden, of idd dezelfde eisen als rijbewijs B.
Maarja, ik ben een minderheid met die mening.

Bert de Weerd|11.09.11|11:48

Ik hoor ook bij die minderheid :)

JP|11.09.11|17:08

Ik ook!

John|11.09.11|18:05

En ik behoor niet tot die minderheid. Of je zou die mevrouw ook moeten verbieden te fietsen of zich uberhaupt op straat te begeven. Het zou n.l. ook kunnen dat deze mevrouw van de fiets valt of omvalt tijdens het wandelen waardoor een automobilist moet uitwijken en daarbij een ander dood rijdt. Het aantal dodelijke ongelukken met een brommobiel is vrijwel 0. Laat Den Haag zich op het verkleinen van werkelijke ongevalsoorzaken concentreren i.p.v. op dit soort vergezochte dingen. >>

John|11.09.11|18:07

>> Laten ze b.v. de alcoholcontroles eens gaan houden op zondagmiddag, maandagochtend en vrijdagavond tussen 17.00 en 19.00 uur. Als 30 % van Nederland onder invloed in de auto stapt. Maar ja, dat doet het natuurlijk niet zo goed bij de kiezer. Dan komt het we heel dicht bij.

henk47|11.09.11|21:26

Wat willen ze dan? Dan ze die mensen weer op een oude gare scooter over de weg laten scheuren.. Kan je beter in een brommobiel zitten hoor, die maken tenminste geen overbodig lawaai. En zijn echt veiliger dan een oude scooter die zo in elkaar stort..

Als ik een B rijbewijs ervoor moet hebben ga ik weer lekker scooter rijden. Dus feitelijk schieten er niks mee op. Maak dan het auto rijden aantrekkelijker………………….

henk47|11.09.11|21:29

Zodat al die stoere jongeren lekker weer asociaal gaan doen in hun nieuwe auto..
Achteraf blijven het toch maar asociale automobilisten…
Iedereen die nou een auto heeft is ook aso geweest, en zijn het met de dag nog steeds als asociale automobilisten.. Ik zou zeggen kijk naar uw eigen rijgedag, daar worden we allemaal beter van, als er iedereen de ruimte op de weg zouden geven…

Ingeborg|12.09.11|14:09

Deze discussie lezend lijkt het of brommobielen alleen door aso’s worden bestuurd. Simpele oplossing: Aso’s van de weg halen, ongeacht het voertuig waarin/-op ze rijden. Conroleer daar beter op. Ik zie veel brommobielen die zich keurig aan de regels houden (al vind ik 45 km/u een te lage snelh als je je in het verkeer voegt dat 50-60 rijdt; en dat vind ik ook voor scooters. Laat ze maar max. 55 rijden, dan hinderen ze minder) Dus volgs. mij gaat deze disc meer over aso’s dan over brommobielen.

henk47|12.09.11|14:24

@ ingeborg..Het gaat trouwens niet alleen maar over asos, laat dat wel duidelijk zijn.. Er zijn ook oudere mensen die niet kunnen rijden.. Ik vind persoonlijk dat ze beter het certificaat voor bromfietsen beter kunnen scheiden met de brommobielen. Dan men met brommobielen een hele andere cursus krijgen dan met scooter /bromfietsen. Maar een B rijbewijs ervoor vragen vind ik persoon geen goed idee. En dan hebben ze het ook over die ongelukken, dat hoeft niet perse aan de rij vaardigheid te liggen

victor haan|14.09.11|19:28

ik geef al jaren les aan de am4 groep om het maar even zo te zeggen de ervaring leert dat ik eigen lijk nooit hoef in te grijpen bij deze groep. vaak lost de situatie zich zelf el op. die paar jongeren die rijden in deze voertuigen zijn te verwaarlozen. het voertuig is door de branche die deze voertuigen verkoopt echt bedoelt om ouderen of mensen met n beperking mobiel te houden, het is ook gewoon te duur voor een jongere om zo,n voertuig aan te schaffen.

victor haan|14.09.11|19:31

ik denk dat dit kamerlid weer in schijnwerpers wil staan

Skyblue|12.11.11|19:55

Lol..

Lijkt mij wel fijn om er 1 te hebben, bied me meer ruimte om spullen mee te nemen.
Daarnaast is het fijn voor mensen die geen rijbewijs kunnen bekostigen of willen hebben.

Daarbij kan het sommige jusit helpen met verkeerssituaties voordat ze hun rijbewijs gaan halen en de snelwegen/autowegen op mogen.

Daarbij ben je zichtbaarder in het verkeer dan met een scooter.

Jan|02.05.12|16:29

Een brommobiel is geen gehandicapten voertuig. in tegenstelling tot de canta; de bekende rode autotjes. voor een canta (gehandicapten en ouderen voertuig) is geen rijbewijs nodig voor een brommobiel wel.

Een brommobiel is dus voor iedereen die een auto te duur vind ivm wegenbelasting, APK en dure brandstof (brommobiel rijd op diesel meestal 1:30)
Een brommobiel is een brommer met gesloten carrosserie en 4 wielig. en zit warmer en convortabeler dan een brommer en je kan er met z’n 2e in!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

VVD: ‘Pas met 18 jaar en rijbewijs B in brommobiel’ | RijschoolPro

VVD: ‘Pas met 18 jaar en rijbewijs B in brommobiel’

Als het aan de VVD ligt gaan jongeren pas vanaf 18 jaar in een brommobiel rijden. Ook zou hiervoor rijbewijs B moeten gelden. De  regeringspartij wil zo de populariteit van brommobielen onder jongeren aanpakken.

VVD-kamerlid Charlie Aptroot in het AD: “Brommobielen zijn bedoeld voor mensen die slecht ter been zijn. Dat  jongeren nu massaal rondscheuren in deze kleine auto’s is oneigenlijk gebruik”.

Jongeren

Hij vindt dat jongeren pas  vanaf hun 18e achter het stuur van een brommobiel mogen kruipen.  Bovendien is een rijbewijs B nodig, waarmee je ook een auto mag  besturen.

Jongeren kunnen nu al op hun 16e een brommobiel besturen. Ze gaan dan op voor het brommobiel-rijbewijs AM 4. Daarvoor hoeven ze alleen een eenvoudig rijexamen af te leggen.

Oudere brommobielgebruikers waarvan het autorijbewijs niet meer wordt verlengd, komen direct in aanmerking voor een AM4-rijbewijs.

Brommobiel

Er zijn op dit moment nog weinig rijscholen die rijlessen geven met een brommobiel. Door het beperkte aanbod is het commercieel niet interessant om zo’n brommobiel aan te schaffen.

Auteur: Bart Pals

19 reacties op “VVD: ‘Pas met 18 jaar en rijbewijs B in brommobiel’”

John|08.09.11|14:52

Kan die man niet weg. Eerst dat belachelijke plan voor het inhaalverbod voor vrachttauto’s en nu dit weer. Wat is het volgende? Een rijbewijs voor de fiets? Of een cursus voor voetgangers? ” Dat jongeren nu massaal rondscheuren in deze kleine auto’s is oneigenlijk gebruik”. Is een brommobiel ee auto?? Rondscheuren? Met 45 km per uur?? En ik denk dat deze meneer nog niets heeft meegekregen van het begeleid rijden.

Piet|08.09.11|19:11

Snap het probleem niet. Er worden bijna geen brommobiel praktijkexamens afgenomen. Dit betekend dat er geen nwe jongeren van 16 jaar bijkomen die brommobiel rijden. Daarnaast komt ook begeleid rijden eraan……dus mosterd na de maaltijd.@

Ingeborg|08.09.11|19:28

Hoezo oneigenlijk gebruik? Staat er in de bijgeleverde beschrijving dat een brommobiel alleen voor ouderen is? Je zal maar 16 en gehandicapt zijn. Jammer dan, geen brommobiel…
En ik snap die jongeren wel, overdekt, verwarming, radiootje, mmmmm zo kan je wel op school aankomen :)

Max|08.09.11|22:56

Inderdaad snap het ook wel, maar bekijk ook de goede puntjes!

Geen “zippies” die op hun achterwiel voorbij scheuren, en veel andere gekkigheid kun je er niet mee toch?

Bert de Weerd|09.09.11|07:48

Er zullen vast ook wat nadelen aan kleven en ik weet dat het niet 123 is de realiseren, maar wat mij betreft het bromfietsrijbewijs en het begrip bromfiets afschaffen en daar voor in de plaats een licht motorrijbewijs met een serieus rijexamen. Met deze lichte motor mag je dan 50 bibeko en 80 bubeko. Lijkt mij een stuk veiliger en ook beter voor de doorstroming van het verkeer :)

p2men|11.09.11|11:36

@piet: waar je even naast zit is dat een rijbewijs AM2 ook geldig is voor AM4
Dus: als je examen hebt gedaan op je “scooter” mag je ook in een brommobiel.
@max: kan er niks mee? Hier in Tilburg rijdt er een die max 130 km/u haalt. En dat met die remmen die berekend zijn op 45.
Ik blijf het vreemd vinden dat je zonder rijbewijs B iets mag rijden waarmee je moet gedragen als zijnde een voertuig in die categorie.
Als voorbeeld een zus van een kennis van mij: zwaar epileptisch, mag nooit op voor B

p2men|11.09.11|11:40

Dus rijdt in een brommobiel.
Geen EV, dus word totaal niet gekeken of iemand wel in staat is zoiets onder controle te houden.
Alsof je met een brommobiel niemand dood kan rijden zodra je hem schept..
Zwaar discussie met die kennis, zijn zus heeft recht op vervoer….
Ik denk dat hij anders piept als iemand zoals zijn zus een aanval krijgt en daardoor een van zijn kinderen aanrijdt.
Ik zeg: brommobiel verbieden, of idd dezelfde eisen als rijbewijs B.
Maarja, ik ben een minderheid met die mening.

Bert de Weerd|11.09.11|11:48

Ik hoor ook bij die minderheid :)

JP|11.09.11|17:08

Ik ook!

John|11.09.11|18:05

En ik behoor niet tot die minderheid. Of je zou die mevrouw ook moeten verbieden te fietsen of zich uberhaupt op straat te begeven. Het zou n.l. ook kunnen dat deze mevrouw van de fiets valt of omvalt tijdens het wandelen waardoor een automobilist moet uitwijken en daarbij een ander dood rijdt. Het aantal dodelijke ongelukken met een brommobiel is vrijwel 0. Laat Den Haag zich op het verkleinen van werkelijke ongevalsoorzaken concentreren i.p.v. op dit soort vergezochte dingen. >>

John|11.09.11|18:07

>> Laten ze b.v. de alcoholcontroles eens gaan houden op zondagmiddag, maandagochtend en vrijdagavond tussen 17.00 en 19.00 uur. Als 30 % van Nederland onder invloed in de auto stapt. Maar ja, dat doet het natuurlijk niet zo goed bij de kiezer. Dan komt het we heel dicht bij.

henk47|11.09.11|21:26

Wat willen ze dan? Dan ze die mensen weer op een oude gare scooter over de weg laten scheuren.. Kan je beter in een brommobiel zitten hoor, die maken tenminste geen overbodig lawaai. En zijn echt veiliger dan een oude scooter die zo in elkaar stort..

Als ik een B rijbewijs ervoor moet hebben ga ik weer lekker scooter rijden. Dus feitelijk schieten er niks mee op. Maak dan het auto rijden aantrekkelijker………………….

henk47|11.09.11|21:29

Zodat al die stoere jongeren lekker weer asociaal gaan doen in hun nieuwe auto..
Achteraf blijven het toch maar asociale automobilisten…
Iedereen die nou een auto heeft is ook aso geweest, en zijn het met de dag nog steeds als asociale automobilisten.. Ik zou zeggen kijk naar uw eigen rijgedag, daar worden we allemaal beter van, als er iedereen de ruimte op de weg zouden geven…

Ingeborg|12.09.11|14:09

Deze discussie lezend lijkt het of brommobielen alleen door aso’s worden bestuurd. Simpele oplossing: Aso’s van de weg halen, ongeacht het voertuig waarin/-op ze rijden. Conroleer daar beter op. Ik zie veel brommobielen die zich keurig aan de regels houden (al vind ik 45 km/u een te lage snelh als je je in het verkeer voegt dat 50-60 rijdt; en dat vind ik ook voor scooters. Laat ze maar max. 55 rijden, dan hinderen ze minder) Dus volgs. mij gaat deze disc meer over aso’s dan over brommobielen.

henk47|12.09.11|14:24

@ ingeborg..Het gaat trouwens niet alleen maar over asos, laat dat wel duidelijk zijn.. Er zijn ook oudere mensen die niet kunnen rijden.. Ik vind persoonlijk dat ze beter het certificaat voor bromfietsen beter kunnen scheiden met de brommobielen. Dan men met brommobielen een hele andere cursus krijgen dan met scooter /bromfietsen. Maar een B rijbewijs ervoor vragen vind ik persoon geen goed idee. En dan hebben ze het ook over die ongelukken, dat hoeft niet perse aan de rij vaardigheid te liggen

victor haan|14.09.11|19:28

ik geef al jaren les aan de am4 groep om het maar even zo te zeggen de ervaring leert dat ik eigen lijk nooit hoef in te grijpen bij deze groep. vaak lost de situatie zich zelf el op. die paar jongeren die rijden in deze voertuigen zijn te verwaarlozen. het voertuig is door de branche die deze voertuigen verkoopt echt bedoelt om ouderen of mensen met n beperking mobiel te houden, het is ook gewoon te duur voor een jongere om zo,n voertuig aan te schaffen.

victor haan|14.09.11|19:31

ik denk dat dit kamerlid weer in schijnwerpers wil staan

Skyblue|12.11.11|19:55

Lol..

Lijkt mij wel fijn om er 1 te hebben, bied me meer ruimte om spullen mee te nemen.
Daarnaast is het fijn voor mensen die geen rijbewijs kunnen bekostigen of willen hebben.

Daarbij kan het sommige jusit helpen met verkeerssituaties voordat ze hun rijbewijs gaan halen en de snelwegen/autowegen op mogen.

Daarbij ben je zichtbaarder in het verkeer dan met een scooter.

Jan|02.05.12|16:29

Een brommobiel is geen gehandicapten voertuig. in tegenstelling tot de canta; de bekende rode autotjes. voor een canta (gehandicapten en ouderen voertuig) is geen rijbewijs nodig voor een brommobiel wel.

Een brommobiel is dus voor iedereen die een auto te duur vind ivm wegenbelasting, APK en dure brandstof (brommobiel rijd op diesel meestal 1:30)
Een brommobiel is een brommer met gesloten carrosserie en 4 wielig. en zit warmer en convortabeler dan een brommer en je kan er met z’n 2e in!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.