Bovag Najaarsbijeenkomst, Best, rijschool, Sjaak de Coninck

Bovag Najaarsbijeenkomst: 2toDrive en praktijkbegeleiding

Contact maken en houden met de leerling wordt nog belangrijker bij het rijles geven aan 16,5-jarigen. Dat bleek dinsdag tijdens de Bovag-najaarsbijeenkomst Regio Zuid in Best. Hier werd de laatste stand van zaken besproken over 2toDrive (Begeleid Rijden) en konden Bovag-leden hun visie op actuele zaken in de rijschoolbranche aan het bestuur kenbaar maken.

De prangende vraag wanneer de proef precies begint, kon ook door Bovag Rijscholen helaas nog niet beantwoord worden.

Bovag Rijscholen

“Wij vinden het net als u krankjorem dat het ministerie in de maand waarvoor het ingaat nog niet kan of wil zeggen wat de precieze invoeringsdatum is”, deelde Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, de mening van de ruim 90 aanwezige leden.

In vogelvlucht nam Bastiaansen de voorwaarden van de proef nog even door. Duidelijk is in ieder geval dat er alleen rijles aan 16,5-jarigen mag worden gegeven als zij ná de startdatum van 2toDrive 17 jaar worden. Vanaf hun 17e kan het praktijkexamen afgelegd worden. Degenen die op de startdatum al 17 jaar zijn mogen wel alvast rijles nemen, maar pas vanaf hun 18e verjaardag CBR-praktijkexamen doen.

Lesovereenkomst

Begeleiders moeten schriftelijk bevestigen op te treden als begeleider. Een begeleiderspas kost 35 euro. NLP-trainer Sjaak de Coninck gaf de Bovag-rijscholen alvast een paar tips hoe om te gaan met de 16,5-jarige leerlingen. “Eerst contact maken, dan pas starten”, doceerde hij. “Bekrachtig alleen positief gedrag. Negatief gedrag kun je het beste negeren.”

Cursus voor de coach

“Deze leeftijdsgroep is nog erg ik-gericht, maar wel makkelijk te kneden. Ze stellen minder vragen. Maak duidelijk dat ze niet kunnen falen in de lesauto en geef feedback als er dingen niet goed gaan.” Ook is het belangrijk om straks de coach van de kandidaat een aantal tips te geven, bijvoorbeeld door het aanbieden van een korte cursus.

De Coninck: “Geslaagde kandidaten van nu zitten op een veel hoger niveau dan hun ouders toen zij slaagden voor het rijbewijs. Er zijn verschillen in de rijinstructie tussen vroeger en nu. Leg de ouders uit waarom een bepaalde stuurhouding bijvoorbeeld belangrijk is voor de veiligheid bij het uiklappen van de airbag. En maak ze duidelijk: ‘een goede coach, is een luie coach’. Dus geen rijles geven!”

Beleid Bovag

Ook kregen de aanwezige rijschoolhouders de kans het beleid van Bovag Rijscholen te bespreken. Duidelijk is dat iedereen het erover eens is dat de huidige sanctie van binnen 7 dagen bevoegdheid kwijt op veel weerstand stuit. Bovag is druk aan het lobbyen tot een aanpassing; onbeperkt herkansen. Eerst bij de minister, nu bij de Tweede Kamer.

“Die termijn van 7 dagen was niet bekend bij ons voor de invoering van de nieuwe WRM in 2009”, licht Roger Keijbeck, voorzitter Bovag Rijscholen, toe. “Er is nog een hoop te doen om weeffouten in deze wet te herstellen. We willen bijvoorbeeld ook dat er een praktijkgedeelte in het herintrederstraject komt. ”

Nu telt alleen de tweede poging van de praktijkbegeleiding voor de verlenging van de bevoegdheid. De eerste praktijkbeoordeling is vergelijkbaar met een Tussentijdse Toets. Keijbeck: “Wij pleiten ervoor dat als je de eerste keer slaagt voor de praktijkbegeleiding, dat je dan ook dat onderdeel ook hebt gehaald.”

Bart Pals

Update: Zie reactie Nard Gilsing. Ouders hoeven geen schriftelijke toestemming te geven dat hun kinderen meedoen aan de proef. Alleen begeleiders.

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “Bovag Najaarsbijeenkomst: 2toDrive en praktijkbegeleiding”

John|05.10.11|16:45

Ook de Bovag wil het in stand houden van de sanctie. Over luisteren naar je achterban gesproken. Het herintrederstraject dient zelfs uitgebreider (en dus nog duurder) te worden! Het enige positieve wat ik hier lees is dat men het ook belachelijk vindt dat de eerste praktijkbegeleiding “voor spek en bonen” is terwijl je deze wel met € 210,= ECHTE euro’s moet betalen. Waar blijven de ECHTE belangenverenigingen????

Gerard|05.10.11|16:58

@John Dat zie je verkeerd. Bovag wil juist af van de huidige sanctie. Ze zijn daarvoor juist aan het lobbyen.

John|05.10.11|17:03

@ Gerard. Als men af wil van de huidige sanctie wil men dus behoud van de sanctie in een andere vorm. Zonder sanctie is er geen herintrederstraject nodig toch?

Redactie|05.10.11|17:48

Beste lezers, ik zie dat er wat verwarring is ontstaan. Nod duidelijker verwoord in de tekst: Bovag pleit voor onbeperkt herkansen, zo werd gisteren heel duidelijk aangegeven.
Groet, Bart Pals
VerkeersPro.nl

John|05.10.11|19:09

Bij onbeperkt herkansen blijven de sanctie en het herintrederstraject bestaan.

Bert de Weerd|05.10.11|22:24

Zo, dat is zo te lezen een behoorlijke aardverschuiving geweest binnen de Bovag de afgelopen maanden. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Bert de Weerd|05.10.11|22:29

Er blijven bij mij nog wel een paar vragen:
-Er zijn al rijinstructeurs hun baan/bedrijf kwijt! Wat gaat de Bovag voor hen doen?
Is er geen regeling te bedenken voor deze mensen?
Hoe kijkt de Bovag aan tegen het protocol wat er nu is?

Kees|05.10.11|23:05

We moeten proberen een juiste partner te vinden waarin wij het voortouw nemen en niet dat er beslissingen worden genomen achter onze rug om.

Bert de Weerd|06.10.11|09:31

De VRB.

pino|06.10.11|11:26

Ach ja wat maakt het toch allemaal uit wat er hier over wordt gezegt of geschreven.
Het is al triest om te zeggen dat je van niets wist sanctie van 7 dagen bij het invoeren van de nieuwe WRM.
Stond de bovag niet voor aan in de ontwikkelingen omtrent het nieuwe WRM.

Bedankt BOVAG voor alle fijne ideeen.

bert Vennink|06.10.11|12:03

Ook ik was als eerst het slachtoffer van deze krankzinnige WRM verandering,dat was 2 jaar geleden en ik heb toen al gezegt dat er veel instructeurs hier van de dupe zullen worden en zie mijn stelling van toen komt uit mijn waarschuwing naar de brange en naar vele instanties hebben niet geholpen men laat liever een bedrijf naar de knoppen gaan dan het te helpen men rijdt zelf al de pui indiggelen van het IBKI,

Mer vriendelijke groeten en veel sterkte,
Bert Vennink.

i

Bert Vennink|06.10.11|12:13

Beste de Weerd

Nee er zijn geen regels voor ZZpers,alles is voor u zelf,ook de BOVAG,heeft hier voor geen passede oplossing.
Bedrijf kwijt alles kwijt,bedrijfsrisico,zullen we het maar noemen U kunt zich er wel tegen verzekeren maar dat is niet te betalen voor een ZZperof een een mans rijschool wel als je het met z’n allen doet,maar ja neuzen in de zelfde richting krijgen is iets wat een rijschoolhouder niet voor elaar krijgt.
Mvrg BRM Vennink

nic|06.10.11|12:22

@ Bart
De bovag spreekt over onbeperkt herkansen waardoor ip het traject blijft bestaan. Zo ook een practisch gericht herintreders traject dus opnieuw je opleiding moeten doen. Lijkt me toch als je pas geldig blijft dat je geen herintreders traject hoeft te doen. Er zit dus ergens een groot manko in de beredenering van de bovag en wordt dus door John goed gelezen.
zie vervolg

nic|06.10.11|12:24

Als de Bovag nu zijn wonden likt zijn ze rijkelijk laat als vertegenwoordiger van de branche hadden ze het nooit zo ver moeten laten komen en als ze nu zo’n halfbakken standpunt verkondigen zijn ze nog steeds niet bezig met de belangen van de branchte want die spreken zich voor afschaffing van de sanctie uit en niet aanpassing.

Kees|06.10.11|12:31

@Bert, ik denk dat de VRB de op dit moment de beste partner is.En is de enige partij met schone handen.

marcel|06.10.11|12:34

Jammer dat je als BOVAG rijschool niets via de Bovag tegen een garage kan doen die ook BOVAG lid is .Ik ben door van Dorst uit breda met 2 x de lexus is220d met in het totaal 4 moterblokken en 4 keer de koppakking flink gepakt maar kan als eenlinger er niet tegen ondernemen
denk je sterk te staan als bovag lid jammer
Den vanaf 1-1-2012 van de bovag af dan kan ik met mijn klacht er wel terecht
gr marcel

M.H.|06.10.11|12:45

De Bovag gebruikt deze rubriek wel als uithangbord.
Maar de broodnodige antwoorden, blijven uit.
Ook op het Forum, blijft het stil, waarom toch?
Dit zouden ze hier toch MINSTENS uit kunnen leggen.
Ze kunnen hier veel belangstellende informeren.
Zowel leden, als niet leden.

Richard|06.10.11|13:42

De titel van het stukje is: 2toDrive en praktijkbegeleiding. Alleen is in het eerste blijkbaar niemand geintereseerd. Hoe zou dat nou toch komen?

nic|06.10.11|13:51

Waarschijnlijk omdat de praktijkbegeleiding en de sanctie nu zo’n hot item is waarin er geen knopen doorgehakt kunnen worden maar vele om de hete brei heen blijven draaien met vage standpunten die wisselen met de dagen we op 2todrive alleen maar moeten wachten terwijl november breed uitgemeten werd als ingangsdatum.
Kortom Sanctie moet er af en 2todrive komt ooit

John|06.10.11|22:10

Citaat:

Ouders moeten hun 16,5-jarige kinderen schriftelijk toestemming geven aan de proef 2toDrive mee te doen. “Dat kan makkelijk via de Bovag-lesovereenkomst”, vertelt Bastiaansen.

Als dat al zo is waarom wordt dat dan op de site van http://2todrive.nl/ niet vermeld??

Cor|07.10.11|00:59

Iets geheel anders aangaande de Bovag.De Bovag zegt tegen het beleid van het UWV te zijn UWV om personen,3 jaar lang met behoud van volledige uitkering, in staat stellen een rijschool te beginnen.Concurentie vervalsing op een overvolle markt. Ook de bezwaar aspirantleden pagina is verdwenen.Deze rijscholen rijden voor prijzen,die voor bestaande rijscholen onmogelijk zijn.En wat bemerk ik nu,enkele van deze rijscholen zijn lid van de Bovag.Is dat nu ook in het belang van de bestaande rijscholen?.

John|07.10.11|01:21

@ Cor,

Om je Bovaglid te mogen noemen moet je aan zeer STRENGE eisen voldoen. Je moet n.l je contributie op tijd betalen. Meer niet, al doet men het voorkomen naar de consument toe dat je een goede rijschool moet zijn. Het lidmaatschap van de Bovag stelt net zo veel voor als het lidmaatschap van de Donald Duck.

nic|07.10.11|02:34

Juist John als Dagobert Duck( Lees o.a UWV in naam van de nieuwe rijschhool en andere) zijn contributie voldoet, ben je in de ogen van Nederland een bonafide rijschool! Je krijgt daarvoor een schildje voor op je gevel en een zogenaamd garantie overeenkomst???
BOVAG heeft duidelijk boter op zijn hoofd en waait met die wind mee die het uitkomt!
Zodra er aandacht komt voor een item draait Bovag het zo dat ze ten alle tijden zieltje werven, lees centjes! Worden de instructeurs hier beter van????

Cor|07.10.11|15:57

Juist mannen, eigenlijk weten vele best wel hoe het gesteld is met de Bovag en de zogenaamde belangen die ze vertegenwoordigen.Het grootste belang schijnt nu toch te zijn “hun eigen belang”. Maar wat dan?. wat zou het toch mooi zijn wanneer er eens een belangengroep of vereniging zou komen, mede met veel instructeurs, die nu eens echt alleen met de belangen van ons beroep bezig zijn. De Bovag heeft het nu druk genoeg om hun eigen verkeerd uitgepakte plan weer te herstellen.(herkansingsbeleid).

Cor|07.10.11|16:04

Moet er wel aan toevoegen dat hetgeen ze voorstaan ik best wel kan onderschrijven.N.l.
onbeperkt herkansen kunnen tot de einddatum van je pas. Dan houd het in dat je maar op tijd moet beginnen wanneer je niet zeker bent van je zaak.
Maar eigenlijk is het belachelijk dat wanneer een rijschool een eerste slagingspercentage heeft van zeg, 65 % deze moet gaan laten zien dat hij zijn val wel goed begrijpt.
Dat zouden ze moeten doen wanneer je onder de 35% zakt o.i.d.Wat is jullie mening hierover.

nic|07.10.11|16:23

@cor als je voor onbeperkt herkansen tot eind van je pas staat, blijft de sanctie gewoon bestaan en juist die sanctie moet eraf. Persoonlijk vind ik dat je aan slagingspercentages niet veel afleest want geven geen beeld kwaliteit van de rijopleiding als zodanig alleen of de leerling de eerste keer gezakt of geslaagd is. Een verplichte praktische bijscholing die ook een meerwaarde heeft zonder een examen (je hebt toch al examens gedaan) vind ik een beter alternatief

Alex|07.10.11|19:05

Nou nou nou wat een gemopper, geen enkele belangenvereniging doet het goed!
Dames en heren wat dachten jullie van een nieuwe belangenvereniging die echt iets gaat doen?
Hoe meer zielen hoe meer vreugd zullen we maar zeggen of samen maakt sterk!
Wie doet er mee?

John|07.10.11|19:48

@ Cor,

Ik ben tegen de sanctie én tegen toetsing. Want wat heb je aan het onbeperkt herkansen van een toneelstukje? Daarnaast is er geen enkele beroepsgroep die geregeld opnieuw examen te doen. Een of andere mafkees van groenlinks schreef dat “een advocaat ook per jaar een aantal punten moest halen om advocaat te blijven” Die vergelijking slaat natuurlijk helemaal nergens op! Punt 1 is het uurtarief van een advocaat ongeveer net zo hoog als het dagtarief van een instructeur>>

John|07.10.11|19:54

>> en is een advocaat JURIST. Zijn opleiding (studie rechten) en zijn titel (Mr.) nemen ze hem niet af. Dus hij kan zo verder aan de slag. Zelf op het advocatenbureau waar hij voor werkte.

John|07.10.11|20:01

De slagingspercentages zeggen mij ook niet zo veel. Hoeveel lessen hebben de leerlingen gehad? Hebben de leerlingen wel of geen TTT gedaan? Weigert de rijschool wel eens leerlingen? Hoeveel AA examens doet de rijschool? Geeft de rijschool ook les in automaat? Dit zijn zo maar een paar dingen die het percentage kunnen beïnvloeden. Of je moet de ondergrens gelijk stellen aan de “strenge” eisen van de Bovag. Gemiddeld 25 % eerst geslaagden in een periode van 3 jaar.

John|07.10.11|20:03

Maar kan iemand mij antwoord geven op mijn eerder gestelde vraag? Redactie? 2todrive? Bovag? VRB? Iemand?
06.10.11 | 22:10 | John

Citaat:

Ouders moeten hun 16,5-jarige kinderen schriftelijk toestemming geven aan de proef 2toDrive mee te doen. “Dat kan makkelijk via de Bovag-lesovereenkomst”, vertelt Bastiaansen.

Als dat al zo is waarom wordt dat dan op de site van http://2todrive.nl/ niet vermeld??

Cor|07.10.11|23:55

Beste mensen we hebben nu met een situatie te maken waar we niet 1,2,3, meer van af zijn.Het ministerie wil gewoon iets hebben waarvan ze kunnen aangeven dat ze hun werk naar behoren doen. Wat dat is maakt uit, zolang zij maar hebben kunnen beslissen. Wat mij enorm stoort is dat de Bovag eigenlijk zelf de aangever is geweest van deze flauwekul.
Dat er iets moet zijn is duidelijk. Een slagingspercentage van zeg 35% van je leerlingen moet toch haalbaar zijn zonder aantallen te noemen.

Cor|08.10.11|00:07

Een rijschool die jaren achtereen niet verder komt dan 15% daar heb ook ik mijn twijfels bij.
Ook ik rijd moeilijk lerende personen. Ook ik weet dat de 1 er langer over doet dan de ander. Maar houd nu eens gemiddelde van 40 lessen aan per leerling, dan moet een percentage van 35% toch echt haalbaar zijn?. En we moeten nu ook niet net doen of een slagingspercentage helemaal niets betekend. Mijn idee is het niet dat dit benoemd is gaan worden, maar het is er nu eenmaal. We kunnen met z’n allen

nic|08.10.11|00:12

Daar hebben we al een punt dat bij de huidige concurrentie de leerlingen denken dat ze met veel minder lessen af kunnen en krijg ze maar gemotiveerd om meer lessen te nemen Met een minmum aan lessen zal je een verschil in slagingspercentages misschien al iets beter af kunnen lezen

Cor|08.10.11|00:12

wel van alles willen maar daarmee veranderd er niets. Ik hoop dat er eens een organisatie opgericht word die echt de belangen van de rijscholen gaat beghartigen en dat dan ook werkelijk bijna alle rijscholen zich daarbij gaan aansluiten. Gezamelijk is er een vuist te maken. Ieder voor zich helpt niets, dan ben je een roepende in de woestijn. Misschien moeten we met z’n allen nergens meer lid van zijn. Wie weet veranderd de Bovag dan wel van koers. Nu zijn ze er alleen voor hunzelf.

Cor|08.10.11|00:21

Nick het lukt mij nog steeds om de leerlingen d.m.v. een spiegel voor te houden zelf al op het idee te kunnen laten komen om niet naar het CBR te gaan om hun geld in het water te gooien.
Alle leerlingen mogen zelf bepalen, door te laten zien dat ze alles beheersen, hoeveel lessen ze nodig hebben om op dat niveau te komen. Daag ze daar maar eens mee uit. Maar jij als instructeur moet wel gedegen kunnen uitleggen waarom een bepaald niveau nog niet aanwezig is. Bij mij werkt dit zo prima.

John|08.10.11|00:30

Een gemiddeld slagingspercentage van 35 % is natuurlijk voor iedereen te halen. En dat wordt door het overgrote deel van de rijscholen wel gehaald ook. Maar krijg je door deze grens betere rijscholen? Dat geloof ik niet. Je kunt bij de kvk zoveel rijscholen aanmelden als je wilt. Doek de ene op en begin een andere. Probleem opgelost. Bij mij zit ook zo’n rijschool die adverteert dat iedere leerling 30 lessen op examen mag. De leerlingen komen en masse. Zij vinden het een geweldige rijschool!

nic|08.10.11|09:51

Leerlingen denken tegenwoordig ook dat in een keer slagen niet eens haalbaar is en je moet dan praten als brugman dat na bv 30 lessen iemand er nog niet klaar voor is en met meer lessen in een keer slagen wel binnen hun bereik ligt.
sterker nog er zijn rijscholen die bij aanvang van lessen al een examen inplannen voor na 25 lessen of de leerling er dan klaar voor is of niet er wordt afgereden.

Bert de Weerd|08.10.11|10:41

Ja Nic, zo gaat dat bij sommigen. Door hier niet aan mee te doen, onderscheid je je van
deze rijscholen, daar is ook een markt voor :)

Redactie|08.10.11|11:15

@John: Kinderen moeten toestemming hebben van ouders/verzorgers om deel te nemen aan 2toDrive. Anders wordt er geen begeleiderspas verstrekt.

John|08.10.11|19:01

@ Redactie,

Maar die pas is pas nodig als het rijbewijs is behaald. Dus als ik het goed begrijp kan men zonder die toestemming gaan lessen. Want wat de Bovag zegt zou kunnen worden uitgelegd dat iemand zonder toestemming niet mag gaan lessen of examen mag doen. Maar dat is dan dus niet het geval. De toestemming is dus eigenlijk om als begeleider opgenomen te worden.

cor|09.10.11|01:25

John, je geeft zelf al aan dat 35% haalbaar moet zijn. Prima, dan is het toch wel handig dat dit soort bijscholing gegeven word aan instructeurs die dit niet halen?. En ik zit met 35% echt wel aan de lage kant lijkt me. verder geloof ik niet dat jongelui hun geld aan lessen gaan uitgeven terwijl ze weten dat hun ouders geen toestemming gaan geven dat ze afrijden. Zo gek zijn ze nou ook weer niet. Verder kan ik je zeggen dat de voorbeelden die jij aanhaald hoe rijscholen LL naar zich toe halen

cor|09.10.11|01:30

juist ook de rijscholen zullen zijn die de 35% niet zullen halen. Dan snijd het mes gelijk aan twee kanten nietwaar. Ook zo haal je de rotte appels eruit. Verder heb ikzelf geen enkel probleem om LL zichzelf te laten overtuigen, middels duidelijk en eerlijke argumenten, dat afrijden niet afhangt van de hoeveelheid lessen die ze hebben gehad maar dat belangrijker is dat ze ook zelf aanvoelen dat ze het chaufeur zijn begrijpen en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn beheersen.

cor|09.10.11|01:38

En voor Alex zou ik zeggen: als je de capaciteiten hebt om een belangenvereniging op poten te zetten die echt de belangen van de rijscholen kan behartigen dan ben ik gaarne bereid mijn steentje daar aan bij te dragen. Alleen ben ik zelf niet toegerust met de eigenschappen die daar voor nodig zijn. Van degen die er nu zijn vind ik de Bavag echt huigeachtig en laf.
De VRB is wat dat betreft veel betrouwbaarder lijkt me, ookal heb ik daar niet echt heel goed zicht op. Je hoord ook minder van ze.

John|09.10.11|13:12

09.10.11 | 01:25 | cor
verder geloof ik niet dat jongelui hun geld aan lessen gaan uitgeven terwijl ze weten dat hun ouders geen toestemming gaan geven dat ze afrijden.

Dit is dus wat ik bedoel. Volgens mij kan een leerling lessen EN examen doen zonder toestemming van de ouders. Ze hebben dus GEEN toestemming nodig om af te rijden. Ze hebben alleen toestemming nodig om de ouders op te laten nemen op de begeleiderspas. En de pas is nodig voor het begeleid rijden NADAT het rijbewijs is behaald.

Nard Gilsing (Team 2toDrive)|12.10.11|16:30

Beste allemaal,
Ik wil me heel even in deze discussie mengen. Jongeren hebben geen toestemming nodig van hun ouders om deel te nemen aan 2toDrive. Ook voor de aanvraag van de begeleiderspas is geen handtekening van de ouders nodig. Alle coaches moeten bij de aanvraag van de begeleiderspas wel tekenen dat zij coach willen zijn.

De begeleiderspas hebben de jongeren nodig voordat zij het rijbewijs aan kunnen vragen bij de gemeente. Geen begeleiderspas, geen rijbewijs.

Redactie|12.10.11|16:52

@Nard en Alle lezers: Excuus voor het misverstand. Zo werd het niet verteld op de Bovag Najaarsbijeenkomst. Het artikel is aangepast.
Bart Pals
VerkeersPro.nl

John|12.10.11|21:11

Ik denk inderdaad dat de Bovag het zelf niet helemaal begreep. Ik kon n.l. op de site van 2todrive niets van toestemming vinden. Maar goed dat er dit soort fora zijn.

nic|12.10.11|22:11

Sterker nog dat die een brache organisatie kunnen wijzen dat ze de materie niet goed begrijpen.
Klasse dus en BOVAG ga je schamen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Bovag Najaarsbijeenkomst: 2toDrive en praktijkbegeleiding | RijschoolPro
Bovag Najaarsbijeenkomst, Best, rijschool, Sjaak de Coninck

Bovag Najaarsbijeenkomst: 2toDrive en praktijkbegeleiding

Contact maken en houden met de leerling wordt nog belangrijker bij het rijles geven aan 16,5-jarigen. Dat bleek dinsdag tijdens de Bovag-najaarsbijeenkomst Regio Zuid in Best. Hier werd de laatste stand van zaken besproken over 2toDrive (Begeleid Rijden) en konden Bovag-leden hun visie op actuele zaken in de rijschoolbranche aan het bestuur kenbaar maken.

De prangende vraag wanneer de proef precies begint, kon ook door Bovag Rijscholen helaas nog niet beantwoord worden.

Bovag Rijscholen

“Wij vinden het net als u krankjorem dat het ministerie in de maand waarvoor het ingaat nog niet kan of wil zeggen wat de precieze invoeringsdatum is”, deelde Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, de mening van de ruim 90 aanwezige leden.

In vogelvlucht nam Bastiaansen de voorwaarden van de proef nog even door. Duidelijk is in ieder geval dat er alleen rijles aan 16,5-jarigen mag worden gegeven als zij ná de startdatum van 2toDrive 17 jaar worden. Vanaf hun 17e kan het praktijkexamen afgelegd worden. Degenen die op de startdatum al 17 jaar zijn mogen wel alvast rijles nemen, maar pas vanaf hun 18e verjaardag CBR-praktijkexamen doen.

Lesovereenkomst

Begeleiders moeten schriftelijk bevestigen op te treden als begeleider. Een begeleiderspas kost 35 euro. NLP-trainer Sjaak de Coninck gaf de Bovag-rijscholen alvast een paar tips hoe om te gaan met de 16,5-jarige leerlingen. “Eerst contact maken, dan pas starten”, doceerde hij. “Bekrachtig alleen positief gedrag. Negatief gedrag kun je het beste negeren.”

Cursus voor de coach

“Deze leeftijdsgroep is nog erg ik-gericht, maar wel makkelijk te kneden. Ze stellen minder vragen. Maak duidelijk dat ze niet kunnen falen in de lesauto en geef feedback als er dingen niet goed gaan.” Ook is het belangrijk om straks de coach van de kandidaat een aantal tips te geven, bijvoorbeeld door het aanbieden van een korte cursus.

De Coninck: “Geslaagde kandidaten van nu zitten op een veel hoger niveau dan hun ouders toen zij slaagden voor het rijbewijs. Er zijn verschillen in de rijinstructie tussen vroeger en nu. Leg de ouders uit waarom een bepaalde stuurhouding bijvoorbeeld belangrijk is voor de veiligheid bij het uiklappen van de airbag. En maak ze duidelijk: ‘een goede coach, is een luie coach’. Dus geen rijles geven!”

Beleid Bovag

Ook kregen de aanwezige rijschoolhouders de kans het beleid van Bovag Rijscholen te bespreken. Duidelijk is dat iedereen het erover eens is dat de huidige sanctie van binnen 7 dagen bevoegdheid kwijt op veel weerstand stuit. Bovag is druk aan het lobbyen tot een aanpassing; onbeperkt herkansen. Eerst bij de minister, nu bij de Tweede Kamer.

“Die termijn van 7 dagen was niet bekend bij ons voor de invoering van de nieuwe WRM in 2009”, licht Roger Keijbeck, voorzitter Bovag Rijscholen, toe. “Er is nog een hoop te doen om weeffouten in deze wet te herstellen. We willen bijvoorbeeld ook dat er een praktijkgedeelte in het herintrederstraject komt. ”

Nu telt alleen de tweede poging van de praktijkbegeleiding voor de verlenging van de bevoegdheid. De eerste praktijkbeoordeling is vergelijkbaar met een Tussentijdse Toets. Keijbeck: “Wij pleiten ervoor dat als je de eerste keer slaagt voor de praktijkbegeleiding, dat je dan ook dat onderdeel ook hebt gehaald.”

Bart Pals

Update: Zie reactie Nard Gilsing. Ouders hoeven geen schriftelijke toestemming te geven dat hun kinderen meedoen aan de proef. Alleen begeleiders.

Auteur: Bart Pals

49 reacties op “Bovag Najaarsbijeenkomst: 2toDrive en praktijkbegeleiding”

John|05.10.11|16:45

Ook de Bovag wil het in stand houden van de sanctie. Over luisteren naar je achterban gesproken. Het herintrederstraject dient zelfs uitgebreider (en dus nog duurder) te worden! Het enige positieve wat ik hier lees is dat men het ook belachelijk vindt dat de eerste praktijkbegeleiding “voor spek en bonen” is terwijl je deze wel met € 210,= ECHTE euro’s moet betalen. Waar blijven de ECHTE belangenverenigingen????

Gerard|05.10.11|16:58

@John Dat zie je verkeerd. Bovag wil juist af van de huidige sanctie. Ze zijn daarvoor juist aan het lobbyen.

John|05.10.11|17:03

@ Gerard. Als men af wil van de huidige sanctie wil men dus behoud van de sanctie in een andere vorm. Zonder sanctie is er geen herintrederstraject nodig toch?

Redactie|05.10.11|17:48

Beste lezers, ik zie dat er wat verwarring is ontstaan. Nod duidelijker verwoord in de tekst: Bovag pleit voor onbeperkt herkansen, zo werd gisteren heel duidelijk aangegeven.
Groet, Bart Pals
VerkeersPro.nl

John|05.10.11|19:09

Bij onbeperkt herkansen blijven de sanctie en het herintrederstraject bestaan.

Bert de Weerd|05.10.11|22:24

Zo, dat is zo te lezen een behoorlijke aardverschuiving geweest binnen de Bovag de afgelopen maanden. Beter laat dan nooit zullen we maar zeggen.

Bert de Weerd|05.10.11|22:29

Er blijven bij mij nog wel een paar vragen:
-Er zijn al rijinstructeurs hun baan/bedrijf kwijt! Wat gaat de Bovag voor hen doen?
Is er geen regeling te bedenken voor deze mensen?
Hoe kijkt de Bovag aan tegen het protocol wat er nu is?

Kees|05.10.11|23:05

We moeten proberen een juiste partner te vinden waarin wij het voortouw nemen en niet dat er beslissingen worden genomen achter onze rug om.

Bert de Weerd|06.10.11|09:31

De VRB.

pino|06.10.11|11:26

Ach ja wat maakt het toch allemaal uit wat er hier over wordt gezegt of geschreven.
Het is al triest om te zeggen dat je van niets wist sanctie van 7 dagen bij het invoeren van de nieuwe WRM.
Stond de bovag niet voor aan in de ontwikkelingen omtrent het nieuwe WRM.

Bedankt BOVAG voor alle fijne ideeen.

bert Vennink|06.10.11|12:03

Ook ik was als eerst het slachtoffer van deze krankzinnige WRM verandering,dat was 2 jaar geleden en ik heb toen al gezegt dat er veel instructeurs hier van de dupe zullen worden en zie mijn stelling van toen komt uit mijn waarschuwing naar de brange en naar vele instanties hebben niet geholpen men laat liever een bedrijf naar de knoppen gaan dan het te helpen men rijdt zelf al de pui indiggelen van het IBKI,

Mer vriendelijke groeten en veel sterkte,
Bert Vennink.

i

Bert Vennink|06.10.11|12:13

Beste de Weerd

Nee er zijn geen regels voor ZZpers,alles is voor u zelf,ook de BOVAG,heeft hier voor geen passede oplossing.
Bedrijf kwijt alles kwijt,bedrijfsrisico,zullen we het maar noemen U kunt zich er wel tegen verzekeren maar dat is niet te betalen voor een ZZperof een een mans rijschool wel als je het met z’n allen doet,maar ja neuzen in de zelfde richting krijgen is iets wat een rijschoolhouder niet voor elaar krijgt.
Mvrg BRM Vennink

nic|06.10.11|12:22

@ Bart
De bovag spreekt over onbeperkt herkansen waardoor ip het traject blijft bestaan. Zo ook een practisch gericht herintreders traject dus opnieuw je opleiding moeten doen. Lijkt me toch als je pas geldig blijft dat je geen herintreders traject hoeft te doen. Er zit dus ergens een groot manko in de beredenering van de bovag en wordt dus door John goed gelezen.
zie vervolg

nic|06.10.11|12:24

Als de Bovag nu zijn wonden likt zijn ze rijkelijk laat als vertegenwoordiger van de branche hadden ze het nooit zo ver moeten laten komen en als ze nu zo’n halfbakken standpunt verkondigen zijn ze nog steeds niet bezig met de belangen van de branchte want die spreken zich voor afschaffing van de sanctie uit en niet aanpassing.

Kees|06.10.11|12:31

@Bert, ik denk dat de VRB de op dit moment de beste partner is.En is de enige partij met schone handen.

marcel|06.10.11|12:34

Jammer dat je als BOVAG rijschool niets via de Bovag tegen een garage kan doen die ook BOVAG lid is .Ik ben door van Dorst uit breda met 2 x de lexus is220d met in het totaal 4 moterblokken en 4 keer de koppakking flink gepakt maar kan als eenlinger er niet tegen ondernemen
denk je sterk te staan als bovag lid jammer
Den vanaf 1-1-2012 van de bovag af dan kan ik met mijn klacht er wel terecht
gr marcel

M.H.|06.10.11|12:45

De Bovag gebruikt deze rubriek wel als uithangbord.
Maar de broodnodige antwoorden, blijven uit.
Ook op het Forum, blijft het stil, waarom toch?
Dit zouden ze hier toch MINSTENS uit kunnen leggen.
Ze kunnen hier veel belangstellende informeren.
Zowel leden, als niet leden.

Richard|06.10.11|13:42

De titel van het stukje is: 2toDrive en praktijkbegeleiding. Alleen is in het eerste blijkbaar niemand geintereseerd. Hoe zou dat nou toch komen?

nic|06.10.11|13:51

Waarschijnlijk omdat de praktijkbegeleiding en de sanctie nu zo’n hot item is waarin er geen knopen doorgehakt kunnen worden maar vele om de hete brei heen blijven draaien met vage standpunten die wisselen met de dagen we op 2todrive alleen maar moeten wachten terwijl november breed uitgemeten werd als ingangsdatum.
Kortom Sanctie moet er af en 2todrive komt ooit

John|06.10.11|22:10

Citaat:

Ouders moeten hun 16,5-jarige kinderen schriftelijk toestemming geven aan de proef 2toDrive mee te doen. “Dat kan makkelijk via de Bovag-lesovereenkomst”, vertelt Bastiaansen.

Als dat al zo is waarom wordt dat dan op de site van http://2todrive.nl/ niet vermeld??

Cor|07.10.11|00:59

Iets geheel anders aangaande de Bovag.De Bovag zegt tegen het beleid van het UWV te zijn UWV om personen,3 jaar lang met behoud van volledige uitkering, in staat stellen een rijschool te beginnen.Concurentie vervalsing op een overvolle markt. Ook de bezwaar aspirantleden pagina is verdwenen.Deze rijscholen rijden voor prijzen,die voor bestaande rijscholen onmogelijk zijn.En wat bemerk ik nu,enkele van deze rijscholen zijn lid van de Bovag.Is dat nu ook in het belang van de bestaande rijscholen?.

John|07.10.11|01:21

@ Cor,

Om je Bovaglid te mogen noemen moet je aan zeer STRENGE eisen voldoen. Je moet n.l je contributie op tijd betalen. Meer niet, al doet men het voorkomen naar de consument toe dat je een goede rijschool moet zijn. Het lidmaatschap van de Bovag stelt net zo veel voor als het lidmaatschap van de Donald Duck.

nic|07.10.11|02:34

Juist John als Dagobert Duck( Lees o.a UWV in naam van de nieuwe rijschhool en andere) zijn contributie voldoet, ben je in de ogen van Nederland een bonafide rijschool! Je krijgt daarvoor een schildje voor op je gevel en een zogenaamd garantie overeenkomst???
BOVAG heeft duidelijk boter op zijn hoofd en waait met die wind mee die het uitkomt!
Zodra er aandacht komt voor een item draait Bovag het zo dat ze ten alle tijden zieltje werven, lees centjes! Worden de instructeurs hier beter van????

Cor|07.10.11|15:57

Juist mannen, eigenlijk weten vele best wel hoe het gesteld is met de Bovag en de zogenaamde belangen die ze vertegenwoordigen.Het grootste belang schijnt nu toch te zijn “hun eigen belang”. Maar wat dan?. wat zou het toch mooi zijn wanneer er eens een belangengroep of vereniging zou komen, mede met veel instructeurs, die nu eens echt alleen met de belangen van ons beroep bezig zijn. De Bovag heeft het nu druk genoeg om hun eigen verkeerd uitgepakte plan weer te herstellen.(herkansingsbeleid).

Cor|07.10.11|16:04

Moet er wel aan toevoegen dat hetgeen ze voorstaan ik best wel kan onderschrijven.N.l.
onbeperkt herkansen kunnen tot de einddatum van je pas. Dan houd het in dat je maar op tijd moet beginnen wanneer je niet zeker bent van je zaak.
Maar eigenlijk is het belachelijk dat wanneer een rijschool een eerste slagingspercentage heeft van zeg, 65 % deze moet gaan laten zien dat hij zijn val wel goed begrijpt.
Dat zouden ze moeten doen wanneer je onder de 35% zakt o.i.d.Wat is jullie mening hierover.

nic|07.10.11|16:23

@cor als je voor onbeperkt herkansen tot eind van je pas staat, blijft de sanctie gewoon bestaan en juist die sanctie moet eraf. Persoonlijk vind ik dat je aan slagingspercentages niet veel afleest want geven geen beeld kwaliteit van de rijopleiding als zodanig alleen of de leerling de eerste keer gezakt of geslaagd is. Een verplichte praktische bijscholing die ook een meerwaarde heeft zonder een examen (je hebt toch al examens gedaan) vind ik een beter alternatief

Alex|07.10.11|19:05

Nou nou nou wat een gemopper, geen enkele belangenvereniging doet het goed!
Dames en heren wat dachten jullie van een nieuwe belangenvereniging die echt iets gaat doen?
Hoe meer zielen hoe meer vreugd zullen we maar zeggen of samen maakt sterk!
Wie doet er mee?

John|07.10.11|19:48

@ Cor,

Ik ben tegen de sanctie én tegen toetsing. Want wat heb je aan het onbeperkt herkansen van een toneelstukje? Daarnaast is er geen enkele beroepsgroep die geregeld opnieuw examen te doen. Een of andere mafkees van groenlinks schreef dat “een advocaat ook per jaar een aantal punten moest halen om advocaat te blijven” Die vergelijking slaat natuurlijk helemaal nergens op! Punt 1 is het uurtarief van een advocaat ongeveer net zo hoog als het dagtarief van een instructeur>>

John|07.10.11|19:54

>> en is een advocaat JURIST. Zijn opleiding (studie rechten) en zijn titel (Mr.) nemen ze hem niet af. Dus hij kan zo verder aan de slag. Zelf op het advocatenbureau waar hij voor werkte.

John|07.10.11|20:01

De slagingspercentages zeggen mij ook niet zo veel. Hoeveel lessen hebben de leerlingen gehad? Hebben de leerlingen wel of geen TTT gedaan? Weigert de rijschool wel eens leerlingen? Hoeveel AA examens doet de rijschool? Geeft de rijschool ook les in automaat? Dit zijn zo maar een paar dingen die het percentage kunnen beïnvloeden. Of je moet de ondergrens gelijk stellen aan de “strenge” eisen van de Bovag. Gemiddeld 25 % eerst geslaagden in een periode van 3 jaar.

John|07.10.11|20:03

Maar kan iemand mij antwoord geven op mijn eerder gestelde vraag? Redactie? 2todrive? Bovag? VRB? Iemand?
06.10.11 | 22:10 | John

Citaat:

Ouders moeten hun 16,5-jarige kinderen schriftelijk toestemming geven aan de proef 2toDrive mee te doen. “Dat kan makkelijk via de Bovag-lesovereenkomst”, vertelt Bastiaansen.

Als dat al zo is waarom wordt dat dan op de site van http://2todrive.nl/ niet vermeld??

Cor|07.10.11|23:55

Beste mensen we hebben nu met een situatie te maken waar we niet 1,2,3, meer van af zijn.Het ministerie wil gewoon iets hebben waarvan ze kunnen aangeven dat ze hun werk naar behoren doen. Wat dat is maakt uit, zolang zij maar hebben kunnen beslissen. Wat mij enorm stoort is dat de Bovag eigenlijk zelf de aangever is geweest van deze flauwekul.
Dat er iets moet zijn is duidelijk. Een slagingspercentage van zeg 35% van je leerlingen moet toch haalbaar zijn zonder aantallen te noemen.

Cor|08.10.11|00:07

Een rijschool die jaren achtereen niet verder komt dan 15% daar heb ook ik mijn twijfels bij.
Ook ik rijd moeilijk lerende personen. Ook ik weet dat de 1 er langer over doet dan de ander. Maar houd nu eens gemiddelde van 40 lessen aan per leerling, dan moet een percentage van 35% toch echt haalbaar zijn?. En we moeten nu ook niet net doen of een slagingspercentage helemaal niets betekend. Mijn idee is het niet dat dit benoemd is gaan worden, maar het is er nu eenmaal. We kunnen met z’n allen

nic|08.10.11|00:12

Daar hebben we al een punt dat bij de huidige concurrentie de leerlingen denken dat ze met veel minder lessen af kunnen en krijg ze maar gemotiveerd om meer lessen te nemen Met een minmum aan lessen zal je een verschil in slagingspercentages misschien al iets beter af kunnen lezen

Cor|08.10.11|00:12

wel van alles willen maar daarmee veranderd er niets. Ik hoop dat er eens een organisatie opgericht word die echt de belangen van de rijscholen gaat beghartigen en dat dan ook werkelijk bijna alle rijscholen zich daarbij gaan aansluiten. Gezamelijk is er een vuist te maken. Ieder voor zich helpt niets, dan ben je een roepende in de woestijn. Misschien moeten we met z’n allen nergens meer lid van zijn. Wie weet veranderd de Bovag dan wel van koers. Nu zijn ze er alleen voor hunzelf.

Cor|08.10.11|00:21

Nick het lukt mij nog steeds om de leerlingen d.m.v. een spiegel voor te houden zelf al op het idee te kunnen laten komen om niet naar het CBR te gaan om hun geld in het water te gooien.
Alle leerlingen mogen zelf bepalen, door te laten zien dat ze alles beheersen, hoeveel lessen ze nodig hebben om op dat niveau te komen. Daag ze daar maar eens mee uit. Maar jij als instructeur moet wel gedegen kunnen uitleggen waarom een bepaald niveau nog niet aanwezig is. Bij mij werkt dit zo prima.

John|08.10.11|00:30

Een gemiddeld slagingspercentage van 35 % is natuurlijk voor iedereen te halen. En dat wordt door het overgrote deel van de rijscholen wel gehaald ook. Maar krijg je door deze grens betere rijscholen? Dat geloof ik niet. Je kunt bij de kvk zoveel rijscholen aanmelden als je wilt. Doek de ene op en begin een andere. Probleem opgelost. Bij mij zit ook zo’n rijschool die adverteert dat iedere leerling 30 lessen op examen mag. De leerlingen komen en masse. Zij vinden het een geweldige rijschool!

nic|08.10.11|09:51

Leerlingen denken tegenwoordig ook dat in een keer slagen niet eens haalbaar is en je moet dan praten als brugman dat na bv 30 lessen iemand er nog niet klaar voor is en met meer lessen in een keer slagen wel binnen hun bereik ligt.
sterker nog er zijn rijscholen die bij aanvang van lessen al een examen inplannen voor na 25 lessen of de leerling er dan klaar voor is of niet er wordt afgereden.

Bert de Weerd|08.10.11|10:41

Ja Nic, zo gaat dat bij sommigen. Door hier niet aan mee te doen, onderscheid je je van
deze rijscholen, daar is ook een markt voor :)

Redactie|08.10.11|11:15

@John: Kinderen moeten toestemming hebben van ouders/verzorgers om deel te nemen aan 2toDrive. Anders wordt er geen begeleiderspas verstrekt.

John|08.10.11|19:01

@ Redactie,

Maar die pas is pas nodig als het rijbewijs is behaald. Dus als ik het goed begrijp kan men zonder die toestemming gaan lessen. Want wat de Bovag zegt zou kunnen worden uitgelegd dat iemand zonder toestemming niet mag gaan lessen of examen mag doen. Maar dat is dan dus niet het geval. De toestemming is dus eigenlijk om als begeleider opgenomen te worden.

cor|09.10.11|01:25

John, je geeft zelf al aan dat 35% haalbaar moet zijn. Prima, dan is het toch wel handig dat dit soort bijscholing gegeven word aan instructeurs die dit niet halen?. En ik zit met 35% echt wel aan de lage kant lijkt me. verder geloof ik niet dat jongelui hun geld aan lessen gaan uitgeven terwijl ze weten dat hun ouders geen toestemming gaan geven dat ze afrijden. Zo gek zijn ze nou ook weer niet. Verder kan ik je zeggen dat de voorbeelden die jij aanhaald hoe rijscholen LL naar zich toe halen

cor|09.10.11|01:30

juist ook de rijscholen zullen zijn die de 35% niet zullen halen. Dan snijd het mes gelijk aan twee kanten nietwaar. Ook zo haal je de rotte appels eruit. Verder heb ikzelf geen enkel probleem om LL zichzelf te laten overtuigen, middels duidelijk en eerlijke argumenten, dat afrijden niet afhangt van de hoeveelheid lessen die ze hebben gehad maar dat belangrijker is dat ze ook zelf aanvoelen dat ze het chaufeur zijn begrijpen en de vaardigheden die daarvoor nodig zijn beheersen.

cor|09.10.11|01:38

En voor Alex zou ik zeggen: als je de capaciteiten hebt om een belangenvereniging op poten te zetten die echt de belangen van de rijscholen kan behartigen dan ben ik gaarne bereid mijn steentje daar aan bij te dragen. Alleen ben ik zelf niet toegerust met de eigenschappen die daar voor nodig zijn. Van degen die er nu zijn vind ik de Bavag echt huigeachtig en laf.
De VRB is wat dat betreft veel betrouwbaarder lijkt me, ookal heb ik daar niet echt heel goed zicht op. Je hoord ook minder van ze.

John|09.10.11|13:12

09.10.11 | 01:25 | cor
verder geloof ik niet dat jongelui hun geld aan lessen gaan uitgeven terwijl ze weten dat hun ouders geen toestemming gaan geven dat ze afrijden.

Dit is dus wat ik bedoel. Volgens mij kan een leerling lessen EN examen doen zonder toestemming van de ouders. Ze hebben dus GEEN toestemming nodig om af te rijden. Ze hebben alleen toestemming nodig om de ouders op te laten nemen op de begeleiderspas. En de pas is nodig voor het begeleid rijden NADAT het rijbewijs is behaald.

Nard Gilsing (Team 2toDrive)|12.10.11|16:30

Beste allemaal,
Ik wil me heel even in deze discussie mengen. Jongeren hebben geen toestemming nodig van hun ouders om deel te nemen aan 2toDrive. Ook voor de aanvraag van de begeleiderspas is geen handtekening van de ouders nodig. Alle coaches moeten bij de aanvraag van de begeleiderspas wel tekenen dat zij coach willen zijn.

De begeleiderspas hebben de jongeren nodig voordat zij het rijbewijs aan kunnen vragen bij de gemeente. Geen begeleiderspas, geen rijbewijs.

Redactie|12.10.11|16:52

@Nard en Alle lezers: Excuus voor het misverstand. Zo werd het niet verteld op de Bovag Najaarsbijeenkomst. Het artikel is aangepast.
Bart Pals
VerkeersPro.nl

John|12.10.11|21:11

Ik denk inderdaad dat de Bovag het zelf niet helemaal begreep. Ik kon n.l. op de site van 2todrive niets van toestemming vinden. Maar goed dat er dit soort fora zijn.

nic|12.10.11|22:11

Sterker nog dat die een brache organisatie kunnen wijzen dat ze de materie niet goed begrijpen.
Klasse dus en BOVAG ga je schamen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.