Rijles, rijinstructeur, leerling

CBS: Gemiddelde prijs rijles is afgelopen jaar zelfs gedaald

De afgelopen 12 maanden staan de lesprijzen in de rijschoolbranche echt onder druk. Van september 2010 tot september 2011 zijn de tarieven zelfs licht gedaald, terwijl de inflatie naar 2,7 procent steeg. Dat blijkt uit cijfers van het CBS.

Het volgen van autorijlessen is de afgelopen vijf jaar bovendien slechts een schamele 6,7 procent duurder geworden. Dit is fors minder dan de inflatie over deze periode. Die bedroeg ruim 9 procent.

Rijles

De voor de rijles benodigde brandstof en onderhoudskosten stegen bovendien veel harder dan de inflatie.  De brandstofprijzen zijn, na een behoorlijke daling in de tweede helft van 2008, in de afgelopen jaren flink gestegen.

In september 2011 lagen de brandstofprijzen gemiddeld bijna 28 procent hoger dan in september 2006. De kosten voor onderhoud stegen sinds 2006 met bijna 17 procent en autoverzekeringen met 7 procent.

Concurrentie

De marges in de rijschoolbranche staan al jaren onder druk, onder meer vanwege de moordende concurrentie. Rijschoolhouders durven hun prijzen niet te verhogen, uit angst geen leerlingen meer te krijgen.

Door de huidige lage prijzen zijn ze genoodzaakt zeer lange werkweken te maken om toch nog een fatsoenlijk inkomen te kunnen verdienen. De adviesprijs voor een rijles bedraagt minimaal 50 euro, maar vrijwel geen rijschool durft dit te vragen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “CBS: Gemiddelde prijs rijles is afgelopen jaar zelfs gedaald”

G. Roupon|10.10.11|13:34

“Rijschoolhouders durven hun prijzen niet te verhogen, uit angst geen leerlingen meer te krijgen.” Verhogen? Je ken toch ook gewoon een ietsiepietsie verlagen… Wat valt jou op als je in Google intypt: groupon rijles?

Peter|10.10.11|14:18

Het moet niet gekker worden,
BOVAG rijscholen gezien voor 28,- euro

Succes

bert|10.10.11|16:44

Kan iedereen dan lid worden van de Bovag?
Dacht dat daar alleen de “beste rijscholen” welkom waren.

John|10.10.11|16:57

Inderdaad Bert. Maar dan ook alleen de allerbeste. Je moet over een periode van 3 jaar een gemiddeld slagingspercentage hebben van 25 %. Daarnaast moet je OOK nog eens elke maand je contributie voldoen. Dat zijn natuurlijk wel heeeeel strenge eisen.

Ingeborg|10.10.11|17:36

@ G. Roupon (grappig) en @Peter: Staar je niet blind op deze valse reclame van €28.00 per les. Heb even op de site gekeken: het gaat om 3 kwartier les. Is dus €37.33 per uur. Bovendien halen ze de leerlingen niet thuis op, maar moeten ll naar de rijschool toe komen. Dit spaart natuurlijk heel veel km uit ( wij rijden per les -van anderhalf of 2 uur) 40 km om naar de examenplaatst te rijden. Ik weet nu hoe we km en dus brandstof kunnen besparen. Is minder klantvriendelijk, maar ach…

Ingeborg|10.10.11|17:43

haha, heb de voorwaarden van de rijlesdeal.nl gelezen. Tja, zo kan ik het ook. Ik denk niet dat we als serieuze instructeurs/rijschoolhouders jaloers moeten zijn op deze collega.
Op die manier wil ik helemaal geen les geven.

John|10.10.11|20:14

Als het CBS toch heeft onderzocht, hoe hoog is die gemiddelde lesprijs eigenlijk?

Jan2|11.10.11|20:41

Heb met verbazing de aanbiedingen bekeken, die inmiddels al wel achter de rug zijn, via groupon!!!
Snap niet dat zoiets financieel uit kan………
Toch weet ik dat het ondanks de ‘prijsstunters’ het ook anders kan.
Een rijschool die het te druk had, verhoogde om die reden de lesprijs, maar kreeg juist extra klanten om dat die dachten dat je voor de prijs beter les zou krijg dan bij de goedkopere rijschool.
Dus als je ‘te goedkoop’ bent, wekt dit ook wantrouwen bij de consument………

John|11.10.11|21:42

@ Jan,

Die verhalen hoor ik al jaren. Het is altijd van “horen zeggen” Nooit eens een concrete naam van een rijschool. Ik verhoogde 2 jaar geleden mijn prijzen naar € 42,50 toen een prijsstunter ten tonele verscheen. In 2 maanden geen enkele aanmelding gehad. Toen ik terug ging naam € 38,= begonnen de aanmeldingen weer te komen.

Kees|12.10.11|00:05

@John ,dat is iets wat ook aangepakt dient te worden,er zijn genoeg mogelijkheden om die groep aan te pakken bv foto maken van betreffende rijschool tijd dag kan met je mobiel opsturen naar de belasting.dan piepen ze wel anders.maar eerst van die vervloekte sanctie af.

arnold|13.10.11|11:02

Wat een flauwekul. reken al 2 jaar 50 euro per uur en moet nog steeds leerlingen op een wachtlijst plaatsen.
Maar dan moet je wel kwaliteit leveren. De leerlingen slagen veel al in 1 keer na ongeveer 40 tot 45 lesuur. Rijden eerder langer dan korter per uur en weten waar ze mee bezig zijn.
Maar dames en heren wees nu eens eerlijk. Kijk eens op het CBR om je heen. Wie heeft er rijschoolbloed of loopt daar dankzij een uitkering en is zo ingestroomt in het vaK ? die kunnen toch goedkoop zijn?

arnold|13.10.11|11:06

Wij rekenen al 2 jaar lang € 50 per uur maar wel voor kwaliteit en volle lesuren en onze wachtlijst word ietsje korter. Maar kijk op het CBR om je heen. Hoeveel instructeurs lopen daar dankzij het arbeidsbureau ? hadden een starterskapitaal ? Dat is on eerlijke concurentie. Nu wil de IBKI dat terecht aanpakken en de zwakken afvoeren zodat de prijs ook voor een ieder € 50 kan worden. En wat doen we ? We klagen. Deze branche is op alle vlakken doodziek. Verhoog massaal je prijs. DURF.

Peter|13.10.11|12:31

Er moet gewoon een minimum lesprijs komen tussen de 45-50 euro. Dan weet iedereen waar hij aan toe is.

instructeur|13.10.11|12:35

Wij hebben onze prijzen afgelopen jaar licht verhoogd. gevolg: meer klanten. Nou ja ik zal niet zeggen dat dat het gevolg was maar de toestroom van nieuwe leerlignen is hoger geworden ondanks de prijsverhoging. We zitten nog lang niet op de prijs die we zoudenmoeten vragen maar de vrees is inderdaad dat dan de concurrentie met de klant er vandaar gaat. Afgelopen 2 jaar zijn er ruim 30 instructeurs in de regio bijgekomen.

oplettende|13.10.11|12:50

Waarom zouden de iets goedkopere irijscholen n één keer slechter zijn , als ik al die BMW ’s mecedessen en die SUV wagens zie rondrijden , kan ik me indenken dat je de prijzen moet opvoeren maar met het oog op bijv volgend jaar zul je wel een stapje terug moeten gaan doen , daarom als je niet zoveel eisend bent en een lichtere auto aanschaft , kun je ook met de prijs omlaag , wilt dus niet zeggen dat je dan in één keer slechter bent en tenslotte met hoeveel ben je zelf tevreden Toch?

R.Dolderman|13.10.11|13:07

Heeft deze situatie niet te maken met de instroom via de UWV?

Kees|13.10.11|13:23

@oplettende,je kan er beter 40 van 50 hebben dan 50 voor 40.

John|13.10.11|15:39

@ Arnold,

Er zijn maar heel weinig rijscholen die 50 euro per uur (kunnen) vragen. Hier lees ik dat regelmatig maar altijd anoniem. Niet te controleren. Instructeur zegt zijn prijzen “licht verhoogd”te hebben. Wat zijn lesprijs is blijft gissen. Verder ben ik het met oplettende eens dat goedkoop niet per definitie slecht hoeft te zijn (hier is de wens de vader van de gedachte) maar ben ik het met zijn stelling dat er vooral dure auto’s rijden niet eens. Ik zie heel veel “gewone lesauto’s.

Nourdin|13.10.11|17:52

Laten we de toetredings-eisen tot rijopleider verhogen; minder aanmeld kandidaten voor het beroep , lesgeven komt meer tot zijn recht ( denk dat het HBO niveau is) verkeersveiligheid neemt toe, het vak krijgt meer aanzien en prijzen kunnen omhoog???

John|13.10.11|20:54

De lage lesprijzen hebben te maken met een hele simpele economische wet: Hoe groter het aanbod hoe lager de prijs. De laatste jaren is de markt overspoeld met rijinstructeurs. Mede dankzij het UWV. Als je de jongerfora eens naleest zoekt men graag een rijschool op websites met “namen als “degoedkoopsterijschool .nl”

Rob|13.10.11|21:43

Je moet gewoon in je eigen kwaliteiten geloven en daar ook een juiste prijs bij weten te berekenen. Ik ben net een jaar bezig (volgens WRM 2009 overigens!) en blijf de kwaliteit waarborgen die ik heb meegekregen van opleiding en stage-adres. Daar staat een prijs tegenover en …..geen klacht over het aantal leerlingen! Zolang we elkaar blijven “bevechten” met o.a. onverzekerd rondrijden, rijden tegen kostprijs e.d. houd je deze wantoestanden en blijft het geklaag over “niets verdienen?!”

Anjo Joostens|13.10.11|22:27

Teveel concurrentie? Hoe zal nou komen? Hebben jullie zand in de ogen gekregen van de rijinstructeursopleiders?
Waar komen de rijinstructeurs vandaan. uit de lucht?
Slapen jullie of zo? Zou het ook kunnen,dat de opleidingen voor rijinstructeurs moeten dimmen?
Zullen we ze een quotum opleggen? Is dat een idee?

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|14.10.11|00:16

Ik reken nu €37,50 per les van 45 minuten. Dat komt uit op €50,- per uur, alleen klinkt het niet als zoveel. Er zijn meerdere rijscholen die die truc gebruiken.

John|14.10.11|01:59

@ Rob,

Zoals ik al schreef: er komen hier veel posters die anoniem roepen dat ze “een prijs rekenen” en “geen klachten hebben over het aantal leerlingen” maar dat is nooit te controleren. Als ik in de kantine van het CBR sta hoor ik collega’s wel eens opscheppen over hun slagingspercentage’s. Eenmaal thuis controleer ik die wel eens en dan zie ik vrijwel altijd (veel) lagere percentage’s staan. Zou ik dan waarde hechten aan anonieme posters hier denk je? Prijs van Marvin klopt wel overigens

Wim van Dijk|14.10.11|10:13

Over dure auto’s gesproken, voorheen reed ik een ford focus en nu een mercedes b-klasse

ik ben nu goedkoper uit dan voorheen

en dan reken ik afschrijving, rente verlies , wegenbelasting , enz mee.

Dus grotere auto, licht lagere kosten ( verschil is 218 euro per jaar minder dan met de ford )

Ik reken 67 euro per 90 minuten en per 1 januari gaat de prijs naar 70 euro en roep iedereen op om gewoon minimaal 45 euro per uur te rekenen,

Erik|29.06.12|10:37

We hebben het dan over rijlessen en de kosten er van maar is 63 x lessen voor € 45,- normaal. Plus een examen van € 210,00

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.