Begeleiderspas, Begeleid Rijden, 2toDrive

Alle regels over rijles met 16,5 jaar; Begeleid Rijden 2toDrive

De volledige regelgeving voor de proef 2toDrive (Begeleid Rijden) is gepubliceerd in het Staatsblad. Hierin staan alle voorwaarden omschreven waaraan de jonge bestuurders en hun begeleiders moeten voldoen. Jongeren mogen vanaf 1 november rijles nemen vanaf 16,5 jaar, alle rijscholen mogen aan de proef meedoen. Bekijk hier de regels.

Jongeren die geboren zijn op of na 1 november 1994 mogen meedoen aan 2toDrive en op 17-jarige leeftijd een praktijkexamen B bij het CBR afleggen. Jongeren die dan al 17 zijn, mogen niet meedoen aan 2toDrive. Zij kunnen wel vanaf 1 november op hun 17e theorie-examen doen, praktijkles nemen en een TTT afleggen. Een praktijkexamen kan pas na hun 18e verjaardag. Deelnemers aan 2toDrive kunnen op 16,5-jarige leeftijd een TTT afleggen.

Begeleiderspas

De begeleiderspas kan het beste ruim twee weken voor het CBR-praktijkexamen worden aangevraagd door de kandidaat. Het duurt 10 werkdagen om deze af te geven. Zolang deze pas nog niet is afgegeven, zal de gemeente geen rijbewijs verstrekken aan de jonge bestuurder.

Voor alle duidelijkheid: de jonge bestuurders mogen tot hun 18e verjaardag alleen onder begeleiding van een begeleider die vermeld staat op de begeleiderspas in Nederland auto rijden. Indien een bevoegd rijinstructeur als begeleider op wil treden, moet ook hij op de begeleiderspas vermeld staan.

Begeleider

Jongeren zijn zelf verantwoordelijk niet te rijden met een begeleider die onder invloed is van alcohol of drugs. Doen zij dat wel, volgt dezelfde straf als wanneer er zonder begeleider wordt gereden. Namelijk een boete van 100 euro via CJIB, het rijbewijs wordt ingevorderd door politie en ongeldig verklaard door het CBR en er moet er na de 18e verjaardag opnieuw theorie- en praktijkexamen gedaan worden.

Omdat de begeleider geen figuur is volgens de wegenverkeerswet, kan hij niet gedwongen worden mee te werken aan een blaastest. De politie kan echter wel op basis van zicht, reuk en gedrag alcoholgebruik constateren. Ook worden begeleiders van wie het rijbewijs de afgelopen vier jaar ongeldig is verklaard, bijvoorbeeld voor alcohol in het verkeer, niet geaccepteerd op de begeleiderspas.

2toDrive

Over vier jaar wordt de proef Begeleid Rijden tussentijds geëvalueerd. Bij succes (lees: minder ongelukken bij beginnend bestuurders) kan 2toDrive over 6 jaar definitief ingevoerd worden.

 Bekijk hier de publicatie in het staatsblad.

Bart Pals

UPDATE: Let op: CBR heeft besloten jongeren van 17 die geen deelnemer zijn 2toDrive NIET een TTT af te laten leggen op hun 17e. Dus een TTT of RIS is voor hen pas mogelijk op 18-jarige leeftijd. Zie: Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Alle regels over rijles met 16,5 jaar; Begeleid Rijden 2toDrive”

Bert de Weerd|25.10.11|18:13

Zijn de jongeren die mee doen aan de proef wel de jongeren die de ongelukken veroorzaken?

Wat gebeurd er wanneer er over 4 jaar blijkt dat er meer ongelukken onder beginnend bestuurders zijn?

Lammert|25.10.11|21:09

Publicatie staatsblad net gelezen. Voor 16 jarigen en hun begeleiders helder en duidelijke taal.
Jammer dat volgens de wegenverkeerswet de begeleider geen figuur is.
Dit alles gaat nog een hoop ellende opleveren.

John|26.10.11|14:43

@ Lammert,

Klopt helemaal. Daarom dat de begeleider de jonge rijbewijsbezitter ook als BOB kan gebruiken. Dit ondanks dat op de 2todrive site staat dat dit niet mag. Volgens de minister is dat n.l. niet verboden om de reden die jij noemt.

Alwin|26.10.11|15:09

Interessant!
Hoe zou dat bij vergelijkbare experimenten in het buitenland geregeld zijn?
Ik neem aan dat daar de bijrijder ook niet verplicht hoeft te blazen?

Lammert|27.10.11|03:10

@Bert , in de leerboeken van een paar jaar geleden inderdaad de meeste ongelukken
na 4 jaar rijbewijs of na 100.000 km. Doordat mensen denken ervaring te hebben en het
gevoel hebben het allemaal goed te kunnen nemen ze onbewust risico’s.

monique|27.10.11|13:41

Zal de kans ook niet bestaan dat men met 17 jaar het autorijbewijs haald, en daarbij het brommer rijbewijs krijgt, dat men eerst een jaar of langer brommer gaat rijden.
dit is immers voor een 17 jarige betaalbaar, en dan na 1 jaar of langer niet in een auto gereden te hebben, en inmiddels de financiele middelen wel hebbend, in de auto zal stappen ZONDER begleider en lang geleden gevolgde lessen, men is immers 18 jaar geweest.

Mijns inziens gaat dit de verkeersveiligheid niet ten goede komen

Lutz|27.10.11|13:56

Harstikke leuke opmerkingen allemaal mensen, maar lees eerst de feiten voordat je uit je nek…..
Eerst even alle informatie lezen, dan kletsen!!!

John|27.10.11|16:13

@ Lutz,

De geschreven info hierboven klopt allemaal. Dus verklaar je nader zou ik zeggen.
@ Monique,
Wat is het verschil met nu? Nu gaat men toch ook mt 18 jaar zonder begleiding d straat op?

Ercan|27.10.11|17:49

Mensen ik snap niet dat jullie hiervoor tijd hebben (praten over dingen voordat je het in de praktijk hebt gezien). Alles is mogelijk fouten maken of niet, laten we het op ons afkomen en daarna over discussieren (als we hiervoor tijd hebben) over ervaringen die we hebben waargenomen. Dit is besloten en klaar, je zult het mee moeten doen.

Nathalie|27.10.11|17:55

Ik heb een neefje uit Duitsland die op deze manier heeft gereden. Moeder en zoon waren heel tevreden over de manier waarop deze jongen zijn ervaring heeft opgedaan. En waarom omdat moeder mee kijkt en tips geeft over haar ervaring. En omdat hun nu meer kilometers hadden gehad dan wanneer je na je rijexamen was gaan autorijden. Netjes tot aan de grens en dan weer moeder achter het stuur.

monique|27.10.11|19:54

ja klopt alleen is men nu gemiddeld bijna 19 jaar bij het behalen van het rijbewijs en daardoor vaker financieel instaat gelijk een autotje te kopen en dus gelijk te blijven rijden na behalen rijbewijs en de gevolgde lessen.
Nu heeft men straks het rijbewijs gehaald op 17 jarige leeftijd, gaat 1,5 a 2 jaar brommer en stapt na 1,5 jaar gezien betere financien dan weer in de auto.
Is het geleerde van 1,5 jaar geleden dan nog wel voldoende aanwezig maar de praktijk zal het leren

toon|27.10.11|20:47

Het blijft een belachelijk plan. Het ëxperiment is natuurlijk al bij voorbaat goedgekeurd. Gelukkiig blijken de meeste weldenkende ouders de sociale en emotionele ontwikkeling van hun lastige en wispelturige pubers goed in te schatten en besluiten om NIET aan dit gedrocht mee te doen. Houen zo!!!

Rob|27.10.11|21:48

Volgens mij moet het zijn….die op 1 juni 1994 geboren zijn….dan ben je op 1 november 2011 16.5 jaar. dat is/was ook de originele datum…Overigens…ik moet nog zien of alle hoog verwachtingen uitkomen…gezien de algehele economische malaise waar we a)in zitten en b) nog meer gaan inkomen. Ik ga gewoon door met lesgeven ….16.5 of ouder…..

cornelius|27.10.11|22:09

Hoe eerder jongere een verkeersopleiding volgen hoe beter. Overigens heeft het zijn nut reeds bewezen . Landen die reeds met dit bijltje hakte zijn alle positief. Dus hier hoeft niets uitgevonden te worden.De begeleiding zie ik als zeer positief. Jongere profiteren van de inzichten van een ervaren rijder. Ik ben blij met de invoering.
’n rij-instructeur

Richard|27.10.11|22:36

Het is toch rijden vanaf 16.5 jaar per 1 november dan moet je toch geboren zijn VOOR 1 mei 1994 ??

Piet|27.10.11|22:48

Op deze site staat: Jongeren die dan al 17 zijn, mogen niet meedoen aan 2toDrive. Zij kunnen wel vanaf 1 november op hun 17e theorie-examen doen, praktijkles nemen en een TTT afleggen.”.
Op her voorloopscherm van het C.B.R. staat: Kandidaten die op 1 november al 17 jaar zijn, kunnen niet meedoen met 2toDrive. Wel mogen zij een theorie-examen afleggen en rijlessen nemen. Een praktijkexamen of toets is voor hen pas mogelijk vanaf hun 18e.
Wat is waar???

Kees|27.10.11|22:58

Het gevaar is dat jongeren gezien hun budget in de armen gedreven worden naar de goedkopere meestal slechtere rijscholen.ik heb zelf de fout gemaakt om mijn oud brommer leerlingen naar 2todrive te verwijzen om ze daar wat meer info te laten krijgen. Laat de ANWB daar een filmtje hebben.

Rob|27.10.11|23:12

Tja over kwalteit gesproken…..wordt een beetje als een kermis gebracht. Er is klaarblijkelijk nog veel verwarring aan beiden zijde van de markt…Verleden week werd ik door een moeder gebeld. Haar zoon wordt deze maand nog 17…..vertelde haar dat hij a) alvast niet kon beginnen met rijlessen (zij dacht en was verteld van wel…) en dat haar zoon, als hij na 1 nov. zou beginnen pas op zijn 18e praktijkexamen kan doen….”Wat een regels, wie heeft dat bedacht…!”was de reactie…

John|29.10.11|21:24

Hallo Lutz??
Ik had je 27.10.11 | 16:13 | iets gevraagd. Anoniem roepen “Eerst even alle informatie lezen, dan kletsen!!!” is natuurlijk heel gemakkelijk. Dus nogmaals mijn vraag:

@ Lutz,

De geschreven info hierboven klopt allemaal. Dus verklaar je nader zou ik zeggen.

Learn2Drive.BE|01.11.11|10:12

Eerst een korte uitleg.
Het is niet per definitie slecht als er jongeren op de weg zijn met een auto ( met begeleiding!).
Zo kunnen zij spelenderwijs met een volwassene naast zich , zich klaarmaken voor het echte werk.Het verkeer en de regels zijn nogal complex geworden in de laatste deccenia.
Het is vanuit oogpunt van veiligheid aan te bevelen om jongeren zo snel mogelijk kennis te laten maken met deze materie.Voor u en anderen hun veiligheid.
Praat hierover met je ouders.

John|01.11.11|23:47

@ Learn2Drive.BE,
Leuke uitleg. En ja!! De regels zijn inderdaad nogal complex geworden. Jammer alleen dat de gemiddelde automobilist een heel slechte kennis heeft van die verkeersregels. En juist die mensen gaan, met veel te weinig kennis, de jonge rijbewijsbezitter begeleiden. Beetje het verhaal van de lamme en de blinde.

Ram|04.11.11|08:34

Het gaat om maximaal een jaar begeleiding(2totDrive).Wij hopen dat het(Pilot) goed komt.
Als instructeur ben je instaat de gevaarsherkenning onderweg met de kandidaat door te nemen evt.te oefenen.Ik vraag me af,wat is eigenlijk” het doel” van een begeleider.
Wat heeft een begeleider meer dan een instructeur..
Want een zelfstandig beginnende bestuurder zal toch merendeels de bromfiets pakken dan de auto,dat gebeurt toch altijd zo!

Succes 2todrive

Ron|23.11.11|20:13

Even een antwoord voor Piet van 27.10.11 | 22:48:

Jongeren die op 1 november 2011 al 17 zijn, mogen NIET meedoen aan 2toDrive. Zij kunnen wel vanaf 1 november op hun 17e theorie-examen doen en praktijkles nemen.
Een TTT en/of een praktijkexamen is voor hen pas mogelijk vanaf hun 18e jaar.
Bij het CBR staat het correct, bij Verkeerspro NIET.

Redactie|24.11.11|09:19

@Piet: Je hebt gelijk. Dat heeft het CBR na invoering van de regels inderdaad besloten. Zie: http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2011/11/02/geen-deelnemer-2todrive-wel-rijles-maar-geen-ttt-op-17e/.

Besluit CBR toegevoegd aan het artikel. Volgens de wet mag het overigens wel, maar CBR is bang dat de wachttijden fors oplopen daardoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Alle regels over rijles met 16,5 jaar; Begeleid Rijden 2toDrive | RijschoolPro
Begeleiderspas, Begeleid Rijden, 2toDrive

Alle regels over rijles met 16,5 jaar; Begeleid Rijden 2toDrive

De volledige regelgeving voor de proef 2toDrive (Begeleid Rijden) is gepubliceerd in het Staatsblad. Hierin staan alle voorwaarden omschreven waaraan de jonge bestuurders en hun begeleiders moeten voldoen. Jongeren mogen vanaf 1 november rijles nemen vanaf 16,5 jaar, alle rijscholen mogen aan de proef meedoen. Bekijk hier de regels.

Jongeren die geboren zijn op of na 1 november 1994 mogen meedoen aan 2toDrive en op 17-jarige leeftijd een praktijkexamen B bij het CBR afleggen. Jongeren die dan al 17 zijn, mogen niet meedoen aan 2toDrive. Zij kunnen wel vanaf 1 november op hun 17e theorie-examen doen, praktijkles nemen en een TTT afleggen. Een praktijkexamen kan pas na hun 18e verjaardag. Deelnemers aan 2toDrive kunnen op 16,5-jarige leeftijd een TTT afleggen.

Begeleiderspas

De begeleiderspas kan het beste ruim twee weken voor het CBR-praktijkexamen worden aangevraagd door de kandidaat. Het duurt 10 werkdagen om deze af te geven. Zolang deze pas nog niet is afgegeven, zal de gemeente geen rijbewijs verstrekken aan de jonge bestuurder.

Voor alle duidelijkheid: de jonge bestuurders mogen tot hun 18e verjaardag alleen onder begeleiding van een begeleider die vermeld staat op de begeleiderspas in Nederland auto rijden. Indien een bevoegd rijinstructeur als begeleider op wil treden, moet ook hij op de begeleiderspas vermeld staan.

Begeleider

Jongeren zijn zelf verantwoordelijk niet te rijden met een begeleider die onder invloed is van alcohol of drugs. Doen zij dat wel, volgt dezelfde straf als wanneer er zonder begeleider wordt gereden. Namelijk een boete van 100 euro via CJIB, het rijbewijs wordt ingevorderd door politie en ongeldig verklaard door het CBR en er moet er na de 18e verjaardag opnieuw theorie- en praktijkexamen gedaan worden.

Omdat de begeleider geen figuur is volgens de wegenverkeerswet, kan hij niet gedwongen worden mee te werken aan een blaastest. De politie kan echter wel op basis van zicht, reuk en gedrag alcoholgebruik constateren. Ook worden begeleiders van wie het rijbewijs de afgelopen vier jaar ongeldig is verklaard, bijvoorbeeld voor alcohol in het verkeer, niet geaccepteerd op de begeleiderspas.

2toDrive

Over vier jaar wordt de proef Begeleid Rijden tussentijds geëvalueerd. Bij succes (lees: minder ongelukken bij beginnend bestuurders) kan 2toDrive over 6 jaar definitief ingevoerd worden.

 Bekijk hier de publicatie in het staatsblad.

Bart Pals

UPDATE: Let op: CBR heeft besloten jongeren van 17 die geen deelnemer zijn 2toDrive NIET een TTT af te laten leggen op hun 17e. Dus een TTT of RIS is voor hen pas mogelijk op 18-jarige leeftijd. Zie: Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “Alle regels over rijles met 16,5 jaar; Begeleid Rijden 2toDrive”

Bert de Weerd|25.10.11|18:13

Zijn de jongeren die mee doen aan de proef wel de jongeren die de ongelukken veroorzaken?

Wat gebeurd er wanneer er over 4 jaar blijkt dat er meer ongelukken onder beginnend bestuurders zijn?

Lammert|25.10.11|21:09

Publicatie staatsblad net gelezen. Voor 16 jarigen en hun begeleiders helder en duidelijke taal.
Jammer dat volgens de wegenverkeerswet de begeleider geen figuur is.
Dit alles gaat nog een hoop ellende opleveren.

John|26.10.11|14:43

@ Lammert,

Klopt helemaal. Daarom dat de begeleider de jonge rijbewijsbezitter ook als BOB kan gebruiken. Dit ondanks dat op de 2todrive site staat dat dit niet mag. Volgens de minister is dat n.l. niet verboden om de reden die jij noemt.

Alwin|26.10.11|15:09

Interessant!
Hoe zou dat bij vergelijkbare experimenten in het buitenland geregeld zijn?
Ik neem aan dat daar de bijrijder ook niet verplicht hoeft te blazen?

Lammert|27.10.11|03:10

@Bert , in de leerboeken van een paar jaar geleden inderdaad de meeste ongelukken
na 4 jaar rijbewijs of na 100.000 km. Doordat mensen denken ervaring te hebben en het
gevoel hebben het allemaal goed te kunnen nemen ze onbewust risico’s.

monique|27.10.11|13:41

Zal de kans ook niet bestaan dat men met 17 jaar het autorijbewijs haald, en daarbij het brommer rijbewijs krijgt, dat men eerst een jaar of langer brommer gaat rijden.
dit is immers voor een 17 jarige betaalbaar, en dan na 1 jaar of langer niet in een auto gereden te hebben, en inmiddels de financiele middelen wel hebbend, in de auto zal stappen ZONDER begleider en lang geleden gevolgde lessen, men is immers 18 jaar geweest.

Mijns inziens gaat dit de verkeersveiligheid niet ten goede komen

Lutz|27.10.11|13:56

Harstikke leuke opmerkingen allemaal mensen, maar lees eerst de feiten voordat je uit je nek…..
Eerst even alle informatie lezen, dan kletsen!!!

John|27.10.11|16:13

@ Lutz,

De geschreven info hierboven klopt allemaal. Dus verklaar je nader zou ik zeggen.
@ Monique,
Wat is het verschil met nu? Nu gaat men toch ook mt 18 jaar zonder begleiding d straat op?

Ercan|27.10.11|17:49

Mensen ik snap niet dat jullie hiervoor tijd hebben (praten over dingen voordat je het in de praktijk hebt gezien). Alles is mogelijk fouten maken of niet, laten we het op ons afkomen en daarna over discussieren (als we hiervoor tijd hebben) over ervaringen die we hebben waargenomen. Dit is besloten en klaar, je zult het mee moeten doen.

Nathalie|27.10.11|17:55

Ik heb een neefje uit Duitsland die op deze manier heeft gereden. Moeder en zoon waren heel tevreden over de manier waarop deze jongen zijn ervaring heeft opgedaan. En waarom omdat moeder mee kijkt en tips geeft over haar ervaring. En omdat hun nu meer kilometers hadden gehad dan wanneer je na je rijexamen was gaan autorijden. Netjes tot aan de grens en dan weer moeder achter het stuur.

monique|27.10.11|19:54

ja klopt alleen is men nu gemiddeld bijna 19 jaar bij het behalen van het rijbewijs en daardoor vaker financieel instaat gelijk een autotje te kopen en dus gelijk te blijven rijden na behalen rijbewijs en de gevolgde lessen.
Nu heeft men straks het rijbewijs gehaald op 17 jarige leeftijd, gaat 1,5 a 2 jaar brommer en stapt na 1,5 jaar gezien betere financien dan weer in de auto.
Is het geleerde van 1,5 jaar geleden dan nog wel voldoende aanwezig maar de praktijk zal het leren

toon|27.10.11|20:47

Het blijft een belachelijk plan. Het ëxperiment is natuurlijk al bij voorbaat goedgekeurd. Gelukkiig blijken de meeste weldenkende ouders de sociale en emotionele ontwikkeling van hun lastige en wispelturige pubers goed in te schatten en besluiten om NIET aan dit gedrocht mee te doen. Houen zo!!!

Rob|27.10.11|21:48

Volgens mij moet het zijn….die op 1 juni 1994 geboren zijn….dan ben je op 1 november 2011 16.5 jaar. dat is/was ook de originele datum…Overigens…ik moet nog zien of alle hoog verwachtingen uitkomen…gezien de algehele economische malaise waar we a)in zitten en b) nog meer gaan inkomen. Ik ga gewoon door met lesgeven ….16.5 of ouder…..

cornelius|27.10.11|22:09

Hoe eerder jongere een verkeersopleiding volgen hoe beter. Overigens heeft het zijn nut reeds bewezen . Landen die reeds met dit bijltje hakte zijn alle positief. Dus hier hoeft niets uitgevonden te worden.De begeleiding zie ik als zeer positief. Jongere profiteren van de inzichten van een ervaren rijder. Ik ben blij met de invoering.
’n rij-instructeur

Richard|27.10.11|22:36

Het is toch rijden vanaf 16.5 jaar per 1 november dan moet je toch geboren zijn VOOR 1 mei 1994 ??

Piet|27.10.11|22:48

Op deze site staat: Jongeren die dan al 17 zijn, mogen niet meedoen aan 2toDrive. Zij kunnen wel vanaf 1 november op hun 17e theorie-examen doen, praktijkles nemen en een TTT afleggen.”.
Op her voorloopscherm van het C.B.R. staat: Kandidaten die op 1 november al 17 jaar zijn, kunnen niet meedoen met 2toDrive. Wel mogen zij een theorie-examen afleggen en rijlessen nemen. Een praktijkexamen of toets is voor hen pas mogelijk vanaf hun 18e.
Wat is waar???

Kees|27.10.11|22:58

Het gevaar is dat jongeren gezien hun budget in de armen gedreven worden naar de goedkopere meestal slechtere rijscholen.ik heb zelf de fout gemaakt om mijn oud brommer leerlingen naar 2todrive te verwijzen om ze daar wat meer info te laten krijgen. Laat de ANWB daar een filmtje hebben.

Rob|27.10.11|23:12

Tja over kwalteit gesproken…..wordt een beetje als een kermis gebracht. Er is klaarblijkelijk nog veel verwarring aan beiden zijde van de markt…Verleden week werd ik door een moeder gebeld. Haar zoon wordt deze maand nog 17…..vertelde haar dat hij a) alvast niet kon beginnen met rijlessen (zij dacht en was verteld van wel…) en dat haar zoon, als hij na 1 nov. zou beginnen pas op zijn 18e praktijkexamen kan doen….”Wat een regels, wie heeft dat bedacht…!”was de reactie…

John|29.10.11|21:24

Hallo Lutz??
Ik had je 27.10.11 | 16:13 | iets gevraagd. Anoniem roepen “Eerst even alle informatie lezen, dan kletsen!!!” is natuurlijk heel gemakkelijk. Dus nogmaals mijn vraag:

@ Lutz,

De geschreven info hierboven klopt allemaal. Dus verklaar je nader zou ik zeggen.

Learn2Drive.BE|01.11.11|10:12

Eerst een korte uitleg.
Het is niet per definitie slecht als er jongeren op de weg zijn met een auto ( met begeleiding!).
Zo kunnen zij spelenderwijs met een volwassene naast zich , zich klaarmaken voor het echte werk.Het verkeer en de regels zijn nogal complex geworden in de laatste deccenia.
Het is vanuit oogpunt van veiligheid aan te bevelen om jongeren zo snel mogelijk kennis te laten maken met deze materie.Voor u en anderen hun veiligheid.
Praat hierover met je ouders.

John|01.11.11|23:47

@ Learn2Drive.BE,
Leuke uitleg. En ja!! De regels zijn inderdaad nogal complex geworden. Jammer alleen dat de gemiddelde automobilist een heel slechte kennis heeft van die verkeersregels. En juist die mensen gaan, met veel te weinig kennis, de jonge rijbewijsbezitter begeleiden. Beetje het verhaal van de lamme en de blinde.

Ram|04.11.11|08:34

Het gaat om maximaal een jaar begeleiding(2totDrive).Wij hopen dat het(Pilot) goed komt.
Als instructeur ben je instaat de gevaarsherkenning onderweg met de kandidaat door te nemen evt.te oefenen.Ik vraag me af,wat is eigenlijk” het doel” van een begeleider.
Wat heeft een begeleider meer dan een instructeur..
Want een zelfstandig beginnende bestuurder zal toch merendeels de bromfiets pakken dan de auto,dat gebeurt toch altijd zo!

Succes 2todrive

Ron|23.11.11|20:13

Even een antwoord voor Piet van 27.10.11 | 22:48:

Jongeren die op 1 november 2011 al 17 zijn, mogen NIET meedoen aan 2toDrive. Zij kunnen wel vanaf 1 november op hun 17e theorie-examen doen en praktijkles nemen.
Een TTT en/of een praktijkexamen is voor hen pas mogelijk vanaf hun 18e jaar.
Bij het CBR staat het correct, bij Verkeerspro NIET.

Redactie|24.11.11|09:19

@Piet: Je hebt gelijk. Dat heeft het CBR na invoering van de regels inderdaad besloten. Zie: http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2011/11/02/geen-deelnemer-2todrive-wel-rijles-maar-geen-ttt-op-17e/.

Besluit CBR toegevoegd aan het artikel. Volgens de wet mag het overigens wel, maar CBR is bang dat de wachttijden fors oplopen daardoor.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.