rijsimulator, Rozendom Technologies, rijles

Betere opleiding door rijles gevaaranticipatie op simulator

Een korte training van ongeveer een uur in een rijsimulator verbetert de manier waarop jongeren gevaar in het verkeer herkennen en erop inspelen. Dit blijkt uit onderzoek waarop Willem Vlakveld  van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV op 30 november hoopt te promoveren aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij pleit er voor om een gevaaranticipatietraining op te nemen in de rijopleiding.

Uit het onderzoek blijkt dat jonge, beginnende bestuurders slecht zijn in gevaaranticipatie: ze zien de gevaren niet, ze voelen de risico’s niet en ze accepteren te veel risico’s. De slechte gevaaranticipatie komt voor een groot deel door een gebrek aan rijervaring. Dat gebrek is echter met een vrij eenvoudige training weg te werken, ontdekte Vlakveld.

Ernstig ongeval

Jonge beginnende automobilisten hebben een meer dan gemiddelde kans om bij een ernstig ongeval betrokken te raken. Deels komt dit door hun gebrek aan ervaring en deel door zogenaamde ‘leeftijdsgebonden’ factoren. Bij dit laatste moet vooral worden gedacht aan de hersens die nog in ontwikkeling zijn, wat vaak met roekeloos of stoer gedrag gepaard gaat.

Gemiddeld komen er per jaar rond de 60 automobilisten om het leven in de leeftijdsgroep18 tot 24 jaar. Jonge, beginnende bestuurders hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders (30-59 jaar). Bij jonge mannen is dat risico zelfs ruim zes keer zo groot.

Leerling rijschool

Voor zijn promotieonderzoek liet Vlakveld drie groepen automobilisten filmbeelden van verkeerssituaties bekijken. De automobilisten waren ingedeeld in ‘ervaren bestuurders’, jonge en oudere rijschoolleerlingen. De oogbewegingen van deze proefpersonen werden met een eyetracker gevolgd. De jongere rijschoolleerlingen bleken duidelijk niet te weten waar ze moesten kijken, omdat ze – door gebrek aan rijervaring – niet weten welke gevaren ze kunnen verwachten.

Vlakveld liet jongeren ook een gevaaranticipatietraining volgen in een rijsimulator. Hierbij stond het ‘gevoel van risico centraal’. Na deze training bleek de getrainde groep significant meer oog te hebben voor latente gevaren in het verkeer dan de niet getrainde groep.

Gevaarherkenning

Het onderzoek van Willem Vlakveld startte eind 2007. Tussentijdse resultaten leidden er in 2009 al toe dat het CBR voor het rijbewijs B een gevaarherkenningstoets in het theoriegedeelte van het examen opnam. De CBR-toets bestaat eruit dat examenkandidaten op foto’s van verkeerssituaties moeten aangeven of en hoe zij hun rijsnelheid zouden aanpassen.

Uit het onderzoek blijkt dat ervaren bestuurders deze toets beter maken dan beginners. Ook bleken jonge beginners die een ongeval hebben gehad de toets slechter te maken dan jonge beginners die géén ongeval hebben gehad. Van een ongevalservaring alleen leert men kennelijk niet, zo concludeert Vlakveld. Hij zette zijn trainingsmodule zodanig op dat men er wél van leert.

Filmtoets

Vlakveld concludeert voorts dat gevaaranticipatie beter is te toetsen aan de hand van bewegende beelden. Ook is het bij een filmtoets moeilijker om te slagen op basis van alleen examentraining (het maken van oefenopgaven) en zullen kandidaten genoodzaakt zijn zich daadwerkelijk te bekwamen in gevaaranticipatie.

Behalve voor een CBR-toets met bewegend beeld, pleit Vlakveld dan ook voor de opname van een gevaaranticipatietraining in de rijopleidingen. Vlakveld ontwikkelde, als onderdeel van zijn onderzoek, de training. Als is aangetoond dat de training ook in de praktijk beklijft, kan deze wat hem betreft in de rijopleiding worden opgenomen.

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Betere opleiding door rijles gevaaranticipatie op simulator”

G.Klein|21.11.11|18:57

Ondanks dat ik inzie dat dit apparaat wel nuttig kan zijn
ben ik bang dat e.a. weer gekaapt wordt of reeds gekaapt is door de BOVAG
die daarmee goede zier denkt te maken
en kleine rijscholen weer als beunhazen af te schilderen
want die hebben geen simulator in de achtertuin staan

corrytjuh|21.11.11|22:10

@Deels komt dit door hun gebrek aan ervaring en deel door zogenaamde ‘leeftijdsgebonden’ factoren. Bij dit laatste moet vooral worden gedacht aan de hersens die nog in ontwikkeling zijn, wat vaak met roekeloos of stoer gedrag gepaard gaat.

En wat gaan we doen: de nu 17 jarige die op zn 18e verjaardag afrijdt is weer een paar maanden jonger dan de 18 jarige die dan pas mocht lessen, en hoeft niet begeleid te rijden….

Ben van der Veen|21.11.11|22:35

“De oogbewegingen van deze proefpersonen werden met een eyetracker gevolgd. De jongere rijschoolleerlingen bleken duidelijk niet te weten waar ze moesten kijken, omdat ze – door gebrek aan rijervaring – niet weten welke gevaren ze kunnen verwachten.”
Is de kortere spanningsboog van de gemiddelde jongere ook meegenomen in het onderzoek?

ss|21.11.11|22:57

@ G, Klein
Ik ben het volkomen met je eens.
Uiteindelijk in de praktijk toch vaak zo anders ligt dan in een simulator.
En niet iedereen heeft een tuin mag het ook op het balkon ;) ?

Benny|02.12.11|21:01

Ik heb 1 maal in een rijsimulator gezeten en moet zeggen dat het rijden onwerkelijk is.
Het is alsof je auto over de weg zweeft, sturen kun je niet vergelijken met de werkelijkheid. Enfin ….. deze apparatuur is zijn geld niet waard. Kennelijk prijst de verkoper van deze rijsimulator zijn product aan als zijnde geweldig. Echter het is de grootste prul wat ik ooit heb gezien.

Pim Brussee|05.12.11|11:38

Wij passen deze methode al jaren toe bij beroepschauffeurs, met verbluffende resultaten. Daarbij focussen wij ons voornamelijk op de attitude van de cursisten.

Jan|15.12.11|15:01

G.Klein@ Je hebt gelijk en het instituut bovag wordt nu gebruikt om reclame te maken voor de grote rijscholen die wel zo’n simulator kunnen betalen.
Conclusie de kleine rijschool die bovaglid is betaalt in feite voor de reclame van de concurentie door de grote rijscholen.
Wat te doen: Kleine rijscholen sluit je aan bij een organisatie die wel voor jullie opkomt en ga samenwerken en koop of lease gezamenlijk zo’n simulator om weerstand te bieden tegen die grote jongens.

Jorrit Kuipers|19.12.11|09:27

@ G, Klein Ik ben het met je eens dat voor een kleine rijschool de prijs van simulators erg hoog is, maar rijsimulators worden steeds goedkoper. Wij als leveranciers (Green Dino, ST Software, Rozendom) proberen de rijsimulator voor iedere rijschool bereikbaar te maken. Dit is echter niet eenvoudig omdat de inkoopprijs hoog is door het gebruik van goede componenten. Wel is onze (Green DIno) prijs gedaald van 37.500 euro naar 19.500 euro, 650 euro per maand.

Jan|19.12.11|09:49

Jorrit Kuipers@ Is dit sluikreclame? :lol:
Maar ik denk dat het goed is als kleine rijscholen gaan samenwerken door b.v. gezamenlijk een theorieschool op te zetten met de mogelijkheid daar ook een rijsimulator te plaatsen.
Ik heb in het verleden ook een tijdje samengewerkt met 2 zelfstandige rijscholen en gezamenlijk theorieles gegeven.
Van te voren goede afspraken maken, alles op papier zetten, dan moet het lukken.
Als we dat niet doen zullen we het loodje leggen tegen die grote bovag boys.

Jorrit Kuipers|19.12.11|11:05

Jan, het was niet als reclame bedoeld. Het is net zo goed ons probleem, wij hebben veel aanvragen van kleine rijscholen die graag met ons willen samenwerken. Dat lukt op dit moment vaak niet. Voor beide partijen jammer. Wij hebben in het verleden samen gewerkt met een Ford dealer. Die bood gratis zijn showroom aan om de simulator te plaatsen. En ze hielden zelf toezicht. Dat werkte prima. Alleen de rijscholen in die omgeving waren toen nog niet klaar voor samenwerken.

Jan|19.12.11|12:27

Jorrit Kuipers@ Het was ook als grapje bedoeld.
Maar ik begrijp wat je bedoeld.
Rijschoolhouders zijn een eigenzinnig volkje en men denkt vaak dat ze de beste zijn.
Men wil de concurent niet graag helpen, bang dat ze zijn om een leerling kwijt te raken aan een conculega.
Maar op deze manier graven we ons eigen graf en krijgen de grote rijscholen steeds meer invloed en macht.
Er zouden collectieven van kleine rijschoolhouders gesticht moeten worden.
Dan bereiken we pas iets!!!!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Betere opleiding door rijles gevaaranticipatie op simulator | RijschoolPro
rijsimulator, Rozendom Technologies, rijles

Betere opleiding door rijles gevaaranticipatie op simulator

Een korte training van ongeveer een uur in een rijsimulator verbetert de manier waarop jongeren gevaar in het verkeer herkennen en erop inspelen. Dit blijkt uit onderzoek waarop Willem Vlakveld  van de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV op 30 november hoopt te promoveren aan het Universitair Medisch Centrum Groningen. Hij pleit er voor om een gevaaranticipatietraining op te nemen in de rijopleiding.

Uit het onderzoek blijkt dat jonge, beginnende bestuurders slecht zijn in gevaaranticipatie: ze zien de gevaren niet, ze voelen de risico’s niet en ze accepteren te veel risico’s. De slechte gevaaranticipatie komt voor een groot deel door een gebrek aan rijervaring. Dat gebrek is echter met een vrij eenvoudige training weg te werken, ontdekte Vlakveld.

Ernstig ongeval

Jonge beginnende automobilisten hebben een meer dan gemiddelde kans om bij een ernstig ongeval betrokken te raken. Deels komt dit door hun gebrek aan ervaring en deel door zogenaamde ‘leeftijdsgebonden’ factoren. Bij dit laatste moet vooral worden gedacht aan de hersens die nog in ontwikkeling zijn, wat vaak met roekeloos of stoer gedrag gepaard gaat.

Gemiddeld komen er per jaar rond de 60 automobilisten om het leven in de leeftijdsgroep18 tot 24 jaar. Jonge, beginnende bestuurders hebben een ruim vier keer zo groot ongevalsrisico als ervaren bestuurders (30-59 jaar). Bij jonge mannen is dat risico zelfs ruim zes keer zo groot.

Leerling rijschool

Voor zijn promotieonderzoek liet Vlakveld drie groepen automobilisten filmbeelden van verkeerssituaties bekijken. De automobilisten waren ingedeeld in ‘ervaren bestuurders’, jonge en oudere rijschoolleerlingen. De oogbewegingen van deze proefpersonen werden met een eyetracker gevolgd. De jongere rijschoolleerlingen bleken duidelijk niet te weten waar ze moesten kijken, omdat ze – door gebrek aan rijervaring – niet weten welke gevaren ze kunnen verwachten.

Vlakveld liet jongeren ook een gevaaranticipatietraining volgen in een rijsimulator. Hierbij stond het ‘gevoel van risico centraal’. Na deze training bleek de getrainde groep significant meer oog te hebben voor latente gevaren in het verkeer dan de niet getrainde groep.

Gevaarherkenning

Het onderzoek van Willem Vlakveld startte eind 2007. Tussentijdse resultaten leidden er in 2009 al toe dat het CBR voor het rijbewijs B een gevaarherkenningstoets in het theoriegedeelte van het examen opnam. De CBR-toets bestaat eruit dat examenkandidaten op foto’s van verkeerssituaties moeten aangeven of en hoe zij hun rijsnelheid zouden aanpassen.

Uit het onderzoek blijkt dat ervaren bestuurders deze toets beter maken dan beginners. Ook bleken jonge beginners die een ongeval hebben gehad de toets slechter te maken dan jonge beginners die géén ongeval hebben gehad. Van een ongevalservaring alleen leert men kennelijk niet, zo concludeert Vlakveld. Hij zette zijn trainingsmodule zodanig op dat men er wél van leert.

Filmtoets

Vlakveld concludeert voorts dat gevaaranticipatie beter is te toetsen aan de hand van bewegende beelden. Ook is het bij een filmtoets moeilijker om te slagen op basis van alleen examentraining (het maken van oefenopgaven) en zullen kandidaten genoodzaakt zijn zich daadwerkelijk te bekwamen in gevaaranticipatie.

Behalve voor een CBR-toets met bewegend beeld, pleit Vlakveld dan ook voor de opname van een gevaaranticipatietraining in de rijopleidingen. Vlakveld ontwikkelde, als onderdeel van zijn onderzoek, de training. Als is aangetoond dat de training ook in de praktijk beklijft, kan deze wat hem betreft in de rijopleiding worden opgenomen.

Auteur: Bart Pals

11 reacties op “Betere opleiding door rijles gevaaranticipatie op simulator”

G.Klein|21.11.11|18:57

Ondanks dat ik inzie dat dit apparaat wel nuttig kan zijn
ben ik bang dat e.a. weer gekaapt wordt of reeds gekaapt is door de BOVAG
die daarmee goede zier denkt te maken
en kleine rijscholen weer als beunhazen af te schilderen
want die hebben geen simulator in de achtertuin staan

corrytjuh|21.11.11|22:10

@Deels komt dit door hun gebrek aan ervaring en deel door zogenaamde ‘leeftijdsgebonden’ factoren. Bij dit laatste moet vooral worden gedacht aan de hersens die nog in ontwikkeling zijn, wat vaak met roekeloos of stoer gedrag gepaard gaat.

En wat gaan we doen: de nu 17 jarige die op zn 18e verjaardag afrijdt is weer een paar maanden jonger dan de 18 jarige die dan pas mocht lessen, en hoeft niet begeleid te rijden….

Ben van der Veen|21.11.11|22:35

“De oogbewegingen van deze proefpersonen werden met een eyetracker gevolgd. De jongere rijschoolleerlingen bleken duidelijk niet te weten waar ze moesten kijken, omdat ze – door gebrek aan rijervaring – niet weten welke gevaren ze kunnen verwachten.”
Is de kortere spanningsboog van de gemiddelde jongere ook meegenomen in het onderzoek?

ss|21.11.11|22:57

@ G, Klein
Ik ben het volkomen met je eens.
Uiteindelijk in de praktijk toch vaak zo anders ligt dan in een simulator.
En niet iedereen heeft een tuin mag het ook op het balkon ;) ?

Benny|02.12.11|21:01

Ik heb 1 maal in een rijsimulator gezeten en moet zeggen dat het rijden onwerkelijk is.
Het is alsof je auto over de weg zweeft, sturen kun je niet vergelijken met de werkelijkheid. Enfin ….. deze apparatuur is zijn geld niet waard. Kennelijk prijst de verkoper van deze rijsimulator zijn product aan als zijnde geweldig. Echter het is de grootste prul wat ik ooit heb gezien.

Pim Brussee|05.12.11|11:38

Wij passen deze methode al jaren toe bij beroepschauffeurs, met verbluffende resultaten. Daarbij focussen wij ons voornamelijk op de attitude van de cursisten.

Jan|15.12.11|15:01

G.Klein@ Je hebt gelijk en het instituut bovag wordt nu gebruikt om reclame te maken voor de grote rijscholen die wel zo’n simulator kunnen betalen.
Conclusie de kleine rijschool die bovaglid is betaalt in feite voor de reclame van de concurentie door de grote rijscholen.
Wat te doen: Kleine rijscholen sluit je aan bij een organisatie die wel voor jullie opkomt en ga samenwerken en koop of lease gezamenlijk zo’n simulator om weerstand te bieden tegen die grote jongens.

Jorrit Kuipers|19.12.11|09:27

@ G, Klein Ik ben het met je eens dat voor een kleine rijschool de prijs van simulators erg hoog is, maar rijsimulators worden steeds goedkoper. Wij als leveranciers (Green Dino, ST Software, Rozendom) proberen de rijsimulator voor iedere rijschool bereikbaar te maken. Dit is echter niet eenvoudig omdat de inkoopprijs hoog is door het gebruik van goede componenten. Wel is onze (Green DIno) prijs gedaald van 37.500 euro naar 19.500 euro, 650 euro per maand.

Jan|19.12.11|09:49

Jorrit Kuipers@ Is dit sluikreclame? :lol:
Maar ik denk dat het goed is als kleine rijscholen gaan samenwerken door b.v. gezamenlijk een theorieschool op te zetten met de mogelijkheid daar ook een rijsimulator te plaatsen.
Ik heb in het verleden ook een tijdje samengewerkt met 2 zelfstandige rijscholen en gezamenlijk theorieles gegeven.
Van te voren goede afspraken maken, alles op papier zetten, dan moet het lukken.
Als we dat niet doen zullen we het loodje leggen tegen die grote bovag boys.

Jorrit Kuipers|19.12.11|11:05

Jan, het was niet als reclame bedoeld. Het is net zo goed ons probleem, wij hebben veel aanvragen van kleine rijscholen die graag met ons willen samenwerken. Dat lukt op dit moment vaak niet. Voor beide partijen jammer. Wij hebben in het verleden samen gewerkt met een Ford dealer. Die bood gratis zijn showroom aan om de simulator te plaatsen. En ze hielden zelf toezicht. Dat werkte prima. Alleen de rijscholen in die omgeving waren toen nog niet klaar voor samenwerken.

Jan|19.12.11|12:27

Jorrit Kuipers@ Het was ook als grapje bedoeld.
Maar ik begrijp wat je bedoeld.
Rijschoolhouders zijn een eigenzinnig volkje en men denkt vaak dat ze de beste zijn.
Men wil de concurent niet graag helpen, bang dat ze zijn om een leerling kwijt te raken aan een conculega.
Maar op deze manier graven we ons eigen graf en krijgen de grote rijscholen steeds meer invloed en macht.
Er zouden collectieven van kleine rijschoolhouders gesticht moeten worden.
Dan bereiken we pas iets!!!!!!!

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.