Sharon Dijksma, PvdA, Kamerlid

‘Uitspraken Dijksma over kwaliteit rijinstructeurs flauwekul’

De uitspraken van PvdA-Kamerlid Sharon Dijksma dat het examenniveau voor rijinstructeurs fors omhoog moet, is een ‘bewijs van onkunde’. Dat vindt LBVI-voorzitter Arnold Beumer. “Als je er niks van snapt, moet je ook geen uitspraken doen”, vindt hij. “De uitspraken van deze politica stellen de rijschoolbranche weer eens onterecht in een kwaad daglicht.”

Dijksma riep dit weekend in de Telegraaf dat het examen voor rijinstructeurs ‘op je sloffen te halen is’ zou zijn. Volgens haar leidt onbeperkt herkansen voor examens en de cesuur van minimaal 42 van de 60 vragen goed er toe dat er veel beunhazen actief zijn in de rijschoolbranche.

Opleiding tot rijinstructeur

“Volledige flauwekul”, zegt Beumer. “Er is helemaal geen sprake van onbeperkt herkansen in de opleiding tot rijinstructeur. Als iemand niet binnen 1 jaar de opleiding voltooit, vervallen al zijn behaalde resultaten.”

Een hogere cesuur leidt bovendien volgens Beumer helemaal niet tot een betere kwaliteit rijinstructeurs. “De examenvragen zijn helemaal niet eenvoudig. Kijk maar naar de huidige slagingspercentage’s. Dat cijfer ligt zo rond de 60 procent, landelijk gezien. Bovendien kun je de cesuur wel verhogen, maar dat leidt niet tot betere rijinstructeurs. Alleen maar tot lagere slagingspercentages.”

Kwaliteit rijinstructeurs

“Als we de moeilijkheidsgraad van de examens zouden verhogen, krijgen we weliwsaar minder rijinstructeurs. Maar het is nog nergens onderzocht dat iemand met een HBO-niveau een betere rijinstructeur is dan iemand met MBO-niveau. Dus haar uitspraken dat een moeilijker examen leidt tot een betere kwaliteit rijinstructeurs zijn nergens op gebaseerd.”

Als de politiek de kwaliteit van de rijinstructeursopleidingen wil verhogen, kan de minister beter een certificering instellen voor de opleidingen, vindt Beumer. “Iedereen kan nu een rijinstructeursopleiding beginnen. Er is geen enkele controle op de kwaliteit ervan.”

LBVI is de Landelijke Belangenvereniging voor Verkeersopleidingsinstituten.

Bart Pals

Lees ook: Debat Slob en Dijksma over kwaliteit opleiding rijinstructeur

Auteur: Bart Pals

47 reacties op “‘Uitspraken Dijksma over kwaliteit rijinstructeurs flauwekul’”

Nico|21.11.11|11:56

DEZE UITSPRAAK VAN Mv. DIJKSMA IS EEN HELE FOUTE UITSPRAAK VOOT DE HELE RIJSCHOOL WERELD.

Op deze manier zijn de rijschoolhouders en instructeurs weer in een kwaad daglicht gezet.
Iedereen roept maar wat maar ze weten er in veel gevallen niets van af.

Het meest kwalijke is dan dat een kamerlid dit gaat zeggen.

Er zijn uitspraken voor deze mensen: ……………………vul maar in

G.Klein|21.11.11|19:01

Gaat Dijkma nog haar excuses aanbieden ?

en weet iemand wanneer / op welke dag ze die kamervragen zou gaan stellen ?
lijkt me wel leuk om die soap van dichtbij te bekijken.

bert|21.11.11|20:54

Waarschijnlijk heeft ze een kind wat al 5 keer voor de theorie is gezakt, of kindlief dacht met 20 uur wel praktijkexamen te kunnen doen. Nu de uitslag niet voldoende was moet ze de barricaden op.
Instructeurs laten toch over zich lopen, dus die kun je makkelijk aanpakken.

Ben van der Veen|21.11.11|22:25

Wie de sport niet beoefend moet zich ook niet met de spelregels bemoeien.

G.Klein|21.11.11|22:30

Maar wat doen we ertegen ?
het is zoals altijd hetzelfde liedje
we worden tegen elkaar uitgespeeld
en de politici staan lachend toe te kijken.

http://www.nujij.nl/politiek/pvv-wil-onderzoek-naar-rijopleiding-in-polen.14571056.lynkx#axzz1eBHcxUeu

http://www.nujij.nl/politiek/als-je-er-niks-van-snapt-moet-je-ook-geen.14574868.lynkx#axzz1eBHcxUeu

paul|21.11.11|22:43

He Ben
dit is net zo iets als de paus en abortus

y. van ark|21.11.11|23:14

Dit staat op haar facebook:
Dijksma begon haar politieke carrière bij de Jonge Socialisten, waar ze van 1991 tot 1992 als algemeen secretaris in het bestuur zat, en vervolgens tot 1994 voorzitter was. Na het behalen van haar VWO-diploma op het Kamerlingh Onnes College studeerde ze achtereenvolgens rechten aan de Rijksuniversiteit Groningen en bestuurskunde aan de Universiteit Twente, ——maar voltooide beide opleidingen niet.——-
Was zeker te makkelijk voor haar. LoL

Rob Bakker|22.11.11|13:34

Beste collega,s ,

Ik kan mij niet aan de indruk ontrekken dat Sharon Dijksma kennelijk wat frustraties heeft over haar vroegere rij-les ervaringen ? met mischien een slechte rijleraar of negatieve ervaring met een examinator ?
Kunnen wij haar niet een paar gratis rijlesjes aanbieden om haar ervaringen wat positiever te laten worden ?
Misschien een klusje voor de BOVAG met hun hoge slagingspercentage,s ?
Ik wil best dat verzoek in Bunnik wel neerleggen , alleen, ik ben geen lid ?

Rob Bakker|22.11.11|13:35

Misschien is nu de kans gekomen om eens iets af te maken als ik het artikel van Youran zo lees !!!!!!!

Rob Bakker|22.11.11|13:37

En dit kamerlid ( Sharon Dijksma ) moet de gemiddelde PvdA kiezer vertegenwoordigen ?

Anton|22.11.11|14:08

Het examenniveau is slecht.
de opleiding ook.
Een niet verstaanbare instructeur die niet verstaanbaar les geeft is toch bewijs genoeg.

Anton|22.11.11|14:14

Het startniveau is al te laag:
18 jaar en cat B is voldoende, Belachelijk.

Jacob|22.11.11|19:42

Ben tóch bang dat onze “Anton”niet helemaal op de hoogte is!

anton|23.11.11|20:46

@jacob

helaas te goed. we kunnen op het forum een thema starten wat het minimum is en wat het zou moeten worden.

Jacob|24.11.11|09:50

De eisen zijn al sinds jaar en dag dezelfde!
Natuurlijk is het mogelijk een afgeronde VWO opleiding als eis te stellen maar of de veiligheid in één van de verkeersveiligste landen ter wereld daar nu zo bij gebaat is?
Trouwens,zou de lesprijs dan óók niet worden verviervoudigd?

Michel|24.11.11|11:11

De beste stuurlui staan aan wal, lieve collega’s. En ik houd mij aan de wijze uitspraak, dat het niet belangrijk is wat anderen van je (ons) denken, maar hoe je over je zelf denkt.
We zouden ons meer het hoofd moeten breken hoe we een betere boterham kunnen verdienen, want beunhaas of niet, we verdienen te weinig, zijn maatschappelijk ondergewaardeerd maar zijn tegelijkertijd wel verkeersdocenten (dus veel meer dan een rij-instructeur) met een GROTE VERANTWOORDELIJKHEID.

Michel|24.11.11|11:13

En, vakbroeders, wat mensen zeggen over iets, zegt meestal meer over die mensen zelf dan waar ze hun giftige pijlen op richten!

Michel|24.11.11|11:16

Wat moet er gebeuren? Verplicht minimum lestarief van ??? per uur; strikte controle door politie op illegale rij-instructeurs met geen of verlopen bevoegdheid, en…inderdaad Anton, de opleidingen moeten onder de loep genomen worden. Het vak moet minder aantrekkelijk worden zodat er minder rij-instructeurs zijn en ze meer werk hebben.

a.drenth|24.11.11|11:25

ze heeft het over rijscholen maar ik wil het wel over de mensen in de kamer (regering ) hebben die zijn toch niet capabel voor hun functie ze zouden 10 keer zoveel moeten verdienen als wat ze nu krijgen dan krijgen we eindelijk mensen die echt kunnen regeren die weten hoe het moet geen geld verkwisting geen domme uitspraken enz.

Roger|24.11.11|12:30

Dhr Beumer heeft belang als opleider van instructeurs, en is dus niet geheel ongekleurd.
Er werd vaker gesuggereerd dat we de beste rijopleiding van Europa hebben. Ik doe geen RIS, maar juist uitgevoerd is deze opleiding erg goed denk ik.
Als nu de grootste drempel naar een goede rijopleiding eens weggenomen werd? Namelijk de prijs van het rijbewijs? De klant beknibbelt en dat is de zwakste schakel. Samen met de rijschool die deze klant NODIG heeft, en dus zijn rug niet recht kan houden.

Jan|24.11.11|13:13

Ik denk dat de mentaliteit van de rijinstructeur veel meer zegt dan een “juiste” vooropleiding.
Verder zou het goed zijn als Dijkstra een wat meer nadenkt voor ze wat zegt.
Maar ik zie dat de zwarte piet weer bij de rij-instructeur wordt gelegd.
Het zou beter zijn om een gezond ondernemersklimaat te scheppen voor de rijscholen, goede CAO en inderdaad een minimum lesprijs en gaat iemand onder die prijs zitten dan de ECD op hun dak sturen.

Vincent|24.11.11|13:40

Rij-instructeurs moeten zichzelf wat serieuzer nemen en leerlingen die niet klaar zijn om examen te doen ook niet laten afrijden. Vervolgens zakken ze en wordt jij gezien als slechte rij-instructeur. Jij bent rij-instructeur, het is jouw vak en jij weet het!! Klaar!! Geldt wel voor de rij-instructeurs die het zelf begrijpen. Er zijn genoeg instructeurs die er zelf ook niets van begrijpen en zich laten leiden door de kinderen die willen afrijden en de ouders die het allemaal wel weten.

Vincent|24.11.11|13:48

Niet klaar geen examen!! Goed autorijden is niet zo gemakkelijk in een drukke stad met veel fietesers etc. Weg met pakketten van 20 rijlessen. De echte goede rij-instructeur weet ook dat pakketten vaak gewoon niets zegt, maar het geld is alvast binnen.

Fokke Hoekstra|24.11.11|14:11

Jammer dat mevrouw Dijksma zich niet baseert op feiten. Alle gediplomeerde instructeurs voldoen aan de (strenge) eisen van de poortwachter (IBKI). Deze eisen zijn nog niet zo lang geleden ook nog eens aangescherpt en daarmee hanteert Nederland in Europa een bijzonder hoog niveau. Of is dit een politieke aanloop om de geforceerde marktverstoring (zie: UWV) te corrigeren?
Motto moet blijven: Blijf (ook politiek) correct en wijs met je finger naar de juiste verantwoordelijken!
Vriendelijke groet.

Michel|24.11.11|15:47

Ik heb het zelfs in mijn algemene voorwaarden opgenomen: niet klaar, niet op examen, punt. Zo niet, dan zul je naar een andere rijschool moeten. Leerlingen snappen dat meestal wel met uitzondering van de paar drammers, die blijven zeuren, maar ik overtuig ze altijd dat een her-examen duur is en niet minder gemakkelijk. Het tentamen cijfer is 8 dan kun je slagen met 2 reservepunten, en kom je dus uit op een 6.

Martin|24.11.11|18:17

Hoe zou het toch komen, dat wij met zijn allen, steeds minder vertrouwen krijgen,
in de politiek?

Rob Bakker|24.11.11|19:05

Dat lijkt mij niet moeilijk te verklaren ?
Een opsomming: het kwartje van Kok ? resultaat: is nooit meer ongedaan gemaakt.
De invoering van de Euro ? zouden wij allemaal veel beter van worden ? resultaat :
de zuidelijke landen vallen om en wij worden in deze financiele chaos meegesleept.
BPM vrije lesauto en geen houdersschapsbelasting ? resultaat : iedereen koopt zo.n lekker
milieukarretje en vervolgens schaffen wij de regel af.

RESULTAAT: DE OVERHEID IS ZO BETROUWBAAR ALS DE PEST ?

Rob Bakker|24.11.11|19:07

En zo kunnen we veel meer dingen opnoemen waarom de overheid onbetrouwbaar is !!

rob|24.11.11|21:05

Ik hen al het bovenstaande niet gelezen. Zijn alle instructeurs dan van die kwalitatieve hoogstandjes?????????????????????????????????????

rob|24.11.11|21:07

Is de overheid onbetrouwbaar? Ken genoeg instructeurs waar mijn kinderen niet mogen lessen! Hoezo kwaliteit????????????

Jan|24.11.11|21:57

Rob zullen we maar gaan verhuizen naar . . . . . . . . . . . ja dat weet ik nog niet!

Instructeur|24.11.11|22:12

ik stel voor dat wij allemaal de PVDA boycotten tot ze haar welgemeende excuses aangeboden heeft!

Roger|25.11.11|09:26

Haha, en nu iets anders: vandaag op Groupon…229 euri voor 10 lessen inclusief een 1e examen. in de buurt van dordrecht. Mensen hebben centjes nodig jongens. Dat is het wat de markt en bijna alle markten kapot maakt. Met het UWV en de opleiders.
Met een half jaar stop ik. Mooi geweest. Dood paard haha.

Vincent|25.11.11|13:10

Maar Roger, gaat het hier om leren rijden of puur om het examen doen? Inderdaad dat laatste! 10 rijlessen slaat nergens op!
Zou er maar wat meer gekeken worden naar goed kunnen rijden i.p.v. alleen maar naar het roze pasje. Ik zeg altijd als je kunt rijden stelt het examen niet zoveel voor. Als je daarentegen niet kunt rijden ben je zo euro 1000,– kwijt alleen al aan examens. En dan rij je (als je met geluk je rijbewijs haalt) daarna nog een paar auito’s kapot. En wat kost dat??

Sjaak|25.11.11|19:11

Ik nodig hierbij mevrouw Sharon Dijksma eens uit een ritje in de (les)auto te maken. Kunnen we nadien eens evalueren hoe het met ons beider kennis gesteld is.
Houd er niet zo van als men zich denigrerend uitlaat over ‘mijn’ vak.

G.Klein|25.11.11|19:20

@Sjaak

Stel dat ze een paar koeien van fouten maakt
dan geeft ze toch de schuld aan haar oude rij-instructeur

maar goed… zolang we ons als branche bloot geven aan de verdeel en heers tactieken
van de overheid en elkaar ook voor beunhaas uitmaken omdat we 3 euro minder vragen
zal er weinig veranderen, we nemen het nooit voor elkaar op zelfs onder BOVAG leden heerst haat en nijd geloof ik.

Rob Bakker|25.11.11|19:44

Beste collegae ,
Het is niet de vraag of ze fouten zou maken , de vraag wordt eerst actueel als wij vaststellen
HOEVEEL fouten ze gaat maken.Ik zelf schat in dat hier misschien wel een VORDERINGSPROCEDURE uit zal gaan volgen.M.a.w. op grond van geschiktheid heb ik al grote twijfels , en wel omdat zij zulke onzin uitkraamt dat ik ernstig mede daarom aan haar geschiktheid tot besturen van motorvoertuigen twijfel.
Gelukkig is het CBR deskundig om dit zonder enige twijfel te kunnen vastellen.

Sjaak|25.11.11|20:08

@ G.Klein

Ik vermoed (?) dat ze al enige tijd haar rijbewijs heeft, terwijl ze refereert aan de huidige lichting autorij-instructeurs. Die van haar kan ze de schuld dan niet geven !?
Verschil in kwaliteit is volgens mij al zo oud als de mensheid; instructeur of politica is om het even. Uiteindelijk onderscheiden de goeden zich wel van de kwaden.

Michiel|26.11.11|00:03

Ik ben bang dat ze nu de woede van het UWV op de hals heeft gehaald. Want als de norm omhoog gaat kan het UWV er niet meer alles dumpen voor de statistieken.

Jan|28.11.11|07:25

Sharon Dijksma kletst uit haar nek en zou zich eerst moeten verdiepen in de branch en dan pas wat roepen!
Natuurlijk zijn er instructeurs die fout zijn en met hun handen aan de kindertjes zitten.
Dan moet er een sanctie op volgen . . . . . . . . instructeursbevoegdheid innemen.
Dan is men pas goed bezig, maar niet de goede onder de kwade laten lijden!!!!!!

Kevin|30.11.11|09:21

Ik denk dat we toch allemaal iets meer hebben geleerd in de praktijk dan volgens het IBKI theorie.
Leuk dat je weet wat er in de boeken staat, maar in de auto of welke cat ook…. daar merk je het verschil. Ben het wel eens dat het UWV een te grote massa heeft door laten stromen. Zeker een grote opleider heeft te weinig moeite gedaan om de kandidaten goed genoeg voor te bereiden op de praktijk…. achja laten wij onze eigen boontjes maar doppen

Marcel|01.12.11|13:07

Ik denk dat mevrouw Dijksma in de kern wel gelijk heeft. Dat het gemiddelde niveau wellicht naar beneden gaat is meer te danken aan wat Michiel en Kevin zeggen; het UWV. Zolang de rijschoolbranche als afvoerputje fungeert van de werkzoekenden, komen er ongemotiveerde mensen in de opleiding terecht. Da’s niet best. Of die persoon nou LTS of VWO heeft gedaan, boeit mij niet. De persoon hoort er niet.

Jack|01.12.11|14:48

Die hoort er niet……..
Ikzelf ben zo’n verschrikkelijke UWV er!
Van mijn eigen zuurverdiende centjes aan een dure opleiding begonnen,twee keer in de week een volle dag naar school,50 km.rijden 3 maanden lang,veel leren wetskennis,maatschappelijke criteria,rijproeven,3 examendagen met alle stress op verschillende lokaties,dan slagen ,sta je dan met je stagepas:zoek maar eens een leuke rijschool………dus niet!!!
Nee mensen UWV betaalt niks hoor,ja een minimale uitkering!

y. van ark|01.12.11|15:18

Goed nieuws!
Vers van de pers: Het UWV stopt met opleidingen aanbieden.
Hehe ze zijn wakker geworden, of is het geld gewoon op?
Whatever de oorzaak ook is. Helemaal TOP.

G.Klein|01.12.11|15:32

Ik denk dat kritiek van de SGP meer wonderen heeft verricht
dan alle boze blikken van VVD Charlie Aptroot

UWV exit dus… maar dat zal de politiek niet lekker zitten
oppassen voor plotse wraakzuchtige regeltjes dus.

Jack|01.12.11|15:35

Zoals ik al reeds meldde: ………….dat doet UWV al ruim een jaar niet meer!
Makkelijk,UWV de schuld te geven,er zijn ongeveer net zoveel opleiders als rijscholen tegenwoordig………………………

Benny|02.12.11|21:05

Wanneer je dit soort krasse uitspraken doet moet vooral een minister zijn statement goed onderbouwen. Dit is helaas niet het geval. Zij geeft alleen maar haar mening, terecht of onterecht.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.