snelweg, maximumsnelheid, 130 kilometer per uur

‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’

Duizenden omwonenden zullen eerder sterven vanwege de verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 130 km/uur. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu schat de effecten rond de steden te rooskleurig in. Dat meldt de Volkskrant donderdag.

De afgelopen jaren zijn verscheidene studies uitgevoerd naar de effecten van de zogeheten 80-kilometerzones rond de grote steden. Daaruit blijkt dat de concentratie fijn stof met een paar tot 10 procent (1 tot 3 microgram per kubieke meter, naast de snelweg) is afgenomen door de verlaging van de maximum snelheid van 100 naar 80 kilometer per uur.

Onderzoek

Alleen een door het ministerie van Infrastructuur verordonneerd onderzoek van Grontmij, dat de basis vormt voor de nu geplande snelheidsverhoging, komt tot een andere conclusie. Volgens dat rapport is het effect van de snelheidsverandering (0,1 microgram) tien tot dertig keer lager dan de eerdere bevindingen.

Volgens Maarten van den Biezen van de Stichting Natuur en Milieu gaat het ministerie er ten onrechte van uit dat de doorstroming zal verbeteren. Er zal door de grotere snelheidsverschillen juist meer afgeremd en versneld worden, en zullen eerder opstoppingen ontstaan. Dat vergroot de uitstoot van fijn stof.

Europese norm

Zelfs als wordt voldaan aan de Europese normen wordt daarmee de gezondheid van de omwonenden niet beschermd, zegt hoogleraar Bert Brunekreef van de Universiteit Utrecht. Wat hier gebeurt, is het opvullen van de norm. Met als gevolg meer gezondheidsschade dan wanneer de limieten niet worden verhoogd.

Vooral extra roet blijkt de levensverwachting met maanden te bekorten. Onderzoekster Nicole Janssen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu stelt dat 1 microgram fijn stof leidt tot een half microgram extra roet. Dat beperkt de levensverwachting met drie tot vier maanden.

Infrastructuur

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan nog niet inhoudelijk op de kritiek reageren. Wel stelt een woordvoerder dat het steeds binnen de normen denkt te blijven, aldus de Volkskrant.

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’”

Piet Noordzee|08.12.11|11:00

Was het meer als 100 jaar geleden ook niet zo, dat er veel dingen niet goed waren voor de gezondheid? Volgens mij werd er toen gezegd dat treinen en automobielen gevaarlijk waren, omdat het menselijk lichaam de snelheid niet aan kon (of zo). Enorme protesten tegen geweest. Nu kunnen we die zaken niet meer wegdenken. In Duitsland rijdt men al jaren veel harder; wat zijn de daadwerkelijke cijfers? Ligt het gemiddelde sterftecijfer daar zo veel lager? Mijn mening (ook al ben ik een leek): ONZIN !

w|08.12.11|16:54

Mooi, krijgen we ruimte voor extra rijstroken!

Jan|09.12.11|07:24

Millieu verenigingen zijn altijd tegen autorijden geweest, de fiets zou een beter vervoermiddel zijn.
Verbreding van autosnelwegen is men ook op tegen ondanks het feit dat er dan minder of geen files meer zijn.
Spreken ze zichzelf niet erg tegen die millieu freaks?
Het enige dat men wil is ons uit de auto pesten.
Dat we rekening moeten houden met het millieu ben ik helemaal mee eens.
Maar maak het O.V. nu eens beter en betaalbaarder, dan zouden meer mensen daar gebruik van gaan maken.

Arthur|09.12.11|12:00

(Offtopic)
Millieu verenigingen zijn altijd tegen autorijden geweest, de fiets zou een beter vervoermiddel zijn.
Spreken ze zichzelf niet erg tegen die millieu freaks?

Ik vraag mij altijd af of en hoe deze mensen met vakantie gaan? Lopend?
Maar dat terzijde.

Jan|11.12.11|20:22

Dat gelooft toch niemand! Nog even en het aantal lesauto,s moet verminderen om minder verkeer in de examensteden te hebben.

Ronald|11.12.11|22:35

Wat een enorm belangrijk onderzoek is dit zeg.. :(
Echt linkse propaganda. Er is ook altijd wel weer iets mis met het milieu…

Bertus Braafjes|13.12.11|21:24

‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’”

Leg ze dan ook gewoon aan de ketting…

Bert|18.12.11|15:45

@ Jan 11-12-11 20.22

Daar hoef je niet vreemd van op te kijken. In Leusden hangt nogal eens een oproep van de één of ander die “last” heeft van een lesauto die in “zijn straat” bijzondere verrichtingen aan het oefenen is.
Je krijgt steeds meer van die zuurpruimen die denken overal last van te hebben.
In plaats van dat ze blij zijn dat wij hun omgeving in de smiezen houden zodat crimineel tuig niet bij hen inbreekt hebben ze nog commentaar ook.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’ | RijschoolPro
snelweg, maximumsnelheid, 130 kilometer per uur

‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’

Duizenden omwonenden zullen eerder sterven vanwege de verhoging van de maximumsnelheid op de snelwegen naar 130 km/uur. Minister Schultz van Haegen van Infrastructuur en Milieu schat de effecten rond de steden te rooskleurig in. Dat meldt de Volkskrant donderdag.

De afgelopen jaren zijn verscheidene studies uitgevoerd naar de effecten van de zogeheten 80-kilometerzones rond de grote steden. Daaruit blijkt dat de concentratie fijn stof met een paar tot 10 procent (1 tot 3 microgram per kubieke meter, naast de snelweg) is afgenomen door de verlaging van de maximum snelheid van 100 naar 80 kilometer per uur.

Onderzoek

Alleen een door het ministerie van Infrastructuur verordonneerd onderzoek van Grontmij, dat de basis vormt voor de nu geplande snelheidsverhoging, komt tot een andere conclusie. Volgens dat rapport is het effect van de snelheidsverandering (0,1 microgram) tien tot dertig keer lager dan de eerdere bevindingen.

Volgens Maarten van den Biezen van de Stichting Natuur en Milieu gaat het ministerie er ten onrechte van uit dat de doorstroming zal verbeteren. Er zal door de grotere snelheidsverschillen juist meer afgeremd en versneld worden, en zullen eerder opstoppingen ontstaan. Dat vergroot de uitstoot van fijn stof.

Europese norm

Zelfs als wordt voldaan aan de Europese normen wordt daarmee de gezondheid van de omwonenden niet beschermd, zegt hoogleraar Bert Brunekreef van de Universiteit Utrecht. Wat hier gebeurt, is het opvullen van de norm. Met als gevolg meer gezondheidsschade dan wanneer de limieten niet worden verhoogd.

Vooral extra roet blijkt de levensverwachting met maanden te bekorten. Onderzoekster Nicole Janssen van het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu stelt dat 1 microgram fijn stof leidt tot een half microgram extra roet. Dat beperkt de levensverwachting met drie tot vier maanden.

Infrastructuur

Het ministerie van Infrastructuur en Milieu kan nog niet inhoudelijk op de kritiek reageren. Wel stelt een woordvoerder dat het steeds binnen de normen denkt te blijven, aldus de Volkskrant.

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’”

Piet Noordzee|08.12.11|11:00

Was het meer als 100 jaar geleden ook niet zo, dat er veel dingen niet goed waren voor de gezondheid? Volgens mij werd er toen gezegd dat treinen en automobielen gevaarlijk waren, omdat het menselijk lichaam de snelheid niet aan kon (of zo). Enorme protesten tegen geweest. Nu kunnen we die zaken niet meer wegdenken. In Duitsland rijdt men al jaren veel harder; wat zijn de daadwerkelijke cijfers? Ligt het gemiddelde sterftecijfer daar zo veel lager? Mijn mening (ook al ben ik een leek): ONZIN !

w|08.12.11|16:54

Mooi, krijgen we ruimte voor extra rijstroken!

Jan|09.12.11|07:24

Millieu verenigingen zijn altijd tegen autorijden geweest, de fiets zou een beter vervoermiddel zijn.
Verbreding van autosnelwegen is men ook op tegen ondanks het feit dat er dan minder of geen files meer zijn.
Spreken ze zichzelf niet erg tegen die millieu freaks?
Het enige dat men wil is ons uit de auto pesten.
Dat we rekening moeten houden met het millieu ben ik helemaal mee eens.
Maar maak het O.V. nu eens beter en betaalbaarder, dan zouden meer mensen daar gebruik van gaan maken.

Arthur|09.12.11|12:00

(Offtopic)
Millieu verenigingen zijn altijd tegen autorijden geweest, de fiets zou een beter vervoermiddel zijn.
Spreken ze zichzelf niet erg tegen die millieu freaks?

Ik vraag mij altijd af of en hoe deze mensen met vakantie gaan? Lopend?
Maar dat terzijde.

Jan|11.12.11|20:22

Dat gelooft toch niemand! Nog even en het aantal lesauto,s moet verminderen om minder verkeer in de examensteden te hebben.

Ronald|11.12.11|22:35

Wat een enorm belangrijk onderzoek is dit zeg.. :(
Echt linkse propaganda. Er is ook altijd wel weer iets mis met het milieu…

Bertus Braafjes|13.12.11|21:24

‘Omwonenden snelwegen leven korter door 130 km/uur’”

Leg ze dan ook gewoon aan de ketting…

Bert|18.12.11|15:45

@ Jan 11-12-11 20.22

Daar hoef je niet vreemd van op te kijken. In Leusden hangt nogal eens een oproep van de één of ander die “last” heeft van een lesauto die in “zijn straat” bijzondere verrichtingen aan het oefenen is.
Je krijgt steeds meer van die zuurpruimen die denken overal last van te hebben.
In plaats van dat ze blij zijn dat wij hun omgeving in de smiezen houden zodat crimineel tuig niet bij hen inbreekt hebben ze nog commentaar ook.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.