CBR, Rijswijk, examencentrum, rijexamen

Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e

Kandidaten die op 1 november 2011 al 17 jaar zijn, kunnen niet meedoen met 2toDrive. Zij mogen wel alvast rijlessen nemen of een theorie-examen afleggen, maar geen praktijkexamen doen op hun 17e. Een Tussentijdse Toets of RIS-toets is ook niet mogelijk voor de 18e verjaardag. Het CBR heeft daar geen capaciteit voor.

Met ingang van 1 november, is de minimale leeftijd voor rijles en de TussenTijdse Toets verlaagd naar 16,5 jaar. Maar indien ook de 17-jarigen nu opeens allemaal een TTT mogen afleggen, zou dat voor het CBR een te grote tijdelijke belasting betekenen.  Daarvoor moeten dan extra examinatoren aangenomen en opgeleid worden (naast de 30 examinatoren extra voor 2toDrive) , die straks na de overgangsperiode wellicht overtallig zijn.

Aanmeldingen

Voor de proef met begeleid rijden voor 17-jarigen bestaat al een behoorlijke belangstelling. In de week voor de start hebben zich al ruim 300 kandidaten aangemeld voor een theorie-examen, de start van het examentraject bij het CBR.

Bij 2toDrive kunnen kandidaten vanaf 16 jaar theorie-examen doen. Vanaf 16,5 jaar mogen zij rijlessen volgen. Als zij op of na 1 november 2011 17 jaar worden, mogen zij praktijkexamen doen. Ze kunnen dan ook een tussentijdse toets of RIS-toets afleggen. Een toets is ook mogelijk als zij op of na 1 november 2011 16,5 jaar worden, of als zij op deze datum tussen 16,5 en 17 jaar zijn.

Begeleiderspas

Als deelnemers aan 2toDrive hun rijbewijs hebben gehaald, mogen ze tot hun 18e autorijden met een begeleider naast zich. Ze mogen maximaal vijf begeleiders opgeven. Die moeten op hun begeleiderspas staan.

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e”

Wim van Dijk|02.11.11|13:05

BELACHELIJK………….. over hoeveel leerlingen gaat dit nu eigenlijk, als ze nu al 17 zijn dan zijn ze voor de groep 16,5 jarige allang klaar met hun TTT of RIS deeltoets,

Maar goed ik pas mijn les pakketten wel aan en wie weet bevalt het me wel pakketten verkopen ZONDER toets en stop ik er lekker helemaal mee met die toets

( nee hoor dat doe ik mijn leerlingen niet aan )

michael|03.11.11|07:16

Het zat al in mijn planning om de TTT weg te laten bij de ex am2 kandidaten, die hebben immers al met het bijltje gehakt. Al is dit maar klein deel van de deelnemers.
Waar ik zo bang voor ben, wat gaat het CBR verzinnen om over 2 jaar hun examinatoren aan het werk te houden.

ss|03.11.11|10:44

Wat een zooitje,

NEDERLAND,

Wanneer kijk je verder dan je neus lang is?

Marcel|03.11.11|11:18

Gewoon de rij-opleiding auto aanpassen, naar minimaal 40 weken a 1 uur per leerling, de ttt verplichten, en nog 10 uren training met het examen. Zo leert de leerling ook rijden in alle weersomstandigheden en heeft hij een een minimum aantal lesuren met deskundige begeleiding. Dat Two2drive inzetten op minimaal 1 jaar NA behalen van je rijbewijs. Een motor leerling moet ook 2 examens doen, dus waarom mijn auto leerlingen niet?

Wilda|03.11.11|13:13

Ik sprak laatst met een jongen en die zei “ik ga straks wel meedoen met 2todrive ga mijn rijbewijs halen maar wacht met het echte rijden tot mijn 18e verjaardag.
Ik zei hem dat dat natuurlijk niet de bedoeling was van deze mogelijkheid.
Ja zegt ie mijn ouders hebben geen tijd en hebben er ook niet veel zin in en ik ken zo niet iemand die dat wel wil doen .
Ik zei hem ook dat hij een unieke gelegenheid laat liggen.
Maar helaas het is jammer maar waar Wat moet je er dan mee?

John|03.11.11|15:27

V.w.b. het feit dat een 17 jarige geen TTT of Ris toets 3 mag doen zie ik het probleem niet.

@ Wilma,
Ik heb ook al meerdere malen zo’n verhaal gehoord. Het ministerie wijst graag naar Duitsland als voorbeeld. Een ieder die regelmatig in de Duitse dorpen en steden rijdt, weet dat de verkeers mentaliteit in Duitsland vele malen beter is dan bij ons. Dat het begeleid rijden in b.v. Frankrijk geen succes is lijkt men een beetje te willen verdoezelen. Vergis je niet: >>

John|03.11.11|15:31

>>Als over 6 jaar blijkt dat de proef mislukt is dan wordt de wet direct teruggedraaid. Veel van de instructeurs die momenteel door het UWV worden opgeleid komen dan weer op straat te steen.

michael|03.11.11|18:11

Het zal niet in goede aarde vallen, maar wij Nederlanders lijken op meer op Duitsers dan op Belgen of fransen.
Daarom hebben we er ook zo moeite mee als ze winnen met voetbal, 2012 uitgezonderdQ

John|03.11.11|18:17

@ Michael,

Ik heb meer dan een jaar in Duitsland gewoond en wij lijken in de verste verte niet op Duitsers. Helaas zou ik zeggen. In Duitsland is een regel een regel. Voorbeeld: In Nederland is het verboden om in een café te roken. Kom maar even naar mijn woonplaats en stap maar een café binnen. Dan zie je dat er overal wordt gerookt. Dat zou in Duitsland onmogelijk zijn. >>

John|03.11.11|18:17

>> Of steek in Nederland maar eens over op een VOP en doe dat daarna maar eens in Duitsland. Dan zul je een heftig verschil merken. Dat is een mentaliteitskwestie. En zo kan ik vele voorbeelden geven. En mentaliteit is in het verkeer een heel belangrijk item.

michael|03.11.11|18:35

@John.
Lees wat ik schrijf “lijken” dat betekend niet hetzelfde. In dorpje in Nederland wordt er ook nog gestopt voor een zebra. Haastcultuur in grotere steden en dat heb je ook in Duitsland.
De echte reden dat het een proef is, is omdat het CBR dan geen garantie hoeven te geven met betrekking tot de wachttijd. Ze kunnen nu schuilen achter ” het betreft een proef”

Marcel|04.11.11|07:53

Hebben jullie het ook al zo druk door die 16,5 jarigen?

John|04.11.11|17:16

@ Michael,
Dat het een proef betreft is door de minister beslist. Het CBR heeft daar part noch deel aan. Ik woon in een dorp en daar wordt in de regel niet gestopt voor een voetganger die op een vop wil oversteken. Toen ik in Hannover woonde (meer dan 500.000 inwoners) deed dat iedere automobilist.
@ Marcel,
Met 16 1/2 jarigen heb ik het nog niet druk maar met 17 jarigen des te meer. In 1 week tijd 21 aanmeldingen die direct wilde beginnen.

Jan2|06.11.11|16:51

Toch denk ik niet dat, nu ze eenmaal met de proef zijn begonnen, dit nog terug te draaien is.
Zeker niet als dat, net als nu toen pas een 3 weken voor de bewuste datum, pas heel laat wordt aangekondigd dat men er mee gaat stoppen.

Dan krijg je leerlingen die al begonnen zijn, maar het dan niet kunnen afmaken.
Ook krijg je dan een behoorlijke terugloop in het leerlingenaanbod en dat kunnen ze echt niet maken!!

John|06.11.11|20:08

@ Jan,

Dat kunnen ze echt niet maken?? Waarom niet? Ze kunnen je ook binnen 7 dagen werkloos maken toch? Of door het UWV de ene na de andere instructeur op blijven leiden voor een toch al veel te volle markt. Dus het terugdraaien van het 2todrive is daar peanuts bij! Voor die leerlingen die al begonnen zijn zal dan wel gelden dat die het af mogen maken.

Bert de Weerd|07.11.11|08:00

@Jan, het is toch een proef. Uit eeen proef kan ook blijken dat het toch niet zo’n goed idéé is, of dat de invulling heel anders zou moeten zijn dan dat deze nu is. Zelf vermoed ik dat de leeftijd te laag is en de eisen en te laag voor de begeleider. Bovendien zal er een hogere straf op moeten komen wanneer de begeleider onder invloed van drank, drugs of id. is.
Zoals ik het heb begrepen is het nu zo dat de begeleiding moet worden gestaakt en dat was het dan.

sonja|07.11.11|23:05

ik weet het nog zo niet allemaal, de rijschoolmarkt is zo vreselijk overspannen op dit moment! de gekste tarieven kom ik tegen….. nieuwe aktie van nieuwe rijschool…… 5 lessen voor 95,00 euro!!! wat moeten normale rijscholen met een goed slagingspercentage hier tegen doen???
mijn slagingspercentage is 65% maar mijn prijs is 45 euro…. is dit nu echt zo duur of wat???
en beetje jammer van het cbr en denk ik ook een gemiste kans dat 17 jarige geen ttt mogen doen voor zij 18 worden….

Jan2|08.11.11|10:48

Ja, ik weet dat het een proef/experiment is……… en die kun je inderdaad beëindigen als je vind dat het achteraf gezien niet zo’n goed idee is.
Ook ben ik het met jullie eens dat men wel eens iets in gang wordt gezet, waar niet echt goed over is nagedacht.

En misschien heb ik het wel helemaal mis, maar men rept steeds over de goede resultaten in het buitenland.
Vandaar dat ik er vanuit ga dat men nu niet bepaald over 1 nacht ijs is gegaan……

John|08.11.11|12:16

@ Jan,

Men rept alleen over de goede resultaten in het buitenland. De negetieve ervaringen die men heeft in Frankrijk en Noorwegen worden meestal niet genoemd.

@ Sonja,

En die markt wordt steeds meer overspannen. Het UWV gaat gewoon door met het opleiden van werklozen tor rijinstructeur.

Jan|17.11.11|16:35

Beste John dan kan ik je mededelen dat ik gestopt ben met rijlesgeven.
Het is gewoon niet leuk meer.
De minister, het CBR, de Bovag en andere malloten bepalen de regels, maar van de werkvloer daar hebben ze nog nooit van gehoord of willen ze niet horen!

jos meijer|27.11.11|11:54

Ik blijf gewoon bij het oude,dus geen rijlessen voor l.l.onder de 18jr

jos meijer|27.11.11|12:03

Men haalt de resultaten uit Duitsland aan maar vergeet erbij te vertellen dat de mentaliteit bij de jonge bestuurders heel anders is dan hier,want de straffen zijn daar veel zwaarder,dus men past er wel voor op.

Hans|01.12.11|18:24

Daar ga ik dan met m’n goede gedrag Ris opleiding (product van het CBR)
en word vervolgens voor het blok gezet met mijn 17 jarige leerlingen .
Gewoon net als in de rijschoolwereld even tandje bijzetten gewoon ook op zaterdag weer aan het werk voor de Ris toetsen.
Of stoppen met het hele Ris verhaal misschien is dat een optie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e | RijschoolPro
CBR, Rijswijk, examencentrum, rijexamen

Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e

Kandidaten die op 1 november 2011 al 17 jaar zijn, kunnen niet meedoen met 2toDrive. Zij mogen wel alvast rijlessen nemen of een theorie-examen afleggen, maar geen praktijkexamen doen op hun 17e. Een Tussentijdse Toets of RIS-toets is ook niet mogelijk voor de 18e verjaardag. Het CBR heeft daar geen capaciteit voor.

Met ingang van 1 november, is de minimale leeftijd voor rijles en de TussenTijdse Toets verlaagd naar 16,5 jaar. Maar indien ook de 17-jarigen nu opeens allemaal een TTT mogen afleggen, zou dat voor het CBR een te grote tijdelijke belasting betekenen.  Daarvoor moeten dan extra examinatoren aangenomen en opgeleid worden (naast de 30 examinatoren extra voor 2toDrive) , die straks na de overgangsperiode wellicht overtallig zijn.

Aanmeldingen

Voor de proef met begeleid rijden voor 17-jarigen bestaat al een behoorlijke belangstelling. In de week voor de start hebben zich al ruim 300 kandidaten aangemeld voor een theorie-examen, de start van het examentraject bij het CBR.

Bij 2toDrive kunnen kandidaten vanaf 16 jaar theorie-examen doen. Vanaf 16,5 jaar mogen zij rijlessen volgen. Als zij op of na 1 november 2011 17 jaar worden, mogen zij praktijkexamen doen. Ze kunnen dan ook een tussentijdse toets of RIS-toets afleggen. Een toets is ook mogelijk als zij op of na 1 november 2011 16,5 jaar worden, of als zij op deze datum tussen 16,5 en 17 jaar zijn.

Begeleiderspas

Als deelnemers aan 2toDrive hun rijbewijs hebben gehaald, mogen ze tot hun 18e autorijden met een begeleider naast zich. Ze mogen maximaal vijf begeleiders opgeven. Die moeten op hun begeleiderspas staan.

Auteur: Bart Pals

23 reacties op “Geen deelnemer 2toDrive? Wel rijles, maar geen TTT op 17e”

Wim van Dijk|02.11.11|13:05

BELACHELIJK………….. over hoeveel leerlingen gaat dit nu eigenlijk, als ze nu al 17 zijn dan zijn ze voor de groep 16,5 jarige allang klaar met hun TTT of RIS deeltoets,

Maar goed ik pas mijn les pakketten wel aan en wie weet bevalt het me wel pakketten verkopen ZONDER toets en stop ik er lekker helemaal mee met die toets

( nee hoor dat doe ik mijn leerlingen niet aan )

michael|03.11.11|07:16

Het zat al in mijn planning om de TTT weg te laten bij de ex am2 kandidaten, die hebben immers al met het bijltje gehakt. Al is dit maar klein deel van de deelnemers.
Waar ik zo bang voor ben, wat gaat het CBR verzinnen om over 2 jaar hun examinatoren aan het werk te houden.

ss|03.11.11|10:44

Wat een zooitje,

NEDERLAND,

Wanneer kijk je verder dan je neus lang is?

Marcel|03.11.11|11:18

Gewoon de rij-opleiding auto aanpassen, naar minimaal 40 weken a 1 uur per leerling, de ttt verplichten, en nog 10 uren training met het examen. Zo leert de leerling ook rijden in alle weersomstandigheden en heeft hij een een minimum aantal lesuren met deskundige begeleiding. Dat Two2drive inzetten op minimaal 1 jaar NA behalen van je rijbewijs. Een motor leerling moet ook 2 examens doen, dus waarom mijn auto leerlingen niet?

Wilda|03.11.11|13:13

Ik sprak laatst met een jongen en die zei “ik ga straks wel meedoen met 2todrive ga mijn rijbewijs halen maar wacht met het echte rijden tot mijn 18e verjaardag.
Ik zei hem dat dat natuurlijk niet de bedoeling was van deze mogelijkheid.
Ja zegt ie mijn ouders hebben geen tijd en hebben er ook niet veel zin in en ik ken zo niet iemand die dat wel wil doen .
Ik zei hem ook dat hij een unieke gelegenheid laat liggen.
Maar helaas het is jammer maar waar Wat moet je er dan mee?

John|03.11.11|15:27

V.w.b. het feit dat een 17 jarige geen TTT of Ris toets 3 mag doen zie ik het probleem niet.

@ Wilma,
Ik heb ook al meerdere malen zo’n verhaal gehoord. Het ministerie wijst graag naar Duitsland als voorbeeld. Een ieder die regelmatig in de Duitse dorpen en steden rijdt, weet dat de verkeers mentaliteit in Duitsland vele malen beter is dan bij ons. Dat het begeleid rijden in b.v. Frankrijk geen succes is lijkt men een beetje te willen verdoezelen. Vergis je niet: >>

John|03.11.11|15:31

>>Als over 6 jaar blijkt dat de proef mislukt is dan wordt de wet direct teruggedraaid. Veel van de instructeurs die momenteel door het UWV worden opgeleid komen dan weer op straat te steen.

michael|03.11.11|18:11

Het zal niet in goede aarde vallen, maar wij Nederlanders lijken op meer op Duitsers dan op Belgen of fransen.
Daarom hebben we er ook zo moeite mee als ze winnen met voetbal, 2012 uitgezonderdQ

John|03.11.11|18:17

@ Michael,

Ik heb meer dan een jaar in Duitsland gewoond en wij lijken in de verste verte niet op Duitsers. Helaas zou ik zeggen. In Duitsland is een regel een regel. Voorbeeld: In Nederland is het verboden om in een café te roken. Kom maar even naar mijn woonplaats en stap maar een café binnen. Dan zie je dat er overal wordt gerookt. Dat zou in Duitsland onmogelijk zijn. >>

John|03.11.11|18:17

>> Of steek in Nederland maar eens over op een VOP en doe dat daarna maar eens in Duitsland. Dan zul je een heftig verschil merken. Dat is een mentaliteitskwestie. En zo kan ik vele voorbeelden geven. En mentaliteit is in het verkeer een heel belangrijk item.

michael|03.11.11|18:35

@John.
Lees wat ik schrijf “lijken” dat betekend niet hetzelfde. In dorpje in Nederland wordt er ook nog gestopt voor een zebra. Haastcultuur in grotere steden en dat heb je ook in Duitsland.
De echte reden dat het een proef is, is omdat het CBR dan geen garantie hoeven te geven met betrekking tot de wachttijd. Ze kunnen nu schuilen achter ” het betreft een proef”

Marcel|04.11.11|07:53

Hebben jullie het ook al zo druk door die 16,5 jarigen?

John|04.11.11|17:16

@ Michael,
Dat het een proef betreft is door de minister beslist. Het CBR heeft daar part noch deel aan. Ik woon in een dorp en daar wordt in de regel niet gestopt voor een voetganger die op een vop wil oversteken. Toen ik in Hannover woonde (meer dan 500.000 inwoners) deed dat iedere automobilist.
@ Marcel,
Met 16 1/2 jarigen heb ik het nog niet druk maar met 17 jarigen des te meer. In 1 week tijd 21 aanmeldingen die direct wilde beginnen.

Jan2|06.11.11|16:51

Toch denk ik niet dat, nu ze eenmaal met de proef zijn begonnen, dit nog terug te draaien is.
Zeker niet als dat, net als nu toen pas een 3 weken voor de bewuste datum, pas heel laat wordt aangekondigd dat men er mee gaat stoppen.

Dan krijg je leerlingen die al begonnen zijn, maar het dan niet kunnen afmaken.
Ook krijg je dan een behoorlijke terugloop in het leerlingenaanbod en dat kunnen ze echt niet maken!!

John|06.11.11|20:08

@ Jan,

Dat kunnen ze echt niet maken?? Waarom niet? Ze kunnen je ook binnen 7 dagen werkloos maken toch? Of door het UWV de ene na de andere instructeur op blijven leiden voor een toch al veel te volle markt. Dus het terugdraaien van het 2todrive is daar peanuts bij! Voor die leerlingen die al begonnen zijn zal dan wel gelden dat die het af mogen maken.

Bert de Weerd|07.11.11|08:00

@Jan, het is toch een proef. Uit eeen proef kan ook blijken dat het toch niet zo’n goed idéé is, of dat de invulling heel anders zou moeten zijn dan dat deze nu is. Zelf vermoed ik dat de leeftijd te laag is en de eisen en te laag voor de begeleider. Bovendien zal er een hogere straf op moeten komen wanneer de begeleider onder invloed van drank, drugs of id. is.
Zoals ik het heb begrepen is het nu zo dat de begeleiding moet worden gestaakt en dat was het dan.

sonja|07.11.11|23:05

ik weet het nog zo niet allemaal, de rijschoolmarkt is zo vreselijk overspannen op dit moment! de gekste tarieven kom ik tegen….. nieuwe aktie van nieuwe rijschool…… 5 lessen voor 95,00 euro!!! wat moeten normale rijscholen met een goed slagingspercentage hier tegen doen???
mijn slagingspercentage is 65% maar mijn prijs is 45 euro…. is dit nu echt zo duur of wat???
en beetje jammer van het cbr en denk ik ook een gemiste kans dat 17 jarige geen ttt mogen doen voor zij 18 worden….

Jan2|08.11.11|10:48

Ja, ik weet dat het een proef/experiment is……… en die kun je inderdaad beëindigen als je vind dat het achteraf gezien niet zo’n goed idee is.
Ook ben ik het met jullie eens dat men wel eens iets in gang wordt gezet, waar niet echt goed over is nagedacht.

En misschien heb ik het wel helemaal mis, maar men rept steeds over de goede resultaten in het buitenland.
Vandaar dat ik er vanuit ga dat men nu niet bepaald over 1 nacht ijs is gegaan……

John|08.11.11|12:16

@ Jan,

Men rept alleen over de goede resultaten in het buitenland. De negetieve ervaringen die men heeft in Frankrijk en Noorwegen worden meestal niet genoemd.

@ Sonja,

En die markt wordt steeds meer overspannen. Het UWV gaat gewoon door met het opleiden van werklozen tor rijinstructeur.

Jan|17.11.11|16:35

Beste John dan kan ik je mededelen dat ik gestopt ben met rijlesgeven.
Het is gewoon niet leuk meer.
De minister, het CBR, de Bovag en andere malloten bepalen de regels, maar van de werkvloer daar hebben ze nog nooit van gehoord of willen ze niet horen!

jos meijer|27.11.11|11:54

Ik blijf gewoon bij het oude,dus geen rijlessen voor l.l.onder de 18jr

jos meijer|27.11.11|12:03

Men haalt de resultaten uit Duitsland aan maar vergeet erbij te vertellen dat de mentaliteit bij de jonge bestuurders heel anders is dan hier,want de straffen zijn daar veel zwaarder,dus men past er wel voor op.

Hans|01.12.11|18:24

Daar ga ik dan met m’n goede gedrag Ris opleiding (product van het CBR)
en word vervolgens voor het blok gezet met mijn 17 jarige leerlingen .
Gewoon net als in de rijschoolwereld even tandje bijzetten gewoon ook op zaterdag weer aan het werk voor de Ris toetsen.
Of stoppen met het hele Ris verhaal misschien is dat een optie

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.