rijles, rijexamen, rijinstructeur, examinator, lesauto

Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas

Het CBR heeft geen bevoegdheid de geldigheid van de WRM-pas van een rijinstructeur te controleren bij het praktijkexamen van een leerling. Dat laat woordvoerder Coen Sleddering desgevraagd weten. Wel kan ernaar gevraagd worden als de rijinstructeur op de achterbank wil meerijden tijdens het examen.

Vorige week werd een rijinstructeur wiens bevoegdheid maar liefst 8 jaar was verlopen door de politie staande gehouden. Een rijinstructeur die rijles geeft zonder geldige instructiepas is niet verzekerd bij een ongeval. Een deel van de rijschoolbranche ziet het als de taak van het CBR rijinstructeurs te controleren op hun bevoegdheid.

CBR-inschrijving rijschool

“Het CBR heeft geen opsporingsbevoegdheid bij dit onderwerp. Bij inschrijving van een rijschool bij het CBR wordt het nummer van instructeurpas gevraagd”, legt Sleddering uit. Hoe de rijschool verder omgaat met het aantrekken van zijn personeel of instructeurs is geen zaak van het CBR.

Sleddering: “Van nieuwe of onbekende instructeurs die willen meerijden met praktijkexamen, vragen wij ook om het nummer. Verder is het aan de politie en natuurlijk aan de kandidaten om hun instructeur naar de pas te vragen.”

Meerijden tijdens examen

Een examinator kan dus alleen vragen naar de pas als de rijinstructuer wil meerijden tijdens het praktijkexamen. In het vademecum (handleiding) voor de opleiders staat daarover het volgende:

Een opleider kan onder bepaalde voorwaarden het praktijkexamen van zijn leerling bijwonen. Hij dient daartoe:

  • voor het examen in de examenzaal aan de examinator laten weten dat hij mee wil rijden;
  • 
desgevraagd vóór het examen aan de examinator zijn geldige instructeurscertificaat (van de op het examen betrekking hebbende categorie; geen fotokopie) ter inzage te geven.

Rijinstructeur

Dat betekent dat wanneer een rijinstructeur geen geldige bevoegdheidspas kan overleggen, het examen van de leerling gewoon doorgaat. Met dien verstande dat de rijinstructeur achterblijft.

De enige instantie die bevoegd is om wrm-passen te controleren is de politie.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

39 reacties op “Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas”

Marcel|22.12.11|11:07

Het lijkt me inderdaad geen taak van het CBR. Wel lijkt het me een goed plan om de instructeur te verplichten zijn “bevoegdheidspas” tijdens het lessen zichtbaar in de auto te hebben.
Ook is er een verantwoording voor de leerling. Vraag er om!!!

nic|22.12.11|11:19

Het zou misschien dan gezien het vademecum een optie zijn om standaard iedere instructeur die mee wil rijden ook zijn pas te laten overleggen. Dit zou drempel verhogend kunnen werken voor instructeurs zonder pas willen werken en misschien wel hun leerlingen begeleiden naar examen en tussen de mazen doorglippen.

Bob van Bommel|22.12.11|12:04

@Nic
Helemaal mee eens! Iedere instructuer die mee wilt rijden (ook bij een toets) een bekende of onbekende voor de betreffende examinator, altijd de WRM pas controleren!
Dus het CBR kan dus echt wel in deze kwestie iets betekenen inzake enige controle.
De grote vraag is of zij daartoe bereid zijn? Het lijkt er niet op……..

Jim Schouten - directeur IBKI|22.12.11|12:18

En los van de bevoegdheidspas zelf kan de bevoegdheid altijd worden geraadpleegd op de site van IBKI. Op basis van achternaam en geboortedatum worden de einddatum van de bevoegdheid en de categorieën getoond. De geboortedatum maakt het in de praktijk wat lastiger, maar is een eis vanwege de privacy. Het zou zeker helpen wanneer rijbewijsleerlingen die controle vaker doen.

Bert|22.12.11|12:35

Het is inderdaad niet de taak van het CBR. Zij moeten examineren, geen politieagentje spelen.
Probleem is dat juist de politie totaal geen benul heeft van welke certificaten en instructiebewijzen er zijn.

Andy|22.12.11|12:37

Van Cbr moet je niet veel verwachten. No pay no service. Ze verdienen eigen niet veel van ons maar wel van de kandidaten. Politie moet vaker controleren! Ik ben maar ongeveer 3x gecontroleerd in 10 jaar tijd! Ooit zei iemand tegen mij dat er een van tien nog niet of helemaal niet bevoegd is. Dit moet de politie werk van maken.

wil|22.12.11|13:02

het is gewoon heel simpel.
een kandidaat dient zich te legitimeren.
laat dan ook als instructeur bij wijze van legitimatie gewoon even je bevoegdheidspas zien.
geeft de leerling ook een prettig gevoel.

wil|22.12.11|13:06

en wil je het dan helemaal goed doen; leg dan ook even je rijbewijs erbij.
pas dan klopt het verhaal.

Rob Bakker|22.12.11|13:15

Beste collega,s en in het bijzonder Boy.

Mijn mening is dat wij als instructeurs ons NIET met het personeelsbeleid van het CBR moeten bezig houden.
Het is altijd mogelijk indien een Instructeur het niet met een uitslag eens is of anderszins een z.g.n. KLACHT in te dienenof in overleg te gaan met de Krico of examenmanager.
Wat echter vaak vergeten wordt is dat volgens de wet er voor de Instructeur er geen ” Rol ” is weggelegd v.w.b. beoordeling ” rijvaardigheid ” i.g.v. de wet.

Boy|22.12.11|13:30

Beste Rob,

Je moet mijn vorige reactie eens GOED lezen, daar staat met geen letter in !! of ik het wel of niet eens ben met een examen uitslag.

Bert|22.12.11|13:30

@ Rob,

Het valt mij nogal eens op dat veel instructeurs véél klagen over de examinatoren. Als de examinatoren niet in de buurt zijn. Is een examinator wel in de buurt dan loopt men vreselijk te slijmen met ze.
Doe normaal tegen ze, je moet met ze werken, niet tegenwerken. En ben je het ergens niet mee eens ga dan het gesprek aan. Dat maakt al veel duidelijk.

Rob Bakker|22.12.11|13:43

Beste Bert,

Dat is mij ook opgevallen dat ” geslijm ” met CBR examinatoren.
Gewoon goed je werk doen dan heb je deze ” slijm / nevenactiviteiten ” niet nodig.
Als ik lees van Boy dat hij spreekt over PIPO,S dan is dat voor mij hetzelfde en lezen kan ik als de beste gezien zijn ” bijdrage “

Martin|22.12.11|13:44

Even over de bevoegdheidspas,
Ga uit van goed vertrouwen, waarom ons zelf weer meer verplichtingen op leggen?
Bij wantrouwen natuurlijk controleren.
Anders MOETEN we weer meer dingen!

En we MOETEN al zo veel.

wil|22.12.11|13:46

deze discussie gaat helemaal nergens over.
“Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas”
dat was de insteekt en het thema!!!!!!!!!!

Martin|22.12.11|14:17

@Wil, doe ik toch?

Lampie|22.12.11|15:07

We kunnen van alles roepen over het CBR of eximinatoren, Inderdaad, wij praten over hun en zij ongetwijfeld over ons. Prima. Als je je werk goed doet kunnen ze hooguit positief over je praten. Ik geef 17 jaar les en ben 2 keer gevraagd naar mijn bevoegdheidspas, maar als het wettelijk zo is dat alleen bij meerijden ernaar gevraagd kan worden, dan zij dat zo. Hier in de regio (Amersfoort) Wordt door de politie met regelmaat gecontroleerd. En dan klopt het dus weer. Heeft niks met het CBR te maken

rij-instructeur 010|22.12.11|15:25

En als je dan gecontroleerd wordt door de politie beginnen ze te zeuren dat er geen bedrijfsnaam op de auto aanwezig is. Voordat hij uitgezocht had dat, dat alleen een cbr verplichting is, was er alweer een kwartier dure lestijd voorbij.

Jan|22.12.11|17:20

Waarom zou het CBR niet mogen eisen dat elke kandidaat bij het examen begeleid wordt door een bevoegde instructeur.
Geen bevoegde instructeur, geen examen.
Op deze manier raken we de echte beunhazen kwijt!
Want er zijn instructeurs die per sé niet meerijden omdat ze geen instructeurspas hebben.
Dan is dat probleem gelijk opgelost!

John|22.12.11|17:53

22.12.11 | 17:20 | Jan
Geen bevoegde instructeur, geen examen.

Gelukkig komt die tijd nooit. Onzin ook natuurlijk. Zoals het artikel al schrijft:Het CBR is NIET BEVOEGD. Zij is gewoon een examenorganisatie. Niet meer en niet minder. De controlerende taak ligt bij justitie en nergens anders. En als die geen tijd heeft of de prioriteiten elders legt dan is dat zo. En dat plan van die instructeurspas zichtbaar in de auto? Hoe doen we dat met de motor dan?>>

John|22.12.11|17:56

>> Of dat de leerling er naar moet vragen… Het zou de leerling werkelijk worst zijn of de instructeur een geldige pas heeft. Maar als we dat gaan doen vragen we de buschauffeur voortaan ook even naar het rijbewijs? Dat men de “beunhazen”(volgens de Bovag 85% van de branche) er uit wil hebben prima. Maar dat is geen taak van het CBR.

wil|22.12.11|19:19

ja jij wel Martin.
maar jou bedoelde ik niet.

Jan|22.12.11|19:37

Over hoeveel instructeurs zonder geldige pas hebben we het eigenlijk? Maken we ons zelf niet een beetje belachelijk met dit gezeur.

wil|22.12.11|19:40

KIJK EN LEES;•
desgevraagd vóór het examen aan de examinator zijn geldige instructeurscertificaat (van de op het examen betrekking hebbende categorie; geen fotokopie) ter inzage te geven.
DIT STAAT IN HET VADAMECUM VAN HET CBR.
HET IS DUS EEN EIS OM MEE TE MOGEN RIJDEN MET EEN EXAMEN.
WE SPREKEN HIER DUS NIET OVER EEN OPSPORINGSBEVOEGDHEID MAAR OVER EEN CONTROLE DIE DE EXAMINATOR MAG UITVOEREN.
HET CBR HEEFT DUS HET VOLSTE RECHT OM HAAR EXAMINATOREN HIEROM TE LATEN VRAGEN.
SIMPEL (ZORGPLICHT)

Bert|22.12.11|19:57

Ja, om mee te rijden. Maar als je dat niet doet kan het CBR niet controleren of je bevoegd bent.
Dus ben je niet bevoegd en wil je niet gecontroleerd worden dan rij je niet mee en ben je niets verplicht.

John|22.12.11|20:52

Inderdaad Bert. En dan ook alleen maar als een instructeur mee wil rijden tijdens een examen en niet tijdens een TTT. Volgens het genoemde vademecum hoeft er bij het examen niet eens een instructeur mee te komen. Laat staan dat deze dan bevoegd moet zijn. Ik snap niet wat er nu moeilijk is aan de kop van dit artikel. Het CBR is NIET BEVOEGD.

Jan|22.12.11|21:55

Maar de regelgeving zou wel aangepast kunnen worden.
Dan kan je 1301 één klein stukje van de beunhazen wegsaneren, dat is toch mooi of niet?
Doet het CBR ook nog eens iets nuttigs :lol:

Koos|22.12.11|22:14

Stel ik jullie gerust als ik in mijn opleiding tot politieagent dit onderwerp aankaart op de politieacademie? en dan met name aan de docenten! Want behalve dat ik die opleiding doe beschik ik ook over een WRM-bevoegdheidspas, en ook mijn haren gaan overeind staan als ik een waarschijnlijke “beunhaas” zie rijden. als ik in uniform de straat op ga zal ik er een extra oogje op toezien en mijn collega’s er in betrekken.
Dat het CBR ertoe niet bevoegd is dat nemen we dan maar op de koop toe.
wet=wet

BertH|22.12.11|22:23

@ Koos,
Een oud collega heeft dat ook gedaan. Hij heeft een lezing gegeven over het hoe en wat vwb de instructiebewijzen en certificaten.
Ik heb zelf alle 3 de uitvoeringen, en aan agenten die zich sociaal opstellen laat ik ze ook alle 3 zien. En zo heel af en toe tref je een agent die er veel van weet.

Lampie|22.12.11|23:47

@ Koos, goed idee. Zo weet de politie ook hoe of wat. Misschien kan er door jullie meer aandacht aan worden besteed als daar tijd voor is. Zoals je al zegt, wet=wet, verander je weinig aan. Wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben zoals het nu gaat, want die beunhazen kunnen lekker hun gang gaan. Tijdens een examen moet de naam van de aanvragende rijschool zichtbaar zijn op de auto, zou tijdens lessen ook verplicht moeten zijn. Maak je nog reclame ook.

Lampie|22.12.11|23:53

@ Koos, goed idee! zeker doen. Van mij mag er veel meer gecontroleerd worden. De keren dat ik aangehouden ben waren de agenten zeer vriendelijk en begripvol. Werd allemaal keurig afgehandeld. Kost inderdaad lestijd, maar dat kun je regelen met je leerling. Ik maak een afspraak dat ze de volgende les de eerste of laatste zijn en dan rij je een kwartier langer door. Probleem uit de wereld. Liever dat dan beunhazen die de markt verzieken!

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|23.12.11|12:52

Dus even op een rijtje:
.
Het certificaat is NIET voor:
– leerlingen opleiden (ze vragen er nooit naar)
– examens af laten nemen (je hoeft niet mee of je stuurt iemand anders mee)
– kwaliteit hooghouden (laten we eerlijk zijn, de examens tijdens de opleiding komen weinig overeen met de werkelijkheid)
.
Het certificaat is WEL voor:
– verzekerd zijn tijdens de rijlessen
.
Hmmmm, op zich al een belangrijk genoege reden, jammer alleen dat de andere factoren niet (zwaar genoeg) meetellen.

John|25.12.11|17:31

Ik vind dat er wel heel selectief berichten verwijderd worden. En dan te bedenken dat andere berichten, tegen de huisregels in, wel blijven staan. Zie deze huisregel:

Bijdragen die geschreven zijn in KAPITALEN (met de caps-lock aan dus) worden verwijderd.

John|25.12.11|17:32

Of in een ander topic mag men wel mensen beledigen. Vreemd, heel vreemd…….

menno|05.01.12|10:23

en wie controleert de passen van de examinatoren
heeft iemand daar uberhaupt wel eens naar gevraagt
mzzl menno

Martin|05.01.12|12:11

Zou dat echt nodig zijn Menno?
Maar het is wel leuk dit een keertje spontaan te doen!
Ik ga dat een keertje vragen.
Ik heb daar wel alle vertrouwen in.
Echter, ik weet niet hoe zo`n ding er uit ziet?
En dat weet ik dan ook weer.
Een I.B.K.I examinator???
Laat zijn pas? wel zien, geloof ik?

cees van gent|05.01.12|12:52

dat het cbr controleerd of je in bezit bent van een geldig certificaat is mijn inziens
goed, dit voorkomt namelijk dat bv tante ,vader, moeder, oom of weet ik wie meegaat
met het examen, tevens zou het verplicht meerijden van de instructeur een goede zaak zijn, kan hij zelf constateren wat er nog aan mankeerd bij het zakken van de leerling en zoals genoemd vallen de niet gecertificeerde vanzelf door de mand.

Ronald|05.01.12|14:30

Cees, waarom moet ik mijn pasje laten zien aan de examinator van het CBR, hij is degene die de examen neemt en zelf verantwoordelijk is voor mijn leerling.

Als je achterin zit dan ben je geen juridische bestuurder je bent gewoon een passagier.

Slap gelul allemaal slaat nergens op.

Om verplicht mee te rijden ben ik niet met je eens, ik heb sommige leerlingen gehad die willen dat niet.

John|05.01.12|21:22

Inderdaad Ronald. Het al dan niet meerijden moet altijd een vrije keuze van de LEERLING zijn. Ook ik heb wel eens leerlingen die dat niet willen. Daarnaast denk ik dat de meesten de titel van dit bericht niet echt begrijpen. Het CBR is niet bevoegd!! Simpel toch. Daarnaast zetten de grote rijscholen hier in de buurt 1 instructeur een hele dag in de kantine van het CBR. Die begeleidt alle examenkandidaten.

Ronald|06.01.12|14:58

Klopt helemaal wat je zegt John, ik ben altijd voor 100% met je eens hoop dat andere dat ook doen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas | RijschoolPro
rijles, rijexamen, rijinstructeur, examinator, lesauto

Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas

Het CBR heeft geen bevoegdheid de geldigheid van de WRM-pas van een rijinstructeur te controleren bij het praktijkexamen van een leerling. Dat laat woordvoerder Coen Sleddering desgevraagd weten. Wel kan ernaar gevraagd worden als de rijinstructeur op de achterbank wil meerijden tijdens het examen.

Vorige week werd een rijinstructeur wiens bevoegdheid maar liefst 8 jaar was verlopen door de politie staande gehouden. Een rijinstructeur die rijles geeft zonder geldige instructiepas is niet verzekerd bij een ongeval. Een deel van de rijschoolbranche ziet het als de taak van het CBR rijinstructeurs te controleren op hun bevoegdheid.

CBR-inschrijving rijschool

“Het CBR heeft geen opsporingsbevoegdheid bij dit onderwerp. Bij inschrijving van een rijschool bij het CBR wordt het nummer van instructeurpas gevraagd”, legt Sleddering uit. Hoe de rijschool verder omgaat met het aantrekken van zijn personeel of instructeurs is geen zaak van het CBR.

Sleddering: “Van nieuwe of onbekende instructeurs die willen meerijden met praktijkexamen, vragen wij ook om het nummer. Verder is het aan de politie en natuurlijk aan de kandidaten om hun instructeur naar de pas te vragen.”

Meerijden tijdens examen

Een examinator kan dus alleen vragen naar de pas als de rijinstructuer wil meerijden tijdens het praktijkexamen. In het vademecum (handleiding) voor de opleiders staat daarover het volgende:

Een opleider kan onder bepaalde voorwaarden het praktijkexamen van zijn leerling bijwonen. Hij dient daartoe:

  • voor het examen in de examenzaal aan de examinator laten weten dat hij mee wil rijden;
  • 
desgevraagd vóór het examen aan de examinator zijn geldige instructeurscertificaat (van de op het examen betrekking hebbende categorie; geen fotokopie) ter inzage te geven.

Rijinstructeur

Dat betekent dat wanneer een rijinstructeur geen geldige bevoegdheidspas kan overleggen, het examen van de leerling gewoon doorgaat. Met dien verstande dat de rijinstructeur achterblijft.

De enige instantie die bevoegd is om wrm-passen te controleren is de politie.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

39 reacties op “Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas”

Marcel|22.12.11|11:07

Het lijkt me inderdaad geen taak van het CBR. Wel lijkt het me een goed plan om de instructeur te verplichten zijn “bevoegdheidspas” tijdens het lessen zichtbaar in de auto te hebben.
Ook is er een verantwoording voor de leerling. Vraag er om!!!

nic|22.12.11|11:19

Het zou misschien dan gezien het vademecum een optie zijn om standaard iedere instructeur die mee wil rijden ook zijn pas te laten overleggen. Dit zou drempel verhogend kunnen werken voor instructeurs zonder pas willen werken en misschien wel hun leerlingen begeleiden naar examen en tussen de mazen doorglippen.

Bob van Bommel|22.12.11|12:04

@Nic
Helemaal mee eens! Iedere instructuer die mee wilt rijden (ook bij een toets) een bekende of onbekende voor de betreffende examinator, altijd de WRM pas controleren!
Dus het CBR kan dus echt wel in deze kwestie iets betekenen inzake enige controle.
De grote vraag is of zij daartoe bereid zijn? Het lijkt er niet op……..

Jim Schouten - directeur IBKI|22.12.11|12:18

En los van de bevoegdheidspas zelf kan de bevoegdheid altijd worden geraadpleegd op de site van IBKI. Op basis van achternaam en geboortedatum worden de einddatum van de bevoegdheid en de categorieën getoond. De geboortedatum maakt het in de praktijk wat lastiger, maar is een eis vanwege de privacy. Het zou zeker helpen wanneer rijbewijsleerlingen die controle vaker doen.

Bert|22.12.11|12:35

Het is inderdaad niet de taak van het CBR. Zij moeten examineren, geen politieagentje spelen.
Probleem is dat juist de politie totaal geen benul heeft van welke certificaten en instructiebewijzen er zijn.

Andy|22.12.11|12:37

Van Cbr moet je niet veel verwachten. No pay no service. Ze verdienen eigen niet veel van ons maar wel van de kandidaten. Politie moet vaker controleren! Ik ben maar ongeveer 3x gecontroleerd in 10 jaar tijd! Ooit zei iemand tegen mij dat er een van tien nog niet of helemaal niet bevoegd is. Dit moet de politie werk van maken.

wil|22.12.11|13:02

het is gewoon heel simpel.
een kandidaat dient zich te legitimeren.
laat dan ook als instructeur bij wijze van legitimatie gewoon even je bevoegdheidspas zien.
geeft de leerling ook een prettig gevoel.

wil|22.12.11|13:06

en wil je het dan helemaal goed doen; leg dan ook even je rijbewijs erbij.
pas dan klopt het verhaal.

Rob Bakker|22.12.11|13:15

Beste collega,s en in het bijzonder Boy.

Mijn mening is dat wij als instructeurs ons NIET met het personeelsbeleid van het CBR moeten bezig houden.
Het is altijd mogelijk indien een Instructeur het niet met een uitslag eens is of anderszins een z.g.n. KLACHT in te dienenof in overleg te gaan met de Krico of examenmanager.
Wat echter vaak vergeten wordt is dat volgens de wet er voor de Instructeur er geen ” Rol ” is weggelegd v.w.b. beoordeling ” rijvaardigheid ” i.g.v. de wet.

Boy|22.12.11|13:30

Beste Rob,

Je moet mijn vorige reactie eens GOED lezen, daar staat met geen letter in !! of ik het wel of niet eens ben met een examen uitslag.

Bert|22.12.11|13:30

@ Rob,

Het valt mij nogal eens op dat veel instructeurs véél klagen over de examinatoren. Als de examinatoren niet in de buurt zijn. Is een examinator wel in de buurt dan loopt men vreselijk te slijmen met ze.
Doe normaal tegen ze, je moet met ze werken, niet tegenwerken. En ben je het ergens niet mee eens ga dan het gesprek aan. Dat maakt al veel duidelijk.

Rob Bakker|22.12.11|13:43

Beste Bert,

Dat is mij ook opgevallen dat ” geslijm ” met CBR examinatoren.
Gewoon goed je werk doen dan heb je deze ” slijm / nevenactiviteiten ” niet nodig.
Als ik lees van Boy dat hij spreekt over PIPO,S dan is dat voor mij hetzelfde en lezen kan ik als de beste gezien zijn ” bijdrage “

Martin|22.12.11|13:44

Even over de bevoegdheidspas,
Ga uit van goed vertrouwen, waarom ons zelf weer meer verplichtingen op leggen?
Bij wantrouwen natuurlijk controleren.
Anders MOETEN we weer meer dingen!

En we MOETEN al zo veel.

wil|22.12.11|13:46

deze discussie gaat helemaal nergens over.
“Geen bevoegdheid CBR voor controle geldigheid WRM-pas”
dat was de insteekt en het thema!!!!!!!!!!

Martin|22.12.11|14:17

@Wil, doe ik toch?

Lampie|22.12.11|15:07

We kunnen van alles roepen over het CBR of eximinatoren, Inderdaad, wij praten over hun en zij ongetwijfeld over ons. Prima. Als je je werk goed doet kunnen ze hooguit positief over je praten. Ik geef 17 jaar les en ben 2 keer gevraagd naar mijn bevoegdheidspas, maar als het wettelijk zo is dat alleen bij meerijden ernaar gevraagd kan worden, dan zij dat zo. Hier in de regio (Amersfoort) Wordt door de politie met regelmaat gecontroleerd. En dan klopt het dus weer. Heeft niks met het CBR te maken

rij-instructeur 010|22.12.11|15:25

En als je dan gecontroleerd wordt door de politie beginnen ze te zeuren dat er geen bedrijfsnaam op de auto aanwezig is. Voordat hij uitgezocht had dat, dat alleen een cbr verplichting is, was er alweer een kwartier dure lestijd voorbij.

Jan|22.12.11|17:20

Waarom zou het CBR niet mogen eisen dat elke kandidaat bij het examen begeleid wordt door een bevoegde instructeur.
Geen bevoegde instructeur, geen examen.
Op deze manier raken we de echte beunhazen kwijt!
Want er zijn instructeurs die per sé niet meerijden omdat ze geen instructeurspas hebben.
Dan is dat probleem gelijk opgelost!

John|22.12.11|17:53

22.12.11 | 17:20 | Jan
Geen bevoegde instructeur, geen examen.

Gelukkig komt die tijd nooit. Onzin ook natuurlijk. Zoals het artikel al schrijft:Het CBR is NIET BEVOEGD. Zij is gewoon een examenorganisatie. Niet meer en niet minder. De controlerende taak ligt bij justitie en nergens anders. En als die geen tijd heeft of de prioriteiten elders legt dan is dat zo. En dat plan van die instructeurspas zichtbaar in de auto? Hoe doen we dat met de motor dan?>>

John|22.12.11|17:56

>> Of dat de leerling er naar moet vragen… Het zou de leerling werkelijk worst zijn of de instructeur een geldige pas heeft. Maar als we dat gaan doen vragen we de buschauffeur voortaan ook even naar het rijbewijs? Dat men de “beunhazen”(volgens de Bovag 85% van de branche) er uit wil hebben prima. Maar dat is geen taak van het CBR.

wil|22.12.11|19:19

ja jij wel Martin.
maar jou bedoelde ik niet.

Jan|22.12.11|19:37

Over hoeveel instructeurs zonder geldige pas hebben we het eigenlijk? Maken we ons zelf niet een beetje belachelijk met dit gezeur.

wil|22.12.11|19:40

KIJK EN LEES;•
desgevraagd vóór het examen aan de examinator zijn geldige instructeurscertificaat (van de op het examen betrekking hebbende categorie; geen fotokopie) ter inzage te geven.
DIT STAAT IN HET VADAMECUM VAN HET CBR.
HET IS DUS EEN EIS OM MEE TE MOGEN RIJDEN MET EEN EXAMEN.
WE SPREKEN HIER DUS NIET OVER EEN OPSPORINGSBEVOEGDHEID MAAR OVER EEN CONTROLE DIE DE EXAMINATOR MAG UITVOEREN.
HET CBR HEEFT DUS HET VOLSTE RECHT OM HAAR EXAMINATOREN HIEROM TE LATEN VRAGEN.
SIMPEL (ZORGPLICHT)

Bert|22.12.11|19:57

Ja, om mee te rijden. Maar als je dat niet doet kan het CBR niet controleren of je bevoegd bent.
Dus ben je niet bevoegd en wil je niet gecontroleerd worden dan rij je niet mee en ben je niets verplicht.

John|22.12.11|20:52

Inderdaad Bert. En dan ook alleen maar als een instructeur mee wil rijden tijdens een examen en niet tijdens een TTT. Volgens het genoemde vademecum hoeft er bij het examen niet eens een instructeur mee te komen. Laat staan dat deze dan bevoegd moet zijn. Ik snap niet wat er nu moeilijk is aan de kop van dit artikel. Het CBR is NIET BEVOEGD.

Jan|22.12.11|21:55

Maar de regelgeving zou wel aangepast kunnen worden.
Dan kan je 1301 één klein stukje van de beunhazen wegsaneren, dat is toch mooi of niet?
Doet het CBR ook nog eens iets nuttigs :lol:

Koos|22.12.11|22:14

Stel ik jullie gerust als ik in mijn opleiding tot politieagent dit onderwerp aankaart op de politieacademie? en dan met name aan de docenten! Want behalve dat ik die opleiding doe beschik ik ook over een WRM-bevoegdheidspas, en ook mijn haren gaan overeind staan als ik een waarschijnlijke “beunhaas” zie rijden. als ik in uniform de straat op ga zal ik er een extra oogje op toezien en mijn collega’s er in betrekken.
Dat het CBR ertoe niet bevoegd is dat nemen we dan maar op de koop toe.
wet=wet

BertH|22.12.11|22:23

@ Koos,
Een oud collega heeft dat ook gedaan. Hij heeft een lezing gegeven over het hoe en wat vwb de instructiebewijzen en certificaten.
Ik heb zelf alle 3 de uitvoeringen, en aan agenten die zich sociaal opstellen laat ik ze ook alle 3 zien. En zo heel af en toe tref je een agent die er veel van weet.

Lampie|22.12.11|23:47

@ Koos, goed idee. Zo weet de politie ook hoe of wat. Misschien kan er door jullie meer aandacht aan worden besteed als daar tijd voor is. Zoals je al zegt, wet=wet, verander je weinig aan. Wil niet zeggen dat ik het ermee eens ben zoals het nu gaat, want die beunhazen kunnen lekker hun gang gaan. Tijdens een examen moet de naam van de aanvragende rijschool zichtbaar zijn op de auto, zou tijdens lessen ook verplicht moeten zijn. Maak je nog reclame ook.

Lampie|22.12.11|23:53

@ Koos, goed idee! zeker doen. Van mij mag er veel meer gecontroleerd worden. De keren dat ik aangehouden ben waren de agenten zeer vriendelijk en begripvol. Werd allemaal keurig afgehandeld. Kost inderdaad lestijd, maar dat kun je regelen met je leerling. Ik maak een afspraak dat ze de volgende les de eerste of laatste zijn en dan rij je een kwartier langer door. Probleem uit de wereld. Liever dat dan beunhazen die de markt verzieken!

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|23.12.11|12:52

Dus even op een rijtje:
.
Het certificaat is NIET voor:
– leerlingen opleiden (ze vragen er nooit naar)
– examens af laten nemen (je hoeft niet mee of je stuurt iemand anders mee)
– kwaliteit hooghouden (laten we eerlijk zijn, de examens tijdens de opleiding komen weinig overeen met de werkelijkheid)
.
Het certificaat is WEL voor:
– verzekerd zijn tijdens de rijlessen
.
Hmmmm, op zich al een belangrijk genoege reden, jammer alleen dat de andere factoren niet (zwaar genoeg) meetellen.

John|25.12.11|17:31

Ik vind dat er wel heel selectief berichten verwijderd worden. En dan te bedenken dat andere berichten, tegen de huisregels in, wel blijven staan. Zie deze huisregel:

Bijdragen die geschreven zijn in KAPITALEN (met de caps-lock aan dus) worden verwijderd.

John|25.12.11|17:32

Of in een ander topic mag men wel mensen beledigen. Vreemd, heel vreemd…….

menno|05.01.12|10:23

en wie controleert de passen van de examinatoren
heeft iemand daar uberhaupt wel eens naar gevraagt
mzzl menno

Martin|05.01.12|12:11

Zou dat echt nodig zijn Menno?
Maar het is wel leuk dit een keertje spontaan te doen!
Ik ga dat een keertje vragen.
Ik heb daar wel alle vertrouwen in.
Echter, ik weet niet hoe zo`n ding er uit ziet?
En dat weet ik dan ook weer.
Een I.B.K.I examinator???
Laat zijn pas? wel zien, geloof ik?

cees van gent|05.01.12|12:52

dat het cbr controleerd of je in bezit bent van een geldig certificaat is mijn inziens
goed, dit voorkomt namelijk dat bv tante ,vader, moeder, oom of weet ik wie meegaat
met het examen, tevens zou het verplicht meerijden van de instructeur een goede zaak zijn, kan hij zelf constateren wat er nog aan mankeerd bij het zakken van de leerling en zoals genoemd vallen de niet gecertificeerde vanzelf door de mand.

Ronald|05.01.12|14:30

Cees, waarom moet ik mijn pasje laten zien aan de examinator van het CBR, hij is degene die de examen neemt en zelf verantwoordelijk is voor mijn leerling.

Als je achterin zit dan ben je geen juridische bestuurder je bent gewoon een passagier.

Slap gelul allemaal slaat nergens op.

Om verplicht mee te rijden ben ik niet met je eens, ik heb sommige leerlingen gehad die willen dat niet.

John|05.01.12|21:22

Inderdaad Ronald. Het al dan niet meerijden moet altijd een vrije keuze van de LEERLING zijn. Ook ik heb wel eens leerlingen die dat niet willen. Daarnaast denk ik dat de meesten de titel van dit bericht niet echt begrijpen. Het CBR is niet bevoegd!! Simpel toch. Daarnaast zetten de grote rijscholen hier in de buurt 1 instructeur een hele dag in de kantine van het CBR. Die begeleidt alle examenkandidaten.

Ronald|06.01.12|14:58

Klopt helemaal wat je zegt John, ik ben altijd voor 100% met je eens hoop dat andere dat ook doen.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.