Motor, rijles, rijschool Viatura, rijinstructeur

KNMV wil dat 17-jarigen praktijkexamen motor kunnen doen

KNMV wil dat 17-jarige jongeren ook hun motorrijbewijs kunnen halen. De Tweede Kamer behandelt deze week een wetsvoorstel waarin wordt voorgesteld om motorrijders wel vanaf hun 17e jaar te kunnen laten beginnen met hun rijlessen, maar hen pas vanaf hun 18e examen te laten doen, zo meldt de motorrijdersvereniging.

Jonge automobilisten kunnen door 2toDrive vanaf hun 16,5e rijlessen nemen en dan praktijkexamen en begeleid autorijden vanaf hun 17e.  Deze invulling van de rijbewijsleeftijd valt uit in het voordeel van de autogebruiker en dat is ongewenst volgens de KNMV.

Leeftijd rijles

“Een verlaging van de leeftijd om rijlessen te kunnen nemen en om onder begeleiding te kunnen rijden, net als bij de auto, verwelkomen wij omdat we zo meer tijd hebben om de jonge motorrijder op te leiden en te begeleiden tot een goede motorrijder”, aldus Patrice Assendelft, directeur van de KNMV.

“En ook voor onze talentontwikkeling in de motorsport heeft verlaging van de leeftijd zin. Het helpt niet als jonge talenten twee jaar later op een volwaardige competitiemachine mogen rijden dan de rijders in andere landen.”

Auto of motor

“En we willen dat jonge mensen een keuze kunnen maken tussen auto of motor onder gelijke voorwaarden. Nu wordt de auto bevoordeeld. Ten onrechte. Het zou mooi zijn als de Kamer dit rechttrekt”, aldus Assendelft.

Er ontstaat ook een tweede ongelijkheid waar KNMV van af wil, namelijk in de internationale vergelijking. In een aantal landen zijn al nieuwe regels ingevoerd, zoals in Engeland. Daar is de leeftijd verlaagd tot 17 jaar. Dat betekent dat jonge motorrijders uit dat land hier kunnen rondrijden, maar wel in strijd met onze regels.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

38 reacties op “KNMV wil dat 17-jarigen praktijkexamen motor kunnen doen”

Jan|22.12.11|11:15

Ik denk dat motorrijden toch wel een hele andere categorie is dan autorijden.
Helaas ook een van mijn oudleerlingen is verongelukt.
Niet dat hij de techniek niet meester was, maar mentaliteitskwestie.
Had hem nog vaak gewaarschuwd, maar helaas.
Een motor accellereert veel sneller dan een auto en daar moet men naar toe groeien.
Tot op heden kon men al oefenen op de bromfiets/scooter maar als de leeftijd verlaagt wordt koopt men geen bromfiets/scooter meer en stapt gelijk op de motor.
Slechte zaak

Lauk|22.12.11|13:11

Eens met ‘Jan’. Verder is begeleid rijden tussen 17 & 18 jr lastiger te realiseren, en erg moeilijk te controleren. Motorrijders wordt toch al erg veel toegestaan (snelheid), weinig gecontroleerd, door helm is schatting leeftijd nog moeilijker dan bij auto’s. Slechte regeling uit Engeland is geen argument om het hier ook te doen. Einde zoek: genoeg slechte regels te vinden ook in buurlanden
Tenslotte: kweken jonge talenten is geen argument; kleine selecte groep; niet representatief.

ton|22.12.11|13:12

Hier zie je weer de mentaliteit van de organitaties zoals de knmv en de bovag en anwb.
Ze denken alleen in omzet cijfers maar vermoorden wel onze kinderen met deze onzalige ideen. willen ze nog meer jongere verkeersdoden.
Hoe haal je het in je hersens om een kind op een motor te willen , ze rijden nu op opgevoerde brommers ,zijn een gevaar op de weg. dat krijg je dus ook met de motor.
Verhogen naar 21 jaar zou beter zijn.

Jan|22.12.11|15:06

Ton en [email protected] Ik ben het helemaal met jullie eens.
Je ziet duidelijk dat die bovengenoemde organisaties alleen bezig zijn om zieltjes te winnen te koste van . . . . . . . . . . . vul dat zelf maar in.
Het is belachelijk gewoon.
Laten we nu eens de positieve dingen van andere landen overnemen en niet hetgeen negatief is voor onze kinderen!!!!!

Saskia|22.12.11|15:41

Ik ben een 49-jarige brommer-rijdster & Piaggio MP3 LT rijdster en ik geniet van mijn vrijheid op zowel de brommer als de motor die ik mag berijden met B-rijbewijs. Ik rij grotendeels -defensief- op provinciale wegen, binnenwegen en zonodig bromfietspaden. Ik kom overal langs.
IK RIJD GEEN AUTO
Overheid heeft het goed voor elkaar dat ze iedereen in de auto willen hebben, zodat ze ze vroeg belastingtechnisch kunnen uitmelken, daarna weer gaan klagen over files & de kosten uitbreiding wegennet.

Jan|22.12.11|17:10

[email protected] Ik begrijp jouw posting niet helemaal.
Ben jij nu voor 17 jarige motorrijders of niet?
Jij bent 49 jaar een leeftijd dat je niet zo snel gekke dingen zal uithalen.
Maar die jongelui over het algemeen, zou ik niet zo jong op een motor willen zien.
Of zouden die partijen juist de vergrijzing in de hand willen werken, maar dat kan ik me niet voorstellen.

John|22.12.11|18:02

Problemen om niets. Ik geef al jaren motorrijles maar het aantal leerlingen dat voor het 20 ste jaar begint met motorrijlessen is op de vingers van 1 hand te tellen. Ik adviseer ook altijd eerst autoervaring op te doen en zo meer verkeersinzicht op te doen. Is dat inzicht goed dan kan men voor het motorrijbewijs gaan.

Jan|22.12.11|21:57

John zou jij graag een leerling met 17 jaar op de motor voor je uit zien rijden?

John|22.12.11|22:28

Liever een 17 jarige met een gedegen opleiding op de motor dan een rijbewijs AM bezitter die na 4 uurtjes rijles met 80 km per uur op een opgevoerde scooter over het fiets/bromfietspad scheurt. Dus wat mij betreft geen probleem.

Jan|26.12.11|01:17

Dus omdat de AM rijbewijsbezitter zich niet aan de regels houdt en de controle op opgevoerde brommertjes onvoldoende is moet de wetgever er maar toe overgaan de normen te verlagen en te jonge onervaren mensen op de motor zetten.
Dat is echt de omgekeerde wereld.
Men zou voor het AM rijbewijs de normen kunnen bijstellen zodat men voor het AM rijbewijs ook een gedegen opleiding krijgt.
Trouwens de belangstelling loopt toch al terug voor het AM rijbewijs.
Dus lost dat probleem zich al op!!!!

Saskia|27.12.11|10:04

Brommer en motorrijders worden door overheid en meerdere mensen gezien als uitschot!, asocialen, niet rekening houdend met gedragingen van zichzelf en andere verkeersdeelnemers – hoofdstuk 1 theorie verkeer. Zij zijn in principe niet de veroorzakers van files en verkeersopstoppingen – een ongeval buiten beschouwing latend. Tijden, wetten en regels veranderen en bekijk U zelf eens in een spiegel. De kick is om files lachend en zwaaiend voorbij te rijden. Ik vind dit een prima zet van de KNMV.

Saskia|27.12.11|10:18

Brommer- en Motorrijders worden door overheid en meerdere mensen gezien als uitschot!, asocialen die onvoldoende rekening houden met gedragingen van andere verkeersdeelnemers – hoofdstuk 1 verkeerstheorie. Een ongeval buiten beschouwing latend zijn zij niet de veroorzakers van opstoppingen en files, maar het is heerlijk lachend en zwaaiend langs een file te kunnen rijden (vrijheid). Tijden, wetten en regels veranderen, hou U zelf eens een spiegel voor.
K.N.M.V. ik steun deze hele goede zet.

Jan|27.12.11|21:49

[email protected] ik denk dat je mijn posting niet goed begrijpt.
Op dit moment is de opleiding voor het AM rijbewijs te weinig.
Waardoor er onvoldoende training is voordat er een examen wordt afgelegd.
Tevens zijn de normen voor het AM examen te laag en deze zouden bijgesteld moeten worden om de categorie AM rijbewijsbezitters tot een veilige groep verkeersdeelnemers te maken.
Hierbij doel ik op de groep 16 jarigen en niet degenen die al jarenlang al heel veel veilige km afleggen op een brommer/scooter.

Saskia|27.12.11|22:12

Nee, Jan de opleiding AM is niet te weinig, voldoet prima en is nog altijd inhoudelijk beter dan dat we vroeger op 16-jarige leeftijd gewoon op een brommer werden losgelaten. Theorie examen slagen de meesten incluis mezelf niet in 1 keer voor – heb nog steeds gemiddeld 12 fouten en slaag niet. Is het dan beter een 17-jarige 2todrive persoon dan maar op een brommer te laten rijden omdat die een B-rijbewijs heeft? Ik dacht het niet. Praktijkexamen en les zijn momentopnamen. Gedrag is het probleem.

Jan|27.12.11|23:09

Oké Saskia gedrag of mentaliteit is inderdaad het grote probleem.
Dus de eisen flink opschroeven dat men er nog meer moeite voor moet doen en een nog betere opleiding, laat die jongelui maar een jaartje flink zweten op hun examen.
Zou goed zijn als de theorie voor het AM examen veel zwaarder zal worden en dit standaard in elke opleiding op school wordt geïntegreerd.
Maak er een schoolexamenvak van, dan zal men serieuzer tegen het verkeer aankijken.>>>>

Jan|27.12.11|23:13

>>>> Er wordt op de scholen te weinig aandacht aan het vak verkeer besteed.
In feite is dit erg vreemd, want vanaf dat men in de kinderwagen ligt tot aan de houten jas heeft iedereen met verkeer te maken.
Dan zou men vanaf de peuterschool al iets met verkeer moeten doen.
Op de basisschool zal men dit voort moeten zetten, maar ook in het voortgezet onderwijs.
Zou dit niet een mooie taak zijn voor ons als instructeurs?
De kinderen van jongs af aan begeleiden in het verkeer?

John|28.12.11|01:32

In een van bezuinigdingen, waarin er 5.000 leraren ontslagen gaan worden, en het onderwijs vergeleken met vroeger onvoorstelbaar achteruit gegaan is pleiten voor goed verkeersonderwijs is nobel maar naïef. En door eisen op te schroeven verander je de mentaliteit of het gedrag natuurlijk niet. De vorige minister wilde, in eerste instantie, dat het AM rijbewijs niet meer zou gaan kosten dan € 300,= Hoezo goed opleiden? Nee hoor.

John|28.12.11|01:33

AM 1 naar 16 jaar. Of zijn de Nedrlandse jongeren echt zo veel anders dan de jongeren in de andere landen?

Jan|28.12.11|09:49

Ik denk dat de cultuur heel anders is.
Ik was in Spanje daar had een jongen met een lichte motorfiets tegen mijn geparkeerde auto gereden.
Naar de politie en die jongen had een heel ander verhaal verteld.
Met politie naar de plaats van het ongeval gereden en daar bleek dat de jongen gelogen had.
Zijn rijbewijs werd letterlijk uit zijn handen gerukt, hij kreeg klappen voor zijn kop en schoppen onder zijn kont zo de politiewagen in en afgevoerd, was in Sitges.>>>>

Jan|28.12.11|09:53

>>>>Daar heeft men nog respect voor de politie.
Hier in Nederland heeft men dat niet meer en als de politie hier zo iets zou doen dan staan de kranten er bol van.
Ik wil niet zeggen dat het goed is wat de politie daar deed, maar het geeft wel te kennen dat de jongeren daar nog respect hebben voor autoriteit.
Dat is het essentiële verschil met jongeren in Nederland en verschillende landen om ons heen.
Strengere handhaving van de regels en betere controle, maar niet de normen en leeftijd verlagen!

Saskia|28.12.11|10:28

Onze jeugd en “bloedjes van kinderen” leven niet bepaald met de werkelijkheid. Ze zitten achter de t.v. en spelen spelletjes op de computer o.a. Grand Theft Auto versie??? Ik begrijp niet dat ze geen rij-simulatoren voor alle voertuigen maken in spelvorm. Ze willen de lusten maar niet de lasten en 48 uur uit een dag halen. Als pa en ma & de landen binnen Europa niet op 1 lijn zitten gaat het goed mis. Zolang er uitzonderingen zijn voor verkeersdeelnemers die de regels niet naleven onvoldoende –

Saskia|28.12.11|10:50

worden beboet via werk- of taakstraffen dan leren ze hun foute gedrag niet af. Verkeerseducatie ja maar ook hier geldt voor rijscholen bromfietstheorie apart geven van autotheorie, wat toch vaak gecombineerd wordt. Stel bij fietsers de linker buitenspiegel verplicht en leer kleuters die wiskundig al het nodige moeten weten van spiegelen in een spiegel te kijken. Ga door met verkeersles op basisschool-fietsexamen, middelbare school-theorie examen overige voertuigen bij het CBR. Wat kost het??

John|28.12.11|10:52

28.12.11 | 09:49 | Jan
Zijn rijbewijs werd letterlijk uit zijn handen gerukt, hij kreeg klappen voor zijn kop en schoppen onder zijn kont zo de politiewagen in en afgevoerd, was in Sitges.>>>>

En dit zou dan een voorbeeld voor Nederland moeten zijn? Een politie die de bevoegdheid heeft te slaan??? Gelukkig zijn wij in Nederland nog niet zo ver gezakt.

John|28.12.11|10:52

28.12.11 | 10:28 | Saskia
Ik begrijp niet dat ze geen rij-simulatoren voor alle voertuigen maken in spelvorm.

Ik neem aan dat dit een grapje is anders leeft men zich toch weinig in de leefwereld van onze doelgroep in. Videogames worden gemaakt naar de vraag. Gewoon veilig rondrijden op een DS of PSP vindt men oersaai dus zo iets wordt never nooit verkocht.

John|28.12.11|10:59

28.12.11 | 10:28 | Saskia
Zolang er uitzonderingen zijn voor verkeersdeelnemers die de regels niet naleven onvoldoende worden beboet via werk- of taakstraffen dan leren ze hun foute gedrag niet af.

Een beetje de “Wilders theorie” Er zijn al hele bibliotheken vol met onderzoeken die bewijzen dat zwaarder straffen geen enkele invloed heeft. En toch blijft men dat maar roepen.

Jan|28.12.11|11:02

John ik had nog een vervolg geplaatst zoals je aan de pijltjes kon zien, maar dat is niet geplaatst helaas.
Misschien kan Bert dat alsnog plaatsen.
Ik wil niet zeggen dat de politie hier zo moet reageren, maar ik wilde alleen aangeven dat er in die landen nog wel respect is voor de politie, niets meer en niets minder.
Verder kan ik het wel met Saskia eens zijn.
Maar ik ben bang dat het ijdele hoop is, alles draait om commercie om jouw eurotjes in mijn zak te krijgen daar moet alles voor wijken.

Saskia|28.12.11|13:14

Waar we hier in Nederland goed in zijn is de “kromheid van het recht” of het Polderlandse gedachtegoed van het braafste jongetje van de klas. Als bedrijf Nederland maar draaiende blijft en niet failliet gaat ongeacht wat dat kost. Auto rijden wordt gestimuleerd (levert veel geld op) en fietsen wordt beschermd (behalve het schoonhouden van fietspaden-kost weer geld) en de rest is bijzaak. Utopie: Wat is Nederland, beroepsvervoer buiten beschouwing, zonder auto’s met motoren, brommers, fietsers?

Saskia|28.12.11|13:37

Sorry openbaar vervoer ook buiten beschouwing latend. Filevrij. Deze discussie had niet gehoeven als we 1 Europese verkeersregelgeving hadden i.p.v. de 27 lidstaten elk hun eigen regelgeving hebben. Ik vind het dan ook te zot voor woorden dat een 14 jarige in Frankrijk een brommerrijbewijs kan halen en hier in Nederland niet op zijn brommer mag rijden omdat die daar te jong voor is. Als elke lidstaat +jes en -netjes bij 3e rijbewijsrichtlijn mag zetten, waar dient die richtlijn dan voor?

Jan|28.12.11|15:57

Saskia vind jij het verstandig dat een frans jongetje met 14 jaar hier op de brommer mag rijden?
ik moet er niet aan denken!
Laten we wel de goede dingen van het buitenland overnemen, maar niet de dwaze dingen.
Het lijkt erop dat wij een ster zijn in dwaze dingen over te nemen :lol:

Saskia|28.12.11|16:28

Jan, we kunnen niet generaliseren, maar ik vind dat we ons ten opzichte van onze buurlanden te afwijkend gedragen waardoor je dit soort vragen en situaties in de hand speelt. Ik vind dat als hij zijn rijbewijs op 14 jarige leeftijd in Frankrijk heeft behaald en zich op de weg keurig gedraagt, wie zou ik dan zijn om hem dit te verbieden. Waarom mag je in België met je B rijbewijs wel rijden op een 125 cc motor en hier in Nederland niet? Er ontstaan op deze manier veel te veel scheve verhoudingen.

Jan|28.12.11|19:49

Saskia we moeten altijd kijken wat heeft welke maatregel tot gevolg m.b.t. de verkeersveiligheid.
Soms is het goed om dingen over te nemen en soms ook niet.
Misschien zou het verstandig zijn als Frankrijk in bepaalde opzichten ons land volgt.
Waarom moeten wij altijd achter anderen aanlopen?
Bij de buren is het gras altijd groener vergeet dat niet.

John|28.12.11|20:51

@ Saskia,

Helemaal met je eens. En wat welke maatregel tot gevolg heeft m.b.t. de verkeersveiligheid kan men pas zeggen na gedegen en grondig onderzoek. Niet op basis van vooroordelen.

Saskia|28.12.11|21:48

Heren, wat is eigenlijk verkeersveiligheid? Naar mijn mening maken we het zelf of breken het. De theorie-examens moeten niet zwaarder worden gemaakt, maar er moet een examen sociale vaardigheden aan vooraf worden gegaan opdat je een indicatie hebt waar je mee te maken hebt voordat je die persoon in het verkeer loslaat. Voor het geval dat wil ik U even uitleggen dat ik niets met een rijschool te maken heb, voor mijn plezier op een rustige weg rij en met belangstelling alle veranderingen en regels

Jan|28.12.11|21:53

28.12.11 | 20:51 | John
@ Saskia,
Helemaal met je eens. En wat welke maatregel tot gevolg heeft m.b.t. de verkeersveiligheid kan men pas zeggen na gedegen en grondig onderzoek. Niet op basis van vooroordelen.
@
Dus voordat we gaan roepen dat het in het buitenland beter is, eerst een gedegen en grondig onderzoek, door nu te roepen dat we de leeftijd moeten verlagen redeneren we juist vanuit een vooroordeel.
Gezond verstand, eerst een onderzoek en daarna pas wat voorstellen en uitvoeren.

Saskia|28.12.11|22:00

volg die ons worden opgelegd. Ik heb mezelf aangeleerd in bepaalde gevallen instinctief te reageren ondanks alle wetten en regels waar we ons aan moeten houden. Ken U zelve en houdt U zelve met regelmaat een spiegel voor. Ik weet dat ik vlucht voor drukte of files en me helemaal niet in een grote mensenmassa wil begeven. Dit los ik op door of aan de kant van de weg een parkeerplaats in te schieten om wat te eten/drinken en mijn rust te vinden, waarna ik zonder stress mijn weg weer vervolg.

Jan|28.12.11|23:00

Het is mooi Saskia als je zoals jij in de gelegenheid bent om op drukke tijdstippen even te pauzeren.
Maar helaas de meeste mensen hier op dit forum hebben die mogelijkheid niet en moeten doorgaan met hun werk.
Maar dat drinken is toch geen alcohol hoop ik :lol:

Saskia|28.12.11|23:42

Nee, Jan niet als ik mijn weg moet vervolgen en anders geldt “Glaasje op, laat je rijden” voor zo ver ik weet was dit de alcohol campagne uit mijn jeugd. Ook als ik zou moeten werken kan ik met de brom nooit in de file staan of gebruik routes die niet druk bereden worden en ik ga altijd weg met voorraad eten en drinken en gebruik daarvoor mijn verslaving aan de “witte motor” -Joris Driepinter- melk dus. We leven jammer genoeg in een maatschappij waar alles om tijd draait. Morgen weer een dag.

Rene van der Iest|03.09.12|17:09

en wat als je een van 17 op een motor zet als je op je 17e al aleen mag auto rijden wat denk je dan dat ze dan in 1x wel net rijden ik ben zelf 16 en over 3 maanden 17 dan wil ik ook beginen ik heb ook altijd noet op mijn brommer ge reden warom altijd de goede van de kwaaie vergelijken kijk naar ook eens naar de mensen die net kunnen rijden

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.