motorrijles

Kaalslag dreigt voor motorrijscholen door Derde Rijbewijsrichtlijn

Er dreigt een forse afname in kandidaten voor motorrijscholen zodra de Derde Rijbewijsrichtlijn is ingevoerd. Vanaf 2013 moeten leerlingen voor de ‘zware’ categorie (onbeperkt vermogen) wachten tot hun 24e jaar. Dat kan de komende jaren leiden tot maar liefst bijna 30% minder kandidaten.

In de praktijk wordt met de maatregel de minimale leeftijd om direct op te gaan voor deze zware categorie verhoogd naar 24 jaar. Een 22-jarige kan straks alleen het rijbewijs A halen, als hij eerst A2 heeft gehaald.

Motorrijders

Het feit dat na het behalen van de lichte categorie er opnieuw examen gedaan moet worden voor de middel en zware categorie, leidt er daarom naar verwachting toe dat de meeste motorrijders voortaan wachten tot hun 24e jaar. Dan mogen zij meteen op voor de zware categorie, net als nu de 21-jarigen.

Uit cijfers van het CBR blijkt dat de groep 21-24 jarigen die opgaan voor het examen AVD (Praktijkexamen Motorrijbewijs) vrij groot is. In 2009 waren dat 7.637 van de in totaal 26.095 geslaagden, in 2010 6.950 van de 23,779 geslaagden. Het eerste half jaar van 2011 ging het om 6.043 van de 19.329 geslaagden.

Zwaarste categorie A

De categorie A1 (lichte motor tot 125cc en 11kW) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar (rijles met 17). De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd. Twee jaar later kan de kandidaat (22 jaar) bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen).  Als iemand rechtstreeks in de zware cateogorie wilt instromen, moet hij 24 jaar zijn.

De huidige aangenomen wet zou betekenen dat rijscholen die alle drie de categorieën willen aanbieden moeten beschikken over drie motorfietsen. Er bestaat grote vrees dat rijscholen gedwongen zijn te investeren in lichte motoren, die vervolgens het grootste deel van de tijd stil staan. De wet zegt immers dat er alleen examen gedaan kan worden op een motorfiets die aan de eisen voldoet van de betreffende categorie. Het is maar de vraag hoeveel jongeren bereid zijn om eeste A1 en A2 te halen.

Rijscholen

Diverse rijscholen beginnen dit jaar campagnes om 21-24 jarige kandidaten te overtuigen dit jaar hun motorrijbewijs te halen. Vanaf 2013 moeten zij  immers 24 jaar zijn om een bevoegdheid te halen voor het besturen van zware motorfietsen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Kaalslag dreigt voor motorrijscholen door Derde Rijbewijsrichtlijn”

patrick hartemink|02.01.12|13:27

De veranderingen omtrent motorcategorieën zijn helder, helaas… Hoe gaan de voertuigeisen voor de BE er dan uitzien? Ook examen doen met een combinatie <3500kg? Dit houdt in dat veel rijscholen ook daarin opnieuw dienen te investeren!

John|02.01.12|17:57

Het is natuurlijk ze zoveelste klap die de rijscholen krijgen. Vroeger kocht je een auto, zette daar dubbele bediening in, kocht je een lesmotor en kon je tot aan je pensioen lesgeven. En toen ging men “verbeteren” Lesauto’s moesten 4 deuren hebben, ontsnappingsgereedschap, extra linker buitenspiegel. Het A examen werd opgedeeld in 2 examens (AVB en AVD) en de verdeling in zware en lichte cat. 2 (dus 4) motorfietsen kopen. >>

John|02.01.12|17:58

>>Daarna praktijkexamen bromfiets dus 2 of 3 bromfietsen aanschaffen en nu dus weer een motorcat. erbij. Dure niets toevoegende bijscholing verzinnen we er ook nog even bij. En dan roept VVN dat de 16 1/2 jarigen te weinig geld hebben en dat dient dan even door de rijscholen opgelost te worden. Dus even de prijzen omlaag. >>

John|02.01.12|17:58

>>En dat terwijl het gros van de rijscholen, door toedoen van de Bovag en het UWV, toch al ver onder de adviesprijs van minimaal € 50,= per les zit. Laar ze de politiek zien te bewegen om voor 16 1/2 jarigen de BTW te laten vervallen.

michael|02.01.12|23:03

Ik hoop dat er niks aan de voertuig eisen van BE veranderd, denk het niet.
De noodzaak van BE wordt voor de caravan rijders immers minder.
vroeger had je bij een Golf TDI van 1350KG(leeg) BE nodig met een caravan van MTM 1400KG
straks niet meer, dus ook hier minder werk.
We hebben trouwens ook wel wat werk in schoot geworpen gekregen, (bromfiets en 2todrive)
al is 2todrive werk dat je straks niet meer hebt, maar komt tijdens een stille tijd, en wie weet is de euro crisis over 1,5j over

michael|02.01.12|23:26

@patrick
We doen het examen al met een combi van >3500KG (MTM)
Het zal wel rustiger worden, Een golfje TDI (1350 ledig) mag straks gewoon met een b rijbewijs een caravan van 1400KG (MTM) trekken.
Maar hoe lang stellen de bouwvakkers de BE les nog uit, want dat is de groep die het laat afweten.
Verder hebben we ook wat werk in de schoot geworpen gekregen (Bromfiets)
En wat werk vooruit geschoven (2todrive), mooi om de euro crisis te overbruggen.

John|03.01.12|00:03

02.01.12 | 23:26 | michael
Verder hebben we ook wat werk in de schoot geworpen gekregen (Bromfiets)
En wat werk vooruit geschoven (2todrive), mooi om de euro crisis te overbruggen.

Gaat 2todrive niet de nekslag voor de bromfietsopleiding worden? De 2todrive leerlingen krijgen AM bij het B rijbewijs gratis mee. 1 jaar langer wachten en zonder ook maar 1 meter op de bromfiets les te hebben gehad een AM rijbewijs.

michael|03.01.12|00:13

Heb je enig idee hoe lang 1 jaar is voor een 16 jarige?
En het is 299,- investeren, en beetje ervaring op doen, spaar je later weer uit in B rijlessen.
Voor mij is het zwaar, morgen weer door weer en wind op de brommer.
Gelukkig levert het terecht meer op dan auto.

John|03.01.12|00:57

@ Michael,

Het levert alleen maar meer op als je met 2 leerlingen kunt rijden. In de provincie (waar ik les geef) is de praktijk dat je meestal met 1 leerling op pad bent. En dan voor € 299,=??? Daar dan nog € 98,= examengeld af en je investering….. Phoe knap dat het je meer oplevert dan een B rijles.

michael|03.01.12|07:50

@john
Dat is bij ons nog niet voor gekomen, de enige x dat we alleen op pad moeten is als de kandidaat dat wil, dan betaald die ook 45,- p/u. En als er 1 niet komt opdagen, maar dat is risico kandidaat tenzij het door ons komt( ook 1 x gebeurt)
We gaan liefste met 2 leerlingen maar als we er in 1 week 7 hebben dan gaan we 1 x met 3.
Vorig jaar meivakantie hadden we er 12 en ik was op vakantie, toen ging mijn collega ook 4 x met 3 (tijdgebrek) Met motor rij je vaker noodgedwongen met 1

Roelof Meijer|05.01.12|12:44

In het artikel wordt genoemd dat 17 jarigen mogen beginnen te lessen en op hun 18de mogen afrijden voor A1. ik kan nergens vinden dat 17 jarigen rijles voor de motor mogen nemen. Wie kan mij vertellen waar dat staat? Voor de rest bij de les blijven, de laatste reacties gaan over de brommer, heeft niets met het artikel te maken.!

instructeur|05.01.12|13:40

Wij hebben zo’n 50 kandidaten per jaar voor de motor. Hiervan is 95% ouder dan 25. Dit houdt voor ons in dat er dus 2 á 3 kandidaten op jaar minder zullen zijn. Dit jaar zal er een piek zijn aan jongeren die nog snel hun motorrijbewijs willen behalen voor invoering van de nieuwe regeling. Volgend jaar gaan bij ons de lichte motoren waarschijnlijk gewoon de deur uit want ik zie niets in het hele gebeuren met een 125cc motor. Eerst maar afwachten wat de evt. last minute wijzigingen zijn.

Iwan|05.01.12|19:33

Is dit wat als discussieplek? LinkedIn group voor alle betrokken motorrijles: http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=4157797

Cees|07.01.12|09:35

Wat behelst het examen van A1 naar A2 naar A ? Volledig AVB en AVD? Alleen AVB of alleen AVD? Is er al iemand die dit weet ?

Roelof Meijer|07.01.12|10:53

Cees : A1 = theorie,AVB,AVD. A2 alleen AVD. A alleenAVD. Of op je 24ste alles.

Cees|07.01.12|15:29

Roelof, bedankt.
Nog een laaste, kan je ook instappen met A2 (en A1 dus overslaan) ?

Roelof Meijer|07.01.12|17:04

Cees, helaas instappen halverwege kan niet. Je begint bij A1 en loopt dan alles door of je wacht tot je 24 ste verjaardag en gaat gelijk voor de zwaartste klasse. Dan moet je wel theorie AVB en AVD doen. Weet iemand ondertussen al of beginnen met lessen op je 17de kan en waar dat staat?

Koos|09.01.12|19:16

@Roelof: Les kan vanaf 17 en examen vanaf 18 jaar. Dat haal ik uit het artikel hierboven, het staat in de 1e en 2e regel onder kopje zwaarste categorie A

Roelof Meijer|09.01.12|21:17

Dat het in het artikel staat zie ik ook, vandaar mijn vraag : waar staat het officieel.
Verkeerspro maakt toch geen wetten en regels, maar publiceert nieuws. Ik wil graag weten waar dit vandaan komt.

John|10.01.12|08:35

@ Roelof,

Je kunt inderdaad lessen vanaf 17 jaar. Je kunt dat lezen in het factsheet van het ministerie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/12/23/factsheet-veranderingen-in-rijbewijscategorieen.html

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Kaalslag dreigt voor motorrijscholen door Derde Rijbewijsrichtlijn | RijschoolPro
motorrijles

Kaalslag dreigt voor motorrijscholen door Derde Rijbewijsrichtlijn

Er dreigt een forse afname in kandidaten voor motorrijscholen zodra de Derde Rijbewijsrichtlijn is ingevoerd. Vanaf 2013 moeten leerlingen voor de ‘zware’ categorie (onbeperkt vermogen) wachten tot hun 24e jaar. Dat kan de komende jaren leiden tot maar liefst bijna 30% minder kandidaten.

In de praktijk wordt met de maatregel de minimale leeftijd om direct op te gaan voor deze zware categorie verhoogd naar 24 jaar. Een 22-jarige kan straks alleen het rijbewijs A halen, als hij eerst A2 heeft gehaald.

Motorrijders

Het feit dat na het behalen van de lichte categorie er opnieuw examen gedaan moet worden voor de middel en zware categorie, leidt er daarom naar verwachting toe dat de meeste motorrijders voortaan wachten tot hun 24e jaar. Dan mogen zij meteen op voor de zware categorie, net als nu de 21-jarigen.

Uit cijfers van het CBR blijkt dat de groep 21-24 jarigen die opgaan voor het examen AVD (Praktijkexamen Motorrijbewijs) vrij groot is. In 2009 waren dat 7.637 van de in totaal 26.095 geslaagden, in 2010 6.950 van de 23,779 geslaagden. Het eerste half jaar van 2011 ging het om 6.043 van de 19.329 geslaagden.

Zwaarste categorie A

De categorie A1 (lichte motor tot 125cc en 11kW) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar (rijles met 17). De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd. Twee jaar later kan de kandidaat (22 jaar) bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen).  Als iemand rechtstreeks in de zware cateogorie wilt instromen, moet hij 24 jaar zijn.

De huidige aangenomen wet zou betekenen dat rijscholen die alle drie de categorieën willen aanbieden moeten beschikken over drie motorfietsen. Er bestaat grote vrees dat rijscholen gedwongen zijn te investeren in lichte motoren, die vervolgens het grootste deel van de tijd stil staan. De wet zegt immers dat er alleen examen gedaan kan worden op een motorfiets die aan de eisen voldoet van de betreffende categorie. Het is maar de vraag hoeveel jongeren bereid zijn om eeste A1 en A2 te halen.

Rijscholen

Diverse rijscholen beginnen dit jaar campagnes om 21-24 jarige kandidaten te overtuigen dit jaar hun motorrijbewijs te halen. Vanaf 2013 moeten zij  immers 24 jaar zijn om een bevoegdheid te halen voor het besturen van zware motorfietsen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

20 reacties op “Kaalslag dreigt voor motorrijscholen door Derde Rijbewijsrichtlijn”

patrick hartemink|02.01.12|13:27

De veranderingen omtrent motorcategorieën zijn helder, helaas… Hoe gaan de voertuigeisen voor de BE er dan uitzien? Ook examen doen met een combinatie <3500kg? Dit houdt in dat veel rijscholen ook daarin opnieuw dienen te investeren!

John|02.01.12|17:57

Het is natuurlijk ze zoveelste klap die de rijscholen krijgen. Vroeger kocht je een auto, zette daar dubbele bediening in, kocht je een lesmotor en kon je tot aan je pensioen lesgeven. En toen ging men “verbeteren” Lesauto’s moesten 4 deuren hebben, ontsnappingsgereedschap, extra linker buitenspiegel. Het A examen werd opgedeeld in 2 examens (AVB en AVD) en de verdeling in zware en lichte cat. 2 (dus 4) motorfietsen kopen. >>

John|02.01.12|17:58

>>Daarna praktijkexamen bromfiets dus 2 of 3 bromfietsen aanschaffen en nu dus weer een motorcat. erbij. Dure niets toevoegende bijscholing verzinnen we er ook nog even bij. En dan roept VVN dat de 16 1/2 jarigen te weinig geld hebben en dat dient dan even door de rijscholen opgelost te worden. Dus even de prijzen omlaag. >>

John|02.01.12|17:58

>>En dat terwijl het gros van de rijscholen, door toedoen van de Bovag en het UWV, toch al ver onder de adviesprijs van minimaal € 50,= per les zit. Laar ze de politiek zien te bewegen om voor 16 1/2 jarigen de BTW te laten vervallen.

michael|02.01.12|23:03

Ik hoop dat er niks aan de voertuig eisen van BE veranderd, denk het niet.
De noodzaak van BE wordt voor de caravan rijders immers minder.
vroeger had je bij een Golf TDI van 1350KG(leeg) BE nodig met een caravan van MTM 1400KG
straks niet meer, dus ook hier minder werk.
We hebben trouwens ook wel wat werk in schoot geworpen gekregen, (bromfiets en 2todrive)
al is 2todrive werk dat je straks niet meer hebt, maar komt tijdens een stille tijd, en wie weet is de euro crisis over 1,5j over

michael|02.01.12|23:26

@patrick
We doen het examen al met een combi van >3500KG (MTM)
Het zal wel rustiger worden, Een golfje TDI (1350 ledig) mag straks gewoon met een b rijbewijs een caravan van 1400KG (MTM) trekken.
Maar hoe lang stellen de bouwvakkers de BE les nog uit, want dat is de groep die het laat afweten.
Verder hebben we ook wat werk in de schoot geworpen gekregen (Bromfiets)
En wat werk vooruit geschoven (2todrive), mooi om de euro crisis te overbruggen.

John|03.01.12|00:03

02.01.12 | 23:26 | michael
Verder hebben we ook wat werk in de schoot geworpen gekregen (Bromfiets)
En wat werk vooruit geschoven (2todrive), mooi om de euro crisis te overbruggen.

Gaat 2todrive niet de nekslag voor de bromfietsopleiding worden? De 2todrive leerlingen krijgen AM bij het B rijbewijs gratis mee. 1 jaar langer wachten en zonder ook maar 1 meter op de bromfiets les te hebben gehad een AM rijbewijs.

michael|03.01.12|00:13

Heb je enig idee hoe lang 1 jaar is voor een 16 jarige?
En het is 299,- investeren, en beetje ervaring op doen, spaar je later weer uit in B rijlessen.
Voor mij is het zwaar, morgen weer door weer en wind op de brommer.
Gelukkig levert het terecht meer op dan auto.

John|03.01.12|00:57

@ Michael,

Het levert alleen maar meer op als je met 2 leerlingen kunt rijden. In de provincie (waar ik les geef) is de praktijk dat je meestal met 1 leerling op pad bent. En dan voor € 299,=??? Daar dan nog € 98,= examengeld af en je investering….. Phoe knap dat het je meer oplevert dan een B rijles.

michael|03.01.12|07:50

@john
Dat is bij ons nog niet voor gekomen, de enige x dat we alleen op pad moeten is als de kandidaat dat wil, dan betaald die ook 45,- p/u. En als er 1 niet komt opdagen, maar dat is risico kandidaat tenzij het door ons komt( ook 1 x gebeurt)
We gaan liefste met 2 leerlingen maar als we er in 1 week 7 hebben dan gaan we 1 x met 3.
Vorig jaar meivakantie hadden we er 12 en ik was op vakantie, toen ging mijn collega ook 4 x met 3 (tijdgebrek) Met motor rij je vaker noodgedwongen met 1

Roelof Meijer|05.01.12|12:44

In het artikel wordt genoemd dat 17 jarigen mogen beginnen te lessen en op hun 18de mogen afrijden voor A1. ik kan nergens vinden dat 17 jarigen rijles voor de motor mogen nemen. Wie kan mij vertellen waar dat staat? Voor de rest bij de les blijven, de laatste reacties gaan over de brommer, heeft niets met het artikel te maken.!

instructeur|05.01.12|13:40

Wij hebben zo’n 50 kandidaten per jaar voor de motor. Hiervan is 95% ouder dan 25. Dit houdt voor ons in dat er dus 2 á 3 kandidaten op jaar minder zullen zijn. Dit jaar zal er een piek zijn aan jongeren die nog snel hun motorrijbewijs willen behalen voor invoering van de nieuwe regeling. Volgend jaar gaan bij ons de lichte motoren waarschijnlijk gewoon de deur uit want ik zie niets in het hele gebeuren met een 125cc motor. Eerst maar afwachten wat de evt. last minute wijzigingen zijn.

Iwan|05.01.12|19:33

Is dit wat als discussieplek? LinkedIn group voor alle betrokken motorrijles: http://www.linkedin.com/groups?home=&gid=4157797

Cees|07.01.12|09:35

Wat behelst het examen van A1 naar A2 naar A ? Volledig AVB en AVD? Alleen AVB of alleen AVD? Is er al iemand die dit weet ?

Roelof Meijer|07.01.12|10:53

Cees : A1 = theorie,AVB,AVD. A2 alleen AVD. A alleenAVD. Of op je 24ste alles.

Cees|07.01.12|15:29

Roelof, bedankt.
Nog een laaste, kan je ook instappen met A2 (en A1 dus overslaan) ?

Roelof Meijer|07.01.12|17:04

Cees, helaas instappen halverwege kan niet. Je begint bij A1 en loopt dan alles door of je wacht tot je 24 ste verjaardag en gaat gelijk voor de zwaartste klasse. Dan moet je wel theorie AVB en AVD doen. Weet iemand ondertussen al of beginnen met lessen op je 17de kan en waar dat staat?

Koos|09.01.12|19:16

@Roelof: Les kan vanaf 17 en examen vanaf 18 jaar. Dat haal ik uit het artikel hierboven, het staat in de 1e en 2e regel onder kopje zwaarste categorie A

Roelof Meijer|09.01.12|21:17

Dat het in het artikel staat zie ik ook, vandaar mijn vraag : waar staat het officieel.
Verkeerspro maakt toch geen wetten en regels, maar publiceert nieuws. Ik wil graag weten waar dit vandaan komt.

John|10.01.12|08:35

@ Roelof,

Je kunt inderdaad lessen vanaf 17 jaar. Je kunt dat lezen in het factsheet van het ministerie: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2011/12/23/factsheet-veranderingen-in-rijbewijscategorieen.html

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.