ANWB, rijschool, elektrische lesauto, nissan leaf

ANWB Rijscholen gaat rijles geven in elektrische lesauto

ANWB Rijscholen gaat beginnen met het geven van rijles in een elektrische lesauto. Daartoe is één Nissan Leaf in gebruik genomen. De elektrische lesauto gaat rouleren over alle vestigingen, zo vertelt Hans Hendrickx, directeur ANWB Rijscholen.

De ANWB is hiermee de tweede rijschool in Nederland met een elektrische lesauto. Rijschool Eigenwegwijs uit Harderwijk was vorig jaar de eerste.

Elektrische lesauto

“Met deze elektrische lesauto willen we het elektrische rijden onder de jonge automobilisten promoten”, vertelt Hendrickx. “Ook maken we onze rijinstructeurs op deze manier bekend met het elektrisch rijden.”

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk ANWB-leerlingen een uurtje rijles nemen in de Nissan Leaf. Verder kan hij ingezet worden voor de ‘automaatlessen’. De Nissan Leaf is door het CBR goedgekeurd als automaat-examenauto, dus hij kan eventueel ook ingezet worden bij het praktijkexamen.

Snellaadpalen

Naast het starten met een de elektrische lesauto heeft de ANWB ook een netwerk van snellaadpalen aangelegd bij de diverse ANWB-servicepunten. Dat zijn Breda, Utrecht, Den Haag, Naarden, Badhoevedorp en Rhoon. Die worden deze maand officieel in gebruik genomen.

Bart Pals

VerkeersProTV over de elektrische lesauto van Eigenwegwijs.

Auteur: Bart Pals

40 reacties op “ANWB Rijscholen gaat rijles geven in elektrische lesauto”

Ad van der Meer|03.01.12|13:46

Weet je ook of de snellaadpunten ook publiekelijk toegankelijk worden? Wellicht met de pas van TheNewMotion?
Met de snellader in Rhoon is vanuit Goes de Randstad bereikbaar en met de snellader in Breda Eindhoven. En andersom natuurlijk…

Francesca Kirby Petruccio|03.01.12|15:59

Hey Ad,

Als je een laadpas van The New Motion bezit, kan je (indien je een snellaad abonnement daarop hebt geactiveerd) ook gebruik maken van de snelladers. Je pas activeren kan op deze pagina https://www.thenewmotion.com/laadpas-activatie/

Mocht je nog geen laadpas hebben van The New Motion, stuur dan een mail naar [email protected] dan helpen ze je verder!

Met vriendelijke groeten,

Francesca

nico|04.01.12|11:09

Het alleen jammer dat deze auto`s zo duur zijn en dus niet te betalen voor de jongeren.

Dan begrijp niet dat deze auto`s gepromoot worden bij deze jongeren of is dit een ANWB steunt??

Ad van der Meer|04.01.12|11:41

Jongeren zijn daarentegen wel sneller bereid nieuwe technologien te accepteren, dan sommige dinosauriers.
Elektrische auto’s zijn een nieuwe technologie en net als de mobiele telefoon in het begin van de jaren 80 zijn elektrische auto’s duur in de aanschaf en beperkt in het gebruik (actieradius).
Echter, met de komst van meer snelladers word het probleem van de actieradius kleiner (niet verdwenen) en met de dalende kWh prijs van accu’s zal ook de prijs van de auto’s op termijn gaan dalen.

nico|04.01.12|12:56

Ik weet niet hoe het elektrisch rijden gaat maar is dat niet een B Automaat rijbewijs die je dan krijgt?? ike niet weten
Excuus voor een paar tik foutjes in het bericht hier boven

John|04.01.12|13:21

@ Nico,

Ja. Een elektrische auto is altijd een automaat. Dus krijg je een “automaat rijbewijs” waarmee je niet in een schakelauto mag rijden. Daarnaast kun je in de meest luxe electrische auto 160 km rijden. Men spreekt wel van de auto van de toekomst maar als iedereen zo’n auto gaat aanschaffen kost dat meer energie dan de wereld ooit kan leveren. Ook wordt nergens gesproken over de levensduur van de zeer dure accu’s.

Ad van der Meer|04.01.12|13:29

@John
Nissan geeft 100’000 km / 5 jaar garantie op de hele auto
Tesla geeft 160’000 km / 8 jaar garantie op de accu van Tesla Model S (eind 2012)

Ben je oud genoeg om de komst van de mobiele telefoon te herinneren? Ik kan mij één van de eerste Motorola’s herinneren á $4000. Ik heb nu een aanbieding gezien van €9,95.
Nieuwe technologie is eerst duur en als het geaccepteerd word langzaam steeds goedkoper tot Jan Modaal het ook kan veroorloven.

John|04.01.12|16:19

@ Ad,

De vergelijking met de mobiele telefoon is een belachelijke. Vroeger waren de kosten daarvan vooral hoog omdat aanbieders zich moesten inkopen op de schaarse satelieten die het gebruik mogelijk maakten. Daarnaast was er geen alternatief. Voor auto’s wel. Sterker nog: het alternatief is beter. Milieu is voor de meeste mensen geen issue. Het interesserd de meeste mensen helemaal niets. Dat de kosten van de electrische auto zullen gaan dalen dat geloof ik wel, maar het is en blijft >>

John|04.01.12|16:22

>> een auto. Dus die kosten + de kosten van de accu’s zullen er altijd voor zorgen dat de aanschaf (veel) duurder blijft.

John|04.01.12|16:24

Overigens zijn de kosten van de mobiele telefoon inderdaad gedaald. Helaas zijn de accus er de laatste jaren alleen maar minder op geworden.

Ad van der Meer|04.01.12|16:59

@John
De prijs van de telefoon heeft niets met de kosten van de verbinding te maken. Ook bellen was toen zeer duur!
De schaarste bij de elektrische auto is de productiecapaciteit. Ten eerste bij de accuproducenten die net begonnen zijn met de productie van accu’s voor elektrische auto’s en ook bij de producenten van de elektrische auto’s zelf is het productieniveau nog erg laag (vaste kosten moeten over weinig producten verdeeld >>

Ad van der Meer|04.01.12|17:04

>> Als je de vergelijking met de mobiele telefoon niet ziet, neem dan de flatscreen TV, de CD/DVD/BlueRay speler/recorder of andere technische nieuwtjes van de laatste 20 jaar.
M.b.t. de accus in telefoons, die zijn alleen maar beter geworden. De telefoons zijn echter geen telefoons meer maar minicomputers met meer mogelijkheden als computers 20 jaar geleden. De accucapaciteit van mijn Nokia is 30% toegenomen met minimale groei van de accu zelf. Het toestel is goedkoper geworden…

John|04.01.12|17:28

@ Ad,

De kosten van de mobiele telefoon waren destijds wel degelijk zo hoog door de satelietkosten. Daarnaast zijn de kosten van de telefoon nauwelijks gedaald. Ja je betaalt nu minder maar dat is wat anders!! De producenten gebruiken bij telefoons dezelfde truc als producenten van b.v. printers. Telefoons worden onder de kostprijs verkocht en de winst wordt heel gemakkelijk teruggehaald door de belminuten. Met de accu van mijn eerste telefoon heb ik overigens moeiteloos 5 jaar gedaan.>>

John|04.01.12|17:34

>> Tegenwoordig is een accu na 2 jaar op. Jij blijft de electrische auto maar vergelijken met allerlei electra. De flatscreen, de DVD enz. voegde wat toe. Beter beeld, beter geluid enz. De elektrische auto voegt niets toe. Men kan er minder mee. Het is dus voor de consument een achteruitgang en dat waren de door jou genoemde artikelen geenszins. Als voordeel van de elektrische auto wordt ook altijd de lage kilometerkosten genoemd. Is het echter wel reëel om zwaar gesubsidieerde stroom>>

John|04.01.12|17:38

>> te vergelijken met de brandstofprijs waarvan 63% uit belasting bestaat. Kijk ALS de elektrische auto ooit voor iedereen bereikbaar gaat worden dan vervallen alle subsidies natuurlijk ook. En 3 x raden waar de regering dan de misgelopen accijnzen en BTW inkomsten gaat halen. Maar goed we praten over 10 jaar nog eens verder.

Ad van der Meer|04.01.12|19:48

De toegevoegde waarde van elektrische auto’s voor mij:
Stilte………..
Groen, ik heb groene stroom thuis en op de zaak
Powerrrrr: Geweldige lineare acceleratie als je wilt.
1 pedaalbediening: Door regeneratief remmen heb je je rem nauwelijks nodig
Geen olie: We zijn verslaafd aan dat spul en financieren mensen met theedoeken op hun kop die een hekel aan ons hebben.
Als we geen (minder) olie nodig hebben, dan is er ook geen noodzaak om naar Irak of Libië te gaan. Dat scheelt ook veel geld. >>

Ad van der Meer|04.01.12|19:51

>> Ik kan je alleen maar adviseren een keer een serieuze proefrit met een Nissan Leaf, Renault Fluence of wat mij betreft een Renault Kangoo ZE te maken. Het is effe wennen, maar als je terug in je eigen auto stapt dan ervaar je de gebreken van de verbrandingsmotor.

John|04.01.12|21:21

Voor de rij instructie heb ik aan zo’n auto niets. In mijn rayon zijn de afgelopen 3 maanden 6 automaat examens afgenomen. Dit onder 8 rijscholen. Groen is voor mij, en ik ben daar heel eerlijk in, totaal geen issue. Ik heb geen groene stroom en hoef dat ook niet te hebben.
Power? Tja, ik ben niet zo’n fanaat. Als ik power wil ga ik wel op de motor zitten en dan ben ik nog niet iemand die er als een speer vandoor wil. De stilte is voor mij als instructeur een doorn in het oog. >>

John|04.01.12|21:27

>> In Japan heeft de overheid een verplichte geluidsnorm vastgesteld voor elektrische voertuigen vanwege de vele ongelukken die ontstonden doordat fietsers en voetgangers de auto’s niet hoorden. In een onderzoek van het SWOV wordt dit gevaar overigens bevestigd. Dan zou ik nog kunnen overwegen privé elektrisch te gaan rijden. Ik ga elk jaar 2 x naar Oostenrijk en 1 x naar Spanje. Dit alles met de auto. Helaas kan ik met de Nissan over de snelweg als ik de airco aanzet maar 76 kilometer rijden>>

John|04.01.12|21:31

D.w.z. dat ik 3 kwartier kan rijden en dan 3 kwartier stilsta. Een ritje naar Spanje gaat dan 75 % langer duren. Die kilometers waar ze mee schermen zijn wel onder de meest gunstige omstandigheden natuurlijk. Nee, voor mij zijn er alleen nog maar nadelen aan de elektrische auto.

nic|04.01.12|22:56

Ik las hier een bericht van John maar kan hem niet meer terug vinden, lijkt verwijderd maar bracht hier onder de jeugd van 16 tot 22 een flinke discussie op gang en die (allen) onderschreven dat ze helemaal niks zagen in electrische auto’s en al helemaal geen automaat
Die doelgroep berijk je dus niet! Als ik de huidige discussie lees kan ik ook John volledig gelijk geven en de vergelijking met technologie en jeugd gaat in deze niet op net zoals de vergelijking niet met mobieltjes

nic|04.01.12|23:01

Als ik kijk naar bv Nokia die zijn mobieltjes als testcase de markt op drukt gereduceerd in prijs en de klachten worden er door de klant wel uit gefilterd en in de tijd dat nog niet elke provider gebruik kon maken van alle zendmasten nu waren de kosten gewoon ook hoger.
Nederland zal zeker proberen om de electrische auto aan de man te brengen zoals alles hier eerst promoten dan belasten of afstraffen en er geld aan verdienen. Uit milieu oogpunt gaat iemand er voor maar is later duurder uit

nico|05.01.12|08:51

Het hele elektrisch rijden vind ik een lagertje of je nu elektrisch rijd of op civiele brandstof rijd het kost alle bij energie waar we vroeg of laat toch de rekening van krijgen of je het nu links of rechts om draait betalen moeten we toch.

En jongere gaan echt niet in een automaat rijden als ze een schakel auto (veel goed koper) kunnen rijden.

Ad van der Meer|05.01.12|09:51

Ok, dus uit oogpunt van veiligheid een geluidje toevoegen, heb ik geen probleem mee (Fisker Karma heeft het al). Nu is een Rolls Royce bij lage snelheden ook zeer stil. Moet die dan ook een nepgeluidje produceren?
Elektrische auto leasen bij Kyoto Lease die tijdens de vakantie gewoon een benzine of dieselauto ter beschikking stellen
http://www.kyotolease.nl
Net het nietszeggende onderzoek van het SWOV gelezen dat het woord wetenschappelijk niet mag dragen.

Bert|05.01.12|21:32

Leuk zo’n auto, alleen moet men er dan ook mee gaan lessen. Ik heb ‘m in Harderwijk nog niet gezien. Lijkt m dan toch wel erg prijzig te worden

John|05.01.12|21:44

Tja Bert,

De rijschool in het filmpje heeft al 3 aanmeldingen gehad. Hij vraagt zich af wat de definitie van veel aanmeldingen is bij een kleine rijschool. Nou 3 aanmeldingen als je de enige in Nederland bent is natuurlijk veel te weinig. Je hebt er als kleine rijschool toch tussen de 40 en 50 per jaar nodig. En 1 van die 3 leerlingen heeft volgens deze instructeur 20 tot 25 lessen nodig. Daarnaast blijft je beperking dat het een automaat is.

John|05.01.12|21:54

De Nissan Leafe met een lease vanafprijs van € 6.100,= per maand waarmee je gecombineerd (bibeko/ bubeko/snelweg) nog geen 100 kilometer kunt rijden en je daarna à raison van € 8,= in 45 minuten een accuvulling van 80 % moet laden (dan dus weer 80 kilometer rijden) is nogal prijzig.

John|05.01.12|21:55

Correctie± de lease vanafprijs moet € 610,= per maand zijn.

michael|05.01.12|23:10

Ik had eigenlijk geen zin om te reageren maar toch.
De belkosten waren 15 jaar geleden zo hoog omdat kpn en libertel mega investeringen hebben gedaan in het gsm netwerk en dat moet terugverdiend worden, bovendien hebben ze een megabod gedaan op de UMTS frequenties. Telefoons zijn Netto wel degelijk goedkoper geworden, batterijen ook en zullen nog goedkoper worden en hogere capiciteit krijgen, Bovendien zullen bijna alle auto’s straks automatisch schakelen, waterstof auto’s rijden ook electra

michael|05.01.12|23:17

Ik heb bewondering voor bedrijven die hun nek uitsteken, ik zou het zelf nooit doen om de nadelen die eraan vast zitten. Renault heeft trouwens een accu lease systeem, waarbij je de accu’s ook kan wisselen onderweg http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2010/05/10/accuwisselen-alleen-met-het-lease-accupa
Er wordt dus gewerkt aan een co2 vrije planet voor onze kinderen, voorlopig houd ik het op een slowmotion, voor de B les dan.

Ad van der Meer|06.01.12|08:48

@John
€8,= per snellading, maar ook €96,= per jaar voor het abonnement! (Beide overigens incl. BTW)
Thuisladen is natuurlijk interessanter: Dat kost maximaal 24 kWh * €0.19 = €4.56 ex BTW
Overigens voorlopig ook geen wegenbelasting en bijtelling.
Benzine 100km = ca 6 liter = ca €8.50 ex BTW

Bastiaan01|06.01.12|11:06

Laten we gewoon echte auto met zuinige verbrandingsmotor en eventueel hulpaccu kopen. En handgeschakeld graag. Laten we wat langer rijden met een auto (minder productie nodig. Laat auto goed onderhouden. En mensen anticiperen zo slecht (door slechte rijles), dat ze overmatig energie verspillen. Hier kan men winst (EN VEILIGHEID!) behalen.

Ondertussen vervuild de rest vd wereld enorm. Fabrieken etc. En stoken wij BBQ of open haard massaal nog een op…men heeft boter op de kop…

Hypocriet!

Bastiaan01|06.01.12|11:11

En dan 3 kwartier rijles, een lader zoeken, en dan 30 minuten opladen?

Lekker realistisch!

En iedereen consumeert lekker door, hoe worden die producten gemaakt, en waarvan? En hoe komen die vanuit Japan/China/India hier? Misschien af en toe wat minder consumeren?

Beter en zuiniger rijden? OV verbeteren, goedkoper, zodat een gezin ook goed en goedkoop kan reizen? Bus/tram in steden gratis? Zo nu en dan de fiets pakken? Thuiswerken (gaat wat lastig voor rijschoolhouder!).

Bastiaan01|06.01.12|11:15

De onderzoeken van SWOV zijn vaak gekleurd (wij van wc-eend adviseren wc-eend), maar wat betreft geluid, of het ontbreken daarvan (!), kan het wel gevaarlijke situaties opleveren. Maar allerlei vreselijke geluiden op elektrische mobielen of hybriden lijkt me helemaal niets. Dit moet dan bij wet duidelijk vastgelegd worden, welk acceptabel geluid er gebruikt zou worden. Als het dan toch moet…

Sommige mensen (met ipod op de kop), zien of horen sowieso niets in verkeer, zelfs geen sirenes e.d.

Bastiaan01|06.01.12|11:21

Gevaar blijft er altijd bestaan, wat je ook doet. Goed opleiden is wel belangrijk! Maar blijf realistisch en kijk eens verder dan je neus lang is, dan focussen op 1 ding! De elektrische auto redt de wereld zeker niet! En verbruikt indirect ook (een hoop) energie!

Kijk daarnaast ook eens naar het fabriceren en bouwen en aanpassen van infrastructuur! Tel dat ook eens mee…

Minder ongelukken krijgen is ook beter voor milieu! Crashen doet u ook massaal! Wat een energie+geldverspilling (letsel?)

Ad van der Meer|06.01.12|11:35

De Nissan Leaf is waarlijk geen vervanger van de Polo Bluemotion, maar hoeveel km rijd een lesauto tijdens een les eigenlijk gemiddeld? Gemiddelde snelheid?

Tesla Model S (ok, veel te duur) heeft een actieradius van maximaal 500km en kan in 45 min 80% laden. Kan dat dan wel?

Infrastructuur aanpassen valt best mee als je het vergelijkt met een benzinestation of nog erger een waterstofstation. Stel je voor: Geen ondergrondse brandstoftank, maar een kabel een een laadzuil.

Bastiaan01|06.01.12|11:58

Nou ja, het verbruik van een lesauto met continu stoppen/optrekken bijzondere verrichtingen etc. is veel hoger dan een normale rit van 25 km van huis naar kantoor (tenzij in de file). Dus wat dat betreft is een elektrische auto of hybride wel beter qua uitstoot, maar met continu optrekken etc. zal de accu ook sneller leeg zijn. Je moet die massa ook continu in beweging zetten. Bij een constante rit zoals v huis-kantoor zal er ook grotere actieradius zijn..
Verwisselbare accu, direct weer rijden!

John|06.01.12|22:20

Zoals reeds gezegd is de Telsa S met zijn vanafprijs van € 57.400,= veel te duur. Daarnaast is deze auto door het CBR niet goedgekeurd als lesauto. Het gemiddeld aantal kilometers waar de belasting mee rekent ligt rond de 30 kilometer per rijles. Ik moet 10 km heen en 10 km terug rijden om in de examenplaats te komen en rij in 1 lesuur die 30 km wel. Daar zit 80 km weg en snelweg tussen. Dus na 3 lessen mag ik bij de snellader 45 minuten laden om daarna net geen 3 lessen meer te kunnen geven.

John|06.01.12|22:23

Op de website van de rijschool van het filmpje (film overigens opgenomen in oktober 2010!) wordt nog niet echt reclame gemaakt voor het elektrisch rijden. Prijzen zijn niet te zien. Zou hij nog lesgeven in de elektrische auto?

Gert-Jan van Ark|06.01.12|22:36

Hallo betrokken Collega’s, ik rijdt nog steeds met de Leaf en het feit dat een grote organisatie als de ANWB ‘mijn’ voorbeeld volgt zegt mij momenteel voldoende. Echter e wordt er achter de schermen gewerkt aan een verrassende opvolging: dus volg Eigenwegwijs.nu

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

ANWB Rijscholen gaat rijles geven in elektrische lesauto | RijschoolPro
ANWB, rijschool, elektrische lesauto, nissan leaf

ANWB Rijscholen gaat rijles geven in elektrische lesauto

ANWB Rijscholen gaat beginnen met het geven van rijles in een elektrische lesauto. Daartoe is één Nissan Leaf in gebruik genomen. De elektrische lesauto gaat rouleren over alle vestigingen, zo vertelt Hans Hendrickx, directeur ANWB Rijscholen.

De ANWB is hiermee de tweede rijschool in Nederland met een elektrische lesauto. Rijschool Eigenwegwijs uit Harderwijk was vorig jaar de eerste.

Elektrische lesauto

“Met deze elektrische lesauto willen we het elektrische rijden onder de jonge automobilisten promoten”, vertelt Hendrickx. “Ook maken we onze rijinstructeurs op deze manier bekend met het elektrisch rijden.”

Het is de bedoeling dat zoveel mogelijk ANWB-leerlingen een uurtje rijles nemen in de Nissan Leaf. Verder kan hij ingezet worden voor de ‘automaatlessen’. De Nissan Leaf is door het CBR goedgekeurd als automaat-examenauto, dus hij kan eventueel ook ingezet worden bij het praktijkexamen.

Snellaadpalen

Naast het starten met een de elektrische lesauto heeft de ANWB ook een netwerk van snellaadpalen aangelegd bij de diverse ANWB-servicepunten. Dat zijn Breda, Utrecht, Den Haag, Naarden, Badhoevedorp en Rhoon. Die worden deze maand officieel in gebruik genomen.

Bart Pals

VerkeersProTV over de elektrische lesauto van Eigenwegwijs.

Auteur: Bart Pals

40 reacties op “ANWB Rijscholen gaat rijles geven in elektrische lesauto”

Ad van der Meer|03.01.12|13:46

Weet je ook of de snellaadpunten ook publiekelijk toegankelijk worden? Wellicht met de pas van TheNewMotion?
Met de snellader in Rhoon is vanuit Goes de Randstad bereikbaar en met de snellader in Breda Eindhoven. En andersom natuurlijk…

Francesca Kirby Petruccio|03.01.12|15:59

Hey Ad,

Als je een laadpas van The New Motion bezit, kan je (indien je een snellaad abonnement daarop hebt geactiveerd) ook gebruik maken van de snelladers. Je pas activeren kan op deze pagina https://www.thenewmotion.com/laadpas-activatie/

Mocht je nog geen laadpas hebben van The New Motion, stuur dan een mail naar [email protected] dan helpen ze je verder!

Met vriendelijke groeten,

Francesca

nico|04.01.12|11:09

Het alleen jammer dat deze auto`s zo duur zijn en dus niet te betalen voor de jongeren.

Dan begrijp niet dat deze auto`s gepromoot worden bij deze jongeren of is dit een ANWB steunt??

Ad van der Meer|04.01.12|11:41

Jongeren zijn daarentegen wel sneller bereid nieuwe technologien te accepteren, dan sommige dinosauriers.
Elektrische auto’s zijn een nieuwe technologie en net als de mobiele telefoon in het begin van de jaren 80 zijn elektrische auto’s duur in de aanschaf en beperkt in het gebruik (actieradius).
Echter, met de komst van meer snelladers word het probleem van de actieradius kleiner (niet verdwenen) en met de dalende kWh prijs van accu’s zal ook de prijs van de auto’s op termijn gaan dalen.

nico|04.01.12|12:56

Ik weet niet hoe het elektrisch rijden gaat maar is dat niet een B Automaat rijbewijs die je dan krijgt?? ike niet weten
Excuus voor een paar tik foutjes in het bericht hier boven

John|04.01.12|13:21

@ Nico,

Ja. Een elektrische auto is altijd een automaat. Dus krijg je een “automaat rijbewijs” waarmee je niet in een schakelauto mag rijden. Daarnaast kun je in de meest luxe electrische auto 160 km rijden. Men spreekt wel van de auto van de toekomst maar als iedereen zo’n auto gaat aanschaffen kost dat meer energie dan de wereld ooit kan leveren. Ook wordt nergens gesproken over de levensduur van de zeer dure accu’s.

Ad van der Meer|04.01.12|13:29

@John
Nissan geeft 100’000 km / 5 jaar garantie op de hele auto
Tesla geeft 160’000 km / 8 jaar garantie op de accu van Tesla Model S (eind 2012)

Ben je oud genoeg om de komst van de mobiele telefoon te herinneren? Ik kan mij één van de eerste Motorola’s herinneren á $4000. Ik heb nu een aanbieding gezien van €9,95.
Nieuwe technologie is eerst duur en als het geaccepteerd word langzaam steeds goedkoper tot Jan Modaal het ook kan veroorloven.

John|04.01.12|16:19

@ Ad,

De vergelijking met de mobiele telefoon is een belachelijke. Vroeger waren de kosten daarvan vooral hoog omdat aanbieders zich moesten inkopen op de schaarse satelieten die het gebruik mogelijk maakten. Daarnaast was er geen alternatief. Voor auto’s wel. Sterker nog: het alternatief is beter. Milieu is voor de meeste mensen geen issue. Het interesserd de meeste mensen helemaal niets. Dat de kosten van de electrische auto zullen gaan dalen dat geloof ik wel, maar het is en blijft >>

John|04.01.12|16:22

>> een auto. Dus die kosten + de kosten van de accu’s zullen er altijd voor zorgen dat de aanschaf (veel) duurder blijft.

John|04.01.12|16:24

Overigens zijn de kosten van de mobiele telefoon inderdaad gedaald. Helaas zijn de accus er de laatste jaren alleen maar minder op geworden.

Ad van der Meer|04.01.12|16:59

@John
De prijs van de telefoon heeft niets met de kosten van de verbinding te maken. Ook bellen was toen zeer duur!
De schaarste bij de elektrische auto is de productiecapaciteit. Ten eerste bij de accuproducenten die net begonnen zijn met de productie van accu’s voor elektrische auto’s en ook bij de producenten van de elektrische auto’s zelf is het productieniveau nog erg laag (vaste kosten moeten over weinig producten verdeeld >>

Ad van der Meer|04.01.12|17:04

>> Als je de vergelijking met de mobiele telefoon niet ziet, neem dan de flatscreen TV, de CD/DVD/BlueRay speler/recorder of andere technische nieuwtjes van de laatste 20 jaar.
M.b.t. de accus in telefoons, die zijn alleen maar beter geworden. De telefoons zijn echter geen telefoons meer maar minicomputers met meer mogelijkheden als computers 20 jaar geleden. De accucapaciteit van mijn Nokia is 30% toegenomen met minimale groei van de accu zelf. Het toestel is goedkoper geworden…

John|04.01.12|17:28

@ Ad,

De kosten van de mobiele telefoon waren destijds wel degelijk zo hoog door de satelietkosten. Daarnaast zijn de kosten van de telefoon nauwelijks gedaald. Ja je betaalt nu minder maar dat is wat anders!! De producenten gebruiken bij telefoons dezelfde truc als producenten van b.v. printers. Telefoons worden onder de kostprijs verkocht en de winst wordt heel gemakkelijk teruggehaald door de belminuten. Met de accu van mijn eerste telefoon heb ik overigens moeiteloos 5 jaar gedaan.>>

John|04.01.12|17:34

>> Tegenwoordig is een accu na 2 jaar op. Jij blijft de electrische auto maar vergelijken met allerlei electra. De flatscreen, de DVD enz. voegde wat toe. Beter beeld, beter geluid enz. De elektrische auto voegt niets toe. Men kan er minder mee. Het is dus voor de consument een achteruitgang en dat waren de door jou genoemde artikelen geenszins. Als voordeel van de elektrische auto wordt ook altijd de lage kilometerkosten genoemd. Is het echter wel reëel om zwaar gesubsidieerde stroom>>

John|04.01.12|17:38

>> te vergelijken met de brandstofprijs waarvan 63% uit belasting bestaat. Kijk ALS de elektrische auto ooit voor iedereen bereikbaar gaat worden dan vervallen alle subsidies natuurlijk ook. En 3 x raden waar de regering dan de misgelopen accijnzen en BTW inkomsten gaat halen. Maar goed we praten over 10 jaar nog eens verder.

Ad van der Meer|04.01.12|19:48

De toegevoegde waarde van elektrische auto’s voor mij:
Stilte………..
Groen, ik heb groene stroom thuis en op de zaak
Powerrrrr: Geweldige lineare acceleratie als je wilt.
1 pedaalbediening: Door regeneratief remmen heb je je rem nauwelijks nodig
Geen olie: We zijn verslaafd aan dat spul en financieren mensen met theedoeken op hun kop die een hekel aan ons hebben.
Als we geen (minder) olie nodig hebben, dan is er ook geen noodzaak om naar Irak of Libië te gaan. Dat scheelt ook veel geld. >>

Ad van der Meer|04.01.12|19:51

>> Ik kan je alleen maar adviseren een keer een serieuze proefrit met een Nissan Leaf, Renault Fluence of wat mij betreft een Renault Kangoo ZE te maken. Het is effe wennen, maar als je terug in je eigen auto stapt dan ervaar je de gebreken van de verbrandingsmotor.

John|04.01.12|21:21

Voor de rij instructie heb ik aan zo’n auto niets. In mijn rayon zijn de afgelopen 3 maanden 6 automaat examens afgenomen. Dit onder 8 rijscholen. Groen is voor mij, en ik ben daar heel eerlijk in, totaal geen issue. Ik heb geen groene stroom en hoef dat ook niet te hebben.
Power? Tja, ik ben niet zo’n fanaat. Als ik power wil ga ik wel op de motor zitten en dan ben ik nog niet iemand die er als een speer vandoor wil. De stilte is voor mij als instructeur een doorn in het oog. >>

John|04.01.12|21:27

>> In Japan heeft de overheid een verplichte geluidsnorm vastgesteld voor elektrische voertuigen vanwege de vele ongelukken die ontstonden doordat fietsers en voetgangers de auto’s niet hoorden. In een onderzoek van het SWOV wordt dit gevaar overigens bevestigd. Dan zou ik nog kunnen overwegen privé elektrisch te gaan rijden. Ik ga elk jaar 2 x naar Oostenrijk en 1 x naar Spanje. Dit alles met de auto. Helaas kan ik met de Nissan over de snelweg als ik de airco aanzet maar 76 kilometer rijden>>

John|04.01.12|21:31

D.w.z. dat ik 3 kwartier kan rijden en dan 3 kwartier stilsta. Een ritje naar Spanje gaat dan 75 % langer duren. Die kilometers waar ze mee schermen zijn wel onder de meest gunstige omstandigheden natuurlijk. Nee, voor mij zijn er alleen nog maar nadelen aan de elektrische auto.

nic|04.01.12|22:56

Ik las hier een bericht van John maar kan hem niet meer terug vinden, lijkt verwijderd maar bracht hier onder de jeugd van 16 tot 22 een flinke discussie op gang en die (allen) onderschreven dat ze helemaal niks zagen in electrische auto’s en al helemaal geen automaat
Die doelgroep berijk je dus niet! Als ik de huidige discussie lees kan ik ook John volledig gelijk geven en de vergelijking met technologie en jeugd gaat in deze niet op net zoals de vergelijking niet met mobieltjes

nic|04.01.12|23:01

Als ik kijk naar bv Nokia die zijn mobieltjes als testcase de markt op drukt gereduceerd in prijs en de klachten worden er door de klant wel uit gefilterd en in de tijd dat nog niet elke provider gebruik kon maken van alle zendmasten nu waren de kosten gewoon ook hoger.
Nederland zal zeker proberen om de electrische auto aan de man te brengen zoals alles hier eerst promoten dan belasten of afstraffen en er geld aan verdienen. Uit milieu oogpunt gaat iemand er voor maar is later duurder uit

nico|05.01.12|08:51

Het hele elektrisch rijden vind ik een lagertje of je nu elektrisch rijd of op civiele brandstof rijd het kost alle bij energie waar we vroeg of laat toch de rekening van krijgen of je het nu links of rechts om draait betalen moeten we toch.

En jongere gaan echt niet in een automaat rijden als ze een schakel auto (veel goed koper) kunnen rijden.

Ad van der Meer|05.01.12|09:51

Ok, dus uit oogpunt van veiligheid een geluidje toevoegen, heb ik geen probleem mee (Fisker Karma heeft het al). Nu is een Rolls Royce bij lage snelheden ook zeer stil. Moet die dan ook een nepgeluidje produceren?
Elektrische auto leasen bij Kyoto Lease die tijdens de vakantie gewoon een benzine of dieselauto ter beschikking stellen
http://www.kyotolease.nl
Net het nietszeggende onderzoek van het SWOV gelezen dat het woord wetenschappelijk niet mag dragen.

Bert|05.01.12|21:32

Leuk zo’n auto, alleen moet men er dan ook mee gaan lessen. Ik heb ‘m in Harderwijk nog niet gezien. Lijkt m dan toch wel erg prijzig te worden

John|05.01.12|21:44

Tja Bert,

De rijschool in het filmpje heeft al 3 aanmeldingen gehad. Hij vraagt zich af wat de definitie van veel aanmeldingen is bij een kleine rijschool. Nou 3 aanmeldingen als je de enige in Nederland bent is natuurlijk veel te weinig. Je hebt er als kleine rijschool toch tussen de 40 en 50 per jaar nodig. En 1 van die 3 leerlingen heeft volgens deze instructeur 20 tot 25 lessen nodig. Daarnaast blijft je beperking dat het een automaat is.

John|05.01.12|21:54

De Nissan Leafe met een lease vanafprijs van € 6.100,= per maand waarmee je gecombineerd (bibeko/ bubeko/snelweg) nog geen 100 kilometer kunt rijden en je daarna à raison van € 8,= in 45 minuten een accuvulling van 80 % moet laden (dan dus weer 80 kilometer rijden) is nogal prijzig.

John|05.01.12|21:55

Correctie± de lease vanafprijs moet € 610,= per maand zijn.

michael|05.01.12|23:10

Ik had eigenlijk geen zin om te reageren maar toch.
De belkosten waren 15 jaar geleden zo hoog omdat kpn en libertel mega investeringen hebben gedaan in het gsm netwerk en dat moet terugverdiend worden, bovendien hebben ze een megabod gedaan op de UMTS frequenties. Telefoons zijn Netto wel degelijk goedkoper geworden, batterijen ook en zullen nog goedkoper worden en hogere capiciteit krijgen, Bovendien zullen bijna alle auto’s straks automatisch schakelen, waterstof auto’s rijden ook electra

michael|05.01.12|23:17

Ik heb bewondering voor bedrijven die hun nek uitsteken, ik zou het zelf nooit doen om de nadelen die eraan vast zitten. Renault heeft trouwens een accu lease systeem, waarbij je de accu’s ook kan wisselen onderweg http://www.zerauto.nl/blog/index.php/2010/05/10/accuwisselen-alleen-met-het-lease-accupa
Er wordt dus gewerkt aan een co2 vrije planet voor onze kinderen, voorlopig houd ik het op een slowmotion, voor de B les dan.

Ad van der Meer|06.01.12|08:48

@John
€8,= per snellading, maar ook €96,= per jaar voor het abonnement! (Beide overigens incl. BTW)
Thuisladen is natuurlijk interessanter: Dat kost maximaal 24 kWh * €0.19 = €4.56 ex BTW
Overigens voorlopig ook geen wegenbelasting en bijtelling.
Benzine 100km = ca 6 liter = ca €8.50 ex BTW

Bastiaan01|06.01.12|11:06

Laten we gewoon echte auto met zuinige verbrandingsmotor en eventueel hulpaccu kopen. En handgeschakeld graag. Laten we wat langer rijden met een auto (minder productie nodig. Laat auto goed onderhouden. En mensen anticiperen zo slecht (door slechte rijles), dat ze overmatig energie verspillen. Hier kan men winst (EN VEILIGHEID!) behalen.

Ondertussen vervuild de rest vd wereld enorm. Fabrieken etc. En stoken wij BBQ of open haard massaal nog een op…men heeft boter op de kop…

Hypocriet!

Bastiaan01|06.01.12|11:11

En dan 3 kwartier rijles, een lader zoeken, en dan 30 minuten opladen?

Lekker realistisch!

En iedereen consumeert lekker door, hoe worden die producten gemaakt, en waarvan? En hoe komen die vanuit Japan/China/India hier? Misschien af en toe wat minder consumeren?

Beter en zuiniger rijden? OV verbeteren, goedkoper, zodat een gezin ook goed en goedkoop kan reizen? Bus/tram in steden gratis? Zo nu en dan de fiets pakken? Thuiswerken (gaat wat lastig voor rijschoolhouder!).

Bastiaan01|06.01.12|11:15

De onderzoeken van SWOV zijn vaak gekleurd (wij van wc-eend adviseren wc-eend), maar wat betreft geluid, of het ontbreken daarvan (!), kan het wel gevaarlijke situaties opleveren. Maar allerlei vreselijke geluiden op elektrische mobielen of hybriden lijkt me helemaal niets. Dit moet dan bij wet duidelijk vastgelegd worden, welk acceptabel geluid er gebruikt zou worden. Als het dan toch moet…

Sommige mensen (met ipod op de kop), zien of horen sowieso niets in verkeer, zelfs geen sirenes e.d.

Bastiaan01|06.01.12|11:21

Gevaar blijft er altijd bestaan, wat je ook doet. Goed opleiden is wel belangrijk! Maar blijf realistisch en kijk eens verder dan je neus lang is, dan focussen op 1 ding! De elektrische auto redt de wereld zeker niet! En verbruikt indirect ook (een hoop) energie!

Kijk daarnaast ook eens naar het fabriceren en bouwen en aanpassen van infrastructuur! Tel dat ook eens mee…

Minder ongelukken krijgen is ook beter voor milieu! Crashen doet u ook massaal! Wat een energie+geldverspilling (letsel?)

Ad van der Meer|06.01.12|11:35

De Nissan Leaf is waarlijk geen vervanger van de Polo Bluemotion, maar hoeveel km rijd een lesauto tijdens een les eigenlijk gemiddeld? Gemiddelde snelheid?

Tesla Model S (ok, veel te duur) heeft een actieradius van maximaal 500km en kan in 45 min 80% laden. Kan dat dan wel?

Infrastructuur aanpassen valt best mee als je het vergelijkt met een benzinestation of nog erger een waterstofstation. Stel je voor: Geen ondergrondse brandstoftank, maar een kabel een een laadzuil.

Bastiaan01|06.01.12|11:58

Nou ja, het verbruik van een lesauto met continu stoppen/optrekken bijzondere verrichtingen etc. is veel hoger dan een normale rit van 25 km van huis naar kantoor (tenzij in de file). Dus wat dat betreft is een elektrische auto of hybride wel beter qua uitstoot, maar met continu optrekken etc. zal de accu ook sneller leeg zijn. Je moet die massa ook continu in beweging zetten. Bij een constante rit zoals v huis-kantoor zal er ook grotere actieradius zijn..
Verwisselbare accu, direct weer rijden!

John|06.01.12|22:20

Zoals reeds gezegd is de Telsa S met zijn vanafprijs van € 57.400,= veel te duur. Daarnaast is deze auto door het CBR niet goedgekeurd als lesauto. Het gemiddeld aantal kilometers waar de belasting mee rekent ligt rond de 30 kilometer per rijles. Ik moet 10 km heen en 10 km terug rijden om in de examenplaats te komen en rij in 1 lesuur die 30 km wel. Daar zit 80 km weg en snelweg tussen. Dus na 3 lessen mag ik bij de snellader 45 minuten laden om daarna net geen 3 lessen meer te kunnen geven.

John|06.01.12|22:23

Op de website van de rijschool van het filmpje (film overigens opgenomen in oktober 2010!) wordt nog niet echt reclame gemaakt voor het elektrisch rijden. Prijzen zijn niet te zien. Zou hij nog lesgeven in de elektrische auto?

Gert-Jan van Ark|06.01.12|22:36

Hallo betrokken Collega’s, ik rijdt nog steeds met de Leaf en het feit dat een grote organisatie als de ANWB ‘mijn’ voorbeeld volgt zegt mij momenteel voldoende. Echter e wordt er achter de schermen gewerkt aan een verrassende opvolging: dus volg Eigenwegwijs.nu

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.