Sander de Rouwe, CDA, Kamerlid

‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’

De Derde Rijbewijsrichtlijn is aangenomen door de Tweede Kamer omdat de griffie een handtekening van CDA-Kamerlid Sander de Rouwe over het hoofd heeft gezien, zo zegt het Kamerlid. De voorzitter wist hierdoor niet dat De Rouwe er nog iets over wilde zeggen. Nu is het voorstel definitief aangenomen.

Bovag en RAI lieten dinsdag weten dat het wetsvoorstel nog inhoudelijk behandeld zal worden en dat de implementatie ervan nog niet definitief is. Dat is echter niet het geval, zo bevestigt De Rouwe.

Tweede Kamer

De Rouwe: “Ik kreeg op het laatste moment signalen uit de branche dat er nog wat haken en ogen aan deze wet zitten. Daarom heb ik een dag voor de behandeling ervan een debat aangevraagd in de Tweede Kamer. Maar de griffie heeft verzuimd dat door te geven aan de voorzitter. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.”

Omdat het hamerstuk als eerste onderwerp van die dag (22 december 2011) op de agenda stond, waren er nog maar weinig Kamerleden aanwezig. Was Kamerlid De Rouwe er wel geweest, had hij alsnog kunnen aangeven aan de voorzitter dat hij nog een inbreng wilde geven over het onderwerp. “Ik was wel in het gebouw, maar niet in de zaal”, zegt De Rouwe. “Daarom kon ik niet ingrijpen en is het wetsvoorstel als hamerstuk gepasseerd, zoals ik inmiddels heb begrepen.”

Motoropleiding

De Rouwe vreest dat leerlingen die jonger zijn dan 24 jaar voor hoge kosten komen te staan bij de motoropleiding. Zij moeten immers eerst A1-examen doen, twee jaar later A2-examen en weer twee jaar later A-examen bij het CBR. Ook vraagt hij zich af of de directe instapleeftijd van 24 jaar wel de juiste is.

Rijschoolhouders vrezen dat ze forse investeringen moeten doen voor kleine examenvoertuigen (A1, A2, C1, D1) terwijl de vraag naar deze opleidingen zeer onzeker is. Ook wordt de minimale leeftijd om direct een volledig motorrijbewijs te kunnen halen opgehoogd naar 24 jaar, waardoor vanaf 2013 het aantal motor-examens fors zal dalen.

Rijschoolbranche

“Ik doe daarom een dringend beroep op de minister om de komende weken goed te luisteren naar de bezwaren van onder meer de rijschoolbranche. Zij kan de wet tijdens behandeling in de Eerste Kamer nog wijzigen”, licht De Rouwe toe. “Ook kan ze achteraf zaken die vastliggen in een regeling nog veranderen, als ze daartoe bereid is.”

Mocht de minister niets willen wijzigen, lijkt de zaak besloten. De enige mogelijkheid om dan nog iets te wijzigen is een initiatiefwet van een Kamerlid. De Rouwe: “Maar dat is een langdurig en tijdrovend proces. Het moet dan eerst maar blijken of deze kwestie dat waard is.“

Bovag

Brancheorganisatie Bovag Rijscholen laat weten het te betreuren dat ze op het verkeerde been is gezet over de status van de Derde Rijbewijsrichtlijn. “Bovag en RAI Vereniging betreuren de ontstane ophef, maar vinden het bovenal een gemiste kans dat de suggesties van de sector voor verbetering van de wetgeving nu niet worden meegenomen.”

“We zullen de verdere implementatie en de effecten van de richtlijn nauwgezet volgen, en eventuele ongewenste gevolgen aankaarten in haar gesprekken met parlementsleden en vertegenwoordigers van ministeries”, aldus Bovag.

Bart Pals

Bekijk hier de video waaruit blijkt dat de wet als hamerstuk is aangenomen

Lees ook: Bovag betwist dat wet voor impletatie Derde Rijbewijsrichtlijn is aangenomen

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’”

Danielle|11.01.12|13:03

Wat een beunhazen.

nic|11.01.12|14:42

Falend dat zoiets door een fout kan worden aangenomen. We zijn nu wederom afhankelijk van de welwillendheid van de minster Zoals S de Rouwe al aangeeft kan ze achteraf zaken die vastliggen in een regeling nog kunnen veranderen, als ze daartoe bereid is.” Aangezien ze helaas niet naar de echte instructeurs wil luisteren in die kwestie zal ze waarschijnlijk in deze ook bij de verkeerde bronnen haar oor te luisteren leggen. Typernd overigens hoe men met instructeurs denkt om mogen gaan

instructeur|12.01.12|11:20

Ik zou graag horen of er nu echt rijinstructeurs/rijschoolhouders denken dat ze hierdoor aanzienlijk minder leerlingen zullen krijgen. Ik heb liever ook niet dat het hele gebeuren doorgaat omtrent de extra examens maar ik verwacht niet dat de leeftijdsverhoging nu echt voor veel problemen gaat zorgen. Bij ons is de gemiddelde motorcursist al ouder dan 25 (vaak zelfs ouder dan 30) dus heeft dat weinig invloed.

rijschoolhouder|12.01.12|15:05

bij ons zijn de meeste cursisten tussen de 19 en 26 jaar,
Dus bij ons zullen er zeker een flink aantal niet meer komen.
T is ook van de zotte om 3 keer AVD examen te moeten doen voor je op een zware motorfiets mag rijden.
Wij moeten twee nieuwe (andere) motorfietsen aanschaffen. waardoor we op kosten gejaagt zullen worden. Bovendien doen wij alleen de AM en A lessen dus zullen we er met deze nieuwe wet echt niet op vooruit gaan.

John|12.01.12|16:18

Ze willen gewoon de jongeren van 18 jaar niet meer op de motor. En je mag niet discrimineren, dus krijg je die rare nieuwe regels over het A-rijbewijs. Trouwens er is ook geen markt voor het D1 en C1 rijbewijs.

Bertus Braafjes|12.01.12|17:38

Dit kabinet wil gewoon minder verkeersdoden. En motorrijders zijn zwakkere verkeersdeelnemers. Minder motorrijders, minder doden. En zo blijf je dus minister met mooie cijfers.

Wilda|17.01.12|13:11

Wat gaat men straks weer bedenken, weer iets dat niet overdacht is?????????
Men blijft ook bezig in dit land, ieder bedrijfstak in Nederland is wel een keer aan de beurt

Steven|17.01.12|16:46

Wilda@,

Ga er maar vanuit dat het straks weer niets wordt! Was ik al bang voor als je met de verkeerde mensen gaat samenwerken!

nic|17.01.12|19:10

Buiten bovenstaande brancheorganisatie zijn er ook nog anderen die hard bezig zijn een en ander te veranderen maar noem maar geen namen meer anders wordt mijn reactie weer verwijderd
Misschien dat S de Rouwe nu ook wel zelf aan de bel gaat trekken nu hem dit is overkomen

Steven|17.01.12|20:10

Nic @,
Nu hem dit is overkomen hoop ik dat ie anders gaat denken om de branche tot rust te brengen!

wim klapwijk|28.01.12|17:05

Met de derde rijbewijs richtlijn is het straks gedaan metrd e eenmans rijscholen denk even aan de acht examenvoertuigen die ingezet moeten kunnen worden door een rijschool .
Dus dag met je handje
straks weer wat5 om aan te werken door de werkgroep

Werkgroep voor en door rij-instructeurs ter verbetering van de rijschool branche .

Ben en Yvonne Bridel en Wim Klapwijk

nico|29.01.12|09:21

@ Wim
volgens mij kan niemand jou of mij verplichten om acht examen voertuigen aan te schaffen ik ben nog altijd baas over mijn eigen rijschool en geld.
ER IS GEEN EEN INSTANTIE DIE MIJ DE WET VOOR SCHRIJFT WAT IK WEL OF NIET MAG.

Ronaldo Cok|29.01.12|11:57

@nico helemaal mee een nico, er is niemand die iets gaat verplichten.

nico|29.01.12|13:45

he Ronald

Volgens mij is het zo als je een vrachtauto C heb dan zal je in de toekomst een lichte en een zware vrachtauto moeten hebben.

Maar ook hier kan volgens mij niemand jou of mij daar toe verplichten (denk ik zo).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’ | RijschoolPro
Sander de Rouwe, CDA, Kamerlid

‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’

De Derde Rijbewijsrichtlijn is aangenomen door de Tweede Kamer omdat de griffie een handtekening van CDA-Kamerlid Sander de Rouwe over het hoofd heeft gezien, zo zegt het Kamerlid. De voorzitter wist hierdoor niet dat De Rouwe er nog iets over wilde zeggen. Nu is het voorstel definitief aangenomen.

Bovag en RAI lieten dinsdag weten dat het wetsvoorstel nog inhoudelijk behandeld zal worden en dat de implementatie ervan nog niet definitief is. Dat is echter niet het geval, zo bevestigt De Rouwe.

Tweede Kamer

De Rouwe: “Ik kreeg op het laatste moment signalen uit de branche dat er nog wat haken en ogen aan deze wet zitten. Daarom heb ik een dag voor de behandeling ervan een debat aangevraagd in de Tweede Kamer. Maar de griffie heeft verzuimd dat door te geven aan de voorzitter. Dat heb ik nog nooit meegemaakt.”

Omdat het hamerstuk als eerste onderwerp van die dag (22 december 2011) op de agenda stond, waren er nog maar weinig Kamerleden aanwezig. Was Kamerlid De Rouwe er wel geweest, had hij alsnog kunnen aangeven aan de voorzitter dat hij nog een inbreng wilde geven over het onderwerp. “Ik was wel in het gebouw, maar niet in de zaal”, zegt De Rouwe. “Daarom kon ik niet ingrijpen en is het wetsvoorstel als hamerstuk gepasseerd, zoals ik inmiddels heb begrepen.”

Motoropleiding

De Rouwe vreest dat leerlingen die jonger zijn dan 24 jaar voor hoge kosten komen te staan bij de motoropleiding. Zij moeten immers eerst A1-examen doen, twee jaar later A2-examen en weer twee jaar later A-examen bij het CBR. Ook vraagt hij zich af of de directe instapleeftijd van 24 jaar wel de juiste is.

Rijschoolhouders vrezen dat ze forse investeringen moeten doen voor kleine examenvoertuigen (A1, A2, C1, D1) terwijl de vraag naar deze opleidingen zeer onzeker is. Ook wordt de minimale leeftijd om direct een volledig motorrijbewijs te kunnen halen opgehoogd naar 24 jaar, waardoor vanaf 2013 het aantal motor-examens fors zal dalen.

Rijschoolbranche

“Ik doe daarom een dringend beroep op de minister om de komende weken goed te luisteren naar de bezwaren van onder meer de rijschoolbranche. Zij kan de wet tijdens behandeling in de Eerste Kamer nog wijzigen”, licht De Rouwe toe. “Ook kan ze achteraf zaken die vastliggen in een regeling nog veranderen, als ze daartoe bereid is.”

Mocht de minister niets willen wijzigen, lijkt de zaak besloten. De enige mogelijkheid om dan nog iets te wijzigen is een initiatiefwet van een Kamerlid. De Rouwe: “Maar dat is een langdurig en tijdrovend proces. Het moet dan eerst maar blijken of deze kwestie dat waard is.“

Bovag

Brancheorganisatie Bovag Rijscholen laat weten het te betreuren dat ze op het verkeerde been is gezet over de status van de Derde Rijbewijsrichtlijn. “Bovag en RAI Vereniging betreuren de ontstane ophef, maar vinden het bovenal een gemiste kans dat de suggesties van de sector voor verbetering van de wetgeving nu niet worden meegenomen.”

“We zullen de verdere implementatie en de effecten van de richtlijn nauwgezet volgen, en eventuele ongewenste gevolgen aankaarten in haar gesprekken met parlementsleden en vertegenwoordigers van ministeries”, aldus Bovag.

Bart Pals

Bekijk hier de video waaruit blijkt dat de wet als hamerstuk is aangenomen

Lees ook: Bovag betwist dat wet voor impletatie Derde Rijbewijsrichtlijn is aangenomen

Auteur: Bart Pals

14 reacties op “‘Derde Rijbewijsrichtlijn aangenomen door fout griffie’”

Danielle|11.01.12|13:03

Wat een beunhazen.

nic|11.01.12|14:42

Falend dat zoiets door een fout kan worden aangenomen. We zijn nu wederom afhankelijk van de welwillendheid van de minster Zoals S de Rouwe al aangeeft kan ze achteraf zaken die vastliggen in een regeling nog kunnen veranderen, als ze daartoe bereid is.” Aangezien ze helaas niet naar de echte instructeurs wil luisteren in die kwestie zal ze waarschijnlijk in deze ook bij de verkeerde bronnen haar oor te luisteren leggen. Typernd overigens hoe men met instructeurs denkt om mogen gaan

instructeur|12.01.12|11:20

Ik zou graag horen of er nu echt rijinstructeurs/rijschoolhouders denken dat ze hierdoor aanzienlijk minder leerlingen zullen krijgen. Ik heb liever ook niet dat het hele gebeuren doorgaat omtrent de extra examens maar ik verwacht niet dat de leeftijdsverhoging nu echt voor veel problemen gaat zorgen. Bij ons is de gemiddelde motorcursist al ouder dan 25 (vaak zelfs ouder dan 30) dus heeft dat weinig invloed.

rijschoolhouder|12.01.12|15:05

bij ons zijn de meeste cursisten tussen de 19 en 26 jaar,
Dus bij ons zullen er zeker een flink aantal niet meer komen.
T is ook van de zotte om 3 keer AVD examen te moeten doen voor je op een zware motorfiets mag rijden.
Wij moeten twee nieuwe (andere) motorfietsen aanschaffen. waardoor we op kosten gejaagt zullen worden. Bovendien doen wij alleen de AM en A lessen dus zullen we er met deze nieuwe wet echt niet op vooruit gaan.

John|12.01.12|16:18

Ze willen gewoon de jongeren van 18 jaar niet meer op de motor. En je mag niet discrimineren, dus krijg je die rare nieuwe regels over het A-rijbewijs. Trouwens er is ook geen markt voor het D1 en C1 rijbewijs.

Bertus Braafjes|12.01.12|17:38

Dit kabinet wil gewoon minder verkeersdoden. En motorrijders zijn zwakkere verkeersdeelnemers. Minder motorrijders, minder doden. En zo blijf je dus minister met mooie cijfers.

Wilda|17.01.12|13:11

Wat gaat men straks weer bedenken, weer iets dat niet overdacht is?????????
Men blijft ook bezig in dit land, ieder bedrijfstak in Nederland is wel een keer aan de beurt

Steven|17.01.12|16:46

Wilda@,

Ga er maar vanuit dat het straks weer niets wordt! Was ik al bang voor als je met de verkeerde mensen gaat samenwerken!

nic|17.01.12|19:10

Buiten bovenstaande brancheorganisatie zijn er ook nog anderen die hard bezig zijn een en ander te veranderen maar noem maar geen namen meer anders wordt mijn reactie weer verwijderd
Misschien dat S de Rouwe nu ook wel zelf aan de bel gaat trekken nu hem dit is overkomen

Steven|17.01.12|20:10

Nic @,
Nu hem dit is overkomen hoop ik dat ie anders gaat denken om de branche tot rust te brengen!

wim klapwijk|28.01.12|17:05

Met de derde rijbewijs richtlijn is het straks gedaan metrd e eenmans rijscholen denk even aan de acht examenvoertuigen die ingezet moeten kunnen worden door een rijschool .
Dus dag met je handje
straks weer wat5 om aan te werken door de werkgroep

Werkgroep voor en door rij-instructeurs ter verbetering van de rijschool branche .

Ben en Yvonne Bridel en Wim Klapwijk

nico|29.01.12|09:21

@ Wim
volgens mij kan niemand jou of mij verplichten om acht examen voertuigen aan te schaffen ik ben nog altijd baas over mijn eigen rijschool en geld.
ER IS GEEN EEN INSTANTIE DIE MIJ DE WET VOOR SCHRIJFT WAT IK WEL OF NIET MAG.

Ronaldo Cok|29.01.12|11:57

@nico helemaal mee een nico, er is niemand die iets gaat verplichten.

nico|29.01.12|13:45

he Ronald

Volgens mij is het zo als je een vrachtauto C heb dan zal je in de toekomst een lichte en een zware vrachtauto moeten hebben.

Maar ook hier kan volgens mij niemand jou of mij daar toe verplichten (denk ik zo).

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.