vrachtwagenchauffeur

‘Te weinig capaciteit in EU voor voldoende training Code 95’

Er is in de Europese Unie te weinig trainingscapaciteit om alle beroepschauffeurs op tijd bij te scholen volgens de verplichte Code 95. Bijkomend probleem is dat de landen in de EU de onderlinge modules niet erkennen, zo meldt TTM.

De Code 95 schrijft voor de alle beroeps-vrachtwagenchauffeurs in vijf jaar tijd 35 uur bijscholing krijgen. Vooral Polen ontbreekt het aan geld om de benodigde trainingsinfrastructuur op te zetten. Dat is een groot probleem, omdat deze Poolse vrachtwagenchauffeurs in heel Europa actief zijn.

Modules

Omdat landen elkaars modules niet erkennen, kan een Nederlandse vervoerder zijn Poolse chauffeur niet in Nederland laten trainen. Hij krijgt dan niets vergoed van de kosten en de chauffeur kan het uitgegeven certificaat niet verzilveren in zijn eigen land. Dat is wel nodig omdat hij met een Pools rijbewijs rijdt. Er bestaat dan ook twijfel of chauffeurs uit dit soort landen wel op de juiste manier aan hun verplichtingen voldoen.

“Gezien het gebrek aan opleidingscapaciteit in Polen, moeten we maar zien hoe en waar die chauffeur uiteindelijk aan zijn stempeltje komt. En ook niet zonder betekenis: wat daarvan dan de werkelijke waarde is”, zegt Hans Konings van VTL in TTM.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

‘Te weinig capaciteit in EU voor voldoende training Code 95’ | RijschoolPro
vrachtwagenchauffeur

‘Te weinig capaciteit in EU voor voldoende training Code 95’

Er is in de Europese Unie te weinig trainingscapaciteit om alle beroepschauffeurs op tijd bij te scholen volgens de verplichte Code 95. Bijkomend probleem is dat de landen in de EU de onderlinge modules niet erkennen, zo meldt TTM.

De Code 95 schrijft voor de alle beroeps-vrachtwagenchauffeurs in vijf jaar tijd 35 uur bijscholing krijgen. Vooral Polen ontbreekt het aan geld om de benodigde trainingsinfrastructuur op te zetten. Dat is een groot probleem, omdat deze Poolse vrachtwagenchauffeurs in heel Europa actief zijn.

Modules

Omdat landen elkaars modules niet erkennen, kan een Nederlandse vervoerder zijn Poolse chauffeur niet in Nederland laten trainen. Hij krijgt dan niets vergoed van de kosten en de chauffeur kan het uitgegeven certificaat niet verzilveren in zijn eigen land. Dat is wel nodig omdat hij met een Pools rijbewijs rijdt. Er bestaat dan ook twijfel of chauffeurs uit dit soort landen wel op de juiste manier aan hun verplichtingen voldoen.

“Gezien het gebrek aan opleidingscapaciteit in Polen, moeten we maar zien hoe en waar die chauffeur uiteindelijk aan zijn stempeltje komt. En ook niet zonder betekenis: wat daarvan dan de werkelijke waarde is”, zegt Hans Konings van VTL in TTM.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.