motorrijles, rijschool Viatura

Forse investering in lesvoertuigen door Derde Rijbewijsrichtlijn

Rijscholen moeten aparte lesvoertuigen per rijbewijscategorie gebruiken voor praktijkexamens na invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn. Ze worden hierdoor gedwongen forse investeren te doen, terwijl de vraag naar de nieuwe categoriën onzeker is. Als een rijschool een categorie volledig wil aanbieden, moet een motorrijschool straks over 3 soorten voertuigen beschikken (A1, A2 en A), een vrachtautorijschool over zowel C1 als C-voertuigen, een buschauffeuropleider over zowel D1 als D-voertuigen.

In het najaar van 2011 had Bovag via het ministerie van Infrastructuur bij de Europese Commissie een voorstel ingediend over het combineren van lesvoertuigen voor dezelfde rijbewijscategorie in de nieuwe rijbewijsrichtlijn, die ingaat op 19 januari 2013.

Rijbewijscategorie

Voglens het voorstel zou een rijschool een leerling examen kunnen laten doen in een volwaardig voertuig, ook als hij op zou gaan voor een ‘kleine’ categorie. Bijvoorbeeld examen doen in een C-voertuig, ook voor het C1-examen. Of A1-examen op een A-motor. Hierdoor hoeven rijscholen niet te investeren in extra voertuigen. Dit voorstel is echter niet overgenomen door Brussel, zo meldt de brancheorganisatie.

De Europese Commissie zegt in haar antwoord dat de opleiding voor een bepaalde rijbewijscategorie mag worden gevolgd met een voertuig dat past bij de zwaardere categorie. Het examen moet echter worden afgelegd met het voertuig dat past bij de categorie waarvoor examen wordt gedaan.

Lesvoertuigen

In de praktijk komt dit neer op aparte lesvoertuigen per rijbewijscategorie:

  • De motorrijscholen die A1, A2 en A willen aanbieden, moeten in drie verschillende soorten lesmotoren investeren;
  • 
De rijscholen die C1 willen gaan aanbieden, zullen moeten investeren in een apart C1 lesvoertuig;
  • De rijscholen die D1 willen gaan aanbieden, zullen moeten investeren in een apart D1 lesvoertuig.

Derde Rijbewijsrichtlijn

Derde Rijbewijsrichtlijn is onlangs aangenomen door een administratieve blunder in de Tweede Kamer.  Met de nieuwe regels worden er nieuwe rijbewijscategorieën geïntroduceerd voor de motor, vrachtwagen en bus en wordt de geldigheidsduur voor de rijbewijscategorieën C (vrachtwagen) en D (bus) teruggebracht van 10 naar 5 jaar.

De categorie A1 (lichte motor tot 125cc en 11kW) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar (rijles met 17). De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd. Twee jaar later kan de kandidaat (22 jaar) bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen).  Als iemand rechtstreeks in de zware cateogorie wilt instromen, moet hij 24 jaar zijn.

Vrachtautorijbewijs

Naast de categorie C wordt de categorie C1 ingevoegd. Met een rijbewijs uit de categorie C1 kan gereden worden in een voertuig met een toegestane maximum massa tussen de 3500 kg en 7500 kg. Voor dit rijbewijs geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. Voor rijbewijscategorie C geldt een minimumleeftijd van 21 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 18 jaar zijn examen doen.

Met een rijbewijs uit de categorie D1 mogen maximaal 16 personen, exclusief chauffeur, vervoerd worden. Voor dit rijbewijs geldt een minimumleeftijd van 21 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 18 jaar zijn/haar examen doen. Voor het rijbewijscategorie D geldt een minimumleeftijd van 24 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 21 jaar zijn examen doen.

Investering

De rijschoolbranche vreest voor forse investeringen in voertuigen waarvan de bezettingsgraad erg laag zal zijn. Het is immers de vraag hoeveel kandidaten een D1-rijbewijs willen halen. Ook leidt de verhoging van directe instroom voor het A-rijbewijs van 21 naar 24 jaar de komende jaren tot een enorme daling van het aantal leerlingen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Forse investering in lesvoertuigen door Derde Rijbewijsrichtlijn”

Marjolein|01.02.12|11:49

Daar gaan we weer, nog meer kosten. wanneer komt er een minimum lesprijs. Ik vindt dit veel te gek. accepteren we dit allemaal? of zullen we een vierde rijbewijsrichtlijn maken voor diegene die dit bedenken. Er is niet meer geld. geld is ook op bij de consument. snap dat dan

John|01.02.12|13:01

Het is natuurlijk niet verplicht alle cat. aan te bieden. Ik denk dat C1 en D1 door heel weinig rijscholen gegeven gaat worden. Ook A1 zal weinig voor gaan komen tenzij de kamer alsnog besluit A1 vanaf 16 jaar toe te staan.

Jan|02.02.12|12:31

Ach ja….Waarom zouden we alles ook bij het oude laten.:-(

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|02.02.12|13:11

Even op een rijtje:

nu heeft de gemiddelde kleine motorrijschool 2 hoge en 2 lage motoren, dus 4 motoren. Dat worden er straks dus in 1 keer 12 om alle categorieen te kunnen geven aan zowel de lange als korte leerling. Dat is ruwweg €8.000,- per extra motor, dus een investering van €64.000,- en dat is voor dezelfde aantal uren les kunnen geven.

Vervolg…

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|02.02.12|13:12

…vervolg.

Wil je meer les kunnen geven (dus meerdere categorieen tegelijk), dan komen er nog de loonkosten en extra headsets bovenop. En de Verzekeringen en de wegenbelastingen en extra volgmotoren en extra motorjassen, -broeken, -handschoenen en helmen niet te vergeten.

Alles bij elkaar kom je dus al op een kleine €100.000,- uit. Leuk dat daar even goed over is nagedacht door onze vrienden in Den Haag en Brussel.

Co Vroon|08.02.12|10:22

Het wordt tijd dat wij nieuwe opleidingen gaan regelen voor onze vrienden in Den Haag en Brussel Als zij op hun post zitten weten zij ineens overal van terwijl ze uit een geheel ander beroep komen Volgens mij moeten ze maar eens meedraaien met diversen rijscholen dan weten ze wat er een onze wereld speelt Zij zorgen er wel voor dat hun inkomsten goed hoog blijven exclusief de declaratie kosten elke maand

HD|09.02.12|17:58

De overheid is bezig om hun schuldenlast op de burger te verhalen. Alle kosten die ooit gemaakt zijn met zogenaamde vredesmissies in Irak en Afghanistan moeten betaald worden. De verwaarlozing van de Euro binnen de EU-landen moet bekostigd worden. Kortom alle kosten die de overheid maakte en nog steeds maakt wordt, wordt verhaald op de burger. Dus wat doen ze dan. De burger betuttelen met allerlei onzinnige regeltjes en wetjes, maar er moet door de burger flink gedokt worden.

Anton|14.06.12|09:45

@marvin

ik heb rond 75 examens per jaar. investering 2013?? voor alle categorien ?? NULL euro
ik ruil de lichte voor een Cat. A1, na 2015 jaar koop ik een nieuwe Cat. A2.
Er zal waarschijnlijk geen grote of grotere toeloop zijn. DUS geen 100.000 euro maar 5000 -8000 euro in 2015.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Forse investering in lesvoertuigen door Derde Rijbewijsrichtlijn | RijschoolPro
motorrijles, rijschool Viatura

Forse investering in lesvoertuigen door Derde Rijbewijsrichtlijn

Rijscholen moeten aparte lesvoertuigen per rijbewijscategorie gebruiken voor praktijkexamens na invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn. Ze worden hierdoor gedwongen forse investeren te doen, terwijl de vraag naar de nieuwe categoriën onzeker is. Als een rijschool een categorie volledig wil aanbieden, moet een motorrijschool straks over 3 soorten voertuigen beschikken (A1, A2 en A), een vrachtautorijschool over zowel C1 als C-voertuigen, een buschauffeuropleider over zowel D1 als D-voertuigen.

In het najaar van 2011 had Bovag via het ministerie van Infrastructuur bij de Europese Commissie een voorstel ingediend over het combineren van lesvoertuigen voor dezelfde rijbewijscategorie in de nieuwe rijbewijsrichtlijn, die ingaat op 19 januari 2013.

Rijbewijscategorie

Voglens het voorstel zou een rijschool een leerling examen kunnen laten doen in een volwaardig voertuig, ook als hij op zou gaan voor een ‘kleine’ categorie. Bijvoorbeeld examen doen in een C-voertuig, ook voor het C1-examen. Of A1-examen op een A-motor. Hierdoor hoeven rijscholen niet te investeren in extra voertuigen. Dit voorstel is echter niet overgenomen door Brussel, zo meldt de brancheorganisatie.

De Europese Commissie zegt in haar antwoord dat de opleiding voor een bepaalde rijbewijscategorie mag worden gevolgd met een voertuig dat past bij de zwaardere categorie. Het examen moet echter worden afgelegd met het voertuig dat past bij de categorie waarvoor examen wordt gedaan.

Lesvoertuigen

In de praktijk komt dit neer op aparte lesvoertuigen per rijbewijscategorie:

  • De motorrijscholen die A1, A2 en A willen aanbieden, moeten in drie verschillende soorten lesmotoren investeren;
  • 
De rijscholen die C1 willen gaan aanbieden, zullen moeten investeren in een apart C1 lesvoertuig;
  • De rijscholen die D1 willen gaan aanbieden, zullen moeten investeren in een apart D1 lesvoertuig.

Derde Rijbewijsrichtlijn

Derde Rijbewijsrichtlijn is onlangs aangenomen door een administratieve blunder in de Tweede Kamer.  Met de nieuwe regels worden er nieuwe rijbewijscategorieën geïntroduceerd voor de motor, vrachtwagen en bus en wordt de geldigheidsduur voor de rijbewijscategorieën C (vrachtwagen) en D (bus) teruggebracht van 10 naar 5 jaar.

De categorie A1 (lichte motor tot 125cc en 11kW) kan straks behaald worden vanaf 18 jaar (rijles met 17). De categorie A2 (middelzware motor tot 35 kW) kan voortaan na een examen behaald worden na twee jaar A1, dus minimaal op 20-jarige leeftijd. Twee jaar later kan de kandidaat (22 jaar) bij het CBR opgaan voor de zwaarste categorie A (onbeperkt vermogen).  Als iemand rechtstreeks in de zware cateogorie wilt instromen, moet hij 24 jaar zijn.

Vrachtautorijbewijs

Naast de categorie C wordt de categorie C1 ingevoegd. Met een rijbewijs uit de categorie C1 kan gereden worden in een voertuig met een toegestane maximum massa tussen de 3500 kg en 7500 kg. Voor dit rijbewijs geldt een minimumleeftijd van 18 jaar. Voor rijbewijscategorie C geldt een minimumleeftijd van 21 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 18 jaar zijn examen doen.

Met een rijbewijs uit de categorie D1 mogen maximaal 16 personen, exclusief chauffeur, vervoerd worden. Voor dit rijbewijs geldt een minimumleeftijd van 21 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 18 jaar zijn/haar examen doen. Voor het rijbewijscategorie D geldt een minimumleeftijd van 24 jaar. Wanneer echter de code vakbekwaamheid is gehaald, kan een bestuurder vanaf 21 jaar zijn examen doen.

Investering

De rijschoolbranche vreest voor forse investeringen in voertuigen waarvan de bezettingsgraad erg laag zal zijn. Het is immers de vraag hoeveel kandidaten een D1-rijbewijs willen halen. Ook leidt de verhoging van directe instroom voor het A-rijbewijs van 21 naar 24 jaar de komende jaren tot een enorme daling van het aantal leerlingen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

8 reacties op “Forse investering in lesvoertuigen door Derde Rijbewijsrichtlijn”

Marjolein|01.02.12|11:49

Daar gaan we weer, nog meer kosten. wanneer komt er een minimum lesprijs. Ik vindt dit veel te gek. accepteren we dit allemaal? of zullen we een vierde rijbewijsrichtlijn maken voor diegene die dit bedenken. Er is niet meer geld. geld is ook op bij de consument. snap dat dan

John|01.02.12|13:01

Het is natuurlijk niet verplicht alle cat. aan te bieden. Ik denk dat C1 en D1 door heel weinig rijscholen gegeven gaat worden. Ook A1 zal weinig voor gaan komen tenzij de kamer alsnog besluit A1 vanaf 16 jaar toe te staan.

Jan|02.02.12|12:31

Ach ja….Waarom zouden we alles ook bij het oude laten.:-(

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|02.02.12|13:11

Even op een rijtje:

nu heeft de gemiddelde kleine motorrijschool 2 hoge en 2 lage motoren, dus 4 motoren. Dat worden er straks dus in 1 keer 12 om alle categorieen te kunnen geven aan zowel de lange als korte leerling. Dat is ruwweg €8.000,- per extra motor, dus een investering van €64.000,- en dat is voor dezelfde aantal uren les kunnen geven.

Vervolg…

Marvin "Rijschool De Wegpiraat"|02.02.12|13:12

…vervolg.

Wil je meer les kunnen geven (dus meerdere categorieen tegelijk), dan komen er nog de loonkosten en extra headsets bovenop. En de Verzekeringen en de wegenbelastingen en extra volgmotoren en extra motorjassen, -broeken, -handschoenen en helmen niet te vergeten.

Alles bij elkaar kom je dus al op een kleine €100.000,- uit. Leuk dat daar even goed over is nagedacht door onze vrienden in Den Haag en Brussel.

Co Vroon|08.02.12|10:22

Het wordt tijd dat wij nieuwe opleidingen gaan regelen voor onze vrienden in Den Haag en Brussel Als zij op hun post zitten weten zij ineens overal van terwijl ze uit een geheel ander beroep komen Volgens mij moeten ze maar eens meedraaien met diversen rijscholen dan weten ze wat er een onze wereld speelt Zij zorgen er wel voor dat hun inkomsten goed hoog blijven exclusief de declaratie kosten elke maand

HD|09.02.12|17:58

De overheid is bezig om hun schuldenlast op de burger te verhalen. Alle kosten die ooit gemaakt zijn met zogenaamde vredesmissies in Irak en Afghanistan moeten betaald worden. De verwaarlozing van de Euro binnen de EU-landen moet bekostigd worden. Kortom alle kosten die de overheid maakte en nog steeds maakt wordt, wordt verhaald op de burger. Dus wat doen ze dan. De burger betuttelen met allerlei onzinnige regeltjes en wetjes, maar er moet door de burger flink gedokt worden.

Anton|14.06.12|09:45

@marvin

ik heb rond 75 examens per jaar. investering 2013?? voor alle categorien ?? NULL euro
ik ruil de lichte voor een Cat. A1, na 2015 jaar koop ik een nieuwe Cat. A2.
Er zal waarschijnlijk geen grote of grotere toeloop zijn. DUS geen 100.000 euro maar 5000 -8000 euro in 2015.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.