Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Schultz: ‘Aantal deelnemers 2toDrive volgens plan’

Het aantal deelnemers aan 2toDrive verloopt ‘conform verwachting’. Dat zegt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur. In januari waren er 370 examens en toetsen gereserveerd bij het CBR, terwijl er 400 begroot waren. Bovendien vindt de minister het twee maanden na de start van het experiment nog te vroeg om conclusies te trekken.

De minister antwoordde op vragen van CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Die wilde weten of de minister nog stappen gaat ondernemen de deelname te vergroten.

Verkeersveiligheid

“Ik deel uw opvatting dat een hoog aantal deelnemers gewenst is voor het slagen van het experiment en het verbeteren van de verkeersveiligheid”, antwoordt de mininster. Ze ziet echter geen aanleiding om extra maatregelen te nemen.

“Een te hoog aantal deelnemers heeft immers als nadeel dat de reserveringstermijnen voor de examens bij het CBR oplopen. Uiteraard houd ik goed vinger aan de pols. Mocht het aantal kandidaten in de loop van het experiment afnemen, bezie ik of ik aanvullende maatregelen neem door bijvoorbeeld TeamAlert te vragen om extra communicatiemiddelen richting de jongeren in te zetten”, kondigt Schultz aan.

Begeleiding rijden

De minister is dan ook niet bereid om jongeren die op 1 november 2011 al 17 jaar waren, toch aan het experiment deel te laten nemen.  Schultz: “Allereerst omwille van de verkeersveiligheid. Ik verwacht dat deze jongeren met het behaalde rijbewijs nauwelijks tot niet onder begeleiding zullen rijden, maar vanaf de 18e verjaardag meteen zelfstandig gaan rijden. Dat terwijl we weten: hoe jonger, hoe onveiliger.”

“De eerste maanden na het behalen van het rijbewijs zijn het meest risicovol. Het toelaten van alle 17 jarigen staat daarmee haaks op de doelstelling van 2toDrive: via het opbouwen van rijervaring voordat men zelfstandig gaat rijden verbeteren van de verkeersveiligheid onder jonge beginnende bestuurders. Vandaar dat ik de examenleeftijd voor deze groep op 18 jaar laat.”

Capaciteit CBR

De tweede reden is de capaciteit bij het CBR, meldt de minister. “We weten dat momenteel zo‟n tienduizend jongeren die op de startdatum al 17 jaar waren, reeds rijles volgen. Het toelaten van deze grote groep leidt tot het oplopen van de reserveringstermijnen bij het CBR en past dit niet bij de afspraken die hierover met het CBR zijn gemaakt.”

Het verder tijdelijk uitbreiden van de capaciteit bij het CBR voor het afnemen van examens van deelnemers aan 2toDrive is een onacceptabel financieel risico voor het CBR, vindt de minister. Voor deze examinatoren is namelijk na afloop van het eerste jaar van het experiment geen werk meer in het regulier afnameproces.

Begeleiderspas

Er zijn inmiddels 1600 begeleiderspassen aangevraagd bij de RDW. Het aantal theorie-examens bij het CBR van 2toDrive-deelnemers steeg van 842 in november naar 1.928 in december en vervolgens naar 3.098 in januari.

Het aantal praktijkexamens van deze groep, waarvoor een gemiddelde opleidingstijd van zo’n zes maanden geldt, nam toe van 3 in november naar 25 in december en naar 250 in januari. Daarnaast heeft het CBR ook nog eens 180 toetsen afgenomen in diezelfde periode.

Slagingspercentage

Het CBR verwacht het duizendste praktijkexamen van een 2toDrive-kandidaat in de eerste helft van maart. Op basis van dit representatieve aantal kan dan worden bekeken hoe het gemiddelde slagingspercentage van de 17-jarige 2toDrive-deelnemers zich verhoudt tot het gemiddelde slagingspercentage van de 18-plussers.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Schultz: ‘Aantal deelnemers 2toDrive volgens plan’”

hendrik|08.02.12|13:42

Gefeliciteerd. fijne gedachte, voor de collega’s denk ik. merk er niks van. veel te veel rijinstructeurs in NL. Lekker tijd over voor schaatsen.

Ad Koster|08.02.12|23:56

Ja inderdaad, Ik heb rijles gegeven. Doe het nu niet meer. Jullie branche zit bij de verkeerde ministerie. Ministerie van onderwijs was beter geweest. Ik ben docent geworden, alles is veel beter geregeld. Wat heeft infrastructuur met onderwijs te maken. Geen bal !!! Ze weten er niks van af

nico|09.02.12|12:18

Ik heb maar een vraag:
op wat voor manier word men minister??
Op kennis??
Op inleving`s nivo??
Of op mensen waar je van uit moet gaan dat diegene weet waar hij/zij over praat
Ik weet het niet meer

Volter|09.02.12|13:01

EN WAAR ZIJN NU DAN DE AM LEERLINGEN GEBLEVEN,
Dit zou hier toch geen gevolgen voor hebben.!!!!

nic|09.02.12|16:15

@Ad Koster juist ja infrastructuur en milieu daar horen instructeurs niet bij die horen bij onderwijs waar ze kennis van zaken hebben over onderwijs 17 jarigen niet toelaten is voor CBR beter maar aan de verkeersveiligheid wordt voorbijgegaan Eerste maanden voor hen de meeste ongelukken maar ze 3 maanden nog begeleid te laten mee draaien dient niet de verkeersveiligheid maar het CBR Minister (schoenmaker) blijf bij je leest en draag de rijopleidingen en instructeurs over aan onderwijs!

Els|10.02.12|00:09

Ik hoop echt voor mevrouw Schultz dat het aantal slachtoffers straks zal meevallen! Maar heb er een hard hoofd in!! Met 17 jaar je B rijbewijs en GRATIS je AM! Deze jongeren mogen dus op de brommer, hoeveel zullen dat gaan doen? Eindelijk 18 en al een jaar op de brommer,mag nu zonder begeleiding de auto in. Hoe was het ook alweer…… proberen maar, tjonge wat is die auto breed zeggen ze als de spiegel er af ligt, tjonge wat gaat die auto hard in een bocht… een weer een stukje in de krant

Jacob|10.02.12|11:31

Publiciteit stunt, stel je eens voor dat we falen met het project. He? B ? Immers we weten wel dat er veel te veel rijinstructeurs zijn opgeleid. Wel knap van een minister die dat exact kan inschatten, vindt je niet? Zou ze ook precies weten hoe dik het ijs overal is? Dat is toch ook haar afdeling? Ik denk dat het goed is en dat het tijd wort om een papegaai te trainen en die op de wandelgangen te plaatsen. Programmeren dat rijinstructeurs niet gek zijn

Jacob|10.02.12|11:35

Was het nou Elfstedentocht? of een Twaalfstedentocht met dertien ongelukken !!

Jacob|10.02.12|11:40

Was het 2todrive? of 2to-uitkering. Stel je eens voor dat we rijinstructeurs tekort hebben in onze schoolbanken. Man je moet er niet aan denken.

y. van ark|10.02.12|11:51

Doemdenkers genoeg hier.
Ik vind het een prima regel.
10% van de nieuwe aanmeldingen hier, is een leerling van nog geen 18 jaar.
Minder brommers op straat is helemaal top!
Statistisch gezien zijn dat enorme brokkenpiloten.
En zo een 1-dags AM opleiding stelt toch ook nix voor vergeleken met een B opleiding?
Op de lange termijn gaat dit voordelen opleveren waar jullie nog niet bij stilstaan.
Ik geloof er in en het creëert ,tijdelijk ook nog eens extra omzet!

Jacob|10.02.12|12:07

Het team Alert, zal meer reclame gaan maken!! Zeker Minister !! van wie heeft u dat verhaal? Team Alert gaat er voor zorgen dat jongeren meer geld in hun portemonnee houden en aan rijlessen gaan besteden. Jazeker zeggen de jongeren, dat gaan we doen, we kopen massaal geen telefoons meer. Zeker we geven nergens geen geld meer uit, alleen nog voor onze rijbewijs !!

willem|10.02.12|13:55

vanwaar deze publiciteit om 2todrive nu een succes te noemen de opleidingen brullen alweer dat er door 2todrive een tekort aan instructeurs is misschien bedoelt de minister dat wel nog steeds zijn er minder leerlingen die in deze tijd les nemen lijkt me niet echt logisch dat 16.5 jarigen massaal wel geld hebben of krijgen
nu lekker positief te benaderen zo hoeft de minister zich nu niet te veantwoorden voor alles wat er straks na haar ambsttijd uit komt Horen zien en zwijg politiek

Erwin|10.02.12|19:09

2 to drive werkt prima, maar wijs de kandidaten en hun ouders er terdege op om deverzekeringsclausule goed na te lezen en vooral te letten op de leeftijds- rijbewijs eis.
Laat dit vooral aanpassen, anders kunnen er zeer vervelende gevolgen zijn bij een evt. ongeval.
Verder moet er ook goed op gewezen worden dat 2 to drive een Nederlandse proef is die niet geldig is in het buitenland. Daar is vaak de minimum leeftijd nog steeds 18 en de verordening dat er een coach moet begeleiden geld daar niet

Herman|10.02.12|23:40

10.02.12 | 11:51 | y. van ark

Minder brommers op straat is helemaal top!
Statistisch gezien zijn dat enorme brokkenpiloten.

En de groep 18 tot 24 jarigen in een auto zijn dat niet???????

Taal van de Weg|16.02.12|23:10

Wat dat geld van die 16.5 jarigen betreft……… misschien krijg je de instroom wel groter door te zorgen dat de ouders meer geld overhouden. Koopkracht in stand houden, anders blijft 2toDrive alleen voor de happy few.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Schultz: ‘Aantal deelnemers 2toDrive volgens plan’ | RijschoolPro
Minister Schultz van Haegen, 2toDrive, begeleid rijden

Schultz: ‘Aantal deelnemers 2toDrive volgens plan’

Het aantal deelnemers aan 2toDrive verloopt ‘conform verwachting’. Dat zegt minister Schultz van Haegen van Infrastructuur. In januari waren er 370 examens en toetsen gereserveerd bij het CBR, terwijl er 400 begroot waren. Bovendien vindt de minister het twee maanden na de start van het experiment nog te vroeg om conclusies te trekken.

De minister antwoordde op vragen van CDA-Kamerlid Sander de Rouwe. Die wilde weten of de minister nog stappen gaat ondernemen de deelname te vergroten.

Verkeersveiligheid

“Ik deel uw opvatting dat een hoog aantal deelnemers gewenst is voor het slagen van het experiment en het verbeteren van de verkeersveiligheid”, antwoordt de mininster. Ze ziet echter geen aanleiding om extra maatregelen te nemen.

“Een te hoog aantal deelnemers heeft immers als nadeel dat de reserveringstermijnen voor de examens bij het CBR oplopen. Uiteraard houd ik goed vinger aan de pols. Mocht het aantal kandidaten in de loop van het experiment afnemen, bezie ik of ik aanvullende maatregelen neem door bijvoorbeeld TeamAlert te vragen om extra communicatiemiddelen richting de jongeren in te zetten”, kondigt Schultz aan.

Begeleiding rijden

De minister is dan ook niet bereid om jongeren die op 1 november 2011 al 17 jaar waren, toch aan het experiment deel te laten nemen.  Schultz: “Allereerst omwille van de verkeersveiligheid. Ik verwacht dat deze jongeren met het behaalde rijbewijs nauwelijks tot niet onder begeleiding zullen rijden, maar vanaf de 18e verjaardag meteen zelfstandig gaan rijden. Dat terwijl we weten: hoe jonger, hoe onveiliger.”

“De eerste maanden na het behalen van het rijbewijs zijn het meest risicovol. Het toelaten van alle 17 jarigen staat daarmee haaks op de doelstelling van 2toDrive: via het opbouwen van rijervaring voordat men zelfstandig gaat rijden verbeteren van de verkeersveiligheid onder jonge beginnende bestuurders. Vandaar dat ik de examenleeftijd voor deze groep op 18 jaar laat.”

Capaciteit CBR

De tweede reden is de capaciteit bij het CBR, meldt de minister. “We weten dat momenteel zo‟n tienduizend jongeren die op de startdatum al 17 jaar waren, reeds rijles volgen. Het toelaten van deze grote groep leidt tot het oplopen van de reserveringstermijnen bij het CBR en past dit niet bij de afspraken die hierover met het CBR zijn gemaakt.”

Het verder tijdelijk uitbreiden van de capaciteit bij het CBR voor het afnemen van examens van deelnemers aan 2toDrive is een onacceptabel financieel risico voor het CBR, vindt de minister. Voor deze examinatoren is namelijk na afloop van het eerste jaar van het experiment geen werk meer in het regulier afnameproces.

Begeleiderspas

Er zijn inmiddels 1600 begeleiderspassen aangevraagd bij de RDW. Het aantal theorie-examens bij het CBR van 2toDrive-deelnemers steeg van 842 in november naar 1.928 in december en vervolgens naar 3.098 in januari.

Het aantal praktijkexamens van deze groep, waarvoor een gemiddelde opleidingstijd van zo’n zes maanden geldt, nam toe van 3 in november naar 25 in december en naar 250 in januari. Daarnaast heeft het CBR ook nog eens 180 toetsen afgenomen in diezelfde periode.

Slagingspercentage

Het CBR verwacht het duizendste praktijkexamen van een 2toDrive-kandidaat in de eerste helft van maart. Op basis van dit representatieve aantal kan dan worden bekeken hoe het gemiddelde slagingspercentage van de 17-jarige 2toDrive-deelnemers zich verhoudt tot het gemiddelde slagingspercentage van de 18-plussers.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

15 reacties op “Schultz: ‘Aantal deelnemers 2toDrive volgens plan’”

hendrik|08.02.12|13:42

Gefeliciteerd. fijne gedachte, voor de collega’s denk ik. merk er niks van. veel te veel rijinstructeurs in NL. Lekker tijd over voor schaatsen.

Ad Koster|08.02.12|23:56

Ja inderdaad, Ik heb rijles gegeven. Doe het nu niet meer. Jullie branche zit bij de verkeerde ministerie. Ministerie van onderwijs was beter geweest. Ik ben docent geworden, alles is veel beter geregeld. Wat heeft infrastructuur met onderwijs te maken. Geen bal !!! Ze weten er niks van af

nico|09.02.12|12:18

Ik heb maar een vraag:
op wat voor manier word men minister??
Op kennis??
Op inleving`s nivo??
Of op mensen waar je van uit moet gaan dat diegene weet waar hij/zij over praat
Ik weet het niet meer

Volter|09.02.12|13:01

EN WAAR ZIJN NU DAN DE AM LEERLINGEN GEBLEVEN,
Dit zou hier toch geen gevolgen voor hebben.!!!!

nic|09.02.12|16:15

@Ad Koster juist ja infrastructuur en milieu daar horen instructeurs niet bij die horen bij onderwijs waar ze kennis van zaken hebben over onderwijs 17 jarigen niet toelaten is voor CBR beter maar aan de verkeersveiligheid wordt voorbijgegaan Eerste maanden voor hen de meeste ongelukken maar ze 3 maanden nog begeleid te laten mee draaien dient niet de verkeersveiligheid maar het CBR Minister (schoenmaker) blijf bij je leest en draag de rijopleidingen en instructeurs over aan onderwijs!

Els|10.02.12|00:09

Ik hoop echt voor mevrouw Schultz dat het aantal slachtoffers straks zal meevallen! Maar heb er een hard hoofd in!! Met 17 jaar je B rijbewijs en GRATIS je AM! Deze jongeren mogen dus op de brommer, hoeveel zullen dat gaan doen? Eindelijk 18 en al een jaar op de brommer,mag nu zonder begeleiding de auto in. Hoe was het ook alweer…… proberen maar, tjonge wat is die auto breed zeggen ze als de spiegel er af ligt, tjonge wat gaat die auto hard in een bocht… een weer een stukje in de krant

Jacob|10.02.12|11:31

Publiciteit stunt, stel je eens voor dat we falen met het project. He? B ? Immers we weten wel dat er veel te veel rijinstructeurs zijn opgeleid. Wel knap van een minister die dat exact kan inschatten, vindt je niet? Zou ze ook precies weten hoe dik het ijs overal is? Dat is toch ook haar afdeling? Ik denk dat het goed is en dat het tijd wort om een papegaai te trainen en die op de wandelgangen te plaatsen. Programmeren dat rijinstructeurs niet gek zijn

Jacob|10.02.12|11:35

Was het nou Elfstedentocht? of een Twaalfstedentocht met dertien ongelukken !!

Jacob|10.02.12|11:40

Was het 2todrive? of 2to-uitkering. Stel je eens voor dat we rijinstructeurs tekort hebben in onze schoolbanken. Man je moet er niet aan denken.

y. van ark|10.02.12|11:51

Doemdenkers genoeg hier.
Ik vind het een prima regel.
10% van de nieuwe aanmeldingen hier, is een leerling van nog geen 18 jaar.
Minder brommers op straat is helemaal top!
Statistisch gezien zijn dat enorme brokkenpiloten.
En zo een 1-dags AM opleiding stelt toch ook nix voor vergeleken met een B opleiding?
Op de lange termijn gaat dit voordelen opleveren waar jullie nog niet bij stilstaan.
Ik geloof er in en het creëert ,tijdelijk ook nog eens extra omzet!

Jacob|10.02.12|12:07

Het team Alert, zal meer reclame gaan maken!! Zeker Minister !! van wie heeft u dat verhaal? Team Alert gaat er voor zorgen dat jongeren meer geld in hun portemonnee houden en aan rijlessen gaan besteden. Jazeker zeggen de jongeren, dat gaan we doen, we kopen massaal geen telefoons meer. Zeker we geven nergens geen geld meer uit, alleen nog voor onze rijbewijs !!

willem|10.02.12|13:55

vanwaar deze publiciteit om 2todrive nu een succes te noemen de opleidingen brullen alweer dat er door 2todrive een tekort aan instructeurs is misschien bedoelt de minister dat wel nog steeds zijn er minder leerlingen die in deze tijd les nemen lijkt me niet echt logisch dat 16.5 jarigen massaal wel geld hebben of krijgen
nu lekker positief te benaderen zo hoeft de minister zich nu niet te veantwoorden voor alles wat er straks na haar ambsttijd uit komt Horen zien en zwijg politiek

Erwin|10.02.12|19:09

2 to drive werkt prima, maar wijs de kandidaten en hun ouders er terdege op om deverzekeringsclausule goed na te lezen en vooral te letten op de leeftijds- rijbewijs eis.
Laat dit vooral aanpassen, anders kunnen er zeer vervelende gevolgen zijn bij een evt. ongeval.
Verder moet er ook goed op gewezen worden dat 2 to drive een Nederlandse proef is die niet geldig is in het buitenland. Daar is vaak de minimum leeftijd nog steeds 18 en de verordening dat er een coach moet begeleiden geld daar niet

Herman|10.02.12|23:40

10.02.12 | 11:51 | y. van ark

Minder brommers op straat is helemaal top!
Statistisch gezien zijn dat enorme brokkenpiloten.

En de groep 18 tot 24 jarigen in een auto zijn dat niet???????

Taal van de Weg|16.02.12|23:10

Wat dat geld van die 16.5 jarigen betreft……… misschien krijg je de instroom wel groter door te zorgen dat de ouders meer geld overhouden. Koopkracht in stand houden, anders blijft 2toDrive alleen voor de happy few.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.