Susi Zijderveld, CBR, 2toDrive

CBR-slagingspercentage 2toDrive-deelnemers ligt fors hoger

VIDEO – Het slagingspercentage van deelnemers aan 2toDrive ligt hoger dan bij reguliere kandidaten voor het CBR-praktijkexamen B. De 17-jarigen kwamen tot een slagingspercentage van maar liefst 60,7%. In de afgelopen vier maanden lag het slagingspercentage bij 18-jarigen op 57,3% en bij de totale groep examenkandidaten op 49,7%.

Dat blijkt uit cijfers die het CBR dinsdag presenteerde tijdens het duizendste 2toDrive-examen siinds de start van de proef met begeleid autorijden op 1 november 2011.

Slagingspercentage 2toDrive

De theorie-examens laten een soorgelijk beeld zien, zo meldt het CBR. Ook daar scoorden de 2toDrive-deelnemers bovengemidddeld met een slagingspercentage van 54,2%. Dat is 7,5 procentpunten hoger dan het algemene gemiddelde bij de theorie-kandidaten.

De oorzaak van de hogere score is nog niet wetenschappelijk onderzocht. “We verwachten dat deze prestatie te maken heeft met de motivatie van de 17-jarigen. Zij nemen hun rijopleiding heel serieus, daarbij ondersteund door hun ouders. Die treden dan ook in de meeste gevallen op als coach tot hun kinderen 18 jaar zijn.”

Belangstelling

Met 1.000 afgelegde praktijkexamens in de eerste 4 maanden van het project verloopt de belangstelling voor 2toDrive volgens verwachting, meldt het CBR. Omdat een gemiddelde rijopleiding al snel een half jaar duurt, rekent het CBR op een behoorlijke toeloop van het aantal praktijkexamens in het tweede kwartaal van 2012. Het aantal afgelegde theorie-examens door 2toDrivers ligt inmiddels al bijna op 10.000.

In 2015 zal de SWOV het experiment met begeleid rijden evalueren. Als dat positief uitpakt, kan 2toDrive definitief worden ingevoerd.

Bekijk hieronder de uitzending van het NOS Journaal. Let op: bij 0.19 minuten komt uw VerkeersPro.nl verslaggever in beeld!

Lees ook: Leerling voor 1000e CBR praktijkexamen 2toDrive geslaagd

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “CBR-slagingspercentage 2toDrive-deelnemers ligt fors hoger”

Anjo Joostens (voorzitter CRKN)|06.03.12|18:34

Blij te horen, ook vanwege de hogere slagingspercentage.
Wellicht een opsteker voor de rijscholen om dit te promoten. Rekening houdend met het feit dat er niet meer werk is voor nieuwe rijinstructeurs. We kunnen de rijschoolbranche in zijn geheel stabiliseren, mits we allen de verantwoordelijkheid nemen, hiervoor zullen wij pleiten, maar ook het SWOV ondersteunen.

Bert|06.03.12|19:32

Nou zijn nieuwe “dingen” in het begin natuurlijk altijd succesvol.
Bovendien, wie zijn degenen die 2todrive gaan doen?
Juist, diegenen die zeer gemotiveerd zijn, dus dan moet de slaagkans ook wel hoger zijn.

Bert de Weerd|06.03.12|21:26

@Bert, Inderdaad, bovendien zullen degene die ‘moeilijker leren’ vaak op latere leeftijd beginnen met lessen en wanneer ze al met de proef meedoen langer aan het lessen zijn en dus nog geen examen gedaan hebben.

Johan|06.03.12|22:01

Bij dat hogere slagingspercentage heb ik zo mijn bedenkingen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat 2todrive als succesvol in de publicitet komt!! Meten met twee maten ??

Richard|07.03.12|12:04

Het doel was en is toch minder ongevallen waarbij jongere bestuurders betrokken zijn? Dus is zo’n percentage een niet relevant gegeven! Maar ja, nieuws is nieuws natuurlijk.

Bert de Weerd|07.03.12|12:48

@Richard, Alles wordt aangepakt om de proef positief in het nieuws te brengen. De valkuilen en nadelen die aan de proef zitten lees je weinig over!
Misschien iets voor de redactie om dit op te pikken?

Martin|08.03.12|10:32

Niet altijd negatief denken, denk ik.
Positief denken maakt ook gelukkiger, toch!

Charles|08.03.12|11:25

Natuurlijk positief in de media. Moet toch geen negatieve cijfers hebben in Den Haag. Wat blijft er over van alle negatieve beoordelingen jaren geleden dat jongeren niet geschikt zijn om op jonge leeftijd achter het stuur te kruipen omdat hun cognitieve hersendelen niet zijn volgroeid. Nu loopt de omzet terug bij het CBR wordt dit verzonnen om de omzet op te schroeven samen met onze hele “slimme”minister (HA) moet het natuurlijk wel positief zijn.Let wel het komt mij goed uit hoor.

Jan|08.03.12|12:12

Ik denk juist dat door kritisch deze zaak te benaderen we tot een beter product kunnen komen. Tenminste als dit de bedoeling is van de betrokken partijen. Maar ik heb de indruk dat het commerciële aspect voor 95% de doorslaggevende factor is en die 5% staat voor verkeersveiligheid.
Ik denk dat we dan aardig kunnen inschatten waar al deze positieve op gestoelt zijn.

Bert de Weerd|08.03.12|12:48

@Martin, klopt. Ik zie ook de voordelen er van in, neemt niet weg dat een proef bedoelt is om kritisch te kijken naar wat het invoeren van het begeleid rijden van effect zal hebben op de verkeersveiligheid. Hierbij hoort ook het kijken naar de nadelen en ‘valkuilen’ om daar vervolgens van te leren!

wouter|08.03.12|16:05

ik was op mijn 18e net zo serieus als ik zou zijn op me 17e de prijs van een rijles en een examen was vrij hoog vraag me af wie er niet serieus zijn examen in gaat als hij weet dat hij er de 2e keer weer 200 euro voor neer moet leggen?

Willem Prins|08.03.12|18:23

Dat is positief nieuws zo als dit van start gaat. En nu nog zo’n 2 jaar wachten om een beetje te kunnen ontdekken of dit werkelijk betere en veiliger bestuurders zijn!

y. van ark|08.03.12|23:53

Heel logisch dit.
Wisten wij allang toch?
Een intrinsiek gemotiveerde leerling pakt leerstof sneller op.
Jonge hersenen verwerken leerstof ook nog eens veel effectiever.
Voor nu dus, een mooi resultaat.
Ik blijf positief.

Piet|09.03.12|09:06

Weer een stunt van het CBR om dit te promoten? Denk maar eens terug aan de tijd van de invoering van de Tussentijdse Toets. De leerlingen slaagden bijna allemaal na het afleggen van een Tussentijdse Toets. Het CBR stelde toch dat deze leerlingen 25% meer kans hadden om bij het eerste examen te slagen! En nu? Bijna geen verschil meer tussen de slagingspercentages MET en ZONDER toets !!!!

Pierre|09.03.12|14:48

Werkelijk wat een onnozele reacties. Sommigen zien overal een complottheorie van het CBR in.

UIteraard is het slagingspercentage hoger. Dit komt zoals Bert al aangeeft omdat vooral de gemotiveerde leerling meedoet.
Veel ongemotiveerde kandidaten weten nog niet eens dat het systeem bestaat.

Ik geloof niet in het fabeltje dat 2todrive een commerciele variant is. Dit levert slechts korte tijd extra klanten op voor rijschoolbranche en CBR. Bij invoering van de TTT was dit anders.

Charles|09.03.12|22:08

Hi Pierre , nog niet zo lang bezig zeker heb zeker ook de geschiedenis van het motorrijbewijs niet echt gevolgd/mee gekregen, geldt ook voor het bromfiets rijbewijs, wat blijft daar nu nog van over????

Gert|10.03.12|11:11

he pierre je kan met cijfers doen wat je wil. je kan ze ook manipuleren,maar zolang het cbr niet transparanter wordt moet de branche het blijven geloven.

Martin|10.03.12|12:35

Charles, dit zijn Europa regels.
Daar hebben we zelf voor gekozen?
Ook het ministerie geeft bevelen.
Het CBR probeert er het beste van te maken.
Beetje vertrouwen, kan geen kwaad.
En van echt organiseren heeft de rijschoolwereld over het algemeen nog niet zoveel kaas
gegeten.
1000 instructeurs, duizend meningen, en hooguit een paar op de bres?
Hoe zou dat komen?
We weten het allemaal beter.
Behalve als we iets daadwerkelijk moeten doen.

Willem Prins|11.03.12|00:19

Dit is inderdaad geen alleen door het CBR bedacht. Daar hebben zich “deskundigen”mee bezig gehouden. Voor eerst wel een goed slagings percentage. Nu zijn het nog de beter gemotiveerde kandidaten. Dat wordt geleidelijk aan anders. Nu extra werk bij de rijscholen door het naar voren halen. Later komt dan de klad er in en met minder gemotoveerden.
De rijlesbransche krijgt weer een op en neerhobbelende werk situatie. In de 45 jaar dat ik er in werkte is ook nooit anders geweest.

Willem Prins|11.03.12|22:25

Ach ja, men bedekt altijd wel wat nieus in de rijschoolwereld. Maar goed, het begin pakt positief uit. Maar bekijken of het resultaten heeft op termijn.

Willem Prins|11.03.12|22:28

wat gaan wij doen? storing?

frank|12.03.12|23:25

60% maar geslaagd? De branche moet zich schamen. Als je als instructeur niet in staat bent 17-18 jarigen 9 van de 10 gevallen in een keer te laten slagen, moet je een ander vak kiezen, of terug naar de instructeursopleiding….

Bert|13.03.12|13:26

Natuurlijk Frank. Hoelang geef je al rijles, en hoeveel lessen geef jij je leerling voordat hij slaagt?
Enne, wat doe je met mensen die minder handig zijn? Gooi je die de auto uit zoals een oud collega van me deed? En wat doe je met mensen die persé af willen rijden, en er niet aan toe zijn en dan naar een andere rijschool gaan?
Oh ja, hoeveel examens draai jij per jaar?

y. van ark|15.03.12|21:45

@Bert.
Trap er nou niet in.
Ik denk dat frank gewoon een gefrustreerde (lees: gezakte) leerling is.
Hij denkt het beter te weten dan statistieken.
En die liegen nooit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

CBR-slagingspercentage 2toDrive-deelnemers ligt fors hoger | RijschoolPro
Susi Zijderveld, CBR, 2toDrive

CBR-slagingspercentage 2toDrive-deelnemers ligt fors hoger

VIDEO – Het slagingspercentage van deelnemers aan 2toDrive ligt hoger dan bij reguliere kandidaten voor het CBR-praktijkexamen B. De 17-jarigen kwamen tot een slagingspercentage van maar liefst 60,7%. In de afgelopen vier maanden lag het slagingspercentage bij 18-jarigen op 57,3% en bij de totale groep examenkandidaten op 49,7%.

Dat blijkt uit cijfers die het CBR dinsdag presenteerde tijdens het duizendste 2toDrive-examen siinds de start van de proef met begeleid autorijden op 1 november 2011.

Slagingspercentage 2toDrive

De theorie-examens laten een soorgelijk beeld zien, zo meldt het CBR. Ook daar scoorden de 2toDrive-deelnemers bovengemidddeld met een slagingspercentage van 54,2%. Dat is 7,5 procentpunten hoger dan het algemene gemiddelde bij de theorie-kandidaten.

De oorzaak van de hogere score is nog niet wetenschappelijk onderzocht. “We verwachten dat deze prestatie te maken heeft met de motivatie van de 17-jarigen. Zij nemen hun rijopleiding heel serieus, daarbij ondersteund door hun ouders. Die treden dan ook in de meeste gevallen op als coach tot hun kinderen 18 jaar zijn.”

Belangstelling

Met 1.000 afgelegde praktijkexamens in de eerste 4 maanden van het project verloopt de belangstelling voor 2toDrive volgens verwachting, meldt het CBR. Omdat een gemiddelde rijopleiding al snel een half jaar duurt, rekent het CBR op een behoorlijke toeloop van het aantal praktijkexamens in het tweede kwartaal van 2012. Het aantal afgelegde theorie-examens door 2toDrivers ligt inmiddels al bijna op 10.000.

In 2015 zal de SWOV het experiment met begeleid rijden evalueren. Als dat positief uitpakt, kan 2toDrive definitief worden ingevoerd.

Bekijk hieronder de uitzending van het NOS Journaal. Let op: bij 0.19 minuten komt uw VerkeersPro.nl verslaggever in beeld!

Lees ook: Leerling voor 1000e CBR praktijkexamen 2toDrive geslaagd

Auteur: Bart Pals

24 reacties op “CBR-slagingspercentage 2toDrive-deelnemers ligt fors hoger”

Anjo Joostens (voorzitter CRKN)|06.03.12|18:34

Blij te horen, ook vanwege de hogere slagingspercentage.
Wellicht een opsteker voor de rijscholen om dit te promoten. Rekening houdend met het feit dat er niet meer werk is voor nieuwe rijinstructeurs. We kunnen de rijschoolbranche in zijn geheel stabiliseren, mits we allen de verantwoordelijkheid nemen, hiervoor zullen wij pleiten, maar ook het SWOV ondersteunen.

Bert|06.03.12|19:32

Nou zijn nieuwe “dingen” in het begin natuurlijk altijd succesvol.
Bovendien, wie zijn degenen die 2todrive gaan doen?
Juist, diegenen die zeer gemotiveerd zijn, dus dan moet de slaagkans ook wel hoger zijn.

Bert de Weerd|06.03.12|21:26

@Bert, Inderdaad, bovendien zullen degene die ‘moeilijker leren’ vaak op latere leeftijd beginnen met lessen en wanneer ze al met de proef meedoen langer aan het lessen zijn en dus nog geen examen gedaan hebben.

Johan|06.03.12|22:01

Bij dat hogere slagingspercentage heb ik zo mijn bedenkingen. Het is natuurlijk wel de bedoeling dat 2todrive als succesvol in de publicitet komt!! Meten met twee maten ??

Richard|07.03.12|12:04

Het doel was en is toch minder ongevallen waarbij jongere bestuurders betrokken zijn? Dus is zo’n percentage een niet relevant gegeven! Maar ja, nieuws is nieuws natuurlijk.

Bert de Weerd|07.03.12|12:48

@Richard, Alles wordt aangepakt om de proef positief in het nieuws te brengen. De valkuilen en nadelen die aan de proef zitten lees je weinig over!
Misschien iets voor de redactie om dit op te pikken?

Martin|08.03.12|10:32

Niet altijd negatief denken, denk ik.
Positief denken maakt ook gelukkiger, toch!

Charles|08.03.12|11:25

Natuurlijk positief in de media. Moet toch geen negatieve cijfers hebben in Den Haag. Wat blijft er over van alle negatieve beoordelingen jaren geleden dat jongeren niet geschikt zijn om op jonge leeftijd achter het stuur te kruipen omdat hun cognitieve hersendelen niet zijn volgroeid. Nu loopt de omzet terug bij het CBR wordt dit verzonnen om de omzet op te schroeven samen met onze hele “slimme”minister (HA) moet het natuurlijk wel positief zijn.Let wel het komt mij goed uit hoor.

Jan|08.03.12|12:12

Ik denk juist dat door kritisch deze zaak te benaderen we tot een beter product kunnen komen. Tenminste als dit de bedoeling is van de betrokken partijen. Maar ik heb de indruk dat het commerciële aspect voor 95% de doorslaggevende factor is en die 5% staat voor verkeersveiligheid.
Ik denk dat we dan aardig kunnen inschatten waar al deze positieve op gestoelt zijn.

Bert de Weerd|08.03.12|12:48

@Martin, klopt. Ik zie ook de voordelen er van in, neemt niet weg dat een proef bedoelt is om kritisch te kijken naar wat het invoeren van het begeleid rijden van effect zal hebben op de verkeersveiligheid. Hierbij hoort ook het kijken naar de nadelen en ‘valkuilen’ om daar vervolgens van te leren!

wouter|08.03.12|16:05

ik was op mijn 18e net zo serieus als ik zou zijn op me 17e de prijs van een rijles en een examen was vrij hoog vraag me af wie er niet serieus zijn examen in gaat als hij weet dat hij er de 2e keer weer 200 euro voor neer moet leggen?

Willem Prins|08.03.12|18:23

Dat is positief nieuws zo als dit van start gaat. En nu nog zo’n 2 jaar wachten om een beetje te kunnen ontdekken of dit werkelijk betere en veiliger bestuurders zijn!

y. van ark|08.03.12|23:53

Heel logisch dit.
Wisten wij allang toch?
Een intrinsiek gemotiveerde leerling pakt leerstof sneller op.
Jonge hersenen verwerken leerstof ook nog eens veel effectiever.
Voor nu dus, een mooi resultaat.
Ik blijf positief.

Piet|09.03.12|09:06

Weer een stunt van het CBR om dit te promoten? Denk maar eens terug aan de tijd van de invoering van de Tussentijdse Toets. De leerlingen slaagden bijna allemaal na het afleggen van een Tussentijdse Toets. Het CBR stelde toch dat deze leerlingen 25% meer kans hadden om bij het eerste examen te slagen! En nu? Bijna geen verschil meer tussen de slagingspercentages MET en ZONDER toets !!!!

Pierre|09.03.12|14:48

Werkelijk wat een onnozele reacties. Sommigen zien overal een complottheorie van het CBR in.

UIteraard is het slagingspercentage hoger. Dit komt zoals Bert al aangeeft omdat vooral de gemotiveerde leerling meedoet.
Veel ongemotiveerde kandidaten weten nog niet eens dat het systeem bestaat.

Ik geloof niet in het fabeltje dat 2todrive een commerciele variant is. Dit levert slechts korte tijd extra klanten op voor rijschoolbranche en CBR. Bij invoering van de TTT was dit anders.

Charles|09.03.12|22:08

Hi Pierre , nog niet zo lang bezig zeker heb zeker ook de geschiedenis van het motorrijbewijs niet echt gevolgd/mee gekregen, geldt ook voor het bromfiets rijbewijs, wat blijft daar nu nog van over????

Gert|10.03.12|11:11

he pierre je kan met cijfers doen wat je wil. je kan ze ook manipuleren,maar zolang het cbr niet transparanter wordt moet de branche het blijven geloven.

Martin|10.03.12|12:35

Charles, dit zijn Europa regels.
Daar hebben we zelf voor gekozen?
Ook het ministerie geeft bevelen.
Het CBR probeert er het beste van te maken.
Beetje vertrouwen, kan geen kwaad.
En van echt organiseren heeft de rijschoolwereld over het algemeen nog niet zoveel kaas
gegeten.
1000 instructeurs, duizend meningen, en hooguit een paar op de bres?
Hoe zou dat komen?
We weten het allemaal beter.
Behalve als we iets daadwerkelijk moeten doen.

Willem Prins|11.03.12|00:19

Dit is inderdaad geen alleen door het CBR bedacht. Daar hebben zich “deskundigen”mee bezig gehouden. Voor eerst wel een goed slagings percentage. Nu zijn het nog de beter gemotiveerde kandidaten. Dat wordt geleidelijk aan anders. Nu extra werk bij de rijscholen door het naar voren halen. Later komt dan de klad er in en met minder gemotoveerden.
De rijlesbransche krijgt weer een op en neerhobbelende werk situatie. In de 45 jaar dat ik er in werkte is ook nooit anders geweest.

Willem Prins|11.03.12|22:25

Ach ja, men bedekt altijd wel wat nieus in de rijschoolwereld. Maar goed, het begin pakt positief uit. Maar bekijken of het resultaten heeft op termijn.

Willem Prins|11.03.12|22:28

wat gaan wij doen? storing?

frank|12.03.12|23:25

60% maar geslaagd? De branche moet zich schamen. Als je als instructeur niet in staat bent 17-18 jarigen 9 van de 10 gevallen in een keer te laten slagen, moet je een ander vak kiezen, of terug naar de instructeursopleiding….

Bert|13.03.12|13:26

Natuurlijk Frank. Hoelang geef je al rijles, en hoeveel lessen geef jij je leerling voordat hij slaagt?
Enne, wat doe je met mensen die minder handig zijn? Gooi je die de auto uit zoals een oud collega van me deed? En wat doe je met mensen die persé af willen rijden, en er niet aan toe zijn en dan naar een andere rijschool gaan?
Oh ja, hoeveel examens draai jij per jaar?

y. van ark|15.03.12|21:45

@Bert.
Trap er nou niet in.
Ik denk dat frank gewoon een gefrustreerde (lees: gezakte) leerling is.
Hij denkt het beter te weten dan statistieken.
En die liegen nooit.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.