CNV, kantoor, vakbond

CNV: aanpassing WRM via evaluatie in 2012 duurt te lang

Vakbond CNV Vakmensen heeft minister Schultz van Haegen opgeroepen de sanctie bij het niet halen van de praktijkbegeleiding aan te passen via een Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB). HIerbij hoeft de uitkomst van de geplande evaluatie in 2012 niet afgewacht te worden. “Een evaluatie van de WRM in 2012 betekent in de praktijk dat het dan nog ca. 3 jaar duurt voor dat de WRM daadwerkelijk is aangepast. Dit is echt veel te laat”, schrijft bestuurder Dolf Polders, mede namens de brancheorganisaties VRB en FAM, aan de Tweede Kamer.

CNV vindt dat het direct intrekken (binnen 7 dagen) van de instructie-bevoegdheid nadat er 2 maal niet volgens het opgestelde protocol wordt lesgegeven (geregeld in de WRM), een maatregel die veel te ver gaat.

Rijinstructeur

“De maatregel heeft verstrekkende gevolgen voor de rijinstructeur, die zijn of haar baan hierdoor kan verliezen en ook voor de rijschoolhouder die zijn of haar bedrijf niet voort kan zetten. Bovendien doet de maatregel op geen enkele wijze recht aan de kennis en ervaring die een rijinstructeur door de jaren heen heeft vergaard”, schrijft Polders.

“Wij vinden de kwaliteit van de rijopleidingen heel belangrijk. Maar dat men bij het niet behalen van de toets de lesbevoegdheid kwijt raakt en daardoor ook het inkomen wat uit de baan of het bedrijf gehaald wordt door een rijinstructeur gaat ons te ver! Er is geen enkele andere beroepsgroep waarbij dit zo plaats vindt.”

Nieuwe WRM

Wanneer een instructeur zijn lesbevoegdheid krijgt, is dat 5 jaar geldig. Door de nieuwe WRM is het mogelijk dat de lesbevoegdheid veel korter geldig is. Het lijkt CNV dan ook redelijk dat de bevoegdheid gewoon geldig blijft en dat bij het niet goed afleggen van de toets men deze toets opnieuw kan doen zonder dat men de lesbevoegdheid verliest binnen de tijd dat de lesbevoegdheid duurt (de periode van 5 jaar).

Verder wil CNV zitting nemen in de Centrale Examen Commissie (CEC) van IBKI. Dit orgaan adviseert het ministerie over de WRM.  Polders: “De inbreng van rijinstructeurs (werknemers) is hierin minimaal. Bij de discussie over de huidige WRM heeft de CEC niet beseft welke gevolgen de 7 dagen termijn heeft voor de rijinstructeur.”

Bart Pals

Lees ook: IBKI: evaluatie en eventuele wijziging WRM duurt nog even

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Onderwerpen: , , , , , ,

Auteur: Bart Pals

157 reacties op “CNV: aanpassing WRM via evaluatie in 2012 duurt te lang”

Wim van Dijk|04.04.12|14:42

Hulp uit voor mij onverwacht hoek Een beetje laat , maar een geweldige actie van het CNV. Laten we hopen dat de minister meer onder de indruk is van het CNV dan alle “belangenbehartigers ” uit de rijschool wereld.

John|04.04.12|15:49

Een ieder geval een groep die wel de ernst van de situatie inziet. Heel goed van het CNV.

G.Klein|04.04.12|15:59

Maar waar blijft bijvoorbeeld de FNV ?
en waarom niet even alle rijinstructeurs een brief / Email sturen met daarop wat vragen ?

als ze bij het IBKI alle rijinstructeurs een Email kunnen sturen met de vraag of we accoord gaan met een prijsverhoging voor de praktijkbegeleiding kan het kennelijk wel…,
maar zodra er een inspraakronde is krijgen wij als ongeorganiseerde instructeurs totaal geen stem in het geheel.

Bert|04.04.12|18:50

Goed bezig CNV. Weer een organisatie die door heeft dat rij-instructeurs ook mensen zijn, en niet een stel slaven.
Ben benieuwd wat de BOVAG nu gaat doen. Die zal ook wel weer met een idee komen.
Telkens hetzelfde liedje, niets laten horen totdat andere partijen voor onze belangen opkomen.

Peter|04.04.12|23:22

Ja Bert als meer instructeurs of rijscholen zich zouden aansluiten bij CNV FAM. Of VRB , krijgen ze minder slapelozenachten en de kosten zijn het volgens mij niet wat kost een lidmaatschap bij het CNV en wat zijn de voordelen nogmeer?

Peter|04.04.12|23:38

wat kost een lidmaatschap van het CNV .Fam ,VRB of BOVAG , alles gaat om geld . Blijkbaar belangrijker dan recht, instructeurs sluit je aan maakt niet voor mij niet uit bij wie maar maak een blok

corrytjuh|05.04.12|00:07

@ G. Klein ik was ooit lid van de FNV maar kwam erachter dat die dus niets doen voor rij-instructeurs, ik had gehoord dat CNV er wel mee bezig was, e.e.a. bekeken op hun site en besloten paar jaar geleden om van het CNV lid te worden, geen spijt van gehad, ben ook al goed geholpen door hun juridische afdeling.
Ik zou zo zeggen, kijk eens op de site en overweeg lid te worden, ik denk hoe meer leden des te meer kans dat ze gehoord worden.

Nic|05.04.12|00:16

Dat nu ook CNV zich hierin mengt is een goede zaak. Hopelijk gaan ze wel instructeurs hierin raadplegen en niet zoals anderen vanuit het bureau bedenken wat goed voor ons is .
Uit hun brief lees ik namelijk wel dat ze tegen de sanctie als zodanig zijn en pleiten voor herkansen tot de geldigheid van de pas verstrijkt. Dat houdt dan wel in dat je na 5 jaar alsnog je pas kan verliezen. Sanctie moet er definietief af en en geen onbeperkt herkansen want dat spekt alleen de kas van opleiders en IBKI

Jim Schouten - directeur IBKI|05.04.12|06:02

@G. Klein: Het bevragen van alle rij-instructeurs per email zullen we vanuit IBKI vaker doen. We hebben het ook al eerder gedaan toen het ging om de vertegenwoordiging in de CEC. Ook daarvoor is het belangrijk om het account in Mijn IBKI te activeren en – indien nodig – het juiste email-adres op te geven.
Voor de evaluatie van de WRM stelt de minister eerst een plan van aanpak op. Voor vragen vanuit IBKI is het te vroeg. U kunt uw mening natuurlijk al wel doorgeven aan uw belangenorganisatie.

G.Klein|05.04.12|08:46

@ jim Schouten 05-04-12 .. 06.02

Het bevragen van “alle” rijinstructeurs had men “vooraf” moeten / kunnen doen,
niet eerst met de BOVAG en het Ministerie allerlei verdeel en heers
maatregelen nemen ( en dan nét doen alsof er draagvlak was voor deze sanctie )
eigenlijk is het onze eigen schuld ( ongeorganiseerde rijscholen )
dat we nu met de gebakken peren zitten he ?
Het zou het IBKI sieren niet slechts selectief inspraak te bieden
zeker niet indien er zulke ernstige gevolgen kunnen zijn.

Nic|05.04.12|13:51

Het rare is dat ik uit contact met collega’s merk dat de meeste instructeurs niet eens weten van de vroegtijdige evaluatie Dat komt doordat het in zeer beperkte vorm in de media is Niet in het nieuws, niet in de kranten alleen in media zoals deze. Zo krijg je geen feed back en wederom zullen de verkeerde beslissingen genomen gaan worden omdat de instructeurs gewoon buiten spel gezet worden door te weinig informatie.
Slechte zaak dat blijkbaar minister(ie) dit niet groots naar buiten brengt

jasper|05.04.12|16:20

Collegae,
even goed lezen wat er staat. Als de plannen van CNV worden gehonoreerd is de sanctie niet van tafel! Het enige dat ze willen is, dat de lesbevoegdheid minimaal 5 jaar geldig is. Als je binnen die 5 jaar geen voldoende haalt voor de IBKI farce ben je alsnog je bevoegdheid kwijt!

John|05.04.12|16:29

@ Jasper,

Zoals ik het lees wel. Dat maak ik op uit het volgende citaat:

“Maar dat men bij het niet behalen van de toets de lesbevoegdheid kwijt raakt en daardoor ook het inkomen wat uit de baan of het bedrijf gehaald wordt door een rijinstructeur gaat ons te ver! Er is geen enkele andere beroepsgroep waarbij dit zo plaats vindt.”

G.Klein|05.04.12|16:57

Ik heb ook ervaring met het CNV ( 20 jaar geleden d.i. )
en sindsdien let ik er op, maar ze zijn net het paard van Troje
halverwege komt er altijd iets uit de kast
of ze maken opeens een vreemde wending
wel even oppassen dus….
Daarnaast onze overheid is ook altijd een overheid die overvraagt
en als ze dan uiteindelijk maar de helft binnenkrijgen,
hebben ze toch hun uiteindelijke doel bereikt.
En wie weet het nog ons “levenslang” geldige groene instructeursbewijs ?
waar is dat gebleven ?

Lammert|05.04.12|17:17

@john , en dan de volgende 5 regels goed lezen. Jasper heeft gelijk , het wordt niet anders dan nu. Eerste keer zakken of slagen , maakt niets uit. Tweede keer zakken , nog één herkansing. Men wacht hier zo lang mogelijk mee i..v.m geldigheidsduur pas. Het enigste verschil met wat er voorgesteld wordt is dat wanneer je de opgelegde verplichtingen binnen de eerste 2 jaren zou doen , en je zou alles verprutsen , dan blijft je pas geldig tot dat deze verlopen is. Nu ben je hem na 7 dagen kwijt

Lammert|05.04.12|18:06

Zie je het al voor je , nu lachen er nog een hoop instructeurs en zeggen dat het allemaal makkelijk te doen is. Kriteria beetje aanscherpen en hup , weer extra examens voor ibki. Dat is vast niet de bedoeling van cnv , maar daar draait het wel op uit.

Bert|05.04.12|18:14

@ Lammert, Dat zou zo maar kunnen. Nu al gaan goed in de praktijk presterende instructeurs finaal onderuit en weinig presterende instructeurs rollen er zo door. En als men eenmaal doorgaat met het examineren is het een kleine stap om de eisen nog zwaarder te stellen. Zo kun je altijd een vast inkomen/ werk voor je toko garanderen en na believen aanpassen.

Bert de Weerd|05.04.12|18:31

04.04.12 | 23:38 | Peter
wat kost een lidmaatschap van het CNV .Fam ,VRB of BOVAG , alles gaat om geld . Blijkbaar belangrijker dan recht, instructeurs sluit je aan maakt niet voor mij niet uit bij wie maar maak een blok
Eens. Sluit je aan bij een vereniging of bond die het best bij je past. In mijn geval de VRB en het CNV. Voor grote rijscholen, kan ik me voorstellen dat dit de FAM is. De politiek luisterd niet naar elke rijinstructeurs afzonderlijk maar hopelijk wel naar een sterk collectief

michael|05.04.12|20:42

@g.klein, je valt Jim shouten aan, maar ik vind het al goed dat hij reageerd. Bovag mensen reageren niet vanwege de vooroordelen die sommige hebben, bovendien kan je het niet aan de instructeurs wat zij vinden. Dat is hetzelfde als vragen aan de burgers of de brandstofprijs hoger mag en de belastingen lager.
Wat CNV stelt is juist.
Een sanctie is nodig om de doelstelling te bereiken, het protocol zoals het er nu is niet goed.
Slagingspercentages kunnen een meetinstrument zijn, maar hoe vul je

michael|05.04.12|20:53

dat in. Hoe kom je tot een rijschoolwereld waar de klanten kiezen voor kwaliteit en niet voor prijs? En hoe meet je die kwaliteit en wie ontneem je zijn bevoegdheid?
Grote rijscholen bij de FAM.? En als je dan geen vrachtwagens hebt?
Voor de middelgrote rijscholen heb je de Bovag 3 sterren label, waar je ook aan eisen moet voldoen, ik heb net een nieuwe audit aangevraagd?
Kan me wel voorstellen dat kleine Bovag scholen dat wee oneerlijk vinden.

Bert de Weerd|05.04.12|21:55

@Michael, verklaar je nader, waarom zouden kleine Bovag rijscholen dat weer oneerlijk vinden wat betreft het 3 sterren label?
Kun je als grote rijschool, zonder vrachtauto, niet bij de FAM terecht? Wist ik niet.
Grote rijscholen kunnen dan altijd nog kiezen tussen de Bovag en de VRB. Er zijn ook grotere rijscholen die van beide lid zijn. Dit kan natuurlijk ook.

G.Klein|05.04.12|22:05

@michael 20.42

ik val Jim Schouten niet persoonlijk aan ik val liever ’t IBKI en ’t Ministerie aan
voor hun selectieve optreden
natuurlijk weten ze daar wat onpopulaire maatregelen zijn
en daarom krijgen wij op die cruciale punten ook geen inspraak
( hooguit achteraf als het te laat is )
in het geval van de prijsverhogingen krijgen we opeens allemaal een Email
en als we daar niet op reageren gaan de prijzen omhoog,
en als we er wel op reageren gaan ze ook omhoog.
m.i. pure overheids-terreur !

G.Klein|05.04.12|22:11

Ik zou er best 210 euro voor over hebben om zo’n IBKI inspecteur
een rijles te zien geven volgens dat IBKI protocol ( en dan mag ik de leerling uitkiezen )

zeker weten dat deze inspecteur met alle beste bedoelingen ongelooflijk het schip in zal gaan met z’n protocol en voorschriften
met peper en zout gaan ze er in.

misschien dat we er als “kandidaat / Beunhaas” vanaf de achterbank dan nog wat van leren ook

michael|05.04.12|22:22

Als Bovag 3 sterren rijschool moet je ook in meerdere categorieën les geven en theorieles geven. Hoger slagingspercentage hoger dan kringgemiddelde in alle categorieën.
In onze kring lastig want met bromfiets ziijn we met 25% marktaandeel het kringgemiddelde.
Kleine rijscholen kunnen niet aan die eis voldoen.
Fam. Rijscholen moeten les geven in alle categorieën ( praktijk en theorie)

John|05.04.12|22:51

05.04.12 | 20:53 | michael
Hoe kom je tot een rijschoolwereld waar de klanten kiezen voor kwaliteit en niet voor prijs? En hoe meet je die kwaliteit en wie ontneem je zijn bevoegdheid?

Ontnemen van een bevoegdheid mag nooit. Tenzij iemand een misdrijf pleegt. Als een instructeur met 2 promille achter het stuur zit afnemen!
Klanten zullen voor prijs blijven kiezen. Daar verander je helaas niets aan. Maar daar is de klant dan ook zelf verantwoordelijk voor!

John|05.04.12|22:55

Een commercieële organisatie als de Bvag kan nooit instaan voor kwaliteit. Daat is een onafhankelijk instituut voor nodig zonder winstbejag!

John|05.04.12|23:08

05.04.12 | 20:53 | michael
Hoe kom je tot een rijschoolwereld waar de klanten kiezen voor kwaliteit en niet voor prijs? En hoe meet je die kwaliteit en wie ontneem je zijn bevoegdheid?

Dat klanten voor prijs kiezen daar verander je niets aan. Ze zijn zelf verantwoordelijk voor die keuze. Het ontnemen van een bevoegdheid is misdadig! Als er al slechte instructeurs zijn is dat de verantwoording van IBKI, de opleiders en de CEC! Goedkoop om de rekening dan door de instructeurs te laten betalen.

John|05.04.12|23:13

05.04.12 | 17:17 | Lammert

@john , en dan de volgende 5 regels goed lezen. Jasper heeft gelijk , het wordt niet anders dan nu.

Als je daar in gelijk hebt Lammert dan zijn FAM, VRB en CNV voor het behouden van de sanctie. De brief is namens hen 3 geschreven. Dan denk ik dat deze “belangenorganisaties” dus niet naar hun leden luisteren en lijkt het me het beste en masse het lidmaatschap op te zeggen. Misschien kan VRB hier duidelijkheid verschaffen.

K. onijn|05.04.12|23:53

05.04.12 | 22:22 | michael

Als Bovag 3 sterren rijschool

Even ter uwer informatie: Bovag is enkele jaren geleden al gestopt met de “drie sterren rijschool” Kijk even op de Bovag website!

Lammert|05.04.12|23:54

@John ,zie ik, of lees ik dit verkeerd dan volgens jou ?. Ik hoop het hoor en hoor het graag.

michael|06.04.12|08:09

@K. Onijn, het was even stil rond het 3 sterren schild, maar deze week zijn de leden weer geïnformeerd over het 3 sterren label, en de eisen die daaraan gesteld worden.
@john, het leden gedeelte in een vereniging.

Waarom die afgunst?
Misschien omdat consumenten het label toch als betrouwbaar zien, en jullie dat als onzin zien.
Vind ik toch niet helemaal waar, je wordt juist lid om je leerlingen tegemoet te komen
Klachtenafhandeling, BGF en bij 3 sterren nog veel meer.

michael|06.04.12|08:13

En je wordt juist geen lid als je alles wil doen op je eigen manier en geen bemoeienis van een branche organisatie wil. En dat is nou het grootste probleem in de rijschoolwereld.
Iedereen voor zich.

Jim Schouten - directeur IBKI|06.04.12|08:21

@G. Klein
Het is niet mijn intentie om selectief te zijn in het bevragen van belanghebbenden. Maar tijdens de vorige evaluatie (2004/2005!) waren de technische mogelijkheden er voor IBKI nog niet. Zelfs Verkeerspro was er niet. We vergeten makkelijk hoe snel internet zich ontwikkelt.
Toch even plagen: zelfs als we alle rij-instructeurs rechtstreeks bevragen, reageert ruim 80% niet. Gelukkig geeft de andere 20% al een goed beeld van de verschillende meningen.
We blijven hiermee experimenteren.

G.Klein|06.04.12|08:40

@jim Schouten – directeur IBKI 06-04 / 08.21

Inmiddels staat er geen paard meer voor de Tram ( ook in 2004 was dat niet meer het geval )
en in 2004 was het allemaal nog de goeie oude tijd, hoewel intrekken van ons levenslang geldige groene instructeursbewijs ook niet zo netjes was vinnik.
Maar goed nu is het 2012 en er is geen enkel beletsel om nu alle instructeurs
even een Email of briefje te sturen met daarop een enquete,
dan denk ik niet dat die schofferende WRM sanctie nog lang bestaat.

Bert|06.04.12|08:40

@ Jim Schouten.
Tja, daar heeft u wel een punt. En wel precies het punt waarom de rijschoolwereld een stelletje ongeregeld is. Heeft men de kans om een mening kenbaar te maken, dan laat men het na. Typisch..

G.Klein|06.04.12|19:22

@Bert 08.40

Dat 80% niet gereageerd heeft op de vraag of Praktijkritten
duurder mochten worden of anders de oproeplokatie niet meer konden uitkiezen
wil niet zeggen dat 80% ook niet zou reageren bij de vraag
of de WRM sanctie afgeschaft moet worden.
Dat zijn vragen van een andere orde, En ’t Ministerie / IBKI weet dat ook
dat is precies de reden waarom we nooit inspraak kregen
over de invoering van die WRM sanctie,
We hebben nooit en zullen indeze nooit inspraak krijgen
ook in 2012 niet !

gertine|06.04.12|19:54

dat je vaardigheden getoetst moeten worden vind ik begrijpelijk,alleen ik vind het heel zwaar wegen.voorbeeld van mezelf;als ik een examinator naast me heb zitten waar ik me niet prettig bij voel ,klap ik dicht .terwijl ik in de praktijk een veelgevraagd instructrice ben.maar door zo een momentopname zou je dus alles kwijt kunnen raken.mijn advies zou zijn bijscholing na 2 x onvoldoende,en pas behouden niet na 5 jaar nog je bedrijf op kunnen doeken.

michael|06.04.12|20:38

Op forums reageren doorgaans de klagers, een enkeling verdedigd, ook als je om reactie vraagt per mail, doorgaans reageren diegene die het hoog zit.
Nou je toch mee kijkt “Jim Schouten”
Ik zou pleiten voor een sanctie op een andere manier.
Instructeur word steekproefgewijs beoordeeld, (zo zal die altijd een aangepast protocol voeren)
slaagt hij niet, dan na 3 tot 4 weken een herkansing (eigen kosten) slaagt die weer niet dan verplichte bijscholing, onbeperkt, maar wel verplicht anders sanctie

michael|06.04.12|20:44

En dan de Theorie, hetzelfde systeem, dus niet nutteloos aanwezig zijn.
Ik stel voor in ieder geval de rijprocedure toetsen, Geen verplichte school, dit kan best ook thuis, slaag je 2 maal niet, dan bijscholing.

Verder kan het CBR aantekeningen maken wanneer bepaalde instructeur te vaak met kandidaten komen die niks op examen te zoeken hebben. en dan heb ik het niet over de net niet voldoendes.

zo ontneem je niemands bevoegdheid, en zullen de hele slechte het uit zichzelf opgeven.

Niels|06.04.12|21:40

@ Michael,

Nee ik ben toch niet helemaal met je eens. De theoretische bijscholing zonder toets vind ik prima zo, het gaat hier om bijscholing opfris.

Bijscholing betekend (bijhouden van de laatste ontwikkelingen). Niet toetsen en straffen geldt ook voor de toneelstukje.

Henk|06.04.12|21:49

06.04.12 | 20:44 | michael

Ik stel voor in ieder geval de rijprocedure toetsen, Geen verplichte school, dit kan best ook thuis, slaag je 2 maal niet, dan bijscholing.

Geen sanctie ne geen toetsing. Je bent instructeur en dat blijf je. Er is geen enkele bevolkingsgroep die de bevoegdheid door deze flauwekul kan verliezen. En laat de theorie maar eens ergens over gaan i.p.v. die inhoudsloze cursussen die nu worden gegeven. Verplichting maakt de opleider lui!

Henk|06.04.12|21:54

06.04.12 | 20:44 | michael

Verder kan het CBR aantekeningen maken.

Het CBR dient onafhankelijk te zijn. Die heeft niet ook nog eens als taak om dat soort dingen bij te houden. Er zijn slechte bakkers, slechte loodgieters, slechte artsen enz. deze mensen mogen hun werk altijd blijven doen.

henk|06.04.12|21:55

Maar in rijschoolland wil men zich met de kwaliteit van de collega bemoeien. Doe gewoon je werk zelf goed en profileer je als betere instructeur. Dan haal jij de klanten bij die “slechte” weg en houdt deze geen klant meer over.

michael|06.04.12|21:57

Je mag toch van elke instructeur verwachten dat hij de rijprocedure kent!!
Geen sanctie in de zin van “binnen 7 dagen pas inleveren” maar wel net zolang tot je hem goed genoeg kent, de weigeraars krijgen de sanctie.
De theoretische bijscholing is nu onzinnig, als wij op die manier theorie les zouden geven dan zouden we 26 zaterdagen bezig zijn. Volgens mij is die zo geregeld om de opleiding instituut tegemoet te komen, thuis studie moet ook mogelijk zijn en dat kan alleen met een toets.

michael|06.04.12|22:04

En daar ben ik het met de kritiek op de Bovag eens, teveel belangen en de opleiding instituten zijn een te belangrijk lid.

michael|06.04.12|22:09

06.04.12 | 21:55 | henk
Maar in rijschoolland wil men zich met de kwaliteit van de collega bemoeien. Doe gewoon je werk zelf goed en profileer je als betere instructeur. Dan haal jij de klanten bij die “slechte” weg en houdt deze geen klant meer over.

De klant weet niet wat goed of slecht is, als je collega zegt dat hij het in 20 lessen kan, waar jiij zegt 30, dan gaat hij naar hem. Zelfreflectie is ver te zoeken en al gauw denken ze aan het lijntje gehouden te worden.

Henk|06.04.12|22:14

06.04.12 | 22:09 | michael

De klant weet niet wat goed of slecht is, als je collega zegt dat hij het in 20 lessen kan, waar jiij zegt 30, dan gaat hij naar hem. Zelfreflectie is ver te zoeken en al gauw denken ze aan het lijntje gehouden te worden.

Dat is dan de verantwoordelijkheid van die klant. Dan is het jouw taak daar de klant voor te waarschuwen. Daar is geen sanctie voor nodig!!

Bert de Weerd|06.04.12|22:15

Dat is ook de strekking van de Brief van CNV FAM en VRB.
De Sanctie eraf en Evalueren met de rijschoolbranche ipv met de opleidingsinstituten.

Niels|06.04.12|22:18

De instructeurs van vroeger zijn anders opgeleid door de IBKI en opleiders en nu moeten wij met z’n allen het vuile werk van een ander opknappen vind het niet eerlijk zo.

Johan|06.04.12|22:38

Was het systeem van applicatietoets iedere 5 jaar nou zo slecht ?? Iedereen werd op dezelfde kennis getoetst en je was weer up to date over wet -en regelgeving. De praktijkbegeleiding is en blijft mensenwerk waarbij de ene examinator je een betere beoordeling geeft dan de ander. Van mij mag de verplichte bijscholing puur theoretisch worden. In de praktijk worden we vanzelf wel afgeserveerd als we het niet goed doen. Het gaat niet alleen om hoe je dingen aanleert maar ook om de manier waarop!

Niels|06.04.12|22:56

Dat is niet de belangrijkste als je alleen maar goed les kan geven.

Als je niet goed met mensen kan omgaan of je hebt niet zo veel geduld dan lopen al je leerlingen weg. Als je leerlingen tevreden zijn gezakt komen ze altijd terug.

Een leerling die goed les krijgt wil niet zeggen dat de leerling tevreden is!

De zwakken zullen vanzelf uit de markt verdwijnen dat gaat vanzelf daar heb je geen toetsen en sancties voor nodig.

Niels|06.04.12|23:03

06.04.12 | 22:38 | Johan

Volledig met je eens de applicatietoets was niet zo slecht, als we nou terug gaan naar de applicatie dan hoeft er niets aangepast te worden scheelt weer een hoop werk voor de IBKI en opleiders.

Wat mij betreft gelijk invoeren en klaar?

G.Klein|06.04.12|23:21

@Niels 23.03

bij de applicatietoets was het resultaat alleen objectief te beoordelen
bij de praktijk-rit kunnen ze je selectief beoordelen
en ik vrees dat dat ook de bedoeling was, ze hebben hierbij een instrument
in handen waarbij je zelf niets kunt bewijzen en je bent overgeleverd aan de grillen
van zo’n inspecteur

Niels|06.04.12|23:35

Ik lees hier vaak dat veel rijscholen onder de prijzen lessen, dat is een makkelijke probleem!

Kom met een wet, alle rijscholen verplicht vanaf 35 euro te lessen zo niet dan dreigt een boete.

Niels|06.04.12|23:43

Of een straf er mogen geen examens meer gedaan worden bij het CBR voor een aantal maanden.

Henk|07.04.12|00:14

06.04.12 | 21:57 | michael
Je mag toch van elke instructeur verwachten dat hij de rijprocedure kent!!
Dan moeten ze eerst dat ding eens herschrijven. Buiten het feit dat er op elke bladzijde meer dan 5 taal, stijl en komma fouten staan deugd er van veel andere dingen ook niets. Er staan dingen als advies in die het SWOV, VVN enz. absoluut onwenselijk acht. Daarbij als een instructeur twijfelt kan hij/zij alles zo in de rijprocedure opzoeken. Het heeft geen zin deze uit het hoofd te kennen.

Jan|07.04.12|00:16

06.04.12 | 23:35 | Niels
Ik lees hier vaak dat veel rijscholen onder de prijzen lessen, dat is een makkelijke probleem!

Kom met een wet, alle rijscholen verplicht vanaf 35 euro te lessen zo niet dan dreigt een boete.

06.04.12 | 23:43 | Niels
Of een straf er mogen geen examens meer gedaan worden bij het CBR voor een aantal maanden.

ONZIN. We leven in een vrij land dus mag een ieder zijn/haar prijs bepalen. We stellen toch ook geen minimumprijzen in de supermarkt?

jasper|07.04.12|01:11

@Niels
Minimum prijs kan niet dunkt me gezien de vrijheid van onderwijs.
Wellicht een ander idee: iedere instructeur houdt zijn/haar uren bij en maximaal is 45 uur per week. Komt de veiligheid ten goede en ik moet de eerste instructeur nog zien die dan minder dan 40 euro kan vragen.

Miep|07.04.12|01:37

07.04.12 | 01:11 | jasper
@Niels
Wellicht een ander idee: iedere instructeur houdt zijn/haar uren bij en maximaal is 45 uur per week. Komt de veiligheid ten goede en ik moet de eerste instructeur nog zien die dan minder dan 40 euro kan vragen.

En hoe ga je dat controleren? In elke lesauto ook nog eens een peperdure tachograaf??? Jaag ons maar verder op kosten hoor!

Johannes|07.04.12|02:32

06.04.12 | 22:09 | michael
De klant weet niet wat goed of slecht is, als je collega zegt dat hij het in 20 lessen kan, waar jiij zegt 30, dan gaat hij naar hem.
ooo. En jij weet wel wat goed of slecht is? Of de overheid? Die moet de consument aan het handje nemen? Maar dan alleen v.w.b. rijlessen omdat dat toevallig jouw werk is. Voor garage’s, scholen, of ziekenhuizen hoeft dat niet. Nee. Rijles DAT is belangrijk. Er moet bijscholing “hoe verkoop ik mezelf”komen.

Niels|07.04.12|02:37

07.04.12 | 01:41 | Johannes

Niet iedereen kijkt naar kwaliteit!

michael|07.04.12|07:41

@Niels
De overheid kan en wil zich niet bemoeien met de lesprijzen, moeten we voor elk beroep een miniminum prijs bedenken? Wat zou helpen is het herinvoeren van een middenstandsdiploma.
Boevendien zijn het juist diegene die 15 uur per week maken die 35€ vragen. Je bent wel heel dom als je zo’n prijs vraagt met volle agenda.
De overheid heeft momenteel belangrijkere punten op de agenda. Als je wat wil heb je een branche organisatie wil die macht heeft.

michael|07.04.12|07:44

En nou moeite zeggen dat ik zelf ook nooit op ledenvergaderingen kom, dat neem ik mezelf kwalijk, ik heb altijd ietsin de agenda wat ik belangrijker vind. Zo zijn we eigenlijk allemaal hetzelfde, veel klagen niks doen.

Bert de Weerd|07.04.12|09:46

Petje af dus voor iedereen die zich hier wel voor in zetten. Vaak zelfs vrijwillig!

Marcel|07.04.12|10:59

07.04.12 | 07:44 | michael
En nou moeite zeggen dat ik zelf ook nooit op ledenvergaderingen kom, dat neem ik mezelf kwalijk, ik heb altijd ietsin de agenda wat ik belangrijker vind. Zo zijn we eigenlijk allemaal hetzelfde, veel klagen niks doen.

Punt 1. zo ben IK niet. En dan nog… Wat dacht de Bovag destijds? Een sanctie DAT vinden de instructeurs leuk! Want de sanctie was een idee van de Bovag. Ja en nu hun ledenaantal terugloopt willen ze die fout proberen te herstellen.

Bert|07.04.12|11:47

35 Euro per les. Voor een les van een uur, 60 minuten, is dat veel te weinig. 45 Euro is nog aan de lage kant, tenzij je de kost niet wil verdienen.

Niels|07.04.12|11:55

@Bert.

Dat ligt eraan les je met nieuwe lesauto’s, heb je personeel, heb je een pand, heb je daarnaast nog een andere baan.

Ik heb daar geen bezwaar tegen iedereen moet zelf weten.

Niels|07.04.12|12:08

06.04.12 | 23:21 | G.Klein

Daar heb je een punt, bij objectief beoordelen heb je een bewijs, selectief niet dus je bent afhankelijk geworden van datgene…

Ik vind het helemaal niet zo slecht als we nu overstappen naar de applicatie, de knop omdraaien en klaar?

Niels|07.04.12|12:32

06.04.12 | 23:21 | G.Klein

bij de applicatietoets was het resultaat alleen objectief te beoordelen
bij de praktijk-rit kunnen ze je selectief beoordelen

Volledig met je eens, we zijn langzamerhand wel erg afhankelijk geworden.

Niels|09.04.12|16:07

06.04.12 | 23:21 | G.Klein

Volledige met je eens, als je de toets objectief kan doen dan weet je voor 100% zeker dat het goed is, bij selectief kunnen fouten gemaakt worden het zou zonde zijn als je door een menselijke fout je baan moet opgeven!

G.Klein|09.04.12|16:57

Ik daag dan ook het IBKI uit om eens iets inovatiefs te doen,
en laat het IBKI dan maar eens zelf een demonstratie geven
wij leveren de leerling aan…., en het onderwerp en de IBKI inspecteur
geeft die rijles volgens haar eigen IBKI protocol ….,
ik weet 100% zeker dat de “leerling” geen stap dichter bij het doel komt
en er eigelijk helemaal niks van zal leren.

Bert de Weerd|10.04.12|08:26

Heeft iedereen die tegen de absurde sanctie is al getekend:

http://www.petities24.com/signatures/lesbevoegdheid/start/810

Vooral de grote steden blijven achter. Waarom??

Niels|10.04.12|11:50

@ G.Klein,

Volledig met je eens,

Dat is een hele goeie en dan aan het einde van de les kunnen we een paar vragen stellen aan de leerling ik weet ook 100% zeker dat de leerling helemaal niks van zal leren, tevens is de protocol niet voor iedereen geschikt elke leerling leert anders!

Ik heb sommige leerlingen alleen de koppeling dat moet je minimaal 500 keer uitleggen en dan beginnen ze dat een beetje te begrijpen, hoe wil je dat doen met de protocol dat is dweilen met de kraan open.

Niels|10.04.12|11:58

@ Bert de Weerd,

De site is niet bij iedereen bekend ik denk nog geen 10% van de rijscholen weten dat de site bestaat.

De site moet goed gepromoot worden!

Gerrit|10.04.12|13:16

weten jullie trouwens dat je dat IBKI kunststukje ook in een gewone auto mag uitvoeren ?

dat wil zeggen in een gewone auto zonder dubbele bediening en zonder lesbord ?

dat mag volgens de examenvoorwaarden indien de leerling al een rijbewijs heeft
zie je het voor je…. jij je proberen aan het protocol te houden en vervolgens die “leerling” maar toneel spelen in een gewone auto ( oh ja waarschijnlijk we extra piegels op die auto zetten, maar daar zijn ze een beetje onduidelijk over )

Bert de Weerd|10.04.12|13:19

@Niels, Vandaar dat ik hem nog een keer benoem ;)

Palm|10.04.12|19:36

10.04.12 | 13:16 | Gerrit

weten jullie trouwens dat je dat IBKI kunststukje ook in een gewone auto mag uitvoeren ?
dat wil zeggen in een gewone auto zonder dubbele bediening en zonder lesbord ?
dat mag volgens de examenvoorwaarden indien de leerling al een rijbewijs heeft

Hoe kan ik les 1 wegrijden remmen stoppen uitleggen als de dubbele bediening ontbreekt!

Slaat nergens op de examenvoorwaarden.

Palm|10.04.12|20:12

Ik ben zelf ook tegen de sanctie. Zo te zien is er een enorm probleem in de rijschoolwereld.
Er bestaat geen enkel beroep waar je op zo’n idiote manier je beroep kan kwijtraken.

Johan|10.04.12|22:20

@Palm. Volgens mij staat wel in de voorwaarden dat de leerling de beginsellen van het autorijden moet beheersen, dus een eerste rijles mag je sowieso niet geven op je prakt.begeleiding.

Gerrit|10.04.12|23:19

@Palm & @Johan

wat maar aangeeft dat het een “toneelstukje” is
als je dus een “pseudo” leerling met rijbewijs kan inzetten voor het kunststukje
dan zegt dat helemaal niks over je kwaliteiten als “rij-instructeur”

overigens is het verboden een “echte” leerling in te zetten die de Nederlandse taal
niet goed machtig is ?
ik vraag me af hoe je een Chinese Leerling in ’t Nederlands moet “motiveren”
dergelijke klanten hebben meer aan een demonstratie i.p.v. kletspraatjes
volgens het IBKI “protocol’

Gerrit|11.04.12|09:10

Het IBKI kijkt naar het bereikte *doel / resultaat* = heeft de les/leerling resultaat geboekt ?
( en dat mogen ze niet want ze zijn geen CBR examinator )
***
of ze kijken NIET naar het *doel / resultaat* en slechts naar het protocol
wat als het protocol niet is gevolgd, en de leerling heeft WEL het *doel* bereikt ?
***
kortom : ik vind dat zo’n IBKI inspecteur ÈÈRST een CBR Examinator diploma moet hebben
voordat deze zich mag mengen in het al of niet succesvol zijn van de gegeven “rijles”

Palm|11.04.12|11:25

@Gerrit

als je dus een “pseudo” leerling met rijbewijs kan inzetten voor het kunststukje
dan zegt dat helemaal niks over je kwaliteiten als “rij-instructeur”

Precies kwaliteit kan je niet meten met kuntstukje dat is onmogelijk, als je goed les kan geven op je eigen manier daar is natuurlijk niks mis mee als je leerling maar van leert dat is de belangrijkste.

Palm|11.04.12|11:28

@ Gerrit
ik vraag me af hoe je een Chinese Leerling in ‘t Nederlands moet “motiveren”
dergelijke klanten hebben meer aan een demonstratie i.p.v. kletspraatjes
volgens het IBKI “protocol’

Daar was ik al bang voor, dat is wel eens vaker hier gezicht.

ELKE LEERLING LEERT ANDERS.

Palm|11.04.12|11:32

typefoutje ik bedoel gezegd in plaats van gezicht.

Niels|11.04.12|13:01

Rijdt iedere automobilist op dezelfde manier, NEE? Iedere ervaren automobilist heeft in de loop der jaren een eigen rijstijl ontwikkelt …

Les geven op mijn eigen manier is niks mis mee, weg met de kunststukje en maak een theoretische toets van.

jasper|11.04.12|13:03

Ik heb mijn “praktijkbegeleiding” gedaan met een pseudo leerling. Protocol gevolgd, fluitje van een cent, geslaagd. Maar de IBKI afgezant heeft nu nog geen enkel idee hoe ik in werkelijkheid les geef.
Kortom, toneelstukje afschaffen en en vervangen door échte praktijkbegeleiding. Stap zo nu en dan bij elkaar in de auto en kijk hoe je collega het doet, cq laat zien hoe jij het doet. En vooral: praat er daarna over.

Niels|11.04.12|14:01

@ jasper,

En heb je daar wat bij geleerd? Ik denk zelf helemaal niks, ik heb dat kunststukje vorige jaar ook gedaan.

Juist van andere collega’s kunnen we wat bij leren en het is nog gratis ook.

Gerrit|11.04.12|14:49

Heeft er hier al iemand ervaring met het herintreders traject ?
ik heb er iets over gelezen en dat lijkt me ook iets dat je zo uit je mouw schud
even een paar meerkeuze vragen beantwoorden en klaar ben je
( zolang je maar betaalt )

en ik kan het verkeerd gelezen hebben, maar de her-intreders krijgen een “rijexamen’
ze ( IBKI) gaan naast je zitten en kijken hoe je zelf met de auto door het verkeer heen gaat
alsof je een soort van verkeers psychopaat bent die opnieuw getest moet worden

Keesje|11.04.12|17:36

11.04.12 | 14:49 | Gerrit
de her-intreders krijgen een “rijexamen’
ze ( IBKI) gaan naast je zitten en kijken hoe je zelf met de auto door het verkeer heen gaat

En vergeet niet dat men dat “rijexamen” moet doen voor elke bevoegdheid die men bezit. . En dan nog met droge ogen beweren dat dit gedaan is om “betere instructeurs”te krijgen. Het gaat niet om het geld. En juist diegenen die er veel geld aan verdienen dit hebben bedacht. Dan heb je toch minimaal de schijn tegen.

Niels|11.04.12|19:51

@Gerrit,

Dat is ook alweer iets doms ja, het lijkt alsof je rijbewijs is ingevorderd en je moet bij het CBR een rijtest doen.

Herintreders traject daar schiet je niks mee op en ben je een hoop geld kwijt. Als je de kunststukje niet haalt dan is je rijschool meteen failliet verklaard, het heeft geen zin meer om een herintreders traject te volgen je rijschool ben je toch al kwijt.

Niels|11.04.12|20:09

Wij hebben met 3 dingen te maken, geen twee maar drie vliegen in een klap.

1 Economische crisis
2 Veel concurrentie
3 Sanctie kans om failliet te gaan

Niels|11.04.12|20:44

En als je in loondienst werkt kan je maar beter een schoonmaak cursus volgen in plaats van herintreders traject verdien je gelijk veel meer en kan je tot je 65e doorwerken.

Niels|12.04.12|09:56

@ keesje,

Wij zijn allen slaven! iets raars bedenken om meer omzet te maken kan geen kwaad he?

Alles draait om extra omzet dat durf ik jou met 100% te garanderen, niet om “betere instructeurs” te krijgen dat zijn allemaal verkooppraatjes….

Gerrit|12.04.12|10:14

Ik denk ook dat dit de overheid geld gaat kosten,
stel je rijd zakelijk met je leswagen dan moet je kunnen aantonen wanneer je die auto gebruikt hebt
en waarom,
nu zullen er rijscholen zijn ( ik niet ghegheghe…, ) die kunnen hun IBKI optreden als excuus gebruiken
ze waren zich namelijk aan het “voorbereiden / inoefenen” op hun rol in het IBKI toneelstukje.
***
kortom je kunt nu privé-ritten maken onder de noemer “training voor mijn IBKI-praktijkrit”
kun je toch nog leuk wat terugverdienen.

Niels|12.04.12|13:55

12.04.12 | 10:14 | Gerrit

Ik denk ook dat dit de overheid geld gaat kosten,

Als je in de bijstand terecht komt dan kost het de overheid sowieso geld, je krijgt dan een opleiding vergoed en een uitkering leuker kan het toch niet.

DEN HAAG – Gemeenten komen dit jaar 386 miljoen euro te kort voor de uitvoering van de bijstand.

http://www.nu.nl/economie/2335692/gemeenten-komen-geld-kort-bijstand.html

Nic|12.04.12|16:45

@niels Als je in herintreders traject komt en afhankelijk wordt van een uitkering, krijg je helaas geen opleiding vergoed. Ook als je via UWV je opleiding hebt gedaan en niet aan de bak kan komen en nog een uitkering geniet zal je je bijscholing zelf moeten betalen ook al weten ze daar dat je dat met een uitkering niet kan betalen. Als je dan pecht hebt verloopt je pas en is je door UWV betaalde opleiding weggegooid geld Overigens niet raar dat er 386 miljoen euro tekort is want wordt weggegooid

Gerrit|12.04.12|17:09

@niels

alleen moet je voordat je in de bijstand komt eerst je spaargeld opmaken
en of je huis verkopen / opeten.

maar goed, deze ellende krijg je kennelijk als je elkaar niet meer steunt
en je niet weet te organiseren,
De overheid is slim die verdeelt ons gewoon nog verder, ze pikken er ieder jaar een groepje uit,
eerst de instructeurs met een verlof tot 2012, daarna 2013 etc. ondertussen denken we stuk voor stuk dat het ons niet zal overkomen en alleen die vervelende collega’s / beunhazen

Danielle|12.04.12|23:13

Als je een uitkering krijgt mag je niet eens scholing volgen. Want dan ben je productief bezig. Je krijgt dan een korting op je uitkering. Een her-intreders traject volgen is dus eigenlijk verboden bij het UWV. De enige scholing die je van de overheid mag verwachten is een cursus solliceren.

Niels|12.04.12|23:56

@Gerrit,

Ik moet niks heb geen eigen huis en ook geen spaargeld “Van een kale kip kun je niet plukken”
Dat is een zorg minder voor mij, uiteindelijk ga ik straks toch geld voor de staat kosten.

Krijg ik geen opleiding dan maar in de bijstand blijven en dan gaan we kijken wie gaat winnen.

Dat is niet slim hoe ze nu te werk gaan.

Niels|13.04.12|00:04

@ Nic,

Dat is geen weggegooid geld aan betaalde opleidingen, dat is het geld wat ze tekort hebben omdat veel werklozen rondlopen.

Danielle|13.04.12|08:03

Als je door deze scholing bij het UWV uitkomt en je wilt toch het herintrederstrajact volgen. dan ben je volgens het UWV productief bezig. De uren die je besteed aan deze scholing trekken ze van je uitkering af. Wat je van de overheid dan nog mag verwachten is een cursus solliciteren en dat was het.

Niels|13.04.12|10:55

@Danielle,

Wat je van de overheid dan nog mag verwachten is een cursus solliciteren en dat was het.

Probeer jij maar is een andere baan te vinden, dat lukt je toch niet zeker als je een beetje op leeftijd bent.

Zonder diploma’s kom je al helemaal niet meer aan het werk. Forget it.

Danielle|13.04.12|11:35

@ Niels
Dat een sollicitatie cursus nuttig zou zijn was ook niet serieus bedoeld. Je beland vanzelf arbeidskreupel in de bijstand. Eenmaal daar beland ben je afgeschreven.
Ben je wat ouder dan heb je pech. Nederland vergrijst toch wel. Als jij niet in de bijstand zit dan zit er iemand anders in.
Met dit soort redeneringen denkt de overheid een goed beleid te voeren. Scholing die niet aansluit bij jou eigen leerbehoefte maar wel aan hun eigen financiele behoefte is het gevolg.

Ruud Kraan|13.04.12|20:54

Weet je wat het probleem is? We hebben te veel instructeurs en rijscholen. Dit is een mooie schifting, want dan vallen de rotte appels vanzelf door de mand. Krijgen we eindelijk eens eenheidsprijzen van 40 tot 50 euro per uur, cao en pensioenopbouw. Daar zou de rijschoolwereld veel aan hebben. Nu is het een losgeslagen zooitje, zeg het zelf…! Dit is net zo hopeloos als de taxis. Waaardeloos. Sorry jongens en meisjes, maar zo zit het.

Niels|14.04.12|15:11

13.04.12 | 20:54 | Ruud Kraan

De kunststukje heeft niks met rotte appels te maken dat is een sanctie om meer omzet te maken!

Wat bedoel je met rotte appels, bedoel je rijscholen die voor een lage lesprijs lessen, sorry er zijn hier een hoop rijscholen met een hoog slagingspercentage en ze vragen niet meer dan 35 euro per uur!

Zonder concurrenten geen markt en zonder markt geen potentiële klanten en zonder klanten geen verkoop …

Niels|14.04.12|15:14

13.04.12 | 20:54 | Ruud Kraan

Je bent op dit forum een van de grootste voorstanders van deze sanctie! Ik de grootste tegenstander.

Ik zal blijven vechten totdat deze idiote sanctie weg is.

Ruud Kraan|14.04.12|18:46

Als ik al die reacties lees, dan merk ik dat velen van u niet eens weten waarover ze praten. Elkaar napraten zit er veel in. Op een enkeling na wordt er gelezen hoe die IBKI regelingen in elkaar steken. Begin nu eerst eens te lezen wat het IBKI precies wil, dan kom je al een heel end. Al die leuterkoek die ik lees is nu juist het probleem in de rijschoolwereld, het zijn allemaal eigenheimers. Als dat verandert en dat gebeurt nu, dan zal het beter worden, met minder rijscholen en instructeurs.

Nic|15.04.12|04:41

@ruud kraan Dit is niet de oplossing want die schifting wordt zo niet gedaan op basis van kwaliteit maar op basis van protocol Indien je het protocol kan volgen dus aan de basis een les kan geven slaag je voor je bijscholing maar zegt niks over de kwaliteit van de instructeur.
Een ervaren instructeur die niet meer volgens het basis protocol werkt maar wel weet wat hij zijn rijbewijsleerlingen echt moet bijbrengen moet terug naar af om te slagen Nee dat is geen kwaliteitsverhoging maar verlaging

Keesje|15.04.12|18:38

@| Ruud Kraan

Nee, jij vindt dat het zo is. Het is jouw mening! Volgens mij zit het n.l. heel anders. De “rotte appels” vallen door de mand? Wat zijn dan die “rotte appels”? En waar baseert u op dat deze door de mand gaan vallen? Deze kunnen ook gewoon het protocol leren bij een opleider. Succes gegarandeerd! En COA? Nee hoor! Kijk maar naar b.v. de tuinbouw.

Kees|15.04.12|18:40

@| Ruud Kraan

Daar is een CAO en kun je dus vooral als ZZP er aan het werk. Zo omzeil je dat. Taxi is een goed voorbeeld. Dit is ook door de minister kapot gemaakt. En nu de rijschoolwereld! 40 tot 50 euro? Yeah, dream on. Er komen per jaar meer instructeurs bij dan er afvallen. Money makes the world go round. Remember.

Els|16.04.12|01:28

@Ruud de oplossing is denk ik eenvoudig! Voldoe je niet aan het uren criterium voor zelfstandige dan geen btw en zelfstandigen aftrek meer! Dan is het voor alle “part-time” rijscholen of instructeurs die de 65 al zijn gepasseerd niet interessant om een rijschool te hebben voor die mooie auto en 2 of meer keer op vakantie gaan ten koste van de full-time rijscholen! Deze “rijscholen” rijden voor 30 euro of minder per uur en verzieken de markt! <<<vervolg

Els|16.04.12|01:29

<<< vervolg
Helaas weet de branche organisaties dit al jaren, maar waarom zouden die hier iets tegen doen? Eenvoudig omdat ieder “lid” geld oplevert ongeacht of die nu wel of niet full-time rijschool is! Waarom zou de overheid hier iets aan doen? Met 6700 rijscholen zijn er meer dan voldoende concurrenten om de les prijs lekker laag te houden en beurt die zelfde overheid een leuke bak btw! Het is jammer dat ook de overheid slaapt

Els|16.04.12|01:31

<<< vervolg
want met de helft aan aantal rijscholen zullen de tarieven ECHT omhoog gaan waardoor de rijscholen zich nog beter kunnen scholen en daardoor meehelpen aan het verminderen van het aantal verkeersslachtoffers!! Voor de overheid zal dan de btw opbrengst het zelfde blijven maar voor de maatschappij worden de medische kosten lager omdat rijscholen de gelden hebben om zich nog beter te scholen!!

John|16.04.12|10:10

16.04.12 | 01:28 | Els
@Ruud de oplossing is denk ik eenvoudig! Voldoe je niet aan het uren criterium voor zelfstandige dan geen btw en zelfstandigen aftrek meer!

Dat kan dus niet. In Nederland is een ieder voor de wet gelijk dus deze “oplossing” is verboden.

John|16.04.12|12:28

Ruud Kraan
Als ik al die reacties lees, dan merk ik dat velen van u niet eens weten waarover ze praten

Zoals u weet (als u de moeite neemt om de reacties van anderen te lezen) had u geweten dat ik eind vorig jaar deze flauwekul al gedaan heb. Met meer dan voldoende resultaat. Pas weer 5 jaar geldig. En daarna……. bleef ik op mijn eigen manier lesgeven. We krijgen hierdoor geen enkele verbetering. Waarom heb ik op het VWO zo nooit les gehad? Het is toch zo’n geweldige manier?

Ruud Kraan|16.04.12|16:57

@john, dat jij op je eigen manier door wilt blijven gaan is jouw zaak. Echter het IBKI geeft aan dat de regels wat aangepast zijn, om meer eenheid te krijgen onder de lesgevers. Als er geen regels zijn, dan zou het verkeer in Nederland net zo chaotisch zijn als in Vietnam of Egypte. Wij zijn een beschaafd land met dito regels. Prima, maar ik ga liever naar een rijschool die wel de goede zaken hanteert. Veel scholen zijn uitbuiters en die moeten weg.

Bert|16.04.12|17:28

@ Ruud,
Dus rijscholen/ instructeurs met goede resultaten, maar die niet volgens het protocol werken zijn uitbuiters….??
Tja, voor sommige mensen met een beperkte blik misschien wel.
Maar hoe verklaar je dan de prutsers die weinig presteren, maar die wel slagen voor de praktijkrit?
Of zijn die beoordeeld door een foute IBKI-functionaris? Als dat zo is voldoet deze praktijkrit dus ook niet en gaat de kwaliteit dus ook niet omhoog.

John|16.04.12|22:19

@ Ruud,
95 % van de instructeurs gaan gewoon op de oude manier verder hoor. En dat protocolletje heeft helemaal NIETS met kwaliteit te maken. Zoals ik al eerder schreef heeft een collega van me met een percentage van minder dan 30 % maar liefst 98 puntjes. Hij had van de praktijkbegeleiding niets geleerd zei hij. Waarom denk je dat de evaluatie naar voren is geschoven? Omdat men nu al ziet dat het niet klopt. Het voorbeeld over de regels gaat natuurlijk helemaal scheef. Slaat nergens op.

jasper|17.04.12|01:09

@Ruud.
Wat een onzin! De eindtermen zijn toch bekend en voor iedereen gelijk?
Elke leerling in anders en ieder vraagt zijn eigen aanpak. Zelden past die aanpak binnen het starre IBKI protocol. Vervolgens laat je het CBR bepalen of het einddoel behaalt is.
We kennen in Nederland vrijheid van onderwijs. Laat de leerling ook wat te kiezen hebben: “welke rijschool past bij mij”.
En als die keuze puur op prijs gaat is dat ook prima, die leerling wíl ik niet eens.

John|17.04.12|01:25

16.04.12 | 16:57 | Ruud Kraan
Veel scholen zijn uitbuiters en die moeten weg.

Helaas is dat vooral het uitgangspunt van mensen die voor deze praktijkbegeleiding en de sanctie zijn. Maar deze kermis heeft daar geen invloed op. Vreemd dat instructeurs die zichzelf zo goed vinden bang zijn van de “beunhazen” de “parttimers” en de “prijsvechters” Dat terwijl ze hard roepen “kwaliteit” te leveren. Lever je kwaliteit dan hoef je niet bang te zijn voor anderen. Bang ben ik in ieder geval niet!

Niels|17.04.12|09:00

@ Jasper,

Jou verhaal kom mij zeer bekend voor, ik heb wel eens leerlingen gehad die willen absoluut geen demo van me zien en de uitleg van de onderwerp anders hebben. inderdaad elke leerling is anders en heeft een andere aanpak nodig. Ik kan mijn klanten niet gaan dwingen klant is koning.

Ik heb wel eens vroeger op school les Engels gehad van een vervangende Leeraar beide geven goed les maar wel ieder op eigen manier is natuurlijk niks mis mee, de belangrijkste is dat je leerling leert >>

Niels|17.04.12|09:01

En zijn/haar doel haalt.

Niels|17.04.12|09:44

@ John,

95 % van de instructeurs gaan gewoon op de oude manier verder hoor.

Ik denk zelf veel meer 99%!

Ik ken een hoop instructeurs die stage hebben gelopen bij bekende grote rijscholen en zelfs bij opleiders die zelf de instructeurs opleiden maar echter niemand geeft les volgens de protocol zelfs de opleiders niet. Ik ben zelf een keer mee gereden met een opleider die mij les gaf op school maar die geeft echter op een hele andere manier les aan zijn leerlingen.

Ruud Kraan|17.04.12|21:46

@bert. Je moet het zo zien, je bent aan het uitbuiten als je niet volgens het protocol werkt. Ik bedoel daarmee dat de leerling langer doet over zijn rijlessen en dat is uitbuiting. Als ik die leerling 20 lessen geef wen jij 30 lessen, dan buit je uit. Ook pakketten en lesprijzen onder 38 Euro zijn uitbuiters, omdat je alleen je eigen zak spekt en niet die van de leerling. Reken eens uit wat die auto kost: Wegenbelasting/Verzekering/ Een instructeur/Directe kosten bedrijf/ Administatie/ bali.

Ruud Kraan|17.04.12|21:51

@bert. Begrijp je dat wat je over houdt ook nog aan de fiscus moet worden voorgelegd. Dan houd je totaal niets over en kun je beter vakken gaan vullen in de Super. Alleen met rommelen kun je rijden in eigen auto, maar niet als je een bedrijf hebt. Dan heb je toch kosten of ben ik gek? Als je dat niet rekent, dan reken je jezelf rijk voor niets. Dan praat ik nog niet eens over een theorielokaal en onderhoud auto. Mensen worden belazerd door veel rijscholen, dus minstens 50% weg ermee.

Ruud Kraan|17.04.12|21:55

@niels. Als ik jou hoor praten, dan denk ik dat de leerlingen gezegend zijn om bij jou te rijden. Die oude manier en 95% is onzin. Jij laat mensen onnodig lang rijden omdat je niet uitlegt en waarschijnlijk ook pakketten verkoopt. Uit den boze lespakketen en groupon aanbiedingen. Waarom niet per 5 of 6 lessen in bonnen of losse lessen, dat is veel eerlijker. Men kan stoppen als men er klaar voor is. De rijschoolwereld is behoorlijk verziekt. 10x afrijden vinden sommigen normaal….!

Ruud Kraan|17.04.12|22:11

@bert. Prutsers slagen niet bij het IBKI, dan moet je wel degelijk een les goed voorbereid hebben. Dus dat is onzin. De IBKI instructeurs zijn goed op hun taak voorbereid. Geloof me en noem een rijschool die slecht presteert (gegevens CBR) die wel slaagt voor het IBKI? Ik moet hem nog zien. Kijk eens op internet naar de slagingspercentages van collega’s, vaak bedroevend. Het CBR liegt niet. 20 en 30% eerst geslaagden zijn geen uitzondering. Dus wat wil je? KNUDDE.

Bert de Weerd|18.04.12|09:33

@Ruud Kraan, 50% weg ermee? Wat een onzin zit je hier te verkondigen! Hier in de omgeving zijn het allemaal rijscholen die eerlijk zaken doen en hard werken voor de centen. Het teveel aan rijinstructeurs komt doordat de Bovag en enkele opleidingsinstituten het UWV jaren voor de gek heeft gehouden met het tekort dat er zou zijn. Ze bedoelde te zeggen: We willen de lonen laag houden en de klaslokalen gevuld.

Bert de Weerd|18.04.12|09:38

Door de sanctie op het protocol wordt de in- en uitstroom van rijinstructeurs ook nog eens bevordert.
De Bovag en de opleidingsinstituten hebben het voor zichzelf ‘slim’ aangepakt, maar met kwalitietsvebetering heeft dit allemaal niets te maken!
Hopelijk komt hier in de toekomst verandering in! Rijinstructeurs en rijschoolhouders die dit ook willen kunnen m.i. het beste lid worden van de VRB, Het CNV of de FAM en nog beter, zich ook actief inzetten voor verbetering van de rijschoolbranche.

John|18.04.12|10:54

17.04.12 | 21:46 | Ruud Kraan
@bert. Je moet het zo zien, je bent aan het uitbuiten als je niet volgens het protocol werkt. Ik bedoel daarmee dat de leerling langer doet over zijn rijlessen en dat is uitbuiting. Als ik die leerling 20 lessen geef wen jij 30 lessen, dan buit je uit.

Jaja. Volgens het protocol lesgeven en dan in 20 lessen je rijbewijs. Hahaha

John|18.04.12|10:57

17.04.12 | 21:55 | Ruud Kraan
Uit den boze lespakketen en groupon aanbiedingen. Waarom niet per 5 of 6 lessen in bonnen of losse lessen, dat is veel eerlijker. Men kan stoppen als men er klaar voor is. De rijschoolwereld is behoorlijk verziekt. 10x afrijden vinden sommigen normaal….!

Je noemt 10 x afrijden alsof dit vaak voorkomt. Ik heb dat in 25 jaar nog nooit meegemaakt. 5 x nog niet eens trouwens. >>

John|18.04.12|11:01

>>Pakketten worden aangeboden omdat de klant daar naar vraagt maar het staat een klant toch ook vrij om losse lessen te nemen? Dus om die verantwoording nu bij de rijscholen te leggen is natuurlijk onzin.
Prutsers slagen en masse bij het IBKI. Het is gewoon een toneelstukje uit je hoofd leren, Ik ben bezig om een site op te zetten waar straks alle uitgeschreven lessen te vinden zijn dus dan wordt het nog gemakkelijker. (waarover later meer)

@ Bert de Weerd,

Helemaal met je betoog eens.

Nic|18.04.12|15:49

@ruud kraan
IBKI examniatoren zijn op hun taak, beoordeling protocol, goed voorbereid, klopt maar protocol is niet hoe ervaren instructeurs lesgeven. CBR liegt niet, klopt maar zegt wederom niks over kwaliteit van instructeur maar over of leerling 1st keer slaagt en die uitkomst kan discutabel zijn, gemanipuleerd worden en zegt niks over andere zaken zoals hoeveel lessen ed.
De irritatie naar de branche van Ruud klopt maar zijn feiten helaas niet

Gerrit|18.04.12|22:14

@Ruud Kraan

opvallend dat veel “leerlingen en hun ouders” rijscholen die hoge tarieven hanteren
juist die “dure” rijscholen oplichters vinden.
vooral ook omdat steeds vaker bekend wordt dat er gesjoemeld wordt met de Eigen-verklaring
die iedere keer dat er examen gedaan word opnieuw in rekening wordt gebracht
en dat er bedragen voor “huur” worden gevraagd waar je 2 weken voor op vakantie kunt.

Ruud Kraan|18.04.12|23:25

@John ik wacht op je site. Ben zeer benieuwd hoe je dat aan gaat pakken. Geef me zo gauw mogelijk de naam door. WWW. etc.Het uitschrijven van jou toneelstukje is maar een onderdeel van het examen IBKI. Dus met alleen dat red je het niet. Verwacht niet veel van CRB, VAM en CNV. Ze kunnen blaten maar geven geen wol. Geloof mij maar. Kunnen geen vuist maken. Dus de sanctie zal blijven. Ik weet het zeker. De klant vraagt niets, hij krijgt gewoon een pakket onder zijn neus aangeboden……Vaak!

Ruud Kraan|18.04.12|23:31

@Bert ik ben blij ook nog eens een goede rijschool te ontmoeten. Jij zult waarschijnlijk in Friesland zitten of in de Achterhoek. In Amsterdam e.o. is het erbarmelijk. Het zou leuk zijn als een examinator van het BNOR eens een boekje open doet over de Randstad. Je zou schrikken. In het westen des lands moeten er echt HEEL veel weg. Dus zakken. Zal een stuk opknappen. BMW en Mercedessen als lesauto is al verdacht. Niet dan? SUV voor eigen gemak…! Nee hou maar op…

Niels|19.04.12|09:56

@ Ruud,

Weer een verhaal dat voor geen meter klopt. Zowel kleine als grote rijscholen kwaliteit of geen kwaliteit rijscholen ze verkopen allemaal pakketten, ik heb sommige leerlingen willen alleen pakketten aanschaffen meestal wordt de pakket door de ouders betaald. Sommige leerlingen vinden dat lastig om per rijles te betalen vinden ze niet leuk omdat ze met veel geld op zak moeten lopen.>>

Niels|19.04.12|09:57

>> Zakken heeft niks te maken met kwaliteit dat is een momentopname, een prutser kan ook slagen met een voldoende.

Bert de Weerd|19.04.12|10:05

@Ruud Kraan, Ik zie met de beste wil niet in wat een sanctie en het protocol hiertoe bijdraagd.
Verplichte bijscholing en praktijkbegeleiding die zijn naam eer aan doet oké, maar sanctie nee!!

Bovendien is het ook maar zo klakeloos ingevoerd. Normaal gesproken wordt er eerst een pilot gehouden, ook dat is niet gebeurd!

Bert de Weerd|19.04.12|10:09

Zo’n pilot had dan eerst in het ‘probleemgebied’ zoals jij dat omschrijft kunnen worden ingevoerd om vervolgens te kijken of het ook werkt. Dat in het westen meer wild west is dan hier in het midden van het land hoor ik wel vaker. Hier in de omgeving gelukkig geen last van. De enige die hier in de buurt les geeft en gekke dingen doet zoals zonder zichtbare L op het dak rijden en zonder buitenspiegels op de auto werk(te?) als kwalitieitsbewaker bij het IBKI.

Bert de Weerd|19.04.12|10:21

Deze ‘kwalitietsbewaker’ van het IBKI deed ook de veelzeggende uitspraak “de ‘onderkant van de markt’ hebben we nog niet gezien” dit terwijl er op dat moment 13% van de rijinstructeurs gezakt waren voor het lesgeven volgens de IBKI norm!
Hij werd overigens tijdens de uitzending van blik op de weg niet eens gecontroleerd door de politie of hij wel een geldig rijbewijs en instructiepas bij zich had!

John|19.04.12|10:23

| 23:25 | Ruud Kraan
Het uitschrijven van jou toneelstukje is maar een onderdeel van het examen IBKI. Dus met alleen dat red je het niet. Verwacht niet veel van CRB, VAM en CNV

Met het uitgeschreven toneelstukje heb ik het heel ruim gehaald hoor. En velen met mij. Ik heb de les aan een collega gegeven die een uur later dezelfde les aan mij gaf. Zelfs de grapjes waren ingestudeerd. Ik verwacht heel veel van VRB, Fam en Bovag. Die sanctie gaat verdwijnen. Daar ben ik dan weer zeker van.

Bert de Weerd|19.04.12|10:25

De uitspraken van de IBKI examinator en kwalitietsbewaker zijn hier te lezen:

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2011/04/13/slagingspercentage-wrm-praktijkbegeleiding-ibki-is-87/

Palm|19.04.12|10:28

[email protected],

Ben wel gedeeltelijk met je eens, maar echter prutsers krijg je er niet uit met deze sanctie!
Een goede betrouwbare rijschool met veel ervaring kan ook zaken voor dit flauwekul.

Bert de Weerd|19.04.12|10:37

Ik ben er ook behoorlijk zeker van dat de sanctie op het protocol gaat verdwijnen. Ik kan me wel wat voorstellen dat er een sanctie komt voor rijinstructeurs die de verplichte bijscholing niet volgen of andere nog ergere dingen doen.
@Ruud Kraan, Je bent er stellig in dat de sanctie niet zal verdwijnen. Wat krijg ik van je wanneer de sanctie zoals deze er nu is van af gaat??

Palm|19.04.12|12:01

Ruud @,

Hier heb je een goed voorbeeld, een rijinstructeur met een hoog slagingspercentage!.

http://www.verkeerspro.nl/rijschool/2011/09/16/rijinstructeur-rijdt-bij-ibki-nieuwegein-glazen-pui-in-met-auto/

John|19.04.12|12:13

18.04.12 | 23:25 | Ruud Kraan
De klant vraagt niets, hij krijgt gewoon een pakket onder zijn neus aangeboden……Vaak!

Vreemd. Als een klant neer me betl is één van de eerste vragen altijd: Verkopen jullie ook pakketten? Want dat scheelt toch weer. Ik bied pakketten aan en betaal eventeueel niet genoten lessen terug. Kwestie van service. Zo hoeven leerlingen afgezegde lessen ook niet te betalen. Al bellen ze 1 minuut voor de rijles af.

Palm|19.04.12|13:24

@ John,

Klopt wat je zegt, daarnaast koopt een klant meestal een pakket! Pakketten zijn voordeliger dan losse lessen.

Gerrit|19.04.12|14:18

Ik denk dat ik ook maar eens een “toneelstukje” ga schrijven en dat inclusief de grapjes
en de voorgekauwde vragen die de “leerling” (= m’n broer ) moet stellen
met compleet verzonnen leskaart.
en dat toneelstukje “halve draai” ga ik dan met m’n collega’s jaar in jaar uit
bij het IBKI uitspelen
niks veranderen als het eenmaal goed is dan blijft dat zo,
kan ik gelijk daarna datzelfde toneelstuk weer opvoeren voor de 5 jaar daarna.
( ik zet e.a. t.z.t. wel gratis op internet )

Palm|19.04.12|17:06

@ Gerrit

Een complete les kan ik zo voor je regelen, ik ken iemand is met 97 punten geslaagd en heeft de les een paar keer uitgedeeld en iedereen is geslaagd. Haahaa

Niels|19.04.12|17:22

[email protected],

Ze luisteren heel slecht ik zeg maak een applicatie toets van zonder sanctie en klaar is kees.

Dat is de beste manier!

Toneelstukjes kan je binnenkort zo van internet downloaden of van een collega krijgen. Kwaliteit gaat niet omhoog dat is onmogelijk.

Palm|19.04.12|19:42

Als de rijschool om aanpassing vraagt waarom doen ze dat niet?

Daarnaast heb ik van iemand gehoord die hier veel verstand van heeft hij heeft dat afpakken van bevoegdheid hier in NL verboden is, kan iemand een onderzoek naar doen.

Gerrit|19.04.12|19:44

@Niels & @Palm

Het gevaar is dat de “toneelstukjes” straks voor veel geld zullen worden verkocht
het zou gewoon gratis en eenvoudig te vinden moeten zijn
zodat we de sanctie op die manier kunnen frustreren.

Hierbij wil ik oproepen voortdurend 1 en hetzelfde onderwerp te “spelen”
zodat we ook op die manier duidelijk maken hoe belachelijk deze wet inelkaar zit.
je kunt jaar in jaar uit hetzelfde “toneelstuk” opdragen
je kunt zelfs je IBKI les geven zonder dubbele bediening en zonder lesbordje

Niels|19.04.12|23:16

@Gerrit

Klopt helemaal wat je zegt! Volgens mij is dit de beste manier om illegale handel te vermijden.

Niels|19.04.12|23:48

@Ruud,

Prutsers en oplichters zitten overal, ik was vorige week naar een bekende autogarage geweest ben daar goed opgelicht en mijn auto is niet eens goed gemaakt ik zat een dag later weer met pech.

Gerrit|09.05.12|15:52

Nu op Verkeerspro het bericht dat Schultz geen trek heeft de sanctie
nu al te heroverwegen
we moeten eerst de evaluatie afwachten en dan zal het mogelijk nog tot 2015 duren voor
e.a. is aangepast in de tussentijd zijn we flink de pineut en gaat het toneelstukje gewoon door ?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.