Mario Renirie, E&R Opleidingen, rijschool

Bijscholing Code95 verbetert ook kwaliteit van de rijschool

Mario Renirie, E&R Opleidingen, rijschool

De verplichte bijscholing Code95 voor vrachtwagen- en buschauffeurs biedt een hoop kansen voor de rijschoolbranche. Alhoewel het voor sommige chauffeurs een drempel is om weer terug te keren bij de rijschool, steken ze er toch een hoop van op. “Niet alleen het niveau van de chauffeurs gaat omhoog. Het contact rijschool-transportonderneming wordt versterkt. En daar leren wij ook weer van”, zegt Mario Renirie van E&R Opleidingen in Nieuwegein, die veel Code95-bijscholing verzorgt. “Dat gebruiken we om onze opleidingen nog verder te verbeteren.”

Als de Code95 op de juiste wijze wordt gevolgd, levert dat volgens Renirie juist geld op voor de transporteur. Maar belangrijk is wel dat de juiste keuze wordt gemaakt welke cursus wordt gevolgd door de chauffeurs.

Bijscholing

“Zo verzorgen wij onder meer de Code95 voor een gemeentereinigingsdienst. Om te kijken welke bijscholing voor hen het meeste oplevert, hebben we de routes en het gedrag van de chauffeurs geanalyseerd”, vertelt Renirie.

“Deze chauffeurs rijden vooral kleine stukjes in smalle straatjes. Er werd regelmatig schade veroorzaakt. Voor hen was de cursus Schadepreventie erg leerzaam. Ook hebben we geadviseerd een begrenzer te gebruiken. Hierdoor kan er minder hard opgetrokken worden, maar de brandstofbesparing en schade-daling is fors. Dat levert gewoon geld op voor de ondernemer.”

Code95

De Code95 is enkele jaren geleden ingevoerd. Maar er moet nog wel wat bijgeschaafd worden in de regels, zo vindt Renirie. Vooral de eisen die aan docenten gesteld worden moeten omhoog.

“Niet iedere rijinstructeur is geschikt om voor de klas te staan”, zegt de rijschool-ondernemer. “Eigenlijk zou er een docentenopleiding moeten komen met bijbehorend examen bij IBKI. Hierbij wordt de nadruk gelegd op theorie en onderwijskunde. Als iemand dat haalt, is hij bevoegd om de theoretische Code95 te geven.”

Theoriedocent

Een volledig WRM-certificaat waarmee ook praktijkrijles B, C of D mag worden gegeven is dan wat Renirie betreft niet nodig voor het theoretische gedeelte. “Dat zou je los kunnen koppelen. Iemand kan kiezen voor de module Praktijkdocent, Theoriedocent of alletwee. Dus zeg maar docent in de vrachtauto, of docent in de klas.”

Dat heeft volgens Renirie niet alleen voordelen voor de kwaliteit van de theorieles, ook het personeelsbeleid wordt een stuk makkelijker. Want er dreigt een tekort aan Code95-docenten te onstaan.

WRM-certificaten

“Als we nu iemand aannemen, moet hij eerst alle WRM-certificaten halen. Dat duurt erg lang. Als iemand een cursus van drie maanden fulltime zou volgen met bijbehorend examen, kunnen we tijdig inspringen op een eventueel tekort”, zegt Renirie.

Een ander probleem is dat C en D-rijscholen tegenwoordig over een besloten oefenterrein moeten beschikken, bijvoorbeeld voor praktijkbijscholing Code95 en praktijktoetsen. “Dat is voor rijscholen in de Randstad ontzettend duur”, zegt Renirie.

Oefenterrein

“Hier in Utrecht kost de grond minimaal 350 euro per vierkante meter. Het oefenterrein moet ongeveer 1800 vierkante meter groot zijn. Als je de bestrating en andere voorzieningen erbij optelt, is dat een investering van 1 miljoen euro! Probeer dat maar eens terug te verdienen met een paar honderd kandidaten per jaar.”

Volgens Renirie zou het veel beter zijn om daarvoor een rijsimulator te gebruiken. Dat vergt slechts een investering van zo’n 50.000 euro. Probleem is alleen dat van het CBR CCV alleen ‘hoogwaardige’ rijsimulatoren gebruikt mogen worden. Die zijn onbetaalbaar. Daarvan zijn er dan ook slechts een paar in Nederland.

Rijsimulator

“Maar zo’n normale rijsimulator is hoogwaardig genoeg”, zegt Renirie. “Want het gaat vooral om de keuzes die iemand maakt en de discussie die je daarover kunt voeren waarom hij iets heeft gedaan. Dat kun je in een simulator zelfs beter dan dan op een oefenterrein. Alles wordt immers gemeten en vastgelegd.”

E&R Opleidingen is een van de grootste rijscholen in omgeving Utrecht. Er werken 34 mensen. Het wagenpark bestaat uit 6 vrachtauto’s, 7 bussen, 10 B-lesauto’s. Ook biedt de rijschool A en AM-opleidingen aan. E&R Opleidingen beschikt zelfs over een schip voor het vaarbewijs. Renirie: “Dat is een persoonlijke hobby van me. Erg leuk.”

Bart Pals

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Maak gebruik van de exclusieve aanbieding

Bekijk de aanbieding

Auteur: Bart Pals

2 reacties op “Bijscholing Code95 verbetert ook kwaliteit van de rijschool”

Jan Nonnekes|07.05.12|15:22

Het les geven voor een klas is inderdaad een vak appart. Ik hoor geregeld dat het een kunst is om vaak saaie stof voor de kandidaten toch zo te brengen dat het interessant wordt. En helaas zijn er maar een paar die dit goed kunnen. Ik vind dit keer op keer weer een uitdaging om te mogen doen.
Vaak is VCA een droge stof en omdat dan leuk te maken is de kunst en uitdaging.
en als dat lukt vinden de cursisten het nog leuk ook.

R.J. de Vos|24.08.12|14:34

M.H. Ik ben vrachtwagenchauffeur en mijn leeftijd is helaas 16-7-1955 dus ik moet een cursus code 95 doen. Kunt u mij de kosten vertellen en wanneer de cursus start en waar het gehouden wordt.
Bij voorbaat mijn dank.

Vriendelijk groet,
R.de Vos

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.