rechtbank, rechter

Verkeersschool Born2ride uit Duiven failliet, BGF in werking

Het Bovag Garantie Fonds (BGF) treedt voor de tweede keer dit jaar in werking. De rechtbank in Arnhem heeft vorige week verkeersschool Born2ride uit Duiven failliet verklaard.  Het is het tweede faillissement van een Bovag-rijschool dit jaar, waarbij het fonds aangesproken kan worden door leerlingen die een lespakket vooruit hebben betaald.

Eerder dit jaar ging verkeersschool Boudewijn uit Huizen op de fles. Deze rijschool is inmiddels door een andere partij overgenomen.

Rijopleiding

‘Een zeer spijtige zaak’, reageert Frans Bastiaansen, manager Bovag Rijscholen, in de Bovagkrant. “Gelukkig worden de leerlingen niet de dupe. Zijn kunnen dankzij het BGF hun rijopleiding voort zetten bij een andere Bovag-rijschool.”

Lees ook: Tegenvallende kwartaalcijfers voor rijschoolbranche

Auteur: Bart Pals

28 reacties op “Verkeersschool Born2ride uit Duiven failliet, BGF in werking”

Wim van Dijk|02.05.12|12:24

En zo blijkt maar weer dat 3 man personeel op de administratie en een lesprijs van 42 uur niet samen gaat. Rijschoolhouders kom op ….. vraag normale uurtarieven.
.
Was het niet zo dat het garantie fonds niet meer uitkeerde bij te lage tarieven ?

Ik wens het personeel en de cursisten veel sterkte bij een eventuele doorstart

Johan|02.05.12|20:45

Typisch voorbeeld van een rijschool die het in korte tijd te groots heeft willen aanpakken. Ik ken de regio en de concurentie (kleine startende UWV rijscholen) is daar zeer groot !!

Niels|02.05.12|20:54

02.05.12 | 12:24 | Wim van Dijk

En zo blijkt maar weer dat 3 man personeel op de administratie en een lesprijs van 42 uur niet samen gaat. Rijschoolhouders kom op ….. vraag normale uurtarieven.

De prijs van 42 euro is normaal! Ik denk meer aan te weinig aanmeldingen wegens te veel concurrentie.

Wim|03.05.12|09:55

42 euro is echt te weinig, als je je vrije dagen en je pensioen opbouw meerekend dan moet een rijles minimaal 46 euro kosten. wil je ook nog een arbeidsongechikheids verzekering afsluiten komt zomaar nog 2,50 euro per uur bij.

En met deze bedragen kom je ongeveer op 2000 euro aan inkomen. Bij een werkweek van 40 uur. Iedereen die beweerd met minderere lesprijsen , meer dan dit te kunnen verdiennen is een knappe jongen

Jan|03.05.12|10:00

Er zullen zo nog wel meer rijscholen volgen.
Wat de lesprijs betreft in Oost Groningen is 34 euro per 60 min. normaal en vele rijscholen vragen nog minder.
Je begrijpt niet hoe het kan.
Wordt het niet eens tijd dat er een minimum lesprijs wordt ingesteld?
Maar dat zal wel niet mogen van de overheid.
Nu leven veel rijschoolhouders onder het bestaansminimum.
Hoe lang gaat dit nog duren voordat men in Den Haag wakker wordt?
Dit werkt wel . . . . . rijden in de hand!

Niels|03.05.12|10:11

Ben volledig met je eens, hier bij in de buurt de meeste lessen voor 41 tot 43,50 euro per uur. Vind het zelf ook te weinig ja.

2000 euro aan inkomen per werkweek van 40 uur vind ik niet veel voor een zelfstandige ondernemer.

Joop|03.05.12|11:11

Keer op keer lees ik dat de tarieven omhoog moeten maar telkens komen de zelfde argumenten naar voren! Als ik verhoog gaan de leerlingen naar de buren of dat mag niet van de overheid!
Ter info: Vanaf 15 okt 2011 geldt een nieuw tariefsysteem voor straattaxi’s. Voortaan bepalen zowel de gereden afstand als de tijdsduur van een taxirit de prijs. Tot 1 april 2012 mochten taxiondernemers het oude of het nieuwe tariefsysteem gebruiken. Sinds 1 april 2012 is het nieuwe tariefsysteem verplicht. >>>>

Piet Noordzee|03.05.12|12:20

De losse lesprijs ligt bij mij ook op € 42,- per 60 min. in een pakket gekocht ligt die prijs nog aanzienlijk lager. Ik heb geen personeel op de administratie zitten, dit doe ik allemaal zelf, maar dat is een dagtaak als je met 7 instructeurs rijdt, ik hou daar dan ook geen normaal salaris aan over, laat staan dat ik daar personeel voor kan inhuren. Hier in de buurt zijn er al één mans rijschooltjes die voor € 20,- p/u rijles geven. Gaat het zo door, gaan er meer rijscholen failliet!!!

Niels|03.05.12|13:38

Wat Win zegt klopt voor 100%!

Wie gaat nou in deze tijd voor 40 of 42 euro per uur lessen dan ben jij echt dom als je dat doet, voor de leerlingen is wel lekker maar niet voor je eigen portemonnee.

Een begin prijs van minimaal 48 euro per uur dat lijkt mij niet zo slecht om hiermee te beginnen.

Joop|03.05.12|14:14

<<<<< Je mag hier geen linken plaatsen maar je kan alles terug vinden op de site van de overheid!
Nieuwe maximumtarieven taxi's (vanaf 15 oktober 2011)
Starttarief € 2,66
Maximaal kilometer tarief € 1,95
Tijdens een rijles word er +/- 30 kilometer afgelegd. 30 X € 1,95 = € 58,50 + € 2,66 = € 61,16 rond het voor het gemak af naar € 61,00 of € 61,50
Deze tarieven zijn dus vastgesteld door de overheid! Dus waarom zou het bij rijscholen kunnen??

Herman|03.05.12|14:27

Joop, volgens mij gaat het daar om MAXIMUM-tarieven. Taxibedrijven mogen daar gerust onder zitten. Dat gebeurt ook volop, bijvoorbeeld in het contractvervoer. Of met vaste ritprijzen.

Niels|03.05.12|15:29

@ Joop,

ik ben een keer met een taxi ergens geweest dat was een rit van 15 kilometer ongeveer 20 minuten rijden ik heb 3 tientjes betaald, jou cijfers kloppen wel.

Wij hebben het veel zwaarder dan taxi chauffeurs wij moeten les geven en dat doet een taxi chauffeur niet verder hebben wij te maken met veel onderhoud nodig omdat wij te maken hebben met leerlingen die nog auto moeten leren rijden, mijn versnellingsbak is binnen 3 maanden 2 keer stuk gegaan.>>

Niels|03.05.12|15:30

In principe moeten wij voor minimaal 60 euro per uur gaan lessen als ik het zo snel bekijk.

Niels|03.05.12|16:07

Dat kan toch niet waar zijn dat een taxi branche veel meer verdienen dan wij!

Een leerling goed opleiden dat kost erg veel energie bovendien hebben wij te maken met veel meer onderhoud en brandstofverbruik omdat er veel in de binnenstad wordt gereden.

Dennie|03.05.12|18:59

3 personen voor de administratie tegen 4 instructeurs! en nog een eigen pand ook! dat is ook wel een beetje veel van het goede!

Jan2|03.05.12|20:33

Kan op de site van de betreffende rijschool NIET zien of de dames op de administratie allemaal full-time in dienst zijn.
Het is dus goed mogelijk (waarschijnlijk) dat ze dit in parttime verband doen…………

Wim|04.05.12|08:07

Welke regio en welke rijschool ?

Joop|05.05.12|00:35

@Wim, het lijkt erop dat het bericht over die rijschool met 36 auto’s met lesprijzen van 20 euro in zijn regio en de vraag aan de Bovag om zich in te zetten tegen de lage prijzen dan aandacht te besteden aan de BGF net iets te veel is van het goede was en is verwijderd!!
Vandaag stonden in de Bovagkrant nieuwe leden, even op Goolge gezocht maar een van deze rijscholen adverteert met de eerste 10 lessen voor 250 euro, dat is 25 euro per uur en dat is dus een BOVAG rijschool>>>>

Joop|05.05.12|00:35

<<<< Geeft de Bovag niet aan dat het tarief omhoog moet? Hoe kan dan deze organisatie een nieuwe rijschool accepteren als lid die stunt met 10 lessen voor 250 euro??
Ik heb een vraag aan jullie.
Wat zouden jullie willen betalen aan contributie per maand voor een branche vereniging die wel gaat zorgen voor en betaalbare AO verzekering, Pensioenregeling en normale lesprijzen??
Ik hoop van ganse harte dat Verkeerspro deze oproep wel laat staan, maar heb eerlijk gezegd mijn twijfels!!

Niels|05.05.12|09:36

@ Joop,

De eerste 10 lessen voor 25 euro is een actie! Als het een eenmalige actie is dan is er niks mis mee.

Acties zie je veel, ik heb vorige week 4 banden gekocht voor de prijs van 3 was ook een actie!

martin|05.05.12|15:32

n 2004 zijn wij als Verkeersschool Born 2 Ride begonnen met het verzorgen van rij opleidingen voor auto, motor en bromfiets. Onlangs zijn de activiteiten van Verkeersschool Born 2 Ride overgenomen door Verkeersopleidingen Duiven.

Dit is een gedeelte de tekst van de nieuwe site verkeersopleidingen Duiven

Je laat de ene rijschool failliet gaan op kosten van de bovag en begint opnieuw met je ,,oude,, leerlingen met de factuur naar de bovag

Kan ik nog wat van leren

Johan|06.05.12|14:26

Zou de bovag van bovenstaande bedrijfsovername op de hoogte zijn? Kan dit allemaal zomaar?

Dennie|06.05.12|18:12

@Martin,

Het hele zaakje is sowiso appart want als ik op de facebook site van de ex directeur kijk dan zie ik staan dat hij nog steeds directeur is van beide rijscholen, echter kijk ik bij een bericht van 30/4 dan vermeld hij dat hij reeds bij een nieuwe werkgever is begonnen!

Dennie|06.05.12|18:18

Daarbij kan ik na het bestuderen van zijn voorgaande posts nou ook niet echt opmaken dat de rijschool in zwaar weer verkeerde of dat de directeur er alles aan deed om een faissement koste wat het kost te voorkomen. Ik denk dat de curator nog wel het één en ander uit te zoeken heeft!

Wim van Dijk|06.05.12|22:29

@ joop / Ik ben tevreden met de huidige belangenorganisaties de SRB/VRB is goed voor het inkoop voordeel en de BOVAG is een landelijk en goed aangeschreven instituut dat goede netwerken heeft. We kunnen van alles lid worden maar zolang deze patijen niet samenwerken zal er geen verandering komen in onze branche.
.
De bovag zou als eis aan de leden een minimum tarief kunnen hanteren, zit je eronder…. geen lid . Dat is een kwaliteits- eis waardoor leden langer kunnen bestaan.

Hans Kuipers|10.05.12|12:33

Met verbazing lees ik jullie reacties op de hoge tarieven. Het is voor geen enkele rijschool mogelijk om met het huidige belastingstelsel aangevuld met de huidige benzineprijs een goed bestaan op te bouwen. De overheid maakt deze branche gewoon kapot. Rijscholen met auto’s in de klasse boven en VW Polo o.i.d. snappen het niet en er zullen meer faillissementen komen.
Op prijs concurreren gaat anno 2012 niet meer wel op kwaliteit!

Dennie|13.05.12|19:29

Volgens de website van born2ride:

De activiteiten van Verkeersschool Born 2 Ride zijn overgenomen door Verkeersopleidingen Duiven. Voor de slimste weg naar je rijbewijs ga je naar: http://www….

dus toch??

Zeki Serdan|01.06.12|12:01

Beste mensen,
Ik heb reacties op jullie side gelezen wou 11juni starten met een eigen rijschool maar ben nu niet meer zeker Gr.Zeki

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.