Bovag, Rijscholen, Congres, 2012, Mercedes-Benz, Utrecht

400 Rijschoolhouders op Bovag Rijscholen Congres in Utrecht

Met zo’n 400 bezoekers, was het Bovag Rijscholen Congres bij Mercedes-Benz in Utrecht de drukstbezochte editie ooit. De brancheorganisatie ging in vogelvlucht langs het afgelopen jaar. Ook actuele thema’s als  de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn en Bijscholing voor Automobilisten kwamen aan bod.

Voorzitter Roger Keijbeck van Bovag Rijscholen blikte kort terug op een veelbewogen jaar voor de rijschoolbranche.

2toDrive

Afgelopen november werd 2toDrive geïntroduceerd door de overheid. Enkele weeffouten, zoals het ontbreken van de mogelijkheid tot het afleggen van een Tussentijdse Toets op 16-jarige leeftijd, zijn mede op aandringen van de brancheorganisatie hersteld.

“Helaas was de TTT niet mogelijk bij de huidige 17-jarigen”, vertelt Roger Keijbeck. “Daar wilde het CBR niet aan. En geloof me. De relatie met het CBR is goed, maar soms knettert het enorm tussen ons.”

Rijscholen

Ook stond de voorzitter van Bovag Rijscholen stil bij het vertrek uit het Branche Voorzitters Overleg, omdat Bovag collega-brancheorganisatie VRB niet ziet als een democratische vereniging. “Zodra VRB een gekozen bestuur heeft na de algemene ledenvergadering eind juni, ontstaat wellicht een nieuwe situatie”, kondigt Keijbeck aan.

Verder is hij zeer tevreden met de invoering van het tractorrijbewijs na 2013. En is Bovag vol goede moed dat binnenkort er positief bericht komt op het verzoek tot afschaffing van de automaatcode op C/D-rijbewijzen. Het ledenaantal van Bovag Rijscholen bedraagt in 2012 ruim 1.000, liet Keijbeck zien.

UWV

“Ook hebben onze protesten bij UWV effect gehad”, zegt Keijbeck. “Het probleem met de grote toestroom van startende rijscholen is grotendeels opgelost omdat de opleidingsbudgetten zijn wegbezuinigd.”

Elize de Zwart van het ministerie van Infrastructuur en Milieu ging nog even in vogelvlucht langs alle nieuwe rijbewijscategorieën die in januari 2013 geïntroduceerd worden met de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Hierbij worden onder meer de categoriën A1, A2, C1 en D1 toegevoegd.

Rijbewijsrichtlijn

Het is volgens haar 100% zeker dat rijscholen wel mogen lesgeven in een te zwaar voertuig (bijvoorbeeld een C voertuig voor C1-rijles). Maar voor het praktijkexamen moet per sé een voertuig gebruikt worden van de betreffende categorie. Rijscholen die bijvoorbeeld C1 willen aanbieden, moeten hun leerlingen dus in een C1-voertuig examen laten doen. Het ministerie komt binnenkort met ‘publieksvriendelijke’ folders, over deze nieuwe categoriën.

Verkeersdeskundige Koos Spee pleitte tijdens het Rijscholen Congres voor invoeriging van een APK van de automobilist. Hierbij moet iedere automobilist verplicht vijfjaarlijks een theorie- en praktijkles volgen. Ook pleitte hij voor een puntenrijbewijs voor iedereen. Dus strafpunten bij overtredingen. En eventuele kortingen bij het volgen van een extra rijvaardigheids- of verkeersgedragcursus.

Campagne

Verder ging Tom Huyskens van Bovag in op de resultaten van de 2toDrive-campagne. Hierbij werd onder meer een brief gestuurd naar de ouders 100.000 16-jarigen, met oproep naar een Bovag Rijschool te gaan. Ook werd Beitske Visser ingezet als boegbeeld.

“Deze campagnes hebben landelijke bekendheid gegeneerd voor 2toDrive”, zegt Huyskens. “De landelijke media hebben het erg goed opgepikt. Ook heeft de Bovag-pagina op Facebook 7.000 likes ontvangen, waarbij 89% onder de 18 jaar is.”

Rijlessen

Het congres werd gehouden bij Mercedes-Benz in Utrecht. Divisiedirecteur Martin Hegeman ging nog even kort in op de Mercedes-Benz Driving Academy. De rijinstructeur wordt hierbij niet alleen ingezet voor het geven van rijlessen aan leerlingen. Ook gaat hij straks de werking van een nieuwe auto uitleggen aan de klanten van Mercedes-dealers.

Het congres werd afgesloten met een lopend buffet op de Bedrijvenmarkt. Hierbij informeerden bedrijven die actief zijn in de rijschoolbranche, zoals Lesautoverhuur.nl, Dation en Green Dino, de aanwezige rijschoolhouders over hun diensten.

Bart Pals

Koos Spee, Verkeer de Baas

Lesautoverhuur, Bovag, Congres

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “400 Rijschoolhouders op Bovag Rijscholen Congres in Utrecht”

Joop|08.05.12|18:45

Beste redactie,

Er waren wel wat meer bedrijven dan dat u meld die een stand hadden op de beurs!

Wim van Dijk|09.05.12|00:20

Wel grappig zo’n volkswagen lesauto voor het mercedes pand :-) ze hadden tegen een kleine vergoeding ook mijn b-klasse wel voor de deur mogen zetten hoor

Bert de Weerd|09.05.12|08:20
Arjan|09.05.12|18:37

Persoonlijk vond ik dat er wel wat meer stands van bijv. verkopers van allerlij handel mbt. Lesauto’s hadden mogen staan.
Ik was daar voor de eerste keer, maar als dan word aangeboden om in een elektrische les Mercedes te rijden snap ik niet dat tijdens de uitleg van alle regeltjes even word stil gestaan bij het feit dat uiteindelijk alles wel automaat zal worden zoals bij vrachtwagens . Maar bij personen auto’s heb je er weinig aan hebt als je rijbewijs alleen automaat toelaat.

Martin|10.05.12|11:08

@ Bert. Mee eens.
208 ingeschreven bekende leden is nog steeds niet echt veel.
EN : Veel ingeschreven leden nemen nooit de moeite, om een hun mening te geven.
Veel reageren liever annoniem!
Hoe zou dat toch komen?

Ronaldo Cok|29.05.12|13:05

Leuk zo’n volkswagen voor de deur van een mercedes dealer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

400 Rijschoolhouders op Bovag Rijscholen Congres in Utrecht | RijschoolPro
Bovag, Rijscholen, Congres, 2012, Mercedes-Benz, Utrecht

400 Rijschoolhouders op Bovag Rijscholen Congres in Utrecht

Met zo’n 400 bezoekers, was het Bovag Rijscholen Congres bij Mercedes-Benz in Utrecht de drukstbezochte editie ooit. De brancheorganisatie ging in vogelvlucht langs het afgelopen jaar. Ook actuele thema’s als  de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn en Bijscholing voor Automobilisten kwamen aan bod.

Voorzitter Roger Keijbeck van Bovag Rijscholen blikte kort terug op een veelbewogen jaar voor de rijschoolbranche.

2toDrive

Afgelopen november werd 2toDrive geïntroduceerd door de overheid. Enkele weeffouten, zoals het ontbreken van de mogelijkheid tot het afleggen van een Tussentijdse Toets op 16-jarige leeftijd, zijn mede op aandringen van de brancheorganisatie hersteld.

“Helaas was de TTT niet mogelijk bij de huidige 17-jarigen”, vertelt Roger Keijbeck. “Daar wilde het CBR niet aan. En geloof me. De relatie met het CBR is goed, maar soms knettert het enorm tussen ons.”

Rijscholen

Ook stond de voorzitter van Bovag Rijscholen stil bij het vertrek uit het Branche Voorzitters Overleg, omdat Bovag collega-brancheorganisatie VRB niet ziet als een democratische vereniging. “Zodra VRB een gekozen bestuur heeft na de algemene ledenvergadering eind juni, ontstaat wellicht een nieuwe situatie”, kondigt Keijbeck aan.

Verder is hij zeer tevreden met de invoering van het tractorrijbewijs na 2013. En is Bovag vol goede moed dat binnenkort er positief bericht komt op het verzoek tot afschaffing van de automaatcode op C/D-rijbewijzen. Het ledenaantal van Bovag Rijscholen bedraagt in 2012 ruim 1.000, liet Keijbeck zien.

UWV

“Ook hebben onze protesten bij UWV effect gehad”, zegt Keijbeck. “Het probleem met de grote toestroom van startende rijscholen is grotendeels opgelost omdat de opleidingsbudgetten zijn wegbezuinigd.”

Elize de Zwart van het ministerie van Infrastructuur en Milieu ging nog even in vogelvlucht langs alle nieuwe rijbewijscategorieën die in januari 2013 geïntroduceerd worden met de Derde Europese Rijbewijsrichtlijn. Hierbij worden onder meer de categoriën A1, A2, C1 en D1 toegevoegd.

Rijbewijsrichtlijn

Het is volgens haar 100% zeker dat rijscholen wel mogen lesgeven in een te zwaar voertuig (bijvoorbeeld een C voertuig voor C1-rijles). Maar voor het praktijkexamen moet per sé een voertuig gebruikt worden van de betreffende categorie. Rijscholen die bijvoorbeeld C1 willen aanbieden, moeten hun leerlingen dus in een C1-voertuig examen laten doen. Het ministerie komt binnenkort met ‘publieksvriendelijke’ folders, over deze nieuwe categoriën.

Verkeersdeskundige Koos Spee pleitte tijdens het Rijscholen Congres voor invoeriging van een APK van de automobilist. Hierbij moet iedere automobilist verplicht vijfjaarlijks een theorie- en praktijkles volgen. Ook pleitte hij voor een puntenrijbewijs voor iedereen. Dus strafpunten bij overtredingen. En eventuele kortingen bij het volgen van een extra rijvaardigheids- of verkeersgedragcursus.

Campagne

Verder ging Tom Huyskens van Bovag in op de resultaten van de 2toDrive-campagne. Hierbij werd onder meer een brief gestuurd naar de ouders 100.000 16-jarigen, met oproep naar een Bovag Rijschool te gaan. Ook werd Beitske Visser ingezet als boegbeeld.

“Deze campagnes hebben landelijke bekendheid gegeneerd voor 2toDrive”, zegt Huyskens. “De landelijke media hebben het erg goed opgepikt. Ook heeft de Bovag-pagina op Facebook 7.000 likes ontvangen, waarbij 89% onder de 18 jaar is.”

Rijlessen

Het congres werd gehouden bij Mercedes-Benz in Utrecht. Divisiedirecteur Martin Hegeman ging nog even kort in op de Mercedes-Benz Driving Academy. De rijinstructeur wordt hierbij niet alleen ingezet voor het geven van rijlessen aan leerlingen. Ook gaat hij straks de werking van een nieuwe auto uitleggen aan de klanten van Mercedes-dealers.

Het congres werd afgesloten met een lopend buffet op de Bedrijvenmarkt. Hierbij informeerden bedrijven die actief zijn in de rijschoolbranche, zoals Lesautoverhuur.nl, Dation en Green Dino, de aanwezige rijschoolhouders over hun diensten.

Bart Pals

Koos Spee, Verkeer de Baas

Lesautoverhuur, Bovag, Congres

Auteur: Bart Pals

6 reacties op “400 Rijschoolhouders op Bovag Rijscholen Congres in Utrecht”

Joop|08.05.12|18:45

Beste redactie,

Er waren wel wat meer bedrijven dan dat u meld die een stand hadden op de beurs!

Wim van Dijk|09.05.12|00:20

Wel grappig zo’n volkswagen lesauto voor het mercedes pand :-) ze hadden tegen een kleine vergoeding ook mijn b-klasse wel voor de deur mogen zetten hoor

Bert de Weerd|09.05.12|08:20
Arjan|09.05.12|18:37

Persoonlijk vond ik dat er wel wat meer stands van bijv. verkopers van allerlij handel mbt. Lesauto’s hadden mogen staan.
Ik was daar voor de eerste keer, maar als dan word aangeboden om in een elektrische les Mercedes te rijden snap ik niet dat tijdens de uitleg van alle regeltjes even word stil gestaan bij het feit dat uiteindelijk alles wel automaat zal worden zoals bij vrachtwagens . Maar bij personen auto’s heb je er weinig aan hebt als je rijbewijs alleen automaat toelaat.

Martin|10.05.12|11:08

@ Bert. Mee eens.
208 ingeschreven bekende leden is nog steeds niet echt veel.
EN : Veel ingeschreven leden nemen nooit de moeite, om een hun mening te geven.
Veel reageren liever annoniem!
Hoe zou dat toch komen?

Ronaldo Cok|29.05.12|13:05

Leuk zo’n volkswagen voor de deur van een mercedes dealer.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.