Green Dino, gevaarherkenning, rijsimulator, training, rijles

Green Dino maakt training ‘Gevaarherkenning’ op rijsimulator

VIDEO – Het is erg moeilijk om jongeren te trainen op gevaarherkenning tijdens de praktijkrijles. Daarom introduceert rijsimulatorleverancier Green Dino de trainingsmodule ‘Gevaarherkenning’. Deze is ontwikkeld met Willem Vlakveld van de SWOV en wordt binnenkort met een software-update uitgeleverd aan alle rijscholen met een Green Dino-rijsimulator.

“Tijdens deze training kunnen we bepaalde situaties oproepen die bij de leerlingen een schrikreactie geven. Hierdoor gaan ze minder zelfverzekerd rijden en beter opletten”, legt Jorrit Kuipers van Green Dino uit.

Verborgen gevaar

De training duurt een uur en bestaat uit 9 verschillende scenario’s. Ieder scenario wordt drie keer gereden. De eerste keer gebeurt er niets en moet de leerling nadenken over wat en waar het verborgen gevaar had kunnen zijn.

Als de leerling het scenario voor de tweede keer aflegt is er veel meer afleiding, zoals voetgangers en fietsers. Vervolgens doemt het verborgen gevaar plotseling op (bijvoorbeeld een auto die vanachter een vrachtwagen opduikt) en ontstaat meestal een botsing.

Leerling

Als de leerling heeft geleerd hoe hij deze botsing had kunnen voorkomen, legt hij het scenario voor de derde keer af. Omdat hij nu weet hoe te handelen in een dergelijke situatie, kan hij het gevaar herkennen en een ongeval voorkomen.

“Het veroorzaken van een ongeval kan alleen op een simulator”, licht Kuipers toe. “Het is belangrijk dat de leerling hierbij een emotie voelt. Want daardoor neemt de effectiviteit van de training flink toe.”

Ongevallen

Onderzoeker Joost de Winter van TU Delft gaat rijsimulatorleerlingen volgen die de training hebben gedaan. Kuipers hoopt dat door de training het aantal ongevallen op de weg onder jonge bestuurders zal afnemen. In Amerika heeft een vergelijkbare training daadwerkelijk het aantal ongevallen verminderd

Met het programma is het mogelijk om coachend te leren. Want met hulp van de virtuele rijinstructeur, moet de leerling zelf uitvinden hoe om te gaan met de situatie. Kuipers: “Zoek je zoiets op in de lesauto, is vaak sprake van conditionering. De rijinstructeur legt uit, de leerling voert uit.”

Leereffect

Als een dergelijke opleidingsmethode wordt gevolgd, leert de leerling weliswaar sneller met de situatie om te gaan. Maar het leereffect vlakt heel snel af, zo weet Kuipers. “Door zelf naar oplossingen te zoeken, leert de leerling om te leren. Daardoor is de effectiviteit van de opleiding op lange termijn veel hoger.”

Met de software-update wordt ook meteen de grafische performance van de Green Dino-rijmuslatoren fors verbeterd. Het beeld loopt vloeiender omdat de framerate wordt verhoogt met gemiddeld 110% (twee keer zo snel). Ook zijn de automodellen aangepast naar de huidige types. “Hierdoor zijn de simulatietrainingen nog realistischer”, aldus Kuipers.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Green Dino maakt training ‘Gevaarherkenning’ op rijsimulator | RijschoolPro
Green Dino, gevaarherkenning, rijsimulator, training, rijles

Green Dino maakt training ‘Gevaarherkenning’ op rijsimulator

VIDEO – Het is erg moeilijk om jongeren te trainen op gevaarherkenning tijdens de praktijkrijles. Daarom introduceert rijsimulatorleverancier Green Dino de trainingsmodule ‘Gevaarherkenning’. Deze is ontwikkeld met Willem Vlakveld van de SWOV en wordt binnenkort met een software-update uitgeleverd aan alle rijscholen met een Green Dino-rijsimulator.

“Tijdens deze training kunnen we bepaalde situaties oproepen die bij de leerlingen een schrikreactie geven. Hierdoor gaan ze minder zelfverzekerd rijden en beter opletten”, legt Jorrit Kuipers van Green Dino uit.

Verborgen gevaar

De training duurt een uur en bestaat uit 9 verschillende scenario’s. Ieder scenario wordt drie keer gereden. De eerste keer gebeurt er niets en moet de leerling nadenken over wat en waar het verborgen gevaar had kunnen zijn.

Als de leerling het scenario voor de tweede keer aflegt is er veel meer afleiding, zoals voetgangers en fietsers. Vervolgens doemt het verborgen gevaar plotseling op (bijvoorbeeld een auto die vanachter een vrachtwagen opduikt) en ontstaat meestal een botsing.

Leerling

Als de leerling heeft geleerd hoe hij deze botsing had kunnen voorkomen, legt hij het scenario voor de derde keer af. Omdat hij nu weet hoe te handelen in een dergelijke situatie, kan hij het gevaar herkennen en een ongeval voorkomen.

“Het veroorzaken van een ongeval kan alleen op een simulator”, licht Kuipers toe. “Het is belangrijk dat de leerling hierbij een emotie voelt. Want daardoor neemt de effectiviteit van de training flink toe.”

Ongevallen

Onderzoeker Joost de Winter van TU Delft gaat rijsimulatorleerlingen volgen die de training hebben gedaan. Kuipers hoopt dat door de training het aantal ongevallen op de weg onder jonge bestuurders zal afnemen. In Amerika heeft een vergelijkbare training daadwerkelijk het aantal ongevallen verminderd

Met het programma is het mogelijk om coachend te leren. Want met hulp van de virtuele rijinstructeur, moet de leerling zelf uitvinden hoe om te gaan met de situatie. Kuipers: “Zoek je zoiets op in de lesauto, is vaak sprake van conditionering. De rijinstructeur legt uit, de leerling voert uit.”

Leereffect

Als een dergelijke opleidingsmethode wordt gevolgd, leert de leerling weliswaar sneller met de situatie om te gaan. Maar het leereffect vlakt heel snel af, zo weet Kuipers. “Door zelf naar oplossingen te zoeken, leert de leerling om te leren. Daardoor is de effectiviteit van de opleiding op lange termijn veel hoger.”

Met de software-update wordt ook meteen de grafische performance van de Green Dino-rijmuslatoren fors verbeterd. Het beeld loopt vloeiender omdat de framerate wordt verhoogt met gemiddeld 110% (twee keer zo snel). Ook zijn de automodellen aangepast naar de huidige types. “Hierdoor zijn de simulatietrainingen nog realistischer”, aldus Kuipers.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.