bromfietsexamen, brommerrijbewijs, scooter, CBR, bromfietsles

Minister geeft toe dat 2toDrive leidt tot minder bromfietsers

De rijschoolbranche zegt het al ruim een jaar, maar minister Schultz van Haegen geeft het nu eindelijk officieel toe. De introductie van 2toDrive leidt tot minder brommerrijders. “Door de aantrekkingskracht van begeleid rijden zullen naar verwachting minder jonge bestuurders zowel het AM als het B theorie-examen willen afleggen”, schreef ze vorige week aan de Tweede Kamer.

In het eerste kwartaal in 2012 werden dan ook maar liefst 37,4% minder brommerrijders opgeleid voor het eerste praktijkexamen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zo bleek onlangs uit de kwartaalcijfers van het CBR.

Rijbewijs AM

“Aspirant bestuurders willen zo vroeg mogelijk auto gaan rijden. Om een examen te sparen zullen zij bereid zijn een klein jaar te wachten voor ze dat rijbewijs AM vanzelf krijgen na een succesvol B-examen”, schrijft de minister.

Kandidaten kunnen sinds de introductie van begeleid rijden op 1 november 2011 hun B-rijbewijs eerder behalen. Sinds die datum is het mogelijk om al vanaf 16 jaar het B theorie-examen af te leggen, en vanaf 17 jaar het B praktijkexamen. Met het rijbewijs B ontvangt de geslaagde kandidaat tevens het rijbewijs van de categorie AM, zodat hij daar geen apart rijles hoeft te nemen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Minister geeft toe dat 2toDrive leidt tot minder bromfietsers”

Edgar|18.06.12|18:41

Met het behalen van het B rijbewijs via 2todrive ontvangen ze automatisch het AM rijbewijs. Met dit behaalde rijbewijs gaan ze vervolgens zonder praktische scholing op de scooter en gaan zo het verkeer in. Na een jaartje op de scooter rondgereden te hebben mogen ze ook zelfstandig autorijden en hebben op die manier de opleiding voor het AM rijbewijs omzeild.
Volgens mij komt dit het de verkeersveiligheid niet ten goede.

Joke|19.06.12|10:04

Het is zonde van alle investeringen omdat een praktijk AM examen verplicht werd. Maar het echte gevaar is dat ze na het behalen van een B rijbewijs niet begeleid gaan rijden maar op de scooter stappen om daar na een jaar weer af te stappen om auto te gaan rijden?!

John|20.06.12|09:48

@ Edgar en Joke,

Dit had iedereen al zien aankomen natuurlijk. Hiervoor is de minsiter destijds door de brancheorganisaties al gewaarschuwd. Daarnaast hoevde mijn leeftijdsgenoten destijds helemaal niets te doen om brommer te mogen rijden. De enige eis was destijds: 16 jaar zijn.

Erwin|21.06.12|12:40

De ervaringen in onze regio zijn nog negatiever. De pakkans voor het rijden op een bromfiets, zonder geldig rijbewijs AM is minimaal. Door het invoeren van begeleid rijden is de risicotermijn zelfs teruggebracht naar 1 jaar. Het aantal bromfietsers daalt niet noemenswaardig. het aantal bestuurders zonder geldige bevoegdheid (het eerste jaar) en zonder de broodnodige opleiding (de vervolgjaren) stijgt aanzienlijk.

Said Ben|21.06.12|15:34

Het nadeel voor een instructeur is dat je nu 37,4% meer kans hebt op leerlingen in de auto die totaal geen verkeer ervaring hebben opgedaan met motorische voertuigen en regels die daaraan verbonden zijn. Vervolgens als ze zijn geslaagd met 2todrive stappen ze zonder enige kennis van…. zo de bromfiets op omdat ze daar ineens ook voor bevoegd zijn. 2todrive is een succes voor het uitstellen van je AM zodat je een jaartje verder 2 rijbewijzen toegekend krijgt waarvan de B onder begeleiding is.

Said Ben|21.06.12|15:35

..natuurlijk. Omdat het nog een Experiment is vind ik dat bij 2todrive ook een verplichting van +- 4 uurtjes bromfiets lessen toegevoegd moet worden voor het geval je toch gaat brommen. Beter nog ik zou dat in mijn pakketten aanbieden als service naar de leerlingen toe, al geef ik zelf alleen maar les in de auto. 2todrive gaat zoiezo nog staartjes krijgen.

Willem Prins|21.06.12|17:20

Nee, dit zo bekijkende komt het de verkeersveilighied niet ten goede. En men streeft, ook door de overheid, juist naar meer verkeersveiligheid en minder doden en/of gewonden in het verkeer .Er zullen toch wat regels aangepast moeten worden, want dit gaat niet goed!

Natasja|21.06.12|18:35

Goh Ton, jij kletst ook met je .u.
Het ligt er niet aan dat het een vrouw is, maar aan het feit dat “wij” rijscholen niet met elkaar willen samen werken.
Welke organisatie neemt de rijschool wereld nou serieus??
Volgens het UWV kun je altijd rij-instructeur worden, als je echt niets meer kunt.
DAT komt de verkeersveiligheid ten goede….
Denk daar maar eens over na…..

Willem Prins|21.06.12|19:13

@ Natasja en Ton.
Laten we geen verwijten maken, man of vrouw, laten we maar in het midden. Ik sta helemaal achter de stelling Natasja dat de rijschoolwereld niet seriues wordt genomen. Komt mogelijk doordat een ieder voor zich zelf op komt. Maar een goede organisatie die voor a l l e rijscholen opkomt ontbreekt nog steeds. Na ruim 40 jaar als rij-instructuer/rijschoolhouder werkzaam te zijn geweest is het altijd nog hetzelfde verhaal. Men luistert totaal niet naar mensen van de werkvloer !!

Piet Noordzee|22.06.12|11:04

Waarom zouden ze naar de mensen van de werkvloer luisteren, die hebben er toch totaal geen verstand van? Dit is toch een waarheid als een koe bij elke instantie?

En zo lang ‘wij’ verdeeld zijn kunnen we ook geen vuist maken om het tegendeel duidelijk te maken. Zo lang de theoretici nog het meest in de pap te brokkelen hebben en het geld in de zak kunnen steken zal hier toch geen verandering in komen.

rob|22.06.12|17:36

Politiek heeft het doel behaald! Weg met de brommer.
Nu de motor nog de nek om draaien; ook zo een gevaarlijk ding!

Willem Prins|22.06.12|17:46

@ Rob, wat de politiek betreft lijkt het inderdaad wel zo om de hele rijschoool bransche wat de tweewielers instructie betreft wel de nek om te willen draaien!

Anna|24.06.12|00:06

Jullie hebben t steeds over die AM rijbewijs maar laten ze maar eens wat aan die fietsers in het verkeer doen. Die zijn op het moment het aller gevaarlijkst. Kijken nergens naar Steken zo maar over en krijgen aan het eind overal gelijk in. Elk jaar een fiets test en zo duur mogelijk maken.

Willem Prins|25.06.12|09:53

@ Anna: in Zwolle en ook elders in NL worden er al fietscursussen gegegeven. Het is eeen moeizaam project. Momenteel worden er geplande cursussen gescharpt, wegens te weinig aanmeldingen. Er zit een flinkbedrag aan subsidie op; kosten maar € 5.– p.p. Cursus geheledag, ochtend 2 u theorie, een lunch (inbegrepen) middag ogen en gehoortest + bewegingsoefeningen plus fietsbehendigings/vaardighieds oefeningen. Het is een koopje en toch slaat dit consept niet aan. Dus Anna duur maken lijkt geen optie

John|27.06.12|11:07

@ Anna,

Je moet jezelf afvragen waarom deze fietsers zich zo gedragen. Dat is veel meer een mentaliteitskwestie dan een gebrek aan kennis. Ik zie ook heel veel automobilsten niet stoppen voor een VOP of, wat ook heel vaak voorkomt, niet stoppen voor die fietser die van rechts komt of rechtdoor op dezelfde weg gaat. We leven nu eenmaal in een land dat regels aan zijn laars lapt. Kijk maar eens naar het rookverbod in café’s. Men is het er niet mee eens dus deugt de wet niet. Ach……..

Rijschool van Ark|02.07.12|19:32

Wat zei ik?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Minister geeft toe dat 2toDrive leidt tot minder bromfietsers | RijschoolPro
bromfietsexamen, brommerrijbewijs, scooter, CBR, bromfietsles

Minister geeft toe dat 2toDrive leidt tot minder bromfietsers

De rijschoolbranche zegt het al ruim een jaar, maar minister Schultz van Haegen geeft het nu eindelijk officieel toe. De introductie van 2toDrive leidt tot minder brommerrijders. “Door de aantrekkingskracht van begeleid rijden zullen naar verwachting minder jonge bestuurders zowel het AM als het B theorie-examen willen afleggen”, schreef ze vorige week aan de Tweede Kamer.

In het eerste kwartaal in 2012 werden dan ook maar liefst 37,4% minder brommerrijders opgeleid voor het eerste praktijkexamen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, zo bleek onlangs uit de kwartaalcijfers van het CBR.

Rijbewijs AM

“Aspirant bestuurders willen zo vroeg mogelijk auto gaan rijden. Om een examen te sparen zullen zij bereid zijn een klein jaar te wachten voor ze dat rijbewijs AM vanzelf krijgen na een succesvol B-examen”, schrijft de minister.

Kandidaten kunnen sinds de introductie van begeleid rijden op 1 november 2011 hun B-rijbewijs eerder behalen. Sinds die datum is het mogelijk om al vanaf 16 jaar het B theorie-examen af te leggen, en vanaf 17 jaar het B praktijkexamen. Met het rijbewijs B ontvangt de geslaagde kandidaat tevens het rijbewijs van de categorie AM, zodat hij daar geen apart rijles hoeft te nemen.

Bart Pals

Auteur: Bart Pals

16 reacties op “Minister geeft toe dat 2toDrive leidt tot minder bromfietsers”

Edgar|18.06.12|18:41

Met het behalen van het B rijbewijs via 2todrive ontvangen ze automatisch het AM rijbewijs. Met dit behaalde rijbewijs gaan ze vervolgens zonder praktische scholing op de scooter en gaan zo het verkeer in. Na een jaartje op de scooter rondgereden te hebben mogen ze ook zelfstandig autorijden en hebben op die manier de opleiding voor het AM rijbewijs omzeild.
Volgens mij komt dit het de verkeersveiligheid niet ten goede.

Joke|19.06.12|10:04

Het is zonde van alle investeringen omdat een praktijk AM examen verplicht werd. Maar het echte gevaar is dat ze na het behalen van een B rijbewijs niet begeleid gaan rijden maar op de scooter stappen om daar na een jaar weer af te stappen om auto te gaan rijden?!

John|20.06.12|09:48

@ Edgar en Joke,

Dit had iedereen al zien aankomen natuurlijk. Hiervoor is de minsiter destijds door de brancheorganisaties al gewaarschuwd. Daarnaast hoevde mijn leeftijdsgenoten destijds helemaal niets te doen om brommer te mogen rijden. De enige eis was destijds: 16 jaar zijn.

Erwin|21.06.12|12:40

De ervaringen in onze regio zijn nog negatiever. De pakkans voor het rijden op een bromfiets, zonder geldig rijbewijs AM is minimaal. Door het invoeren van begeleid rijden is de risicotermijn zelfs teruggebracht naar 1 jaar. Het aantal bromfietsers daalt niet noemenswaardig. het aantal bestuurders zonder geldige bevoegdheid (het eerste jaar) en zonder de broodnodige opleiding (de vervolgjaren) stijgt aanzienlijk.

Said Ben|21.06.12|15:34

Het nadeel voor een instructeur is dat je nu 37,4% meer kans hebt op leerlingen in de auto die totaal geen verkeer ervaring hebben opgedaan met motorische voertuigen en regels die daaraan verbonden zijn. Vervolgens als ze zijn geslaagd met 2todrive stappen ze zonder enige kennis van…. zo de bromfiets op omdat ze daar ineens ook voor bevoegd zijn. 2todrive is een succes voor het uitstellen van je AM zodat je een jaartje verder 2 rijbewijzen toegekend krijgt waarvan de B onder begeleiding is.

Said Ben|21.06.12|15:35

..natuurlijk. Omdat het nog een Experiment is vind ik dat bij 2todrive ook een verplichting van +- 4 uurtjes bromfiets lessen toegevoegd moet worden voor het geval je toch gaat brommen. Beter nog ik zou dat in mijn pakketten aanbieden als service naar de leerlingen toe, al geef ik zelf alleen maar les in de auto. 2todrive gaat zoiezo nog staartjes krijgen.

Willem Prins|21.06.12|17:20

Nee, dit zo bekijkende komt het de verkeersveilighied niet ten goede. En men streeft, ook door de overheid, juist naar meer verkeersveiligheid en minder doden en/of gewonden in het verkeer .Er zullen toch wat regels aangepast moeten worden, want dit gaat niet goed!

Natasja|21.06.12|18:35

Goh Ton, jij kletst ook met je .u.
Het ligt er niet aan dat het een vrouw is, maar aan het feit dat “wij” rijscholen niet met elkaar willen samen werken.
Welke organisatie neemt de rijschool wereld nou serieus??
Volgens het UWV kun je altijd rij-instructeur worden, als je echt niets meer kunt.
DAT komt de verkeersveiligheid ten goede….
Denk daar maar eens over na…..

Willem Prins|21.06.12|19:13

@ Natasja en Ton.
Laten we geen verwijten maken, man of vrouw, laten we maar in het midden. Ik sta helemaal achter de stelling Natasja dat de rijschoolwereld niet seriues wordt genomen. Komt mogelijk doordat een ieder voor zich zelf op komt. Maar een goede organisatie die voor a l l e rijscholen opkomt ontbreekt nog steeds. Na ruim 40 jaar als rij-instructuer/rijschoolhouder werkzaam te zijn geweest is het altijd nog hetzelfde verhaal. Men luistert totaal niet naar mensen van de werkvloer !!

Piet Noordzee|22.06.12|11:04

Waarom zouden ze naar de mensen van de werkvloer luisteren, die hebben er toch totaal geen verstand van? Dit is toch een waarheid als een koe bij elke instantie?

En zo lang ‘wij’ verdeeld zijn kunnen we ook geen vuist maken om het tegendeel duidelijk te maken. Zo lang de theoretici nog het meest in de pap te brokkelen hebben en het geld in de zak kunnen steken zal hier toch geen verandering in komen.

rob|22.06.12|17:36

Politiek heeft het doel behaald! Weg met de brommer.
Nu de motor nog de nek om draaien; ook zo een gevaarlijk ding!

Willem Prins|22.06.12|17:46

@ Rob, wat de politiek betreft lijkt het inderdaad wel zo om de hele rijschoool bransche wat de tweewielers instructie betreft wel de nek om te willen draaien!

Anna|24.06.12|00:06

Jullie hebben t steeds over die AM rijbewijs maar laten ze maar eens wat aan die fietsers in het verkeer doen. Die zijn op het moment het aller gevaarlijkst. Kijken nergens naar Steken zo maar over en krijgen aan het eind overal gelijk in. Elk jaar een fiets test en zo duur mogelijk maken.

Willem Prins|25.06.12|09:53

@ Anna: in Zwolle en ook elders in NL worden er al fietscursussen gegegeven. Het is eeen moeizaam project. Momenteel worden er geplande cursussen gescharpt, wegens te weinig aanmeldingen. Er zit een flinkbedrag aan subsidie op; kosten maar € 5.– p.p. Cursus geheledag, ochtend 2 u theorie, een lunch (inbegrepen) middag ogen en gehoortest + bewegingsoefeningen plus fietsbehendigings/vaardighieds oefeningen. Het is een koopje en toch slaat dit consept niet aan. Dus Anna duur maken lijkt geen optie

John|27.06.12|11:07

@ Anna,

Je moet jezelf afvragen waarom deze fietsers zich zo gedragen. Dat is veel meer een mentaliteitskwestie dan een gebrek aan kennis. Ik zie ook heel veel automobilsten niet stoppen voor een VOP of, wat ook heel vaak voorkomt, niet stoppen voor die fietser die van rechts komt of rechtdoor op dezelfde weg gaat. We leven nu eenmaal in een land dat regels aan zijn laars lapt. Kijk maar eens naar het rookverbod in café’s. Men is het er niet mee eens dus deugt de wet niet. Ach……..

Rijschool van Ark|02.07.12|19:32

Wat zei ik?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.