101.tv, rijschoolhouder, lesauto, reportage, rijschool

NPO komt donderdag met video-item over ‘louche rijscholen’

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) komt donderdagavond 5 juli om 20:30 uur met een uitzending over ‘louche rijscholen’ op digitaal themakanaal 101.tv. “Het wordt een item over misstanden in de wereld van rijschoolhouders”, zegt redacteur Wim Heesterbeen van BNN. “Ik doel dan op het runnen van meerdere BV’s om te sjoemelen met slagingspercentages en dergelijke.”

Het moet een genuanceerd item worden, waarin BNN ook aandacht besteedt aan waar leerlingen op moeten letten bij het uitkiezen van een rijschool, belooft Heesterbeen. Kijken dus!

Bekijk hier de uitzending.

Bekijk de promo:

 

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “NPO komt donderdag met video-item over ‘louche rijscholen’”

Johan|04.07.12|13:11

Een hele goede zaak. Laat maar eens duidelijk worden waar rijscholen aan moeten voldoen, en nog belangrijker, voldoen ze daar ook aan.

Richard|04.07.12|13:56

Slagingspercentage? Foute voorlichting? Op de cbr-site staat anders dat de ris-opleiding zorgt voor een fors hoger slagingspercentage. Een ieder die een beetje ingevoerd is in de rijschoolwereld weet dat dit op zijn minst discutabel is. Over foute voorlichting gesproken…

John|04.07.12|17:48

Deze oplichting is al jaren bekend. Lees de verschillende commentaren op VerkeersPro er maar op na. De oplossing is volgens mij simpel. Gewoon alleen lesauto’s toelaten met duidelijke vaste bestikkering. Geen magneetplaten of slechts een daknaambord. Het is de gelegenheid die de dief maakt. Kunnen de parttimers die het vak er “even bij doen” in de privé auto kiezen.

Gerard|05.07.12|08:03

De RIS-opleiding is voor heel veel mensen een goede opleiding, waar structuur in zit!
Hier door gaan de klanten sneller naar het examen.
In de reguliere opleiding zit WEINIG of GEEN structuur.
Leerlingen hebben ook minder lessen nodig!
Dus geen foute voorlichting, toch?

John|05.07.12|12:29

@ Gerard,

Ik ben al jaren RIS instructeur maar ik ben het niet met je eens!! Daarnaast, wijzen we weer naar anderen….. Jammer toch dat in onze branche altijd maar weer naar de ander gewezen wordt. Waar halen sommigen toch de arrogantie vandaan. Da ander geeft lessen zonder structuur, de ander is te goedkoop, goedkoop is duurkoop. Hou je allemaal eens bij jezelf en de feiten.

Pierre|05.07.12|13:05

@ John;

Dat is toch ook geen oplossing. Dan pakt de malafide instructeur op examen toch gewoon even de lesauto van de andere BV.

Ik vraag me alleen af hoeveel zin deze manier van frauderen heeft. Het is bekend dat leerlingen een hoog slagingspercentage belangrijk vinden, maar hoeveel % van de leerlingen checkt dit daadwerkelijk na?

nico v/d meij|05.07.12|13:22

@ Gerard

1 Hier door gaan de klanten sneller naar het examen
Dit gebeurt ook in de reguliere opleiding (je heb snelle en minder snelle leerlingen).
2 In de reguliere opleiding zit WEINIG of GEEN structuur
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, een goede instructeur heb net als de ris structuur in de lessen zitten.
3 Leerlingen hebben ook minder lessen nodig!
Als een leerling minder lessen nodig heb is deze leerling dan ook beter dan een reguliere leerling??

nico v/d meij|05.07.12|13:24

Ik ben het dus niet helemaal met je eens met wat je hier schrijft, ik zeg dus niet dat de ris slecht is voor de ene leerling wel maar voor een ander weer niet, waar het om gaat is dat de leerling goed veilig en zelfstandig de weg op kan en daar streeft de goede instructeur naar.

Jan|05.07.12|13:29

Op zich is het niet erg dat een part-time rijschool het lesgeven er bij doet.
Misschien heeft deze instructeur wel twee part-time banen om tot één full-time loon te komen.
Maar doe alles wel zoals het hoort, reken een nette lesprijs (dat doet geen enkele rijschoolhouder in NL) en werk volgens een goed schema zodat een LL die op examen gaat voldoende lessen heeft gehad maar ook niet veel te veel.
Maar wel alle instructieonderdelen voldoende heeft afgewerkt.

Jan|05.07.12|13:34

Heel veel instructeurs liegen over hun percentages.
Maar laat men verplicht stellen dat men met auto moet komen welke bij het CBR geregistreerd staat.
Dat de leerling via dezelfde rijschool aangemeld is geworden.
Sommige zzp’ers rijden voor verschillende rijscholen.
Dan dient de naam van die zzp’er bij die rijschool vermeld te worden.
Ook dient het niet zo te zijn dat verschillende bv’s door een rijschool gebruikt wordt.

Jan|05.07.12|13:38

Mocht men hierop betrapt worden, gewoon al deze bv’s één jaar uitsluiten van examens bij het CBR.
Rijscholen die meerdere bv’s runnen om hun slagingspercentage hoog te houden frauderen niet alleen met de percentages!
Er moet een veel strenger beleid komen en zet de rijscholen die de boel beduvelen maar aan de schandpaal zodat iedereen het kan zien.
Wat de lesprijzen betreft, hoe kan iemand nu voor 25 of 35 of 45 euro per uur lesgeven?
Ga naar een goede accountant en laat je voorrekenen!

Alex|05.07.12|13:53

Ja Gerard, daar heb jij toch gelijk, steeds weer naar andere wijzen. De RIS opleiding is een mooie opleidings methode, maar dat wil niet zeggen dat niet RIS rijscholen GEEN structuur hebben. Iedere goede rijschool werkt met structuur, en ieder op zijn eigen manier. Maar BEUNHAZEN mogen voor mij worden aangepakt, en ook die gasten die de boel willen bezei…… ook die gasten die leerlingen meer lessen aandraaien dan nodig is.

John|05.07.12|14:44

@ Jan,

B.v. sluiten?? Op grond waarvan? Omdat men met nietszeggende slagingspercentage’s schermt? Wat een onzin. Laten wee eerst deze percentage’s eens goed onderbouwd publiceren. Dus: Hoeveel lessen hedden de leerlingen gemiddeld, is er wel of geen TTT gedaan, wat is het niveau van de leerling enz. DAN ben je geloofwaardig. En schaf anders die onzin gewoon af.

Gerrit|05.07.12|17:12

@John 17.48

wat is dat nou weer ??
als je in een lesauto zonder stickers rijd ben je gelijk een of andere prutser ?
geen wonder dat sommige een lesprijs van 55 euro vragen
die moeten natuurlijk eerst al die stickers terugverdienen.
wat is de volgende stap een secretaresse en een plantenbak met Afrikaantjes voor de deur ?

Willem Prins|05.07.12|17:29

Slagings percentages worden onderling door rijscholen bekeken, maar (potentiele) leerlingen niet of nauwelijks. Gewoon zorgen dat je gemiddelde ten minste gelijk staat met de oproepplaats! Bij ons geloof ik dat geschoemel amper voor zal komen. Examinatoren letten behoorlijk op wie wie is.
Hoe je het waterdicht wil krijgen is nog nooit gelukt, steeds zijn er weer lieden die wat weten te bedenken hoe je het systeem kunt omzeilen. Maar dezen vallen vroeg of laat door de mand!

Arthur|05.07.12|18:54

RIS of geen RIS….De opleiding bepaalt niet de kwaliteit maar de instructeur. Hoe je ook les geeft, het gaat er om hoe je het toepast. Maar daar gaat straks de discussie volgens mij niet om. Het gaat om transparantie binnen de rijschoolwereld. Daar kan nog heel wat winst behaald worden. Maar willen we dat ook met z’n allen?

Arthur|05.07.12|19:05

O ja, Bij een BV moet € 18.000,= in de vennootschap storten of in natura of onroerend goed. Dure aangelegenheid om enkele bedrijven te hebben vinden jullie niet? En dat allemaal voor het slagingspercentage? Dacht het niet…… het zullen wel eenmanszaakjes zijn waarschijnlijk.

John|05.07.12|19:26

@ Arthur,

Dat is een wassen neus toch? Je kunt dat na oprichting direct weer terugstorten uit de BV.

@ Willem Prins,

Inderdaad. De meeste jongeren interessert de slagingspercentage’s geen moer. Ze weten dikwijls niet eens dat ze bestaan. De vragen die een leerling stelt zijn: Wat kost het? Hoeveel lessen heb ik nodig (het liefst niet meer dan 20) Kan ik in termijnen betalen? En kan ik het nog voor de vakantie hebben? (dan bataal ik daarna in termijnen terug)

nico|06.07.12|12:25

John
Je heb helemaal gelijk ik had er gisteren een in de auto hij heb 7 lessen gehad en wil binnen twee weken afrijden anders gaat hij bij een ander kijken of die het wel kon doen deze man kan de auto niet eens tussen de strepen houden ofwel op de weg houden.
ik heb hem aangeraden om gelijk maar naar een andere rijschool te gaan zoeken.

Patrick|06.07.12|13:55

Kwalitatief inhoudelijke televisie? Nee.
Het is komkommertijd bij 101TV/BNN, en ze hebben geen ruk te doen.

Hoe kom je aan je centen. Zo dus.

Rijbewijshuis CLARIEN XL|06.07.12|16:11

Wat een triest stukje TV. Ik had goede hoop op een inhoudelijk goed stukje tv maar geheel in de BNN stijl was het niet meer dan vlug wat in elkaar flansen. Niets geen diepte-onderzoek. Als “deskundige” wist Dhr. Blaak (van Blaak Assurantiën) te vertellen dat de leerling moest kijken of de rijschool bij de SRB is aangesloten. Hoezo?? Controleren ze daar op kwaliteit?? Kwaliteit is belangrijk. We weten allemaal waar we die moeten zoeken. Nu de leerling nog!!

Henk|06.07.12|23:00

Even voor de goede orde. Ik voel mijzelf zwaar beledigd door dit stukje. En dan met name door Dhr. Pablo Visser. Kijk even nar het begin:
Reporter: “Het is algemeen bekend dat er gesjoemeld wordt met slagingspercentages”
Pablo “Ja”
Reporter “En iedereen doet daar ook aan mee?”
Pablo “Over het algemeen wel ja! Als je er niet aan mee doet ben je één van de weinigen”
PARDON???? Die man zet dus mij en al mijn collega’s in een kwaad daglicht. Ik daag hem uit mijn schuld te bewijzen. Schandalig!!

Ronaldo|07.07.12|16:20

Tjong jonge wat een diepte onderzoek bij BNN zeg, het ging helemaal nergens over.
De gehele branche werd gewoon over een kant werden geschoren bah wat een vreselijke televisie.

wicher|08.07.12|14:26

Daar was een kamaraploeg van 101tv tezijn. Tim Hofman was de man die het woord deed, hij lied mij 2 papiertjes zien waar slaging uitslagen op stonden, hij vertelde mij dat het niet klopte met de CBR cijvers. Deze meneer had zijn huiswerk niet goed gedaan Google zoekmachine gebruikt, is een pagina tegen gekomen uit 2005 en deze gebruikt.Voor mij was heel belangrijk op moment van de uitzending bestond deze side niet.wicherdevries.nl.ik was verrast !

pablo|08.07.12|15:31

Geachte Henk toen ik benaderd werd heb ik aangegeven dat ik vind dat slagingspercentages onzin zijn en dat er teveel warde aangehecht word doordat veel mensen hier misbruik van maken aangezien slagings percentages niks zeggen over de kwaliteit van een rijschool en ook de meting niet objectief is aangezien de meting slecht per kwartaal verwerkt worden, voorbeeld ik had een slecht kwartaal achter de rug en mijn percentage kelderde. tevens ben ik niet een expert zoals gesuggereerd word.!!!!!!!!!!!

John|08.07.12|17:20

@ Pablo,

Dan had je DAT moeten zeggen en de reden daarvan moeten vermelden! Je hebt nu veel collega’s tegen je in het harnas gejaagd. Je hebt mij, en vele van mijn collega’s, als oplichters, charlatans en onbetrouwbare lieden weggezet. En ik kan zweren dat ik nog nooit, maar dan ook nog nooit gesjoemeld heb met wat voor cijfers dan ook. Maar ik wordt er wel op aangekeken. En dit filmpje is nog tot in lengte van jaren via internet te bekijken. Hartelijk dank. “Collega”

Willem Prins|08.07.12|20:35

Van mijn rijschool heeft het CBR, in al die jaren dat het via Rijschoolgegevens perfect uitgerekend en geplubiceerd. Klopte tot achter de komma. Maar ik ben nu gepensioneerd, ben nog wel steeds geintereseerd in de materie. Vreemd dat rijscholen onderling het verschil niet goed kunnen plaatsen waarom anderen hoger scoren. Geschoemel zal enigzins voorkomen, vooral door die verschillende starters en voorname van rijscholen waar het CBR ook niet volledig vat op heeft.

Sabine|09.07.12|11:29

jammer dat veel rijscholen adverteren met slagingspercentages die niet kloppen. dat hoort niet te gebeuren want dat is inderdaad misleiding. Daar gaat dit item zo te lezen over. Louche is een groot woord, maar het is absoluut niet netjes!

John|09.07.12|19:40

@ Sabine,

Miele er is geen betere, Als het aan de kat lag kocht ze….., Kijk allemaal reclame. Ik ben het er ook niet mee eens dat rijscholen verkeerde cijfers op de website zetten. Maar de klant kan e.e.a. zo controleren. Ook wordt er een lesprijs gegeven van 50 minuten. En dan zeer verdekt. Ook misleiding maar het staat er wel.

Bastiaan01|10.07.12|00:15

Nee, de rijschoolbranche is een hele nette branche, met uitsluitend professionals die op zeer hoog niveau werken en enkel en alleen kwaliteit leveren. Verder geen witwaspraktijken, overschotten in een verzadigde markt of rotte appels. Niets van dat alles…! Ook fijn dat mensen met behoud van uitkering een rijschool kunnen starten, niets terug hoeven te betalen en kwaliteit leveren en de markt niet kapotmaken, hoe kom je er bij! (Terwijl anderen de opleiding zelf betaald hebben..)

Dream on!

Henk|25.07.12|22:52

@ Bastian01

Is dat in andere branches anders dan? Wij hebben zo’n rare branche. Men maakt zichzelf veel drukker om de concurrentie dan om zichzelf. Maak jezelf niet druk om een ander maar om jezelf.

Peter|26.07.12|08:13

De frustratie van Bastiaan kan ik me goed voorstellen. Door GROUPON of MARKTPLAATSSTUNTERS is het voor de klant absoluut niet overzichtelijk meer!! Wat zegt een hoog slagingspercentage nog als de klant voor de helft van de prijs naar een beun kan? Na jaren met veel plezier, en een hoog slagingspercentage te hebben gewerkt vraag ik me af of het nog wel zin heeft. De markt wordt gedomineerd door zwartwerkers en beunhazen en niemand die er wat aan doet!!

Henk|26.07.12|21:41

@Peter,

Totaal met je oneens!.Hoeveel gaan er nu daadwerkelijk naar een groupon of marktplaatsstunter?? En die slagingspercentages interesseren niemand iets. Ja je collega’s. En dan alleen nog diegenen die op internetgebruikers zitten. Het staat je natuurlijk vrij om deze cijfers belangrijk te vinden. Dat je ook het probleem dat veel “rijschoolhouders” hebben. Je moet ook ondernemer zijn. Ik heb b.v. Cv ketels verkocht. De beste in Nefit. Waarom kocht niet iedereen. Die dan?>>

Henk|26.07.12|21:47

>>Heel simpel. Men wikt en weegt en laat zich door verschillende zaken overtuigen. Echt waar die slagingspercentages komen voor de consument op plaats 10. De rijscholen die bij mij in de buurt goed scoren stellen een TTT verplicht. Logisch dat de percentages hoger zijn. Maar de consument laat zich niet voor de gek houden. Ik leg ze dat overigens ook uit. Zou het CBR in haar cijfers ook moeten doen. Eerlijkheid en transparantie in heel belangrijk.

Peter|27.07.12|10:20

@Henk Kijk gerust rond. Groupons worden grif gekocht en de stunters zitten vol. Wij scoren hoog, verplichten geen TTT en hanteren geen drempel. De stunters verzieken de markt en zorgen zo voor een hele instabiele markt.

Henk|27.07.12|12:14

Er wordt over die Groupons steen en been geklaagd op o.a. Het Kassaforum. Maar als jij nu zulke hele goede cijfers hebt, geen TTT verplicht en geen drempel hanteert zul je toch werk genoeg hebben? Wat maakt jij je dan druk om die “prijsstunters”?? Als ik in het nauw gedreven wordt ga ik ook stunten hoor. Ik ben n.l ook ondernemer en heb een gezin te onderhouden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

NPO komt donderdag met video-item over ‘louche rijscholen’ | RijschoolPro
101.tv, rijschoolhouder, lesauto, reportage, rijschool

NPO komt donderdag met video-item over ‘louche rijscholen’

De Nederlandse Publieke Omroep (NPO) komt donderdagavond 5 juli om 20:30 uur met een uitzending over ‘louche rijscholen’ op digitaal themakanaal 101.tv. “Het wordt een item over misstanden in de wereld van rijschoolhouders”, zegt redacteur Wim Heesterbeen van BNN. “Ik doel dan op het runnen van meerdere BV’s om te sjoemelen met slagingspercentages en dergelijke.”

Het moet een genuanceerd item worden, waarin BNN ook aandacht besteedt aan waar leerlingen op moeten letten bij het uitkiezen van een rijschool, belooft Heesterbeen. Kijken dus!

Bekijk hier de uitzending.

Bekijk de promo:

 

Auteur: Bart Pals

36 reacties op “NPO komt donderdag met video-item over ‘louche rijscholen’”

Johan|04.07.12|13:11

Een hele goede zaak. Laat maar eens duidelijk worden waar rijscholen aan moeten voldoen, en nog belangrijker, voldoen ze daar ook aan.

Richard|04.07.12|13:56

Slagingspercentage? Foute voorlichting? Op de cbr-site staat anders dat de ris-opleiding zorgt voor een fors hoger slagingspercentage. Een ieder die een beetje ingevoerd is in de rijschoolwereld weet dat dit op zijn minst discutabel is. Over foute voorlichting gesproken…

John|04.07.12|17:48

Deze oplichting is al jaren bekend. Lees de verschillende commentaren op VerkeersPro er maar op na. De oplossing is volgens mij simpel. Gewoon alleen lesauto’s toelaten met duidelijke vaste bestikkering. Geen magneetplaten of slechts een daknaambord. Het is de gelegenheid die de dief maakt. Kunnen de parttimers die het vak er “even bij doen” in de privé auto kiezen.

Gerard|05.07.12|08:03

De RIS-opleiding is voor heel veel mensen een goede opleiding, waar structuur in zit!
Hier door gaan de klanten sneller naar het examen.
In de reguliere opleiding zit WEINIG of GEEN structuur.
Leerlingen hebben ook minder lessen nodig!
Dus geen foute voorlichting, toch?

John|05.07.12|12:29

@ Gerard,

Ik ben al jaren RIS instructeur maar ik ben het niet met je eens!! Daarnaast, wijzen we weer naar anderen….. Jammer toch dat in onze branche altijd maar weer naar de ander gewezen wordt. Waar halen sommigen toch de arrogantie vandaan. Da ander geeft lessen zonder structuur, de ander is te goedkoop, goedkoop is duurkoop. Hou je allemaal eens bij jezelf en de feiten.

Pierre|05.07.12|13:05

@ John;

Dat is toch ook geen oplossing. Dan pakt de malafide instructeur op examen toch gewoon even de lesauto van de andere BV.

Ik vraag me alleen af hoeveel zin deze manier van frauderen heeft. Het is bekend dat leerlingen een hoog slagingspercentage belangrijk vinden, maar hoeveel % van de leerlingen checkt dit daadwerkelijk na?

nico v/d meij|05.07.12|13:22

@ Gerard

1 Hier door gaan de klanten sneller naar het examen
Dit gebeurt ook in de reguliere opleiding (je heb snelle en minder snelle leerlingen).
2 In de reguliere opleiding zit WEINIG of GEEN structuur
Hier ben ik het absoluut niet mee eens, een goede instructeur heb net als de ris structuur in de lessen zitten.
3 Leerlingen hebben ook minder lessen nodig!
Als een leerling minder lessen nodig heb is deze leerling dan ook beter dan een reguliere leerling??

nico v/d meij|05.07.12|13:24

Ik ben het dus niet helemaal met je eens met wat je hier schrijft, ik zeg dus niet dat de ris slecht is voor de ene leerling wel maar voor een ander weer niet, waar het om gaat is dat de leerling goed veilig en zelfstandig de weg op kan en daar streeft de goede instructeur naar.

Jan|05.07.12|13:29

Op zich is het niet erg dat een part-time rijschool het lesgeven er bij doet.
Misschien heeft deze instructeur wel twee part-time banen om tot één full-time loon te komen.
Maar doe alles wel zoals het hoort, reken een nette lesprijs (dat doet geen enkele rijschoolhouder in NL) en werk volgens een goed schema zodat een LL die op examen gaat voldoende lessen heeft gehad maar ook niet veel te veel.
Maar wel alle instructieonderdelen voldoende heeft afgewerkt.

Jan|05.07.12|13:34

Heel veel instructeurs liegen over hun percentages.
Maar laat men verplicht stellen dat men met auto moet komen welke bij het CBR geregistreerd staat.
Dat de leerling via dezelfde rijschool aangemeld is geworden.
Sommige zzp’ers rijden voor verschillende rijscholen.
Dan dient de naam van die zzp’er bij die rijschool vermeld te worden.
Ook dient het niet zo te zijn dat verschillende bv’s door een rijschool gebruikt wordt.

Jan|05.07.12|13:38

Mocht men hierop betrapt worden, gewoon al deze bv’s één jaar uitsluiten van examens bij het CBR.
Rijscholen die meerdere bv’s runnen om hun slagingspercentage hoog te houden frauderen niet alleen met de percentages!
Er moet een veel strenger beleid komen en zet de rijscholen die de boel beduvelen maar aan de schandpaal zodat iedereen het kan zien.
Wat de lesprijzen betreft, hoe kan iemand nu voor 25 of 35 of 45 euro per uur lesgeven?
Ga naar een goede accountant en laat je voorrekenen!

Alex|05.07.12|13:53

Ja Gerard, daar heb jij toch gelijk, steeds weer naar andere wijzen. De RIS opleiding is een mooie opleidings methode, maar dat wil niet zeggen dat niet RIS rijscholen GEEN structuur hebben. Iedere goede rijschool werkt met structuur, en ieder op zijn eigen manier. Maar BEUNHAZEN mogen voor mij worden aangepakt, en ook die gasten die de boel willen bezei…… ook die gasten die leerlingen meer lessen aandraaien dan nodig is.

John|05.07.12|14:44

@ Jan,

B.v. sluiten?? Op grond waarvan? Omdat men met nietszeggende slagingspercentage’s schermt? Wat een onzin. Laten wee eerst deze percentage’s eens goed onderbouwd publiceren. Dus: Hoeveel lessen hedden de leerlingen gemiddeld, is er wel of geen TTT gedaan, wat is het niveau van de leerling enz. DAN ben je geloofwaardig. En schaf anders die onzin gewoon af.

Gerrit|05.07.12|17:12

@John 17.48

wat is dat nou weer ??
als je in een lesauto zonder stickers rijd ben je gelijk een of andere prutser ?
geen wonder dat sommige een lesprijs van 55 euro vragen
die moeten natuurlijk eerst al die stickers terugverdienen.
wat is de volgende stap een secretaresse en een plantenbak met Afrikaantjes voor de deur ?

Willem Prins|05.07.12|17:29

Slagings percentages worden onderling door rijscholen bekeken, maar (potentiele) leerlingen niet of nauwelijks. Gewoon zorgen dat je gemiddelde ten minste gelijk staat met de oproepplaats! Bij ons geloof ik dat geschoemel amper voor zal komen. Examinatoren letten behoorlijk op wie wie is.
Hoe je het waterdicht wil krijgen is nog nooit gelukt, steeds zijn er weer lieden die wat weten te bedenken hoe je het systeem kunt omzeilen. Maar dezen vallen vroeg of laat door de mand!

Arthur|05.07.12|18:54

RIS of geen RIS….De opleiding bepaalt niet de kwaliteit maar de instructeur. Hoe je ook les geeft, het gaat er om hoe je het toepast. Maar daar gaat straks de discussie volgens mij niet om. Het gaat om transparantie binnen de rijschoolwereld. Daar kan nog heel wat winst behaald worden. Maar willen we dat ook met z’n allen?

Arthur|05.07.12|19:05

O ja, Bij een BV moet € 18.000,= in de vennootschap storten of in natura of onroerend goed. Dure aangelegenheid om enkele bedrijven te hebben vinden jullie niet? En dat allemaal voor het slagingspercentage? Dacht het niet…… het zullen wel eenmanszaakjes zijn waarschijnlijk.

John|05.07.12|19:26

@ Arthur,

Dat is een wassen neus toch? Je kunt dat na oprichting direct weer terugstorten uit de BV.

@ Willem Prins,

Inderdaad. De meeste jongeren interessert de slagingspercentage’s geen moer. Ze weten dikwijls niet eens dat ze bestaan. De vragen die een leerling stelt zijn: Wat kost het? Hoeveel lessen heb ik nodig (het liefst niet meer dan 20) Kan ik in termijnen betalen? En kan ik het nog voor de vakantie hebben? (dan bataal ik daarna in termijnen terug)

nico|06.07.12|12:25

John
Je heb helemaal gelijk ik had er gisteren een in de auto hij heb 7 lessen gehad en wil binnen twee weken afrijden anders gaat hij bij een ander kijken of die het wel kon doen deze man kan de auto niet eens tussen de strepen houden ofwel op de weg houden.
ik heb hem aangeraden om gelijk maar naar een andere rijschool te gaan zoeken.

Patrick|06.07.12|13:55

Kwalitatief inhoudelijke televisie? Nee.
Het is komkommertijd bij 101TV/BNN, en ze hebben geen ruk te doen.

Hoe kom je aan je centen. Zo dus.

Rijbewijshuis CLARIEN XL|06.07.12|16:11

Wat een triest stukje TV. Ik had goede hoop op een inhoudelijk goed stukje tv maar geheel in de BNN stijl was het niet meer dan vlug wat in elkaar flansen. Niets geen diepte-onderzoek. Als “deskundige” wist Dhr. Blaak (van Blaak Assurantiën) te vertellen dat de leerling moest kijken of de rijschool bij de SRB is aangesloten. Hoezo?? Controleren ze daar op kwaliteit?? Kwaliteit is belangrijk. We weten allemaal waar we die moeten zoeken. Nu de leerling nog!!

Henk|06.07.12|23:00

Even voor de goede orde. Ik voel mijzelf zwaar beledigd door dit stukje. En dan met name door Dhr. Pablo Visser. Kijk even nar het begin:
Reporter: “Het is algemeen bekend dat er gesjoemeld wordt met slagingspercentages”
Pablo “Ja”
Reporter “En iedereen doet daar ook aan mee?”
Pablo “Over het algemeen wel ja! Als je er niet aan mee doet ben je één van de weinigen”
PARDON???? Die man zet dus mij en al mijn collega’s in een kwaad daglicht. Ik daag hem uit mijn schuld te bewijzen. Schandalig!!

Ronaldo|07.07.12|16:20

Tjong jonge wat een diepte onderzoek bij BNN zeg, het ging helemaal nergens over.
De gehele branche werd gewoon over een kant werden geschoren bah wat een vreselijke televisie.

wicher|08.07.12|14:26

Daar was een kamaraploeg van 101tv tezijn. Tim Hofman was de man die het woord deed, hij lied mij 2 papiertjes zien waar slaging uitslagen op stonden, hij vertelde mij dat het niet klopte met de CBR cijvers. Deze meneer had zijn huiswerk niet goed gedaan Google zoekmachine gebruikt, is een pagina tegen gekomen uit 2005 en deze gebruikt.Voor mij was heel belangrijk op moment van de uitzending bestond deze side niet.wicherdevries.nl.ik was verrast !

pablo|08.07.12|15:31

Geachte Henk toen ik benaderd werd heb ik aangegeven dat ik vind dat slagingspercentages onzin zijn en dat er teveel warde aangehecht word doordat veel mensen hier misbruik van maken aangezien slagings percentages niks zeggen over de kwaliteit van een rijschool en ook de meting niet objectief is aangezien de meting slecht per kwartaal verwerkt worden, voorbeeld ik had een slecht kwartaal achter de rug en mijn percentage kelderde. tevens ben ik niet een expert zoals gesuggereerd word.!!!!!!!!!!!

John|08.07.12|17:20

@ Pablo,

Dan had je DAT moeten zeggen en de reden daarvan moeten vermelden! Je hebt nu veel collega’s tegen je in het harnas gejaagd. Je hebt mij, en vele van mijn collega’s, als oplichters, charlatans en onbetrouwbare lieden weggezet. En ik kan zweren dat ik nog nooit, maar dan ook nog nooit gesjoemeld heb met wat voor cijfers dan ook. Maar ik wordt er wel op aangekeken. En dit filmpje is nog tot in lengte van jaren via internet te bekijken. Hartelijk dank. “Collega”

Willem Prins|08.07.12|20:35

Van mijn rijschool heeft het CBR, in al die jaren dat het via Rijschoolgegevens perfect uitgerekend en geplubiceerd. Klopte tot achter de komma. Maar ik ben nu gepensioneerd, ben nog wel steeds geintereseerd in de materie. Vreemd dat rijscholen onderling het verschil niet goed kunnen plaatsen waarom anderen hoger scoren. Geschoemel zal enigzins voorkomen, vooral door die verschillende starters en voorname van rijscholen waar het CBR ook niet volledig vat op heeft.

Sabine|09.07.12|11:29

jammer dat veel rijscholen adverteren met slagingspercentages die niet kloppen. dat hoort niet te gebeuren want dat is inderdaad misleiding. Daar gaat dit item zo te lezen over. Louche is een groot woord, maar het is absoluut niet netjes!

John|09.07.12|19:40

@ Sabine,

Miele er is geen betere, Als het aan de kat lag kocht ze….., Kijk allemaal reclame. Ik ben het er ook niet mee eens dat rijscholen verkeerde cijfers op de website zetten. Maar de klant kan e.e.a. zo controleren. Ook wordt er een lesprijs gegeven van 50 minuten. En dan zeer verdekt. Ook misleiding maar het staat er wel.

Bastiaan01|10.07.12|00:15

Nee, de rijschoolbranche is een hele nette branche, met uitsluitend professionals die op zeer hoog niveau werken en enkel en alleen kwaliteit leveren. Verder geen witwaspraktijken, overschotten in een verzadigde markt of rotte appels. Niets van dat alles…! Ook fijn dat mensen met behoud van uitkering een rijschool kunnen starten, niets terug hoeven te betalen en kwaliteit leveren en de markt niet kapotmaken, hoe kom je er bij! (Terwijl anderen de opleiding zelf betaald hebben..)

Dream on!

Henk|25.07.12|22:52

@ Bastian01

Is dat in andere branches anders dan? Wij hebben zo’n rare branche. Men maakt zichzelf veel drukker om de concurrentie dan om zichzelf. Maak jezelf niet druk om een ander maar om jezelf.

Peter|26.07.12|08:13

De frustratie van Bastiaan kan ik me goed voorstellen. Door GROUPON of MARKTPLAATSSTUNTERS is het voor de klant absoluut niet overzichtelijk meer!! Wat zegt een hoog slagingspercentage nog als de klant voor de helft van de prijs naar een beun kan? Na jaren met veel plezier, en een hoog slagingspercentage te hebben gewerkt vraag ik me af of het nog wel zin heeft. De markt wordt gedomineerd door zwartwerkers en beunhazen en niemand die er wat aan doet!!

Henk|26.07.12|21:41

@Peter,

Totaal met je oneens!.Hoeveel gaan er nu daadwerkelijk naar een groupon of marktplaatsstunter?? En die slagingspercentages interesseren niemand iets. Ja je collega’s. En dan alleen nog diegenen die op internetgebruikers zitten. Het staat je natuurlijk vrij om deze cijfers belangrijk te vinden. Dat je ook het probleem dat veel “rijschoolhouders” hebben. Je moet ook ondernemer zijn. Ik heb b.v. Cv ketels verkocht. De beste in Nefit. Waarom kocht niet iedereen. Die dan?>>

Henk|26.07.12|21:47

>>Heel simpel. Men wikt en weegt en laat zich door verschillende zaken overtuigen. Echt waar die slagingspercentages komen voor de consument op plaats 10. De rijscholen die bij mij in de buurt goed scoren stellen een TTT verplicht. Logisch dat de percentages hoger zijn. Maar de consument laat zich niet voor de gek houden. Ik leg ze dat overigens ook uit. Zou het CBR in haar cijfers ook moeten doen. Eerlijkheid en transparantie in heel belangrijk.

Peter|27.07.12|10:20

@Henk Kijk gerust rond. Groupons worden grif gekocht en de stunters zitten vol. Wij scoren hoog, verplichten geen TTT en hanteren geen drempel. De stunters verzieken de markt en zorgen zo voor een hele instabiele markt.

Henk|27.07.12|12:14

Er wordt over die Groupons steen en been geklaagd op o.a. Het Kassaforum. Maar als jij nu zulke hele goede cijfers hebt, geen TTT verplicht en geen drempel hanteert zul je toch werk genoeg hebben? Wat maakt jij je dan druk om die “prijsstunters”?? Als ik in het nauw gedreven wordt ga ik ook stunten hoor. Ik ben n.l ook ondernemer en heb een gezin te onderhouden.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.