Rijles, rijinstructeur, leerling

Belgische rijscholen willen systeem met ‘pseudo-rijscholen’ afschaffen

De Belgische brancheorganisatie Federdrive is bezig met de overheid om de wildgroei aan ‘pseudo-rijscholen’ een halt toe te roepen, door het systeem van betaling in de vrije begeleiding gewoonweg af te schaffen. “Er ligt een Koninklijk Besluit klaar ter ondertekening”, zegt Jeroen Smeesters, vice-voorzitter van Federdrive. “Bovendien heeft Federdrive gesprekken aangeknoopt met de FOD Mobiliteit om ook de ongebreidelde omzetting van brevetten een halt toe te roepen.”

Federdrive is de grootste Belgische sectororganisatie van erkende rijscholen, die meer dan de helft van de Belgische rijscholen vertegenwoordigt.  Smeesters doet zijn uitspraken tegen VerkeersPro.nl als reactie op het artikel met de Nederlandse rijinstructeur John Willemsen, die vertelt over de kansen voor Nederlandse rijinstructeurs op de Belgische rijschoolmarkt.

Nederlands brevet

Smeesters: “Het is nu inderdaad zo dat een Nederlands brevet in België geldig is. Onze regels – verkeer, maar ook fiscaal en sociaal – verschillen echter zo sterk dat wordt nagegaan of de omzetting toch niet gepaard moet gaan met een aantal noodzakelijke proeven. Ook dit voorstel wordt in de loop van volgend jaar bekeken.”

Federdrive geeft aan dat de rijschool eerst een attest bij de leerling afneemt, voordat hij na 20 officiële rijlessen zelfstandig de weg op mag. Maar geeft toe dat de kwaliteitscontrole niet altijd even goed is. Smeesters: “Federdrive vraagt al jaren aan de overheid hier iets aan te doen.”

Examenniveau

Het examenniveau in Nederland is hoger, weet ook Smeesters. “Ook hier is de sector vragende partij om ingrijpende wijzigingen, maar, om de ‘vrije begeleiding’ zoveel mogelijk te vrijwaren wordt tot op vandaag een examen afgelegd waarvan je de vraag zou kunnen stellen of ze wel de Europese toets doorstaat. De socialistische minister wenste vooral een goedkoop systeem. Wat mij opvalt is dat in Nederland gewoon meer naar zelfstandigheid wordt gestuurd, terwijl het hier om een louter technisch examen gaat.”

Federdrive vindt dat er dringend iets moet gedaan worden aan het systeem van ‘grijze’ rijscholen, zoals die van Willemsen. “Zoals hij elders in het artikel opmerkt, zijn er tussen die grijze of pseudo rijscholen veel ‘beunhazen’ aan het werk, meestal net met als reden een pak zwartwerk te kunnen uitvoeren. Als je dan als Nederlandse lesgever naar hier komt om in datzelfde systeem te fungeren, ben je fout bezig en heb je geen recht van spreken.”

Rijscholen

Zoveel landen als er zijn, zoveel systemen van rijopleiding en van organisatie van de rijschoolwereld zijn er. “Hoewel het in België zeker niet perfect loopt, zijn de rijscholen hier wel degelijk professioneel bezig. En dat in zeer moeilijke marktomstandigheden”, vertelt Smeesters.

“In vele landen zijn er tekortkomingen en daar wil Europa iets aan doen. Momenteel wordt – in samenwerking met specialisten van over heel Europa en met EFA, de Europese sectororganisatie, door de bevoegde Europese diensten nagegaan of de invoering van een 4de richtlijn die de opleiding van leerlingen én van lesgevers zou hervormen, wenselijk is.”

“Een van de vaststellingen van alle partners is dat het algemene niveau van rijbewijsbezitters omhoog moet. En dat de lesgevers om deze taak uit te voeren, ook beter en doelgerichter moeten opgeleid worden. Ook in Nederland.”

Bart Pals

Lees ook: Volop kansen voor Nederlandse rijinstructeurs in België

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “Belgische rijscholen willen systeem met ‘pseudo-rijscholen’ afschaffen”

John Willemsen|18.12.12|12:57

Ai ai ai… Sorry Jeroen, maar het is wél de waarheid! Als ik mag reageren: ik ben geen beunhaas, maar volledig gecertificeerd in zowel Nederland (cat. B) als België (brevetten 1, 2 en 3). Dat ik op deze manier lesgeef, in deze “grijze zone”, heeft te maken met het feit dat er allerlei antieke, gedateerde eisen worden gesteld aan het openen van een rijschool, die eigenlijk niets met (goed) lesgeven hebben te maken.

John Willemsen|18.12.12|12:59

Dan over dat “officiële examen” na die (schamele) 20 uurtjes bij een rijschool. Dat zou eigenlijk moeten worden afgenomen door de directeur of zijn afgevaardigde, gezien die het document moet tekenen en de verantwoordelijkheid ervoor neemt. Als die directeur iemand mag afvaardigen, wat is dan de waarde van dat hele directeurs brevet?

John Willemsen|18.12.12|13:04

En je hebt het over verschillen in de regels; zowel fiscaal als sociaal. Ten eerste is een rij instructeur geen fiscalist. Dat heeft er dus niets mee te maken. Dan de sociale verschillen. Die zijn er niet; Belgen houden zich enkel minder aan de regels. In het midden van 3 rijstroken blijven rijden? Dat mag toch! Bellen achter het stuur? Geen probleem! Parkeren op kruispunten, zebrapaden, trottoir? Mag ook!

John Willemsen|18.12.12|13:06

Zijn dàt de “sociale verschillen” waar je het over hebt..? Waarom wordt België zelfs door Belgische (realistische) instructeurs “het meest verkeersonveilige land van Europa” genoemd?

John Willemsen|18.12.12|13:08

Trouwens, als we kijken naar de snelheid waarmee de Belgische politiek werkt, is dit besluit voor de volgende eeuw…

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:22

Beste John

wanneer ik spreek over fiscale verschillen, bedoel ik gewoon dat er verschillen zijn in het voeren van een bedrijf of zelfstandige activiteit. In Nederland kan je nooit zomaar een bedrijf opstarten zonder bewijs geleverd te hebben dat je de belastingsregels kent. In België, door onze erkenning van de brevetten, wel dus. Dit is dan ook zowat de enige job in België waar je geen kennis van de boekhoudregels, fiscale regels enz moet bewijzen.

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:22

Wanneer ik spreek over sociale regels, spreek ik over de regels bij het aanwerven van personeel, het in orde zijn met je eigen sociale statuut enz, niet over attitude enz in het verkeer.

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:26

De eisen van de overheid in verband met erkenning en voeren van rijschool hebben overigens wél te maken met kwaliteit.

Wat anders van de opmerkingen van mijn Nederlandse collega’s die het hebben over jullie systeem, waar leerlingen worden gepusht tot het volgen van zoveel mogelijk lessen, gewoonweg omdat anders hun agenda’s niet vol geraken. Is mijns inziens anders ook niet echt dé beste drijfveer naar kwaliteit.

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:29

Wat ik ten slotte wil zeggen is dat je moet kunnen concurreren op een eerlijke manier. Dat geldt in Nederland én in België, onder dezelfde voorwaarden… Zoals jij het nu stelt is dat het eigenlijk niet veel uitmaakt hoe je in België werkt, je bent toch altijd beter als Nederlander. Dan zie ik niet in waarom je je niet eerst vestigt als rijschool en dan pas op de markt komt, zoals in elk normaal concurrentiesysteem.

Alleszins, veel geluk met je erkenning als rijschool!
Jeroen Smeesters

John Willemsen|18.12.12|13:41

Jeroen, ik vind niemand beter dan de ander. Maar laten we eerlijk zijn; het opleidingsniveau is wel degelijk hoger in Nederland. In Nederland heb ik nooit meer lessen gegeven dan nodig, al gebeurt dat natuurlijk wel; zoals dat ook in België het geval is. Mijn agenda zat alleszins altijd vol genoeg. Maar stel nu: je bent instructeur en wilt je eigen zaak openen; als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er). Waarom dan niet kunnen opereren zonder kantoor, secretaresse, regelkennis, theorielokaal..?

Marc Soons|18.12.12|22:30

Ik begrijp niet waarom men steeds spreekt van grijze rijscholen. Dat klinkt precies of wij werken buiten de wet. Nochtans is de manier van werken van zelfstandige instructeurs volledig in orde met de wet. Het is immers in het staatsblad verschenen en volgens mij kan je dat zo maar niet naast U leggen.
Natuurlijk zijn er een deel charlatans wertkzaam en die moeten eruit. maar die waren er vroeger ook al.
Maar laat de mensen die op een fatsoenlijke manier hun werk doen gerust.

John Willemsen|19.12.12|10:28

Dank je wel Marc, volledig mee eens. Als ik werk voor een “erkende” rijschool, verandert dat niets aan (de kwaliteit van) mijn lessen. De directeur trekt zich, in mijn ervaring, toch totaal niets aan van wat ik doe en komt enkel een keertje in de week langs om (blindelings) attesten te tekenen. Die gaat alvast niet met mijn leerling rijden op die laatste les om een “officieel examen” af te nemen. En waarom niet? Ik ben prima in staat mijn leerling te beoordelen, directeur of niet.

Jeroen Smeesters|19.12.12|12:11

De laatste twee reacties geven perfect aan waarom Europa in de toekomst naar een veel hoger niveau van lesgeven wil… Wordt vervolgd!

John Willemsen|19.12.12|15:44

Waarbij België achterop hinkt… Jeroen, spreek toch klare taal. Beschuldig mensen als je ze wilt beschuldigen, spreek goed over ze wanneer je dat wilt. Maar verbloem het niet zo. De Belgische regelgeving omtrent rijles is inadequaat en hopeloos ouderwets, maar als ik jou zo hoor praten is België de Europese voorloper op het gebied van veiligheid.. In Nederland zitten we al op dat niveau waarover jij het hebt.

Marc Soons|19.12.12|16:49

natuurlijk moeten we naar een hoger niveau van lesgeven. Daar ben ik volledig mee akkoord.
Ik ben regelmatig op cursus om bij te scholen. ik heb zopas de volledige cursus van louk woltring gevolgd over coaching. Wij waren daar met 20 mensen en hij gaf 2 cursussen rond die tijd. Dat is 40 man. Waar zijn al die ander instructeurs.Jeroen heeft gelijk maar ik denk niet dat hij er gaat komen door iedereen die zelfstandig instructeur is tegen de schenen te stampen. wij respecteren hem ook

Abdelmajid Ahanssas|24.12.12|20:03

Ik ben met de heer Willemsen eens natuurlijk, België is qua verkeerskunde en veiligheid is te vergelijken met een gemiddelde derde wereld land, de manier waarop men les geeft bv. door een oma of opa, mag nog niet eens in Kongo om maar een voorbeeld te geven. Verkeerswet en rijbewijs wet voldoet ook al niet meer aan de Europese normen, men mag natuurlijk wel een eiland van België maken inzake verkeersverordening.

Abdelmajid Ahanssas|24.12.12|20:13

Wat heeft fiscaliteit en rijschool met elkaar te maken? dat men btw en rsz moet afdragen, en daar hebben we boekhouderskantoren en fiscalisten in het land voor, dus waar heeft de heer van federatie over? of heeft die weer zo´n dure cursus in de aanbieding? let us know!

Marc Soons|25.12.12|09:44

wat betreft de boekhoudregels sla je de bal toch mis hoor jeroen
iedereen die in belgie een zelfstandige activiteit begint moet een attesst van bedrijfsbeheer kunnen voorleggen

Abdelmajid Ahanssas|27.12.12|20:34

Pseudo rijscholen? bedoelt men die gebreveteerde mannen met een L bord op hun auto? naar mijn idee is er niets mis met ze, ze dragen hun steen bij om de gevaarlijke situaties van klassieke les geven door een oma /opa aan hun kleine kinderen te verkleinen, dus ze zijn commercieel en maatschaplijk bezig, dat moeten we toch gewoon toe juichen. nee, denk niet dat zij een concurrentie vormen voor een erkende rijschool.

Heidi Gressens|24.04.13|12:29

beste, ik ben zelfstandige belgische lesgever met leswagen en dubbele bediening ! ik ben in de rijschool gestopt door de fabrieksmentaliteit en daar zijn de examinators ook mee eens ! ik moest 3 leerlingen gelijk motorlessen geven , kan je nagaan hoe dat gaat , zij pakten 3xgeld en wij gewoon loon !(toen klaagde ze niet) en als je het niet deed kon je gaan , en dan de directeur was zeker niet geïnteresseerd of ze onthouden waren van examen , nee nee gewoon de fischebak in.

Heidi Gressens|24.04.13|12:30

en dan maar rijscholen overnemen tot het zelfs teveel werd en ten koste ging van de uren regeling , noem je dat controle ? en voor hun één leerling die niet tevreden was werd de schouder opgehaald , als je zelfstandig bezig bent en je hebt één ontevreden leerling heeft dat een veel grotere impact !Wij willen nu net dat de mensen meer kansen krijgen voor degelijk opleiding en niet oma en opa , je ziet het zelf toch ook als ze van de vrije begeleiding komen !

Heidi Gressens|24.04.13|12:31

Ze moeten ons controleren , volledig mee eens , een ook laten bijscholen !
Dat ze een een slipcursus opleggen dat de leerlingen eens voelen wat er mis kan gaan , en deze dan betaalbaar maken door de massa.
En een basiscursus opleggen met korte leertermijn lijkt me ook beter en met een geregistreerde dachcam hebben ze perfecte controle !!
sorry , even mijn mening ;-)
mvgr
heidi

John Willemsen|24.04.13|13:14

Helemaal mee eens, Heidi. Helaas heeft meneer Smeesters zichzelf uitgeroepen tot vertegenwoordiger van de rijscholen cq. rij instructeurs. Waar dàt vandaan komt weet ik niet, want mij vertegenwoordigt hij zeer zeker niet. De verkeersveiligheid ook al niet. De VAB wèl… Ik ben geen pseudo-rijschool. Iedere leerling weet bij mij exact wat hij/zij krijgt: gedegen rijles; beter dan bij de “rijschool”, en meer service tegen een lagere prijs, van een instructeur met 10 jaar ervaring.

Pseudo of Pro?

Heidi Gressens|25.04.13|10:02

Ja john , ik begrijp meneer Smeesters dat er serieus wat moet gedaan worden aan de opleiding maar om daarom ons pseudo-scholen te noemen zonder enige directe controle vind ik niet juist ! je ziet wel bij de rijscholen dat er ook charlatans zijn, en die zouden wel gecontroleerd zijn ?;-/
De controle is niet juist !
Een dual daschcam met gps tracker is “de” oplossing ! en dan gaan er veel instructeurs een tandje moeten bijsteken en de leerlingen kunnen thuis rustig hun fouten !

Heidi Gressens|25.04.13|10:03

bekijken .

John Willemsen|25.04.13|10:15

Tsja, met die dashcam of gps tracker ben ik het niet eens: ik zie daar zeer weinig nut in. Kijk eens in Nederland of Duitsland: daar is dat ook totaal niet nodig. Bovendien zou de daaraan verbonden administratie een monsterlijke omvang aannemen.

We moeten naar een betere opleiding van instructeurs, uniformiteit van de rijopleiding, betere examinering van leerlingen en instructeurs en het einde van het vrije systeem zoals dat nu bestaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Belgische rijscholen willen systeem met ‘pseudo-rijscholen’ afschaffen | RijschoolPro
Rijles, rijinstructeur, leerling

Belgische rijscholen willen systeem met ‘pseudo-rijscholen’ afschaffen

De Belgische brancheorganisatie Federdrive is bezig met de overheid om de wildgroei aan ‘pseudo-rijscholen’ een halt toe te roepen, door het systeem van betaling in de vrije begeleiding gewoonweg af te schaffen. “Er ligt een Koninklijk Besluit klaar ter ondertekening”, zegt Jeroen Smeesters, vice-voorzitter van Federdrive. “Bovendien heeft Federdrive gesprekken aangeknoopt met de FOD Mobiliteit om ook de ongebreidelde omzetting van brevetten een halt toe te roepen.”

Federdrive is de grootste Belgische sectororganisatie van erkende rijscholen, die meer dan de helft van de Belgische rijscholen vertegenwoordigt.  Smeesters doet zijn uitspraken tegen VerkeersPro.nl als reactie op het artikel met de Nederlandse rijinstructeur John Willemsen, die vertelt over de kansen voor Nederlandse rijinstructeurs op de Belgische rijschoolmarkt.

Nederlands brevet

Smeesters: “Het is nu inderdaad zo dat een Nederlands brevet in België geldig is. Onze regels – verkeer, maar ook fiscaal en sociaal – verschillen echter zo sterk dat wordt nagegaan of de omzetting toch niet gepaard moet gaan met een aantal noodzakelijke proeven. Ook dit voorstel wordt in de loop van volgend jaar bekeken.”

Federdrive geeft aan dat de rijschool eerst een attest bij de leerling afneemt, voordat hij na 20 officiële rijlessen zelfstandig de weg op mag. Maar geeft toe dat de kwaliteitscontrole niet altijd even goed is. Smeesters: “Federdrive vraagt al jaren aan de overheid hier iets aan te doen.”

Examenniveau

Het examenniveau in Nederland is hoger, weet ook Smeesters. “Ook hier is de sector vragende partij om ingrijpende wijzigingen, maar, om de ‘vrije begeleiding’ zoveel mogelijk te vrijwaren wordt tot op vandaag een examen afgelegd waarvan je de vraag zou kunnen stellen of ze wel de Europese toets doorstaat. De socialistische minister wenste vooral een goedkoop systeem. Wat mij opvalt is dat in Nederland gewoon meer naar zelfstandigheid wordt gestuurd, terwijl het hier om een louter technisch examen gaat.”

Federdrive vindt dat er dringend iets moet gedaan worden aan het systeem van ‘grijze’ rijscholen, zoals die van Willemsen. “Zoals hij elders in het artikel opmerkt, zijn er tussen die grijze of pseudo rijscholen veel ‘beunhazen’ aan het werk, meestal net met als reden een pak zwartwerk te kunnen uitvoeren. Als je dan als Nederlandse lesgever naar hier komt om in datzelfde systeem te fungeren, ben je fout bezig en heb je geen recht van spreken.”

Rijscholen

Zoveel landen als er zijn, zoveel systemen van rijopleiding en van organisatie van de rijschoolwereld zijn er. “Hoewel het in België zeker niet perfect loopt, zijn de rijscholen hier wel degelijk professioneel bezig. En dat in zeer moeilijke marktomstandigheden”, vertelt Smeesters.

“In vele landen zijn er tekortkomingen en daar wil Europa iets aan doen. Momenteel wordt – in samenwerking met specialisten van over heel Europa en met EFA, de Europese sectororganisatie, door de bevoegde Europese diensten nagegaan of de invoering van een 4de richtlijn die de opleiding van leerlingen én van lesgevers zou hervormen, wenselijk is.”

“Een van de vaststellingen van alle partners is dat het algemene niveau van rijbewijsbezitters omhoog moet. En dat de lesgevers om deze taak uit te voeren, ook beter en doelgerichter moeten opgeleid worden. Ook in Nederland.”

Bart Pals

Lees ook: Volop kansen voor Nederlandse rijinstructeurs in België

Auteur: Bart Pals

26 reacties op “Belgische rijscholen willen systeem met ‘pseudo-rijscholen’ afschaffen”

John Willemsen|18.12.12|12:57

Ai ai ai… Sorry Jeroen, maar het is wél de waarheid! Als ik mag reageren: ik ben geen beunhaas, maar volledig gecertificeerd in zowel Nederland (cat. B) als België (brevetten 1, 2 en 3). Dat ik op deze manier lesgeef, in deze “grijze zone”, heeft te maken met het feit dat er allerlei antieke, gedateerde eisen worden gesteld aan het openen van een rijschool, die eigenlijk niets met (goed) lesgeven hebben te maken.

John Willemsen|18.12.12|12:59

Dan over dat “officiële examen” na die (schamele) 20 uurtjes bij een rijschool. Dat zou eigenlijk moeten worden afgenomen door de directeur of zijn afgevaardigde, gezien die het document moet tekenen en de verantwoordelijkheid ervoor neemt. Als die directeur iemand mag afvaardigen, wat is dan de waarde van dat hele directeurs brevet?

John Willemsen|18.12.12|13:04

En je hebt het over verschillen in de regels; zowel fiscaal als sociaal. Ten eerste is een rij instructeur geen fiscalist. Dat heeft er dus niets mee te maken. Dan de sociale verschillen. Die zijn er niet; Belgen houden zich enkel minder aan de regels. In het midden van 3 rijstroken blijven rijden? Dat mag toch! Bellen achter het stuur? Geen probleem! Parkeren op kruispunten, zebrapaden, trottoir? Mag ook!

John Willemsen|18.12.12|13:06

Zijn dàt de “sociale verschillen” waar je het over hebt..? Waarom wordt België zelfs door Belgische (realistische) instructeurs “het meest verkeersonveilige land van Europa” genoemd?

John Willemsen|18.12.12|13:08

Trouwens, als we kijken naar de snelheid waarmee de Belgische politiek werkt, is dit besluit voor de volgende eeuw…

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:22

Beste John

wanneer ik spreek over fiscale verschillen, bedoel ik gewoon dat er verschillen zijn in het voeren van een bedrijf of zelfstandige activiteit. In Nederland kan je nooit zomaar een bedrijf opstarten zonder bewijs geleverd te hebben dat je de belastingsregels kent. In België, door onze erkenning van de brevetten, wel dus. Dit is dan ook zowat de enige job in België waar je geen kennis van de boekhoudregels, fiscale regels enz moet bewijzen.

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:22

Wanneer ik spreek over sociale regels, spreek ik over de regels bij het aanwerven van personeel, het in orde zijn met je eigen sociale statuut enz, niet over attitude enz in het verkeer.

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:26

De eisen van de overheid in verband met erkenning en voeren van rijschool hebben overigens wél te maken met kwaliteit.

Wat anders van de opmerkingen van mijn Nederlandse collega’s die het hebben over jullie systeem, waar leerlingen worden gepusht tot het volgen van zoveel mogelijk lessen, gewoonweg omdat anders hun agenda’s niet vol geraken. Is mijns inziens anders ook niet echt dé beste drijfveer naar kwaliteit.

Jeroen Smeesters|18.12.12|13:29

Wat ik ten slotte wil zeggen is dat je moet kunnen concurreren op een eerlijke manier. Dat geldt in Nederland én in België, onder dezelfde voorwaarden… Zoals jij het nu stelt is dat het eigenlijk niet veel uitmaakt hoe je in België werkt, je bent toch altijd beter als Nederlander. Dan zie ik niet in waarom je je niet eerst vestigt als rijschool en dan pas op de markt komt, zoals in elk normaal concurrentiesysteem.

Alleszins, veel geluk met je erkenning als rijschool!
Jeroen Smeesters

John Willemsen|18.12.12|13:41

Jeroen, ik vind niemand beter dan de ander. Maar laten we eerlijk zijn; het opleidingsniveau is wel degelijk hoger in Nederland. In Nederland heb ik nooit meer lessen gegeven dan nodig, al gebeurt dat natuurlijk wel; zoals dat ook in België het geval is. Mijn agenda zat alleszins altijd vol genoeg. Maar stel nu: je bent instructeur en wilt je eigen zaak openen; als zelfstandige zonder personeel (ZZP’er). Waarom dan niet kunnen opereren zonder kantoor, secretaresse, regelkennis, theorielokaal..?

Marc Soons|18.12.12|22:30

Ik begrijp niet waarom men steeds spreekt van grijze rijscholen. Dat klinkt precies of wij werken buiten de wet. Nochtans is de manier van werken van zelfstandige instructeurs volledig in orde met de wet. Het is immers in het staatsblad verschenen en volgens mij kan je dat zo maar niet naast U leggen.
Natuurlijk zijn er een deel charlatans wertkzaam en die moeten eruit. maar die waren er vroeger ook al.
Maar laat de mensen die op een fatsoenlijke manier hun werk doen gerust.

John Willemsen|19.12.12|10:28

Dank je wel Marc, volledig mee eens. Als ik werk voor een “erkende” rijschool, verandert dat niets aan (de kwaliteit van) mijn lessen. De directeur trekt zich, in mijn ervaring, toch totaal niets aan van wat ik doe en komt enkel een keertje in de week langs om (blindelings) attesten te tekenen. Die gaat alvast niet met mijn leerling rijden op die laatste les om een “officieel examen” af te nemen. En waarom niet? Ik ben prima in staat mijn leerling te beoordelen, directeur of niet.

Jeroen Smeesters|19.12.12|12:11

De laatste twee reacties geven perfect aan waarom Europa in de toekomst naar een veel hoger niveau van lesgeven wil… Wordt vervolgd!

John Willemsen|19.12.12|15:44

Waarbij België achterop hinkt… Jeroen, spreek toch klare taal. Beschuldig mensen als je ze wilt beschuldigen, spreek goed over ze wanneer je dat wilt. Maar verbloem het niet zo. De Belgische regelgeving omtrent rijles is inadequaat en hopeloos ouderwets, maar als ik jou zo hoor praten is België de Europese voorloper op het gebied van veiligheid.. In Nederland zitten we al op dat niveau waarover jij het hebt.

Marc Soons|19.12.12|16:49

natuurlijk moeten we naar een hoger niveau van lesgeven. Daar ben ik volledig mee akkoord.
Ik ben regelmatig op cursus om bij te scholen. ik heb zopas de volledige cursus van louk woltring gevolgd over coaching. Wij waren daar met 20 mensen en hij gaf 2 cursussen rond die tijd. Dat is 40 man. Waar zijn al die ander instructeurs.Jeroen heeft gelijk maar ik denk niet dat hij er gaat komen door iedereen die zelfstandig instructeur is tegen de schenen te stampen. wij respecteren hem ook

Abdelmajid Ahanssas|24.12.12|20:03

Ik ben met de heer Willemsen eens natuurlijk, België is qua verkeerskunde en veiligheid is te vergelijken met een gemiddelde derde wereld land, de manier waarop men les geeft bv. door een oma of opa, mag nog niet eens in Kongo om maar een voorbeeld te geven. Verkeerswet en rijbewijs wet voldoet ook al niet meer aan de Europese normen, men mag natuurlijk wel een eiland van België maken inzake verkeersverordening.

Abdelmajid Ahanssas|24.12.12|20:13

Wat heeft fiscaliteit en rijschool met elkaar te maken? dat men btw en rsz moet afdragen, en daar hebben we boekhouderskantoren en fiscalisten in het land voor, dus waar heeft de heer van federatie over? of heeft die weer zo´n dure cursus in de aanbieding? let us know!

Marc Soons|25.12.12|09:44

wat betreft de boekhoudregels sla je de bal toch mis hoor jeroen
iedereen die in belgie een zelfstandige activiteit begint moet een attesst van bedrijfsbeheer kunnen voorleggen

Abdelmajid Ahanssas|27.12.12|20:34

Pseudo rijscholen? bedoelt men die gebreveteerde mannen met een L bord op hun auto? naar mijn idee is er niets mis met ze, ze dragen hun steen bij om de gevaarlijke situaties van klassieke les geven door een oma /opa aan hun kleine kinderen te verkleinen, dus ze zijn commercieel en maatschaplijk bezig, dat moeten we toch gewoon toe juichen. nee, denk niet dat zij een concurrentie vormen voor een erkende rijschool.

Heidi Gressens|24.04.13|12:29

beste, ik ben zelfstandige belgische lesgever met leswagen en dubbele bediening ! ik ben in de rijschool gestopt door de fabrieksmentaliteit en daar zijn de examinators ook mee eens ! ik moest 3 leerlingen gelijk motorlessen geven , kan je nagaan hoe dat gaat , zij pakten 3xgeld en wij gewoon loon !(toen klaagde ze niet) en als je het niet deed kon je gaan , en dan de directeur was zeker niet geïnteresseerd of ze onthouden waren van examen , nee nee gewoon de fischebak in.

Heidi Gressens|24.04.13|12:30

en dan maar rijscholen overnemen tot het zelfs teveel werd en ten koste ging van de uren regeling , noem je dat controle ? en voor hun één leerling die niet tevreden was werd de schouder opgehaald , als je zelfstandig bezig bent en je hebt één ontevreden leerling heeft dat een veel grotere impact !Wij willen nu net dat de mensen meer kansen krijgen voor degelijk opleiding en niet oma en opa , je ziet het zelf toch ook als ze van de vrije begeleiding komen !

Heidi Gressens|24.04.13|12:31

Ze moeten ons controleren , volledig mee eens , een ook laten bijscholen !
Dat ze een een slipcursus opleggen dat de leerlingen eens voelen wat er mis kan gaan , en deze dan betaalbaar maken door de massa.
En een basiscursus opleggen met korte leertermijn lijkt me ook beter en met een geregistreerde dachcam hebben ze perfecte controle !!
sorry , even mijn mening ;-)
mvgr
heidi

John Willemsen|24.04.13|13:14

Helemaal mee eens, Heidi. Helaas heeft meneer Smeesters zichzelf uitgeroepen tot vertegenwoordiger van de rijscholen cq. rij instructeurs. Waar dàt vandaan komt weet ik niet, want mij vertegenwoordigt hij zeer zeker niet. De verkeersveiligheid ook al niet. De VAB wèl… Ik ben geen pseudo-rijschool. Iedere leerling weet bij mij exact wat hij/zij krijgt: gedegen rijles; beter dan bij de “rijschool”, en meer service tegen een lagere prijs, van een instructeur met 10 jaar ervaring.

Pseudo of Pro?

Heidi Gressens|25.04.13|10:02

Ja john , ik begrijp meneer Smeesters dat er serieus wat moet gedaan worden aan de opleiding maar om daarom ons pseudo-scholen te noemen zonder enige directe controle vind ik niet juist ! je ziet wel bij de rijscholen dat er ook charlatans zijn, en die zouden wel gecontroleerd zijn ?;-/
De controle is niet juist !
Een dual daschcam met gps tracker is “de” oplossing ! en dan gaan er veel instructeurs een tandje moeten bijsteken en de leerlingen kunnen thuis rustig hun fouten !

Heidi Gressens|25.04.13|10:03

bekijken .

John Willemsen|25.04.13|10:15

Tsja, met die dashcam of gps tracker ben ik het niet eens: ik zie daar zeer weinig nut in. Kijk eens in Nederland of Duitsland: daar is dat ook totaal niet nodig. Bovendien zou de daaraan verbonden administratie een monsterlijke omvang aannemen.

We moeten naar een betere opleiding van instructeurs, uniformiteit van de rijopleiding, betere examinering van leerlingen en instructeurs en het einde van het vrije systeem zoals dat nu bestaat.

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.