Aanpakken files rond Rotterdams haven krijgt vervolg

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 tussen Europoort en Rotterdam is donderdagmiddag onder water gelopen na hevige regenval. In de oeververbinding staat een halve tot een meter water. De tunnel is in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Aan beide zijden staan lange files. De overlast houdt aan totdat de tunnel is leeggepompt. Drie […]

Vanaf 7 januari start het project Spitsmijden 010. De opzet is om de doorstroming op de A15 tussen afslag Charlois en het Vaanplein tijdens de werkzaamheden aan die weg te verbeteren en op die manier de regio Rotterdam en het havengebied goed bereikbaar te houden.

Het project loopt van 2013 tot en met februari 2014 en concentreert zich op de avondspits. Het streven is om 1100 deelnemers bij elkaar te krijgen.

Deze spitsmijders krijgen een beloning voor hun deelname, die gebaseerd is op het aantal keren dat ze de spits vermeden. Rijkswaterstaat werkt aan de verbreding van de A15, wat de kans op files vergroot. Veel spitsmijders kunnen ervoor zorgen dat de verkeersdruk minder wordt.

Testen

ARS Traffic & Transport Technology gaat project uitvoeren in opdracht van de Verkeersonderneming (een samenwerking van de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf, de stadsregio Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu). Het bedrijf heeft al meer spitsmijdenprojecten geleid, zoals op de A12, in de Stadsregio Arnhem/Nijmegen en in Brabant rond Eindhoven en Den Bosch.

Voorafgaand aan de officiële start is ARS al aan het proefdraaien met een beperkt aantal deelnemers.

SpitsScoren

De zoektocht naar deelnemende spitsmijders loopt nog steeds door. ARS zoekt ze onder meer gericht door automobilisten te benaderen die meededen aan het eerdere project SpitsScoren, dat op 21 december afloopt. In drieënhalf jaar heeft dat project, gericht op het traject A15 richting Rotterdamse haven, geleid tot 600.000 voertuigen minder in de spits.

SpitsScoren was breder van opzet en probeerde vier files te bestrijden: het havengebied in en uit, zowel in de ochtend- als avondspits. Gebleken is dat de file in de avondspits het havengebied het hardnekkigst is. Daarom richt Spitsmijden 010 zich met name op die verkeersstroom.

 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Aanpakken files rond Rotterdams haven krijgt vervolg | RijschoolPro

Aanpakken files rond Rotterdams haven krijgt vervolg

ROTTERDAM – De Botlektunnel in de A15 tussen Europoort en Rotterdam is donderdagmiddag onder water gelopen na hevige regenval. In de oeververbinding staat een halve tot een meter water. De tunnel is in beide richtingen afgesloten voor het verkeer. Aan beide zijden staan lange files. De overlast houdt aan totdat de tunnel is leeggepompt. Drie…

Vanaf 7 januari start het project Spitsmijden 010. De opzet is om de doorstroming op de A15 tussen afslag Charlois en het Vaanplein tijdens de werkzaamheden aan die weg te verbeteren en op die manier de regio Rotterdam en het havengebied goed bereikbaar te houden.

Het project loopt van 2013 tot en met februari 2014 en concentreert zich op de avondspits. Het streven is om 1100 deelnemers bij elkaar te krijgen.

Deze spitsmijders krijgen een beloning voor hun deelname, die gebaseerd is op het aantal keren dat ze de spits vermeden. Rijkswaterstaat werkt aan de verbreding van de A15, wat de kans op files vergroot. Veel spitsmijders kunnen ervoor zorgen dat de verkeersdruk minder wordt.

Testen

ARS Traffic & Transport Technology gaat project uitvoeren in opdracht van de Verkeersonderneming (een samenwerking van de gemeente Rotterdam, het Havenbedrijf, de stadsregio Rotterdam en het ministerie van Infrastructuur en Milieu). Het bedrijf heeft al meer spitsmijdenprojecten geleid, zoals op de A12, in de Stadsregio Arnhem/Nijmegen en in Brabant rond Eindhoven en Den Bosch.

Voorafgaand aan de officiële start is ARS al aan het proefdraaien met een beperkt aantal deelnemers.

SpitsScoren

De zoektocht naar deelnemende spitsmijders loopt nog steeds door. ARS zoekt ze onder meer gericht door automobilisten te benaderen die meededen aan het eerdere project SpitsScoren, dat op 21 december afloopt. In drieënhalf jaar heeft dat project, gericht op het traject A15 richting Rotterdamse haven, geleid tot 600.000 voertuigen minder in de spits.

SpitsScoren was breder van opzet en probeerde vier files te bestrijden: het havengebied in en uit, zowel in de ochtend- als avondspits. Gebleken is dat de file in de avondspits het havengebied het hardnekkigst is. Daarom richt Spitsmijden 010 zich met name op die verkeersstroom.

 

Onderwerpen: , ,

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.