bruinsma, rijschool, camper, c1, rijbewijs, rijopleiding

Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders

Nederlandse rijscholen bieden rijopleidingen aan voor het nieuwe C1-rijbewijs sinds invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn op 19 januari. Dit rijbewijs geeft bestuurders de bevoegdheid in voertuigen met een totaal gewicht van tussen de 3.500 en 7.500 kg te rijden en is met name interessant voor gebruikers van campers. Bruinsma Verkeersopleidingen uit Utrecht is één van de eerste grote rijscholen in Nederland die de nieuwe categorie aanbiedt.

“Er is een groeiende belangstelling voor grotere campers”, zegt Frank Hoornenborg, directeur van de Utrechtse verkeersschool. “Nederlanders die met een camper op vakantie gaan, willen steeds meer ruimte en comfort. Tel daarbij de typisch Nederlandse gewoonte op om van alles mee te nemen; van levensmiddelen en kleding tot zelfs scootertjes aan toe. Dat verklaart de tendens naar campers met een totaalgewicht van al snel boven de 3.500 kg.”

Vrachtwagenrijbewijs

Tot nu toe was voor het besturen van een zwaardere camper dan 3.500 kg in de hele Europese Unie het groot vrachtwagenrijbewijs vereist en dus dezelfde rijopleiding als die beroepschauffeurs voor het grote vrachtverkeer moeten volgen. Doordat de EU nu het speciale rijbewijs C1 voor wagens tussen de 3.500 en 7.500 kg heeft ingevoerd, is zo’n volledige vrachtwagenopleiding voor bestuurders van grotere campers  niet meer nodig.

“Natuurlijk blijft de opleiding voor het C1-rijbewijs een serieuze zaak”, merkt Hoornenborg nadrukkelijk op. “Maar de theorie is minder complex dan voor het groot vrachtwagenrijbewijs en het rijden in zo’n lichtere en kleinere wagen is ook eenvoudiger. Je hoeft namelijk niet in een grote vrachtwagen examen te doen. Wij hebben nu een lespakket samengesteld, dat specifiek is afgestemd op wat nodig is om veilig en plezierig in een grotere camper te rijden. En uiteraard hebben we ook zo’n voertuig aan onze vloot lesauto’s toegevoegd.”

Lichte vrachtauto’s

Overigens is de nieuwe categorie C1 ook interessant voor de zakelijke markt; voor bestuurders van lichte vrachtauto’s met een totaalgewicht tot 7.500 kg. Met name koeriers en besteldiensten van bedrijven hebben vaak auto’s in die gewichtsklasse. “Dus ook de beroepschauffeurs van die lichte vrachtauto’s kunnen nu bij ons terecht”, aldus Hoornenborg. De opleiding voor het C1-vrachtautorijbewijs is uitgebreider dan de opleiding voor het camperrijbewijs.

De camperopleiding bestaat uit drie delen: een medische keuring, theorie-opleiding en praktijkopleiding. Die medische keuring is wettelijk verplicht bij een middelgroot rijbewijs. Bruinsma biedt elke 3 weken de gelegenheid voor cursisten om zich door een gecertificeerde keuringsarts te laten keuren. Voordat een cursist praktijkexamen mag doen, moet hij eerst 2 theorie basiskwalificaties halen, namelijk: RV1 (verkeer en techniek) en R2C (administratie).

Praktijkopleiding

De prakijkopleiding begint met een rijtest. Tijdens deze 1 uur durende rijtest zal de instructeur bekijken of de cursist het praktijkgedeelte voor het C1 rijbewijs in 1 dag kan halen. Hij begint dan ’s morgens en doet aan het eind van de dag praktijkexamen. Heeft een cursist wat meer moeite met manoeuvreren en/of de positie op de weg, dan adviseert Bruinsma 2 of 4 extra rijlessen die ze op de dag voor de dagcursus inplannen.

Bruinsma biedt het basispakket camperrijbewijs aan vanaf €1.535,-. Dat is inclusief rijtest (1 uur), dagcursus (7,5 uur), aansluitend praktijkexamen (1,5 uur), medische keuring, leerboeken, 21 uur internettraining en de theorie-examens RV1 en R2C.

Camperrijbewijs

Bestuurders moeten het camperrijbewijs halen als zij een groot voertuig als een camper of paardenvrachtwagen willen gaan besturen. De cursist heeft dan voldoende aan een basiskwalificatie C1 (camperrijbewijs). Hij hoeft dus geen lessen en examen te doen in een grote vrachtwagen. Hij moet rijbewijs C1 halen als het voertuig tussen de 3500 en 7500 kg weegt en het voertuig excl. bestuurder max. 8 personen vervoert.

Lees ook: Rijscholen kunnen C1- en D1-lesvoertuig ook huren

Lees ook: Rijschool Berend Knol levert eerste C1-kandidaat af

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders”

Marcel Wolf|22.03.19|09:48

Het is wel raar dat ik met mijn bus rijbewijs geen camper mag rijden .Tevens mag ik met mijn e achter b wel een combi rijden met 7,5 ton,trek voertuig en aanhanger maar geen camper van 4 ton.gaat nergens over

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders | RijschoolPro
bruinsma, rijschool, camper, c1, rijbewijs, rijopleiding

Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders

Nederlandse rijscholen bieden rijopleidingen aan voor het nieuwe C1-rijbewijs sinds invoering van de Derde Rijbewijsrichtlijn op 19 januari. Dit rijbewijs geeft bestuurders de bevoegdheid in voertuigen met een totaal gewicht van tussen de 3.500 en 7.500 kg te rijden en is met name interessant voor gebruikers van campers. Bruinsma Verkeersopleidingen uit Utrecht is één van de eerste grote rijscholen in Nederland die de nieuwe categorie aanbiedt.

“Er is een groeiende belangstelling voor grotere campers”, zegt Frank Hoornenborg, directeur van de Utrechtse verkeersschool. “Nederlanders die met een camper op vakantie gaan, willen steeds meer ruimte en comfort. Tel daarbij de typisch Nederlandse gewoonte op om van alles mee te nemen; van levensmiddelen en kleding tot zelfs scootertjes aan toe. Dat verklaart de tendens naar campers met een totaalgewicht van al snel boven de 3.500 kg.”

Vrachtwagenrijbewijs

Tot nu toe was voor het besturen van een zwaardere camper dan 3.500 kg in de hele Europese Unie het groot vrachtwagenrijbewijs vereist en dus dezelfde rijopleiding als die beroepschauffeurs voor het grote vrachtverkeer moeten volgen. Doordat de EU nu het speciale rijbewijs C1 voor wagens tussen de 3.500 en 7.500 kg heeft ingevoerd, is zo’n volledige vrachtwagenopleiding voor bestuurders van grotere campers  niet meer nodig.

“Natuurlijk blijft de opleiding voor het C1-rijbewijs een serieuze zaak”, merkt Hoornenborg nadrukkelijk op. “Maar de theorie is minder complex dan voor het groot vrachtwagenrijbewijs en het rijden in zo’n lichtere en kleinere wagen is ook eenvoudiger. Je hoeft namelijk niet in een grote vrachtwagen examen te doen. Wij hebben nu een lespakket samengesteld, dat specifiek is afgestemd op wat nodig is om veilig en plezierig in een grotere camper te rijden. En uiteraard hebben we ook zo’n voertuig aan onze vloot lesauto’s toegevoegd.”

Lichte vrachtauto’s

Overigens is de nieuwe categorie C1 ook interessant voor de zakelijke markt; voor bestuurders van lichte vrachtauto’s met een totaalgewicht tot 7.500 kg. Met name koeriers en besteldiensten van bedrijven hebben vaak auto’s in die gewichtsklasse. “Dus ook de beroepschauffeurs van die lichte vrachtauto’s kunnen nu bij ons terecht”, aldus Hoornenborg. De opleiding voor het C1-vrachtautorijbewijs is uitgebreider dan de opleiding voor het camperrijbewijs.

De camperopleiding bestaat uit drie delen: een medische keuring, theorie-opleiding en praktijkopleiding. Die medische keuring is wettelijk verplicht bij een middelgroot rijbewijs. Bruinsma biedt elke 3 weken de gelegenheid voor cursisten om zich door een gecertificeerde keuringsarts te laten keuren. Voordat een cursist praktijkexamen mag doen, moet hij eerst 2 theorie basiskwalificaties halen, namelijk: RV1 (verkeer en techniek) en R2C (administratie).

Praktijkopleiding

De prakijkopleiding begint met een rijtest. Tijdens deze 1 uur durende rijtest zal de instructeur bekijken of de cursist het praktijkgedeelte voor het C1 rijbewijs in 1 dag kan halen. Hij begint dan ’s morgens en doet aan het eind van de dag praktijkexamen. Heeft een cursist wat meer moeite met manoeuvreren en/of de positie op de weg, dan adviseert Bruinsma 2 of 4 extra rijlessen die ze op de dag voor de dagcursus inplannen.

Bruinsma biedt het basispakket camperrijbewijs aan vanaf €1.535,-. Dat is inclusief rijtest (1 uur), dagcursus (7,5 uur), aansluitend praktijkexamen (1,5 uur), medische keuring, leerboeken, 21 uur internettraining en de theorie-examens RV1 en R2C.

Camperrijbewijs

Bestuurders moeten het camperrijbewijs halen als zij een groot voertuig als een camper of paardenvrachtwagen willen gaan besturen. De cursist heeft dan voldoende aan een basiskwalificatie C1 (camperrijbewijs). Hij hoeft dus geen lessen en examen te doen in een grote vrachtwagen. Hij moet rijbewijs C1 halen als het voertuig tussen de 3500 en 7500 kg weegt en het voertuig excl. bestuurder max. 8 personen vervoert.

Lees ook: Rijscholen kunnen C1- en D1-lesvoertuig ook huren

Lees ook: Rijschool Berend Knol levert eerste C1-kandidaat af

Auteur: Bart Pals

1 reactie op “Nieuwe categorie C1-rijbewijs vooral voor camperbestuurders”

Marcel Wolf|22.03.19|09:48

Het is wel raar dat ik met mijn bus rijbewijs geen camper mag rijden .Tevens mag ik met mijn e achter b wel een combi rijden met 7,5 ton,trek voertuig en aanhanger maar geen camper van 4 ton.gaat nergens over

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.