ongeval, ongeluk, berm

Touring pleit voor EHBO-cursus in rijopleiding België

De Belgische mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat een EHBO-cursus opgenomen zou moeten worden in de rijopleiding. Dat laat de organisatie weten in een aantal Belgische media als reactie op een onderzoek van de internationale autofederatie FIA en het Rode Kruis. Ook Touring werkte mee aan dat onderzoek. De resultaten wijzen uit dat de kennis van automobilisten, en dus ook die van de Belgen, van eerste hulp bij ongelukken sterk te wensen over laat.

Het onderzoek bestond uit een aantal vragen en praktijkoefeningen. Daaruit kwam naar voren dat maar 13 procent van de ondervraagde Belgische automobilisten hartmassage kan toepassen. Een zelfde percentage had geen idee wat te doen om een bloedend slachtoffer te helpen. Ruim een derde van ondervraagden kent het internationale noodnummer 112 niet. De helft van de ondervraagden heeft nog nooit een EHBO-cursus gedaan.

De Vlaamse minister van mobiliteit Hilde Crevits vindt een EHBO-cursus in de Belgische rijopleiding nog een stap te ver, zegt ze in een aantal Belgische kranten. Niettemin pleit ze wel voor meer aandacht voor eerste hulp in de vorm van cursussen aan een breed publiek. Dat hoeft wat haar betreft niet per se binnen de rijopleiding, maar zou ook bijvoorbeeld op school of op het werk kunnen.

FIA

Het onderzoek naar de kennis over eerste hulp bij ongelukken is een initiatief van de internationale automobielfederatie FIA en werd samen met her Rode Kruis uitgevoerd in veertien Europese lidstaten: België, Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Kroatië, Oostenrijk, Portugal, Zwitserland, Servië, Slovenië, Spanje en Tsjechië. In elk land zijn 200 automobilisten ondervraagd. Het gaat om een EuroTest, een gezamenlijk testprogramma waaraan de leden van FIA, zoals Touring in België en de ANWB in Nederland, in wisselende samenstelling meedoen.

Niet alleen de Belgen scoren overigens slecht. Ook in andere landen weten deelnemers weinig van het verlenen van eerste hulp. Gemiddeld voor alle veertien landen weet 71 procent van de ondervraagden niet precies hoe ze de toestand van een gewond slachtoffer moeten controleren, terwijl de eerste minuten na een ongeluk cruciaal zijn. Toen het echt op de praktijkopdracht aankwam, bleek 80 procent niet in staat hartmassage op de juiste manier toe te passen.

eCall

Jacob Bangsgaard, directeur-generaal van het FIA kantoor in Brussel, zegt veel te verwachten van de inzet van levensreddende technologieën zoals eCall. Dit elektronische veiligheidssysteem, dat automatisch hulpdiensten waarschuwt na een ongeval, kan een reddingsoperatie aanzienlijk versnellen. “Deze technologie moet zo snel mogelijk verplicht worden gesteld in alle nieuwe auto’s in de EU.” De Europese Commissie werkt aan een voorstel voor de invoering van eCall vanaf 2015 in nieuwe auto’s.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Touring pleit voor EHBO-cursus in rijopleiding België | RijschoolPro
ongeval, ongeluk, berm

Touring pleit voor EHBO-cursus in rijopleiding België

De Belgische mobiliteitsorganisatie Touring vindt dat een EHBO-cursus opgenomen zou moeten worden in de rijopleiding. Dat laat de organisatie weten in een aantal Belgische media als reactie op een onderzoek van de internationale autofederatie FIA en het Rode Kruis. Ook Touring werkte mee aan dat onderzoek. De resultaten wijzen uit dat de kennis van automobilisten, en dus ook die van de Belgen, van eerste hulp bij ongelukken sterk te wensen over laat.

Het onderzoek bestond uit een aantal vragen en praktijkoefeningen. Daaruit kwam naar voren dat maar 13 procent van de ondervraagde Belgische automobilisten hartmassage kan toepassen. Een zelfde percentage had geen idee wat te doen om een bloedend slachtoffer te helpen. Ruim een derde van ondervraagden kent het internationale noodnummer 112 niet. De helft van de ondervraagden heeft nog nooit een EHBO-cursus gedaan.

De Vlaamse minister van mobiliteit Hilde Crevits vindt een EHBO-cursus in de Belgische rijopleiding nog een stap te ver, zegt ze in een aantal Belgische kranten. Niettemin pleit ze wel voor meer aandacht voor eerste hulp in de vorm van cursussen aan een breed publiek. Dat hoeft wat haar betreft niet per se binnen de rijopleiding, maar zou ook bijvoorbeeld op school of op het werk kunnen.

FIA

Het onderzoek naar de kennis over eerste hulp bij ongelukken is een initiatief van de internationale automobielfederatie FIA en werd samen met her Rode Kruis uitgevoerd in veertien Europese lidstaten: België, Duitsland, Denemarken, Finland, Frankrijk, Italië, Kroatië, Oostenrijk, Portugal, Zwitserland, Servië, Slovenië, Spanje en Tsjechië. In elk land zijn 200 automobilisten ondervraagd. Het gaat om een EuroTest, een gezamenlijk testprogramma waaraan de leden van FIA, zoals Touring in België en de ANWB in Nederland, in wisselende samenstelling meedoen.

Niet alleen de Belgen scoren overigens slecht. Ook in andere landen weten deelnemers weinig van het verlenen van eerste hulp. Gemiddeld voor alle veertien landen weet 71 procent van de ondervraagden niet precies hoe ze de toestand van een gewond slachtoffer moeten controleren, terwijl de eerste minuten na een ongeluk cruciaal zijn. Toen het echt op de praktijkopdracht aankwam, bleek 80 procent niet in staat hartmassage op de juiste manier toe te passen.

eCall

Jacob Bangsgaard, directeur-generaal van het FIA kantoor in Brussel, zegt veel te verwachten van de inzet van levensreddende technologieën zoals eCall. Dit elektronische veiligheidssysteem, dat automatisch hulpdiensten waarschuwt na een ongeval, kan een reddingsoperatie aanzienlijk versnellen. “Deze technologie moet zo snel mogelijk verplicht worden gesteld in alle nieuwe auto’s in de EU.” De Europese Commissie werkt aan een voorstel voor de invoering van eCall vanaf 2015 in nieuwe auto’s.

Auteur: Bart Pals

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.