lesbord, lesauto, rijles

Brancheorganisaties reageren verdeeld op besluit minister

De brancheorganisaties BOVAG en VRB reageren wisselend op de reactie van minister Schultz van Haegen om de professionalisering van de Nederlandse rijscholen aan de branche zelf over te laten. Hoewel BOVAG positief is gestemd, spreekt brancheorganisatie VRB van een teleurstelling.

Peter van Neck voorzitter van VRB: “Wij voelen ons zeker niet serieus genomen door de minister. Ik heb het idee dat Schultz van Haegen niet goed weet wat er op straat gebeurt. Haar input lijkt ze vooral te halen uit de ambtelijke molen.”

Benchmark

De woorden van Van Neck staan haaks op de reactie van brancheorganisatie BOVAG. “BOVAG kijkt positief tegen het besluit van de minister aan om verder onderzoek te doen naar de rijschoolbranche en het instellen van een buitenlandse benchmark. Er is nu politieke aandacht voor het onderwerp, veel meer dan voorheen is geweest”, zegt woordvoerder Paul de Waal.

Belastingdienst

“In Nederland zijn we zeker niet slecht bezig als het gaat om de rijschoolbranche. Er zijn alleen een aantal rotte appels waar we vanaf moeten”, gaat de Waal verder. Volgens hem nemen de brancheorganisaties nu al hun eigen verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld afspraken te maken met de Belastingdienst.

Komende zomer gaan BOVAG, VRB en FAM met het ministerie om de tafel zitten. Ook de brief die eerder aan de Tweede Kamer is gestuurd zal besproken worden.

Buitenlands onderzoek

“Het is lastig inschatten wat daaruit gaat komen”, bekent Van Neck. “De minister lijkt in elk overleg zaken door te willen sluizen en uit te willen stellen. Wel heb ik het idee dat onze contactpersoon bij het ministerie opener staat voor zaken.”

Een buitenlandse benchmark is echter iets wat beide brancheorganisaties zien zitten.
 De Waal: “Als brancheorganisaties zullen wij zoveel mogelijk meewerken aan een buitenlands onderzoek.”

Ondernemersvaardigheden

“Over de volle breedte hebben we in ons land in vergelijking met het buitenland hele goede opleidingen voor rijinstructeurs. Maar in Nederland mag nog steeds iedere instructeur zich rijschoolhouder noemen, terwijl hij niet per se de juiste ondernemersvaardigheden heeft.”

De Waal haalt hiermee een van de speerpunten uit de brief aan de minister aan. “Aan Duitsland kunnen we een voorbeeld nemen. Daar is wel een ondernemerschapstoets van kracht en mag een instructeur pas na drie jaar ervaring een rijschool beginnen.”

Brussel

VRB-voorzitter Van Neck kan zich hier ook in vinden. “Uit Brussel heb ik opgevangen dat er in de Vierde Rijbewijsrichtlijn een vertaling gemaakt zal worden naar het Duitse concept. Het lijkt me nuttig om als Nederland onszelf daar al op voor te bereiden.”

Wel plaatst hij kanttekeningen. “Door het ontbreken van een CAO in de branche is het beginnen van een rijschool aantrekkelijker dan het werken in loondienst. Ook de huidige prijsstellingen dragen daar aan bij.”

Regelgeving

Dat minister Schultz van Haegen dinsdag liet blijken niets in een ondernemerschapsdiploma voor rijschoolhouders te zien, wil volgens de BOVAG nog niet zeggen dat nieuwe regelgeving geen oplossing kan zijn voor de misstanden in de rijschoolbranche.

De Waal vervolgt: “In principe zijn wij als brancheorganisatie tegen te veel regels. Maar als misstanden weggenomen kunnen worden door nieuwe regels en daarmee het plezier van de branche, overheid en klanten kan worden vergroot, dan zijn wij er niet op tegen.”

Karlien Korebrits

Lees ook:

Auteur: Karlien Korebrits

14 reacties op “Brancheorganisaties reageren verdeeld op besluit minister”

Gerrit Grevengoed|22.05.13|17:33

Wanneer scholen ondernemingen worden gaat het mogelijk fout,
( Amarantis bijvoorbeeld )
Voor je het weet ben je meer bezig met het kopen en doorverkopen van bedrijfspanden dan met rijlessen geven.

Hans Kuiper|23.05.13|13:10

Het mag duidelijk zijn dat de brancheorganisaties BOVAG en VRB, welke een klein percentage van alle rijscholen vertegenwoordigd de beginnende ZZP’ers buiten spel wil zetten. Ze willen voor de groter rijscholen blijkbaar de concurrentie op deze wijze uit de weg ruimen. De startende ZZP’ers zouden nu plotseling over onvoldoende ondernemersvaardigheden beschikken als ze nog geen 3 jaar ervaring hebben als rijinstructeur? Alsof je ondernemersvaardigheden opdoet bij het 3 jr lesgeven in loondienst?

Youran van Ark|23.05.13|16:27

Alle branche organisaties zouden zichzelf niet eens zo mogen noemen.
Wat een zakkenvullers.

info|23.05.13|21:00

Zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui aan wal. Eindelijk gaat de discussie over hoe we de branche kunnen verbeteren, professionaliseren en hoe we er voor kunnen zorgen dat we een goede boterham kunnen verdienen. Toch reageert een aantal kritisch en sceptisch over gesprekken waarbij nog alle opties open zijn. 3 jaar in loondienst voordat men voor zich zelf mag beginnen gaat zeker niet door. Er zullen nog wel meer proefballonnetjes opgelaten. @Youran. De opmerking zakkenvullers is ongepast

Youran van Ark|23.05.13|21:26

Zakkenlegers dan.

Autorijschool Bert|23.05.13|21:27

Hans Kuiper schreef
“Alsof je ondernemersvaardigheden opdoet bij het 3 jr lesgeven in loondienst?” Deze logica begrijp ik inderdaad ook niet. Gelukkig gaat dit niet door. Dat heeft de minister dan wel weer goed gezien!

Autorijschool Bert|23.05.13|21:30

Vooral wanneer er niets tegenover staat wanneer men verplicht 3 jaar in loondienst moet alvorens een onderneming te kunnen starten is het natuurlijk vooral een middel om de lonen in de rijschoolbranche nog verder onder druk te zetten.

Autorijschool Bert|23.05.13|21:34

En inderdaad info, eindelijk is er een gezamenlijk overleg om de rijschoolbranche te verbeteren. Ik hoop dan ook dat er wat constructiefs uit voort mag komen. Er is meer nodig dan 1 maatregel, er zal een totaalpakket samengesteld dienen te worden waar iedereen in de rijschoolbranche bij gebaat is!

rijschool Damon|23.05.13|23:47

Ondernemerschap heeft niks te maken met kwaliteit van lesgeven wat telt is dat de kwaliteit gewaarborgt wordt en blijft voor de leerling. Iedere brancheorganisatie mag zeggen en doen wat ze willen maar gaan uit van de ondernemer en nooit vanuit de leerling.
Geef in deze voor een keer de minister gelijk dat initiatief vanuit de branche (instructeurs) moet komen want daar zit de kennis wat leerlingen willen en niet bij de belangenorganisaties die de balangen van rijscolen behartigen.

Rijschool Tulp Utrecht|24.05.13|11:35

grote rijscholen huilen en zijn zielig , de leerlingen worden juist hier slecht behandeld denk aan contact verschillende instructeurs en dure lessen ik ben voorstander van kleine rijscholen de grote jongens zijn bang om klanten te verliezen dan maar weinig reclame en dure gebouwen en auto,s kijk even naar de slagingspercentage dit zegt al genoeg ze nemen de leerlingen niet serieus en ze behandelen ze als verkoop artikel en worden doorverkocht aan andere rijscholen

Hans Kuiper|24.05.13|15:19

Ik reageer niet als een stuurman vanaf de wal, zoals de anonieme ”info” impliceert. Ik sta achter het roer, midden op het schip en constateer dat de zgn. brancheorganisaties BOVAG en VRB mij als rijschool zegt te vertegenwoordigen met stellingen waarbij ik me ernstig afvraag of ook haar eigen leden deze in meerderheid steunt. De 3 jaar instructeurs-ervaring die de brancheorganisaties beiden als een goed voorbeeld uit Duitsland voor goede ondernemersvaardigheden noemen kunnen ze niet uit leggen

Anjo Joostens|24.05.13|21:20

Aan meerdere topics, media en tweede kamer aandacht valt te lezen en te horen dat er nog veel te doen is om de kwaliteit daadwerkelijk te verbeteren.
Ook aan de reacties hier is indirect af te lezen dat men voor kwaliteit wil gaan, maar er niet is. Eigenlijk kunnen we ook lezen dat serieuze rijinstructeurs hier van balen.
Het moet voor vele honderden kwalitatieve en serieuze rijinstructeurs aan het hart gaan om te horen dat het niet goed gesteld is met de rijschoolbranche.

Anjo Joostens|24.05.13|21:22

De Minister wil graag verbetering “vanuit” de rijschoolbranche.
Het Centraal Rijonderwijs Kennisbank Nederland is daarom opgericht, om de kwaliteit met een begrijpelijke keurmerk voor het rijonderwijs aan de consument in de toekomst te kunnen tonen.
De consument en de Minister willen huiswerk zien. De consument zal om die reden eerlijke voorlichting in de toekomst van ons ontvangen. Het is tijd om betere onderscheid te maken, waarbij kwaliteit zichzelf reguleert.

rijschool Damon|27.05.13|00:06

Uit dit topic maar ook andere valt me de verdeeldheid steeds op. Iedereen roept dat rijschoolbranche niet te organiseren is want instructeurs kunnen niet met de neuzen een kant op. Hoe is het mogelijk dat zelfs de branche organisaties dat niet kunnen en een goede samenwerking al niet mogelijk is.
Probeer eerst eens naar elkaar te luisteren en elkaar in dat wat gelijk is te vinden en dan een compromis in de verschillen te zoeken zonder strijd en eigenbelang. We gaan allen voor de leerling toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Brancheorganisaties reageren verdeeld op besluit minister | RijschoolPro
lesbord, lesauto, rijles

Brancheorganisaties reageren verdeeld op besluit minister

De brancheorganisaties BOVAG en VRB reageren wisselend op de reactie van minister Schultz van Haegen om de professionalisering van de Nederlandse rijscholen aan de branche zelf over te laten. Hoewel BOVAG positief is gestemd, spreekt brancheorganisatie VRB van een teleurstelling.

Peter van Neck voorzitter van VRB: “Wij voelen ons zeker niet serieus genomen door de minister. Ik heb het idee dat Schultz van Haegen niet goed weet wat er op straat gebeurt. Haar input lijkt ze vooral te halen uit de ambtelijke molen.”

Benchmark

De woorden van Van Neck staan haaks op de reactie van brancheorganisatie BOVAG. “BOVAG kijkt positief tegen het besluit van de minister aan om verder onderzoek te doen naar de rijschoolbranche en het instellen van een buitenlandse benchmark. Er is nu politieke aandacht voor het onderwerp, veel meer dan voorheen is geweest”, zegt woordvoerder Paul de Waal.

Belastingdienst

“In Nederland zijn we zeker niet slecht bezig als het gaat om de rijschoolbranche. Er zijn alleen een aantal rotte appels waar we vanaf moeten”, gaat de Waal verder. Volgens hem nemen de brancheorganisaties nu al hun eigen verantwoordelijkheid door bijvoorbeeld afspraken te maken met de Belastingdienst.

Komende zomer gaan BOVAG, VRB en FAM met het ministerie om de tafel zitten. Ook de brief die eerder aan de Tweede Kamer is gestuurd zal besproken worden.

Buitenlands onderzoek

“Het is lastig inschatten wat daaruit gaat komen”, bekent Van Neck. “De minister lijkt in elk overleg zaken door te willen sluizen en uit te willen stellen. Wel heb ik het idee dat onze contactpersoon bij het ministerie opener staat voor zaken.”

Een buitenlandse benchmark is echter iets wat beide brancheorganisaties zien zitten.
 De Waal: “Als brancheorganisaties zullen wij zoveel mogelijk meewerken aan een buitenlands onderzoek.”

Ondernemersvaardigheden

“Over de volle breedte hebben we in ons land in vergelijking met het buitenland hele goede opleidingen voor rijinstructeurs. Maar in Nederland mag nog steeds iedere instructeur zich rijschoolhouder noemen, terwijl hij niet per se de juiste ondernemersvaardigheden heeft.”

De Waal haalt hiermee een van de speerpunten uit de brief aan de minister aan. “Aan Duitsland kunnen we een voorbeeld nemen. Daar is wel een ondernemerschapstoets van kracht en mag een instructeur pas na drie jaar ervaring een rijschool beginnen.”

Brussel

VRB-voorzitter Van Neck kan zich hier ook in vinden. “Uit Brussel heb ik opgevangen dat er in de Vierde Rijbewijsrichtlijn een vertaling gemaakt zal worden naar het Duitse concept. Het lijkt me nuttig om als Nederland onszelf daar al op voor te bereiden.”

Wel plaatst hij kanttekeningen. “Door het ontbreken van een CAO in de branche is het beginnen van een rijschool aantrekkelijker dan het werken in loondienst. Ook de huidige prijsstellingen dragen daar aan bij.”

Regelgeving

Dat minister Schultz van Haegen dinsdag liet blijken niets in een ondernemerschapsdiploma voor rijschoolhouders te zien, wil volgens de BOVAG nog niet zeggen dat nieuwe regelgeving geen oplossing kan zijn voor de misstanden in de rijschoolbranche.

De Waal vervolgt: “In principe zijn wij als brancheorganisatie tegen te veel regels. Maar als misstanden weggenomen kunnen worden door nieuwe regels en daarmee het plezier van de branche, overheid en klanten kan worden vergroot, dan zijn wij er niet op tegen.”

Karlien Korebrits

Lees ook:

Auteur: Karlien Korebrits

14 reacties op “Brancheorganisaties reageren verdeeld op besluit minister”

Gerrit Grevengoed|22.05.13|17:33

Wanneer scholen ondernemingen worden gaat het mogelijk fout,
( Amarantis bijvoorbeeld )
Voor je het weet ben je meer bezig met het kopen en doorverkopen van bedrijfspanden dan met rijlessen geven.

Hans Kuiper|23.05.13|13:10

Het mag duidelijk zijn dat de brancheorganisaties BOVAG en VRB, welke een klein percentage van alle rijscholen vertegenwoordigd de beginnende ZZP’ers buiten spel wil zetten. Ze willen voor de groter rijscholen blijkbaar de concurrentie op deze wijze uit de weg ruimen. De startende ZZP’ers zouden nu plotseling over onvoldoende ondernemersvaardigheden beschikken als ze nog geen 3 jaar ervaring hebben als rijinstructeur? Alsof je ondernemersvaardigheden opdoet bij het 3 jr lesgeven in loondienst?

Youran van Ark|23.05.13|16:27

Alle branche organisaties zouden zichzelf niet eens zo mogen noemen.
Wat een zakkenvullers.

info|23.05.13|21:00

Zoals gewoonlijk staan de beste stuurlui aan wal. Eindelijk gaat de discussie over hoe we de branche kunnen verbeteren, professionaliseren en hoe we er voor kunnen zorgen dat we een goede boterham kunnen verdienen. Toch reageert een aantal kritisch en sceptisch over gesprekken waarbij nog alle opties open zijn. 3 jaar in loondienst voordat men voor zich zelf mag beginnen gaat zeker niet door. Er zullen nog wel meer proefballonnetjes opgelaten. @Youran. De opmerking zakkenvullers is ongepast

Youran van Ark|23.05.13|21:26

Zakkenlegers dan.

Autorijschool Bert|23.05.13|21:27

Hans Kuiper schreef
“Alsof je ondernemersvaardigheden opdoet bij het 3 jr lesgeven in loondienst?” Deze logica begrijp ik inderdaad ook niet. Gelukkig gaat dit niet door. Dat heeft de minister dan wel weer goed gezien!

Autorijschool Bert|23.05.13|21:30

Vooral wanneer er niets tegenover staat wanneer men verplicht 3 jaar in loondienst moet alvorens een onderneming te kunnen starten is het natuurlijk vooral een middel om de lonen in de rijschoolbranche nog verder onder druk te zetten.

Autorijschool Bert|23.05.13|21:34

En inderdaad info, eindelijk is er een gezamenlijk overleg om de rijschoolbranche te verbeteren. Ik hoop dan ook dat er wat constructiefs uit voort mag komen. Er is meer nodig dan 1 maatregel, er zal een totaalpakket samengesteld dienen te worden waar iedereen in de rijschoolbranche bij gebaat is!

rijschool Damon|23.05.13|23:47

Ondernemerschap heeft niks te maken met kwaliteit van lesgeven wat telt is dat de kwaliteit gewaarborgt wordt en blijft voor de leerling. Iedere brancheorganisatie mag zeggen en doen wat ze willen maar gaan uit van de ondernemer en nooit vanuit de leerling.
Geef in deze voor een keer de minister gelijk dat initiatief vanuit de branche (instructeurs) moet komen want daar zit de kennis wat leerlingen willen en niet bij de belangenorganisaties die de balangen van rijscolen behartigen.

Rijschool Tulp Utrecht|24.05.13|11:35

grote rijscholen huilen en zijn zielig , de leerlingen worden juist hier slecht behandeld denk aan contact verschillende instructeurs en dure lessen ik ben voorstander van kleine rijscholen de grote jongens zijn bang om klanten te verliezen dan maar weinig reclame en dure gebouwen en auto,s kijk even naar de slagingspercentage dit zegt al genoeg ze nemen de leerlingen niet serieus en ze behandelen ze als verkoop artikel en worden doorverkocht aan andere rijscholen

Hans Kuiper|24.05.13|15:19

Ik reageer niet als een stuurman vanaf de wal, zoals de anonieme ”info” impliceert. Ik sta achter het roer, midden op het schip en constateer dat de zgn. brancheorganisaties BOVAG en VRB mij als rijschool zegt te vertegenwoordigen met stellingen waarbij ik me ernstig afvraag of ook haar eigen leden deze in meerderheid steunt. De 3 jaar instructeurs-ervaring die de brancheorganisaties beiden als een goed voorbeeld uit Duitsland voor goede ondernemersvaardigheden noemen kunnen ze niet uit leggen

Anjo Joostens|24.05.13|21:20

Aan meerdere topics, media en tweede kamer aandacht valt te lezen en te horen dat er nog veel te doen is om de kwaliteit daadwerkelijk te verbeteren.
Ook aan de reacties hier is indirect af te lezen dat men voor kwaliteit wil gaan, maar er niet is. Eigenlijk kunnen we ook lezen dat serieuze rijinstructeurs hier van balen.
Het moet voor vele honderden kwalitatieve en serieuze rijinstructeurs aan het hart gaan om te horen dat het niet goed gesteld is met de rijschoolbranche.

Anjo Joostens|24.05.13|21:22

De Minister wil graag verbetering “vanuit” de rijschoolbranche.
Het Centraal Rijonderwijs Kennisbank Nederland is daarom opgericht, om de kwaliteit met een begrijpelijke keurmerk voor het rijonderwijs aan de consument in de toekomst te kunnen tonen.
De consument en de Minister willen huiswerk zien. De consument zal om die reden eerlijke voorlichting in de toekomst van ons ontvangen. Het is tijd om betere onderscheid te maken, waarbij kwaliteit zichzelf reguleert.

rijschool Damon|27.05.13|00:06

Uit dit topic maar ook andere valt me de verdeeldheid steeds op. Iedereen roept dat rijschoolbranche niet te organiseren is want instructeurs kunnen niet met de neuzen een kant op. Hoe is het mogelijk dat zelfs de branche organisaties dat niet kunnen en een goede samenwerking al niet mogelijk is.
Probeer eerst eens naar elkaar te luisteren en elkaar in dat wat gelijk is te vinden en dan een compromis in de verschillen te zoeken zonder strijd en eigenbelang. We gaan allen voor de leerling toch?

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.