Rijschoolhouder Pedro Noteborn en de Rijlesapp

Facebook de nieuwe marketing tool voor rijschoolhouders

Mond-tot-mondreclame staat of valt vandaag de dag bij het gebruik van social media. Facebook is het communicatiekanaal om jongeren te bereiken. Dat blijkt uit onderzoek van multimedia uitgeverij Stipto Media. Ook rijschoolhouder Pedro Noteborn is overgestapt van de ouderwetse advertentie in de krant naar een effectieve en gebruiksvriendelijke app.

“In de vijf jaar dat ik een eigen rijschool heb in het Limburgse Vaesrade-Nuth, is adverteren in de krant iets wat ik regelmatig deed. Je bereikt daarmee de ouders van leerlingen, maar als jongeren zeggen dat ze liever bij de rijschool rijden waar hun vriendjes ook lessen, dan houdt het al snel op”, vertelt Noteborn.

Facebook

Dat de toekomst bij social media ligt, besefte hij wel. Maar waar begin je als rijschoolhouder? Noteborn: “Ik was zelf al met Facebook bezig toen ik in december vorig jaar een telefoontje kreeg van Stipto Media. Zij wezen mij op de Rijlesapp. Een manier om je rijschool dagelijks op Facebook te promoten onder honderden jongeren.”

De Rijlesapp is voor rijschoolhouders een nieuwe marketing tool om met jongeren te communiceren. In de groep 17 tot en met 24-jarigen heeft tussen de 90 en 95 procent van de jongeren een Facebook-account, onderzocht de uitgeverij. Gemiddeld hebben deze jongeren 180 online vrienden per persoon, die ongeveer even oud zijn en uit dezelfde regio komen als zijzelf.

Smartphone

Met de Rijlesapp wordt de Facebook-pagina van de rijschool aan de Facebook-profielen van leerlingen gekoppeld. Tijdens de rijles kan de leerling met zijn smartphone de gereden route bijhouden en die na de les via Facebook delen met zijn vrienden.

Elke keer als een leerling zijn rijles online deelt, wordt het logo van de rijschool en de directe link naar de website getoond. Reageren vrienden van de leerling met ‘vind ik leuk’, dan delen zij automatisch ook weer de link. Hiermee bereikt de rijschool een grote groep potentiële leerlingen. Aan de post wordt een actieslogan of korting gekoppeld zodat jongeren nog een keer extra geattendeerd worden op de rijschool.

Naamsbekendheid

Noteborn is te erg te spreken over het systeem. “Sinds ik de Rijlesapp gebruik, is het aantal leerlingen waar ik les aan geef gestegen. De app zorgt voor extra naamsbekendheid. Je bent niet een keer in beeld maar iedere dag. Bovendien is het een stuk voordeliger dan een advertentie in de krant.”

Om leerlingen te stimuleren gebruik te maken van de app kunnen zij met iedere rijles die zij nemen punten sparen. Bij een bepaald aantal punten krijgen de leerlingen een prijs of korting.

Route

Noteborn koos ervoor om zijn leerlingen te laten sparen voor bioscoopbonnen en iTunes-bonnen. “Sommige leerlingen zijn daar enorm fanatiek mee. Ze doen er echt moeite voor en zetten halverwege een blokuur opnieuw de app aan om beide punten te krijgen.”

Daarnaast haalt de rijschoolhouder zelf ook veel informatie uit de app. Hij vertelt: “Het is erg handig om de route per leerling terug te kijken, zodat je weet waar je precies bent geweest. Met gratis push-berichten kun je leerlingen verder alert maken op acties of mededelingen.”

Doelgroep

Inmiddels maken zo’n 30 tot 35 leerlingen uit Noteborns klantenbestand gebruik van de Rijlesapp. “Je moet het wel promoten onder de leerlingen, voordat ze er actief mee aan de slag gaan”, vertelt hij. “Wij doen dat met flyers die we in de auto leggen en via Facebook.”

Noteborn is erg enthousiast over de resultaten die hij binnen een half jaar heeft behaald. “Met de Rijlesapp bereik je de juiste doelgroep op een snelle en efficiënte manier. Je besteedt je geld veel nuttiger dan met een advertentie. Communiceren via de krant doe ik sinds ik de app heb niet meer.”

Rijlesapp

De Rijlesapp is verkrijgbaar voor zowel iPhone als Android. Jongeren kunnen de app gratis gebruiken met een code van de rijschool. Een eenmansrijschool betaalt een bijdrage van 490 euro per jaar. Een rijschool met meerder instructeurs betaalt voor ongelimiteerd gebruik 1.500 euro per jaar.

Karlien Korebrits

Rijlesapp Stipto Media, Noteborn

Auteur: Karlien Korebrits

4 reacties op “Facebook de nieuwe marketing tool voor rijschoolhouders”

Jurriaan Willems|28.05.13|17:13

Zelf geloof ik hier niet echt in, ik les zelf ook en zou hier eerlijk gezegd geen gebruik van mken. Ik krijg via Facebook nu al een overvloed aan reclame van vrienden! “like dit voor korting” etc. ik kan me voorstellen dat dit wel eens een averechts effect kan hebben.
groet,
Jurriaan

Brenda Passchier|30.05.13|14:31

Ik vind het een hoop geld.
Zijn er hier meerderen rijscholen die hier succes mee hebben??

Tim van Doesburg|03.06.13|14:47

Hoi Brenda,
Wij hebben deze marketingtool al sinds januari voor verschillende rijscholen in Nederland succesvol ingezet. Voor meer informatie en mogelijkheden kunt u mij bereiken op 06-29606912. Gr. Tim

Youran van Ark|13.06.13|18:30

Zeker hoop geld!
Ik ben meerdere keren door ze benaderd.
Ik doe er niet aan mee.
1-te duur.
2-geen noviteiten, behalve de route (die de LL toevallig wel even aan moet zetten.)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.

Facebook de nieuwe marketing tool voor rijschoolhouders | RijschoolPro
Rijschoolhouder Pedro Noteborn en de Rijlesapp

Facebook de nieuwe marketing tool voor rijschoolhouders

Mond-tot-mondreclame staat of valt vandaag de dag bij het gebruik van social media. Facebook is het communicatiekanaal om jongeren te bereiken. Dat blijkt uit onderzoek van multimedia uitgeverij Stipto Media. Ook rijschoolhouder Pedro Noteborn is overgestapt van de ouderwetse advertentie in de krant naar een effectieve en gebruiksvriendelijke app.

“In de vijf jaar dat ik een eigen rijschool heb in het Limburgse Vaesrade-Nuth, is adverteren in de krant iets wat ik regelmatig deed. Je bereikt daarmee de ouders van leerlingen, maar als jongeren zeggen dat ze liever bij de rijschool rijden waar hun vriendjes ook lessen, dan houdt het al snel op”, vertelt Noteborn.

Facebook

Dat de toekomst bij social media ligt, besefte hij wel. Maar waar begin je als rijschoolhouder? Noteborn: “Ik was zelf al met Facebook bezig toen ik in december vorig jaar een telefoontje kreeg van Stipto Media. Zij wezen mij op de Rijlesapp. Een manier om je rijschool dagelijks op Facebook te promoten onder honderden jongeren.”

De Rijlesapp is voor rijschoolhouders een nieuwe marketing tool om met jongeren te communiceren. In de groep 17 tot en met 24-jarigen heeft tussen de 90 en 95 procent van de jongeren een Facebook-account, onderzocht de uitgeverij. Gemiddeld hebben deze jongeren 180 online vrienden per persoon, die ongeveer even oud zijn en uit dezelfde regio komen als zijzelf.

Smartphone

Met de Rijlesapp wordt de Facebook-pagina van de rijschool aan de Facebook-profielen van leerlingen gekoppeld. Tijdens de rijles kan de leerling met zijn smartphone de gereden route bijhouden en die na de les via Facebook delen met zijn vrienden.

Elke keer als een leerling zijn rijles online deelt, wordt het logo van de rijschool en de directe link naar de website getoond. Reageren vrienden van de leerling met ‘vind ik leuk’, dan delen zij automatisch ook weer de link. Hiermee bereikt de rijschool een grote groep potentiële leerlingen. Aan de post wordt een actieslogan of korting gekoppeld zodat jongeren nog een keer extra geattendeerd worden op de rijschool.

Naamsbekendheid

Noteborn is te erg te spreken over het systeem. “Sinds ik de Rijlesapp gebruik, is het aantal leerlingen waar ik les aan geef gestegen. De app zorgt voor extra naamsbekendheid. Je bent niet een keer in beeld maar iedere dag. Bovendien is het een stuk voordeliger dan een advertentie in de krant.”

Om leerlingen te stimuleren gebruik te maken van de app kunnen zij met iedere rijles die zij nemen punten sparen. Bij een bepaald aantal punten krijgen de leerlingen een prijs of korting.

Route

Noteborn koos ervoor om zijn leerlingen te laten sparen voor bioscoopbonnen en iTunes-bonnen. “Sommige leerlingen zijn daar enorm fanatiek mee. Ze doen er echt moeite voor en zetten halverwege een blokuur opnieuw de app aan om beide punten te krijgen.”

Daarnaast haalt de rijschoolhouder zelf ook veel informatie uit de app. Hij vertelt: “Het is erg handig om de route per leerling terug te kijken, zodat je weet waar je precies bent geweest. Met gratis push-berichten kun je leerlingen verder alert maken op acties of mededelingen.”

Doelgroep

Inmiddels maken zo’n 30 tot 35 leerlingen uit Noteborns klantenbestand gebruik van de Rijlesapp. “Je moet het wel promoten onder de leerlingen, voordat ze er actief mee aan de slag gaan”, vertelt hij. “Wij doen dat met flyers die we in de auto leggen en via Facebook.”

Noteborn is erg enthousiast over de resultaten die hij binnen een half jaar heeft behaald. “Met de Rijlesapp bereik je de juiste doelgroep op een snelle en efficiënte manier. Je besteedt je geld veel nuttiger dan met een advertentie. Communiceren via de krant doe ik sinds ik de app heb niet meer.”

Rijlesapp

De Rijlesapp is verkrijgbaar voor zowel iPhone als Android. Jongeren kunnen de app gratis gebruiken met een code van de rijschool. Een eenmansrijschool betaalt een bijdrage van 490 euro per jaar. Een rijschool met meerder instructeurs betaalt voor ongelimiteerd gebruik 1.500 euro per jaar.

Karlien Korebrits

Rijlesapp Stipto Media, Noteborn

Auteur: Karlien Korebrits

4 reacties op “Facebook de nieuwe marketing tool voor rijschoolhouders”

Jurriaan Willems|28.05.13|17:13

Zelf geloof ik hier niet echt in, ik les zelf ook en zou hier eerlijk gezegd geen gebruik van mken. Ik krijg via Facebook nu al een overvloed aan reclame van vrienden! “like dit voor korting” etc. ik kan me voorstellen dat dit wel eens een averechts effect kan hebben.
groet,
Jurriaan

Brenda Passchier|30.05.13|14:31

Ik vind het een hoop geld.
Zijn er hier meerderen rijscholen die hier succes mee hebben??

Tim van Doesburg|03.06.13|14:47

Hoi Brenda,
Wij hebben deze marketingtool al sinds januari voor verschillende rijscholen in Nederland succesvol ingezet. Voor meer informatie en mogelijkheden kunt u mij bereiken op 06-29606912. Gr. Tim

Youran van Ark|13.06.13|18:30

Zeker hoop geld!
Ik ben meerdere keren door ze benaderd.
Ik doe er niet aan mee.
1-te duur.
2-geen noviteiten, behalve de route (die de LL toevallig wel even aan moet zetten.)

Reageer ook

Nog maximaal tekens

Log in via een van de volgende social media partners om je reactie achter te laten.